New posts
  • Synes du ikke der er nok debat om AGF på sitet, udover vores kamptråde?

    Opret en profil eller log ind med eksisterende bruger, så kan du tilgå den generelle debat om AGF og om stadionbyggeriet. Dette inkluderer også vores store transfertråde.

Artikler om spillerne og klubben 2021

Artikler om spillerne og klubben 2021
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
"[...] og set i lyset af, at det er lykkes os at finde en kompetent afløser og opnå enighed med Viborg FF om en kompensation, så er vi nået frem til, at Lars kan stoppe med det samme, siger adm. direktør i AGF, Jacob Nielsen"

Hvis ikke det er decideret fordi, man (/vi) gerne vil sikre Brandhof fuld spilletid og udvikling i Viborg i foråret med, så kunne han passende gå modsatte vej med det samme som omtalte kompensation. Vi har transferfri aftale med ham fra sommer - Viborg mangler nye cheftræner her og nu. Fortæl mig, det ikke går op 🤷🏻‍♂️
 
Jeg er lidt ked af at miste Friis - havde håbet han igennem en årrække kunne være bindeleddet fra talent til superligaspiller men det er vel en naturlig udvikling og en god mulighed for ham. Spændende hvad han kan drive det til - der skal ihvertfald lyde et tak for nu.
Pæne ord fra JN omkring processen ;)
Viborg FF har haft en professionel og konstruktiv tilgang til processen, så vi kunne finde en god løsning. Så nu er det bare at ønske Lars al mulig held og lykke og så håber vi, at det er på gensyn i 3F Superligaen efter sommerferien, tilføjer Jacob Nielsen.

Velkommen til Johnny Mølby - han er nu tilbage men dog på en midlertidig aftale. Var han ikke et af de store trænertalenter for nogle år siden men uden at blive endeligt forløst. Han kommer heldigvis med stor erfaring og kan derfor forventes at bidrage med nye input.
ermed vender Johnny Mølby tilbage til AGF, hvor det sidst i 90'erne blev til godt 70 kampe som aktiv spiller og senere en periode som assistenttræner i 00'erne. Siden har Mølby fungeret som cheftræner hos blandt andre, AC Horsens, Kolding og i Vendsyssel, ligesom han har været assistenttræner i belgiske KAA Gent og i Esbjerg fB.
 
Ærgerligt med Friis, men også spændende nok at han kommer fra samarbejdet med Jess Thorup nede i Belgien - det giver nye impulser :)
 
Velkommen til Johnny Mølby - han er nu tilbage men dog på en midlertidig aftale. Var han ikke et af de store trænertalenter for nogle år siden men uden at blive endeligt forløst. Han kommer heldigvis med stor erfaring og kan derfor forventes at bidrage med nye input.
Jo, ham havde jeg forventet at se mere til på højeste niveau, men det er også et interessant aspekt at han har været omkring Belgien som assistent. Det er da helt sikkert en kompetent mand at hente ind og det er fint det er et halvt år i første omgang når der nu kommer ny sportschef som JN fremhæver. Jeg kan sagtens forestille mig han fortsætter længere, men ellers kan det ophold måske også hjælpe ham til et mere interessant cheftrænerjob et sted.

Mht Friis synes jeg bare man må sige at man dårligt kan stå i vejen for at assistenten kan få lov at blive chef i en Superligaklub eller en topklub i 1. division. Den mulighed skal han jo næsten have lov til at forfølge. Det bliver lidt meget udskiftning efterhånden, men det er jo også udtryk for at vi finder dygtige medarbejdere der kan vokse yderligere og så må vi udnytte det til at lægge endnu mere på.
 
Jeg kan se at der er flere, heriblandt Ekstrabladet, som spekulerer i at Friis' exit kan ramme hårdere end Selles'...

Altså Selles kom til AGF den 1. januar 2018. Friis og AGF blev enige om at ophæve efter Glen-exit. Derefter tog han til Brentford, og kom først tilbage til AGF i juli 2019. Altså 1,5 år hvor David og Selles byggede op, og var uden Lars Friis. Friis har kun været med på 1,5 år af rejsen siden det forår 2018, hvor David fik Selles, og vi fik bygget fundamentet op og stabiliseret holdet og klubben.

Jeg er sikker på, at vi ikke bare sådan uden videre kan erstatte Selles/Friis, men altså Friis har kun været med på halvdelen af rejsen, og det er gået fint siden Selles-exit, da Karlsen er kommet ind, og har bygget videre, og tilmed forbedret nogle elementer (dødbolde), hvor vi kun har mistet lidt af balancen i holdet, som måske mest af alt kan tilskrives den ubalance som Patrick Olsen/Blume-setuppet har givet ift den forvirring omkring playmaker-fordling som vi har snakket om herinde, og som JN/DN har addresseret ved at hive Brandhof ind, samt viste mod Viborg bl.a. i 2.halvleg, at man taktisk vil spille med hurtigløbere omkring link-up. Ammitzbøl til Hvidt til Ammitzbøl, spurt, bum scoring..

Nu har vi så Karlsen og Mølby, og selvom Mølby rimer på fortid, så er han kun ansat frem til sommer. Så hvis det ikke går fremad med ham, så kan vi jo finde en anden til sommer. Det giver fin mening at lade den nye sportschef tage den beslutning frem for at ansætte en ny assistent på en lang aftale umiddelbart før man ansætter en ny sportschef. Vi får en lidt større kabale frem til det sommervindue, men det må alt andet lige være en fed udfordring for en nu sportschef, og endda en mulighed for ham at kunne pege på en assistent han muligvis selv kender, som David og Karlsens nye makker efter sommer. Og altså det er jo også nyt at vi overhovedet har 2 assistenttrænere. Mølby kan jo nok stå for opvarmning, og meget af de træningsøvelser i nogle måneder.

Men Friis' rolle som link mellem ungdom og førstehold skal overtages af nogen. Men det er den faktisk allerede blevet. "I en ny rolle som teknisk chef får Fatah Abdirahman ansvaret for den vigtige transition fra talentafdelingen til Superliga-holdet og scouting af spillere, primært til de ældste ungdomshold."
Så Fatah, som er tidligere U19-træner i klubben, blev forfremmet til at overtage dele af det Friis arbejdede med. Måske Friis har haft den kommende cheftræner-rolle i maven som ønske i noget tid(måneder)? Det var jo i hvert fald først i december nu her at Fatah blev forfremmet.

Friis havde dele af det ansvar da han blev hentet juli 2019. Se ordlyden her:
 

Attachments

  • Screenshot 2021-01-17 at 00.47.28.png
    Screenshot 2021-01-17 at 00.47.28.png
    118.7 KB · Views: 115
I forhold til Friis som bindeled, så overgik rollen som transistionstræner til Morten Karlsen da han blev ansat og siden er Fatah blevet forfremmet også.

Så lige der mister vi ikke noget. Jeg er glad på Friis' vegne, men ked af det på vores. Jeg har altid rigtig godt kunne lide Friis, og var også ked af at han røg ud med Glen-vandet dengang.
 
Når nu Friis skifter til Viborg, vil jeg også lige sende en rose afsted til Jesper Fredberg (vores egen tidligere altmuligmand). Det er fedt at se, at Viborg tager chancer med "unge" spændende trænere. Først Neestrup som kun var 31 år, da han blev ansat og ingen erfaring havde som cheftræner for et seniorhold. Det havde Steffen Højer i øvrigt heller ikke, da han blev ansat forinden. Og nu Friis, som også får sin første kontrakt som cheftræner. Det er lidt ligesom i Mainz, hvor man har været god til at give trænertalenter chancen: Klopp, Tuchel og nu Svensson (og Hjulmand for den sags skyld).

Jeg håber lidt, at vi griber det lignende an den dag, David Nielsen er vokset ud af AGF. Det kunne passende være Fatah eller Karlsen vi får. Eller måske endda Lars Friis, Tullberg eller Selles. Folk, der kender klubben, men stadig er lidt ubeskrevne blade, men store talenter.
 
Da Selles stoppede i sommers udtalte DN at man nu havde et analytisk setup i klubben der gjorde at tabet af Selles ikke var helt så alvorligt, alligevel henter PC ham til FCK som det første allerede inden han er tiltrådt. Det kunne godt tyde på at Selles er ret unik når det kommer til bl.a. modstander analyse, og måske også analytisk spillerudvikling.

Jeg tror ikke det er så skidt at Friis skifter, for det giver mulighed for at hente en ny assistent der kan det som Selles kunne men som Friis og Karlsen nok ikke rigtigt kan. Måske er den person Johnny Mølby, men sandsynligvis er det en stor kanon udefra, som man har arbejdet på at hente ind i et stykke tid, og som kommer til at tiltræde til sommer.
 
...alligevel henter PC ham til FCK som det første allerede inden han er tiltrådt.
Forhåbentlig ikke, selvom mistanken er nærliggende. Uanset hvad er det klart vi skal benytte de her afgange til at revurdere setuppet og se på hvordan vi kan dække kompetencer vi mangler eller har brug for at opgradere. Det gælder selvfølgelig om at forsøge at vende det til noget positivt. Det et gode folk der har forladt henover det sidste halve års tid så det er ikke en nem øvelse, men samtidig er vi en klub i kraftig positiv udvikling så overordnet set kan vi tiltrække bedre folk nu end for et eller to år siden. Det kan godt være man ikke bare finder en ny Selles, han kom jo også lidt ind sammen med DN, men opgaven må være nemmere end hvis vi skulle finde ham i samme situation som da han kom til. Nu tilbyder vi tophold og gode chancer for europæiske kampe osv.
 
Jeg synes det er godt at Friis får lov til at skifte. Når vi på et tidspunkt konkurrerer med BIF om en assistenttræner (eller andre roller) tror jeg mange vil skele til at Retov ikke fik lov til at skifte, mens Friis fik et kram og held og lykke herfra. At AGF bliver brandet på det er meget væsentligt og er en dejlig egenskab at have.
Jeg håber (og tror) at klubben er så stærk hele vejen rundt, at det enkelte individ ikke er så vigtigt mere og at helheden løfter det individuelle kvalitetstab, man mister når nøglemedarbejdere rejser.
 
Jeg synes det er godt at Friis får lov til at skifte. Når vi på et tidspunkt konkurrerer med BIF om en assistenttræner (eller andre roller) tror jeg mange vil skele til at Retov ikke fik lov til at skifte, mens Friis fik et kram og held og lykke herfra. At AGF bliver brandet på det er meget væsentligt og er en dejlig egenskab at have.
Jeg håber (og tror) at klubben er så stærk hele vejen rundt, at det enkelte individ ikke er så vigtigt mere og at helheden løfter det individuelle kvalitetstab, man mister når nøglemedarbejdere rejser.
Enig, men lige i tilfældet med Retov kan der vel også værd en situation de kigger på hvor Niels F ikke skal fortsætte efter sommerferien og det så ender med at Retov står i spidsen for holdet i foråret. Det vil nok være endnu bedre for Retov ift at få nogle tæsk med Horsens inden den formentlig står på 1. division.
 
Enig, men lige i tilfældet med Retov kan der vel også værd en situation de kigger på hvor Niels F ikke skal fortsætte efter sommerferien og det så ender med at Retov står i spidsen for holdet i foråret. Det vil nok være endnu bedre for Retov ift at få nogle tæsk med Horsens inden den formentlig står på 1. division.
Ja det kan sagtens tænkes, selvom jeg nu tror Jesper Sørensen ville være lige så stærk som overgangsfigur :)
Jeg synes bare man hører så meget positivt, når AGF omtales. Selles siger fx til FCKs hjemmeside at han havde en fantastisk tid i AGF, Helenius markerer AGF som MEGET positiv ift. OB, Tingager kan ikke lade være med at hænge i vægtene fordi forholdene er fantastiske osv. Der vil en Friis der er meget positiv, samt et VFF der får positive ord med på vejen hjælpe med at positionere os (endnu mere :)) som den bedste klub at være i.
 
Ja det kan sagtens tænkes, selvom jeg nu tror Jesper Sørensen ville være lige så stærk som overgangsfigur :)
Jeg synes bare man hører så meget positivt, når AGF omtales. Selles siger fx til FCKs hjemmeside at han havde en fantastisk tid i AGF, Helenius markerer AGF som MEGET positiv ift. OB, Tingager kan ikke lade være med at hænge i vægtene fordi forholdene er fantastiske osv. Der vil en Friis der er meget positiv, samt et VFF der får positive ord med på vejen hjælpe med at positionere os (endnu mere :)) som den bedste klub at være i.
Ja, det minder vel på sin vis om AGF, hvor Friis måske nok ville stå foran Karlsen, men mest af alt pga anciennitet i klubben. Karlsen kom dog ind i stedet for Selles og de må vel betragtes som ret ligestillede. Karlsen ville være den med mest cheftrænererfaring.

Man skal bestemt ikke underkende alle de positive udmeldinger omkring klubben. Det er noget vi har hørt spillere lægge vægt på og ift trænerne er det lidt af en kontrast når det er et springbræt fremfor en kirkegrav for karrieren. Det er også virkelig gode faciliteter at vise frem og så mangler vi bare et ordentligt stadion og en økonomi lidt tættere på toppen, så begynder det at blive svært at finde et mere attraktivt sted at komme til i Danmark.
 
Vi har jo i øvrigt også lige hentet Silkeborgs transitionstræner ind (som skal være U-19 træner), så vi har i hvert fald noget ekspertise i klubben i forhold til talent-transition.
Ja det virker med Fatahs forfremmelse, Friis' daværende rolle, og nu Dennis Pedersen, der sammen med Fatah skal sikre, at vi finder talenter derude omkring klubben, og udvikler dem til en grad så de kan tage skridtet op på førsteholdet, og så rent faktisk slå igennem på superliganiveau, og forhåbenligt endnu mere. Det er ikke bare noget man regner med sker automatisk. Der investeres kraftigt i teamet der skal sikre det, og det er så fedt.
 
Top