Nyheder
AGF-Forum

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

Fankulturen i AGF

KejserJohn

Active member
Apropos tosser der slås og udøver hærværk, så er debatten vel noget mere nuanceret end pyro.

Fck og Brøndby er idømt dummebøder og Bif må undvære fans i parken næste gang. Medierne skriver kæmpe bøder men det er det ikke efter min mening. Det er vist dem der har skrevet nyheden til Ritzau (eller hvem det er) som har haft behov for at udvise handlekraft. Det er jo ikke engang en månedsløn for en af spillerne.

Enig - latterlige lave bøder.... ikke mindst set i lyset af, som du beskriver, månedslønningerne til nogen af spillerne. Burde være 10 x højere´ish

andrewdk

Well-known member
Lige et spørgsmål til jer der synes det er ok. at bære masker og fyre pyro af, selvom klubben får bøder osv. Synes I ikke det er sætte sig selv over klubben?

Bøderne er et problem, men rent personligt synes jeg det giver mere til stemningen og klubben end det skader.
.
at det er klubben der suverænt bestemmer rammerne for hvordan man må opføre sig som tilskuer.

Altså det er vel JN og hans stab der bestemmer rammerne.
De er en del af klubben, og varetager den professionelle del, men "klubben" som begreb er mere end kun dem.
Det er i øvrigt blot DBUs regler de videreformidler af pligt.

Aske v2

Well-known member
Det er ikke jordens bedste beslutning taget af AGF, hvorfor skal en 13 årig ikke kunne stå sammen med alle de andre stemningsskabere??

På Fredag skal vi alle sammen til Horsens, og stå i samme udebane afsnit, kan I mærke paradokset snige sig ind?

Det er en OMMER, nu skal folk endnu engang snige sig ind på stadion for at følge sit hold.

/Aske

Holmertz

Well-known member
Det er ikke jordens bedste beslutning taget af AGF, hvorfor skal en 13 årig ikke kunne stå sammen med alle de andre stemningsskabere??
Jeg synes sgu det en ganske fornuftig beslutning. Jeg ville heller ikke sende en 13-14 årig alene ind i mosh-pitten til en metal-koncert. Ideelt set kunne man måske opdele stemningstribunen en smule, så de mest entusiastiske fik deres egen sektion, men det lyder ikke som om det er muligt pt.

Stone Cold

Well-known member

På Fredag skal vi alle sammen til Horsens, og stå i samme udebane afsnit, kan I mærke paradokset snige sig ind?

Det er en OMMER, nu skal folk endnu engang snige sig ind på stadion for at følge sit hold.

/Aske
Da vores knægt var 15 ville han gerne stå i stemningsafsnittet. Det blev et hårdt nej herfra.
Jeg synes faktisk at aldersgrænset på 15 er til den friske side... jeg har selv stået i det afsnit engang, og det er altså ikke nødvendigvis et sted for unge, påvirkelige sind. Det er ikke KUN en sund interesse for fodbold, der driver værket i det afsnit.

Martin Hansen

Well-known member
Så vidt jeg har forstået, så har BIF og FCK i årevis haft alderskrav på deres stemningsafsnit. Jeg troede egentlig også det var et krav i AGF. Synes det giver god mening for alle.

Nizzleroy

Well-known member
De kan sidde stort set lige op af hegnet hvis de kommer i god tid. Jeg synes det er helt fint at børn under 15 ikke kommer i det afsnit. Jeg kunne forestille mig, at en stor del af det segment har været en smule irriteret over at der kommer børn ind og derfor har hilset tiltaget velkommen.

At Jeanette i artiklen ikke mener en dreng på 13 år er et barn må stå for egen regning. Selvfølgelig er han det og mon ikke han alligevel gerne vil på stadion til næste hjemmekamp.

Aske v2

Well-known member
Så vidt jeg har forstået, så har BIF og FCK i årevis haft alderskrav på deres stemningsafsnit. Jeg troede egentlig også det var et krav i AGF. Synes det giver god mening for alle.

Hvad FCK og Brøndby gør er vel uden betydning for hvad AGF beslutter? Har vi ikke modet til at træffe selvstændige beslutninger?

Øhh unge under 15 år kan da sidde alle andre steder på stadion. De er jo ikke forment adgang.

De er så præcis forment adgang til det afsnit en ung sprællevende fan bare gerne vil opleve, og som der i de 30+ år altid har været plads til,
så måske bare lidt ude i siden.

De kan sidde stort set lige op af hegnet hvis de kommer i god tid. Jeg synes det er helt fint at børn under 15 ikke kommer i det afsnit. Jeg kunne forestille mig, at en stor del af det segment har været en smule irriteret over at der kommer børn ind og derfor har hilset tiltaget velkommen.

Jeg tror du har helt ret i at nogen hos stemningsskaberne har ønsket dem væk, de har bare glemt hvor de selv kommer fra, jeg synes ikke de tænker sig om i den her sag. Det mener jeg heller ikke AGF gør.

Generelt vil jeg bare sige at der indtil videre ikke findes nogen gode argumenter for at lave den aldersgrænse, og i hver anden kamp, kan de så stille sig lige i midten af gruppen, bare på udebane, hvilket er i væsentlig mindre kontrollerede omgivelser. Vil nogen som er for aldersgrænsen ikke forholde sig til udebane kampe og paradokset heri?

Jeg savner virkelig bare ET godt arguement for den beslutning. Hvis jeg ikke husker helt galt, kan jeg komme i tanke om 1 nuværende kontraktspiller i AGF, som for 9 år siden var i stemningsområdet til en udekamp som 12 årig og nød det i fulde drag, en oplevelse som måske har formet ham som spiller idag. Giv nu de unge mennesker den mulighed.

/Aske

Martin Hansen

Well-known member
Hvad FCK og Brøndby gør er vel uden betydning for hvad AGF beslutter? Har vi ikke modet til at træffe selvstændige beslutninger?

Jo det ser vi da tydeligvis ved sæsonkort, at klubben kan træffe selvstændige beslutninger. Omvendt er det meget normalt man kigger på andre for at se om de gør noget, der er værd at kopiere.

De er så præcis forment adgang til det afsnit en ung sprællevende fan bare gerne vil opleve, og som der i de 30+ år altid har været plads til,
så måske bare lidt ude i siden.

Du skrev, de skal nu snige sig ind på stadion. Måske en dårlig formulering fra din side, men det var det du skrev og det er noget sludder.

Hvor om alting er, er forbuddet sket efter ønske fra stemningsskaberne. Det ønske har klubben så valgt at følge.

Nizzleroy

Well-known member
Hvor om alting er, er forbuddet sket efter ønske fra stemningsskaberne. Det ønske har klubben så valgt at følge.
Det er ikke helt rigtigt. Det er agf der har taget beslutningen og så informeret stemningsskaberne, som efterfølgende har været enig. De har ikke haft noget at sige.

Aske v2

Well-known member
Du skrev, de skal nu snige sig ind på stadion. Måske en dårlig formulering fra din side, men det var det du skrev og det er noget sludder.

Nej da! ;)

Lad os tage et eksempel: 5 gutter var i sidste uge på stadion hos stemningsskaberne, 4 af dem er 15 år, den sidste fylder 15 om 6 måneder, hvis de allesammen skal stå sammen, så skal den sidste købe en billet, forsøge at ligne en på 15 og snige sig igennem kontrollen. Ergo skal man snige sig ind for at se fodbold med vennerne.

Du tror vel seriøst ikke på at de så alle stiller sig over i familieområdet vel?

Hvis de bliver fanget bare 1 gang, så skal de splitte sig op, og jeg gætter på at ham på 14 eller de alle bliver væk fremover, det er da et realistisk tanke scenarie eller hvad?

Det er på alle måder en dum beslutning, som jeg kun ser tabere ved og ingen vindere.

/Aske

Senest redigeret:

KejserJohn

Active member
Da vores knægt var 15 ville han gerne stå i stemningsafsnittet. Det blev et hårdt nej herfra.
Jeg synes faktisk at aldersgrænset på 15 er til den friske side... jeg har selv stået i det afsnit engang, og det er altså ikke nødvendigvis et sted for unge, påvirkelige sind. Det er ikke KUN en sund interesse for fodbold, der driver værket i det afsnit.
Er bare 100% enig her.....GF gør altså det rigtige. Synes de forældre der tar børn med der ind som er under 15 år gør en fejl. Men nok bare mig. Der er lige netop typer, som de unge menesker tidligt nok kan få et forhold til....desværre. Med al respekt for de " øvrige søde unge menesker "

Martin Hansen

Well-known member
Det er ikke helt rigtigt. Det er agf der har taget beslutningen og så informeret stemningsskaberne, som efterfølgende har været enig. De har ikke haft noget at sige.

Fair. Så bare en på Twitter skrive det var et ønske fra stemningsskaberne. Kan dog se, klubben siger, de har haft en dialog med dem.

Lad os tage et eksempel: 5 gutter var i sidste uge på stadion hos stemningsskaberne, 4 af dem er 15 år, den sidste fylder 15 om 6 måneder, hvis de allesammen skal stå sammen, så skal den sidste købe en billet, forsøge at ligne en på 15 og snige sig igennem kontrollen. Ergo skal man snige sig ind for at se fodbold med vennerne.

Du tror vel seriøst ikke på at de så alle stiller sig over i familieområdet vel?

Det har jeg da vitterlig ingen anelse om, de 5 gutter ville det. Men det er stadig noget sludder, for de skal IKKE snige sig ind for at se en kamp, der er masser af tribuner og afsnit, dine 5 gutter kan sidde.
Der er vel også krav på familietribunen?

Pointen med at fremhæve FCK og BIF er at, det har vitterlig haft 0 mærkbar effekt for stemningen hos dem, at de har alderskrav. Jeg tror, du puster problemet alt for meget op.

Martinstranger

Administrator
Enig - latterlige lave bøder.... ikke mindst set i lyset af, som du beskriver, månedslønningerne til nogen af spillerne. Burde være 10 x højere´ish
Ja - de burde vel gradueres efter klubbernes økonomi, hvis det skulle give mening. Det vil gøre ondt i de mindre klubber, hvis de skulle betale kr. 300.000 i bøde men det gør det nok ikke rigtig i BIF. De har vel flere spillere som får det i månedsløn.

Er bare 100% enig her.....GF gør altså det rigtige. Synes de forældre der tar børn med der ind som er under 15 år gør en fejl. Men nok bare mig. Der er lige netop typer, som de unge menesker tidligt nok kan få et forhold til....desværre. Med al respekt for de " øvrige søde unge menesker "
Jeg syntes det giver god mening men man burde vel udføre den slags tiltag før en sæson og ikke når den er startet. Det virker lidt dumt - det er vel ikke en pludselig indskydelse de har fået.

T-Knogle

Well-known member
Ja - de burde vel gradueres efter klubbernes økonomi, hvis det skulle give mening. Det vil gøre ondt i de mindre klubber, hvis de skulle betale kr. 300.000 i bøde men det gør det nok ikke rigtig i BIF. De har vel flere spillere som får det i månedsløn.

Jeg syntes det giver god mening men man burde vel udføre den slags tiltag før en sæson og ikke når den er startet. Det virker lidt dumt - det er vel ikke en pludselig indskydelse de har fået.
Men det har nok været en formildende omstændighed, at de har udtalt at to spillere har fået karantæne. Det fremgår dog ikke hvad de har fået karantæne fra, og hvor længe, så det er måske kun i en kamp og helt sikkert ikke en livstidskarantæne, som det ellers burde være?!

Aske v2

Well-known member
Det har jeg da vitterlig ingen anelse om, de 5 gutter ville det. Men det er stadig noget sludder, for de skal IKKE snige sig ind for at se en kamp, der er masser af tribuner og afsnit, dine 5 gutter kan sidde.
Der er vel også krav på familietribunen?

Pointen er at man IKKE kan komme ind på stemningstribunen hvis man er under 15, ergo skal der sniges, det skal der ikke på familietribunen.

Pointen med at fremhæve FCK og BIF er at, det har vitterlig haft 0 mærkbar effekt for stemningen hos dem, at de har alderskrav. Jeg tror, du puster problemet alt for meget op.
Det kan godt være jeg puster problemet op, men jeg synes slet ikke der var noget problem før, altså som på ingen måde. Jeg kan da godt følge dem som siger deres unge mennesker ikke skal derind, men det kan der være andre som synes er helt ok. Jeg tænker bare at man skal hæve sig lidt op i helikopteren inden man tager stilling. Alt for mange debatter starter med ens præference, hvilket er naturligt nok, men derfor kan jeg sagtens se det fra den side hvor nogen unge mennesker føler sig forbigået.

AGF har lavet en beslutning på noget som ikke før har været et problem, og argumenter om at FCK gør det er ikke tungt nok i mine øjne. Der skal meget mere til, vi har heldigvis heller ikke samme udfordringer med bøller som FCK har, det skal vi da som klub og fans være stolte af.

Vi skal da nok overleve det her, og der bliver også stemning til næste hjemmekamp, jeg tænker bare at vi automatisk via en fuldstændig unødvendig regel afskærer nogen unge fra at komme ind hvor det er sjovt for dem.

Jeg husker stadig et online fan arrangement for ca. 6 måneder siden, hvor JN pegede på en stor bunke papirer som omhandlede tilskuerstrategi, hvis dens tiltag er at sætte priser op, personlige sæsonkort og forbyde unge mennesker på fanafsnit, så kan jeg om et år godt komme med et bud på hvad der skal til for at AGF kan hente 10% ekstra tilskuer relativt let. ;)

/Aske

Weah

Active member
Jeg synes klubben virker på lidt tynd is her. Min egen knægt er hoppet derind med nogle af vennerne fra han var 12-13 år, og det mener jeg godt man kan lade være op til forældrene at håndtere - især når der ikke er mere konkrete problemer at pege på, end tilfældet er. Måske de unges tilstedeværelse endda modvirker den "forbudt for børn"-stemning, som klubben synes at få øje på?

Når det nye stadion kommer, håber jeg også på en stor fan-endetribune, som alle der er klar på at give den gas kan være på. Så vil der sikkert ske en mindre opdeling i en slags center og periferi, hvor man placerer sig lidt efter grad af entusiasme. Det er vel egentlig også sådan det er på udebaneturene, og det har fungeret fint, synes jeg, hvor de mest entusiastisk syngende og mest organiserede (kapo osv.) får revet mange af os mere almindelig familiefar-fans med i sangene.

/W

Enrico

Active member
Samlet for Aarhus har samlet en lille moderne sangbog for de interesserede.

Den er her https://youtube.com/playlist?list=PL5TF2prCM2xxkXz6w1uV86vEK4GutVvhm

Min yndlingssang er stadig nedenstående men det er nok fordi jeg var barn/ung sidst vi vandt noget og der var et par nedrykninger. Nogen der ved hvornår den kom til?

Fedt. Temmeligt underrepræsenteret område på det her forum.

“I troede.” Er jo såden en chant der kommer hvert 20’ende år. Så den er svær at hamle op med. Og AGF har jo, som klub, også i den grad, omfavnet den.

På udebane, som jeg desværre, er lidt for lidt til, men dog billetter til Aalborg, synes jeg “igennem mange år” fungerer virkeligt godt. Videoen i det link yder den slet ikke Justice.

Aske v2

Well-known member
Fedt SFA har lavet en playliste med AGF sange, der er mange gode imellem, som man har hørt på hjemme og udebane.

Der er et par absolutte favoritter:

1. "I troede vi var døde og borte", det er absolut den bedste fansang, den super nem at synge, og man kan få hele stadion med.

2. "Stolte som få", fed chant, eller hvad man nu kalder det, igen meget catchy og nem at få alle med på.

3. "Come on GF" - Klassiker som har fulgt min tid med AGF på stadion siden min start i 1990, fedt at den holder 100% den dag idag.

Bliver spændende at se hvad der kommer fremover, efter gennemlytning er der en 5-6 stykker på den playliste som
er mere niche sange, som kun ganske få kender (det indtryk får man også når man ser videoen til sangen) og nogensinde kommer til at lære. Det er også helt fint, men de skal nok ikke bringes med det formål at få et helt udebane afsnit til at synge eller stadion for den sags skyld.

/Aske

Active member
Kan stadig huske tiden på Fæsseren, hvor de to ovennævnte sange blev skabt eller i hvert fald udbredt.
Generelt var der stort fokus på opfindelse af nye sange på Fæsseren, og det hele virker til at have stået stille siden da.

Martinstranger

Administrator
Kan stadig huske tiden på Fæsseren, hvor de to ovennævnte sange blev skabt eller i hvert fald udbredt.
Generelt var der stort fokus på opfindelse af nye sange på Fæsseren, og det hele virker til at have stået stille siden da.
Jeg har undret mig lidt over hvor den slags foregår nu - umiddelbart ikke der hvor jeg kommer online men derfor kan der sagtens ske en del?

Dine ulæste indlæg