Nyheder
AGF-Forum

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

Hvor blev de af

Dichio

Well-known member
Ja han og AGF talte også allerede om ved ankomsten om at nu skulle han lære en ny stil og arbejde svinehårdt som han sagde man gør i AGF. Fint forsøgt og vi fik 1½ mio og kom gratis + evt. sign on fee

andrewdk

Well-known member
Bror Blume udlignede til 1-1 for WSG Tirol mod Red Bull Afskum Salzburg i lørdags.
Han blev skiftet ud i 81. minut hvorefter RB scorede to gange og vandt 3-1

andrewdk

Well-known member
I ugen afsnit af Troels Bechs podcast er der et interview med Lasse Vibe, hvor han kommer en del omkring AGF-tiden.
Der får man et meget godt indblik i hvorfor det ikke blev i AGF at Lasse Vibe slog igennem.

• Like
Reactions: JB

andrewdk

Well-known member
Hvad blev essensen? :)

Overordnet kunne han ikke indfinde sig i det gamle velkendte AGF-hieraki, som stadig var en indgroet del af klubben i midt 00'erne, selvom enkelte ungdomstrænere forsøgte at ændre det.
Flere spillere har tidligere sagt at det modnede dem, men for Lasse Vibe var det en stor irritation.
Samtidig var han kun på en halvtidskontrakt og han valgte derfor også at studere på handelsshøjskolen ved siden af. hvilket betød at han af og til skippede en træning, hvilket ikke var så velset af trænerteamet.

Dichio

Well-known member
Tak for update. Ja det var andre tider må man sige. Godt vi har gjort op med den kultur. Har også hørt han tidligere sagde han ikke var god nok og var lidt skadet. Var også oppe mod meget store navne som Graulund osv.

Alsgaard

Administrator
Sidefrivillig
Helenius mener ikke han fik en helt fair chance i AGF, og ville gerne være fortsat i klubben:

https://www.bold.dk/fodbold/nyheder/helenius-graed-ved-agf-exit-var-helt-faerdig/
1632135175027.png

Martin Hansen

Well-known member
Helenius havde ingen udsigt til mere spilletid, det er der intet som tydede på. Han blev hentet som backup til PM og som indskifter hvis der var brug for mere offensiv power.
Jeg forstår simpelthen ikke, hverken Helenius eller kritikken af klubben valgte at lade ham gå.
Klubben har altså ikke smidt guld på gaden eller noget der ligner.

Mikkel_K

Well-known member
Helenius havde ingen udsigt til mere spilletid, det er der intet som tydede på. Han blev hentet som backup til PM og som indskifter hvis der var brug for mere offensiv power.
Jeg forstår simpelthen ikke, hverken Helenius eller kritikken af klubben valgte at lade ham gå.
Klubben har altså ikke smidt guld på gaden eller noget der ligner.
Jeg kunne godt forstå, at klubben lod ham gå, hvis det var Helenius selv, der meget gerne ville væk. Det var det tilsyneladende ikke.

Jeg er muligvis alene med synspunktet, men jeg synes, at Helenius var en succes i AGF. Han gav nogle taktiske muligheder i slutfasen af en række kampe, og han var med til at lægge et tryk. Det manglede i høj grad i foråret, både når AGF skulle angribe, og når AGF skulle forsvare en føring hjem i fx Parken. Her viste Mathias Jørgensen sig helt håbløs (selv om form, sygdom etc også kan have spillet en rolle).

AGF var ikke mange point fra at nå noget meget sjovere i foråret. Måske havde Helenius ikke gjort hele forskellen, men at man fravalgte noget, man vidste fungerede, til fordel for to muligheder, man allerede har opgivet, virkede både dengang og i dag dumt - i hvert fald for mig. Og var PM i øvrigt gået i stykker tidligere, så havde man også været bedre tjent med Helenius end Ammitzbøll/Jørgensen som backup.

Dichio

Well-known member
En næsten nekrolog over Helenius som ikke har været målfarlig siden han drog til Aston Villa

Man kan kun holde af Helenius som er en gennemført god fyr og som virkelig taler pænt om klubben - det var også hans sidste chance i en af de store top7 klubber aab-ob-agf med rammer og mange tilskuere (fcm, bif, fcn og fck de andre), så den gjorde nok ekstra ondt for Helle.

Ingen tvivl om at vi manglede at kunne sætte det tryk eller skifte PM, der ikke lavede mål i foråret. MJ var reelt stort set ikke spilleklar, mens AA måske kunne have gjort forskellen, men som Helle ingen chancer fik. Om vi så havde haft Vildsæk eller Uhre på bænken havde det ikke nyttet noget. PM og NP sætter David først af den dag de møder op med træben og stok ser det ud til. Og fair nok de er holdets rygrad og været gode.

Nu er stats ikke alt - men de kan dog indgå sammen med det man ser, fx hvor hårdt kæmper man, truer man i dybden, er man agressiv i presset, en god relationsspiller osv.

Helenius fik kun 807 minutter sin første sæson (25% spilletid og 3 mål - svarende til samme målsnit iøvrigt pr minut som AA har haft igennem al sin AGF tid. AA: 256 min og Helle: 269. AA arbejdere mere hårdt og mere truer i dybden, mens Helle har bedre teknik og bedre med ryggen mod mål.

I efteråret fik Helle kun sølle 188 minutter, så derfor gav det mening af sportschefen JN at lade en mand gå, som David måske kun ville bruge ca 100 minutter i foråret, når nu man havde AA og MJ.

I udviklingsperspektiv virkede det spændende at bytte NH med MJ, der kunne give noget andet nemlig fart og flere mål - og kunne bruges på kanten også. Sidenhen har vi fået Dawid istedet. I den perfekte verden havde vi bare haft råd til Helle også og haft 4 angribere. Men Helle er lønmæssigt nok betydeligt dyrere end AA, og formentlig også ift Dawid (dog ikke inkl. transfer-afskrivninger). Det er altid svært blæse og have mel i munden.

Og er Helenius nu en bomber i Silkeborg
1 mål i 387 min. AA laver vel også 1-2 mål på den tid. Dawid har også scoret 1 mål på samme antal minutter. Nå det er tyndt grundlag, men som sagt 3 mål i AGF på 925 min - også lidt dårligere end fx AAs snit.
Iøvrigt fik Helenius også en skade i 3 sidste kampe - og dermed væk ca 20% af tiden. En biting dog.

Altså i 1 div lavede han mange - 10 mål i 13 kampe superstærkt (dog inkl straffe og frispark), men også lavere niveau ... lidt som det Dawid kom fra og var lige så målfarlig. Mon ikke Dawid også kunne noget lignende hvis han som Helenius sparkede både straffe og frispark (det gav Højer en del mål). Men flot uanset.

Tager vi OB tiden var den helt gal for Helle med kun 7 mål på to sæsoner inkl. at han var frisparks-skytten (straffe har jeg trukket fra). Så ligger vi på et snit på 475 min pr mål = 6 mål hvis man spiller alle minutter og kampe på en sæson! Eller det halve af AA og ca samme niveau som Junker havde i Horsens i minut stats uden at sparke frispark...

Så skal vi helt tilbage til sæson 16-17 hvor han lavede en del mål - dog også en del her på straffe og frispark. Men selv i den sæson lå han på 305 min pr mål inkl. frispark. AA 256 min. Kasper Junker de to år i AGF hvor han aldrig kunne lave mål lå på 322.

I tiden lige efter Aston Villa fra 14-16 blev det til 5 mål inkl. frispark (ex straffe) i 2316 - et snit på 462 minutter. Junker 322...

Så sympatisk fyr med alle evnerne, ikke den hurtigste og mest aggressive i pres spillet. Men efter faderens død, depression og knæk i Aston Villa, blev han desværre aldrig den samme igen. Landsholdet som han også var udtaget til og hele verden lå ellers for fødderne af den store støvlestørrelse 48. Men ak. Håber han når at få nogle gode sidste år.

Senest redigeret:

mono

Active member
Virkelig stærkt og skrapt interview med Peter Sørensen i Offside. Jeg har grinet ad sangen før, men håber vi er færdige med at synge "Peter slår sin kone". Av en skæbne.

andrewdk

Well-known member
Virkelig stærkt og skrapt interview med Peter Sørensen i Offside. Jeg har grinet ad sangen før, men håber vi er færdige med at synge "Peter slår sin kone". Av en skæbne.

Det må man nok sige.
Til gengæld lyder det til at det ville være helt på sin plads hvis han gav hende en tur i dag.

Mikkel_K

Well-known member
En næsten nekrolog over Helenius som ikke har været målfarlig siden han drog til Aston Villa
Fin gennemgang, og det er tydeligt, at man ikke behøver sætte Helenius op på en piedestal.

Én generel indvendig dog (og så skal jeg nok holde mig fra at tale Helenius op hele tiden): Jeg synes ikke, at spillere altid skal bedømmes alene på deres egne, individuelle stats. Mit indtryk var, at Helenius på banen også gav mere plads til fx Patrick Mortensen. Et eksempel var fx det meget vigtige udlignende mål i overtiden i genåbningskampen maj 2020 mod Randers (som jeg lige har genset på Youtube for at være sikker på, at jeg huskede rigtigt) - her tager Helenius et løb til første stolpe, der trækker to forsvarere væk og giver PM plads til en sikker scoring. Helenius rør overhovedet ikke bolden i angrebet - og det viser sig ikke i en statistikgennemgang af hans præstationer - men han har bestemt del i målet.

Jeg har ikke rigtigt tilsvarende minder om, at Ammitzbøll, Jørgensen eller nu Kurminowski tilsvarende har gjort deres medspillere mere farlige - men især for Kurminowski er der vel håb endnu om, at han med sine løb kan skabe plads til andre, selv når han ikke selv scorer.

Dichio

Well-known member
Nej AA har ikke samme evne til at dække sin bold og skabe plads. Tror dog det er lidt mere usynligt den måde AA og Dawid skaber plads - fordi det mere truer bagrummet.

Helt sikkert - og Helenius er en fantastisk holdspiller, og ingen tvivl om de to connect'ede på en helt speciel måde.
Stats er ikke alt, jeg synes desværre bare ikke de har været med ham siden før Aston Villa.

Før det lignede han den næste faste 9er på landsholdet. Farens død og depression - og et måske lidt for skrøbeligt sind med stærke følelser og behov for tryghed er nok en del af historien. Tydeligt at Kent Nielsen i flere omgange nu i aab, ob, sif får det bedste ud af ham. Synes også vi har set i tv-klip og interviews hvilket super godt menneske Helle er ift sine holdkammerater herunder fx den modtagelse han gav ST trods det var endnu en konkurrent. Stor respekt.

Man kan kun holde af ham, og synes han i begge perioder i Sif i glimt har vist han kunne forløse sit potentiale. Egentlig også i AGF. I OB gik det helt skævt sportsligt, men der blev sagt om ham fra staben at han gjorde alt rigtigt. Manglende bare det sidste.

Dichio

Well-known member
Interessant om Vibe - specielt 12 til ca 20 min, men ok det hele.
Pudsigt nok var AGFs hårde skole noget af bremsen - omvendt roser han komisk nok selvsamme rigtig mange gange i programmet for at hærde ham til senere succes i udlandet

Stone Cold

Well-known member
Og efter sigende spillede han en fremragende kamp, uden jeg dog selv så kampen.
Jeg så den sidste halve time - gennem en væg af lattertårer - og Pleidrup var fremragende. I øvrigt løb han konstant og fulgte FCK på kondi hele vejen... det er så imponerende for en mand på 40, at jeg slet ikke ved, hvad jeg skal sige. Viljestyrke og den ekstra luft en føring giver, betyder noget, men hold nu kæft!

Jeg tænker han har lidt ømme ben i dag...

Dichio

Well-known member
Jeg så den sidste halve time - gennem en væg af lattertårer - og Pleidrup var fremragende. I øvrigt løb han konstant og fulgte FCK på kondi hele vejen... det er så imponerende for en mand på 40, at jeg slet ikke ved, hvad jeg skal sige. Viljestyrke og den ekstra luft en føring giver, betyder noget, men hold nu kæft!

Jeg tænker han har lidt ømme ben i dag...
Det må være den hårde tone og træning i AGF :) men ja fedt med dem som bare bliver ved, love it og ikke stopper som 30 årig.

Martin Hansen

Well-known member
Lidt Pleidrup fun fact: Han blev sparet i weekendens 4-1 sejr over Jammerbugt, han var mildest talt ikke tilfreds. Imponerende i den alder med den karriere at være så sulten for at spille hver evige eneste gang.
Hernede er de meget stolte af Mister NFC og med god grund. En ægte klublegende som er et kæmpe forbillede for alle de unge spillere i klubben og nå ja så er han da som det mest narturlige også træner i klubben.

Dichio

Well-known member
hehe ja der måtte jo komme lidt mere, men sådan der det jo der er altid ca 15 spillere i truppen der ikke får en ordentlig chance. Vi har aldrig set hvad han egentlig kunne 300-400 minutter i ligaen blev det til så vidt jeg husker. Men samtidig ingen af os sad vel med den følelse at han kunne gøre det bedre end Jon og Albert når alt lægges sammen. Og Gift skulle også have nogen chancer og leverede mål og ass sidste efterår især.

Nu må han jo bare levere i Odd.

Man skal også huske på at Milan måske ikke selv har dagsordenen af kritik mod AGF, men også kan være norske journalister som borer i det, og man kan jo ikke brande sig selv ved at sige han bare ikke var god nok i GF.