Nyheder
AGF-Forum

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

Artikler om spillerne og klubben 2022

Stig AKA Frank Heskjær

Well-known member
Hvorfor var det nu at Fcm ville af med ham - der gik nogle rygter dengang? Han lyder ellers spændende med det cv men vil han også træde et stort skridt ned og til AGF.
Mener truppen og ham ikke rigtigt harmonerede. De har jo trods alt også nogle med nykker derude, og Bo er god til at skabe illusionen om, at spilleren er guds gave til fodbolden. Som han gjorde med Junker i pressen i Horsens, for så at sætte ham på bænken :D Bo's ord har udløb. Priske slår mig som mere pragmatisk.

En konstellation af David OG Priske ville være perfekt derimod :D
Men det ville kræve en nytænkning af roller med et trænerteam med to hovedtrænere. Og det ville alligevel være med den ene af dem med sidste ord/ansvar når der var tvivl = urealistisk.
Og Sportschef er han jo ikke.

swharders

Active member
...er han ikke også Århus-dreng?
Det kunne give mening, hvis man mener, det er nu, skiftet skal ske.
Jeg kan oprigtigt ikke finde ud af, hvad jeg tror er bedst, og jeg kan SLET ikke gennemskue, hvad ledelsen tænker om det...
Jeg kan huske ham, fra den gyldne årgang der trak Århus Fremad gennem 4-5 oprykninger på lige så mange år, fra DS til superligaen. Det var omkring årtusindskiftet eller lign.

Jeg kan huske ham, fra den gyldne årgang der trak Århus Fremad gennem 4-5 oprykninger på lige så mange år, fra DS til superligaen. Det var omkring årtusindskiftet eller lign.
Og i den forbindelse har jeg hørt noget om at han er for meget Århus Fremad mand til at ville til AGF. Men man har jo et standpunkt til man tager et nyt. 😁 Og som Per Thune sagde engang: Alle vil til AGF og dem der siger noget andet lyver.

mono

Active member
Og i den forbindelse har jeg hørt noget om at han er for meget Århus Fremad mand til at ville til AGF. Men man har jo et standpunkt til man tager et nyt. 😁 Og som Per Thune sagde engang: Alle vil til AGF og dem der siger noget andet lyver.
Priske kom til fra Horsens, og var en del af Fremad i Superliga-årene mere, end han var en del af det egentlige oprykningseventyr. Fra den generation tog blandt andre både Frank Krogsdal, Gregers Ulrich, Tommy Nielsen, Ken Martin og Henrik Bundgaard på et tidspunkt skiftet fra Risvangen til Fredensvang, mens Lars Lambæk og Lars Klausen var taget den anden vej forinden. Hvis man 25 år senere stadig har issues i den dur, så har man vist også andre problemer 🙂

swharders

Active member
Priske kom til fra Horsens, og var en del af Fremad i Superliga-årene mere, end han var en del af det egentlige oprykningseventyr. Fra den generation tog blandt andre både Frank Krogsdal, Gregers Ulrich, Tommy Nielsen, Ken Martin og Henrik Bundgaard på et tidspunkt skiftet fra Risvangen til Fredensvang, mens Lars Lambæk og Lars Klausen var taget den anden vej forinden. Hvis man 25 år senere stadig har issues i den dur, så har man vist også andre problemer 🙂
Hvis man gerne vil snakke fodbold med sin læge, kan Rønde anbefales 😉

Salling23

Kamptrådsekvilibrist
https://www.tipsbladet.dk/nyhed/superliga/david-nielsen-nu-maa-jeg-ogsaa-steppe-op

Det her er fandme en latterlig udtalelse at komme med

Der er masser, som kommer til at fortælle os hvor dårlige, vi er. Det er også med rette indtil videre. Men hvis vi fortsætter ned af den vej vi er nu, så kommer vi ikke til at forbedre det. Det er alle indstillet på, at vi skal rykke sammen, og inde i spillerne bor det. Og det er også op til mig at få det ud. På et eller andet tidspunkt her og nu. Nu må jeg også steppe op og få det hevet ud af dem, fortæller AGF-træneren.

Det skulle du nok have gjort for en måned siden

• Like
Reactions: Tom

fooler

New member
Fra samme artikel i Tipsbladet.

- Det bliver det også i de næste to, men det er vi nødt til at gå ud og kæmpe igennem. Det er med hjernen og benene, at vi skal det. Det er livsvigtigt for os nu. Vi skal sørge for, at vi redder os ud af den situation her, og det gør vi kun ved at stå sammen, lyder det fra David Nielsen.

Dernæst kommer han ind på, at sportschef Stig Inge Bjørnebye også har talt i omklædningsrummet, og der skulle ikke være nogen tvivl om, hvad der nu skal til for dem.

Så Stig har også lige været forbi omklædningsrummet og har talt og informeret holdet om, at det der skal til nu, er at man skal prøve at vinde nogle kampe. Og nu har David og holdet fået det at vide og så skal alting nok gå.

Ato Vari

Administrator
Sidefrivillig
Der er vist ikke så meget David kan sige, som ikke ville irritere jer. Noget i ham har sikkert lyst til at sige: "Jeg giver op, jeg ved godt jeg er fyret om to kampe, og det er helt fortjent. Det har været rædderligt." Men det er nok ikke det lederskab truppen mangler.

Han har også denne sprogblomst på DR, som jeg synes er lidt mere uheldig: "Vi har vendt alle sten, men nu må vi vende den sidste."

T-Knogle

Well-known member
Der er vist ikke så meget David kan sige, som ikke ville irritere jer.
Jo det er der, han kunne sige noget til spillerne der var mere intelligent end det modstandernes træner siger til deres spillere, f.eks hvordan de skal stå på banen, og hvilke rum modstanderen efterlader, som de skal arbejde på at udnytte, han kunne sige til dem hvordan de skal dække op på omstillinger, hvordan forsvaret skal være placeret, når man spiller mod en modstander der er tvunget til at vinde og derfor skal frem på banen. Han kunne give sine spillere en bedre gameplan end den modstanderne har fået af deres cheftræner.

Der er sgu mange ting David Nielsen kunne sige der ikke ville irritere mig, men spørgsmålet er om han har evnerne til at sige de ting. Eller om den slags informationer er nød til at komme fra en af assistenterne, når han er cheftræner.

mulle

Member
Mentalt kan vi - de trofaste fans - lige så godt begynde at indstille os på, at det hedder Nordic Bet liga næste år - og hvem mon blir den nye træner, overlever sportschefen, bestyrelsen? Vi er tilbage i 00erne.
For det er som om ingen - som i nogensomhelst - har set hvad der var på vej! Og det er sgu skræmmende, at vi stadig er en kolos på lerfødder, der ikke kan tilpasse sig, når tingene er ved at gå galt.
Både Viborg, Vejle og FCN har bedre koncepter at spille efter end vi har.

Langenæs

Member
Mentalt kan vi - de trofaste fans - lige så godt begynde at indstille os på, at det hedder Nordic Bet liga næste år - og hvem mon blir den nye træner, overlever sportschefen, bestyrelsen? Vi er tilbage i 00erne.
For det er som om ingen - som i nogensomhelst - har set hvad der var på vej! Og det er sgu skræmmende, at vi stadig er en kolos på lerfødder, der ikke kan tilpasse sig, når tingene er ved at gå galt.
Både Viborg, Vejle og FCN har bedre koncepter at spille efter end vi har.
Både Viborg, Vejle og FCN kunne - groft sagt - sejle væk om natten, og ingen ville lægge mærke til det i Superligaen. Skal vi endelig sammenligne os med andre, bør det være AaB og OB. Jeg har fejlagtigt troet i en lang række sæsoner, at nu skulle det være; nu rykker en af dem sgu ned i år. Men begge har en provinsiel tilgang til situationen på den gode måde a la "nu spytter vi i næverne og får hevet røven med os over stregen" (enten ift. nedrykning eller mesterskabsspil). AaB har tilmed hevet 2 x DM plus 1 x pokal i de sidste 14 år, som har gjort ekstra ondt på mig - mest fordi jeg ikke kunne se, hvorfor AGF ikke skulle kunne have gjort det samme.

Byerne, tilskuere, stadions, spillere, trænere, organisation - jeg kan ikke se, hvorfor vi skulle være så skide forskellige fra Aalborg og Odense, men Aarhus skiller sig bare ud.

Mengsen

Active member
Interessant i Mediano at høre Monnerup tale om positive aspekter af AGFs offensive spil.

Og det får mig til at - igen igen - at dvæle ved overvejelserne om, hvad der er gået galt.

Er det fordi David for hurtigt har opgivet Dokkens ideer - med henvisning til behovet for point, eller er det Dokken m.fl., der bare ikke har været skarpe nok?

Det er sikkert en blanding af det hele. SIB har kikset indkøb og Jon, men har måske ret godt fat i konceptet og assistenterne. David har givet været (for) hurtig til at gå tilbage til det trygge koncept i stedet for at holde fast i det nye.

Det har sikkert også været tanken undervejs, at man liiige skulle have den sejr, der kunne give roen til all in på den ny stil, og så er det bare blevet ved med at være nedtur.

Hvad med Karlsen i øvrigt? Var det også en SIB-kikser fordi han undervurderede ligaen, blev han træt af at David holdt fast i sit koncept, eller var der bare forkert kemi?

Nogen er bedre end andre, sådan er det bare. Men det bliver lidt for sort-hvidt i denne sammenhæng for mig. Alle er stærkere i nogen sammenhænge end i andre og der er noget der ikke har fungeret i AGFs setup, det tror jeg langt mere på, end at alle er rablende inkompetente.

Dertil kommer at fejl hører med, og at man ind i mellem skal lære noget. Hvis SIB har lært noget om niveauet i suppen, begår han næppe samme fejl igen. Hvis de så også har diskuteret mandskabshåndtering (og gjort det klart at Robbie Fowler IKKE skal træne AGF!), er det faktisk muligt at SIB kan blive en succes i AGF.

Senest redigeret:

T-Knogle

Well-known member
Men i Mediano er der også enighed om at boldbesidende fodbold med genpres på den sidste tredjedel af banen, ikke er David Nielsens tilgang, og at han ikke er den rette til den form for fodbold. Så enten skal man gå væk fra den plan, eller også skal man finde en ny cheftræner, som er villig til at gå all in på at få det til at lykkes.

Jeg ser dette som den primære (ikke den eneste) årsag til den situation man har bragt sig i. David Nielsen har comittet sig til en spillestil, som han måske godt kan bilde sig selv ind at han kan stå inde for, men når det bliver alvor, så skal man ‘liiiige’ ha en defensiv bølgebryder på midtbanen, i stedet for an boldspillene 6’er, og man skal ‘liiige’ fastholde kun at spille med en i front, og man skal ‘liiiige’ have kanter med et stort defensivt ansvar…..

Og så bliver det en mærkelig hybrid mellem omstillingsbold og boldbesiddelse, som ender med at forvirre spillerne og skabe usikkerhed både offensivt og defensivt.

Spillerne er jo ikke lige pludselig blevet markant dårligere på halvanden sæson, det er fordi de ikke længere er trygge med gameplanen, og oplever at blive outsmarted i kampene, af hold som man før var i stand til at slå.

Francis Dicoh og Steffen Dam i Mediano var i øvrigt også enige om at de ikke forventede at AGF kommer i top 6 i næste sæson, der er simpelthen for stort et arbejde efter det der er sket i denne sæson, til at det er realistisk. Man har på rekordtid bragt AGF meget langt tilbage i udviklingen, og det er primært fordi man har en cheftræner der ikke passer til det spilsystem man ønsker at praktisere, og som man derfor har købt ind til i to transfervinduer.

Jeg bed i øvrigt også mærke i at FC København blev skamrost i Mediano for deres gameplan til kampen mod Silkeborg, de mente at den måde man havde analyseret modstanderen på og forstået at udnytte deres svagheder, kunne være en genial retning i forhold til at finde FCK’s nye koncept. Det fik mig til at overveje om ikke Selles har haft en stor medbestemmelse i at det var måden at gribe det an. Hvor har vi bare mistet meget med hans, og Lars Friis’ afgang, det har virkelig været en deroute lige siden.

Men det var dog interessant at en af eksperterne (måske var det i den forrige podcast), sagde at når man møder AGF’s U-hold, så har de en radikalt anderledes måde at spille på, med langt mere boldbesidelse og højt pres. Så jeg tror ikke at omstillingsspillet kommer tilbage, og så er David Nielsen ikke den rette til at stå i front.

Stig AKA Frank Heskjær

Well-known member
Jeg bed i øvrigt også mærke i at FC København blev skamrost i Mediano for deres gameplan til kampen mod Silkeborg, de mente at den måde man havde analyseret modstanderen på og forstået at udnytte deres svagheder, kunne være en genial retning i forhold til at finde FCK’s nye koncept. Det fik mig til at overveje om ikke Selles har haft en stor medbestemmelse i at det var måden at gribe det an. Hvor har vi bare mistet meget med hans, og Lars Friis’ afgang, det har virkelig været en deroute lige siden.

Hvad var David Nielsen, Reddington og Karlsen så da AGF slog SIF 2-0 i Silkeborg, og totalt pillede alt offensivt ud af SIFs spil?
Uden Selles, uden Friis....

For det lyder jo til at når andre slår SIF, så er de geniale, mens når David Nielsen slår SIF (og har i øvrigt ikke tabt til dem denne sæson), så er det Friis og Selles der snakkes om, selv efter de har forladt klubben.

Stig AKA Frank Heskjær

Well-known member
Som jeg ser det, så er David Nielsen faktisk rigtig god til at slå andre holds spil i stykker, og kapitalisere på det.
Men han er ikke så god til at skabe noget, som kan penetrere andre klubbers lave forsvar.

Det opdagede BIF og AaB først af de større hold i bronzesæsonen, hvor AGF gik igennem grundspillet uden at tabe en eneste kamp mod OB, AaB, BIF, FCN. Vi vandt ikke en eneste af kampene mod Hobro, Lyngby eller SIF som lå i bunden til gengæld.

Da medaljespillet startede, så gjorde BIF for første gang i min levetid mod os det, at de stillede sig helt ned, ofrede deres egen offensiv, og lod os skabe spillet. Det kunne vi ikke, og kampen sluttede 0-0 uden nogen af holdene rigtig fik skabt noget (sounds familiar?). AaB gjorde det samme, mens FCN, FCM og FCK fortsatte med at spille deres eget koncept, og ikke gøre sig indrømmelser imod os. Derfor vandt AGF over dem.

Sæsonen efter i 2020 efterår spillede kun FCM deres eget spil, mens selv FCK ændrede deres spil mod os, og stod langt mere kompakt.
Her havde vi omlagt vores spil til at være mere effektivt til at penetrere lavere forsvar, men havde ikke kvalitet nok til at gøre det imod de bedste hold. Men vi vandt jo alle kampene mod Horsens og Lyngby. Så altså en omvendt verden, som stadig efterlod AGF i top 4, men bare uden at have ligeså godt fast i topholdene. Nogle stiller det op som om hele 2021 forår var lort, men vi tabte kun 1 af de 9 forårskampe i grundspillet, og lavede point både i Herning, Parken og på Brøndby stadion. Det var i medaljespillet vi "faldt sammen", og vores trup havde for lidt kvalitet/bredde, også pga. skader, at vi slet ikke kunne køre sæsonen hjem, selvom vi selv sikrede vores 4.plads ved at slå både Randers og FCN og slå det fast.

Jeg synes pt Davids forsøg på at kunne spille den type fodbold kan koges ned til, at det der virker på papiret ikke virker på banen. Det er for let at gøre os ufarlige. Med for simple midler. Og så har vi mistet den defensive stabilitet som før lod os hjemtage en 0-0 eller 1-0 sejr selvom offensive ikke havde stor succes. Det handler for mig at se om, at truppen ikke er til det man vil, og at de andre hold får for nemt ved at spille imod det af den grund. Man kan ikke være et omstillingshold uden fart på kanterne, f.eks. Det vil jeg bare påstå er uladesiggørligt. Og selv hvis planen er at kunne presse højt, så er planen jo så at komme afsted et højere sted på banen. Dengang vi stod lavere kunne vi spille Ankersen/Bundu i bagrum. Det er væk nu med (især med Jon og Links). Ingen af de to modtager bolden i sprint, og skærer ind bag deres back-modstander og kører direkte mod mål som Bundu kan når spillet lægges op på det.
Og når vi så skal modtage bolden i fødderne, og drible forbi, så er det for let at lukke ned for. Ikke nødvendigvis for spilleren der skal drible. For Jon skal jo nok komme til sit indlæg eller afslutning. Men fordi det tager en evighed, så er angribere og 8'ere i boksen totalt dækket op nærmest hver gang.

Største chance i Vejle-kampen var da Bundu med sin fart fik smidt en bold indover til Jon, INDEN Jons modstander havde nået at dække ham op. Det kræver det gode løb, men kræver også fart i indlæg, og handling omkring indlægget. Væk er de chancer hvor PM bare skal løbe den i mål ved at være foran sin forsvarer. Det gjorde han jo ikke fordi han var hurtigere end dem. Men fordi han timede et løb godt, og ham der skulle finde ham havde FART i fødderne, sin aflevering og generelt hele aktionen. Det får man ikke med Jon.

Jeg ved ikke hvad en anden træner ville gøre med denne trup. Men jeg er da med på, at der kunne gøres noget andet.
Jeg er bare ikke 100% afklaret med, at det ikke skulle kunne lykkes for David og teamet at ramme noget der virker, såfremt vi går over til 3-mands forsvar, og uden de kanter til sommer. Vi spiller som mange har været inde på en slags ineffektivt hybrid-bold pt, som holder nogenlunde fast i de defensive strukturer som gør, at vi aldrig kommer helt ud i de vilde nederlag. Men det er i den grad også en hæmsko for offensiven. Det virkede i det sene efterår, men ikke nu. Man må have vurderet undervejs i foråret, at en ændring ville ødelægge mere end det gavnede, hvilket jo har vist sig at være forkert. Men beslutningen forstår jeg egentlig godt.

Mengsen

Active member
Jeg er grundlæggende enig med de ortogonale knogler (lodret lidt længere end den vandrette). David er fejlcastet og det bliver ikke godt med ham. Selvom j jeg ville elske kampgejsten i det, så duer det ikke at fastholde ham.

Mengsen

Active member
Poul Hansen spurgt om AGF, du gætter aldrig hvad han sagde :)

Når man siger det er svært at se AGF vinde en kamp, så er det ... På den ene side oplagt, fordi man kan dårligt huske det er sket, og holdet der presset ud. Og på den anden side underligt, fordi vi har set AGF brænde relativt store chancer de seneste kampe. Så det er ikke som AGF uden Bundu og Jon, hvor xG var omkring 0,0 og heller ikke som med Marcus Solberg i front. Det er underligt de ikke får scoret

Alsgaard

Administrator
Sidefrivillig
David er fejlcastet og det bliver ikke godt med ham.
Jeg vil vove den påstand, at SIB er fejlcastet til David Nielsen, herunder transfervinduet, og da David står med det første ansvar for at det går skidt, så er det ham der får lorten smidt i hovedet.

Jeg kan sagtens se AGF få “succes” med David Nielsen, men det kræver en chef der vil handle ind til det system som David vil spille, og ikke køber ind til et system som han selv ønsker David skal spille.

Nu får jeg nok nogen på nakken, men jeg er 100% af den overbevisning, at SIB har den største del af skylden, herunder også qua Jon-gate, hvor han i min optik dikterede at Jon ikke måtte spille (også selvom alle siger de var enige om det).

Mengsen

Active member
Hvis AGF beslutter at bevægelsen mod boldbesiddelse var en fejl og David stil er den rette er jeg helt enig.

Men SIB er hentet med et mandat om en spillestil, fordi man ønsker den stil. At han søger at indføre den er helt som ventet. At han gerne måtte have gjort det mere hensigtsmæssigt er helt åbenlyst.

Alsgaard

Administrator
Sidefrivillig
Hvis AGF beslutter at bevægelsen mod boldbesiddelse var en fejl og David stil er den rette er jeg helt enig.

Men SIB er hentet med et mandat om en spillestil, fordi man ønsker den stil. At han søger at indføre den er helt som ventet. At han gerne måtte have gjort det mere hensigtsmæssigt er helt åbenlyst.
Men så skulle han have skilt sig af med David fra starten, med andre ord “sat sit eget hold”.

Nu ser det bare (tragi)komisk ud, fordi der har været så mange svipsere.

Mengsen

Active member
Men så skulle han have skilt sig af med David fra starten, med andre ord “sat sit eget hold”.

Nu ser det bare (tragi)komisk ud, fordi der har været så mange svipsere.
Jeg tror analysen var at David ikke var den rette, men også at:

1) den rette mand manglede
2) David har selv ment han kunne løfte opgaven og havde stor kredit så det var for svært at fyre han i sommers.

Og som jeg har skrevet tidligere tror jeg analysen har været, at der skulle skiftes træner til sommer. Det har man overvejet i vinters og beslutningen må have været taget ret kort inde i foråret, hvis ikke tidligere.

fooler

New member

Men SIB er hentet med et mandat om en spillestil, fordi man ønsker den stil.

Som jeg husker det, har vi prøvet den der manøvre før: hente folk ind for at forcere en ny spillestil. Var der ikke noget med at det endte med nedrykning dengang?

Stig AKA Frank Heskjær

Well-known member
Jeg tror analysen var at David ikke var den rette, men også at:

1) den rette mand manglede
2) David har selv ment han kunne løfte opgaven og havde stor kredit så det var for svært at fyre han i sommers.

Og som jeg har skrevet tidligere tror jeg analysen har været, at der skulle skiftes træner til sommer. Det har man overvejet i vinters og beslutningen må have været taget ret kort inde i foråret, hvis ikke tidligere.

Som jeg husker det, har vi prøvet den der manøvre før: hente folk ind for at forcere en ny spillestil. Var der ikke noget med at det endte med nedrykning dengang?

SIB kunne nok heller ikke nå at finde den helt rigtige træner i sommers, og David ville jo måske også være dyr at komme af med. Og hvis man "tålmodigt" begyndte at handle ind til den nye trup, vel vidende at de vigtigste sten ville blive lagt den kommende sommer med den nye træner, så er der noget logik der "går op" omkring det.

Bedst havde jo selvfølgelig været, såfremt man havde fundet den rette træner fra start.
Men David er jo for fanden ikke en dårlig træner. Og i sommers havde han leveret en 3.plads og en 4.plads i sine to sidste sæsoner, og forlænget i december 2019, og har jo kontrakt til sommeren 2023. Man skulle altså ophæve hele 2 år før udløb hvis det var.

Hvis i år alligevel var accepteret som en mellemsæson, så gav det jo fin mening at beholde David og se om matchet mellem det man ville og David var der. Det lader det ikke til at være. Om det så er truppen, SIB eller David der skal skiftes, det må sommeren vise. Det er jo dele af truppen uanset, og så vil det vise sig i hvilken retning skiftet sker. Og hverken SIB eller David er 100% ude eller inde.

Mengsen

Active member
Tøfting er enig med dig men ser en trænerrokade, hvor DN ryger til Fck og genforenes med Selles/PC.

Hvor ofte rammer Tøffe noget rigtigt? Det er et oprigtigt spørgsmål, for jeg har ikke selv tracket ham.

Det kunne sikkert blive vildt med David i FCK i det setup han fungerede bedst med og mulighed for at købe ret gode spillere.

Men det er sgu også en risiko at løbe med AGFs sæson, det er ikke lige den medvind en ny FCK-træner normalt har med sig. Og David har intet vist i Europa.

Sjove overvejelser med nogen sandsynlighed, men det vil være opsigtsvækkende hvis den går hjem

Langenæs

Member
Hvor ofte rammer Tøffe noget rigtigt? Det er et oprigtigt spørgsmål, for jeg har ikke selv tracket ham.
Det eneste som Tøfting har ret i, er at Thorup ikke sidder sikkert på trods af at være snublende nær guldmedaljer.

Men så meget som Thorup udskældes og skoses på diverse fanfora af FCK-fans, ville Twitter kollapse fuldstændigt, hvis han bliver erstattet af DN, som senest er ansvarlig for en kæmpemæssig sportslig deroute i AGF... Tøfting er bedre til sine gåture fra Aarhus til diverse destinationer end sine spådomme!

SteenA

Well-known member
Truppen er til mere, mener Jesper Hansen. Vi er bare ramt af det berømte pres. Det forklarer jo også den brilliante indsats i går, da presset var lettet.

Dine ulæste indlæg