Nyheder

Debat om VAR

Skal VAR BeVARes?

• Nej, skrot det

Votes: 24 51,1%
  • Ja, bevar det som det er

Votes: 0 0,0%
  • Ja, bevar det med ændringer

Votes: 23 48,9%

• Total voters
    47

Stig Skov

Member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
93
Point
18
Ah. Tak for opklaring.
Så skal dommeren jo "bare" benytte den mulighed. Jeg så ikke kampen. Var der virkelig ikke et øjeblik hvor den var i neutralt område? Altså var der ikke IGEN tale om, at det var dommernes brug af VAR som fejlede, mere end VAR i så fald?
Prøv at se det klip, jeg linker til. Det er altså ikke fodbold i mine øjne 😊 Og jeg kan sagtens se, at han kunne have fløjtet af. Men allermest mener jeg, at dommerne burde kunne se den slags alt eller intet afgørelser. Det er ikke tvivlsomme aktioner. De er virkelig tydelige. Altså dem der ender med at gælde. Så hvorfor er vi nu blevet så meget dårligere til at være dommere, fordi der også er VAR? Dét undrer mig.

mono

Active member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
152
Point
28
Alder
36
Det værste synes jeg næsten er, at det piller 9 minutter af klokken i 2. halvleg, fra straffesparket i første omgang begås, til Sevilla kan give bolden op igen.
9 minutter(!), og i sidste ende, da Sevilla er ved at tippe hele balancen, mangler en scoring og har brug for hvert eneste sekund, giver dommeren 6 minutters tillægstid til at dække diverse mål, spilstop og udskiftninger.

Der synes jeg faktisk, VAR (eller dommerens håndtering) gør kampens afslutning decideret unfair, og det er nogen nødt til at sætte sig ned og tale om. Du kan ikke gøre spillet mere retfærdig, hvis du i dig selv har så uretfærdig en slagside. Det holder simpelthen ikke.

Stig AKA Frank Heskjær

Well-known member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
5.300
Point
113
Men allermest mener jeg, at dommerne burde kunne se den slags alt eller intet afgørelser. Det er ikke tvivlsomme aktioner. De er virkelig tydelige.
Det tror jeg alle er enige om. Men det fik de jo 100+ år til at bevise. VAR er opstået fordi spillet går så hurtigt nu, at man mener dommerne skal have hjælp.

Om VAR er den "rigtige" form for hjælp ved jeg/vi ikke. Men VAR i nuværende form skal justeres. Og der kan jo også komme tilføjelser som "challanges" ind. Jeg synes da David skulle have kastet et flag og kørt challange på den på Hausner i Odense. Så stod vi nok med en scoring der. Der er ikke behov for challange på den med Sanneh, for den blev jo kigget igennem. Så challange ville være for at tvige et review.

Evt. 1 x challange per halvleg eller noget. Som det er lige nu, så er der for ofte hvor dommer står med hånden på øret og afventer OM han skal ud og kigge. Når det tager et minut alligevel, så få ham dog ud og kigge med i VAR_vognens optegninger/vinkler etc. Så kan man evt. sige: "bare stop det der, jeg synes ikke det er nok til x og y". VIDERE...

Stig Skov

Member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
93
Point
18
Det tror jeg alle er enige om. Men det fik de jo 100+ år til at bevise. VAR er opstået fordi spillet går så hurtigt nu, at man mener dommerne skal have hjælp.
Min pointe er netop, at dommerne på banen afholder sig fra at dømme - bevidst eller ubevidst - fordi "VAR tager den"... Og dét synes jeg ikke dur.

Stig AKA Frank Heskjær

Well-known member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
5.300
Point
113
Min pointe er netop, at dommerne på banen afholder sig fra at dømme - bevidst eller ubevidst - fordi "VAR tager den"... Og dét synes jeg ikke dur.
Måske i nogle tilfælde. Men det er IKKE det der har været den største kritik i Superligaen. Der var Putros i Parken jo samme runde som AGF i Odense. I alle 5 tilfælde stod kampdommerens vurdering fast. 0 blev kigget igennem.

Men er det din pointe, at de dømte/undlod at dømme FORDI de tænkte, at hvis de tog helt fejl så ville VAR fange den, så er jeg med. Og der er det jo også lidt forvirrende, at man omkring offside jo netop opfordrer til at lade VAR "fange dem". Det burde Putros jo så også have gjort i Parken?

Og så kan man jo køre linjen ud og sige, at man skal undlade og dømme, og så lade VAR "fange dem" bagefter. Men så får man lidt det billede fra i går måske. Men er det bedre at have Putros i Parken til at dømme alle 3 og stoppe spillet, og så "fange dem" der? Måske. Men af alle tilfælde har hans valg/kamp fået den største kritik af alle kampe.

Så det er ikke bare enten eller.
Ved alle 3 i Parken, og begge situationer i Odense (OB har en i vores ende også, som kampdommer+VAR lader passere) kan man sige, at kampdommers dom ville have været den samme UDEN VAR, da ingen af de 5 skøn bliver omstødt. Så med mindre man konkluderer at kampdommer kun dømte som de gjorde fordi VAR findes, så stod man med samme resultat efter kampen med eller uden VAR jo?

Martinstranger

Administrator
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
2.382
Point
83
Sportsredaktør Thomas Møller Kristensen omkring VAR og kommunikationen omkring implementeringen https://jyllands-posten.dk/debat/ko...3/superligaens-aktoerer-boer-lade-var-i-fred/

De seneste weekender har budt på så megen ophidselse og så megen rasen ud på sidelinjen, at klubbernes udmeldinger om »implementeringsfase« og »at give VAR en chance« klinger en kende hult.

Jeg tør slet ikke forestille mig spændings- og tændingsniveauet, hvis topopgør som FCK-AGF og Brøndby-FCK var blevet afviklet for noget nær fulde huse. Modsat spillerne kan de rigtige fans ikke bare skifte klub og ville dermed ret beset blevet ramt langt hårdere på følelserne af nogle af de givne situationer – og kunne være endt med at reagere langt voldsommere både på stadion og uden for i timerne efter sidste fløjt.

Stone Cold

Active member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
587
Point
43
Får han alligevel lige antydet at VAR kunne have udløst uroligheder?
Det kan jeg da ikke udelukke, men jeg synes godt nok, det er at stramme den mere, end den kan klare.

Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har forladt communale med en næsten voldelig frustration i kroppen, over at være blevet bortdømt og have tabt på den baggrund. Det vildeste jeg har svunget mig op til er at råbe en massiv strøm af ukvemsord, Haddock-style. Og jeg har faktisk ikke set noget, der var værre end det.

Og vi skal huske på, at i tilfældet BIF-FCK var det BIF, der vandt - så risikoen for optøjer blev noget mindre ;)

Di Stefano

Active member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
767
Point
43
Sad og så det meste af pokalkampen mellem FCM og OB. Uden VAR var der et helt andet flow i kampen og gav en god fornemmelse som seer. VAR koster p.t. på rigtigt mange parametre.

Fribs

Member
Oprettet
3 Marts 2021
Beskeder
49
Point
8
Placering
Århus
Det kan jeg da ikke udelukke, men jeg synes godt nok, det er at stramme den mere, end den kan klare.
Jeg synes faktisk ikke det lyder helt urealistisk at, der kan opstå voldsomme uroligheder i nogle ydertilfælde.
Tænkt scenarie: AGF og BIF slutter en sæson af, hvis BIF vinder bliver de danske mestre og ellers går den til AGF. I 90+1 scorer Uhre og stadion eksploderer, 2-3 minutter efter finder VAR en mikro forseelse.
Målet bliver annulleret og AGF vinder mesterskabet.

Så tror jeg Brøndby Strand ender i bål og brand...

Stone Cold

Active member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
587
Point
43
Det gør hele Århus midtby også i dét scenarie... der dog givetvis forskel på stemningen ;)

Spøg til side; jeg forstår hvad du mener.
Jeg synes bare det er lidt voldsomt at sætte det op på den måde, og jeg synes ikke, det har gang på jord som argument mod VAR. Det må aldrig blive frygten for dårlig adfærd, der afgør hvad vi beslutter. Der er i øvrigt så mange andre, rigtigt gode grunde til at skrotte det lort, at vi ikke behøver at forestille os en stribe af utilpassede limsniffere, der går agurk fordi de er trætte af VAR.

Queens

Member
Oprettet
15 Februar 2019
Beskeder
75
Point
18
Jeg synes faktisk ikke det lyder helt urealistisk at, der kan opstå voldsomme uroligheder i nogle ydertilfælde.
Tænkt scenarie: AGF og BIF slutter en sæson af, hvis BIF vinder bliver de danske mestre og ellers går den til AGF. I 90+1 scorer Uhre og stadion eksploderer, 2-3 minutter efter finder VAR en mikro forseelse.
Målet bliver annulleret og AGF vinder mesterskabet.

Og det ville sq nok ske under alle omstændigheder, VAR eller ej, hvis et sådant scenarie udspillede sig 🙄

Fribs

Member
Oprettet
3 Marts 2021
Beskeder
49
Point
8
Placering
Århus
Det gør hele Århus midtby også i dét scenarie... der dog givetvis forskel på stemningen ;)

Spøg til side; jeg forstår hvad du mener.
Jeg synes bare det er lidt voldsomt at sætte det op på den måde, og jeg synes ikke, det har gang på jord som argument mod VAR. Det må aldrig blive frygten for dårlig adfærd, der afgør hvad vi beslutter. Der er i øvrigt så mange andre, rigtigt gode grunde til at skrotte det lort, at vi ikke behøver at forestille os en stribe af utilpassede limsniffere, der går agurk fordi de er trætte af VAR.
Helt enig - jeg mener heller ikke at det er et direkte validt argument.
Der er dog ligaer, hvor det kunne ende skidt. Men så igen - det kunne det vel også med en ny "Guds hånd", der blev overset af dommeren på banen, men alle hjemme i stuerne og lægterne så den.

Mikkel_K

Well-known member
Oprettet
22 Februar 2019
Beskeder
512
Point
63
Jeg er ikke sikker på det med uroligheder, men jeg er til gengæld heller ikke sikker på, at VAR vil være det samme med og uden tilskuere.

Lad os sige, at Victor Fischers papirtynde straffe mod Lyngby bliver dømt i overtiden i et fyldt Parken og kan have afgørende betydning for mesterskabet. Dommeren bliver kaldt ud til skærmen, så dommeren kan få chancen for at vurdere den igen.

Er der større chance for, at han holder fast i sin kendelse dér, end hvis det var uden tilskuere? Det ville du godt kunne bilde mig ind.

Sydhavnen

Active member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
314
Point
43
Selvfølgelig ville tilskuerne ændre på meget i dommernes vurdering.

Tror i at en dommer havde givet Zanka rødt for den som Buba fik, hvis det var i den sidste kamp om mesterskabet, på hjemmebane mod Lyngby?

Jeg tror ikke engang den samme dommer som gav rødt til os, ville give rødt i den situation.

Nizzleroy

Well-known member
Oprettet
13 Maj 2019
Beskeder
1.401
Point
83

Om VAR er den "rigtige" form for hjælp ved jeg/vi ikke. Men VAR i nuværende form skal justeres. Og der kan jo også komme tilføjelser som "challanges" ind. Jeg synes da David skulle have kastet et flag og kørt challange på den på Hausner i Odense. Så stod vi nok med en scoring der. Der er ikke behov for challange på den med Sanneh, for den blev jo kigget igennem. Så challange ville være for at tvige et review.

Evt. 1 x challange per halvleg eller noget. Som det er lige nu, så er der for ofte hvor dommer står med hånden på øret og afventer OM han skal ud og kigge. Når det tager et minut alligevel, så få ham dog ud og kigge med i VAR_vognens optegninger/vinkler etc. Så kan man evt. sige: "bare stop det der, jeg synes ikke det er nok til x og y". VIDERE...
Jeg tænker ikke du både kan have challenges og VAR på samme tid. VAR så jo på den mod Hausner, så mon ikke man var komme til samme konklusion, selvom DN havde bedt dem om at kigge på den igen.

Jeg er nu relativt fortrøstningsfuld omkring VAR. Som med alt andet nyt tager det tid at gøre perfekt. Det er første sæson det kører, så giv dem lige en chance. Der er rigtig mange spillere der er gået under radaren i feltet når dommeren ikke har set et frispark ved at holde. Jeg ser også Championship hvor VAR endnu ikke er indført, og der skriger mange på VAR, for dommerne dømmer for elendigt i den liga og misser store afgørelser.

Jeg er sikker på, at man nok skal finde ud af det med tiden. Bare det at man kan fange skuespillere i aktion er næsten nok til mig. Tænk sig at tabe guldet fordi Gustav Isaksen snyder dommeren med svanens død, for efter kampen at få en karantænedag for snyd. Sådanne situationer skal fanges i kampen og ikke efterfølgende.

Martinstranger

Administrator
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
2.382
Point
83
Jeg er nu relativt fortrøstningsfuld omkring VAR. Som med alt andet nyt tager det tid at gøre perfekt.
Jeg er ikke helt afvisende men træt af der ikke sker ændringer straks. De der hands-kendelser er i min verden helt ude i hampen og ødelægger gode fodboldkampe. Den hvor Wind har ryggen til en modstander som header den ned på egen hånd og derefter ind på winds hånd bag ryggen.............. ingen intentioner om at gøre sig bred, tage bolden med hånden eller overhovedet vide bolden var der og så bliver målet bortdømt. Det er skidt i min verden.
Det samme gælder med Hvidts hånd. Få det dog ændret - om ikke andet, så når vi træder ind i slutspillet og alle starter "forfra".
Dernæst må dommerne blive lidt mere konsekvente i hvordan de dømmer fra kamp til kamp. Det er naturligvis også svært, da hver kamp har sit eget flow som også skal sikres. Men der har været et par situationer som Sannehs, hvor der intet skete.

Det mest irriterende er dog, at man knap tør juble ved en scoring førend VAR har tjekket. Det dræber godt nok meget glæde.

Nizzleroy

Well-known member
Oprettet
13 Maj 2019
Beskeder
1.401
Point
83
Jeg er ikke helt afvisende men træt af der ikke sker ændringer straks. De der hands-kendelser er i min verden helt ude i hampen og ødelægger gode fodboldkampe. Den hvor Wind har ryggen til en modstander som header den ned på egen hånd og derefter ind på winds hånd bag ryggen.............. ingen intentioner om at gøre sig bred, tage bolden med hånden eller overhovedet vide bolden var der og så bliver målet bortdømt. Det er skidt i min verden.
Det samme gælder med Hvidts hånd. Få det dog ændret - om ikke andet, så når vi træder ind i slutspillet og alle starter "forfra".
Dernæst må dommerne blive lidt mere konsekvente i hvordan de dømmer fra kamp til kamp. Det er naturligvis også svært, da hver kamp har sit eget flow som også skal sikres. Men der har været et par situationer som Sannehs, hvor der intet skete.

Det mest irriterende er dog, at man knap tør juble ved en scoring førend VAR har tjekket. Det dræber godt nok meget glæde.
Det er jo reglerne og ikke VAR du klandrer. Hvis man vil bruge VAR, så skal man også støtte sig op af de skrevne regler. Ellers bliver det helt cowboyland. Og den der Sanneh situation vil give rødt 10/10 gange. Han ender jo med at stemple ham langt op af benet uanset intention. Jeg gad godt se reaktionerne herpå siden, hvis Zanka gjorde det mod Links og bare fik lov til at spille videre. Og nej, jeg mener ikke Kaba skulle have været smidt ud for den knap så voldsomme stempling på NP's(?) fod i første halvleg. Der er også forskel på stemplinger, og hvor farlige de er. Det vil altid være et dommerskøn. Et gult havde dog være på sin plads, for han kommer trods alt for sent.

Martinstranger

Administrator
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
2.382
Point
83
Det er jo reglerne og ikke VAR du klandrer. Hvis man vil bruge VAR, så skal man også støtte sig op af de skrevne regler. Ellers bliver det helt cowboyland. Og den der Sanneh situation vil give rødt 10/10 gange. Han ender jo med at stemple ham langt op af benet uanset intention. Jeg gad godt se reaktionerne herpå siden, hvis Zanka gjorde det mod Links og bare fik lov til at spille videre. Og nej, jeg mener ikke Kaba skulle have været smidt ud for den knap så voldsomme stempling på NP's(?) fod i første halvleg. Der er også forskel på stemplinger, og hvor farlige de er. Det vil altid være et dommerskøn. Et gult havde dog være på sin plads, for han kommer trods alt for sent.
Jamen VAR og regler hænger sammen ;)

Som du selv skriver, kan du ikke adskille de to - derfor bliver VAR udskældt for at overholde de nuværende regler og på den baggrund, kan det kun gå for langsomt med at ændre dem(y). Jo længere man bruger de "forkerte" regler, jo mere udskældt vil VAR blive.

Det var ikke for at starte en diskussion om Sanneh's kort. Det kan sagtens forsvares selvom jeg syntes det var overkill. Vi har bare illustreret andre (lignende) situationer, hvor der ikke er sket noget og nej jeg mener ikke Kaba skulle have rødt.

Nizzleroy

Well-known member
Oprettet
13 Maj 2019
Beskeder
1.401
Point
83
Jamen VAR og regler hænger sammen ;)

Som du selv skriver, kan du ikke adskille de to - derfor bliver VAR udskældt for at overholde de nuværende regler og på den baggrund, kan det kun gå for langsomt med at ændre dem(y). Jo længere man bruger de "forkerte" regler, jo mere udskældt vil VAR blive.

Det var ikke for at starte en diskussion om Sanneh's kort. Det kan sagtens forsvares selvom jeg syntes det var overkill. Vi har bare illustreret andre (lignende) situationer, hvor der ikke er sket noget og nej jeg mener ikke Kaba skulle have rødt.
Der vil altid være undtagelser. Men jeg tror nu ikke du kan finde mange undtagelser, hvor en spiller rammer en anden spiller på nogenlunde samme måde som Sanneh gjorde. Ihvertfald ikke hvor dommeren har set det. Oprindeligt så dommeren det jo heller ikke AGF's kamp.

Men det bliver interessant at se, om målmanden får samme behandling, når han går ud og bokser, og samtidig rammer en angriber med sin knyttede næve.

Martinstranger

Administrator
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
2.382
Point
83
Men det bliver interessant at se, om målmanden får samme behandling, når han går ud og bokser, og samtidig rammer en angriber med sin knyttede næve.
Syntes ofte vi har set målmænd fare ud og nedlægge modstandere i feltet ved hjørnespark. Det endda ganske voldsomt men det har de (ofte) fået lov til selvom der burde dømmes straffe. Det vil glæde mig, hvis VAR en dag tager sådan en situation op.

Stig AKA Frank Heskjær

Well-known member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
5.300
Point
113
Jeg kan huske da det i Parken skete, at jeg med det samme tænkte på hvad der kunne være sket/reaktionen hvis der var 2-3000 AGF'ere på tilskuerpladserne til kampen.. Og selvom jeg selv ville nøjes med at "gå amok" på min plads, så vil jeg ikke udelukke scenarier, hvor der kunne opstå tumult uden for stadion efterfølgende. Og i tilfældet BIF/FCK, så har vi jo set det ske selv før VAR. Den kamp i Brøndby sidst kunne da have endt vildt, såfremt det var FCK der var blevet VAR-reddet til sidst der.

Stig AKA Frank Heskjær

Well-known member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
5.300
Point
113

Disse straffesparksredninger fra de seneste par år var ikke gået i dag heller..
Det er blevet lidt mlilimeter-opmåling det hele.

SteenA

Well-known member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
3.300
Point
113
Disse straffesparksredninger fra de seneste par år var ikke gået i dag heller..
Det er blevet lidt mlilimeter-opmåling det hele.
Egentlig er det også lidt synd. Det er jo egentlig mere et lovproblem end et VAR-problem, men jeg synes nu at målmændene skal have en fair chance (uden at de skal have lov til at løbe en meter ud i feltet).

Stig AKA Frank Heskjær

Well-known member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
5.300
Point
113
Egentlig er det også lidt synd. Det er jo egentlig mere et lovproblem end et VAR-problem, men jeg synes nu at målmændene skal have en fair chance (uden at de skal have lov til at løbe en meter ud i feltet).
Det er jo der hvor intentionen med VAR er, at at fejlene skal være clear and obvious før de rettes, men ikke for at de "fanges"/findes. Men det er måske utopi at en kampdommer skal se de straffesparksredninger og komme frem til andet end at der skal sparkes om. Selvom vi vel ALLE kunne acceptere de redninger som en fed del af fodbold.

Min konklusion på det er, at der er intentioner med VAR som ikke kan indfries. Og at følgeskaderne er mange. Måske for mange. At målmanden ikke må forlade stregen er en ting. At han skal have en fod på stregen en anden. Når det hele skal millimetermåles på video bagefter = er forskellen gange 1.000.

SteenA

Well-known member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
3.300
Point
113
BT har spurgt superligatrænerne om deres syn på VAR:

»Dommerne gør det fremragende og fortjener kredit for at have fået VAR implementeret. Vi skal lige huske på, at før vores dommere er 100 procent professionelle, synes jeg ikke, at vi kan tillade os at entydigt kritisere dem så hårdt, som det har været tilfældet efter et par kampe tidligere,« siger David Nielsen og slår fast:

»Dansk fodbold skal finde pengene til dommerne, og det kan kun gå for langsomt. Så vi har en topprofessionel dommerstand. Det vil også gøre rekrutteringen af de næste dommere lettere.«

Stig AKA Frank Heskjær

Well-known member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
5.300
Point
113
BT har spurgt superligatrænerne om deres syn på VAR:

THIS... Leander og Mediano argumenterer for det samme.
Det kan kun gå for langsomt.

Og de danske klubber skal forholdes kraftigt, at man har sagt NEJ til de 2 ekstra offside-kameraer og mållinjekamera. FCK som brokker sig over at de ikke dømmer korrekt offside f.eks. Har de stemt ja eller nej til det? Der skal vel lidt transparens over det hele?

Stig AKA Frank Heskjær

Well-known member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
5.300
Point
113
Jvf. https://superstats.dk/kort/dommere/dommere er der 14 dommere i Superligaen. Kan alle klubber ikke sætte x% til side til at ligaen kan få fuldtidsprofessionelle dommere? Det burde da være i alles interesse, at dommerne kan dømme bedst muligt.
Det burde også være i alle klubbers interesse med 2 ekstra sidelinje-VAR-kameraer = flere vinkler, og tilmed bedre offside-vinkler. Det burde også være i alle klubbers interesse med mållinje-kameraer.

Men klubberne har ikke ville betale.
Så altså VAR rammer jo "uheldigt" ift timingen omkring det økonomiske pres klubberne er under i covid-19-tiden.

Dine ulæste indlæg

Top Bottom