New posts
  • Synes du ikke der er nok debat om AGF på sitet, udover vores kamptråde?

    Opret en profil eller log ind med eksisterende bruger, så kan du tilgå den generelle debat om AGF og om stadionbyggeriet. Dette inkluderer også vores store transfertråde.

Fejl Kamptråd: Superliga Nedrykningpuljen 21/22: Runde 23, Søndag d. 03.04.2022 kl. 14.00

Fejl Kamptråd: Superliga Nedrykningpuljen 21/22: Runde 23, Søndag d. 03.04.2022 kl. 14.00
Det er da lidt underligt at nogen mener at det er mere end godkendt at vinde 4 ud af 11 kampe på hjemmebane. Vi taler om stedet der skulle være et uindtageligt fort.
Jeg kan huske første gang jeg hørte DN som træner, det var da Lyngby havde første kamp i superligaen og jeg sagde til junior "Ham skal vi have til Århus". Da han kom var det, i mine øjne, på den forkerte måde så jeg var enig i træneren men uenig i måden han fik jobbet.
I dag mener jeg at han i bedste fald står stille. Han siger selv at han har det hold han vil ha' men så kan det da godt undre at han ikke bruger bænken før det er for sent.
Jeg vil da godt have en indikation fra optimisterne, Hvor langt skal vi ned i kvalitet før det udgør et problem?
Det er da rigtigt at David har skaffet en 3 og en 4 plads og det er isoleret flot MEN da vi fik bronze TABTE vi faktisk sølvet og da vi blev nummer 4 burde vi, efter manges mening, have taget guldet. Jeg håber da ved gud at det lykkedes AGF at få en spillestil og et udtryk men jeg tror desværre ikke meget på at det kommer. Den seneste taktik jeg har hørt David tale om var "Giv bolden til Jon og se hvad der sker" og den taktik er vel voldsomt under pres når Jon ikke engang spiller :)
 
Jeg tror på sejr. Det skal jeg simpelthen gøre. Vi skal hurtigst muligt have lagt afstand til bunden, og med en sejr vil jeg mere eller mindre være sikker på overlevelse - det er jeg nu alligevel, for selvom Vejle skulle få flere point end os, så kan jeg ikke se OB overhale os. Vi har mere kvalitet end resten af klubberne i nedrykningsspillet, og det SKAL altså skinne igennem i det her forår.

Med de karantæner vi har, så virker det mest oplagt at gå over til en klassisk 4-4-2, men det efterlader spørgsmålet om Jon og Bundu overhovedet kan spille i den formation. Det vil også give Kurminowski noget mere plads i front og vi kan fortsætte med at losse bolde op på PM. Så behøver vi i det mindste ikke ændre gameplanen. Men David fortsætter uden tvivl i sin 4-3-3, og så har jeg ingen idé om hvem der skal spiller 6'er. Jeg vil til enhver tid vælge et talent over Lund på 6'eren.
 

Jeg er med på at ryste posen... men Bisseck skal altså ikke spille 6'er.

Er det en 4-3-3, så må det være Lund som 6'er bag Wilshire og Brandhof.

Er det en 4-4-2, så giver midtbanen sig selv - og så må Kurmi og Paddy vise niveuaet foran, og så må Thorsteinsson og Bundu tage en lidt mere defensiv rolle på midtbanen.
 
Jeg havde nok bare forventet at vi var længere i forhold til at få det vendt, og 20 minutters god fodbold mod Viborg på hjemmebane kan vel ikke være tilfredsstillende for et hold som AGF.

Pas nu bare lidt på med at antyde, at 20-25 gode minutter mod Viborg er "tilfredsstillende " for mig, eller andre fans.
Det handler om at gribe det der er godt, se om det er værd at bygge på, og se på det der går galt, og se hvad der kan gøres ved det.
Præmissen for hele snakken er jo, at det IKKE er tilfredsstillende det AGF leverer pt.

Men når holdet kan spille sådan til man kommer foran, og så går helt i stå, og bagefter har spillere der siger at de ikke ved hvorfor de faldt tilbage, og at planen ikke var at falde tilbage, så er sagen bare lidt mere nuanceret.

Det betyder 3 ting umiddelbart:
1: Vi har i holdet gode nok spillere og evnen til at spille gode kampe, og komme foran, og spille god.
2: Vi har et mentalt problem i holdet, hvor spillerne har falsk tryghed i at falde tilbage og forsvare føringer, og når modstanderen scorer til sidst i kampene, så har vi ikke evnerne til at komme tilbage pt ofte nok.
3: Vi har et problem med trænerstaben vs truppen ift. at det der siges man vil ikke sker på banen. Når Anderson står bagefter og siger det ikke var planen, så forventer vi jo at se/høre sidelinjen råbe spillerne op, og få ændret tingene i pausen når det sker i første halvleg. Vi går jo altså til pause med en føring mod Viborg. Så at vi falder tilbage efter vores føring i første halvleg er en ting, men en anden og langt værre er, at vi ikke får det ændret til 2. halvleg efter at David, Dokken og Reddington har truppen mellem hænderne i omklædningsrummet i pausen.

Noget skal klart ændres der. Om det er andre spillere på banen. Anden formation, eller bare "andre aftaler" ved føringer ved jeg ikke.
Men der skal en klar plan for hvordan AGF skal spille når vi er foran. Jeg ville jo personligt ønske at vi bare fortsatte på den måde som bragte os foran. For til vi er foran er vi det bedste hold, og spiller friskt og ok offensivt til. Hvorfor ikke bare fortsætte? Der går for meget Atletico Madrid i den for mig at se. Og jeg frygtede at det var planen at man skulle forsvare føringer på den måde. Så jeg var glad for at høre at det IKKE var planen.

Men det bringer jo så de spørgsmål omkring punkt 1 og 2 i spil.

Samtidig må der være spillere som brænder for at bevise at de ikke har fortjent at sidde og rådne op på bænken, imens holdet falder fra hinanden på banen.

Jeg vil ikke sige holdet "falder fra hinanden", men jeg vil sige at jeg godt forstår hvis Munksgaard og Tingager sidder og tænker sit på bænken når Hausner og Alberto kokser rundt.

Mon ikke Tingager, Munksgaard og Brandhoff kommer til at levere en stærk indsats, og Bisseck, Bundu og Thorsteinsson kommer nok også hjem fra landsholdssamling med ny energi. Så må man bare håbe at trænerteamet har evalueret og været selvkritiske i forhold til at hjælpe holdet mere fra bænken, så kan vi måske overraske.

Jeg drømmer lidt om en 3-5-2, når nu ingen af angriberne er gode nok i øjeblikket, så vil et to mands angreb måske

Thorsteinsson og Bundu er måske bare ikke i klubben efter sommer. Og hvis Munskgaard heller ikke er det, så forklarer det måske også hvorfor han ikke spiller så meget. Hvis Tingager så sælges til sommer (han har jo lang kontrakt, og er oppe i årene nu ift salgsmuligheder), så kan det også forklare hvorfor Hausner/Bisseck foretrækkes hvis det er "lige" mellem dem sportsligt.

Ift det med to angribere, så savner jeg det også. Men jeg er okay med en hybrid-angriber-kant som nummer 2. Og jeg vil synes at Kurminowski frem for Jon ville være spændende. Eller Ihler/Grønbæk. For den rolle Jon kort havde sammen med PM var også spændende, hvor Jon fik mere lov til at bevæge sig over i den anden side, og mindre være "limet til kanten" i venstre side.
 
Lige præcis mod Vejle skal vi passe på med at se på opstillingen og lave for mange konklusioner på, hvordan AGF skal spille fremover.
Der er simpelthen så mange karantæner på midtbanen, at der vil blive stillet op på en måde, som er lidt alternativ.
 
Jeg er med på at ryste posen... men Bisseck skal altså ikke spille 6'er.

Er det en 4-3-3, så må det være Lund som 6'er bag Wilshire og Brandhof.

Er det en 4-4-2, så giver midtbanen sig selv - og så må Kurmi og Paddy vise niveuaet foran, og så må Thorsteinsson og Bundu tage en lidt mere defensiv rolle på midtbanen.
Var det ikke også omtalt på et tidspunkt, at man havde prøvet med Munksgaard på 6'eren? Det er en lidt absurd situation, med alle de midtbanespillere vi har i truppen, hvor Hvidt eller Duncan også kunne have været oplagte valg.

Selvom det rammer os nu, så skal man dog også huske at det i perioder rammer alle hold og dermed vil være en fordel for os (med budget til en bredere trup) i længden. Men ind imellem er der jo hold der kan få en enkelt god sæson, fordi de ikke rammes af kritiske skader/karantæner på samme positioner gennem en hel sæson. At AaB har kunnet klare sig igennem sæsonen hidtil med bare fire centrale forsvarere er jo helt absurd, når de spiller med tre fra start hver gang og de også har haft spredte karantæner. Men det har så også betydet at de har måttet spille kampe uden en direkte reserve på bænken. Der var vi også for en håndfuld år siden og det ramte os altid hårdt (eller sådan føltes det i hvert fald).
 
Var det ikke også omtalt på et tidspunkt, at man havde prøvet med Munksgaard på 6'eren? Det er en lidt absurd situation, med alle de midtbanespillere vi har i truppen, hvor Hvidt eller Duncan også kunne have været oplagte valg.

Selvom det rammer os nu, så skal man dog også huske at det i perioder rammer alle hold og dermed vil være en fordel for os (med budget til en bredere trup) i længden. Men ind imellem er der jo hold der kan få en enkelt god sæson, fordi de ikke rammes af kritiske skader/karantæner på samme positioner gennem en hel sæson. At AaB har kunnet klare sig igennem sæsonen hidtil med bare fire centrale forsvarere er jo helt absurd, når de spiller med tre fra start hver gang og de også har haft spredte karantæner. Men det har så også betydet at de har måttet spille kampe uden en direkte reserve på bænken. Der var vi også for en håndfuld år siden og det ramte os altid hårdt (eller sådan føltes det i hvert fald).
Jeg er i tvivl om Munks er prøvet der, men Lund er i hvert fald så sent som her i forårets opstart.
 
Uanset, hvordan vi vender og drejer det er det svækket og meget svagt AGF-hold, som skal spille nøglekamp i dag.

Best case er nok en tudegrim chancefattig bundkamp, hvor vi får hevet en tilfældig eller heldig 1-0 sejr hjem og dermed undgår at blive en del af nedrykningskampen.
 
Jeg kan endnu ikke hidse mig rigtigt op til kampen om 7. pladsen (jeg håber, at spillerne kan!), så hvis man bare undgår et nederlag - og dermed holder afstanden til stregen på mindst 10 point - er det vel ok i min bog.
 
Jeg kan endnu ikke hidse mig rigtigt op til kampen om 7. pladsen (jeg håber, at spillerne kan!), så hvis man bare undgår et nederlag - og dermed holder afstanden til stregen på mindst 10 point - er det vel ok i min bog.
Jeg er med et godt stykke af vejen. Et hidtil forsømt forår skal udnyttes til at forberede sensommeren med rigeligt spilletid til marginalspillere. Og det bliver ikke kønt.

Omvendt er 7. Pladsen lig med nogle meget udviklende kampe og et run dér kan hjælpe med at slette følelsen af forsømt forår.

Uanset er jeg nok ikke specielt motiveret før der kommer en reel chance for 7'eren og/eller holdet viser noget der peger frem.
 
Jeg tænker godt vi kan skabe en nogenlunde lige kamp og uafgjort vil være fint, sejr fantastisk. Det er så vigtigt ikke at ryge ud i en VM-nedrykning.

De 3 nedrykninger er en væsentlig del af forklaringen til vores deroute i 20 år. Det er ikke bare de fx 50 mio den koster. Det er også afledte udgifter samt manglende kontinuitet både i trup, ledelse og organisation pga nedskæringer. Fx måtte vi sælge spille til spotpris, som fx Jakob Poulsen vi vist fik 5 mio for og FCM senere solgte dyrere, plus fik spotslig afkast i mange år før og efter. Han var en væsentlig brik i et større spil for FCMs optur. Nogle af sponsorerne og spillerne tænkte sig nok også en ekstra omgang ift AGF årene efter hver nedrykning. Sådan kan man blive ved. Endelig hele imaget og 3 kedelige sæsonen udenfor rampelyset. Det er hårdt nok bare ikke at skulle top6 spil, hvor en klub som AGF hører hjemme.
 
Det er ikke 7. Pladsen der skal jagtes, det er sammenhængende præstationer, der kan gi en eller anden forhåbning om at det kan blive top 6 i næste sæson. I den seneste Mediano Data, fortalte de at 4 af de seneste 5 modstandere (Sønderjyske, Nordsjælland, Vejle og Viborg) ligger højest på expected goals imod, og alligevel er AGF sidst i Expected Goals for i de seneste 5 kampe. Offensiven er altså ikke blevet en skid bedre her i foråret, men defensiven er til gengæld blevet ringere.

Så brug alle kræfter i de kommende 10 kampe på at få spillet holdet sammen til næste sæson - det er det eneste der betyder noget, bortset fra at undgå nedrykning.
 
Det er ikke 7. Pladsen der skal jagtes, det er sammenhængende præstationer, der kan gi en eller anden forhåbning om at det kan blive top 6 i næste sæson. I den seneste Mediano Data, fortalte de at 4 af de seneste 5 modstandere (Sønderjyske, Nordsjælland, Vejle og Viborg) ligger højest på expected goals imod, og alligevel er AGF sidst i Expected Goals for i de seneste 5 kampe. Offensiven er altså ikke blevet en skid bedre her i foråret, men defensiven er til gengæld blevet ringere.

Så brug alle kræfter i de kommende 10 kampe på at få spillet holdet sammen til næste sæson - det er det eneste der betyder noget, bortset fra at undgå nedrykning.
Sådan ser jeg det også, men tænker nu også godt holdet kan jagte sejre og 7. pladsen, selvom vi øver os i at få et spilkoncept og styr på defensiven igen. Uanset som vi bliver de første der snupper EC via nr 7, så har det en værdi i sig selv at slutte så højt som muligt ift ro og selvtillid.

Men står valget mellem vi ikke kommer videre spillemæssigt og nr 7. Eller vi får et bedre spilkoncept og bliver nr 10, så køber jeg sidste.
 
Udover de i forvejen skadede og karantæneramte er Kurmi og Jon heller ikke med i dag. Intet om Jon. Kurmi med en mindre skade. Og fem ynglingespillere i truppen. Så skidt står det til. Jon spillede landskamp men må være færdig for GF resten af sæsonen. Og vi ser allerede nu ud til kun at tænke på næste sæson.
 
Last edited:
Jeg er med et godt stykke af vejen. Et hidtil forsømt forår skal udnyttes til at forberede sensommeren med rigeligt spilletid til marginalspillere. Og det bliver ikke kønt.

Omvendt er 7. Pladsen lig med nogle meget udviklende kampe og et run dér kan hjælpe med at slette følelsen af forsømt forår.

Uanset er jeg nok ikke specielt motiveret før der kommer en reel chance for 7'eren og/eller holdet viser noget der peger frem.

En 7. plads reder selvfølgelig ikke sæsonen. Men at slutte godt af, og måske ligefrem udvikle lidt på en spillestil som man kan tro på efter sommer er ikke at kimse af. Og står man i en finale om europæiske pladser, så kribler det nok også i de fleste til den tid.

Men jeg er for første gang meget længe tvunget til ikke at komme på stadion pga. andre planer lagt inden TV-programlægningen.
Og jeg har det under ligt med ikke at skulle være der, men omvendt så er det da lidt nemmere at sluge når det er bund-6 det drejer sig om, end hvis det var en kamp mod BIF om AGFs forsøg på at kravle mod top 4... Det indrømmer jeg gerne.

Men jeg husker bare hvor meget jeg også gik op i sagerne som lidt yngre i start 20'er, hvor AGF jo bare også lå og fik konstante 10. og 8. pladser på skift.
Så efter to sæsoner i top 6, og faktisk medaljer og top 4, så har jeg også lidt taknemmelighed at give af, altså ift. at jeg stadig ser det som en potentiel "mellemsæson". Ikke at jeg tror AGF brager sig frem til medaljer igen næste år. Mine ambitioner er stadig "kun" omkring, at vi skal i top 6, og se om 4.pladsen kan blive vores, og så at vi skal forsøge at komme i pokalfinalen. Det er vi ikke længere fra, end at en ny sæson med 2-3 profiler tilført kan blive realistisk igen.

Målt på foråret her isoleret får man ingen gode svar frem. Men vi er jo også mere end 5 kampe. Nu må det slutspil her vise hvor vi vil hen.
Og klart at jeg hellere ser os jagte måden vi skal blive gode næste sæson, end jeg vil have os til at jagte "resultatet" på kort bane ift. 7.pladsen nu her.
Jeg vil hellere have at AGF står bedst muligt til sommer, end jeg vil have en 7.plads over en 8.plads denne sæson. Så på den led føler jeg det hele er lidt mærkeligt. "Næst'år".
 
Udover de i forvejen skadede og karantæneramte er Kurmi og Jon heller ikke med i dag. Intet om Jon. Kurmi med en mindre skadede. Og fem ynglingespillere i truppen. Så skidt står det til. Jon spillede landskamp men må være færdig for GF resten af sæsonen. Og vi ser allerede nu ud til kun at tænke på næste sæson.
Ifølge Stiften er Jon skadet, i øvrigt.
 
Udover de i forvejen skadede og karantæneramte er Kurmi og Jon heller ikke med i dag. Intet om Jon. Kurmi med en mindre skade. Og fem ynglingespillere i truppen. Så skidt står det til. Jon spillede landskamp men må være færdig for GF resten af sæsonen. Og vi ser allerede nu ud til kun at tænke på næste sæson.
Lad os håbe det...

Hvis vi som forventet taber i dag, er vi en del sf nedrykningskampen.

Det er en befrielse hvis/når vi kan tænke på næste sæson. Det vil vi trods alt næsten 100% kunne gøre med en sejr i dag men det er en kamp som VB bør vinde.
 
Hvis vi ser bort fra at vi ikke har momentum (dog spillede vi lige op med Brøndby for få dage siden), så synes jeg nu stadig en midtbane med Wilshire, Brandhof og Munks/Lund/Beck bør kunne matche Vejle. Vi skal naturligvis have styr på Albentosas luftspil denne gang. Men han kan ikke overraske igen. Vi ved hvad han kommer med.

Den ledige kant plads kan Ihler og Dall dele - 45 min hver, det kan ikke være meget så vildt meget ringere end det Jon har leveret sidste 12 måneder. Så kan vi få set de to an. For Links er vel ikke klar?

Vil DN spille med mere "densiv sikring" og rutine, kan han vælge at sætte Alberto på kanten igen og stadig have en rutineret start11 hvis man lige vil have overstået vejle kampen og lukket VM-spøgelset ned. Munks og Lund deler så højre back og 6er.

Vi må se om det bliver rutinen eller Beck eller Ihler kommer i spil - måske endda Dall.
 
Hvis vi ser bort fra at vi ikke har momentum (dog spillede vi lige op med Brøndby for få dage siden), så synes jeg nu stadig en midtbane med Wilshire, Brandhof og Munks/Lund/Beck bør kunne matche Vejle. Vi skal naturligvis have styr på Albentosas luftspil denne gang. Men han kan ikke overraske igen. Vi ved hvad han kommer med.

Den ledige kant plads kan Ihler og Dall dele - 45 min hver, det kan ikke være meget så vildt meget ringere end det Jon har leveret sidste 12 måneder. Så kan vi få set de to an. For Links er vel ikke klar?

Vil DN spille med mere "densiv sikring" og rutine, kan han vælge at sætte Alberto på kanten igen og stadig have en rutineret start11 hvis man lige vil have overstået vejle kampen og lukket VM-spøgelset ned. Munks og Lund deler så højre back og 6er.

Vi må se om det bliver rutinen eller Beck eller Ihler kommer i spil - måske endda Dall.

Uenig angående midtbanen. En central midtbane med f.eks. Lund, Wilshere og Brandhof bør i udgangspunktet blive domineret af alle hold i Superligaen. Alene de manglende relationer er en kæmpe udfordring.
 
Top