Nyheder

Debat om Coronavirus

KejserJohn

Active member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
309
Point
28
Hvordan kan der afholdes en Simple Minds koncert i Boxen for +10000 mennesker som jo er indend?rs medens der ikke kan afvikles fodboldkampe udend?rs? Jeg er noget p? bar bund omkring dette - anbefalingerne burde v?re ? lov ?.

Martinstranger

Administrator
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
2.061
Point
83
KejserJohn sagde:
Hvordan kan der afholdes en Simple Minds koncert i Boxen for +10000 mennesker som jo er indend?rs medens der ikke kan afvikles fodboldkampe udend?rs? Jeg er noget p? bar bund omkring dette - anbefalingerne burde v?re ? lov ?.
Har de ikke 70.000 mennesker samlet ude i Boxen/messecenter Herning i denne weekend? Coronavirussen bider ikke ude i det vestjyske.......

swharders

Active member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
560
Point
28
?rsagen til at der er udstedt anbefalinger og ikke p?bud er rent ?konomisk. Et myndighedsp?bud vil ?bne for at s?ge kompensation. Typisk for vores nye regering - vil gerne bestemme, men ikke tage ansvar.

Stig AKA Frank Heskjær

Well-known member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
4.556
Point
83
?rsagen til at der er udstedt anbefalinger og ikke p?bud er rent ?konomisk. Et myndighedsp?bud vil ?bne for at s?ge kompensation. Typisk for vores nye regering - vil gerne bestemme, men ikke tage ansvar.

Hvad tror du en Venstre-regering havde gjort da? Bare s?dan af nysgerrighed. Alts? tror du oprigtigt at Venstre-regering p? nuv?rende tidspunkt havde lavet et p?bud i stedet?

Er det ikke mere sandsynligt at de blot ikke havde lavet disse anbefalinger i opl?bet nu, og bare k?rt videre uden? Og ville det v?re bedre?

EDIT: Bare glem jeg spurgte. ?nsker ikke at blande politik ind i vores dejlige forum. Jeg har tanker b?de den ene og anden vej i den sag her. Og jeg er ikke interesseret i en sv?r diskussion som nemt kan blive dum p? skrift. Lad os h?be i et sportsligt perspektiv, at tiltaget er med til at sikre at superligaen kan blive spillet til ende. Det kan jo trods alt ikke skade, og tilmed v?re en hj?lp. Prisen er pt at kampene i marts bliver uden tilskuere.

T-Knogle

Well-known member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
1.386
Point
63
Salling23 sagde:
Jeg h?ber at det kun er n?dvendigt at udelukke fans i marts is?r for vores belgiske f?lger Astrid Portugaels, der kommer til Danmark fra 3. - 11. april for blandt andet at se AGF spille

Det m? der kunne findes en l?sning p?
ESQlitgWoAEJMPn

SteenA

Well-known member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
2.798
Point
83
Stig AKA Frank Heskj?r date=1583585024 sagde:
EDIT: Bare glem jeg spurgte. ?nsker ikke at blande politik ind i vores dejlige forum.

Enig med dig i, at vi ikke er her for at diskutere politik (eller religion). Men nu var det heller ikke dig der startede. Bortset fra det, s? er det vist ikke et emne der st?r i nogen partiprogrammer, s? det g?r det ogs? bare mere meningsl?st.

SteenA

Well-known member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
2.798
Point
83
T-Knogle date=1583589909 sagde:
Det m? der kunne findes en l?sning p?
Ja, der m? v?re et potentiale for smarte opfindere. Der skal bare udt?nkes en l?sning, der muligg?r indtagelse af stadionplatten. Et godt langt suger?r og et kraftigt l?g m? kunne l?se problemet med at indtage sin fad. Man skal s? bare endelig huske at fjerne l?get inden man kaster, n?r man har drukket halvdelen. 

Oprettet
15 Februar 2019
Beskeder
773
Point
18
Hvis professoren her har ret (til en start er han fra Aarhus), s? er der mere end fuldt bel?g for regeringens corona-initiativer. Har han ret, kan corona blive rigtig alvorligt, og regeringen b?r tale rent ud om det, siger han ogs?. Ellers vil denne tids mistillid til autoritet og myndighed f?re for mange til at forfalde til selvd?mme og handle modsat hvad myndighederne opfordrer til - som vi for eksempel ser det, n?r MCH-folkene i Herning vender det d?ve ?re til og samler 50.000 mennesker til en hesteevent.

Ekspert-kritik af Mettes coronaplan: Fort?l os den ubehagelige sandhed ?...

Og mens vi er i gang: L?s og gys om hvordan USA reagerede fejlagtigt, og hvordan det kan blive fatalt. Blandt andet fordi pr?sidenten meldte ud og handlede i modstrid med eksperternes udsagn.

How testing failures allowed coronavirus to sweep the U.S. - POLITICO

Det her handler ikke om Superliga-fodbold. Hvis corona g?r worst case, g?r det s? galt, at fodbold bliver ligegyldigt. Men for alligevel at snakke lidt fodbold: N?r det nu kommer op, at hele det danske hospitalsv?sens sengekapacitet kan v?re optaget af coronapatienter allerede i maj...s? er det en god ide at ligge nummer tre og f? bronze den dag, hvor de beslutter at suspendere resten af s?sonen.

Nizzleroy

Well-known member
Oprettet
13 Maj 2019
Beskeder
1.128
Point
63
Dichio sagde:
M?ske det er vores nye taktik mod Randers at f? udsat kampene. S? taber vi da ikke...

Det er kommet frem at f?rste udbrud i Wuhan var i november, s? mon ikke s?sonen er slut.

Egentlig vil det v?re fint nok for AGF, hvis vi f?r bronzen. Vi har n?sten alt at tabe - s?lv tvivler jeg p? vi snupper. Det smed vi i hobro og silkeborg.

Ved godt man kan sige vi mister en mulig pokaltriumf, men for det f?rste er der vel kun 40-45% chance vi sl?r AaB, og derefter skal vi ogs? vinde i en pokalfinale (m?ske med ca 65%) s? er vi nede p? 27-28%.
Hvorfor er s?sonen slut fordi udbruddet s? sm?t startede i november? Kinas problem var jo at det var helt nyt og det kommunistiske styre gjorde alt for ikke at tale om det og tysse det ned samt undlade at lytte til eksperter. I de vestlige lande bliver vi ikke p? samme m?de f?rt bag lyset af et vanvittigt styre og relativt hurtigt (2 uger efter f?rste tilf?lde) har vores regeringer valgt at lukke ned og fors?ger at indd?mme smitten.

Winther

Administrator
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
2.802
Point
83
Nizzleroy sagde:
Hvorfor er s?sonen slut fordi udbruddet s? sm?t startede i november? Kinas problem var jo at det var helt nyt og det kommunistiske styre gjorde alt for ikke at tale om det og tysse det ned samt undlade at lytte til eksperter. I de vestlige lande bliver vi ikke p? samme m?de f?rt bag lyset af et vanvittigt styre og relativt hurtigt (2 uger efter f?rste tilf?lde) har vores regeringer valgt at lukke ned og fors?ger at indd?mme smitten.
Kineserne har til geng?ld v?ret ret effektive til at indd?mme det og f?et kn?kket kurven, men med ret drastiske tiltag. Der er lukket ret meget ned i Europa ogs? nu, ikke helt s? effektivt og i bagklogskabens lys m?ske heller ikke helt hurtigt nok, men forh?bentlig ogs? s? kurven kan kn?kkes snart. Hvis vesten inkluderer USA har vi ogs? der et vanvittigt, eller m?ske snarer inkompetent, styre og de har n?rmest ikke testet nogen endnu. Det kunne godt ligne det nye epicenter om et par uger. Problemet er at selvom der m?ske er styr p? det i fx Danmark snart, s? betyder det jo at man har fladet kurven ud, men alts? ogs? at man ikke bare lige kan vende tilbage til normalen s? snart den g?r det. S?dan er det ogs? i Kina. Man skal undg? det starter op igen og hvis der er st?rre udbrud i fx USA skal man forhindre at det kommer ind igen derfra. Forventningen er vel ogs? at der kommer en anden b?lge i efter?ret. Der er m?ske ikke ligefrem en vaccine til den tid, men trods alt en del erfaringer.

Men alts?, alt i alt tror jeg ikke man bare kan spille som normalt med tilskuere og det hele om et par uger og det er heller ikke sikker man kan n? at afvikle turneringen selvom man inddrager EM-tiden. M?ske bliver det i s? fald noget med at afslutte grundspillet og s? noget playoff, eller m?ske spiller man et halvt slutspil/gruppespil, selvom det vil v?re sportsligt problematisk at alle ikke m?des ud og hjemme og der ikke vil v?re kampe nok til at indhente noget hvis man er for meget bagud. Pokalkampene kunne man m?ske godt afvikle i efter?ret, de involverede hold kan eventuelt tr?de ind i den nye turnering en runde senere.

Det kan ogs? stadig ende med at det hele bliver aflyst og s? uddeler man forh?bentlig medaljer efter nuv?rende stilling. St?rste problem vil v?re ift nedrykning. Esbjerg og Silkeborg m? spille playoff og s? bevarer man 14 hold en s?son mere. Alt er vel muligt endnu.

Martin Hansen

Well-known member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
1.050
Point
63
Alder
46
Webside
twitter.com
Ikke fordi der skal g? Corona diskussion i denne tr?d, men med tanke p?, hvordan det kinesiske styre pr?vede at holde Corona udbruddet hemmeligt, s? stoler jeg ikke en t?ddel p?, de har f?et styr p? det.
Det g?lder i ?vrigt ogs? USA.

Holmertz

Active member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
850
Point
43
Martin Hansen date=1584125032 sagde:
Ikke fordi der skal g? Corona diskussion i denne tr?d, men med tanke p?, hvordan det kinesiske styre pr?vede at holde Corona udbruddet hemmeligt, s? stoler jeg ikke en t?ddel p?, de har f?et styr p? det.
USA kommer til at blive en gigantisk katastrofe, desv?rre.

Zinras

New member
Oprettet
17 Maj 2019
Beskeder
217
Point
0
USA har jo valgt at lade deres befolkning betale for egen test, og s? kan man selv regne ud for mange der har haft lyst og mulighed for det. De har med statsgaranti den v?rste gang corona n?r det kommer til stykket.

Winther

Administrator
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
2.802
Point
83
Holmertz date=1584125124 sagde:
Martin Hansen date=1584125032 sagde:
  USA kommer til at blive en gigantisk katastrofe, desv?rre.

Der er trods alt forskel p? den delstatsledelse der f?rst fandt det og holdt det hemmeligt og den indsats regeringen i Kina laver. Det er noget med at alle har maske p? n?r de g?r ud, myndighederne kender alles aktuelle tilstand og scanner alle for feber hver gang nogen skal ud og ind af det boligkompleks de bor i, og n?r de finder en der er smittet kan de indenfor f? minutter med mobildata tracke hvor vedkommende har v?ret og hvem han eller hun har v?ret i n?rheden af. Lidt skr?mmende s?dan set, men rimelig effektivt i den her sammenh?ng.

USA er i den modsatte gr?ft, hvor man mest har bekymret sig om aktiekurserne og fors?gt at fort?lle man ingen problemer har, ikke har testet ret mange og f?rst nu er ved m?ske at v?re tvunget til at tage det seri?st i toppen. Der er meget der er lukket ned p? delstatsniveau, men jeg tror det er for lidt og for sent og n?r folk selv skal betale i dyre domme for en test og endnu mere hvis de skal behandles, hvillet mange p? ingen m?de har r?d til, ligner det en stor katastrofe om en uge eller to.

I Danmark har man da gjort en del, men det kan jo ikke g?res helt s? gennemgribende som i Kina. Pointen er at selvom man har haft de der tiltag i Kina og ret hurtigt fik det ned fra 10.000 om dagen, er tingene ikke normaliseret efter en m?ned. Jeg tvivler meget p? at der s? i Danmark kan spilles fodbold om et par uger, heller ikke uden tilskuere.

Der skal m?ske ikke g? total Corona i den, men det har jo en ret stor indflydelse p? klubben lige nu.

SteenA

Well-known member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
2.798
Point
83
Mikkel_K date=1584187029 sagde:
S? l?nge s?sonen blot er udskudt, s? tvinger man mere eller mindre klubberne til at holde tr?ningen i gang. Som det udvikler sig lige nu, ogs? politisk, s? kan det meget hurtigt blive sv?rt at k?re videre med.

Mit bud, desv?rre, er, at man inden for meget kort tid vil erkl?re s?sonen for overst?et. S? m? man finde ud af, hvordan man s? h?ndterer det.
Omvendt, de 14 dage hvor samfundet nu er lukket (halvt) ned har vel til form?l at lave en buffer i smitteudviklingen, s? mange af dem der lige nu er smittede uden at vide det vil n? at finde ud af det inden de igen (ikke) bev?ger sig ud i samfundet igen. Det er vel det "kn?k" i kurven man pr?ver at opn?. Selvf?lgelig vil smitteantallet stadig stige, men det vil betyde en del, hvis man nu de n?ste par uger fanger et par tusinde mennesker, som er i "karant?ne" fra deres arbejde og diverse foreninger. Jeg tror ikke at planen er, at samfundet skal st? stille i en periode derudover - bortset fra at der sikkert fortsat vil v?re opfordringer/love om ikke at forsamles i st?rre m?ngder. Men jeg kan godt forestille mig, at superligaen kan starte igen i april - med lukkede d?re indtil videre.

Men lige nu er det jo bare g?tv?rk og det afh?nger jo stadig af, hvordan situationen udvikler sig. Det giver dog en udfordring for klubberne i forhold til hvor intensivt man fortsat skal tr?ne. De fleste har vist sendt spillerne hjem p? selvtr?ning, mens en klub som Randers bare kl?r p? og generelt viser total mangel p? fornemmelse for den aktuelle situation:

Randers tr?ner videre: Smittefaren er i bund

Dichio

Well-known member
Oprettet
22 Juni 2019
Beskeder
3.114
Point
63
Jeg tror man lige tager ugen inden p?ske med, og opfordrer folk til at s? vidt muligt at holde sig hjemme i p?sken, og derefter maner til forsigtighed, sm? forsamlinger osv efter p?ske.

Tror bare man ikke ville tage 3 uger i et hug, men g?re det mere spiseligt ved at n?jes med to uger i f?rste omgang.

fsc

Active member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
421
Point
28
Gr?nserne er lukkede i p?skeugen ogs?. S? mon ikke det er den reelle tidsplan lige nu for samfundets lock down

Derfra m? vi h?be, at ?kurven er fladet nok ud? til, at verden kan forts?tte trods corona

JB

Member
Oprettet
14 Februar 2019
Beskeder
168
Point
18
Winther sagde:
Kineserne har til geng?ld v?ret ret effektive til at indd?mme det og f?et kn?kket kurven, men med ret drastiske tiltag.
Det var lidt af en underdrivelse, m? man sige. Jeg har h?rt, at det for alvor battede, da man sendte C-vitaminer derned og slukkede for 5G. Ellers har jeg h?rt fra taiwanesere og kinesere i Taiwan, som jeg kender, at den kinesiske regering er ret brutal, n?r det kommer til at styre befolkningen. Jeg ved, at du selv bor / har boet i Kina, men de meldinger, som jeg har h?rt, minder mere om hvad der er pr?senteret i disse videoer:

YouTube
Coronavirus: China's Monstrous Deep State Disaster [Part 2] - YouTube
Coronavirus: Identity of Patient Zero and Severe Censorship [Part 3] - YouTube
Coronavirus: Did the CCP Just Call The Coronavirus a Bio-Weapon? [Part 4] -...
Coronavirus: Immunity, Vaccinations, Propaganda & Prophecies [Part 5] - YouTube

Winther

Administrator
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
2.802
Point
83
JB sagde:
Det var lidt af en underdrivelse, m? man sige. Jeg har h?rt, at det for alvor battede, da man sendte C-vitaminer derned og slukkede for 5G. Ellers har jeg h?rt fra taiwanesere og kinesere i Taiwan, som jeg kender, at den kinesiske regering er ret brutal, n?r det kommer til at styre befolkningen. Jeg ved, at du selv bor / har boet i Kina, men de meldinger, som jeg har h?rt, minder mere om hvad der er pr?senteret i disse videoer:
Jeg vil n?jes med at sige det samme som jeg skrev p? det gamle GF-Forum da der var en diskussion om konspirationsteorien der: Det ?rgelige ved den slags forestillinger, der ikke er baseret p? faktuel viden, eller logik for den sags skyld, er at de kan komme i vejen for en intelligent diskussion om faktiske 'konspirationer,' strukturer og systemer i samfundet der har ?del?ggende politiske, ?konomiske og personlige konsekvenser.

De fleste kan m?ske nok gennemskue at videoer som de her er fabrikerede til et bestemt publikum, men der er mange andre sammenh?nge hvor det er sv?rt fordi kilden forekommer mere trov?rdig og vi alle lider under manglende viden og sikkert har lidt tendens til at tingene helst skal passe til det vi tror i forvejen osv. Man skal hele tiden huske sin kritiske og logiske sans og ogs? nogle gange acceptere at man ikke helt ved eller forst?r hvordan tingene h?nger sammen. Det er ingen tvivl om at den her virus er en gave til dem der lever af eller for konspirationsteorier.

Martinstranger

Administrator
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
2.061
Point
83
Lidt om misinformation i forbindelse med Corona Coronavirus er et nemt offer for falske nyheder - International
Italien, som er det europ?iske land, hvor coronakrisen indtil videre har ramt allerh?rdest, har ogs? oplevet, hvordan spredningen af misinformation pludselig kan g? st?rkt.

I forrige weekend slog en anonym hjertel?ge alarm p? de sociale medier med et opr?b om, at de italienske l?ger nu m?tte begynde at prioritere mellem, hvem der skulle leve, og hvem der skulle d?. Det forl?d samtidig, at selv unge nu ogs? havde brug for intensiv behandling, og at coronaepidemien er som en krig, hvor der ikke er respiratorer nok til alle.

Historien blev flittigt delt p? det sociale medie Whatsapp og n?ede at blive taget op af enkelte etablerede medier i Italien og af udenlandske medier, f?r overl?gerne fra to af Milanos store sygehuse gik ud med et kraftigt dementi og en advarsel om at sprede falske nyheder.
?I WHO bek?mper vi ikke kun virussen, vi k?mper ogs? mod trolde og konspirationsteorier, som underminerer vores svar (p? krisen, red.),? udtalte han p? en pressekonference

Nizzleroy

Well-known member
Oprettet
13 Maj 2019
Beskeder
1.128
Point
63
fsc sagde:
Pointen er ikke, at vi skal vente til corona er forsvundet - men at n?r den v?rste pukkel er overst?et, s? ?bnes samfundet op igen.

Helt enig. Samfundet kommer til at g? i gang igen, n?r der er kommet nogenlunde kontrol over tingene. S?sonen spilles formentlig f?rdig uden tilskuere p? stadion, men s? vil det ogs? v?re nogenlunde h?ndterbart at indd?me smittefaren. Det er dog bare mit g?t.

fsc

Active member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
421
Point
28
Nizzleroy sagde:
fsc sagde:
Pointen er ikke, at vi skal vente til corona er forsvundet - men at n?r den v?rste pukkel er overst?et, s? ?bnes samfundet op igen.

Helt enig. Samfundet kommer til at g? i gang igen, n?r der er kommet nogenlunde kontrol over tingene. S?sonen spilles formentlig f?rdig uden tilskuere p? stadion, men s? vil det ogs? v?re nogenlunde h?ndterbart at indd?me smittefaren. Det er dog bare mit g?t.

Mon ikke vi ser noget der ligner "stratificeret lockdown" efter p?ske, hvor alle under 60 ?r gradvist lukkes ud.

Stone Cold

Active member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
525
Point
43
fsc sagde:
Mon ikke vi ser noget der ligner "stratificeret lockdown" efter p?ske, hvor alle under 60 ?r gradvist lukkes ud.
Ud fra de statistikker jeg har set, ville det v?re uhensigtsm?ssigt. De flestede smittede er m?nd mellem 40-49. Med en klar overv?gt i ?vrigt.
Sundhedsstyrelsen
To tredjedele nede p? siden kan man se en graf, over fordelingen af smittede p? k?n og alder.

fsc

Active member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
421
Point
28
Stone Cold sagde:
fsc sagde:
Ud fra de statistikker jeg har set, ville det v?re uhensigtsm?ssigt. De flestede smittede er m?nd mellem 40-49. Med en klar overv?gt i ?vrigt.
Sundhedsstyrelsen
To tredjedele nede p? siden kan man se en graf, over fordelingen af smittede p? k?n og alder.

Det er s?da kun godt, at der er mange smittede under 60 ?r. Bare de ikke smitter nogle ?ldre.

Stone Cold

Active member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
525
Point
43
fsc sagde:
et er s?da kun godt, at der er mange smittede under 60 ?r. Bare de ikke smitter nogle ?ldre.
Helt enig, men i forhold til at begr?nse smitten, er det jo ikke smart at lukke folk under 60 ud i verden igen, is?r ikke m?nd i alderen 40-49, da de (vi!) statistisk set har st?rst risiko for at v?re smitteb?rere. Det er bare det jeg siger.

Nizzleroy

Well-known member
Oprettet
13 Maj 2019
Beskeder
1.128
Point
63
Stone Cold sagde:
fsc sagde:
et er s?da kun godt, at der er mange smittede under 60 ?r. Bare de ikke smitter nogle ?ldre.
Helt enig, men i forhold til at begr?nse smitten, er det jo ikke smart at lukke folk under 60 ud i verden igen, is?r ikke m?nd i alderen 40-49, da de (vi!) statistisk set har st?rst risiko for at v?re smitteb?rere. Det er bare det jeg siger.

Men hvis det f?rst sker om 3-4 uger s? b?r de fleste jo ikke l?ngere v?re smitteb?rere, s?fremt karant?nen har haft en positiv effekt.

Holmertz

Active member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
850
Point
43
Stone Cold date=1584448364 sagde:
fsc date=1584447791 sagde:
Det eneste jeg vil sige med sikkerhed ud fra den statistik, er at det er langt mere sandsynligt at m?nd fra 40-49 er p? afterski i Ischgl i uge 8-11... Det mit eget segment og kender en del der var p? drengeture dernede (skulle selv have v?ret i Tignes lige nu) - og har ogs? h?rt om et par stykker der er smittet. S? st?rre er udbredelsen heller ikke, end at den slags underliggende faktorer kan spille en meget stor rolle i hvordan smitten i f?rste omgang er udbredt herhjemme.

Martinstranger

Administrator
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
2.061
Point
83
Holmertz sagde:
Stone Cold date=1584448364 sagde:
fsc date=1584447791 sagde:
Det eneste jeg vil sige med sikkerhed ud fra den statistik, er at det er langt mere sandsynligt at m?nd fra 40-49 er p? afterski i Ischgl i uge 8-11... Det mit eget segment og kender en del der var p? drengeture dernede (skulle selv have v?ret i Tignes lige nu) - og har ogs? h?rt om et par stykker der er smittet. S? st?rre er udbredelsen heller ikke, end at den slags underliggende faktorer kan spille en meget stor rolle i hvordan smitten i f?rste omgang er udbredt herhjemme.
Baggrunden for de f?rste smittede er m?nd i alderen 40-49 ?r er helt klart, at de er det st?rke segment der har v?ret p? udlandsrejser. De er blevet smittet i udlandet og har som s?dan (formentlig) ikke den store fare ved selv at have sygdommen.

Grunden til vi lukker ned i DK, er at de som smitteb?rere nu kommer i kontakt med den svagere del af befolkningen som helst ikke skal smittes af COVID-19. N?ste b?lge af smittede bliver langt mere nuanceret og dermed vil flere v?re i fare for et h?rdt sygdomsforl?b.

Desv?rre er man ogs? (n?sten) stoppet med at teste og dermed kender vi ikke til omfanget af smittespredning. Syntes det er lidt m?rkeligt, at vi ikke har mulighed for at teste rigtig mange personer men det er ?benbart sv?rere end jeg tror. I Sydkorea har de k?rt politikken med test, test, test, test og mere test - de har tilsyneldende h?ndteret problemet p? den m?de og uden at lukke landet ned. Forh?bentlig virker vores metode og Italiens ogs? - det vil v?re rart at se en kurve der kn?kker i Italien og efterf?lgende i DK.

Edit: I Sydkorea kan de teste 15.000 om dagen og der er et par  skarpe punkter i denne artikel Corona: ?benhed og massiv testing har hjulpet Sydkorea - Dagens Medicin

Men specielt p? et punkt har Sydkorea tilsyneladende styr p?: Case Fatality Rate. Antallet af d?dsfald delt med antallet af bekr?ftede tilf?lde.

I Italien ligger tallet p? 6,64 procent, hvis man bruger tal udgivet af Protezione Civile, den myndighed, der h?ndterer krisesituationer i landet. I Sydkorea er det 0,84 procent, n?r man kigger p? tal leveret af Korea Center for Disease Control and Prevention (KCDC).

Den sydkoreanske regering mener, at en af grundene til den lave rate blandt andet findes i deres aggressive testning.

?Sydkorea kan behandle op mod 15.000 diagnostiske test hver dag, og det samlede antal test har allerede n?et 190.000,? siger Kim Gang-lip. Siden da er tallet steget, og per 12. marts ved  midnat ligger det p? 234.998 if?lge KCDC.

JB

Member
Oprettet
14 Februar 2019
Beskeder
168
Point
18
Winther sagde:
Jeg vil n?jes med at sige det samme som jeg skrev p? det gamle GF-Forum da der var en diskussion om konspirationsteorien der: Det ?rgelige ved den slags forestillinger, der ikke er baseret p? faktuel viden, eller logik for den sags skyld, er at de kan komme i vejen for en intelligent diskussion om faktiske 'konspirationer,' strukturer og systemer i samfundet der har ?del?ggende politiske, ?konomiske og personlige konsekvenser.
Jeg vil godt starte med at sige undskyld til dig, fordi jeg kom til at angribe dig, selvom det egentlig er det kinesiske styre, som jeg b?r rette min kritik imod. Hvis jeg boede i Kina eller havde t?tte kontakter til Kina, ville jeg g? langt for ikke at komme til at sige noget kontroversielt eller kritisk om landet og specielt ville jeg holde mig fra at kritisere landets regering. Men jeg kender taiwanesere og kinesere i Taiwan, som forg?ves har fors?gt at f? mig til at forst?, hvor slem situationen er i forhold til den m?de landet bliver styret p?. S? der kom en reaktion fra min side, da jeg s? de videoer, hvoraf mange scener er filmet med smartphones fra almindelige borgere. Jeg er ikke i tvivl, at der kan v?re nogle episoder, som kan have v?ret overdramatiseret, men jeg m? stadigv?k indr?mme, at jeg ikke har noget imod, at Ben og Rob (v?rterne i Edge of Wonder) ikke pakker tingene ind.

Hvis man vil have en mildere udgave af samme h?ndelser, kan man tage den fra Danmarks Radio, hvor de dokumenterer hvordan en forretningsmand og journalist forsvandt efter de pr?vede at advare om coronavirus. Jeg g?r ud fra, at vi kan blive enige om, at n?r Danmarks Radio sender en dokumentar, s? er det ikke konspirations-teori, eller?

https://www.dr.dk/drtv/episode/horisont_-de-advarede-om-corona_krisen-_-og-forsvandt_168968

Winther sagde:
De fleste kan m?ske nok gennemskue at videoer som de her er fabrikerede til et bestemt publikum, men der er mange andre sammenh?nge hvor det er sv?rt fordi kilden forekommer mere trov?rdig og vi alle lider under manglende viden og sikkert har lidt tendens til at tingene helst skal passe til det vi tror i forvejen osv. Man skal hele tiden huske sin kritiske og logiske sans og ogs? nogle gange acceptere at man ikke helt ved eller forst?r hvordan tingene h?nger sammen. Det er ingen tvivl om at den her virus er en gave til dem der lever af eller for konspirationsteorier.

Der er ingen tvivl om, at vi allesammen har hvert vores nuancerede billede af virkligheden (narrativ). F?r internettet og sociale medier blev introduceret var det hele mere sort / hvidt. Der var stort set kun hvad vi h?rte i radioen og s? i fjernsynet. Vigtige begivenheder kunne langt hen ad vejen kontrolleres af store nyhedsbureauer AP, Reuters, Ritzau, m.fl. Op igennem tiden er disse bureauer blevet brugt til at "kontrollere et narrativ". Bl.a af CIA. Den udvikling er desv?rre l?bet l?bsk, s?ledes at en TV station som f.eks. CNN er g?et fra at v?re en god og sund nyhedsformidler i 90?rne og op igennem 00?rne til at v?re extrem biased op igennem 10?rne og til idag. Men stort set alle mainstream medierne i USA - som langt hen ad vejen er toneangivende for resten af verden p? mange omr?der - er ejet af de samme 6 ejere og de promoverer det samme narrativ. Alle nyheder f?r stort set samme drejning og vi oplever kun f? journalister, som tager sig frihed til at bryde med det officielle narrativ.

N?r en person tager main stream medierne i at lyve, kan han/hun g? p? nettet og p?pege det eller ligefrem dokumentere det. Det er der flere og flere som g?r og har gjort i l?ngere tid, fordi det har v?ret n?dvendigt, hvis man er af den opfattelse, at det ikke er i orden at lyve eller manipulere med sandheden. Disse "fritids-journalister" kan under et kaldes truthers, fordi de de fors?ger at formidle sandheden, der hvor etablerede medier svigter. Man kan sige, at nyheder og begivenheder idag er g?et fra at v?re sort / hvid til farver, fordi alle kan bidrage med hver deres vinkel, hvilket kan g?re en nyhed / begivenhed meget mere nuanceret. Det stiller st?rre krav til modtageren, og det letteste er selvf?lgelig at kalde alt, hvad man ikke har fra main stream nyhederne for fake news eller konspirationsteorier. Det er igennem tiden lykkes de etablerede medier og deres trofaste tilh?ngere at brande ordet konspirationsteori som en rigtig d?rlig ting.

Problemet er bare, at hverken main stream supporterne eller trutherne kan sige sig fri for at tage fejl ind imellem. Der er selvf?lgelig gr?zoner, hvor man kan sige at noget er korrekt for en ideologi, men forkert for den anden ideologi, men der er ogs? rimelig klare eksempler p?, at parterne er uenige, hvor de ikke burde v?re det. Her m? jeg indr?mme, at jeg aldrig har h?rt en truther p?st?, at alt hvad main stream nyhederne bringer er l?gn, men at jeg ofte h?rer "main stream supporterne" sige, at alt hvad trutherne kommer med er konspirationsteorier eller fake news.

I begge lejre p?ber?ber man sig, at man har et sundt forhold til logik, men hvis en "main stream supporter" bliver konfronteret med et faktum, som ikke passer til hans narrativ, s? l?ber han ofte t?r for logik. F.eks mener langt de fleste "main stream supportere", som jeg har snakket med, at 2 fly sagtens kan f? 3 t?rne til at styrte i grus og s? er vi alts? ude i, at ens logik er betinget af, at den arbejder for den opfattelse af virkeligheden, som man st?digt holder fast i.

Ligesom en ung soldat i h?ren tr?nes op til at have fysisk mod og k?mpe uden frygt, s? skal en truther arbejde med at have intellektuelt mod. Han/hun skal turde f?lge sin medf?dte logik og sunde fornuft og s?tte sig op imod flertallet vel vidende, at latterligg?relse og shitstorm er hvad man ofte skal tackle efterf?lgende. Man skal ogs? v?re klar til at indr?mme, at man har taget fejl eller ikke har sat sig nok ind i tingene, hvis det kan p?vises. Jeg mener, det er n?dvendigt at nogle truthere bryder isen, hvor det er tiltr?ngt. Kriminelle stopper ikke af sig selv uanset hvilket samfundslag de tilh?rer. Der er emner, som er s? ?mt?lelige og springfarlige, at journalister ikke kan skrive om det uden det f?r konsekvenser for l?sertallet. Derfor er en gradvis udrulning af sandheden en god l?sning langt hen ad vejen, hvis vi skal arbejde p? at g?re verden til et bedre sted.

For at komme tilbage p? Corona-sporet, s? synes jeg at Mette Frederiksen og regeringen har h?ndteret krisen rigtig godt. Der har v?ret en klar og tydelig kommunikation og hvis man har set pressem?det her til aften, er det meget sv?rt at v?re i tvivl om, hvordan man skal forholde sig for at f? virusen udryddet hurtigst muligt.

Winther

Administrator
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
2.802
Point
83
Kina er en autorit?r diktaturstat, s? det siger ret beset sig selv at der foreg?r brud p? menneskerettigheder og undertrykkelse af b?de individer og information. Der er heller ingen tvivl om at staten agerer hensynsl?st n?r den finder det n?dvendigt. Men det kan man jo forholde sig til uden at komme op med en eller anden dramatisk historie om nogle onde mennesker med en helt anden skjult dagsorden.

Man skal ikke tro p? alt hvad der bliver sagt og skrevet i mainstream medierne, og i hvert fald hvis vi taler om en amerikansk kontekst er det i nogle sammenh?nge ret ekstremt. Der er visse incitamenter der arbejder imod normal objektivitet og integritet. Der findes mindre uafh?ngige medier eller enkeltindivider, der fors?ger at bedrive uafh?ngig journalistik og analyse og som er v?rd at lytte til (med den s?dvanlige kritiske sans,) men Ben og Rob h?rer tydeligvis ikke til den kategori og f?r ingen point i trov?rdighed n?r vilde p?stande ikke bakkes op af andre trov?rdige kilder. Men i virkeligheden beh?ver man jo ikke bem?rke andet end p?standen om at dette virusudbrud blev forudsagt for ?rhundreder siden for at konkludere at det er useri?st.

Dine ulæste indlæg

Top Bottom