Nyheder
AGF-Forum

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

Martinstranger

Administrator
Det er et stort emne men er klubben på den rigtige strategiplan i årene der kommer. Jeg har tænkt det længe men nu kom der en relevant podcast som giver et godt oplæg til debat.

JN & LF har udstukket retningslinjerne og går efter det nye stadion kan bringe os op i næste ramme af økonomi. Men er der en chance for at vi henter dem vi er bagefter og kan vi gøre det ud fra den nuværende strategi?

Pt. skal vi blive ved med at vækste på sponsorer og den del skal være med til at bringe os permanent i toppen. Men er det nok og vil vi overhovedet have muligheder for at indhente nogen af de klubber som er foran os. Lige pt. er det vel 4 klubber som har en økonomi der er langt bedre end vores og det plejer at være budgetter der afgør den langsigtede succes i fodbold. De 4 klubber er pt. FC M/K/N samt Bif.

JN har flere gange nævnt at Fcm vil blive udfordret når vi får løftet vores sponsorindtægter til næste niveau. Men som tingene står nu, er vi håbløst bagefter på økonomi stadigvæk. I podcasten siger JN vi er på kr. 77 mio. i sponsorindtægter og Steinlein nævner de er på kr. 60 mio. Det er kun kr. 17 mio. i forskel.

I disse dage ser vi så, at Fcm muligvis er ved at sælge en ung spiller fra deres U19 hold som aldrig har spillet en førsteholdskamp men "blot" været udlejet til den Portugisiske 2 liga. Rygterne siger der er budt kr. 60 mio. for en spiller som har været nærmest gratis og tilknyttet i meget kort tid. Hvis de sælger til den pris, svarer det til mere end 3 års forskel i sponsorindtægter.

Udover Midtjylland:
Tør næsten ikke tænke på hvor meget Fcn har solgt spillere for de sidste år - det er vilde beløb.
Bif har fået en stor stærk pengetank i ryggen og har stadig gode sponsorindtægter.
Fck er i en klasse for sig økonomisk og sælger spillere til priser, hvor vi kun kan drømme om at opnå priser der svarer til det halve.

I AGF prioriterer vi ikke rigtig Akedemi og udvikling af de unge spillere - det har vi snart ikke gjort i + 20 år. Det er i hvert fald på et lavere blus end de andre.
Selv Sif har vel solgt spillere for større beløb end vi har. De kan på den lange bane også blive en udfordrer, hvis de bliver ved at gøre det godt sportsligt samt få talenter op.

Ifølge JN er der bedre værdi i at udvikle spillere på Superligaholdet men er det også den rigtige analyse. Der bliver solgt unge spillere fra Superligaen til astronomiske beløb?

Jeg frygter lidt at Steinlein har ret på den lange bane, især når vi forærer de andre klubber adgangen til talenterne og så klart viser vi ikke rigtig prioriterer den del. Jeg er udmærket klar over det ikke er en nem opgave og den vil koste allokering af ressourcer som vil gå ud over allokeringen til 1 holdet men har vi råd til at lade være:unsure:

Ps: Springer over midlerne fra Europa - det skal man først kvalificeres til og nå i et gruppespil førend det bliver rigtig interessant ;)

Nizzleroy

Well-known member
Det er en interessant debat, og jeg mener helt klart at vi har potentialet til at konkurrere med FCM og BIF men FCK er sgu nok for længst sejlet hvad økonomi angår. De er i en liga for sig selv. Heldigvis er det kun et vist niveau man kan komme op på i Superligaen og det kan vi håbe på at vi kan indhente uden at skulle lave samme voldsomme omsætning.

Men vi er nødt til at købe spillere der potentielt set kan være videresalgsemner såsom Bisseck, Kahl, Anderson, Yakob og Duin og i mindre grad spillere som næppe bliver større salg som Haugen (alderen og han CV), NP, Mølgaard, JH. Jeg er godt klar over at nogen af dem jeg nævner som spillere vi i mindre grad skal købe er vigtige spillere for os, men det er ikke nogen vi kommer til at lave penge på. Men jeg er helt med på hvorfor de spiller for os. Men det er en super svær balancegang for du har også brug for JH og PM en gang imellem, selvom man godt ved de ikke skaber en fremtidig salgsværdi.

Jeg er ikke så bange for FCN. Selvom de konstant sælger spillere for store beløb så viser historikken at de ikke rigtig forbedrer sig synderligt meget sportsligt. Yes i år er de langt fremme, men med mindre de pludselig ændrer fokus til at investere i førsteholdstruppen, så er jeg ikke bange for dem sportsligt.

BIF er lidt en joker i mine øjne. Jeg har stadig mine reservationer omkring de nye ejere, og hvorvidt de rent faktisk kommer til at smide mange penge efter Brøndby rent sportsligt uden at de pludselig ikke også vil have meget retur. De har fået en masse penge stillet til rådighed, men der var en artikel i weekenden (ekstra bladet tror jeg), hvor der blev stillet spørgsmålstegn ved, hvad der sker hvis de penge bliver brugt over de kommende år uden at holdet rykker sig markant. Vil ejerne så smide flere penge efter dårlige? De nuværende penge er i øvrigt et lån som skal betales med 5% i rente. Vil de pludselig have alle de penge tilbage, ja så ser det sort ud. Sælger man så ud for at ejerne kan trække penge ud? Indtil videre er jeg ikke sikker på, at Brøndby pludselig har ramt jackpot med en velmenende udenlandsk ejerkreds.

Og i forhold til det sidste, så skal vi helt klart opgradere fokus på talentafdelingen. Jeg er bare bange for, at det er så lang en proces at JN hellere vil se øjeblikkelig værdi og ikke kan vente 5-10 år før en talentafdeling begynder at betale sig. Det er min største bekymring omkring det tilsyneladende manglende fokus fra AGF's side. Det går altså ikke at FCM og andre jyske klubber kan snuppe talenter fra under vores næse. Vi SKAL være førstevalg i østjylland og gerne længere ud også. Spillere som Duelund og Fischer må ikke bare slippe igennem nettet.

Winther

Administrator
Som jeg skrev et andet sted kunne det godt virke som om Steinlein rundende lidt op med de 60 mio, men sponsorindtægter er også påvirkede af sportslige resultater, så der er formentlig en større forskel hvis vi først har nogle tilsvarende resultater. Først og fremmest venter vi dog på det nye stadion og så skal vi gå fra 100 til 150 og måske nærmere 200 mio i kommercielle indtægter hvis det sportslige følger lidt med. Det grundlag kan sagtens overhales af spillersalg og europæiske gruppespil, men det hjælper jo gevaldigt ift selv at få gang i større indtægter fra den slags. Og begynder vi så først at lave lidt de samme salg og får kvalificeret os til gruppespil osv, så kan vi også overhale FCM økonomisk.

Jeg ved ikke om jeg er enig i at vi så voldsomt underprioriterer talentafdelingen. Vi har haft meget at skulle genopbygge, men der er da også sket en hel del. JN nævner den her tilbygning som man, modsat tiltag i Herning, skal bruge en del år på at få igennem, men det er afgørende ændringer man gerne har villet lave tidligere også. Vi investerer ikke det samme i talenter som fx FCM og har heller ikke den samme økonomi, men når man ser på hvor der skal investeres mest i første omgang, skal man jo vurdere hvordan indtægterne bedst kan øges hurtigst så man kan komme til at geninvestere. Jeg har ret stor forståelse for at man først er nød til at sikre et ordentligt niveau på førsteholdet - AGF kan ikke få lov til at ligge i fred og bare holde sig fri af nedrykning, og vi ved også hvordan presset er når først man er i nærheden af dét og der er naturligvis også både direkte og afledte økonomiske effekter af de sportslige resultater fra tv, sponsorer og værdien af ens spillere osv.

Talentafdelingen er nødt til at være noget man udvikler ved siden af. Har klubben så mulighed for en stor investering må jeg også sige at stadion er så afgørende for alting at de 150 mio ubetinget skulle bruges der. Der er ligeledes investeret i Fredensvang og det er både godt for førsteholdet og talenterne, men også helt afgørende for klubbens udvikling, og så er man jo altså også klar med en investering i førnævnte nybyggeri hvis man ellers kan få lov.

Hvor AGF kan placere sig økonomisk og sportsligt må vi se, men jeg er ret optimistisk ift at vi på et tidspunkt vil have den store topstrid og rivalisering mellem FCK og AGF, det store hovedstaden mod provinsen-opgør som FCM aldrig kan blive fordi fanbasen er for lille. Der er nogle hold der skal overhales og der kan også være et tredje hjul i sådan en topstrid, men målet skal jo være at være et af de to-tre hold der spiller med om guldet mere eller mindre hver sæson.

Man kan aldrig vide om der kommer en milliardær og åbner for sluserne i en anden klub, men Brøndby må nok være største umiddelbare konkurrent, det er bare lidt usikkert hvad der kommer til at ske med de nye ejere. De er der vel for at tjene penge, men en tilstrækkelig stor tilførsel af midler der bruges rigtigt kan sende Brøndby op i toppen og være selvforstærkende så de bliver svære at indhente. Det kan dog også ende helt galt. De har netop den fanbase der lægger et godt fundament for en klub på lang sigt, så de vil bedre kunne komme tilbage igen også, men det kunne være interessant nok at se hvordan den ser ud efter en længere nedtur, hvis der samtidig er andre seriøse klubber i København der udfordrer FCK.

Af andre hold er der nok mest OB og AaB, der også er eneste store klub i byer op opland af en hvis størrelse, men Thorborg har vist indset at det ikke bliver en god forretning i OB og er tilfreds med lidt stabilitet i rækken og gode sæsoner ind imellem, AaB har økonomiske problemer, men snakker med en mulig investor, men det er dog åbenbart lidt på pause og ligner umiddelbart mere en redningsaktion og håbet om langsigtet udvikling end at blive katapukteret op i toppen. Derudover er der fx nye ejere i AB, der trods alt har historien og placeringen i Kbh der giver visse muligheder hvis der er nogle der vil investere nok, men det skal vi så se hvis de føret begynder at nærme sig Superligaen igen.

Holmertz

Well-known member
Det er et spændende emne, som jeg også tænkte lidt over, da jeg hørte podcasten. Mit indtryk er, at AGFs strategi er den "sikre" gammeldags model, som Jacob Nielsen også havde succes med i Randers. Dvs. rigtigt dygtigt kommercielt arbejde, som kan løfte økonomien og dermed de sportslige resultater. Og med det potentiale der er i AGF kan vi nok også komme ganske langt på den måde.

Men det virker også som om man ikke gøre synderligt store forsøg på at nytænke, i modsætning til f.eks. FCN og FCM og på den måde finde en genvej til succes, men derimod blot lader sig inspirere af de andre og fra de nye personer der måtte komme til den sportslige sektor. Og vi har vel heller ikke umiddelbart visionære folk som en Flemming Pedersen eller en Rasmus Ankersen, som kan tænke de store tanker og finde nye veje til succes.

Og givet byens størrelse m.m., så burde der jo også være potentiale til at vi, med et nyt stadion osv. kan etablere os i top tre i DK, uden at tænke specielt kreativt, så på den vis virker en lidt konservativ tilgang ret fornuftig, når man (velbegrundet virker det til) føler sig så sikker på, at man kan forløse det økonomiske potentiale omkring klubben. Men omvendt kommer det til at være et langt sejt træk, at gøre det på den måde og vi kommer aldrig til at kunne true FCK.

Så jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt det er den rette strategi. Især ærgrer det mig, at vi er SÅ langt bagefter på talentarbejdet. Spillere som TK og Bisseck bærer mere præg af at være tilfældigheder, end et udtryk for en skarp talent-strategi og det er skræmmende så få spillere vi får op fra U-holdende. Jeg ved man har kæmpet med kommunen ift. at bygge et akademi, men det har hele tiden virket som lidt et halvhjertet projekt, hvor man forsøgte sig med lidt en discount-version af FC-klubbernes succesfulde modeller.

Martinstranger

Administrator
Jeg er ikke så bange for FCN. Selvom de konstant sælger spillere for store beløb så viser historikken at de ikke rigtig forbedrer sig synderligt meget sportsligt. Yes i år er de langt fremme, men med mindre de pludselig ændrer fokus til at investere i førsteholdstruppen, så er jeg ikke bange for dem sportsligt.

Jeg syntes de har fraveget en smule i de sidste år og valgt at tilknytte nogle erfarne spillere, for at hæve niveauet for deres unge spillere. Det var Flemming Pedersen også ude at sige på et tidspunkt. Nu har de også hentet Marcondes tilbage - jeg frygter lidt, at de er klar til næste skridt i deres udvikling og vil gå efter topplaceringer. Set i bakspejlet har det virket som en klar strategi de har fulgt og ser ud til at få gevinst af - det bør vel kaldes visionært (y)

Som jeg skrev et andet sted kunne det godt virke som om Steinlein rundende lidt op med de 60 mio,
Det er heller ikke så vigtigt, om han rundede op med en femmer eller ej. Mener dog han sagde det var en tredobling på 3 (eller var det 5) år og så kommer de fra et lavt niveau. Kan de være på vej til at få bedre fat i en fanbase og dermed gøre sig bedre kommercielt? Hvis jeg husker rigtigt, har de langt flere følgere på sociale medier end vi har i AGF. Det er nok deres "lange seje træk" som de skal have udviklet - tænk sig hvis det lykkedes på den lange bane og vi står tilbage på perronen.

Først og fremmest venter vi dog på det nye stadion og så skal vi gå fra 100 til 150 og måske nærmere 200 mio i kommercielle indtægter hvis det sportslige følger lidt med. Det grundlag kan sagtens overhales af spillersalg og europæiske gruppespil, men det hjælper jo gevaldigt ift selv at få gang i større indtægter fra den slags. Og begynder vi så først at lave lidt de samme salg og får kvalificeret os til gruppespil osv, så kan vi også overhale FCM økonomisk.
Stadion er klart i løbet af 2026 og derefter skal vi have opbygget de kommercielle indtægter. Hvis omgivelserne er vigtige, frygter jeg for hvad der sker i mellemtiden og om vi kan fastholde den nuværende positive tendens.

Vi skal også have fundet de kr. 150 mio. som vi har lovet til projektet men det tænker jeg bliver en aktieemission - for hvordan skal vi ellers skaffe dem?

Men så er vi måske henne i 2027-2029 før vi er klar og med rette kan hæve forventningerne? Jeg ved det er skåret hårdt ud i pap men det er måske først realistisk der - ville ønske vi kunne tage en genvej, da jeg syntes vi har været i gang med at vende supertankeren i alt for mange år.

Et Europæisk gruppespil kan gøre underværker og måske netop være med til at katapultere udviklingen - det er naturligvis et ønskescenarie. Udover midlerne der følger med, vil det øge de kommercielle indtægter, hæve salgspriserne mv.

Jeg ved ikke om jeg er enig i at vi så voldsomt underprioriterer talentafdelingen. Vi har haft meget at skulle genopbygge, men der er da også sket en hel del. JN nævner den her tilbygning som man, modsat tiltag i Herning, skal bruge en del år på at få igennem, men det er afgørende ændringer man gerne har villet lave tidligere også. Vi investerer ikke det samme i talenter som fx FCM og har heller ikke den samme økonomi, men når man ser på hvor der skal investeres mest i første omgang, skal man jo vurdere hvordan indtægterne bedst kan øges hurtigst så man kan komme til at geninvestere. Jeg har ret stor forståelse for at man først er nød til at sikre et ordentligt niveau på førsteholdet - AGF kan ikke få lov til at ligge i fred og bare holde sig fri af nedrykning, og vi ved også hvordan presset er når først man er i nærheden af dét og der er naturligvis også både direkte og afledte økonomiske effekter af de sportslige resultater fra tv, sponsorer og værdien af ens spillere osv.
Det er desværre et parameter i Aarhus, at der skal kæmpes med Kommunen når der skal ske ændringer. Utroligt de ikke er blevet enige om den tilbygning endnu man skulle jo næsten tro AGF stillede urimelige krav eller der bare er uvilje mod at finde løsninger.

Det er naturligvis essentielt at indtægterne øges, så der er råd til at geninvestere - det kan også sagtens være det er rette proces lige nu. Jeg er bare lidt i tvivl på den lange bane.

Hvis vi først skal til at gøre noget seriøst ved talenterne fra 2027-2029, går der også 5-10 år med at opbygge den del. Til den tid har de andre hold haft endnu mere tid, til at positionere sig som klubberne hvor talenterne bør søge hen.

Af andre hold er der nok mest OB og AaB, der også er eneste store klub i byer op opland af en hvis størrelse, men Thorborg har vist indset at det ikke bliver en god forretning i OB og er tilfreds med lidt stabilitet i rækken og gode sæsoner ind imellem, AaB har økonomiske problemer, men snakker med en mulig investor, men det er dog åbenbart lidt på pause og ligner umiddelbart mere en redningsaktion og håbet om langsigtet udvikling end at blive katapukteret op i toppen. Derudover er der fx nye ejere i AB, der trods alt har historien og placeringen i Kbh der giver visse muligheder hvis der er nogle der vil investere nok, men det skal vi så se hvis de føret begynder at nærme sig Superligaen igen.

Jeg er ikke så bange for de andre hold men der kan sagtens komme en rigmand forbi og sikre et hold kommer op i toppen. Jeg tror dog ikke på de har samme grundlag som AGF for at være der langsigtet. Men der kommer garanteret til at dukke 1-2 hold op i løbet af de næsten 10 år (de færreste havde vel helt regnet med Fcn og Fcm ville havde den nuværende økonomi for 10-12 år siden).

Så jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt det er den rette strategi. Især ærgrer det mig, at vi er SÅ langt bagefter på talentarbejdet. Spillere som TK og Bisseck bærer mere præg af at være tilfældigheder, end et udtryk for en skarp talent-strategi og det er skræmmende så få spillere vi får op fra U-holdende. Jeg ved man har kæmpet med kommunen ift. at bygge et akademi, men det har hele tiden virket som lidt et halvhjertet projekt, hvor man forsøgte sig med lidt en discount-version af FC-klubbernes succesfulde modeller.
Jeg elsker egne talenter og er inderligt imod at de største pt. vælger andre klubber til, fremfor at blive i AGF. Vi burde have klart det bedste grundlag at rekruttere fra men pt. forsvinder mange til de andre klubber. Jeg kan desværre godt forstå de er egoistiske, hvis de mener de bliver langt bedre et andet sted. De har kun en kort karriere og det er måske make it or break it mens man er ung.

Som du skriver er det skræmmende, så få spillere vi har fået op fra U-holdene de sidste mange år. Jeg fik lidt tanker om det, da Aab gik i gang med deres redningsaktion og igen forsøger at hente spillere ind hvor hjertet banker for klubben (det gjorde de også for 10 år siden, da de havde røven i vandskorpen). Gad vide hvem vi kunne hente ind i sådan en øvelse.

Umiddelbart kunne jeg komme i tanke om meget få spillere, hvor de var opfostret hele vejen igennem U-holdene hos os og hjertet stadig bankede for klubben. Lige pt. har vi hentet MA og er måske på vej til at hente Duelund. Men de var netop nogen af dem som rejste væk, rigtig unge, for at slå igennem.

White Stripes

Well-known member
det virker også som om man ikke gøre synderligt store forsøg på at nytænke
Det kommer vel an på, hvad man lægger i nytænkning.

For mig er det ikke specielt nytænkende at risikere klubbens identitet og eksistens ved et salg til udenlandske investorer og spekulanter, som man gør i Brøndby og mange andre steder.

Jeg ser det derimod som nytænkende at fastholde klubben på lokale hænder og udvikle den gradvist, som man gør i AGF.

Holmertz

Well-known member
Det kommer vel an på, hvad man lægger i nytænkning.

For mig er det ikke specielt nytænkende at risikere klubbens identitet og eksistens ved et salg til udenlandske investorer og spekulanter, som man gør i Brøndby og mange andre steder.

Jeg ser det derimod som nytænkende at fastholde klubben på lokale hænder og udvikle den gradvist, som man gør i AGF.
Ok. Det vil jeg nu kalde en ret konservativ tilgang. Lav risiko men muligheden for at performe "over niveau" er også mindre.

Ikke at vi skal gøre som BIF (det kan fortsat gå grueligt galt for dem med de nye investorer), men det virker som om vi konstant er bagud ift. talentudvikling, scouting osv. Som det nævnes i podcasten, så er FCM tvunget til konstant at nytænke, for at holde sig foran f.eks. os. Det har de gjort med succes indtil nu, men ikke sikkert det fortsætter nu når Ankersen er væk.

Men omvendt går vi også efter at udnytte den fordel vi har frem for alle andre klubber end FCK, nemlig det store økonomiske potentiale. Det kan meget vel være det rigtige, men virker desværre til at det sker en lille smule på bekostning af de andre ting. Men kan også være det kommer lidt sener,. når økonomien bliver endnu bedre. Også først for relativt nyligt FCK er begyndt at satse helhjertet på talentudvikling, hvilket de så også begynder at høste frugterne af nu (hvilket i øvrigt truer FCNs model ret meget).

White Stripes

Well-known member
Jeg er græsk-katoldk i forhold til om strategien er konservativ eller nytænkende.

Jeg tror dog på, at det er den rigtige vej at gå for AGF, og det gør de ansvarlige så tydeligvis også.

Martinstranger

Administrator
Jeg tror dog på, at det er den rigtige vej at gå for AGF, og det gør de ansvarlige så tydeligvis også.
Det er også fint at være enig med de ansvarlige - det er jo dem der sætter retningen.

Jeg kunne godt ønske mig flere egenudviklede spillere på holdet men sådan er vi heldigvis ikke alle ens.

White Stripes

Well-known member
Det er også fint at være enig med de ansvarlige - det er jo dem der sætter retningen.

Jeg kunne godt ønske mig flere egenudviklede spillere på holdet men sådan er vi heldigvis ikke alle ens.
Det er vel også en vigtig del af strategien. Men det store skub kommer nok først, når talentakademiet er bygget. Så begynder det er blive svært for FCM at hente de største talenter i regionen, og så bliver det sværere for dem at realisere deres strategi.

Den strategi kan man da sagtens være uenig i, men det er sådan, de ansvarlig i AGF tænker om det. De ønsker som udgangspunkt ikke, at AGF skal være på få hænder, men at klubben ejes og udvikles af mange lokalt.

Martinstranger

Administrator
Det er vel også en vigtig del af strategien. Men det store skub kommer nok først, når talentakademiet er bygget. Så begynder det er blive svært for FCM at hente de største talenter i regionen, og så bliver det sværere for dem at realisere deres strategi.

Den strategi kan man da sagtens være uenig i, men det er sådan, de ansvarlig i AGF tænker om det. De ønsker som udgangspunkt ikke, at AGF skal være på få hænder, men at klubben ejes og udvikles af mange lokalt.
Jeg har ikke sat spørgsmålstegn ved ejerskabet - det tænker jeg man fortsætter med.

Men det der akademi har vi snart hørt om i mange år og der er ikke sat handling bag ordene. Vi har også hørt mange pæne ord om talenter og udvikling men der bliver ikke rigtig allokeret midler mod det - så er det op ad bakke.

Hvad indebærer akademiet egentlig - det er jo ikke nok at få nogle bygninger? Der skal være organisation og trænere som kan underbygge det og det koster penge.

Martin Hansen

Well-known member
Ja, klubben tager aldrig fejl. Det er derfor FCM, FCN og FCK tordner der ud af med det ene gigant salg efter det andet og konstant har nogen linet pp til et salg. Selv BIF sælger for mere.

Det er imo en kæmpe fejl, at koncentrere scoutingen af talenter i Østjylland, området er alt for lille. Vores konkurrenter scouter i Skandinavien, Afrika, Sydamerika osv. Gad vide hvorfor det er dem som henter Schjelderup, Roony, Kamaldeen o.lign kæmpe talenter og ikke os...

Men hvis så bare vores strategi kontinuerlig gav sportslig succes herhjemme og i Europa, nåh nej.

T-Knogle

Well-known member
Jeg mener AGF har superligaens 12. Bedste talentafdeling. Hvis man inddeler superligaen i ‘kvarte’, så består den øverste fjerdedel af FC København, FC Midtjylland og FC Nordjælland,
et stykke under dem kommer Brøndby, Silkeborg og Lyngby,
i det tredje lag OB, AaB og Viborg,
og sidst kommer så Horsens, Randers og AGF.

Grunden til at AGF så slutter sidst, er det spildte potentiale når man ligger i Danmarks næststørste by. Det er under alt kritik at man ikke i Aarhus er i stand til at producere flere talenter, og jeg er lige ved at sige, at selv hvis man ingenting havde gjort, ville spillere som Grønbæk, TK og Hausner komme helt af sig selv til den eneste superligaklub i landets næststørste by.

Der var engang hvor AGF var Danmarks talentfabrik nr. 1, og producerede flere spillere til de forskellige landshold, end nogen anden klub. Så nedturen er markant, og langvarig, ikke mindst understreget af at AGF er det Superligahold med færrest superligaminutter til spillere af egen avl (her tænker jeg ikke Mikael Anderson tæller med).

Det er dog glædeligt at Jacob Nielsen nævnte akademiet og talentudviklingen som et satsningsområde i AGF i fremtiden, men endnu en udskiftning i trænerstaben på U-holdende her i vinterperioden, er dog bekymrende, da det er kontinuitet der skaber talenterne, ikke svingdør.

Stats

Well-known member
Ja, klubben tager aldrig fejl. Det er derfor FCM, FCN og FCK tordner der ud af med det ene gigant salg efter det andet og konstant har nogen linet pp til et salg. Selv BIF sælger for mere.

Det er imo en kæmpe fejl, at koncentrere scoutingen af talenter i Østjylland, området er alt for lille. Vores konkurrenter scouter i Skandinavien, Afrika, Sydamerika osv. Gad vide hvorfor det er dem som henter Schjelderup, Roony, Kamaldeen o.lign kæmpe talenter og ikke os...

Men hvis så bare vores strategi kontinuerlig gav sportslig succes herhjemme og i Europa, nåh nej.

Har AGF da sagt, at de kun koncentrere deres scouting til Østjylland?

Jeg har ikke hørt det og i praksis gør vi åbenlyst noget andet.

Winther

Administrator
Man skal være nytænkende på den rigtige måde, det er nød til at passe til de forhold der gør sig gældende for klubben og den situation den er i. Det man har lavet på heden havde aldrig kunnet lade sig gøre på samme måde i Århus, de har i den sammenhæng en fordel ved ikke at have ret megen historik på topplan eller en mange fans og stor bevågenhed, men derfor også mindre at risikere og sammen med kommune og erhvervsliv en villighed til at satse lidt. De får en masse helt berettiget kredit for at være nået langt, men i processen var de altså også mm fra at køre det hele i sænk inden de blev reddet af Benham, der kom med den datatilgang de så kunne være først med og de midler de kunne bygge et mesterhold op med. Og det blev timet helt rigtigt mens der ikke var så mange seriøse konkurrenter fordi Brøndby lå underdrejede, Thorborg havde opgivet at pumpe OB op til en mesterskabsklub og AGF selvfølgelig havde været væk længe. AaB fik sig også et mesterskab dengang, men både OB og AaB forsømte at videreudvikle da det gik godt. Det har de været gode til i FCM så det er blevet mere holdbart, men de har også taget nogle chancer og var de gået ned med ham inderen havde vi ikke haft den her diskussion om dem nu. Så må vi se hvordan det går hvis de får seriøs konkurrence.

Ift AGF er det måske lidt et spørgsmål om forventninger og hvad man fokuserer på, men man stod på bunden af et krater hvor det mest var fans og medier der stod oppe på kanten og tænkte der stadig måtte være en vulkan. Det der førte til den situation går langt og mange ledelser tilbage, men vi diskuterer jo ikke hvad man skulle have gjort i 90’erne, men hvilken strategi man skal lægge nu. Det er altså kun 8.5 år siden man fik sadlet rigtigt om og bl.a. ansatte JN. At vi nu ligger økonomisk i subtoppen, er ved så småt at distancere det store midterfelt og kan have en hel reel tro på at vi kan blive et tophold igen, med faciliteter der er blevet opgraderet efter nærmest 75 års stilstand og et rigtigt fodboldstadion på vej, der bliver det fedeste i landet, synes jeg simpelthen er fremragende. Det er svært ikke at være utålmodig, men det havde jeg ikke troet på kunne lade sig gøre dengang, med mindre vi var blevet overtaget af en eller anden velvillig milliardær.

Jeg ved ikke hvilke tiltag AGF kunne have taget og været først fremme med, jeg synes man overordnet set har gjort det helt rigtige og fokuseret på de styrker netop AGF har ift andre klubber og nogle af de ting der har manglet som fundament for at gøre de ting man synes de kan i andre klubber. Man kunne ikke gamble og risikere det hele og kunne ikke lige finde en udlænding til at købe klubben, man kunne ikke uden videre kan få sig et nyt stadion eller få lov til at bygge et akademi på en mark. AGF’s situation har været besværliggjort af at være ene store klub i landets næststørste by med en fanskare og mediebevågenhed i en klar top-tre, men det er også det der kan vendes til at være vores styrke. Det er lykkedes AGF at genskabe sin troværdighed og ikke bare genfundet forbindelsen til byen, men styrket den mere end den måske nogensinde har været, man har fået erhvervslivet med - man plejede at sige, at det var særlig svært fordi hovedkontorerne ofte lå i København og de lokale virksomheder havde ikke samme grund til at støtte fodboldholdet fordi Århus er attraktiv uden - og når der endelig kommer et ordentligt stadion bliver det en fodboldoplevelse der ikke er noget andet der kan måle sig med herhjemme, i hvert fald ikke i provinsen.

Selvfølgelig skal AGF også være en talentfabrik som vi var det før, men jeg synes det er fornuftigt at det ikke er der man starter med at satse det hele. Det er jo ikke fordi der ikke er kommet flere midler til og man har vist villet bygge det akademi siden 2018, så det er altså også ret hurtigt man har bygget nyt klubhus og der er kommet ordentlige baner og goal station og den slags, mere fokus på strukturen i ungdomsafdelingen, et klubnetværk der ikke eksisterede før og der er da også kommet nogle talenter til udefra, selvom man bare ikke kan danse hurtigere med kommunen ift de bygninger. Vi kan ikke lave en FCN-strategi der selvfølgelig er attraktiv for mange talenter, især når først de har bevist at de kan sælge dem dyrt, og vi kan ikke købe de største talenter endnu, men vi kan starte med at forhindre de største talenter i at søge væk og så vil vi nok også se flere blive fisket andre steder som australierne og Valdes.

Overordnet set kan man godt være nervøs for om AGF kommer med hurtigt nok for selvom vi måske nok øger det sportslige budget relativt meget er der andre der øger mere i absolutte tal, men jeg kan ikke rigtig se andre veje vi skulle være gået. Lykkes øvelsen med at forbedre de kommercielle indtægter, der fører til flere penge til førsteholdet og forbedrede resultater og dermed også øgede spillersalg, vil der da helt sikkert også blive tilført endnu flere penge til talentafdelingen. De andre ben skal nok komme med. Alt i alt må jeg sige at jeg har en ret stor tro på at vi vil stå om ikke alt for mange år og være imponerede over hvordan det lykkedes at lave en turnaround og vende tilbage til toppen af dansk fodbold hvor vi hører til, uden en masse dubiøse penge udefra, men med primært lokale kræfter og på en langtidsholdbar måde.

Winther

Administrator
Også lige korte kommmentarer:
Jeg syntes de har fraveget en smule i de sidste år og valgt at tilknytte nogle erfarne spillere, for at hæve niveauet for deres unge spillere. Det var Flemming Pedersen også ude at sige på et tidspunkt. Nu har de også hentet Marcondes tilbage - jeg frygter lidt, at de er klar til næste skridt i deres udvikling og vil gå efter topplaceringer. Set i bakspejlet har det virket som en klar strategi de har fulgt og ser ud til at få gevinst af - det bør vel kaldes visionært (y)
Ja, de har talt om det eksekverer måske i stigende grad og det kan gøre dem til mere permanent tophold, men det bliver også en svær balance. Kan de stadig have mange talenter på holdet og holder det uden en seriøs fanbase eller er det stadig en fordel at der ikke er så megen pres på for at bevare sådan en position?
Det er heller ikke så vigtigt, om han rundede op med en femmer eller ej. Mener dog han sagde det var en tredobling på 3 (eller var det 5) år og så kommer de fra et lavt niveau. Kan de være på vej til at få bedre fat i en fanbase og dermed gøre sig bedre kommercielt? Hvis jeg husker rigtigt, har de langt flere følgere på sociale medier end vi har i AGF. Det er nok deres "lange seje træk" som de skal have udviklet - tænk sig hvis det lykkedes på den lange bane og vi står tilbage på perronen.
Egentlig var det også reaktionen man kunne prøve at tolke lidt ind i, ift om de måske er lidt nervøse for hvad der sker i Århus, men hvis de har tredoblet deres sponsorindtægter er det selvfølgelig også et spørgsmål hvad det er baseret på, om det er holdbart og kan øges yderligere. De vil dog også gerne udvide sponsorfaciliteterne på stadion og det er selvfølgelig med fokus på det. De ved godt de også er nød til at vokse som klub udover at kunne sælge flere spillere osv.
Stadion er klart i løbet af 2026 og derefter skal vi have opbygget de kommercielle indtægter. Hvis omgivelserne er vigtige, frygter jeg for hvad der sker i mellemtiden og om vi kan fastholde den nuværende positive tendens.

Vi skal også have fundet de kr. 150 mio. som vi har lovet til projektet men det tænker jeg bliver en aktieemission - for hvordan skal vi ellers skaffe dem?

Men så er vi måske henne i 2027-2029 før vi er klar og med rette kan hæve forventningerne? Jeg ved det er skåret hårdt ud i pap men det er måske først realistisk der - ville ønske vi kunne tage en genvej, da jeg syntes vi har været i gang med at vende supertankeren i alt for mange år.

Et Europæisk gruppespil kan gøre underværker og måske netop være med til at katapultere udviklingen - det er naturligvis et ønskescenarie. Udover midlerne der følger med, vil det øge de kommercielle indtægter, hæve salgspriserne mv.
De penge skal vel ind via en rettet emission? Ellers er det noget med et lån. Det er klart der kommer en periode nu under stadionbyggeri, hvor det kan blive lidt problematisk, men hvor man alligevel skal kunne fastholde sponsorer og stadig vokse på flere områder for ikke at komme yderligere bagud. Vi skal gerne være derhenne hvor vi indvier stadion med det der ligner et nogenlunde sikkert top-6 hold.
Jeg er ikke så bange for de andre hold men der kan sagtens komme en rigmand forbi og sikre et hold kommer op i toppen. Jeg tror dog ikke på de har samme grundlag som AGF for at være der langsigtet. Men der kommer garanteret til at dukke 1-2 hold op i løbet af de næsten 10 år (de færreste havde vel helt regnet med Fcn og Fcm ville havde den nuværende økonomi for 10-12 år siden).
Ja, JN’s tese er jo at det er meget svært at gøre holdbart de fleste steder. En oliesheik kan jo holde det kørende, men de kommer sjældent for bare at forære en klub nogle penge og det er også en risiko for Brøndby, men der er trods alt et grundlag for noget mere holdbart. Jeg er ikke sikker på om fx AaB er stor nok, men hvis FCM vitterligt er, skal der måske ikke så meget til, det kan man måske så sige lidt er JN’s mission at modbevise. Jeg tror heller ikke der rundt om i Europa er særligt mange eksempler på “landsbyklubber” der permanent holder sig i toppen selvom de måske findes hvis der fx er en stor nok virksomhed. I enkelte sæsoner sker det ofte og ind imellem i nogle lidt længere perioder, men man kan let glemme at der ikke behøver være stilstand i hierarkiet.

SteenA

Well-known member
Men det der akademi har vi snart hørt om i mange år og der er ikke sat handling bag ordene.
Men hvordan handler man, når man er sat på en kommunal venteliste i årevis? Heldigvis er de nu ved at være til vejs ende i behandlingen af byggeriet, så vi kan se frem til at spaderne snart kan komme i jorden.

Martinstranger

Administrator
eg mener AGF har superligaens 12. Bedste talentafdeling. Hvis man inddeler superligaen i ‘kvarte’, så består den øverste fjerdedel af FC København, FC Midtjylland og FC Nordjælland,
et stykke under dem kommer Brøndby, Silkeborg og Lyngby,
i det tredje lag OB, AaB og Viborg,
og sidst kommer så Horsens, Randers og AGF.

Grunden til at AGF så slutter sidst, er det spildte potentiale når man ligger i Danmarks næststørste by. Det er under alt kritik at man ikke i Aarhus er i stand til at producere flere talenter, og jeg er lige ved at sige, at selv hvis man ingenting havde gjort, ville spillere som Grønbæk, TK og Hausner komme helt af sig selv til den eneste superligaklub i landets næststørste by.

Der var engang hvor AGF var Danmarks talentfabrik nr. 1, og producerede flere spillere til de forskellige landshold, end nogen anden klub. Så nedturen er markant, og langvarig, ikke mindst understreget af at AGF er det Superligahold med færrest superligaminutter til spillere af egen avl (her tænker jeg ikke Mikael Anderson tæller med).

Ja det er sku sørgeligt i min verden men jeg syntes det er svært helt at tolke hvorfor det er endt sådan og hvorfor det stadig ser sådan ud 8 år efter JN kom til. Måske jeg bare skal acceptere, at tingene skal foregå i den rigtige rækkefølge og talentafdelingen må vente.
Men så er her en opfordring til, at vi forventer for meget fra den de næste 5-7 år. For umiddelbart ser det ud til, at talentafdelingen kommer efter byggeriet af stadion (det kan også være det er nødvendigt). Jeg håber det sker før og der er midler til både 1 holdet og talenterne.

Det er dog glædeligt at Jacob Nielsen nævnte akademiet og talentudviklingen som et satsningsområde i AGF i fremtiden, men endnu en udskiftning i trænerstaben på U-holdende her i vinterperioden, er dog bekymrende, da det er kontinuitet der skaber talenterne, ikke svingdør.

Som jeg husker det har han talt om talentudvikling og tilførsel af ressourcer siden han startede - jeg har bare manglet at se reel handling der gør en forskel. Fine ord er ikke nok. Det virker stadig som en kaos-afdeling, hvor de ansatte bliver i kort tid og derefter søger eller bliver sendt videre - kunne det være, fordi der bliver sat pæne visioner op men ikke kommer handling til at bakke det op?

Man skal være nytænkende på den rigtige måde, det er nød til at passe til de forhold der gør sig gældende for klubben og den situation den er i.
Vi behøver ikke være nytænkende i min verden - det var ihvertfald ikke min intention med debatten. Men ligefrem halvvejs forære alle de store talenter væk i Østjylland og acceptere pladsen som nederst i talent-hierarkiet, det er jeg ikke meget for. Det kan også være der er bedring på vej - Grønbæk, Hausner og TK ligner nogen som bliver til noget - de to sidstnævnte kom til fra andre klubber for år tilbage.
De senere år har vi også hentet lidt ældre talenter ind, for at supplere de manglende talenter fra egen ungdomsafdeling. Den del bliver forhåbentlig forstærket, når vi flere gange har vist at det er muligt at komme på 1 holdet og ende med et salg til en klub højere oppe.

De får en masse helt berettiget kredit for at være nået langt, men i processen var de altså også mm fra at køre det hele i sænk inden de blev reddet af Benham, der kom med den datatilgang de så kunne være først med og de midler de kunne bygge et mesterhold op med.
De kunne ligeså godt være gået konkurs eller skulle iværksætte en stor redning men sådan et gamble har vi vel nærmest også været i med AGF. Vi kom bare ikke så stærkt ud på den anden side men skal bruge mere tid.

Alt i alt må jeg sige at jeg har en ret stor tro på at vi vil stå om ikke alt for mange år og være imponerede over hvordan det lykkedes at lave en turnaround og vende tilbage til toppen af dansk fodbold hvor vi hører til, uden en masse dubiøse penge udefra, men med primært lokale kræfter og på en langtidsholdbar måde.

Jeg har principielt været imponeret over det arbejde JN har lagt for dagen - det var ikke en nem case han overtog og jeg håber han får det ført til ende med et mesterskab som han ønsker (og nyt stadion mv.). Han kæmpede op ad bakke de første år og der var ikke opbakning hele vejen rundt til hans visioner, det var godt Lars Fournais bakkede ham op.

Men jeg er ked af, at vi tilsyneladende ikke får gjort noget ved den talentafdeling men bare bliver ved med at høre pæne ord. Jeg er udmærket klar over at JN også skal tale politisk og han derfor er nødt til at sige det han gør.

I enkelte sæsoner sker det ofte og ind imellem i nogle lidt længere perioder, men man kan let glemme at der ikke behøver være stilstand i hierarkiet.
Nemlig - det har mange en tendens til at overse. Jeg tror ikke på der vil være status quo i hierarkiet og heller ikke selvom vi evt. regner AGF med i toppen sportsligt. Der skal nok ske noget, hvis vi taler et årti frem.

Men hvordan handler man, når man er sat på en kommunal venteliste i årevis? Heldigvis er de nu ved at være til vejs ende i behandlingen af byggeriet, så vi kan se frem til at spaderne snart kan komme i jorden.
Jeg tror ikke at de bygninger alene gør at talentafdelingen blomstrer helt vildt og vi dermed kommer til at matche de andre. Vi er meget langt bagefter på mange andre punkter og der kunne man starte. Medmindre det er helt altafgørende med en bolig på anlægget. Jeg ved ikke engang om de har boliger til talenterne i BIF, Aab, OB og Fck? Mener de har i FCN og FCM.
Naturligvis er det en af de ting som kan være med til at flytte spillerne endnu mere og det bliver selvfølgelig mere attraktivt for spillerne men jeg tænker man indtil nu har fundet boliger til dem i byen.

Mhs. til den Kommunale proces har jeg ikke erfaringer nok til at udtale mig om det men 5 år lyder vanvittigt - så må man næsten være startet på et urealistisk grundlag. Alternativt sigtede man højt i en forventning om at ende lavere - byggeriet skal jo være der i mange mange år. Tror jeg læste, at man ender med 19 topersoners boliger i stedet for 60 boliger. 38 spillere lyder også af mange - det svarer vel næsten til 2 x det nuværende U19 hold som skal bo der. Så kan det til gengæld være der sker noget (y)

Tak alle for en god debat(y) Det er fedt vi kan debattere på et lidt overordnet plan og ikke alle har samme holdninger.

T-Knogle

Well-known member
Det kan også være der er bedring på vej - Grønbæk, Hausner og TK ligner nogen som bliver til noget - de to sidstnævnte kom til fra andre klubber for år tilbage.
TK er AGF dreng, han prøvede som mange andre AGF drenge, sig selv af i en anden klub i en sæson, for ham var det Vejle, men kom tilbage til AGF igen. Jeg mener han som dreng spillede i Galten, der var et Mediano interview med hans gamle træner på et tidspunkt. Han sagde bl.a at med TK’s boldsikkerhed, ville han også kunne gøre sig på den defensive midtbane, og så generelt en stor fremtid for TK.

I forhold til akademiet, så siger lokalplanen for Fredensvang “Sportsfaciliteter” og specifikt “ikke boliger”. Det er dette der har gjort at det har trukket ud i så lang tid, det og så at flere af naboerne åbenbart er glødende AaB eller FC Midtjylland fans, som har arbejdet indsæt på at forhindre AGF i at etablere et akademi. Jeg ved ikke om kommunen har gjort noget forkert, det er bare en lang og tung proces at ændre de grundlæggende forhold i en lokalplan, når naboerne er glødende modstandere.

I forhold til de nye innovative ideer, så er det nok vanskeligt at sætte på formel, og ansætte medarbejdere der kan håndtere dette. Jeg synes dog at storskærmsprojekterne under Corona vækkede opsigt internationalt, og hele satsningen på bæredygtighed, er også interessant, det er der noget storby klub over, som passer med f.eks. Northsides satsning på det samme. Der er dog lidt langt imellem snapsede, og det ville have været fedt hvis det var os der havde fået Anders Holch Poulsen med som investor, i stedet for FCM, han kunne helt sikkert have bidraget med noget nyt. Jeg tror nu også han fortryder lidt, fordi man er ved at ramme loftet i FCM i forhold til hvor langt man kan bringe det.

Mikkel_K

Well-known member
Jeg er enig i det meste i dit indlæg, men jeg er ikke sikker på, at jeg er enig her. Det kan - bør - være et strategisk mål for AGF at have den bedste scouting i Østjylland. Tiden, hvor århusianske spillere gik til FCM skal være endegyldigt forbi, og AGF skal også kunne spotte potentielle talenter i omegnsområdet før Silkeborg, Randers, Horsens mv.

Uden for regionen, og især i udlandet, bliver AGF til gengæld aldrig førende på scouting. Det betyder ikke, at man ikke skal kigge sig omkring, og AGF henter jo altså også talenter i fx København (Daghim), Sverige (Valdes) og Australien (Harrington, Reec) for nu at tage nogle eksempler fra den nuværende U19-trup.

Klubben skal være gode til at evaluere talenterne, når de får dem tilbudt, og de skal være gode (Læs: meget bedre) til at talentudvikle dem, der er kommet til klubben, men det er ikke nødvendigvis specielt god brug af AGFs ressourcer at brænde meget krudt af på scouting i markeder, hvor man alligevel ikke kan konkurrere med større klubber. Så er en koncentreret indsats på at blive klar nummer ét i Østjylland sikkert et strategisk fornuftigt valg i stedet.

Aske v2

Well-known member
Jeg tænker der findes andre parametre end talent udvikling for at vurdere hvor AGF står i forhold til vores konkurrenter.

Helt overordnet mener jeg AGF er et helt andet sted end for 8 år siden hvor JN tog over, listen er lang, men skal jeg bare fremhæve ET eksempel, som nærmest afgør debatten, så må det være det nye stadion.

AGF er lykkedes mod alle odds at få et nyt moderne fremtidsikret stadion på nøjagtig samme plads som hvor det gamle ligger. Jeg er målløs over at JN har lykkedes med det projekt, jeg ved godt han ikke er alene om den opgave, men han har godt nok stået forrest på broen.

Så er der også sponsordelen, 77 millioner og lysår foran hvad vi kunne lave for 8 år siden, det er et vildt grundlag at drive fodbold på, og vi har alle fornemmelsen at vi kun har set toppen af isbjerget når det nye stadion kommer.

Ting skal udvikles organisk, dem som forsøger at lave tigerspring kan bare skæve til Sønderjyske og Esbjerg og se om de kan li det de ser.

Jeg er da enig i at talentudviklingen halter lidt, men er vi ikke på vej med et nyt campus på Fredensvang, og de frø der er plantet det sidste års tid, tænker jeg nok skal vokse sig stort og flot. Imens kan vi glæde os over Stage salg, Bundu salg, Grønbæk salg og nye TK mens vi kan indtil han måske også kommer på en større adresse. Helt skidt er det nu ikke.

/Aske

Winther

Administrator
Vi behøver ikke være nytænkende i min verden - det var ihvertfald ikke min intention med debatten. Men ligefrem halvvejs forære alle de store talenter væk i Østjylland og acceptere pladsen som nederst i talent-hierarkiet, det er jeg ikke meget for. Det kan også være der er bedring på vej - Grønbæk, Hausner og TK ligner nogen som bliver til noget - de to sidstnævnte kom til fra andre klubber for år tilbage.
De senere år har vi også hentet lidt ældre talenter ind, for at supplere de manglende talenter fra egen ungdomsafdeling. Den del bliver forhåbentlig forstærket, når vi flere gange har vist at det er muligt at komme på 1 holdet og ende med et salg til en klub højere oppe.
Jeg ved ikke hvor mange af de største talenter der stadig tager væk og om det så handler om økonomi, men jeg forstår ikke den udlægning at vi "accepterer pladsen nederst i talent-hierarkiet" som om der ingen midler bliver tilført og forholdene er elendige. Det er da ikke bare pæne ord selvom det måske ikke har haft førsteprioritet - en prioritering jeg så er mere enig i, jeg tror vi ville stå et dårligere sted nu hvis vi havde satset meget hårdt på talenterne først og AGF er også en anden størrelse end alle andre klubber end FCK og Brøndby.

Det er meget svært at vurdere hvor langt talentafdelingen er nået lige nu, men hvis vi er ringest fordi forventningen er at vi skal være bedst, er det i hvert fald svært at leve op til. I DBU's rangering gik vi frem i point, men en halv stjerne ned sidst og det er da et pejlemærke, noget andet er antal unge spillere på holdet men der er en del års forsinkelse i output, med mindre man fisker dem udefra, hvad der jo altså også i høj grad er tilfældet der hvor det ser bedst ud. Vi skal blive bedre til at udvikle talenterne men kan nok vinde meget hvis vi bliver bedre til at spotte dem og hente dem til så grundlaget at udvikle på bliver bedre. Det er selvfølgelig også sådan noget nogle boliger skal hjælpe med. Vi skal have nogle fleres Valdés'er (lad os bare sige han selvfølgelig bliver god og sådan en de andre siger, at ham har AGF da bare udviklet :))

Han er i øvrigt udtryk for at vi først nu for alvor er begyndt at scoute nærmest noget som helst. Der var chokerende nok åbenbart ingen rigtig scout-afdeling inden SIB kom til, selvom man selvfølgelig har kunnet scoute på en eller anden måde. Der kunne nok ligge en mulig kritik af tidligere prioritering der, men jeg ved ikke hvordan det er foregået før. I hvert fald åbner det da op for at hente bedre talenter og det er forkert hvis man siger vi kun scouter i Østjylland selvom vi også skal være bedre til at fange de lokale talenter. Yakob virker også godt set hvis det kan baseres på den udvikling.

De kunne ligeså godt være gået konkurs eller skulle iværksætte en stor redning men sådan et gamble har vi vel nærmest også været i med AGF. Vi kom bare ikke så stærkt ud på den anden side men skal bruge mere tid.
Måske lidt en sideting, men jeg synes ikke AGF har satset på den måde. Jeg ved heller ikke hvor meget frihed og hvor mange midler der har været til det, men man kunne måske netop sige det var tidligere ledelsers fejl at de ikke var visionære og turde satse på noget, men i stedet lod klubben lide en langsom død. De spæde forsøg gik ikke så godt, som fx Mazurkiewicz eller da alle skulle have et sports konglomerat, halvhjertede og ikke helt gennemtænkte projekter, men jeg synes ikke den nuværende ledelse vil kunne beskyldes for det samme.
Tak alle for en god debat(y) Det er fedt vi kan debattere på et lidt overordnet plan og ikke alle har samme holdninger.
Ja, i lige måde. Jeg synes den del her er meget interessant og, fristes jeg også til at sige, vigtigere end den næste spillerhandel selvom det selvsagt også er interessant og det hele selvfølgelig hænger sammen.

Senest redigeret:

T-Knogle

Well-known member
Jeg ved ikke hvor mange af de største talenter der stadig tager væk og om det så handler om økonomi, men jeg forstår ikke den udlægning at vi "accepterer pladsen nederst i talent-hierarkiet" som om der ingen midler bliver tilført og forholdene er elendige. Det er da ikke bare pæne ord selvom det måske ikke har haft førsteprioritet - en prioritering jeg så er mere enig i, jeg tror vi ville stå et dårligere sted nu hvis vi havde satset meget hårdt på talenterne først og AGF er også en anden størrelse end alle andre klubber end FCK og Brøndby.
Jeg mener at have hørt at mange af de aller største talenter i de mindre aarhusianske og østjyske klubber, smutter til heden, ikke nødvendigvis fordi de bliver scoutet, men fordi de, og deres forældre godt kan se at man udvikler sig bedre i FCM end i AGF. Jeg tror egentlig ikke at det er pga. et had til AGF, men en simpel karriereplan, og det kan man ikke fortænke dem i når AGF ikke satser lige så massivt på talenter som de gør der ude.

Jeg tror man skal starte med at forhindre Silkeborg, Randers og Horsens i at rekruttere talenter i nærområdet, det er i den daglig konkurrence med andre store talenter, man udvikler sig bedst, og der mangler noget talentmasse i AGF, det ville en forhindring af talentvandring til de nærmeste klubber kunne hjælpe på, jo større en talentmasse på et højt niveau, des større sandsynlighed for flere Grønbækker og TK’er.

Martin Hansen

Well-known member
Jeg er enig i det meste i dit indlæg, men jeg er ikke sikker på, at jeg er enig her. Det kan - bør - være et strategisk mål for AGF at have den bedste scouting i Østjylland. Tiden, hvor århusianske spillere gik til FCM skal være endegyldigt forbi, og AGF skal også kunne spotte potentielle talenter i omegnsområdet før Silkeborg, Randers, Horsens mv.

Det er ikke min pointe eller holdning, AGF ikke skal være overalt i Østjylland, alle talenter i det område skal helst have os som drømmedestinationen, men vi skal scoute langt mere bredt også udlandet. Jeg køber simpelthen ikke påstanden om, vi aldrig kan hamle op med de 3 store indenfor talentudvikling, selvfølgelig kan vi det, men det kræver masser af ressourcer, en klokkeklar talentstrategi, dygtige trænere og en erkendelse af at, som transfermarkedet har udviklet sig og fortsætter, så er det gennem talentudvikling de helt store transfersummer kommer fra.

Når talenter vælger FCN til, så handler det aldrig om fanbase, fedt stadion og egentlig heller ikke specielt meget om titler men nærmest alt om klubbens talent prioritering og niveau indenfor det område.

Jeg er bange for, fans bliver alvorligt skuffet, hvis de tror det nye stadion bliver en gamechanger for tiltrækningsevnen overfor talenter. Det gør kun en markant ændring af tankegangen i ledelsen og derefter handling.

Mikkel_K

Well-known member
Det er ikke min pointe eller holdning, AGF ikke skal være overalt i Østjylland, alle talenter i det område skal helst have os som drømmedestinationen, men vi skal scoute langt mere bredt også udlandet. Jeg køber simpelthen ikke påstanden om, vi aldrig kan hamle op med de 3 store indenfor talentudvikling, selvfølgelig kan vi det, men det kræver masser af ressourcer, en klokkeklar talentstrategi, dygtige trænere og en erkendelse af at, som transfermarkedet har udviklet sig og fortsætter, så er det gennem talentudvikling de helt store transfersummer kommer fra.

Når talenter vælger FCN til, så handler det aldrig om fanbase, fedt stadion og egentlig heller ikke specielt meget om titler men nærmest alt om klubbens talent prioritering og niveau indenfor det område.
Igen meget enig, men så handler det heller ikke så meget om scouting i min verden. Når FCN kunne tiltrække Schelderup og FCK Roony, så var det jo næppe heller fordi, at andre ikke havde opdaget dem. Det var fordi, at spillerne fandt den pakke de fik tilbudt mest interessant blandt mange potentielle muligheder.

AGF skal blive bedre til at udvikle de spillere, der er i klubben, og de skal sikkert også have bedre forhold. Talentudviklingen skal klokkeklart opprioriteres. Men i en verden med knappe ressourcer må man også inden for talentudviklingen prioritere, og så er det ikke nødvendigvis scoutingen, der skal stå først for.

Eller sagt på en anden måde: Det nytter ikke at have fremragende scouting, hvis pakken ikke ellers er attraktiv for de bedste talenter. Og hvis pakken i øvrigt er attraktiv, er man knap så afhængig af være først på scouting i forhold til at sikre den ønskede underskrift.

• Like
Reactions: fsc

fsc

Well-known member
Når man har lyttet lidt til Mediano, så ved man jo, at de lysende stjerner som Roony og Schelderup kender alle og enhver i miljøet, når de er 12-13 år.

Schelderup har valgt FCN grundet akademiet, villigheden til at bruge unge spillere og evnen til at sælge godt til fx England og Italien.

AGF bliver først lige så kompetitive på akademisiden, når man bliver mere villige til at give spilletid. Og meget spilletid til unge spillere er - uagtet at FCN ligger nr 1 lige nu - ikke nødvendigvis den vej AGF skal gå.

Martinstranger

Administrator
Den bemærkning var nok også overdrivelse fremmer forståelsen men det jeg hører er at talenterne foretrækker SIF & FCM pt., hvis vi ser bort fra klubberne på Sjælland.
Jeg syntes der har været rigtig mange pæne ord og manglende prioritering. Der behøver ikke være noget galt med prioriteringen, hvis det ikke kan være anderledes men så vil jeg personligt bare have afstemt mine forventninger derefter. Lige pt. hælder jeg mest til, at AGF ikke kan løfte opgaven med at få udviklet talenter igennem deres egne ungdomsrækker - derfor arbejder man på at hente talenter ind i en alder der hedder 16-20 år fra andre klubber. Det kan også være ok og en samlet fin løsning i forhold til økonomi.

Det er meget svært at vurdere hvor langt talentafdelingen er nået lige nu, men hvis vi er ringest fordi forventningen er at vi skal være bedst, er det i hvert fald svært at leve op til. I DBU's rangering gik vi frem i point, men en halv stjerne ned sidst og det er da et pejlemærke, noget andet er antal unge spillere på holdet men der er en del års forsinkelse i output, med mindre man fisker dem udefra, hvad der jo altså også i høj grad er tilfældet der hvor det ser bedst ud. Vi skal blive bedre til at udvikle talenterne men kan nok vinde meget hvis vi bliver bedre til at spotte dem og hente dem til så grundlaget at udvikle på bliver bedre. Det er selvfølgelig også sådan noget nogle boliger skal hjælpe med. Vi skal have nogle fleres Valdés'er (lad os bare sige han selvfølgelig bliver god og sådan en de andre siger, at ham har AGF da bare udviklet :))
Min forventning vil være, at vi skal være bedst i Jylland ;) Vi er den gamle hæderkronede klub, vi har det største underlag at rekruttere fra og vi burde være 1 valget for alle talenterne i regionen.

Jeg ved ikke om DBU's rangering er fair men AGF forsøgte da at forklare hvorfor det gik den forkerte vej. Ifølge stjernerne er vi pt. nr.8 i DK. Vi har 3,5 stjerner som klubberne fra nr. 8-14 har. På score ser det dog ud til vi er før AAb og Lyngby men der er da et stykke op til de andre klubber over os.

1674653055382.png

Jeg er bange for, fans bliver alvorligt skuffet, hvis de tror det nye stadion bliver en gamechanger for tiltrækningsevnen overfor talenter. Det gør kun en markant ændring af tankegangen i ledelsen og derefter handling.
Helt enig og derfor falder jeg lidt over JN's ord i podcasten. Steinlein påpeger det også (ikke fordi han er sandhedsvidne) men det er nok fordi han ved, at det er en kæmpe bet for AGF, at de ikke magter den opgave.
Han ser det selvfølgelig som en afgørende fordel for Fcm og så naturligvis at de er bedre til købe/salg af spillere. Btw. de må have en fantastisk scouting afdeling.

Det behøver ikke være en afgørende fordel med deres talenter men de skal vel fejle et år eller to, hvis vi skal fange dem og det ser svært ud med de nuværende priser på spillere. De har dog også skruet godt op for omkostningerne, det kan blive tungt i en periode hvis salgene ikke lykkedes. Men der har de nok milliardører i ryggen til det formentlig overlever.

AGF skal blive bedre til at udvikle de spillere, der er i klubben, og de skal sikkert også have bedre forhold. Talentudviklingen skal klokkeklart opprioriteres. Men i en verden med knappe ressourcer må man også inden for talentudviklingen prioritere, og så er det ikke nødvendigvis scoutingen, der skal stå først for.
Det er helt fair hvis der slet ikke er midler nok i systemet til talentafdelingen og det er derfor den virker som om den kører lidt på vågeblus hos de yngste. Det kan også være det kører langt bedre end jeg fornemmer og der bare går for mange år førend vi kan se resultaterne. Jeg hører bare de unge talenter tale Sif og Fcm, inden de taler AGF.

AGF bliver først lige så kompetitive på akademisiden, når man bliver mere villige til at give spilletid. Og meget spilletid til unge spillere er - uagtet at FCN ligger nr 1 lige nu - ikke nødvendigvis den vej AGF skal gå.
Min intention var ikke at vi skulle gå all-in på talenter på 1 holdet. Men vi bør være den klub talenterne foretrækker i (øst)Jylland og ikke Aab, Fcm eller Silkeborg.

Jeg syntes egentlig vi har været ok til at give spilletid til yngre spillere de sidste par år - hvis de altså har været gode nok. Den opgave magter de fint i Sif, Bif, Fck, Fcm mv. så der tænker jeg sagtens vi kan konkurrere. Det er selve talentafdelingen det ser ud til vi halter på og derfor bliver fravalgt.

Winther

Administrator
Jeg mener at have hørt at mange af de aller største talenter i de mindre aarhusianske og østjyske klubber, smutter til heden, ikke nødvendigvis fordi de bliver scoutet, men fordi de, og deres forældre godt kan se at man udvikler sig bedre i FCM end i AGF. Jeg tror egentlig ikke at det er pga. et had til AGF, men en simpel karriereplan, og det kan man ikke fortænke dem i når AGF ikke satser lige så massivt på talenter som de gør der ude.

Jeg tror man skal starte med at forhindre Silkeborg, Randers og Horsens i at rekruttere talenter i nærområdet, det er i den daglig konkurrence med andre store talenter, man udvikler sig bedst, og der mangler noget talentmasse i AGF, det ville en forhindring af talentvandring til de nærmeste klubber kunne hjælpe på, jo større en talentmasse på et højt niveau, des større sandsynlighed for flere Grønbækker og TK’er.
Det kunne være interessant at have en analyse og nogle tal på, hvor mange det drejer sig om og også om de virkelig selv henvender sig, måske på opfordring, eller bliver opsøgt. I første omgang skal vi selvfølgelig holde på “vores egne,” det bliver lidt selvforstærkende hvis man udvikler på dårligere “grundtalent.”

Det tror jeg heller ikke man forventer i klubben, det er ikke et afgørende direkte parameter, men der som regel en sammenhæng hvor klubbens størrelse kan betyde noget, men først og fremmest handler det jo om at stadion genererer flere indtægter og så kan der også kanaliseres mere over i talentafdelingen.

Martin Hansen

Well-known member
Min intention var ikke at vi skulle gå all-in på talenter på 1 holdet. Men vi bør være den klub talenterne foretrækker i (øst)Jylland og ikke Aab, Fcm eller Silkeborg.

Enig. Jeg plæderer ikke for FCN modellen men nærmere FCM modellen, hvor de har nået den konklusion, at vejen til succes går gennem en dygtig talentafdeling samt investering i rutinerede spillere som ikke nødvendigvis skal udmønte sig i store spillersalg men give den rutine og ballast, som er nødvendig for kontinuerlig succes (FCK har i dag præcis samme model).

Det tror jeg heller ikke man forventer i klubben, det er ikke et afgørende direkte parameter, men der som regel en sammenhæng hvor klubbens størrelse kan betyde noget, men først og fremmest handler det jo om at stadion genererer flere indtægter og så kan der også kanaliseres mere over i talentafdelingen.

Derfor jeg skrev tiltrækning for jeg er enig i, at det nye stadion bør give et godt økonomisk løft, men hvis tankegange hos ledelsen er at vi kan nærme os og overhale FCM økonomisk gennem køb af dyre profiler i midt 20erne, så er jeg ret overbevist om, den erklærede målsætning ikke bliver opfyldt.

Sådan som markedet er, så er et fokus på udvikling af spillere der skal skydes afsted inden de er ret meget over 20 år simpelthen en nødvendighed i en mindre udviklingsliga, hvor der er en naturlig grænse for sponsorindtægter og tv-penge.

Der er intet der tyder på, AGFs vej er den rigtige set på den lange bane, tværtimod.

Dine ulæste indlæg