Nyheder
AGF-Forum

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

1 Division 21/22

SteenA

Well-known member
Det er vist også det eneste der lander blødt så ;)

Jeg tror ikke på den udlægning at ledelsen har tænkt at nu skal der noget disciplin ind og så kan vi fyre Hyballa og sætte en mere normal træner ind, under alle omstændigheder ikke på det her vanvittige niveau. Det giver ingen mening at fremtvinge en situation hvor man så netop ender med at fyre træneren efter utilfredshed
Nej, jeg havde nok ikke lige set dette åbne brev komme. Selvfølgelig har det ikke været ledelsens plan at bryde ned og derefter fyre Hyballa. Man havde nok troet at man bare kunne få danske spillere til at tie og adlyde blindt. Men det er uddannelsesniveauet simpelthen for højt til.

Sidste desperate forsøg ledelsen kan gøre er vel at hente flere U-23 spillere fra Barnsley og andre lykkeriddere fra udlandet og så skaffe sig af med alle de danske spillere.

Tom

Active member
Det ender jo med en alvorlig enten/eller situation.
Træneren boner ud på alle de forkerte parametre, Spillerforeningen er inde over, ledelsen kan ikke se problemerne og degraderer enkelte spillere.
Lorte historierne dukker stille og roligt op i medierne.
Det her bliver grimt, rigtigt grimt.

Jeg KAN ganske enkelt ikke spise så mange popcorn!!!!!!!!!!

Mikkel_K

Well-known member
Det ender jo med en alvorlig enten/eller situation.
Træneren boner ud på alle de forkerte parametre, Spillerforeningen er inde over, ledelsen kan ikke se problemerne og degraderer enkelte spillere.
Lorte historierne dukker stille og roligt op i medierne.
Det her bliver grimt, rigtigt grimt.

Jeg KAN ganske enkelt ikke spise så mange popcorn!!!!!!!!!!
Hvis Esbjergs ledelse ikke reagerer meget snart, så kommer vi også til at se en prøveklud med Arbejdstilsynet for, hvordan idrætsklubber skal håndteres i det almindelige arbejdsretslige system og ift almindelige arbejdsmiljøregler - inklusiv regler om psykisk arbejdsmiljø. Det kan godt blive spændende at følge, men det er ikke sikkert, at det vil være i klubdanmarks interesse.

Så selv om det er virkeligt underholdende på afstand, så er det nok for det bedste, hvis Esbjerg snarest får lukket sagen ved den eneste normale, rimelige og mulige reaktion: Fyring.

SteenA

Well-known member
Det kan godt være at ledelsen bare lukker af, men Hyballa er vel også selv nødt til at tage konsekvensen af det her. Hvordan kan de overhovedet træne eller spille kamp efter dette her? Nu er der jo ingen grund til at bøje nakken længere for de navngivne spillere.

T-Knogle

Well-known member
Hvis Esbjergs ledelse ikke reagerer meget snart, så kommer vi også til at se en prøveklud med Arbejdstilsynet for, hvordan idrætsklubber skal håndteres i det almindelige arbejdsretslige system og ift almindelige arbejdsmiljøregler - inklusiv regler om psykisk arbejdsmiljø. Det kan godt blive spændende at følge, men det er ikke sikkert, at det vil være i klubdanmarks interesse.

Så selv om det er virkeligt underholdende på afstand, så er det nok for det bedste, hvis Esbjerg snarest får lukket sagen ved den eneste normale, rimelige og mulige reaktion: Fyring.
Det vil i hvert fald ikke gøre det nemmere for klubben, at tage magten tilbage fra spillerne, hvis det lykkes dem at få en afgørelse der går deres vej.

SteenA

Well-known member
Spændende. Det bliver hårdt mod hårdt:

Det kan aldrig blive spillerne, der kommer til at afgøre, hvem der skal spille, og hvem der skal være træner. Vores træner hedder Peter Hyballa, vi har fuldt tillid til ham, og det her ændrer intet ved det, siger Conway til JydskeVestkysten.

Bliver spændende at se Esbjergs hold i de næste kampe mod de formodede tophold Helsingør og Lyngby.

Martinstranger

Administrator
Mht JN skal jeg ikke kunne sige hvordan han er i en normal arbejdssituation, men det kan jo godt tænkes at det mere handler om ændringen end at det man ændrede til er urimeligt. Man fornemmer da i hvert fald ikke at der er udpræget utilfredshed i AGF. Jeg skal heller ikke kunne sige om man håndterede afskedigelserne på den bedste måde, men det er naturligvis noget der skaber utryghed i en periode uanset hvad.
Efter hvad jeg ved, er de nuværende medarbejderne glade for JN.
Det var processen i omstillingen fra "gamle vaner" og til den retning en ny ledelse vil som var relevant. Medarbejdere er ikke altid omstillingsparate når der bliver rusket op i tingene og derfor vil der typisk opstå en form for utilfredshed (om den er berettiget er så en anden sag). Som Queens nævnte længere oppe - var der en del historier fremme dengang og som blev diskuteret herinde. Omstillinger giver som du skriver utryghed og deraf ofte modstand.

Går ud fra arbejdstilsynet mv. tager hånd om sagerne i Esbjerg. Det er fint spillerne går i medierne, hvis de er trængt op i en krog men ledelsen er noget uforstående.

- Jeg havde en snak med nogle af spillerne i mandags, og vi blev enige om, at vi skulle snakke sammen igen fredag. I mellemtiden går de så ud med dette brev, jeg har aldrig oplevet sådan en opførsel, det er latterligt.

Paul Conway siger videre, at et eventuelt exit for spillerne skal ske uden økonomisk kompensation.
Bemærk det nederste citat - måske der er nogen som de ønsker videre.

Senest redigeret:

Tom

Active member
Det er simpelthen en fest det her. Kæmpe kæmpe fest.
Ledelsen siger en ting, spillerne noget andet, læg dertil mediernes dækning indover, krydret med subjektive holdninger fra det meste af fodbolddanmark.
Man tror det er løgn, det her.
Men nej EFB annus horribilis for fuld musik.

Jeg har opnået en bedre forståelse for dem der sad og grinede deres røv i laser over vores gøren og laden for få år tilbage......
Det ER alt, alt for underholdende det her i forhold til hvor alvorlige deres problemer er

SteenA

Well-known member

Jeg kan absolut også godt se/frygte at den tendens vi i øvrigt ser i samfundet vil kunne sprede sig til klubbernes omklædningsrum. Vi får jo nok en eller anden form for fagforeningskamp nu. Og selvom alle kan se at Hyballa går langt over stregen, så er der vel ikke mange der ønsker at der ligefrem skal laves lovtekster om acceptabel social adfærd i og omkring en fodboldtrup. Jeg ser det lige for mig, at David må i arbejdsretten om et halvt år for at have råbt FUCK i omklædningsrummet...

• Like
Reactions: Tom

Dichio

Well-known member
Ja elitesport er jo ikke 1b :) der må findes en mellemvej fremover, for også rystende hvad der førhen og stadig kan foregå åbenbart. Uden jeg kender til sagen i EfB.

De må sælge hele bundtet og spille med u19, dem kan Hylle vel forme ;-)

T-Knogle

Well-known member
Jeg kan absolut også godt se/frygte at den tendens vi i øvrigt ser i samfundet vil kunne sprede sig til klubbernes omklædningsrum. Vi får jo nok en eller anden form for fagforeningskamp nu. Og selvom alle kan se at Hyballa går langt over stregen, så er der vel ikke mange der ønsker at der ligefrem skal laves lovtekster om acceptabel social adfærd i og omkring en fodboldtrup. Jeg ser det lige for mig, at David må i arbejdsretten om et halvt år for at have råbt FUCK i omklædningsrummet...
Der er lavet lovtekster omkring hvad der må foregå i et omklædningsrum, i hvert fald hvis omklædningsrummet også er en arbejdsplads. Det er helt rimeligt at der er grænser for hvor meget en arbejdsgiver må terrorisere sine ansatte, det holder antallet af psykopater på ledelsesgangene nede.

SteenA

Well-known member
De må sælge hele bundtet og spille med u19, dem kan Hylle vel forme ;-)
Det er virkelig interessant at følge hvad der kommer til at ske nu. De ville jo nok have tabt de næste to mod Helsingør og Lyngby alligevel, men spørgsmålet er så hvad der sker derefter. Jeg tror dog at ledelsen undervurderer den reaktion der nu vil komme fra fans og sponsorer. Og den uro som arbejdstilsyn og spillerforening kommer til at skabe.

Dichio

Well-known member
Ja det er helt tosset. Ledelsen har naturligvis ret i at spillerne ikke skal diktere, men omvendt kan man heller ikke have en træner hovedparten af truppen ikke har tillid og tiltro til. Spørgsmålet er naturligvis også der er gruppepres med i det her spillerbrev - er alle i truppen enige? Har lidt ondt af klubben.

SteenA

Well-known member
Der er lavet lovtekster omkring hvad der må foregå i et omklædningsrum, i hvert fald hvis omklædningsrummet også er en arbejdsplads. Det er helt rimeligt at der er grænser for hvor meget en arbejdsgiver må terrorisere sine ansatte, det holder antallet af psykopater på ledelsesgangene nede.
Ja, selvfølgelig. Jeg mente mere detaljerede regler om det at tale med respekt til hinanden. Et omklædningsrum er jo to forskellige ting afhængig af om man kommer ind fra en gang let træning eller man lige har tabt en vigtig kamp i kvalifikationen til Conference League. Der er store følelser i gang og det SKAL der være. Men i hverdagen skal man selvfølgelig have respekt for hinanden, selvom jeg er sikker på at det også kan være et hårdt konkurrencemiljø.

Winther

Administrator
Nej, jeg havde nok ikke lige set dette åbne brev komme. Selvfølgelig har det ikke været ledelsens plan at bryde ned og derefter fyre Hyballa. Man havde nok troet at man bare kunne få danske spillere til at tie og adlyde blindt. Men det er uddannelsesniveauet simpelthen for højt til.

Sidste desperate forsøg ledelsen kan gøre er vel at hente flere U-23 spillere fra Barnsley og andre lykkeriddere fra udlandet og så skaffe sig af med alle de danske spillere.
Jeg var egentlig i gang med at skrive indlægget i går, men havde heller ikke set det komme - i hvert fald for et par dage siden. Det skyldes i bund og grund at jeg ikke havde troet ledelsen kunne sidde det hele overhørig. Som udgangspunkt er det ikke nemt, i starten er der vel lidt begyndende utilfredshed rundt omkring og så nogle historier der begynder at dukke frem, men der er naturligvis også en gråzone som man sikkert først vil tænke man befinder sig i. Den ansvarlige ledelse vil dog stadig straks undersøge hvad der foregår og ret hurtigt kunne se hvor det er eller bærer henad. Der må også være en sportsligt ansvarlig der er tæt på truppen og have en ide om stemningen selvom han måske ikke overværer de værste hændelser. Når der er andre end spillerne der brokker sig eller forlader klubben kan man ikke være i tvivl længere.

Det ser ud som om Esbjerg har været meget uheldige med deres nye ejer, der som en anden Kaptajn Ahab åbenbart er villig til at lade kutteren kuldsejle fremfor at ændre kurs. Sportsligt kan det ikke andet end ende galt, det vil virkelig være en sensation i mine øjne hvis de rykker op med Hyballa som træner. Ja, der kan hentes nogle lykkeriddere og de skal jo så bare holde til nytår inden de kan skiftes, men det er sjældent sådan man får succes. Det er spændende hvad der sker hvis en større flok spillere rent faktisk ender med at bede om at blive fritstillet. På et eller andet tidspunkt skulle man tro ejeren revurderer situationen fordi det rammer deres investering, men det vil heller ikke overraske mig hvis de ender med snart at ville ud igen. Det ligner endnu et eksempel på at man skal være forsigtig med de ejere der ikke kommer med pengene pga nogen særlig interesse i klubben eller byen.

SteenA

Well-known member
Marionetdirektøren i Esbjerg er ked af det:

Kan Peter Hyballa fortsætte som træner i EfB?

- Det er uden for min rækkevidde. Den beslutning ligger hos bestyrelsen. Og på nuværende tidspunkt er det besluttet, at Peter Hyballa er træner i EfB. Og så er det sådan, det er, siger Brian Knudsen.

Er der stadig nogen der har lyst til at AGF bliver overtaget af en udenlandsk rigmand? Gad vide hvor længe JN ville have lyst til at være direktør under sådanne forhold. Mon ikke også Brian Knudsen overvejer sin stilling. Han er jo sådan set i en position, hvor han kommer til at skulle forsvare metoder han næppe selv går ind for.

Martin Hansen

Well-known member
Er der stadig nogen der har lyst til at AGF bliver overtaget af en udenlandsk rigmand?

Ja da. Så længe en klub gør et grundigt forarbejde og kan sige nej eller trække stikket, hvis ikke den rigtige ejer kan findes.

Benham har udpræget været en succes som et eksempel.

Martinstranger

Administrator
Esbjerg skiftede 6 mand men rendte ind i øretæver og tabte 1-3 til Helsingør. Anføreren var ellers udnævnt for en uge siden men han skrev jo under på brevet, så han kom på bænken.

Esbjerg er godt nok ikke i Superligaen men ville sprænge Galehusligaen markant og har næsten fortjent en æresplads.

SteenA

Well-known member
Esbjerg skiftede 6 mand men rendte ind i øretæver og tabte 1-3 til Helsingør. Anføreren var ellers udnævnt for en uge siden men han skrev jo under på brevet, så han kom på bænken.

Esbjerg er godt nok ikke i Superligaen men ville sprænge Galehusligaen markant og har næsten fortjent en æresplads.

Jeg var godt nok overrasket over, at en Helsingør-sejr gav odds 1,85. Men omvendt er jeg virkelig også overrasket over, at Esbjerg gav dem så god modstand, på trods af at de kun har en forsvarsspiller "til rådighed" - og han fik debut for en uge siden. Jeg havde virkelig troet at Helsingør ville løbe dem helt over ende, men der stod jo 1-1 indtil det 70. minut. 1-3 nederlag vil Esbjerg sikkert også gerne sælge den næste kamp mod Lyngby for. Jeg gætter på at det først bliver i 6. runde, hjemme mod Hvidovre (de møder Horsens og Fredericia inden), at de har chancen for at få point igen. Taber de også den, så ligner de et rigtigt bundhold.

Winther

Administrator
Jeg var godt nok overrasket over, at en Helsingør-sejr gav odds 1,85. Men omvendt er jeg virkelig også overrasket over, at Esbjerg gav dem så god modstand, på trods af at de kun har en forsvarsspiller "til rådighed" - og han fik debut for en uge siden. Jeg havde virkelig troet at Helsingør ville løbe dem helt over ende, men der stod jo 1-1 indtil det 70. minut. 1-3 nederlag vil Esbjerg sikkert også gerne sælge den næste kamp mod Lyngby for. Jeg gætter på at det først bliver i 6. runde, hjemme mod Hvidovre (de møder Horsens og Fredericia inden), at de har chancen for at få point igen. Taber de også den, så ligner de et rigtigt bundhold.
Jeg siger det også gerne igen: det vil være en kæmpe sensation hvis Esbjerg rykker op med Hyballa som træner. Det må de vel også have konstateret i ledelsen, ellers er ejerne da virkelig helt væk - OK, det tyder det jo sådan set også på - men de er åbenbart villige til at sælge den mulighed. De ender dog nok også snarere som bundhold og på eller andet tidspunkt må man trods alt gå ud fra at de bruger de dårlige resultater til at skille sig af med ham. De vil så sige det ikke er dikteret af spillerne selvom sammenhængen er tydelig.

SteenA

Well-known member
Jeg siger det også gerne igen: det vil være en kæmpe sensation hvis Esbjerg rykker op med Hyballa som træner. Det må de vel også have konstateret i ledelsen, ellers er ejerne da virkelig helt væk - OK, det tyder det jo sådan set også på - men de er åbenbart villige til at sælge den mulighed. De ender dog nok også snarere som bundhold og på eller andet tidspunkt må man trods alt gå ud fra at de bruger de dårlige resultater til at skille sig af med ham. De vil så sige det ikke er dikteret af spillerne selvom sammenhængen er tydelig.
Lige nu virker det faktisk til at det er planen at man vil skaffe sig af med størstedelen af truppen og starte forfra. Men det bliver dyrt, hvis de 21 spillere skal smutte transferfri eller endnu værre fyres med fuld løn, samtidig med at man skal hente et tilsvarende antal nye (udlændinge). Hovedproblemet for ledelsen virker dog til, at de ikke har forstået, hvad det vil sige at drive en virksomhed i Danmark. Så det ser desværre sort ud for Esbjerg i de kommende år. Jeg ville ellers hellere se dem i superligaen end Lyngby og Helsingør.

Jeg gætter på at næste kapitel i sagaen bliver at en række spillere nu ikke får udbetalt løn. Det slipper klubben selvfølgelig ikke for med mindre de går konkurs, men det værste der kan ske er at spillerne løser sig fra kontrakten. Så det er en oplagt måde at fortsætte chikanen på, hvis det er målet.

Winther

Administrator
Lige nu virker det faktisk til at det er planen at man vil skaffe sig af med størstedelen af truppen og starte forfra. Men det bliver dyrt, hvis de 21 spillere skal smutte transferfri eller endnu værre fyres med fuld løn, samtidig med at man skal hente et tilsvarende antal nye (udlændinge). Hovedproblemet for ledelsen virker dog til, at de ikke har forstået, hvad det vil sige at drive en virksomhed i Danmark. Så det ser desværre sort ud for Esbjerg i de kommende år. Jeg ville ellers hellere se dem i superligaen end Lyngby og Helsingør.

Jeg gætter på at næste kapitel i sagaen bliver at en række spillere nu ikke får udbetalt løn. Det slipper klubben selvfølgelig ikke for med mindre de går konkurs, men det værste der kan ske er at spillerne løser sig fra kontrakten. Så det er en oplagt måde at fortsætte chikanen på, hvis det er målet.
Tja, man kan vel ikke afvise noget, men hvis de har planlagt at terrorisere spillertruppen indtil de alle sammen beder om at blive fritstillet, vil det nok være det mest vanvittige der sket i dansk klubfodbold. Deres ejer kommer måske nok fra et land hvor man ofte har et meget anderledes forhold til sine medarbejdere, inklusiv i sportsverdenen, men det er alligevel lidt svært helt at tro på. Det kan dog godt influere på hvordan han reagerer når spillere og andre brokker sig. Det er selvfølgelig også bare svært at se hvad det ultimative mål skulle være der kan gavne deres investering. Altså det kan da godt være de vil af med fx Ankersen der sikkert har en høj løn som hans sportslige værdi ikke helt berettiger, men så ville man vel sørge for at målrette det de spillere. Skulle det virkelig kunne give mening at få dem mere eller mindre alle sammen til at sige op og bringe klubben i nedrykningsfare i processen?

SteenA

Well-known member
Altså det kan da godt være de vil af med fx Ankersen der sikkert har en høj løn som hans sportslige værdi ikke helt berettiger, men så ville man vel sørge for at målrette det de spillere. Skulle det virkelig kunne give mening at få dem mere eller mindre alle sammen til at sige op og bringe klubben i nedrykningsfare i processen?
Alt tyder vel også på, at det primært var fire spillere de ville af med, hvor de så satsede på at resten af truppen bare sagde "nå" og rettede ind.

Lige nu er det bare løbet løbsk, men man vil ikke tabe ansigt (hvilket er lidt komisk). Hyballa spiller stadig sit spil ved at udtage nogle af de 21 til kamp, men (i dag) sætte nogle af de største unge talenter på bænken eller udenfor, sikkert i et håb om at de vender rundt, når de ser at han stadig er her om en uge.

Men Esbjerg kommer til at tabe de næste kampe også og presset kommer derfor også til at stige på træneren og ejerne.

Winther

Administrator
Alt tyder vel også på, at det primært var fire spillere de ville af med, hvor de så satsede på at resten af truppen bare sagde "nå" og rettede ind.
Var der ikke også yngre spillere der var angrebet? Men det kan selvfølgelig også være nogle de vil af med. Hyballa skal så være ansat til at få nogle bestemte spillere til at sige op, hvilket vil være ret vildt, men skulle det være tilfældet er det selvfølgelig ikke mærkeligt hvis den håndgranat ikke kun rammer målrettet.

Martinstranger

Administrator
Jeg synes bare ikke helt det hænger sammen. De sendte nogle spillere ned og træne med U19 og begrundede det med noget sportsligt. Hvis det var nok begrundelse for dem, behøvede de jo ikke samtidig have en træner til at terroriserede spillere og folk omkring truppen.
Det ligner en magtkamp som jeg tidligere har været inde på. Den nye ledelse vil have vist, at det er dem der bestemmer hvem der er træner og ikke spillerne.
Planen var sikkert at komme af med de mest besværlige spillere (og et par af dem har sikkert en løn i toppen af hierakiet), for efterfølgende at få "sat" deres eget hold. De nye ejere vil en ny retning for EFB og de vil i denne forbindelse have sikret hvem der vil i samme retning som dem. Men de er nok lidt overraskede over, at der er 21 ud af de 34 spillere i truppen som står sammen - der havde de nok ikke forventet den danske mentalitet og sammenhold.