New posts
  • Synes du ikke der er nok debat om AGF på sitet, udover vores kamptråde?

    Opret en profil eller log ind med eksisterende bruger, så kan du tilgå den generelle debat om AGF og om stadionbyggeriet. Dette inkluderer også vores store transfertråde.

Den store økonomitråd

Det er jo stadig hamrende ærgerligt at vi står her som tophold og også har spillet slutspil indenfor det her halvårsregnskab og vi så skal stå med 8,6 mio i underskud på den primære drift på grund af et tomt stadion.
Det er på den ene side ekstremt ærgerligt (og årsagen er naturligvis forfærdelig), men på den anden side er det ikke sikkert, at AGFs konkurrencesituation forringes under de nuværende betingelser. Det kan meget vel være slemt for AGF, men *værre* for andre klubber, der ikke er så solidt rustet. For AGF er altså i virkelig god stand pt, som regnskabet også tydeligt demonstrerer.
 
Det er på den ene side ekstremt ærgerligt (og årsagen er naturligvis forfærdelig), men på den anden side er det ikke sikkert, at AGFs konkurrencesituation forringes under de nuværende betingelser. Det kan meget vel være slemt for AGF, men *værre* for andre klubber, der ikke er så solidt rustet. For AGF er altså i virkelig god stand pt, som regnskabet også tydeligt demonstrerer.
Det kommer da godt nok an på, hvem vi sammenligner os med. Er omkostningerne for leje, afvikling og så videre det samme på andre stadions? Så vil det jo kun være FCK og BIF, der mister mere end AGF. Alle andre har jo markant færre tilskuere. Jeg tror altså ikke Lyngby fx taber det store ved at undvære 1800 tilskuere. AGF kunne jo snildt have trukket 18000+ til de afgørende kampe sidste år.

Jeg antager, at AGF ligger ret højt på omkostninger - sådan har fortællingen i hvert fald altid været; og så er det endnu værre. Vi er rigtig godt med på andre parametre, men det stadion er altså en klods om benet. Sportsligt og forretningsmæssigt.
 
Der bliver investeret i den sportslige sektor - det har hele tiden været meldingen fra JN/LF, at der skulle skabes større råderum og det viser de fint. Det er da en %-stigning der vil noget.

Personaleomkostninger er steget med 5,6 mio. kr. fra 34,6 mio. kr. i samme periode sidste år til 40,2 mio. kr., hvilket primært skyldes en øget investering i den sportslige sektor.
Hovedtallene er her:
Tabel over AGF's første halvår i det forskudte regnskabsår 2020/21:

Mio. kr.H1 2020/21H1 2019/20FY 2019/20
Omsætning70,865,9122,0
Resultat af primær drift-8,6-0,5-13,8
Resultat før skat21,114,410,1
Nettoresultat17,313,212,0


AGF's forventninger 2020/21:

Mio. kr.Ved Q2 2020/21Før Q2 2020/21
Resultat før skat15-3015-30
 
Det kommer da godt nok an på, hvem vi sammenligner os med. Er omkostningerne for leje, afvikling og så videre det samme på andre stadions? Så vil det jo kun være FCK og BIF, der mister mere end AGF. Alle andre har jo markant færre tilskuere. Jeg tror altså ikke Lyngby fx taber det store ved at undvære 1800 tilskuere. AGF kunne jo snildt have trukket 18000+ til de afgørende kampe sidste år.

Jeg antager, at AGF ligger ret højt på omkostninger - sådan har fortællingen i hvert fald altid været; og så er det endnu værre. Vi er rigtig godt med på andre parametre, men det stadion er altså en klods om benet. Sportsligt og forretningsmæssigt.
Jeg er enig i, at vi selvfølgelig mister en masse indtægter pga. manglende tilskuere. Ifølge oversigten nederst i denne artikel af EB fra november om FCN's stadionleje er vores leje dog tilsyneladende ikke så høj, som jeg selv ville have gættet: https://ekstrabladet.dk/sport/fodbo...rliga-klub-med-gigantisk-prisstigning/8362866.

Da jeg læste artiklen, blev jeg i hvert fald overrasket, at lejen er ca. DKK 2,5 mio., hvilket f.eks. er lavere en AaBs , og at lejen i øvrigt dækker hele området og ikke kun stadion. Til gengæld kan det næppe overraske, at Aarhus Kommune ikke har tegnet et sponsorat i klubben, som man kan se mange andre steder. Om det skyldes, at AGF er børsnoteret/er et professionelt selskab, som artiklen insinuerer, skal jeg ikke kunne sige.

I øvrigt et virkelig flot halvårsregnskab!
 
Jeg synes det er bemærkelsesværdigt, at vi har transferindtægter på 23,2 mio. Under denne betegnelse plejer de at have både indtægter og udgifter på transfer indregnet. De sammenligner det også med de 14,7 mio i indtægter i det tilsvarende halvår for et år siden. Dengang stod de 14,7 mio opført som "Andre driftsindtægter og driftsomkostninger".

I pressemeddelelsem skriver man "I sommerens transfervindue blev Mustapha Bundu solgt til den belgiske storklub RSC Anderlecht i en historisk stor aftale for AGF, og ligeledes resulterede Kasper Lundings skifte til hollandske Heracles i en betydelig transferindtægt, hedder det i regnskabet." Omvendt må købet af især Patrick Olsen påvirke den anden vej, men udgifter afskrives vist over hele kontraktperioden, mens et salg afskrives øjeblikkeligt.
 
Det er jo stadig hamrende ærgerligt at vi står her som tophold og også har spillet slutspil indenfor det her halvårsregnskab og vi så skal stå med 8,6 mio i underskud på den primære drift på grund af et tomt stadion.
Men vi har fået 5,9 millioner i Covid-erstatning, så spørgsmålet er, hvorvidt de 8,6 er EFTER den erstatning, eller før. Lyder mest realistisk med før, og at det samlede underskud på den del lyder på 2,7 millioner.
 
Men vi har fået 5,9 millioner i Covid-erstatning, så spørgsmålet er, hvorvidt de 8,6 er EFTER den erstatning, eller før. Lyder mest realistisk med før, og at det samlede underskud på den del lyder på 2,7 millioner.
Altså, resultat af primær drift er minus 8,6 mio. Jeg ved heller ikke helt, hvornår den erstatning er blevet/bliver bogført. Det var vel erstatning for nedlukningen i sidste sæson man i første omgang har fået for. Men de erstatninger kommer jo nok forskudt i forhold til de egentlige udgifter. Jeg går ud fra at der også vil være noget erstatning for denne sæson, som man endnu ikke har fået udbetalt.
 
Det kommer da godt nok an på, hvem vi sammenligner os med. Er omkostningerne for leje, afvikling og så videre det samme på andre stadions? Så vil det jo kun være FCK og BIF, der mister mere end AGF. Alle andre har jo markant færre tilskuere. Jeg tror altså ikke Lyngby fx taber det store ved at undvære 1800 tilskuere. AGF kunne jo snildt have trukket 18000+ til de afgørende kampe sidste år.
Det har du naturligvis helt ret i, men jeg tror at Corona-situationen sætter sig i regnskabet andre steder end bare ved entre- og matchday-indtægter. Bidrag fra sponsorer, spillersalg etc. Her har AGF mere at stå imod med end de fleste.
Men vi har fået 5,9 millioner i Covid-erstatning, så spørgsmålet er, hvorvidt de 8,6 er EFTER den erstatning, eller før. Lyder mest realistisk med før, og at det samlede underskud på den del lyder på 2,7 millioner.
De 8,6 millioner er driftsunderskuddet før offentlige tilskud. De 5,9 mio i Covid-erstatning er bogført sammen med transferindtægter i en separat post med (ekstraordinære) "Andre driftsindtægter".

Efter kompensation, men før spillersalg er resultatet altså minus 2,7 mio. Hvilket bestemt også er hæderligt efter omstændighederne.
 
De 8,6 millioner er driftsunderskuddet før offentlige tilskud. De 5,9 mio i Covid-erstatning er bogført sammen med transferindtægter i en separat post med (ekstraordinære) "Andre driftsindtægter".
Har du set detaljerne i halvårsregnskab? Jeg kan nemlig ikke finde det. Men jeg forventer at det dukker op under https://www.agf.dk/investor-relations/regnskaber/ på et tidspunkt.

Jeg under mig lidt over formuleringen "Perioden er positivt påvirket af transferindtægter, som udgør 23,2 mio. kr." i AGFs meddelelse, hvis der i dette beløb indgår 5,9 mio i covid-erstatning. Men jeg kunne da godt se beløbene slået sammen under "andre driftsindtægter" i regnskabet.
 
Har du set detaljerne i halvårsregnskab? Jeg kan nemlig ikke finde det. Men jeg forventer at det dukker op under https://www.agf.dk/investor-relations/regnskaber/ på et tidspunkt.

Jeg under mig lidt over formuleringen "Perioden er positivt påvirket af transferindtægter, som udgør 23,2 mio. kr." i AGFs meddelelse, hvis der i dette beløb indgår 5,9 mio i covid-erstatning. Men jeg kunne da godt se beløbene slået sammen under "andre driftsindtægter" i regnskabet.

Jeg fik en aktionærmail, hvor der er et link til regnskabet. Underligt, hvis det ikke allerede er på hjemmesiden også, men mon ikke det ellers kommer snart?

De 5,9 er ikke en delmængde af de 23,2. Til gengæld er de slået sammen til "Andre driftsindtægter' på 29,1 mio kr., der flytter resultatet fra et relativt stort minus til er endnu større plus.
 
Jeg synes en af de mest interessante ting ved vores nye position er, at spillere som Patrick Olsen vil skifte til os, selvom AaB og AGF ikke burde være så langt fra hinanden. Men AGF er lige nu bare et voldsomt fedt projekt at træde ind i, ulig for år tilbage, og at en spiller som Uhre valgte at skifte til BIF dengang, på det tidspunkt, og at BIF kunne få ham til 3,7 millioner, er en position som jeg håber AGF kommer i, eller måske allerede er kommet i.

At Højer og Blume valgte at skifte fra et halvvejs konkursbo, og delvist på bænken til os er ikke helt det samme. Vildt så meget vi har fået ud af dem. Det er jo altså noget der ikke må underkendes; altså det der med at finde guld på gaden nærmest. AK er vel en af de bedste angribere Sønderjyske har hentet internt i ligaen nogensinde? Lieder og Haji Wright er mere på den traditionelle hit & miss-metode.

Men Uhre havde bevist sig i ligaen allerede. Rønnow havde det samme. Dal Hende i FCM ditto.
Det er spillere som BIF og FCM har fået for nærmest ingenting, og som har været store profiler hos de klubber.
Jeg er med på, at vi har hentet Højer/Blume som sagt (dog pga Lyngbys situation måske alene), men vi fandt Thorsteinsson i Vendsyssel etc. Og tidligere hentede vi Alexander Juel, og andre fra lavere rangerende klubber. DAP fra SIF et andet eksempel.

Men Patrick Olsen er ligesom første spiller vi henter i en direkte konkurrerende klub, udover talenter som Osama i BIF og Tengstedt i AaB eksempelvis. Skal vi begynde at håbe på at vi kan lokke spillere fra OB, AaB, Sønderjyske til i større antal? Vi har jo allerede hentet en del i Randers, men tidligere var det Junker, som jo ikke havde slået igennem endnu overhovedet, og så Amini som Randers jo slet ikke så et lys i.

Nicolai Poulsen til gengæld var anfører. Den tror jeg gjorde og gør ondt stadigvæk i Randers.
Og selvom AaB med rette kan føle at de fik en god pris for Patrick Olsen, så må det sgu gøre ondt for AaBs fans at se PO score det mål mod Sønderjyske i weekenden og se AGF ligge 3'er igen i år, mens de selv kæmper for at få skrabet point sammen og komme i top 6. En mission Patrick jo faktisk var med til at gøre en DEL NEMMERE ved at AGF slog Sønderjyske.

Der må være spillere på nogle af de hold, som synes at det må være sjovt at spille europæisk gruppespil for AGF frem for at rende rundt i FCNs beskyttede værksted også? Deres priser er bare slet ikke noget for os.
Men OB og AaB. Hvad med spillere som Vigen i BIF, en utilfreds Tibbling dengang eller ligenende. Hvad med Kusk i AaB. Hvad med en Stage/Kaufmann/Grytebust i FCK. Altså ikke ift om deres navne specifik, eller pladserne de spiller på. Men ift om spillerne ser AGF som en klub de SELV gerne ville bytte deres nuværende arbejdsplads ud med. Jeg argumentere ikke for at vi skal have nogle af de spillere, bare lige for at understrege det.

Men jeg synes det kunne være fedt, hvis et opkald til Gartemann fra Haysen sender ham til AGF fra Sønderjyske, såfremt vi skulle ville det. Men FCM, BIF og FCK vil jo nok bare ikke sælge til en pris vi kan være med på. Og OB/AaB plejer heller ikke. Randers kan ikke sige nej, og SøE vel heller ikke. AaB kunne ikke i sommers med Patrick.

Vi er altså ved at positionere os lidt anderledes end tidligere. Og det ser bare pisse godt ud på alle leder og kanter.
 
Jeg har talt med Egelund om det ad flere omgange.

Det oprindelige indtryk var en lille million samt klausuler, men Klaus har alle dage fastholdt, at Jon kom gratis, og han ved intet om evt. klausul.

I det lys er Jon imø PC's bedste handel. Vi kommer til at tjene kassen på ham.

Angående lønninger, så bider jeg mærke i, at Tingager var den højest lønnede spiller, (165.000) sidst en sådan artikel blev bragt af EB.

Så nu har vi ifølge artiklen som minimum to spillere (Jevtovic og Jon), der tjener mere, og jeg kan ikke forestille mig, at Tingager ikke er blevet løftet af sin forlængelse.

Det bringer mig videre til en pointe, som jeg længe har gået og puttet lidt med:

Jeg tror, vores spillerbudget er markant større end de 40 millioner, bl.a. Tipsbladet nu gennem flere år har arbejdet med.

Fra halvårsrapporten:

  • Personaleomkostninger er steget med 5,6 mio. kr. fra 34,6 mio. kr. i samme periode sidste år til 40,2 mio. kr., hvilket primært skyldes en øget investering i den sportslige sektor.

Uden at ville gå i detaljer med mulige årsager som fx hensættelser af bonuspenge (som er nævnt i årsrapport 2019/2020), bider jeg mærke i, at vi, såfremt EB har ret, ville have en lønudgift på ca. 50 % til ikke-spillere. Jeg tillader mig at tvivle.

Ydermere kan man læse, at vi i 19/20 øgede sponsrindtægterne med 9 millioner.

Derfor er jeg overbevist om, at vi ligger nærmere 50 milioner end 40.

Men det er også tydeligt, at man ikke kanaliserer al ny indtægt over i spillertruppen. Jeg kunne godt forestille mig, at JN ser en god mulighed i at spare op til sponsorfaciliteter på et nyt stadion fremfor at række hatten ud, når den tid en dag kommer.

Men hvor er det vildt, at vi trods Corona er i stand til at skabe overskud igen. Selv med underskud på den primære drift.

Det er i sandhed nye tider.
 
Men det er også tydeligt, at man ikke kanaliserer al ny indtægt over i spillertruppen. Jeg kunne godt forestille mig, at JN ser en god mulighed i at spare op til sponsorfaciliteter på et nyt stadion fremfor at række hatten ud, når den tid en dag kommer.

Men hvor er det vildt, at vi trods Corona er i stand til at skabe overskud igen. Selv med underskud på den primære drift.
Tak for et godt indlæg.

Mon ikke de to ovenstående ting hænger sammen. Man ønsker ikke underskuddet på den primære drift løber løbsk og derfor kanaliserer man ikke (direkte) alle indtægter over i spillertruppen.

Jeg tror gerne man vil have lidt at stå imod med, hvis der nu kommer et år uden et større salg.
 
Tænker du har fat i noget med at spillerbudgettet er øget, alle de lange forlængelser har naturligvis kostet noget oven i lønposen for at beskytte deres transferværdi og kontinuitet i truppen.

Altid spændende med den slags artikler, og altid skal man tage lidt let på det. Tipsbladet aner jo præcis de overgangssummer, og FCK kommer "billigt" ud fordi der er leje spillere.

Onyeka står til 0 kr, men koster vel nærmere 10-20 mio hvis han bliver eneste produkt fra deres afrikanske talent investering.

Spillere fra U19 er jo heller ikke gratis længere. Den tese holdt i start 80erne, hvor det var pebbernødder der brugt. men siden har det ændret sig markant. Selv i 90erne husker jeg AGF betalte 200.000 i årsløn til U19 talent de hentede fra Kbh som aldrig nåede end næstbedste række. Plus alle udgifter 360 grader rundt - udover U19 lønudgifter.

Spillere der kommer til gratis får ind i mellem en højere løn eller sign on fee.

Links tror jeg stadig max kostede 3-4 mio. PO kostede 6 og kan stige til 9-10 blev det oplyst (men passede de tal)- TB skriver 7,5. FCM har også en videresalgssjov på ham.
Da lejemålet udløb i Vensyssel udløb forlængede Fulham med Jon og solgte ham til AGF blev det oplyst. Hvorfor skulle de forlænge for at give ham gratis væk indenfor få uger?

Iøvrigt synes jeg faktisk Kaba er med 6 mål og 3 ass på 851 minutter er stærkt (50% mere mål effektiv denne sæson end Patrick Mortensen - som vi alle er vild med), samt skaber plads til de andre. 25 år kun og stadig et potentielt godt salg.

PS - godt analyse Rasta :)
 
Last edited:
Det korte af det lange det skal ses 360 grader rundt: løn, transfers, agent fees, investering i talentudvikling, videresalgs sjov indbygget.

Det var netop årsagen til at vi fik Munks så billig, hvilket Svend Graversen også udtalte ved salget, han blev solgt for billigt, men de håber casen bliver god på sigt). Smart af AGF, da Munks er en solid rugbrødsspiller man altid kan regne med, men næppe bliver en 15 mio+ transfer.
 
Top