New posts
  • Synes du ikke der er nok debat om AGF på sitet, udover vores kamptråde?

    Opret en profil eller log ind med eksisterende bruger, så kan du tilgå den generelle debat om AGF og om stadionbyggeriet. Dette inkluderer også vores store transfertråde.

Artikler om spillerne og klubben 2021

Artikler om spillerne og klubben 2021
Jeg læste en artikel med Lars Højer Nielsen, hvor han fortalte man kunne stige mange kilo i vægt under en ferie, det understreger nok at der var en pointe med livsstilen hos fodboldspillere.
Det tror jeg efterhånden er en saga blot. Ihvertfald i de klubber der har midlerne. Nu ved jeg ikke hvordan det foregår i AGF, når der er ferie, men jeg følger også en mindre klub i England, og her bliver spillerne udstyret med noget moderne stads, der måler dem igennem hele ferien. Så går det ikke at de møder op efter ferien og data viser at de har ligget ned hele ferien. Der bliver endvidere udarbejdet individuelle programmer de skal holde sig til, for at holde et niveau så de ikke bliver skadet når de kommer tilbage.
 
Det tror jeg efterhånden er en saga blot. Ihvertfald i de klubber der har midlerne. Nu ved jeg ikke hvordan det foregår i AGF, når der er ferie, men jeg følger også en mindre klub i England, og her bliver spillerne udstyret med noget moderne stads, der måler dem igennem hele ferien. Så går det ikke at de møder op efter ferien og data viser at de har ligget ned hele ferien. Der bliver endvidere udarbejdet individuelle programmer de skal holde sig til, for at holde et niveau så de ikke bliver skadet når de kommer tilbage.

Anekdote alarm... Men har har hørt en historie om en afrikansk spiller i en anden superligaklub, der blev sendt på juleferie med et træningsprogram og en pulsmåler, der skulle dokumentere 10 km løb pr dag.

Den fysiske træner kunne dog ikke fatte de data, der lå på måleren. Indtil spilleren erkendte, at han havde monteret måleren på sin hund, som skulle løbe turen for ham
 
Lidt om PC's fortsatte suspendering og det virker til at fortsætte. Det lyder også som om JN har tænkt sig, at benytte sig af PC i det omfang han kan https://www.tipsbladet.dk/nyhed/sup...enderet-sportschef-han-staar-til-raadighed-os

Kvist ville ellers gerne have PC til Fck straks og er tilsyneladende startet året, med interview hvor der ikke behøver være kaffe i hånden. Gad vide om det er et nytårsforsæt?
 
Synes det giver god mening at betale PCs løn hele januar, ren win win - vi kan trække på ham i nogen omfang, og fck er sat ud på sidelinjen. Der skal en stor pose penge til. Det sker ikke, så var det sket.

Måske man finder ud af det når vinduet er lukket.
 
Der er noget Kvist misforstår...

Det er 100% op til FCK om de vil have den vare med det samme, som de pt står ved affaldscontaineren og venter på udløber på dato...

"Jeg ved den leverpostej skal smides ud om 3 uger, så hvorfor ikke bare give mig den nu? Det er nu op til Bilka..."
 
Det er 100% op til FCK om de vil have den vare med det samme, som de pt står ved affaldscontaineren og venter på udløber på dato...
Hehe ja, alt er til salg for en pris. De her medarbejdere går som regel for relativt beskedne, hvis ikke ligefrem symbolske beløb og så giver det fin mening at holde på PC. Vi har ikke noget ud af at hjælpe FCK når de fisker i AGF, og med risiko for at der kan komme mere af det, og desuden er det en reel værdi at man fx kan spørge PC om nogle detaljer i en tidligere forhandling eller en nærmere vurdering af nogle der har henvendt sig tidligere osv. Man må gå ud fra der er sket en omfattende overførsel af viden, men man kan aldrig få det hele med. Det kan hurtigt blive mere værd en mindre pose penge fra FCK.
 
DN taler forresten pænt om Ammitzbøll - så man tror tilsyneladende stadig på ham.

Hvis ikke vi havde Ammitzbøll til at komme tilbage, så havde vi nok beholdt Helenius. Nu skal han bare ud og vise, hvad han kan. Det var næsten synd, sidst han var her, at vi ikke fik set mere af ham, for han gjorde det rigtig godt i de kampe, han spillede, siger David Nielsen.


- Nu har han været deroppe og få et ekstra år, er blevet mere moden og har fået lov at bo alene ude på vestkysten oppe i Norge. Det plejer ikke at være dårligt for folk.
 
DN taler forresten pænt om Ammitzbøll - så man tror tilsyneladende stadig på ham.
Jeg har bare lidt svært ved at tro, at Ammitzbøl skulle stå foran Mathias Jørgensen. Og med mindre Jørgensen er tiltænkt en rolle på Blumes plads som indskifter, eller som en art kantspiller, så kan man ikke både se Jørgensen og Ammitzbøl ordenligt an her i foråret, kan man?

DN siger at Ammitzbøl er ham der kommer ind i stedet for Helenius. Eller rettere at man havde beholdt Helenius, såfremt vi ikke nu også havde Ammitzbøl, og ikke et ord om Jørgensen i den forbindelse. Nogen der kan huske om DN/JN sagde at Jørgensen skulle ind og udfylde det hul Helenius efterlader?

Jeg ser dem begge som hurtige angribere der skal ligge på kanten af feltet og løbe i dybden inde i feltet, og tage et touch og afslutte når vi er i etablerede angreb, mens de skal ligge på midten og være klar til at stikke af når vi erobrer bolden der. Hvis de spiller samtidig med PM, så skal den op på PM, der så skal spille videre (måske i dybden) derfra, eller direkte fra PO på midtbanen.
 
Jeg har virkelig svært ved at se Mathias Jørgensen på nogen som helst måde være stand-in for Paddy med den nuværende spillestil. De er 2 vidt forskellige typer. Paddy er stor, stærk og god med hovedet, men ret langsomt. Mathias Jørgensen er spinkel og hurtig.

Hvis Jørgensen kommer til at blive brugt som decideret angriber, bliver det formentligt ved siden af Paddy. Ellers tror jeg, han kommer til at blive brugt som kantspiller.
 
Jeg har virkelig svært ved at se Mathias Jørgensen på nogen som helst måde være stand-in for Paddy med den nuværende spillestil. De er 2 vidt forskellige typer. Paddy er stor, stærk og god med hovedet, men ret langsomt. Mathias Jørgensen er spinkel og hurtig.

Hvis Jørgensen kommer til at blive brugt som decideret angriber, bliver det formentligt ved siden af Paddy. Ellers tror jeg, han kommer til at blive brugt som kantspiller.
Jeg mener ikke at Jørgensen skal spille som PM. Jeg skrev at PM/PM skulle spille i dybden til dem, evt. på kanten af feltet.
Men jeg er enig med dig i, at man har svært ved at se hvordan de skal være ene-angribere nogen af dem i vores nuværende spillestil. Det er jo netop derfor jeg har svært ved at se at de skulle få tid begge to. En af dem overtager ved Helenius' spilletid, og ikke andet? Eller hvad?

Men jeg tror nu på, at man i PO har en spiller som NETOP er god til at spille en hurtig spiller i dybden, netop som AaB brugte ham. Og så fra dybden kan der afsluttes, eller spilles ind til PM/andre der er med i boksen. Det minder mig lidt om dengang vi havde Skhirtladze, Osama og Aron. Der lå Skirtladze på kanten af feltet, modtog en bold, Osama løb hurtigt i dybden, spillede ind på tværs til Aron på bagerste. En opskrift som vi scorede mange mål på.

PO til Jørgensen i dybden, Jørgensen kan køre på mål eller cut-back/ind centralt til PM.

Jeg ser heller ikke Jørgensen eller Ammitzbøl som ene-angribere. Men jeg bemærker, at Links er brugt til at være ham, som skal stikke ned mod mål. Det tror jeg man har savnet fra Helenius og PM; altså evnen til at kunne sende nogen afsted bagom det hele, og ikke bare være 2xairforce/boldmodtagere. Nej du, send en hurtigløber afsted, og bum: scor nogle flere "lette mål".
 
Det kan både blive det som 8000 skriver, men vil gerne igen påpege at David har spillet med mange forskellige typer i lyngby og agf - også skiftet spillestilen i kampen.

junker, bundu, pusic, jeppe kjær, ojo, george osv

Tror også AA får det svært, men der skal spilles pokalkampe også i et tæt program, og kan komme skader og corona
 
Det kan både blive det som 8000 skriver, men vil gerne igen påpege at David har spillet med mange forskellige typer i lyngby og agf - også skiftet spillestilen i kampen.

junker, bundu, pusic, jeppe kjær, ojo, george osv

Tror også AA får det svært, men der skal spilles pokalkampe også i et tæt program, og kan komme skader og corona
Jeg ved ikke om David spillede med Junker dengang fordi han ville spille sådan eller af nød. Såfremt han havde haft PM dengang, så havde Junker måske været på bænken i stedet. Who knows. Men jeg vil ikke udelukke at han påtænker at kunne spille på begge måder igen. Det er der mine tanker er mest, nemlig at Jørgensen er et udtryk for at ville kunne spille på en anden måde, som en plan B ift dybdeløb, som vi har haft mere fra kanterne end frontangriberen de seneste par år. Vi så det med Bundu 100 gange. Vi ser det med Links nu. Det mål til 3-0 vi scorer mod AaB, hvor Links og Grønbæk sammen stormer ned mod mål og endegyldigt lukker kampen er et godt eksempel. Det mål kommer "let" fordi AaB er helt fremme og skal presse. Men hvis ikke man har Links/Grønbæk der, så er det ligegyldigt at man erobrer bolden, hvor modstanderen står med bagerste mand på midterlinjen. Hvis PM fik den, så kunne han ikke løbe fra forsvaret om han så fik 50 forsøg til det.

Men når Sønderjyske erobrer bolden, og sender Haji Wright afsted, bum, scoring, "ud af ingenting". Og det er den slags mål vi skal tilbage til at have i vores kampe. Links giver os den dimension, Thorsteinsson gør ikke. Grønbæk gør, Blume gør ikke. Kan ikke huske modstanderen, men mener det var mod BIF hjemme, hvor Blume og co. erobrer bolden meget højt oppe på banen, og Blume var fri til at løbe ned mod mål, men ender med at måtte spille bolden til siden, og chancen løber ud i sandet. Var det Links, Ammitzbøl, Grønbæk eller Jørgensen der havde bolden der, så kunne de løbe ned og afslutte. Men man skal erobre bolden højt på banen, eller midt på banen mens modstanderen står højt for at få den chance. Sker det på midten skal vores spiller være meget hurtig for at kunne nå helt ned til målet uden at blive hentet. Og Blume er god til at være med til at erobre bolden. Det er jo også en del af det.

Om Grønbæk kan levere det Blume gør samtidig med at have den anden dimension må tiden vise. Jeg synes Blume har noget stabilt overblik som Grønbæk ikke helt har endnu. Grønbæk og Blume er begge gode afsluttere, men Blume er stadig "klogere" i sit spil. Grønbæk mere på ung energi og intuition. Grønbæk har dog vist at han kan lave lange flotte afleveringer op i banen til "friløbere" både i Aalborg til Links, og i Herning til Helenius. Men som jeg forstår det er Grønbæk mere tiltænkt 8'eren, og blev jo også skiftet ind i stedet for PO her sidst.

I det hele taget synes jeg der er mange interessante domino-brikker der skal lægges i den kommende tid.
 
Nu er det ikke mange kampe at vurdere på men jeg ser Grønbæk som meget mere farlig end Blume. Han er langt mere direkte, kan mere på egen hånd og kommer til flere afslutninger.
Blume er mere “boldflytter” og har da også brugt ca 600 min i snit til hans mål i superligaen mens Grønbæk har brugt 300 min (dog få kampe til statistik). Boldflytter er ikke nødvendigvis negativt men han spiller mere bande, end at komme helt derind hvor det gør ondt.
 
Noget jeg tror man glemmer ved blume er hans evne til at vende med bolden på første berøring. Det er ekstremt effektivt i både kontra og spilvendinger. Jeg må indrømme jeg vil være meget ked af at se ham forsvinde.

Jeg medgiver at han er faldet i niveau, men jeg synes også han er en type der har lidt meget af den manglende kvalitet på kanterne.

Den slags solide, hårdtarbejdende og ydmyge typer tror jeg er betyder mere end man lige lægger mærke til.

Er det ikke kun et år siden Selles udråbte ham til at være vigtigere end Bundu?
 
Nu er det ikke mange kampe at vurdere på men jeg ser Grønbæk som meget mere farlig end Blume. Han er langt mere direkte, kan mere på egen hånd og kommer til flere afslutninger.
Blume er mere “boldflytter” og har da også brugt ca 600 min i snit til hans mål i superligaen mens Grønbæk har brugt 300 min (dog få kampe til statistik). Boldflytter er ikke nødvendigvis negativt men han spiller mere bande, end at komme helt derind hvor det gør ondt.
Jeg tror ikke det er til diskussion om Grønbæk er mere farlig end Blume. Jeg tilføjer også selv en af årsagerne, nemlig Grønbæks fart. Ift skud udefra mm vil jeg skyde på at de er lige farlige. Men Grønbæk kan lige få sneget sig i PM-agtige positioner (som mod Horsens hjemme), og komme afsted i sololøb/friløbere som mod FCM og AaB på en måde som Blume ikke kan være med på.

Men Blume vil jeg mene er en bedre "boldflytter" end Grønbæk pt. De er ca. lige gode til sideskift måske, men Blume er virkelig undervurderet ift at kunne modtage bolden, vende rundt, og spille en god pasning, som ikke altid er ligeså satset som Grønbæks. Grønbæk laver nogle vilde pasninger, men de er ofte lidt for satsede synes jeg. Blume er mere "sikker" og/eller stabil, eller måske "rutineret" er et bedre ord. Da AGF scorer til 4-3 i Herning er det Grønbæk der med en superpasning finder Helenius langt oppe i banen, men det er også Grønbæk der lige er ved at smide bolden foran vores eget felt i overtiden ved 3-3. Som han selv udtalte efter kampen var han ved at skide i bukserne da det skete (mener han sagde ca. sådan), så han var meget glad for at kunne sætte det afgørende angreb i gang i stedet for at blive synder.

Noget jeg tror man glemmer ved blume er hans evne til at vende med bolden på første berøring. Det er ekstremt effektivt i både kontra og spilvendinger. Jeg må indrømme jeg vil være meget ked af at se ham forsvinde.

Jeg medgiver at han er faldet i niveau, men jeg synes også han er en type der har lidt meget af den manglende kvalitet på kanterne.

Den slags solide, hårdtarbejdende og ydmyge typer tror jeg er betyder mere end man lige lægger mærke til.

Er det ikke kun et år siden Selles udråbte ham til at være vigtigere end Bundu?

Det er nemlig evnen til at vende rundt på meget lidt plads, men også hans overblik. Jeg synes tit at Blume kan lave 1-2 afleveringer i medspillerens løbebaner. Især hans sammenhæng med kanterne er godt. Blume tilpasser sig flot dem han spiller med, og er tilpas med ikke at have en hovedrolle i situationerne.

Grønbæk er måske en større ener, potentiel større profil, men ikke nødvendigvis en der gør holdet bedre end Blume når man tager kanterne og sammenhængen med angriberen i betragtning. Men ofte er det Grønbæk-typen der løber med opmærksomheden, hvilket er meget forståeligt.

Jeg vil være ked af at se Blume sige farvel. Eller rettere: Jeg tror vi klarer os, men jeg vil gerne beholde ham, og da som minimum som rotationsspiller/alternativ. Og det kom jo også frem at Blume gerne ville, men at AGF tøvede. Og i de sidste 2-3 kampe (som jeg husker det) blev Blume udskiftet til skuffet mine.
 
Synes alle takes er fine, og ser det ikke som et enten eller.

Blume er nemlig ekstrem effektiv med sine kvikke førstegangs afleveringer og meget simple spil og alligevel kreative løsninger, Er virkelig også god til at løbe de rigtige steder hen og gøre sig spilbar.

Albert har bare et umiddelbart højere niveau i kraft at fart og målfarlighed. Men lad os se - nu skal han lige følge det op.

Bror er vel også kun på vippen pga alder og fordi Albert og PO ligner starterne på den lange bane, var han 2-3 år yngre var det en no-brainer. Håber man finder sammen. Det er vigtigt at have god bredde i truppen.

Derfor er MJ også kærkommen og især fordi han giver andre dimensioner i vores spil uanset om det er kanten, 9er eller når vi spiller med 2 angribere til sidst. Jeg tror ikke på han er hentet udelukkende som kant, men mest som alternativ og anderledes 9er - også til den lange bane, Mortensen skal vel også have lov til at blive solgt og få eventyr i udlandet til rette pris vel og mærke
 
Bror er vel også kun på vippen pga alder og fordi Albert og PO ligner starterne på den lange bane, var han 2-3 år yngre var det en no-brainer. Håber man finder sammen. Det er vigtigt at have god bredde i truppen.
Blume er 28 år. Så han er rigtig meget værd for os, men kan ikke sælges for det helt vilde beløb. Men når han allerede i truppen og kan forlænges med, så synes jeg man får meget for pengene. Hans alder var mere et tema hvis man skulle købe ham fri i Lyngby lige nu, og holde det beløb han koster op imod hvad man forventede at kunne få for ham senere eller hvad han skulle præstere for at være det værd. Men han er her nu, og han har været gratis for os, da han blev løsrevet i Lyngby. Jeg synes han har været rigtig god for os i den tid han har været her, og synes han kan være en god spiller at have de næste 2-3 år. En 2-årig forlængelse vil give ham frem til udgangen af 22/23-sæsonen.

Men hvis Blume laver en Ankersen, så ender det nok ikke sådan. Jeg vil dog mene at Blume mere har fortjent en 2-3 årig forlængelse end Ankersen havde. Eller "fortjent" er måske ikke det rigtige ord. Men det giver mere mening med Blume. Ankersen er over 30, mens Blume kun er 28. Blume har holdt et mere stabilt højt niveau, og leveret mere af det der forventedes af ham ift sin rolle, mens Ankersen eksempelvis havde en stime på 20 kampe uden mål, hvilket jo bare ikke går i et 1-angribersystem, hvor Kanterne er så super vigtige. I perioder var Ankersen på et højere niveau end Blume, og til sidst i AGF var han på sit bedste, hvilket gjorde det til en "underlig afsked", eller underlig timing ift præstationerne. Da så Links og Jevtovic blev skadet kort efter, så blev det nærmest "tragikomisk".

Nuvel: Blume er i sin bedste fodboldalder lige nu. Det er meget værd for dem som har ham. Men dem der evt. skal BETALE for sådan en spiller vil kigge på, at han nærmer sig 30. Men hvis hans kontrakt udløber med AGF til sommer uden forlængelse, så får man altså en rigtig god superligaspiller gratis der. Det kan jeg ikke se hvorfor vi ikke skulle "nappe".
 
Meget enig i mange af synspunkterne. Synes også han er en bedre spiller end Anker at have i truppen. Anker ville være god at have forlænget med - Bror endnu bedre.

I efteråret savnede vi Anker, men kun indtil jon og links lavede mål her i slutningen, og kun fordi vi husker anker for det gode, for han var endnu mere måltør over tid end de to. Og ser vi på foråret, så ville Anker også være nr 5 på kanten i min optik Dog det sikre valg bag: albert, jon, gift, milan.

Måske er vi samme sted med Bror om 15 måneder? Kigger vi på foråret, er Albert vel allerede tæt på at sætte sig på start11 foran Bror centralt. Kigger vi frem i efteråret, så presser hvidt og duncan også på.

Har man to ca. lige gode spiller man naturligvis ham der giver største sportslige og økonomiske afkast i fremtiden.

Teoretisk:
Hvis vi spiller med 11 x Bror-Anker osv - ender vi der hvor AGF har været i 100 år, stort set ingen transferindtægter. Jo flere af de unge og jo yngre vi tør bruge spillere, jo større er chancen for spillersalg.

Men det hele er en balancegang ift kvaliteten. Vi skal også vinde kampe og medaljer - komme i EC.

Fakta:
Men unge spillere kan jo fint vinde noget - det har Ajax vist i 50 år eller noget. Bare kvaliteten er god nok.

FCN har i ca. 15 år været bedre med unge end AGFs rutine-trupper.

AGF er først blevet gode og tophold - efter vi har lagt en unge-linje med talent og sult.


Mit take:
Det gør så ondt at give slip på sine helte, og jeg havde så svært med at slippe Anker (man ved også hvad man har), eller "halvgamle" Amini og har det på samme måde nu med Bror. Og får det på samme måde med Mortensen, men hvis MJ scorer lige så flittigt, skal vi jo spille ham. Det kommer til at gøre ondt - selvom det nok skal blive godt.

Hvem husker ikke 88-holdet hvor Sepp spillede de gamle stjerner og lidt igen til kvalifikationen til VM90 - men de kunne ikke mere. Et år senere i 92 vandt vi EM (heldigt - men vi vandt dog).
 
Alder er da det mindste problem ved Blume. Som 28 årig er han i sin bedste alder. Spørgsmålet er vel hvad han forlanger økonomisk Man kan jo altid forlænge med ham, og hvis han så glider ned som reserve, så mister man ikke noget ved at lade ham gå for et symbolsk beløb om et år. Hvis Blumes krav er rimelige så skal han bare forlænges.
 
Top