Nyheder
AGF-Forum

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Vi har desværre oplevet en stigende mængde spamindlæg.
    Derfor ser vi os nødsaget til at gennemgå brugerdatabasen og slette de brugere, der LIGNER spambots. Dette sker løbende over de kommende dage.

Det har dog den uheldige konsekvens, at vi kan risikere at vi kommer til at slette enkelte brugere, som har en mailadresse der kan ligne en type, som en spambot plejer at benytte.

Vi gennemgår alle brugere manuelt, og ser med kritiske øjne på mailadressen, så vi gør vores aller bedste for at vi kun rammer spambots.

Ved spørgsmål, kontakt Alsgaard i en privat besked.

Kamptråd Conference League kvalifikation: AGF - Larne FC, Torsdag d. 29.07. kkl. 19.00

Hvem går videre til næste runde?

• Total voters
    25
  • Poll closed .

Queens

Member
Jeg håber at de her udtalelser betyder at David Nielsen også kigger ind ad, i alt for mange kampe siden Selles stoppede i klubben, har han ikke været i stand til at hjælpe holdet fra bænken, det er den klart største trænermæssige ændring der er sket med Sellas afgang. Tidligere var det reglen mere end undtagelsen, at man kunne vende et nederlag til sejr i pausen, nu er det lige omvendt. Det virker som om David Nielsens mod forsvandt med Sellas, som om han lænede sig rigtigt meget op ad ham for at finde modet til at skifte formation, eller skifte en forsvarer med en angriber, det er blevet for vattet DN, vis noget mod.

Det bliver straks sværere, hvis det ikke er mod, men strategisk/taktisk overblik og evner, der mangler. DN har helt sikkert rykket med sin energi, medie- og mandskabsbehandling.
Spørgsmålet er, om han magter mere end det, i tilstrækkelig grad

Stig AKA Frank Heskjær

Well-known member
Det bliver straks sværere, hvis det ikke er mod, men strategisk/taktisk overblik og evner, der mangler. DN har helt sikkert rykket med sin energi, medie- og mandskabsbehandling.
Spørgsmålet er, om han magter mere end det, i tilstrækkelig grad
Jeg tror ærligt talt hele truppen, inkl David trænger til en god stime. Hele foråret 2021 og starten nu her har været op af bakke ift spillere tilbage fra skader, energi, kampe kampe kampe.

Nu kommer vi ind i en periode uden midtugekampe, og energien kan genvindes, og vi kan med nogle sejre få rigtig medvind. Vi kan til gengæld komme ind i en rigtig storm såfremt vi IKKE vinder nogle kampe snart. Og når der så er en hel uge mellem kampene kan revanchen heller ikke komme ligeså hurtigt.

Men der er mange spillere i truppen der lader til at køre på 80-90%.
Men heldigvis er der kommet friskt blod ind udefra, og der kommer flere tilbage fra skader nu her.
Der er mange ting der KAN gå bedre meget snart. Men hvis vi så gør det dårligt resultatmæssigt mod Randers og AaB også, ja så rammer vi en storm. Men David har vist, at han kan tage os ud af den, og sætte gode stimer sammen. Men i foråret manglede der kvalitet fra truppen, og også fra trænerteamet ift tilgang/taktik til tider vil jeg mene.

Sammen skal de vende det. Sammen kan de vende det.
Vigtigt at huske undervejs: Frygten for at tabe må aldrig overgå lysten til at vinde.

Ato Vari

Administrator
Sidefrivillig
Jeg var en af dem, som skrev i går, jeg er begyndt at tænke om DN kan AGF til næste niveau og indføre det, han selv har som mål, og som jeg i øvrigt er enig i er alt afgørende for at vi netop kan tage et skridt videre.
Lige den her del synes jeg er lidt svær. Altså jeg er enig i, at det ikke er lykkedes at udvikle spillestilen til at være mere boldbesiddende og fleksibel. Men næste niveau? Næste niveau fra en tredje/fjerdeplads må jo være en første/andenplads, eller hvad? Det kræver en hel del mere, end noget der kan løses på taktikbordet at knække den nød.

Personligt tror jeg at bedste vej til at blive helt etableret i top fire er kontinuitet på trænerposterne og desværre mere kontinuitet i spillertruppen, end vi er lykkedes med at have i denne sæson.

T-Knogle

Well-known member
Lige den her del synes jeg er lidt svær. Altså jeg er enig i, at det ikke er lykkedes at udvikle spillestilen til at være mere boldbesiddende og fleksibel. Men næste niveau? Næste niveau fra en tredje/fjerdeplads må jo være en første/andenplads, eller hvad? Det kræver en hel del mere, end noget der kan løses på taktikbordet at knække den nød.

Personligt tror jeg at bedste vej til at blive helt etableret i top fire er kontinuitet på trænerposterne og desværre mere kontinuitet i spillertruppen, end vi er lykkedes med at have i denne sæson.
Men alternativet til at flytte sig til næste niveau må jo være stilstand, det er vel heller ikke ønsket?

Jeg ved ikke om det handler om at blive nr. 1-2, om at komme i en pokalfinale, eller om at komme videre fra 2. Kvalrunde i europa, men der er der masser ar trin på den stige som man må forvente en klub som AGF skal være i stand til at tage.

?stblokken

Active member
Ærligt talt. Var de gule kort til Jon ikke en anelse stramme. Navnlig hvis det første var for det brystskub. Larne drengen overspiller jo helt vildt. Og det burde dommeren sgu gennemskue. Dertil er det tidligt i kampen, og han burde slippe med en advarsel.

Hvis det er for tacklingen, er det næsten som at sige, at glidende tackling er forbudt.

Og film, tja, måske overspillet men det ligner der er kontakt.

Ikke en undskyldning for at Europa stoppede i går. Men for at tage Jon til nåde.

cph

Active member
Det er jo egentlig en ret interessant case den her. Klubben og PC valgte for et par sæsoner siden at tage en genvej til bedre resultater ved at leje sig til kvalitet, som vi ikke havde råd til. Det lykkedes ganske godt, men nu koster det så til gengæld i form af manglende kontinuitet (og måske færre transferindtægter).

Selvfølgelig kunne David og teamet have fået endnu mere ud af den trup, de fik stillet til rådighed. Jeg er personligt meget tilfreds med udbyttet. Men naturligt nok skal vi jo bygge ovenpå nu, og det er vi jo også i fuld gang med. Truppen bliver stærkere og stærkere, og chancerne for top-3 og succes i pokalen skulle gerne være større i år og næste år, end den var sidste år.

Efter min mening har David i den grad bestået sine første perioder (hvis man deler det op i en overgangsperiode med en trup, han ikke selv havde sammensat og en periode med 'hans eget hold'). Jeg synes, det er relevant at se på de næste par sæsoner som en ny periode, og der skal vi jo helt sikkert stile efter endnu mere. Det gør klubben jo også officielt i sine målsætninger. Så snart han ikke lever op til de krav, så er det naturligt at stille spørgsmål ved hans fremtid. Ikke her og nu efter min smag.

Stig AKA Frank Heskjær

Well-known member

Næste skridt er at etablere os i top 6, og sikre at når vi har en mindre god sæson (måske i år) så er vi STADIG i top 6. Når vi har en god sæson, så er vi ca. 3-4, og når vi når lidt længere hen og er oftere i top 4 end uden for, så kan vi måske lave sæsoner som 2'er, og kæmpe med om 1.pladsen i grundspillet. Til sidst skal vi opleve at indtage 1.pladsen i dele af medaljespillet, og når vi har prøvet det nogle gange, så kan det måske lykkes os en dag af stå med et mesterskab.

MEN: Det bliver bare ikke lineært.
Det bliver med to 3 skridt frem (19/20) og 1 tilbage (20/21), så måske 1 mere tilbage (21/22) og så forhåbenligt minimum 2 skridt frem igen i 22/23 eller nogen i den stil :D
Undervejs kan vi overraske og tage større skridt end ventet. Og vi kan stagnere længere end ventet, og også se tilbagegang på resultatsiden som er mere end vi bryder os om.

Men overall ser jeg os stadigvæk på en god kurs, hvor min fornemmelse pt er, at vi er nået til det skridt, hvor vi skal bevise at selv når vi har en mindre god sæson, så kan vi stadig klare os i top 6. Det er det ENESTE det gælder om denne sæson i min bog. Det var vanvittigt imponerende at vi fik medaljer i 19/20, og vi var dæleme også tæt på at kunne snuppes sølvet tilmed. Det er jo ligefør det havde været for godt til at være sandt. Sidste sæson var der lidt tilbagegang, men ikke mere end at vi spillede så godt et efterår at vi igen lå 3'er med FCK bag os frem for BIF året før. Vi tabte pusten i foråret, og genvandt den aldrig, og vi kan spore lidt fælles bekymring på baggrund af den start vi har fået jo minder meget om store dele af foråret, og at dem der fik os lidt ud af dynget (Diks/Højer/Blume) nu er væk.

Nu er der kommet nye til, og skadede spillere er på vej tilbage, og samlet skal flokken så finde den nye melodi sammen. Det tog jo lang tid før Ankersen, Højer, Blume, Bundu og de andre fandt ind i de mønstre der gjorde, at de til sidst kunne spille hinanden i blinde. Den slags så vi fra Lindstrøm/Hedlund/Uhre sidste år. Vi kommer højest sandsynligt ikke til at se det med vores hold i dette efterår. Men kan vi ligge til top 6, og vi får godt gang i vores nye folk, så er jeg ikke et sekund i tvivl om, at vi er på rette vej, og at missionen om at etablere os i top 6 for tredje år i træk kan lade sig gøre. En milepæl at gøre det 3 år i træk vil jeg sige. AaB gjorde det to år i træk for nogle år siden, og er siden røget ud. 3 år i træk vil gøre, at vi har været med i top 6 oftere end ikke i den nye struktur.

Lad det være den milepæl der jagtes i år. Synes jeg.

Stig AKA Frank Heskjær

Well-known member
Ærligt talt. Var de gule kort til Jon ikke en anelse stramme. Navnlig hvis det første var for det brystskub. Larne drengen overspiller jo helt vildt. Og det burde dommeren sgu gennemskue. Dertil er det tidligt i kampen, og han burde slippe med en advarsel.

Hvis det er for tacklingen, er det næsten som at sige, at glidende tackling er forbudt.

Ikke en undskyldning for at Europa stoppede i går. Men for at tage Jon til nåde.
Lad os bare for præmissens skyld sige at det første gule kort ikke var så "alvorligt", men kunne forsvares. Når man så render rundt med det, og så kaster sig ind i kontakt i feltet (som jeg synes han gjorde) så er kontakt jo ikke noget der skal frikende ham for at kaste sig. Jeg synes isoleret set at der er film, og at et gult kort kan forsvares der.

Tilsammen er rødt kort for de to måske lidt "hårde". Men det står ingen steder at man skal have rabat efter kort 1. Og vi ved ikke helt hvad Jon har rendt rundt og brokket sig over/sagt til dommer undervejs heller. Men uanset hvad, så var det måske lidt hårdt, men torskedumt.

Dengang man fik gult for at kaste/sparke bolden væk kunne det jo også være et gult kort derfra, som så med et "normalt" friskpark, eller film udløste et rødt kort til sidst. Tilsammen virkede det også lidt "vildt" at man skulle slutte med rødt kort efter det samlet set.

Men brok, skub, film. Det kan ikke "benåde" Jon uanset hvordan jeg vender og drejer det i mit hovede, især med det der også skete i BIF-kampen, samt at Jon jo altså bare laver mange vilde ting generelt, og alt alt for ofte laver ting i frustration, som må være meget frustrerende at se/høre på for med og modspillere, samt dommer. Han plejer nogenlunde at spille sådan indtil det gule, og så stoppe nogenlunde så han ikke får rødt.

Martinstranger

Administrator
Et interview med DN fra august 2020.

Min kritik går på, hvad DN SELV siger holdet skal kunne. Karlsen er ansat alene med det formål at holdet skal være bedre på bolden, PO er hentet ind til en rekordpris med det formål. Her næsten et år efter, kan jeg bare konstatere den ambition indtil videre er fejlet.
Jeg forventer, det tager tid, men jeg ser ingen forbedringer absolut ingen i boldomgangen eller at holdet i det etablerede angrebsspil er blevet bedre og det her et år efter.

Det er fuldstændig på sin plads at kritisere DN for noget han selv har udtalt uden at det er skingert.
Jeg mener han inet interview trak den udtalelse lidt retur.
Reporteren spurgte om de ikke skulle være mere boldbesiddende - hvortil hans svar var at det ikke nødvendigvis var den vej man ville.

Tror der var et interview på MTAC den anden dag - det burde nok læses. Der står formentlig noget om ambitionerne for den sportslige udvikling fremadrettet.

Winther

Administrator
Jeg er heller ikke så nervøs overordnet set. På den lange bane skyldes det ikke mindst at økonomi er så afgørende og der rykker vi os mere end hovedparten til trods for at vi endnu ikke lykkes med nogle af de sportslige muligheder der kan give et ekstra skub. Afstanden op til toppen bliver større så vi skal have gang i nogle større spillersalg osv, men ift at etablere os i top-6 ser det ret fornuftigt ud. Vi er ikke der hvor det ikke kan kikse et år og i processen vil det derfor også betyde meget hvis det lykkes i år. Jeg lægger ikke alt for meget i Larne-kampene ift Superligaen for det har været elendigt i næsten samtlige kampe mod lavtrangerede hold de seneste år, men derfor kan man jo godt få øje på umiddelbare problemer alligevel. De skal adresseres. Jeg forventer at der kommer mindst en forstærkning og selvfølgelig at vi får spillet de nye ind og så er jeg fortrøstningsfuld ift at vi nok skal holde os til ift top-6. På den helt korte sigt ift de næste kampe er det vigtigt at vi ikke rammes mentalt.

Man skal ikke have fulgt AGF ret længe for at kunne huske de tider hvor man ikke havde så meget andet at glæde sig over end andres ulykke. Der er fans andre klubber der klart er ovenpå ift os, men der er også rigtig mange andre der befinder sig i første gruppe og det er værd at huske på. Ja, det var et kæmpe bump på vejen, men det er stadig sjovere at være på vejen end dem der sidder og griner mens de er parkeret i rabatten.

Stig AKA Frank Heskjær

Well-known member
Reporteren spurgte om de ikke skulle være mere boldbesiddende - hvortil hans svar var at det ikke nødvendigvis var den vej man ville.

Tror der var et interview på MTAC den anden dag - det burde nok læses. Der står formentlig noget om ambitionerne for den sportslige udvikling fremadrettet.
DN sagde (adspurgt om, hvorvidt AGF skulle være mere på bolden), at man skulle være bedre på bolden, og tilføjede at det handlede om kvaliteten omkring hvad man brugte den til.
Vi kom jo fra 19/20, hvor der nærmest altid blev spillet fremad når vi havde bolden, og det for ofte blev lidt for satsede afleveringer som vi så smed væk. Vi skulle også kunne det simple, og være bedre mod hold hvor vi naturligt havde bolden mere, og de stod lavere.

Altsammen meget naturlig udvikling og fornuftigt på papiret.

Det der bekymrer mig er, hvor meget vi netop spiller til siden nu, hvor hvor få der tør/kan vende med bolden fremad i banen, og hvor få afleveringer der går frem ad banen uden at det gå den anden vej igen lige bagefter.
Men det ville være løgn at sige at vi ikke er blevet bedre mod de mindre hold siden 19/20. For fra at vi tabte til SIF x 2 og Lyngby x 2, og ikke vandt over Hobro heller, så fik vi i sidste sæson vundet 2x over Horsens, 2x over Lyngby, og vandt 1 og spillede en uafgjort med alle andre uden for top 6! (OB, AaB, Vejle, Sønderjyske).

Så altså 0 nederlag mod midter/bund-holdene.

I 19/20 vandt vi flere kampe over topholdene, men tabte til bund. Vi vandt samtlige kampe mod direkte konkurrenter som BIF, FCN, AaB.

Så altså vi ligger ikke langt fra det vi havde før, hvis vi ser 20/21 som en samlet sæson. Og det er jo klart at foråret ser dårligere ud sammenlagt, når det nu er 18. kamp i streg mod dem vi har det sværere imod med den nuværende spillestil. Vi burde se fra runde 6, hvorvidt vi stadig evner at vinde mod de mindre hold, og midterhold længere nede fra.

Vi skal efter min optik ikke tilbage til at stå som i 19/20. Men det vi gør nu virker for ofte heller ikke.
Så vi skal have fundet en gylden mellemvej. Jeg mener jo f.eks. at vi nu bruger alt for meget krudt på at erobre bolden højt på banen, men er blevet mindre farlige på de omstillinger det giver. Og fordi vi erobrer den højere er der ganske rigtigt kortere til mål, men vi evner ikke at udnytte det ligeså godt, som da der var længere op, men vi havde Bundu, Blume, Ankersen til at stikke afsted, og PM til at sætte dem ind.
I min optik skal vi dog lidt længere tilbage på banen igen og få modstanderen til at lave flere fejl ved at spille IND i os, frem for at vores offensivspillere skal suse rundt og tømme sig for energi for at erobre boldene.

Og så er der et element mere: Jo højere du erobrer boldene, desto mindre plads har du til at køre dine kombinationer og omstillinger da modstanderen jo står med flere folk bag bolden. Det er de færreste kampe hvor vi kan lokke modstanderen langt nok frem til det. Som da Albert og Links scorer til 3-1 sammen på kontra hjemme, hvor BIF er bagud og skal jagte. Hvad er der galt med den slags "billige og lette mål"? Intet. Og det kom af, at BIF trådte frem, og vi erobrede bolden helt nede på egen halvdel, men bare kunne sætte afsted.

Jeg savner billige mål. I guder hvor jeg savner lette og billige mål på omstillinger, hvor vores modstander bliver straffet kynisk og hårdt. Det føles som os der bliver det hver gang nu. Vi kæmper en hel kamp for at skabe chancer, og lykkes ikke helt med det, og så får modstanderen pis-mål :D (den slags der er fede at FÅ, men forfærdelige at indkassere)..

Mere kvalitet på kanterne, mere dynamik omkring 8'eren, og lidt længere tilbage med holdet igen måske?

• Like
Reactions: cph

SteenA

Well-known member
Min kritik går på, hvad DN SELV siger holdet skal kunne. Karlsen er ansat alene med det formål at holdet skal være bedre på bolden, PO er hentet ind til en rekordpris med det formål. Her næsten et år efter, kan jeg bare konstatere den ambition indtil videre er fejlet.
Jeg forventer, det tager tid, men jeg ser ingen forbedringer absolut ingen i boldomgangen eller at holdet i det etablerede angrebsspil er blevet bedre og det her et år efter.

Man kunne bestemt godt have håbet at vi havde flyttet os hurtigere. Jeg vil dog bemærke, at det du skriver i den første sætning ikke bare er en kritik. For det du siger er jo netop, at David har ret i sit fokuspunkt, ikke? Jeg synes også at vi skal blive bedre i vores boldomgang og i at kontrollere spillet højere på banen. Men det er også en spillestil som har enorm gavn af kontinuitet og indbyrdes forståelse på holdet. Vi er i den forbindelse også nødt til at se på, hvor grotesk mange skader vi havde i sidste sæson og nu også en række væsentlige udskiftninger på holdet. Samtidig har vi også fået hentet nogle spillere, som ikke helt har slået til.

En ting vi måske skal passe på med, er at lave en mental graf i hovedet, hvor vi laver en linje gennem to punkter - hvor vi var da David startede og hvor vi var for et år siden - og så bare forventer at vi bliver på den opadgående linje konstant. Det er naturligt at der kommer nogle set-backs. AGFs leder- og trænerstab har gjort det godt i en række år, men de er heller ikke supermennesker der aldrig fejler. Desværre har vi brug for at have en meget høj hitrate på indkøb (og salg) og unge spillere der udvikler sig eksplosivt, hvis vi bare så nogenlunde skal hænge på toppen. Det er ikke realistisk at vi kan gøre det år efter år, selvom vi nok så gerne vil. Men det er i det mindste rart, at vi har den rigtige plan i forhold til at udvikle holdet.

Winther

Administrator
Jeg savner billige mål. I guder hvor jeg savner lette og billige mål på omstillinger, hvor vores modstander bliver straffet kynisk og hårdt. Det føles som os der bliver det hver gang nu. Vi kæmper en hel kamp for at skabe chancer, og lykkes ikke helt med det, og så får modstanderen pis-mål :D (den slags der er fede at FÅ, men forfærdelige at indkassere)..
Ja, det er billedet lidt for ofte til at det kun er tilfældigheder selvom det i den enkelte situation kan være det. Fremad banen er vi i stand til i mange kampe at trykke modstanderne helt i bund i perioder, men vi skaber ikke så mange store chancer som det overtag egentlig tilsiger og vi scorer i hvert fald ikke målene. Det er sjældent blevet til mere end ét i de perioder som fx den første halve time mod Brøndby. Bagude står vi rimelig sikkert, men lukker konstant mål ind på store personlige fejl og så får vi ikke meget mere ud af at have haft et overtag end at have brændt en masse krudt af. Jeg ved ikke hvad kuren er, men selvom der er meget der skal udvikles fornemmer jeg også at der måske bare mangler noget fysisk og mentalt overskud. Vi har været og er stadig meget skadesramte og har spillet mange kampe uden ret megen ferie. Det skulle jo næsten ramme os i foråret og sommerpausen har heller ikke været lang. Hausner spillede foråret halvskadet og det er vel ikke urimeligt at forestille sig det giver lidt flere store fejl. Tingager er lige kommet tilbage fra en skade og det gav måske Larne deres mål i går. Jeg håber vi får bredden tilbage, den der også gjorde at vi kunne ændre kampbilledet i anden halvleg hvis det ikke gik med os, og så et par succesoplevelser til at give lidt mental energi.

Martin Hansen

Well-known member
Næste niveau fra en tredje/fjerdeplads må jo være en første/andenplads, eller hvad?

Mjah. Jeg tænker nok mere næste niveau i forhold til spillestil. DNs spillestil er for primitiv og for let at læse især hvis ikke alle spiller på deres maks. Når det spiller, er vi ekstrem svære at spille i mod, fordi det er svært at stå i mod overfaldsfodbolden eller som DN selv kalder det "fuldstændige rapide angrebsspil".
Liverpool de først par år under Klopp er et rigtig godt eksempel på, overfaldsfodbold rækker til en vis grænse, for et hold er nød til at byde ind med andet, hvad Klopp også selv indså. I dag er Liverpool eksempelvis ikke for fin til at stå med 8-9 mand bag bolden uden genpres eller at køre bolden tålmodigt rundt.

Skal vi også tage det næste resultatmæssige skridt, så er det ikke nødvendigvis 1. og 2. pladser men at AGF hvert eneste år, er så godt som sikker på en top 6 og skridtet videre at kontinuerlig spille med om medaljer og ultimativt guldet, i 1. omgang lave en BIF og snuppe lortet når FCK og FCM fejler.

Efter min bedste overbevisning kommer det ikke til at ske uden stor ændringer i spillestilen eller alternative måder at spille på. Igen, DN siger selv det er nødvendigt.

For det du siger er jo netop, at David har ret i sit fokuspunkt, ikke?

Jo da men jeg kan bare ikke se det er udmøntet sig på banen endnu og jeg mener helt seriøst, jeg ikke engang kan se fremskridt. Tværtimod er vi blevet en smule dårligere til det, vi ellers var gode til.

Men det er også en spillestil som har enorm gavn af kontinuitet og indbyrdes forståelse på holdet.

Helt enig men for det første har vi jo altid forholdsvis store udskiftninger og vil sikkert også have det de kommende år og for det andet forventer jeg ikke at være i mål men jeg forventer fremskridt ikke i en snorlige opadgående kurve men fremskridt.
På et parametre og jeg indrømmer det er ikke den bedste statistik, så er AGF stadig i bunden når det gælder pasningsprocent. En bedre boldomgang burde helt automatisk vise sig i netop den statistik.

Stig AKA Frank Heskjær

Well-known member
Liverpool de først par år under Klopp er et rigtig godt eksempel på, overfaldsfodbold rækker til en vis grænse, for et hold er nød til at byde ind med andet, hvad Klopp også selv indså. I dag er Liverpool eksempelvis ikke for fin til at stå med 8-9 mand bag bolden uden genpres eller at køre bolden tålmodigt rundt.
Og det er jo netop det jeg også har forsøgt at belyse.
At man ikke behøver at gå væk fra denne spillestil, men at man skal kunne begge dele, nogle gange i hele kampe af gangen.

Vi skal have en stil 1og en stil 2, som ikke kun er samme plan A fra start, og så en mulig plan B som kan aktiveres de sidste 20 minutter hvis vi er bagud (som vi gjorde i 19/20 med succes)

Jeg tænker mere at vi skal have to måder at spille på. Altså hvor vi spiller med stil 1, og har en plan B der passer til den. Og en stil 2, hvor plan B er en anden (lad os måske kalde den plan c, eller hvad ved jeg)

Lad os sige at plan stil 1 er som nu, og stil 2 er 3-5-2.
Så kan plan B når vi stiller op om nu være noget ala plan B i 19/20, f.eks. at sætte PM/Kurminowski sammen de sidste 20 minutter som PM/Helenius.

Mens stil 2 med 3-5-2 kan ændres til sidst på anden vis, hvor man går over til 3-4-3 hvis der virkelig skal jagtes.

Man kan jo også have en spillestil som minder om 19/20 hvor man står længere tilbage og lever mere på omstillinger (som jeg jo på ingen måde synes vi kun gjorde, men var bare ekstremt stærke på det).

Så kan jo være 3 stile. Who knows.
Alt alt alt for ofte i foråret stillede vi op på den samme måde, med den samme taktik, og forventede nye resultater. Som da vi tydeligt tabte i Farum, og så tog hjem og tabte til Randers. Jeg frygter at David og co. har tænkt at vi fejlede pga. kunststofbanen ift pres/energi etc, og så tænke: det bliver bedre mod Randers. Der kommer energien vel?

Jeg er med på, at det var underligt hvor lidt spillerne havde af overskud. Eller underligt er måske det forkerte ord. Men jeg undrede mig da også over det til tider. Men når det nu var som det var, så havde jeg ønsket vi havde stillet os længere tilbage som SVAR på det problem vi havde, og ikke forsøgte at svare på det ved at sige: vi må bare prøve noget hårdere. Der er jeg nået til; at svaret IKKE bare er at forsøge at ligge mere energi ind. For hvad så når spillerne igen ikke kan bringe den energi? Er det så en tabt kamp på forhånd? Vi skal finde en stil der fungerer uden den ekstreme energi, og så bruge den energi der ER til at eksplodere i momenter. Jo mere energi der så er, desto vildere og oftere kan vi eksplodere. Vi må aldrig IKKE kunne eksplodere. Og det er der vi er nu. Med et AGF-hold som kan spille en hel kamp uden at eksplodere en eneste gang.. De skal ændres. Om det så kræver at vi skal rykke 10-15 meter tilbage og afvente mere og samle kræfter, så gør det! Og nu!

Martin Hansen

Well-known member
Vi skal have en stil 1og en stil 2, som ikke kun er samme plan A fra start, og så en mulig plan B som kan aktiveres de sidste 20 minutter hvis vi er bagud (som vi gjorde i 19/20 med succes)

Jeg tænker mere at vi skal have to måder at spille på. Altså hvor vi spiller med stil 1, og har en plan B der passer til den. Og en stil 2, hvor plan B er en anden (lad os måske kalde den plan c, eller hvad ved jeg)

Jeg er 100% enig.

Jeg indrømmer blankt, jeg er ikke nogen stor taktikker, men jeg har virkelig svært ved at se, vi spiller andet end hvad vi har gjort i nu 4 sæsoner udover nuancer.
Jeg er som nævnt vild med spillestilen, NÅR den fungerer optimalt, det er faktisk i min bog god, underholdene og fremadrettet fodbold, men lige så god vi kan være, lige så frustrerende og elendig kan det også være.

SteenA

Well-known member
for det første har vi jo altid forholdsvis store udskiftninger og vil sikkert også have det de kommende år
Jeg tror at denne sommer bliver lidt ekstrem i forhold til udskiftninger. Som jeg ser det skal vi ikke ud at hente nye spillere i forsvaret de næste 1-2 år. På den centrale midtbane har vi også en række spillere med længere kontrakter og forhåbentlig skal vores angreb også kun udvikle sig med alderen. Fløjene er mere uklare, men jeg tænker også at der kommer til at ske noget i dette vindue, som gør at vi heller ikke skal lave voldsomt meget i de kommende vinduer. Det vil være fint, hvis de næste 2-3 vinduer kun bliver finjusteringer i form af enkelte forstærkninger.

Martin Hansen

Well-known member
Som jeg ser det skal vi ikke ud at hente nye spillere i forsvaret de næste 1-2 år

Jesper Hansen er 37 år og selvom målmænd holder markant længere end markspillere er det også en alder, hvor vi er ved at bevæge os i ukendt territorie i forhold til skader og pludselig niveau fald. Han vil være et spørgsmålstegn dog ikke den største.
Hausner er efter min mening kun et stort bud fra at blive solgt, det kan allerede blive i dette vindue (pt. nok ikke så sandsynligt), til vinter eller næste sommer. Anyways han er helt sikker en spiller SIB regner med at skulle sælge indenfor nærmeste tid.
Tingager har en skadeshistorik, som vi desværre ikke kan se bort fra.
Backmann har jeg afskrevet.
Juelsgaard er 32 år og ikke 1. valg.
Bisseck er lejet og ingen af os ved om han selv ønsker en permanent kontrakt.
Gersbach er et stort spørgsmålstegn det samme er de helt unge spillere selvom jeg tror TK kan blive en ny Hausner.
Backpladserne ser mere fremtidssikret ud, hvis Kahl kan leve op til prisskiltet og Anthony kan overføre niveauet fra den bedste portugisiske række.

Men jeg håber, du får ret, for vi kan virkelig godt snart bruge noget ro i udskiftningen af spillere uanset hvad der sker i trænerstaben og med spillestilen.

Dichio

Well-known member
Jeg håber at de her udtalelser betyder at David Nielsen også kigger ind ad, i alt for mange kampe siden Selles stoppede i klubben, har han ikke været i stand til at hjælpe holdet fra bænken, det er den klart største trænermæssige ændring der er sket med Sellas afgang. Tidligere var det reglen mere end undtagelsen, at man kunne vende et nederlag til sejr i pausen, nu er det lige omvendt. Det virker som om David Nielsens mod forsvandt med Sellas, som om han lænede sig rigtigt meget op ad ham for at finde modet til at skifte formation, eller skifte en forsvarer med en angriber, det er blevet for vattet DN, vis noget mod.

Selles var nok pissedygtig, men vi var nu stærke nok et halvt år efter ham. Og så stoppede Friis sidste forår. Svært at sige hvad der præcis gør udslaget, men vi må også sige det er marginaler der afgør lige fodboldkampe som dem mod Larne og fcms sejr over Celtic.

Det ænder ikke ved at vi spillede uden kreativitet og lavede tossede 4 fejl - inkl. jons røde.

Ændrer heller ikke ved at vi har lavet for få mål i hele 2021.
Vi har også haft en skidt tendens til at løbe tør for power (men nok naturligt med stilen)
Vi har heller ikke været dygtige til at lukke kampene, eller komme tilbage.
Endelig synes jeg også vi har været meget uheldige i 2021. Ellers en undskyldning jeg ikke bruger.

SteenA

Well-known member
Endelig synes jeg også vi har været meget uheldige i 2021. Ellers en undskyldning jeg ikke bruger.
"Uheldet" udspringer jo også af at sportschefen siger op i november og vi derfor gik endnu mere ud i lappe-/lejeløsninger. Vi kunne selvfølgelig omvendt have været heldigere med MJ og Arzani og i dag have stået med to skarpe forstærkninger med nye kontrakter til dem (eller bare en af dem), men hvad der startede som et sportsligt sats fra PC med Diks og Grabara sidste sommer, udviklede sig jo decideret til at vi satte udviklingen af truppen i stå med vores "ikke-handler" i vintervinduet. Dog til gengæld stor ros til JN for en række gode forlængelser med nøglespillere.

Men ingen tvivl om, at cirkus sportschef også har haft en stor betydning for det set-back vi har oplevet i 2021.

Dichio

Well-known member

Du har en pointe, og det er også hvad der sker, især med den stil han har, men jeg har altid synes også siden Vensysse-ltiden, han lige skal balancere det lidt - omvendt er det også hans brændstof.

Men jo på den måde gule kort i fodbold gives som vinden blæser, er det også lidt tilfældigt om man lige løber ind i to og et rødt. I gamle dage skulle man nærmest slå ihjel for at få to gange gult.

Uanset dumheder skal jon, ting, haus og alle tilgives. Fejl sker.

Ja det er lidt pudsigt som PC/David har meldt lidt frem og tilbage på det med boldbesiddende stil. David sagde også på et tidspunkt det handlede om forskellige stilarter til forskellige årstider/baner.

Endelig har de også sagt at fodbold hele tiden er i bevægelser og vi justerer på udtryk undervejs i kampene men også over en halv sæson. For hele tiden at få et taktisk overtag også alt efter hvilke spillere der er til rådighed (efter transfers og skader).

Dichio

Well-known member
Jeg er heller ikke så nervøs overordnet set. På den lange bane skyldes det ikke mindst at økonomi er så afgørende og der rykker vi os mere end hovedparten til trods for at vi endnu ikke lykkes med nogle af de sportslige muligheder der kan give et ekstra skub. Afstanden op til toppen bliver større så vi skal have gang i nogle større spillersalg osv, men ift at etablere os i top-6 ser det ret fornuftigt ud. Vi er ikke der hvor det ikke kan kikse et år og i processen vil det derfor også betyde meget hvis det lykkes i år. Jeg lægger ikke alt for meget i Larne-kampene ift Superligaen for det har været elendigt i næsten samtlige kampe mod lavtrangerede hold de seneste år, men derfor kan man jo godt få øje på umiddelbare problemer alligevel. De skal adresseres. Jeg forventer at der kommer mindst en forstærkning og selvfølgelig at vi får spillet de nye ind og så er jeg fortrøstningsfuld ift at vi nok skal holde os til ift top-6. På den helt korte sigt ift de næste kampe er det vigtigt at vi ikke rammes mentalt.

Man skal ikke have fulgt AGF ret længe for at kunne huske de tider hvor man ikke havde så meget andet at glæde sig over end andres ulykke. Der er fans andre klubber der klart er ovenpå ift os, men der er også rigtig mange andre der befinder sig i første gruppe og det er værd at huske på. Ja, det var et kæmpe bump på vejen, men det er stadig sjovere at være på vejen end dem der sidder og griner mens de er parkeret i rabatten.
Tænker også vi bare skal lægge på og skabe en platform for at være en fast del af nr 3-5 der er ved at rykke fra de øvrige, og så prøve at stå stærkest ift metal og EC, om ikke andet prøve at tippe marginalerne for at blive nr 3 så ofte som muligt, og se om vi ind i mellem kan komme helt op som Bif var heldige med i år.

På sigt skal vi naturligvis se om vi kan gøre som klassens frække dreng FCM, der med relativt små midler - klarede sig bedre end bif der havde lige så mange eller flere penge, og har drillet FCK og taget guldet fra dem flere gange, på trods af de har haft budget 2-3 gange så stort.

JA det er fantatisk at være en del af toppen og få de sorte pletter i EC vi har fået to år i træk nu - hellere det end slet ikke få EC-mulighederne og ligge nr 7-12.

• Like
Reactions: Tom

T-Knogle

Well-known member
Jeg tror grunden til at DN var så markant i sin udtalelse da han blev spurgt om vi skulle være et mere boldbesidende hold, at han er blevet misforstået, med sin tidligere udtalelse. Han siger selv at han aldrig har sagt at AGF skal være et mere boldbesidende hold, men at vi skal være bedre med bolden, og det er jo ikke det samme.

Men hvis AGF skal være bedre med bolden, så er vi heller ikke der endnu, der er for mange der ikke har en skræmmende lav succesrate på afleveringsspillet, og det ser ikke ud til at DN tager konsekvensen af dette og vælger mere pasningssikre spillere. Hvis det skal lykkes at blive mere boldsikre, så for Brandhof og Duncan nok en nøglerolle i dette, med mindre der hentes en ny klasse 8’er.

Stig AKA Frank Heskjær

Well-known member
Jeg tror grunden til at DN var så markant i sin udtalelse da han blev spurgt om vi skulle være et mere boldbesidende hold, at han er blevet misforstået, med sin tidligere udtalelse. Han siger selv at han aldrig har sagt at AGF skal være et mere boldbesidende hold, men at vi skal være bedre med bolden, og det er jo ikke det samme.

Men hvis AGF skal være bedre med bolden, så er vi heller ikke der endnu, der er for mange der ikke har en skræmmende lav succesrate på afleveringsspillet, og det ser ikke ud til at DN tager konsekvensen af dette og vælger mere pasningssikre spillere. Hvis det skal lykkes at blive mere boldsikre, så for Brandhof og Duncan nok en nøglerolle i dette, med mindre der hentes en ny klasse 8’er.

Jo højere man presser sine modstandere, desto mere kompakte står de for at undgå at man erobrer bolden og spiller sig igennem, og jo mindre plads har man til at spille rundt NÅR/HVIS bolden erobres. Og generelt har alle hold jo bare fundet ud af, at vi har svært ved at spille mod kompakte hold.

Uanset hvad vi gør her fra, så skal vi spille for at nedbryde kompakte hold. Det sværeste i fodbold.
Den plads nogle hold får, er jo bl.a. fordi deres modstandere ikke er bange for at give dem plads. Det fandt holdene ud af at vi ikke skal have, og så mangler vi modsvar nu hvor vi har en endeløs række af modstandere som står længere tilbage.

Det er vel nærmest kun FCK og FCM der ikke gør sig indrømmelser når de møder os længere.
Selv BIF og FCN ændrer deres spile lidt når de møder os.

Jeg husker det meget tydeligt da vi mødte BIF i medaljespillet, og BIF på hjemmebane bare accepterede at spille 0-0 mod os på hjemmebane, selvom det var dem der skulle indhente os pointmæssigt. De fleste hold henter/vil hente AGF på at lave flere point end AGF i kampene hvor de ikke møder AGF, og er tilfredse med uafgjort imod os. Og vi har endnu ikke kvaliteten til at vinde mod den slags endnu. Noget FCK også har haft svært ved, og FCM til tider, endda med langt langt bedre trupper og spillere samlet set.

Vi er i et mellemrum mellem at blive behandlet som tophold, og ikke have spillerne til at være et absolut tophold. I 19/20 tror jeg ærligt talt vores stil kom bag på de fleste hold. Lidt ligesom Zorningers BIF i 2018. Sæsonen efter kollapsede det helt, fordi energien bare ikke var der.

Men største frygt er, at vi ikke kan tage de skridt trupmæssigt der skal til for at komme det stykke videre, uden at vores modstandere skal igennem en process hvor de stopper med at være tilfredse med at holde os fra chancer, og acceptere 0-0 fra start.

Jeg får minder om tiderne i 1.division.
Det er svært at nedbryde hold. Det kræver kvalitet. Høj kvalitet, og over hele kampen.
Og hvor man til sidst kan nedbryde dem. Men det er desværre os selv der går lidt døde til sidst, i stedet for at vinde kampen det sidste kvarter som i 19/20. (Og det handler meget om bredde/kvalitet af dem der kan komme ind). Det sidste kan vi få med inden længe tror jeg. Undtagen på kanterne. Men at spille med PM, og så kunne sætte Kurminowski ind til at løbe omkring ham de sidste 20 minutter... Det lyder ligesom ret farligt, gør det ikke?

De muligheder skal vi have på 8'eren og kanterne også. Vi har dem på backs/midterforsvar/angrebet (når PM er klar) allerede. Nu mangler kanterne, og måske 8'eren afhængigt af Brandhofs niveau og midlerne til rådighed. Hvis Brandhof er klar inden for 2 uger, så synes jeg faktisk vi skal vente til 23. august eller lignende for at beslutte om vi skal have en ny 8'er ind. Altså at Brandhof kan få de kampe fra han er klar og til sidste uge i vinduet til at vise, om vi kan spille efteråret forsvarligt med ham og Albert (+Duncan/Hvidt).

Men der skal en kant ind uanset hvordan vi vender og drejer det. Og det kommer der også.
Og så kunne Jevtovic udlejes/ophæves hvis han selv er ok med det, og skal ske før vinduet lukker. Tengstedt har ikke meget at gøre i truppen pt hvis han ikke kan komme ind mod Larne, hvor Jon smides ud, og Links spiller hele kampen.
Links+Jon er bare ikke godt nok. Og forestil jer at en af dem brækkede benet i morgen!?!

Salling23

Kamptrådsekvilibrist
Jeg var ikke hjemme i går, så har gennemset kampen i dag.
Det er altid lidt nemmere at se tingene når man kender resultatet og kampafgørende begivenheder

Jon T skal lære at styre sit spændingsniveau - han er overgearet fra start og det får han aldrig styr på.
De to kort er begge snothamrende dumme
Det første får han på at gå i infight med Larne spilleren efter tacklingen
Det andet pga film

Jeg mener vi skal forsøge at sælge ham i dette vindue

Det er tydeligt at vi leder efter vores spil. Det skyldes flere ting.

Man skifter ikke bare lige 4 bærende spillere uden det gør ondt i starten
Paddy kommer forhåbentligt snart tilbage, så er vi nede på 3
Vi var vel det eneste hold, hvor spilfordeleren var på venstre back - vi har hentet Kahl, men spørgsmålet er om vi skal have fundet en anden spilfordeler. Der er oplagt at kigge i retningen af Patrick Olsen, men han er ikke nok på bolden.
Når han har bolden virker det til at langt de fleste bevæger sig væk fra ham i længde retningen, så der er ikke ret mange spilmuligheder ud over den lange bold.

Den spiller jeg fik langt flest hug for at fremhæve i sidste sæson er spilleren vi i den grad mangler nu
Bror Blume løb med og uden bolden var det der gjorde det nemt for Patrick Olsen, men samtidigt også gjorde os farlige

Jeg er ikke i tvivl om at det nok skal komme, men jeg tror ikke vi skal regne med det store i denne sæson.
Målet er Top 6 og det burde være en mulighed

Jeg mener stadigt at vi skal have fundet en kantspiller mere

Daddy

Member
Vi er i et mellemrum mellem at blive behandlet som tophold, og ikke have spillerne til at være et absolut tophold.
Vi har også et kælderrum, som vi desværre for ofte dumper i. På stadion i går observerede jeg og mine kammerater ting, der skriger til himlen og som er flittigt beskrevet herinde.
Vi hæftede os derudover også ved et par andre ting - fx når GF med bolden og inden udvisningen nåede midterlinjen, gik spillet i stå. Var der ingen plan for angreb eller var det en overraskelse, at Nordirerne spillede med 5 i bagerste linje?
Vores 6ér får blokeret mange angreb imod os, men er samtidig en hæmsko for dynamisk og fremadrettet spil. Hans afleveringer fremad er ofte enten for langsomme eller for upræcise.
Derudover, noget helt andet - når man kommer til stadion i fin tid, kan overvære holdets opvarmning og være med til at give spillerne opbakning før kampstart, så virker det totalt tomt og nederen at kigge over på de tomme sponsortribuner. De første fra sponsorloungen kommer drypvis ud omkring kampstart. Den manglende fysiske opbakning fra sponsorsiden virker på mig som både arrogant og snobbet. Det må der let kunne ændres på.

Stig AKA Frank Heskjær

Well-known member
Havde vi klaret os videre, så var 2 kampe mod Tottenham belønningen i vente til vinderen af de to kampe mod det portugisiske hold...
Som Arsenal-fan tror jeg ALDRIG jeg kunne forestille mig at ønske at slå et hold ud europæisk end Tottenham....

Sidste år mod PSV, og i år mod Tottenham = ærefuld måde at ryge ud på hvis det var, og fede kampe for klubben/fans. Pisset væk. Vi skal altså løfte os til de kampe der.

Winther

Administrator
Sidste år mod PSV, og i år mod Tottenham = ærefuld måde at ryge ud på hvis det var, og fede kampe for klubben/fans. Pisset væk. Vi skal altså løfte os til de kampe der.
Ja, det vi mister er jo næsten helt sikkert ikke CL-gruppespil, men den oplevelse det vil være og muligheden for at blive testet mod hold på et helt andet niveau. Og så ville det selvfølgelig også være godt at samle lidt koefficientpoint sammen så vi på et tidspunkt ikke bare kommer forbi de første hold men kan snige med helt ind i et gruppespil. Det skal ske inden 2025 ifølge klubbens mål, men det kan selvfølgelig også være via en pokalsejr som der var mulighed for sidste sæson.

Dichio

Well-known member
Ja, det vi mister er jo næsten helt sikkert ikke CL-gruppespil, men den oplevelse det vil være og muligheden for at blive testet mod hold på et helt andet niveau. Og så ville det selvfølgelig også være godt at samle lidt koefficientpoint sammen så vi på et tidspunkt ikke bare kommer forbi de første hold men kan snige med helt ind i et gruppespil. Det skal ske inden 2025 ifølge klubbens mål, men det kan selvfølgelig også være via en pokalsejr som der var mulighed for sidste sæson.
Nej JN var også inde på det med at vi skulle have været i gruppespil via pokalen.

Men PSV sidste år og Tottenham i år - havde været fede kampe :)
De kommer fremover :)

Stig AKA Frank Heskjær

Well-known member
Det ville med garanti også kunne have givet noget til fans, omgivelser, sponsorer, klubbens selvforståelse, spillerne og dansk fodbold at være vært for sådan et par kampe med 20.000 på plads i Aarhus og Pierre Emil der bliver interviewet forud for kampen etc.

Turen til London måtte vi ikke være med på, så vi venter lige et år mere med at kunne tage turen :D

Dine ulæste indlæg