New posts
  • Synes du ikke der er nok debat om AGF på sitet, udover vores kamptråde?

    Opret en profil eller log ind med eksisterende bruger, så kan du tilgå den generelle debat om AGF og om stadionbyggeriet. Dette inkluderer også vores store transfertråde.

Fejl Kamptråd: Superliga Nedrykningspuljen 21/22: Runde 30, Vejle - AGF, torsdag d. 12.05.2022 kl. 18.00

Fejl Kamptråd: Superliga Nedrykningspuljen 21/22: Runde 30, Vejle - AGF, torsdag d. 12.05.2022 kl. 18.00
AGF’s venstre forsvarsside er den der har lukket stort set alle mål ind i nedrykningsspillet, så det er virkelig en achilleshæl, og der er ikke nogen udsigt til at det kommer til at ændre sig mod Viborg.
Interessant. Er det en fornemmelse eller er det fakta?

Kunne godt tænke mig at se en opgørelse over det, hvis det findes. Synes det er en af SIBs største fejl, at han har satset så hårdt på Kahl, uden reel konkurrence. Det har vi betalt en stor pris for særligt i det her forår. Kahl var slet ikke klar til sådan en bærende rolle og Lund har ikke været et tilstrækkeligt brugbart alternativ. Og begge dele har været tydeligt HELE sæsonen, så hvorfor blev det ikke addreseret i vinterpausen.
 
Interessant. Er det en fornemmelse eller er det fakta?

Kunne godt tænke mig at se en opgørelse over det, hvis det findes. Synes det er en af SIBs største fejl, at han har satset så hårdt på Kahl, uden reel konkurrence. Det har vi betalt en stor pris for særligt i det her forår. Kahl var slet ikke klar til sådan en bærende rolle og Lund har ikke været et tilstrækkeligt brugbart alternativ. Og begge dele har været tydeligt HELE sæsonen, så hvorfor blev det ikke addreseret i vinterpausen.

Man kan i hvert fald sige, at havde man hentet Mølgaard i Vejle, og Christian Sørensen i Viborg forud for sæsonen og betalt 5,5 mio hver for dem, så villle der være stor sandsynlighed for, at vi stod bedre i tabellen nu.

På papiret er Kahl en handel som kan flytte AGF mere på længere sigt, men jo kun i teorien.
Det forudsætter alt for mange ting. At Kahl kan indfri det potentiale der er på ham, og at holdet kan fungerer, og AGF er bedre placeret. Når man binder mange midler i få spillere, så er der større risiko for at andre fejler, og efterlader holdet med dårligere resultater. Et problem vi havde dengang i 2014 også. Start 11 var på papiret fin nok. Men med skader, og underpræstationer hos profiler, så var dem der skulle spille i stedet simpelthen ikke gode nok.

PC ville ikke give 6 mio for Amundsen dengang i Vejle. SIB ville hellere købe en ung svensker end en solid spiller, som kunne tage over fra Højer fra dag 1, sammen med en ditto til højre side, og så supplere derfra. Det er det man skal, såfremt man skal lave de store salg på sigt, altså det med at købe til 7-10 mio i ung alder, og så se om man kan sælge dem for 15-35 mio. Men man sælger INTET hvis holdet underpræsterer vildt, og ligefrem kollapser fordi truppen er skævt sat sammen. Jeg synes dog at truppen var god nok denne sæson til at opfylde kriteriet "mellemsæson", hvor midler skulle frigives etc etc. Dermed PO og Eskelinen ud i vinters, og midlertidige ind, og Bundu, Links, Jon og Grønbæk som kanter på papiret godt nok.

Jeg vedholder at det ikke er truppens kvalitet der er største grund til at vi er her nu.
Men klart at "truppen er for til at burde kunne rykke ud" vækker genklang fra tidligere tider, ala 2013-2014.
Men med en 7.plads og mere end dobbelt så mange point som Vejle/Søe på det tidspunkt hvor vi lukker transfervinduet ned i vinters, så synes jeg også der var noget om snakken. At holdet gik fra at have adskillige clean sheets, og lave næsten 2 point i snit i det sene efterårs 10 kampe efter transfervinduets luk og Anderson/Bundu/Brandhof var klar for holdet (og PM tilbage fra skade), så fatter man ikke at den defensive styrke bare er pist væk nu.

I går mod Vejle kokser Lund nogle gange. Men vores evne til at lukke kampene ned er generelt væk i det forår her.
Rykker vi ud med det hold her, så er det den største fiasko i min tid som AGF'er siden midt 90'erne.
Lad det for fanden ikke ske.

Og lad os, såfremt vi overlever, så bygge på ordenligt til sommer. Med spillere man kan bygge et fundament på.
 
Jeg synes, at Kahl var et rigtig, rigtig fornuftigt køb dengang. Og der var da primært positive kommentarer. Her kan man f.eks. se Bold.dk kommentar-spor ifm. købet: https://www.bold.dk/snak/index.php?action=thread&id=6264641

Men de fleste havde jo nok forventet, at han kunne levere et større aftryk, end tilfældet har været. Svensk U21-landsholdsspiller, som kom fra en af topklubberne i Sverige, hvor han havde spillet fast en hel sæson. Det var da et klassekøb til 1,5 mio. euro, som skulle være med til at få os til det næste skridt transfermæssigt.

Men der har været 3 primære problemer, som jeg ser det. 1) Han skulle tage over for klubbens altoverskyggende bedste mand, Højer, hvis styrker en stor del af vores spil var bygget op omkring - lidt af en Uriaspost! 2) Han er trådt ind på et hold, der tydeligvis ikke fungerer. Og det er klart, at man som ung og uerfaren spiller i et nyt land trænger til noget stabilitet, når man skal integreres. 3) Han var angiveligt hentet ind mhp. at spille primært som wingback, da han tydeligvis har sine styrker i det offensive.

Så igen, på papiret var det et rigtig fornuftigt køb, som jeg aldrig nogensinde vil klandre SIB for. Det var godt set! Og bare en skam, at det ikke er blevet forløst (endnu).

Lund derimod virker for mig helt hovedrystende. Og det har vi også diskuteret meget allerede. Jeg kan simpelthen ikke se, hvorfor man mente, at det var nødvendigt at hente ham ind som overgangsfigur og gardering (og da slet ikke se, hvorfor han skulle forlænges!), for vi havde jo allerede overgangsfigurer/garderinger i truppen på både HB og VB:
- Man kiggede efter en erstatning til Diks, som så endte med at blive D'Alberto (flot! 😅). Men en overgangsfigur var jo ikke nødvendig, da man allerede havde etablerede Munksgaard i truppen, og Lassen, som ville kunne agere backup, indtil D'Alberto var på plads - hvilket han var allerede i midten af juli.
- Man kiggede efter en erstatning for Højer, som så endte med at blive Kahl. Her mener jeg heller ikke, det var nødvendigt med en overgangsfigur som Lund, da vi jo allerede havde Gersbach (som var skadefri) og Juelsgaard, der ville kunne dække pladsen, indtil den nye VB var på plads.

Hvis vi bliver oppe, er jeg dog med på at hente Tobias Mølgaard, selvom jeg har talt ham lidt ned tidligere. Men jeg har nok undervurderet ham lidt. Det ligner lidt en Vallys/Stage-historie, hvor vi ser en sent udviklet spiller, som langsomt men sikkert lægger lag på hele tiden, og hvor kun tiden er den egentlige begrænsning (på et tidspunkt begynder den fysiske formåen jo at gå den forkerte vej).
 
Men de fleste havde jo nok forventet, at han kunne levere et større aftryk, end tilfældet har været. Svensk U21-landsholdsspiller, som kom fra en af topklubberne i Sverige, hvor han havde spillet fast en hel sæson. Det var da et klassekøb til 1,5 mio. euro, som skulle være med til at få os til det næste skridt transfermæssigt.
Enig. Min største anke ift. i sommers var manglen på "her og nu"-spillere.
Det håbede vi Kahl også var, men viste sig ikke at være det. Tror ikke mange betvivler at han stadig kan blive skide god.
Men vi havde et stort behov NU. Og har det stadig.
 
Håb og frygt.

Håb: 1) Vi vinder en af de to sidste kampe, så er geden barberet, og vi kan se frem mod en ny sæson. Sandsynlighed 25%
2) Vi får en eller to uafgjorte, mens Vejle højst får 4 points. Sandsynlighed 40%
3) Vejle får højst 3 points. Sandsynlighed 60%,

Frygt: 1) Vejle får 6 points, mens vi højst får 2. Sandsynlighed 15%
2) Vejle får 4 points, mens vi får 0. Sandsynlighed 25%

Hvis mine sandsynligheder holder, er vi trods alt storfavoritter til at blive i suppen. Men det kan komme til at holde hårdt.
 
Hvis man skal have de positive briller på, så er vi selvfølgelig stadig favoritter til at blive oppe.

Selvom Vejle slog os i går, var det altså ikke nogen overbevisende indsats fra dem. De scorede et flot mål, som dog også opstod pga. meget tvivlsomt forsvarsspil fra Oliver Lund. Og de var også ved at score til 2-0 kort tid efter - igen pga. tvivlsomt forsvarsspil fra Oliver Lund. Udover de 2 situationer, havde de ikke meget offensivt at komme med. Til sammenligning havde vi også 2 store chancer - hvor særligt Jon nok burde have scoret.

Nej, vi scorer ikke mange mål... vel nærmest ingen. Men ja, vi lukker trods alt også godt af, når vi da lige undgår de værste personlige fejl. Og kan det ikke meget fint tænkes at resulteret i i hvert fald 1 uafgjort i de seneste 2 kampe. Det håber og tror jeg.

Vejle derimod ser trætte ud (det gør vi selvfølgelig også). Og det giver god mening med de flere ekstra kampe, de har haft det sidste stykke tid med pokalsemifinale. Og med Albentosa og Mucolli ude i næste kamp, kan det altså godt se svært ud for dem mod FCN, hvor de i hvert fald som minimum skal have 1 point for at have nogen som helst chance. Det efterlader virkelig ikke meget rum til nogen som helst fejl. Særligt ikke mod et FCN-hold, som nu endegyldigt kan lægge nedrykningsspøgelset på hylden og spille frit.

Vejle SKAL minimum have 4 point i de sidste 2 kampe. Og det er kun nok, hvis vi får 0 point. Hvis vi bare får 1 point, SKAL de have 2 sejre.
Så alt andet lige vil jeg da langt hellere være i vores situation end i Vejles.

EDIT:
Jeg kalder Lunds forsvarsspil tvivlsomt. Men "tvivlsomt" indikerer jo, at der trods alt kan være tale om forsvarsspil. Så lad os kalde det "ikkeeksisterende" i stedet.
 
Og det er heller ikke fordi, at Vejle rider på en bølge.

I deres seneste 8 ligekampe har de 2 sejre, 4 uafgjorte og 2 nederlag. Læg dertil 2 nederlag i pokalen. Og de skal i næste kampe møde FCN, som ikke har tabt i 7 kampe og netop rider på en bølge for første gang i hele sæsonen.
 
Jeg vil gerne vide hvor få mål vores angreb har scoret siden nytår. Min fornemmelse er nul, men det er nok - trods alt - følelserne der spiller ind.
Jeg ser frygtelig mange ligheder med foråret, hvor Graulund var ude med en diskusprolaps og vi blev ekstremt endimensionelle og endte med at rykke ned.
 
Jeg ser frygtelig mange ligheder med foråret, hvor Graulund var ude med en diskusprolaps og vi blev ekstremt endimensionelle og endte med at rykke ned.
Uha ja, det deja-vu er også pludseligt trådt frem hos mig. Jeg husker endnu mere den grimme fornemmelse, jeg havde i kroppen dengang med Erik Rasmussen, hvor vi netop havde tabt 0-3 mod HB Køge (foråret 2010 vist nok). Skandaløs indstilling der cementerede spillernes og trænerens absolut rådvildhed, lederskab og inkompetence, som vi nu igen pludselig oplever.
 
Jeg vil gerne vide hvor få mål vores angreb har scoret siden nytår

Jamen vi startede jo året ud som lyn og torden på målscoringsfronten. Og som et vandfald på den defensive front. 3-2 sejr over SE og 2 x 2-3 nederlag til VB og FCN. Tænk, hvis vi havde spillet uafgjort i Vejle i den kamp i stedet for at indkassere det mål til sidst. Så havde vi været matematisk sikret nu - selv med den elendige stime, der fulgte. Eller hvis vi bare havde fået uafgjort i FCN i stedet for 2-3 nederlag. Så var Vejle tvunget til 2 sejre i de 2 næste kampe.

Piller vi de 3 kampe væk, har vi siden da scoret 7 mål i 10 kampe. De er som følger:
- Grønbæk mod BIF, hvor han spiller kant
- Anderson mod Viborg, hvor han spiller midtbane
- Grønbæk og Ihler mod FCN, hvor de begge spiller kanter
- Tingager mod SE
- Kurminowski mod OB
- Tingager mod SE

Så 1 mål af vores frontangriber i de seneste 10 kampe.
3 mål fra vores kanter.
1 mål af vores midtbane.
Og 2 mål af vores centerforsvar.

Og en succesrate på indlæg på 0,005 %.
 
Jamen vi startede jo året ud som lyn og torden på målscoringsfronten. Og som et vandfald på den defensive front. 3-2 sejr over SE og 2 x 2-3 nederlag til VB og FCN. Tænk, hvis vi havde spillet uafgjort i Vejle i den kamp i stedet for at indkassere det mål til sidst. Så havde vi været matematisk sikret nu - selv med den elendige stime, der fulgte. Eller hvis vi bare havde fået uafgjort i FCN i stedet for 2-3 nederlag. Så var Vejle tvunget til 2 sejre i de 2 næste kampe.

Piller vi de 3 kampe væk, har vi siden da scoret 7 mål i 10 kampe. De er som følger:
- Grønbæk mod BIF, hvor han spiller kant
- Anderson mod Viborg, hvor han spiller midtbane
- Grønbæk og Ihler mod FCN, hvor de begge spiller kanter
- Tingager mod SE
- Kurminowski mod OB
- Tingager mod SE

Så 1 mål af vores frontangriber i de seneste 10 kampe.
3 mål fra vores kanter.
1 mål af vores midtbane.
Og 2 mål af vores centerforsvar.

Og en succesrate på indlæg på 0,005 %.
Bekræfter desværre min fornemmelse.
Det er ligegyldigt, at vi ikke lukker specielt mange mål ind, når vi er ude af stand til selv at score. Suk.
Jeg kan huske en radiokommentator som dengang kaldte os farlige som en halvtrist blåskimmelost.
 
Bekræfter desværre min fornemmelse.
Det er ligegyldigt, at vi ikke lukker specielt mange mål ind, når vi er ude af stand til selv at score. Suk.
Jeg kan huske en radiokommentator som dengang kaldte os farlige som en halvtrist blåskimmelost.

Lad os lige få nogle tal på.
Da transfervinduet lukkede i sommers spillede vi 10 kampe, hvor vi kun scorede 10 mål.
Grunden til vi fik 1,80 point i snit i de kampe var at vi lukkede få mål ind. Vi lukkede nemlig kun 7 mål ind i hele den periode.

Havde vi lukket ligeså få mål ind i foråret var det selvfølgelig blevet til flere point, og også blevet til sejre.
Det er paradoksalt, at vi går ind fra jul og til et forår, hvor det vi skal arbejde på er at score flere mål, og det vi ender med er ligeså få scorede mål, men hvor vi bare indkasserer flere, og dermed laver færre point. Vi havde samme situation i 2021 ift offensiven. Da Diks og Højer var her, og PM stadig havde dem, så scorede holdet flere mål ud af kvalitets-enkeltaktioner. Især på dødbolde og skud udefra.

Men vi har i 1,5 år ikke scoret nok mål, sådan generelt. Det skulle for ofte komme fra enkelt-aktioner.
Selv i efteråret 2020 blev vi reddet af langskud af Højer, PM, Grønbæk, og saksespark i Horsens fra Diks etc.

Det har helt generelt været et stort offensivt problem. Og det er i min optik der hele balladen omkring David Nielsens hold har ligget.
Uden hurtige kanter/backs med mange mål i støvlerne, så fungerer det ikke. Derfor er det jo også utilgiveligt med transfervinduer ala det PC sluttede med, hvor han som jeg har nævnt flere gange efterlod David med Tengstedt og Jevtovic frem for Bundu, Ankersen, Lunding og Kaastrup. Jon/Links var allerede i truppen. Diks og Højer blev så af SIB skiftet ud med ringere alternativer også, og Bundu blev hevet ind som backup.

Det er også derfor pilen for mig peger i begge retninger. For mig nytter det ikke at træneren ikke kan uden de backs/kanter. Men det nytter ikke heller ikke at have gode nok kanter/backs når man har den træner. Er svaret så bare at smide David ud, og få en træner der ikke lever taktisk så meget på kanter/backs? hhmmmm... Nej så simpelt er det jo ikke.

Det er både et problem at træneren ikke kan løse udfordringen vi har. Og det er et problem at vi ikke har gode nok kanter/backs.
Jeg synes Links, Bundu, Jon og til dels Grønbæk var og er godt nok til missionen i foråret. Så min pil ift. kanterne peger mere på David end truppen der.
Og sådan ser jeg det også generelt. Men det er klart at David jo for fanden ikke bærer al skylden. Men når ansvaret skal fordeles, og konsekvenserne gøres op, så handler det uendeligt meget om hvordan de har aftalt det forud for sæsonen, og forud for dette forår, hvor David IKKE fik en ny kantprofil ind, og ej heller en ny backprofil ind, eller en ny angriber selvom vi havde scoringsproblemer.
 
Lad os lige få nogle tal på.
Da transfervinduet lukkede i sommers spillede vi 10 kampe, hvor vi kun scorede 10 mål.
Grunden til vi fik 1,80 point i snit i de kampe var at vi lukkede få mål ind. Vi lukkede nemlig kun 7 mål ind i hele den periode.

Havde vi lukket ligeså få mål ind i foråret var det selvfølgelig blevet til flere point, og også blevet til sejre.
Det er paradoksalt, at vi går ind fra jul og til et forår, hvor det vi skal arbejde på er at score flere mål, og det vi ender med er ligeså få scorede mål, men hvor vi bare indkasserer flere, og dermed laver færre point. Vi havde samme situation i 2021 ift offensiven. Da Diks og Højer var her, og PM stadig havde dem, så scorede holdet flere mål ud af kvalitets-enkeltaktioner. Især på dødbolde og skud udefra.

Men vi har i 1,5 år ikke scoret nok mål, sådan generelt. Det skulle for ofte komme fra enkelt-aktioner.
Selv i efteråret 2020 blev vi reddet af langskud af Højer, PM, Grønbæk, og saksespark i Horsens fra Diks etc.

Det har helt generelt været et stort offensivt problem. Og det er i min optik der hele balladen omkring David Nielsens hold har ligget.
Uden hurtige kanter/backs med mange mål i støvlerne, så fungerer det ikke. Derfor er det jo også utilgiveligt med transfervinduer ala det PC sluttede med, hvor han som jeg har nævnt flere gange efterlod David med Tengstedt og Jevtovic frem for Bundu, Ankersen, Lunding og Kaastrup. Jon/Links var allerede i truppen. Diks og Højer blev så af SIB skiftet ud med ringere alternativer også, og Bundu blev hevet ind som backup.

Det er også derfor pilen for mig peger i begge retninger. For mig nytter det ikke at træneren ikke kan uden de backs/kanter. Men det nytter ikke heller ikke at have gode nok kanter/backs når man har den træner. Er svaret så bare at smide David ud, og få en træner der ikke lever taktisk så meget på kanter/backs? hhmmmm... Nej så simpelt er det jo ikke.

Det er både et problem at træneren ikke kan løse udfordringen vi har. Og det er et problem at vi ikke har gode nok kanter/backs.
Jeg synes Links, Bundu, Jon og til dels Grønbæk var og er godt nok til missionen i foråret. Så min pil ift. kanterne peger mere på David end truppen der.
Og sådan ser jeg det også generelt. Men det er klart at David jo for fanden ikke bærer al skylden. Men når ansvaret skal fordeles, og konsekvenserne gøres op, så handler det uendeligt meget om hvordan de har aftalt det forud for sæsonen, og forud for dette forår, hvor David IKKE fik en ny kantprofil ind, og ej heller en ny backprofil ind, eller en ny angriber selvom vi havde scoringsproblemer.
Jeg snakker ikke om hvis skyld det er. Men konstaterer blot, at vores aktuelle spil trækker nogle grimme tråde tilbage til fortiden.
 
Jeg snakker ikke om hvis skyld det er. Men konstaterer blot, at vores aktuelle spil trækker nogle grimme tråde tilbage til fortiden.
Fair. Men du skrev nu altså, at det er ligegyldigt at vi ikke lukker specielt mange mål ind, og det skrev jeg lidt om, at det ikke ikke er ligegyldigt, såfremt det andet er bare lidt på plads.

Min pointe her var, at vi jo fik masser point i efterårets sene 10 kampe, fordi vi lukkede bedre af. Så selvfølgelig betyder det noget.
At du så åbenbart mente noget andet kunne jeg ikke vide :D

Edit: Vi blev jo ud af det blå et hold der lukkede masser af mål ind på dødbolde. Sjovt nok efter vi netop skiftede Karlsen ud (dødboldstræner), og skulle omlægge til nye offensive mønstre. (Dokken).
Ufatteligt at vi pludselig lukker 2 mål ind oftere end under det... Fra at lukke 7 mål ind i 10 kampe i efteråret.
 
Last edited:
Top