New posts
  • Synes du ikke der er nok debat om AGF på sitet, udover vores kamptråde?

Opret en profil eller log ind med eksisterende bruger, så kan du tilgå den generelle debat om AGF og om stadionbyggeriet. Dette inkluderer også vores store transfertråde.

Artikler om spillerne og klubben 2024

Stinge og Duelund vil gerne fortsætte forholdet efter sommer. Lad os håbe, det hele falder i hak. I topform er han en fremragende spiller.
Han er bare nærmest aldrig i topform eller skadesfri i en længere periode.

Lad os håbe denne operation var den sidste (og der ikke kommer flere følgeproblemer som tidligere) og han her i foråret både kan vise niveau men også spilletid nok til det giver mening🙏

Nu har han været her i et år og spillet lige godt 1.000 minutter i superligaen - det er i min verden en anelse lavt, hvis man skal have løn og trupstatus som en profil. Der kan selvfølgelig skrues på flere parametre i en lønpakke men jeg håber ikke vi står om et år igen og han så kun har spillet 1.000 minutter en gang til.
Alternativt er det fordi man vurderer en meget høj signalværdi i at han bliver.

Han er bare nærmest aldrig i topform eller skadesfri i en længere periode.

Lad os håbe denne operation var den sidste (og der ikke kommer flere følgeproblemer som tidligere) og han her i foråret både kan vise niveau men også spilletid nok til det giver mening🙏

Nu har han været her i et år og spillet lige godt 1.000 minutter i superligaen - det er i min verden en anelse lavt, hvis man skal have løn og trupstatus som en profil. Der kan selvfølgelig skrues på flere parametre i en lønpakke men jeg håber ikke vi står om et år igen og han så kun har spillet 1.000 minutter en gang til.
Alternativt er det fordi man vurderer en meget høj signalværdi i at han bliver.

Det er med Duelund ikke så meget en historie om mange operationer for det samme, men mere historien om "mange problemer med det samme" - som han har udskudt en operation for, bl.a. for at deltage i en U21-slutrunde, og lave forskellige skifte i karrieren, og spille sig på hold på vigtige tidspunkter mm.

Men han udtalte her sidst, at han med med konens graviditet fik perspektiv på nogle ting, og en stemme/mavefølelse kaldte ham hjem til DK, og at det var tid til at få den operation en gang for alle.

FORHÅBENLIGT (og det er optimisten i mig der taler), så bliver der tale om, at Duelund kommer endnu stærkere tilbage end han var for os i foråret 2023, og med selvfølge bedre end i efteråret 2023 før han måtte opgive. Hvis han har fået den rette operation, og det er gået godt, og han nu kan starte et nyt kapitel, så er det ligegyldigt at han kun fik 1.000 minutter på sit første år.
Man kan nok lave en kontrakt, som Duelund vil have forståelse reflekterer AGFs risiko mm. Men omvendt skal han jo ikke sælge sig selv på en måde, hvor han er komplet ubeskyttet. Vi har også forlænget med typer som Duncan under deres skader.

AGF har i forvejen færre lønudgifter til spillere der ikke er udtaget, og ikke spiller. Så Duelunds løn er jo også lavere som skadet. Den del kan der måske justeres lidt på!?

Hmm. Det sidste er jeg nu ikke så sikker på, Stig. PC gjorde op med bonus for at blive udtaget/spille, og i stedet indførte man kollektive bonusser, når holdet præsterer.

Det er ikke noget, jeg ved stadig er sådan, så jeg kan jo tage aldeles fejl, men jeg har ikke set andet udtalt siden da.

Så er der også bipspil på århusiansk fra bold.dk.
Men i lighed med den selvsamme artikel om FCK-spillernes bedrifter mangler der sgu lidt data i historien for at gøre den nogenlunde brugbar.

Men vi får da nogle få datapunkter, som man kan slubre i sig som hungrende fan. At Bach lige bachede sine egne ord op om ikke bare at være en hurtig men også en løbestærk spiller er fedt, og så er Uwes drømmescenarie om angriberne, der gør hinanden skarpere, også god læsning.

Men enig, det er sjældent, at en klub fremlægger de negative vinkler på egne fysiske tests 😂 Så det er lidt nogle tomme kalorier, man får serveret.

Bold har interviewet Mikkel Duelund omkring skaden der har holdt ham ude:

- Det er, hvad det er, men det er meget positivt for mig, at vi har fået lavet operationen. Vi har fået fjernet problemet, og så er jeg ret sikker på, at jeg ikke længere skal bøvle med det, når jeg er tilbage.

Silkeborg er ude efter Aarhus Fremad spilleren Frederik Rieper, der er søn af navnkundige Marc.

Frederik er 24 år, så næppe en spiller, der for alvor vil bringe Silkeborg bedre ind i kampen om at nå de 4 (?) pladser i Europa næste år.

Hmm. Det sidste er jeg nu ikke så sikker på, Stig. PC gjorde op med bonus for at blive udtaget/spille, og i stedet indførte man kollektive bonusser, når holdet præsterer.

Det er ikke noget, jeg ved stadig er sådan, så jeg kan jo tage aldeles fejl, men jeg har ikke set andet udtalt siden da.

Spændende spørgsmål.
Men jeg synes jeg flere gange over årene har set antydninger af, at når en spiller er skadet, så har vi ikke samme udgifter som hvis de spiller fast - ift den samlede pakke.
Og nej jeg mener ikke som med fx Kevin Yakob, hvor AGF får penge udefra (det irakiske fodboldforbund?) da han skadet til landsholdsfodbold.

Men det kunne være fint at få lidt mere konkret info på, hvorvidt en spiller i AGF får samme løn om han udtages 32 af 32 gange, eller 0 af 32 over en sæson.

Screenshot_20240110_205925_com.android.chrome.jpg

Her fra en EB+-artikel fra 2021.

Jeg har som skrevet intet hørt om det siden, men jeg kan sagtens forestille mig, at Stinge kan have sat et personligt præg på det. Det ville dog ligne JN at stå fast på en sådan model. Hvem ved 🤷🏼‍♂️

Men en stjerne som Duelund ... Han kan både have forlangt fast løn, og klubben kan også sagtens have haft mulighed for at begrænse udgiften, hvis han er skadet. Manden jo GF'er.

Men jeg går nu med seneste info som på billedet her.
I alle tilfælde er det umuligt at læse noget ud fra regnskabet. Tro mig, jeg har forsøgt 😄

Jeg har som skrevet intet hørt om det siden, men jeg kan sagtens forestille mig, at Stinge kan have sat et personligt præg på det. Det ville dog ligne JN at stå fast på en sådan model. Hvem ved 🤷🏼‍♂️

Men en stjerne som Duelund ... Han kan både have forlangt fast løn, og klubben kan også sagtens have haft mulighed for at begrænse udgiften, hvis han er skadet.

Men hvordan har du mulighed for at begrænse udgiften ved skader, såfremt man ikke modtager bonus ved udtagelse?
Og hvorfor øger det den enkeltes motivation på at spille sig på holdet, såfremt han først modtager bonus såfremt DE ANDRE gør det så godt, at holdet opnår noget?

(Jeg er enig i at der er fordele ved det). Men på den anden led, så er man i samme situation hvis man dovner den til træning så ofte, at træneren ikke gider dig, som hvis du er holdets bedste og spiller holdet til en medalje? Der er straffen jo så, at du skal sælges hvis du er doven, men det kan jo være svært for en klub at komme af med sådan en? :D

Ej jeg kan godt se hvad der menes, og synes også det er den rigtige vej at gå. Men på nogle måder er det lidt underligt, hvis man ikke belønnes for at træne godt og blive udtaget, og spille mange kampe fordi du holder højt niveau. Men jeg har engang arbejdet i en virksomhed, som kun ville belønne med bonus hvis teamet opnåede noget sammmen, selvom jeg lå langt over det "snit" som teamet skulle opnå for at få bonus. Det var sgu de-motiverende.

Men hvordan har du mulighed for at begrænse udgiften ved skader, såfremt man ikke modtager bonus ved udtagelse?
Og hvorfor øger det den enkeltes motivation på at spille sig på holdet, såfremt han først modtager bonus såfremt DE ANDRE gør det så godt, at holdet opnår noget?

(Jeg er enig i at der er fordele ved det). Men på den anden led, så er man i samme situation hvis man dovner den til træning så ofte, at træneren ikke gider dig, som hvis du er holdets bedste og spiller holdet til en medalje? Der er straffen jo så, at du skal sælges hvis du er doven, men det kan jo være svært for en klub at komme af med sådan en? :D

Ej jeg kan godt se hvad der menes, og synes også det er den rigtige vej at gå. Men på nogle måder er det lidt underligt, hvis man ikke belønnes for at træne godt og blive udtaget, og spille mange kampe fordi du holder højt niveau. Men jeg har engang arbejdet i en virksomhed, som kun ville belønne med bonus hvis teamet opnåede noget sammmen, selvom jeg lå langt over det "snit" som teamet skulle opnå for at få bonus. Det var sgu de-motiverende.
Det er mit indtryk, at de unge spillere har individuelle incitamenter, og det er heller ikke udelukket, at man kan få en større del af fælleskagen, hvis man spiller samtlige kampe. Det er, vil jeg næsten sige, meget sandsynligt.

Så bottom line: Vi har et lønbudget, som vi kan betale uden at gå i underskud. Får vi gode indtægter via placering eller Europa, går de fleste af pengene til spillerne, dog med loft.

Det er mit samlede indtryk baseret på den tilgængelige information tilsat en smule fornemmelse for Jacob Nielsens luner 😄

Der er vigtigt at bonusser giver de rigtige incitamenter og jeg synes det lyder noget bedre at belønne holdet i en holdsport fremfor individet. Jeg kan ikke forestille mig at spillerne skulle være mindre motiverede til at yde en indsats og få spilletid fordi det ikke udløser en direkte økonomisk belønning. Endda så meget at man stadig skal sikre sig at der ikke er spillere der modarbejder en konkurrent, men det incitament behøver man heller ikke forstærke. Eller gøre det til en økonomisk bet at blive ofret taktisk selvom de måske har gjort det godt til træning. Tværtimod er det godt hvis de har et incitament til at hjælpe hinanden med at blive bedre.

Når det kommer til skadede spillere kan der vel være noget forsikring der dækker, men jeg ved heller ikke om det er specielt gavnligt at spillerne rammes økonomisk hvis de bliver skadede, man kan både risikere at forstærke eventuelle tendenser til at være for forsigtige, at holde problemer hemmeligt eller forcere en tilbagevenden. Jeg tror de føler det er surt nok i forvejen at sidde oppe i træningslokalet og se de andre spille fodbold.

Hvis man præsenterer i særlig grad over kollegaerne, som i dit eget eksempel, handler det vel bare om at arbejdsgiveren er opmærksom på det og belønner det, fx med en ny og forbedret kontrakt. Det er selvfølgelig vigtigt at man ligger nogenlunde der i lønhierarkiet ens værdi for virksomheden eller holdet tilsiger, så hvis nu fx Bach er kommet til på en relativt lav løn, men ret hurtigt brænder banen af, skal man måske overveje at øge hans løn. Også selvom man ikke på samme måde kan gå den anden vej. For fodboldspillere er der dog altså generelt også bare en ret direkte og tydelig belønning i form af spilletid, den tror jeg fx Links og Kahl konkurrerer lige helhjertet om uanset at de ender med den samme bonus.

Det er mit indtryk, at de unge spillere har individuelle incitamenter, og det er heller ikke udelukket, at man kan få en større del af fælleskagen, hvis man spiller samtlige kampe. Det er, vil jeg næsten sige, meget sandsynligt.

Så bottom line: Vi har et lønbudget, som vi kan betale uden at gå i underskud. Får vi gode indtægter via placering eller Europa, går de fleste af pengene til spillerne, dog med loft.

Det er mit samlede indtryk baseret på den tilgængelige information tilsat en smule fornemmelse for Jacob Nielsens luner 😄
I har sandsynligvis begge ret. Præstationsbonussene er baseret på antal spillede minutter, så tredjemålmanden der kom ind i de sidste 15 minutter af pokalkampen mod Søndre Magle ikke får samme bonus som ham der har spillet fuld tid i alle kampe.

Basislønnen er overkommelig, så hvis man ikke spiller, er man ikke dyr, hvis man derimod spiller, og holdet samtidig præsterer, så er der mange penge at hente. Samtidig tjener klubben også flere penge ved en høj placering i tabellen, så det er en win-win.

Det betyder også at det ikke er så dyrt at købe en spiller, der ikke fungerer, ud af kontrakten, fordi det ofte er baseret på basislønnen og ikke på teoretiske bonusser, som man kun kan forvente at få en meget lille del af, hvis man ikke er lykkedes i klubben.

I har sandsynligvis begge ret. Præstationsbonussene er baseret på antal spillede minutter, så tredjemålmanden der kom ind i de sidste 15 minutter af pokalkampen mod Søndre Magle ikke får samme bonus som ham der har spillet fuld tid i alle kampe.

Basislønnen er overkommelig, så hvis man ikke spiller, er man ikke dyr, hvis man derimod spiller, og holdet samtidig præsterer, så er der mange penge at hente. Samtidig tjener klubben også flere penge ved en høj placering i tabellen, så det er en win-win.

Det betyder også at det ikke er så dyrt at købe en spiller, der ikke fungerer, ud af kontrakten, fordi det ofte er baseret på basislønnen og ikke på teoretiske bonusser, som man kun kan forvente at få en meget lille del af, hvis man ikke er lykkedes i klubben.

Det ærgrer mig, hvis det forholder sig sådan.
Rune Pedersen fik eksempelvis 10.000 kroner i bonus pr. kamp med et løfte om, at han var købt til pladsen som førstemålmand.

Da han blev sat af, blev hans løn halveret. Rune var rasende, og det gjorde ikke just noget godt for stemningen i truppen.

I Tyskland er kontrakterne i særdeles høj grad bundet op på præstationer. (I hvert fald var det tilfældet, da jeg beskæftigede mig med området, men det er også 20 år siden).

På daværende tidspunkt var grundlønnen virkelig lav for en del spillere, og bonusserne betød rigtig meget for, om man kunne køre i Mercedes eller Golf.

Hvis I spørger Peter Graulund eller Stig Tøfting om, hvilken indflydelse det har haft på træningskulturen, kan jeg love for, at det har gjort en forskel. For blev konkurrenten skadet til træning, stod den på Mercedes den kommende tid.

Intensiteten til træningerne var derfor ekstrem høj, men det kostede til gengæld på trupharmoniens front.

Så hvad er bedst - at spillerne spidser knopperne lidt mere på Fredensvang og tackler hårdere igennem, eller at holdet spiller mere som et hold?

Så hvad er bedst - at spillerne spidser knopperne lidt mere på Fredensvang og tackler hårdere igennem, eller at holdet spiller mere som et hold?
Jeg er ærligt talt ikke i tvivl: sammenhold. Hver gang. De er stadig konkurrencemennesker og vil spille hver gang. Jeg tror ikke det er nødvendigt at puste til dén ild ret ofte. Til gengæld er det nødvendigt, at gøre ting bevidst for at styrke sammenhold og holdånd.
Jeg tror i øvrigt også, at et hold, der har et stærkt sammenhold, vil håndtere modgang langt bedre. Både i de enkelte kampe og i de perioder, hvor resultaterne ikke lige er der.

De er stadig konkurrencemennesker og vil spille hver gang. Jeg tror ikke det er nødvendigt at puste til dén ild ret ofte.
Det tror jeg du har ret i. De fleste spillere i superligaen har jo også som ambition at skulle videre ud i Europa og det kommer de altså kun via gode præstationer på banen. Så konkurrencen skal nok være der.