Nyheder

Landsholdet

Stig AKA Frank Heskjær

Well-known member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
3.621
Point
63
swharders date=1562928420 sagde:
[member=25]Stig AKA Frank Heskj?r[/member]
Jeg er s?dan set enig, men skulle jeg tilf?ldigvis ramme England vs Frankrig er det ok med mig. Rammer jeg Georgien vs San Marino (😉) holder jeg en fest i baren.
...Men t?nk, hvis det bliver DK vs Sverige...
 Jeg forst?r bare ikke hvorfor man ikke kan anmode om billetter til Danmarks kampe, og s? m? man dukke op hvis man vinder. 

PerJensen90

New member
Oprettet
13 September 2019
Beskeder
2
Point
0
Webside
mondokaos.dk
Fantastiske takter her p? det seneste. Har stor respekt for vores k?re normand, Hareide. Forst?r ?rlig talt ikke kritikken. Holdninger i mod Hareide?

swharders

Active member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
515
Point
28
R?vkedelig norsk troldebold. Vi har en hel r?kke dygtige boldspillere p? holdet, men alligevel stiller vi op med ?Dolph? Cornelius i front.
Vi pr?sterede intet mod Schweiz, men vandt heldigt.

Martinstranger

Administrator
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
1.723
Point
63
swharders sagde:
R?vkedelig norsk troldebold. Vi har en hel r?kke dygtige boldspillere p? holdet, men alligevel stiller vi op med ?Dolph? Cornelius i front.
DBU har vurderet at spillestilen ikke kan b?re p? den lange bane Peter M?ller freder Hareide ? Ekstra Bladet
Peter M?ller siger det ikke til citat, men den retning, Hareide har sat for landsholdet, er ikke holdbar p? den lange bane, selv om der aktuelt er sportslig succes med 31 kampe uden nederlag.

- ?ge og Jon har lige nu succes med den m?de, de g?r det p?. Vi kommer til at g?re det anderledes om nogle m?neder, siger Peter M?ller og uddyber:

- Som forbund er det vigtigt, at vi s?tter en retning. Vi har tilvalgt Kasper Hjulmand til at g?re det p? en anden m?de, fastsl?r Peter M?ller.
Men Hareides kontrakt udl?ber til n?ste sommer og der udl?ber den ogs? for en vis anden tr?ner i Aarhus:)

SteenA

Well-known member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
2.231
Point
63
PerJensen90 date=1571216312 sagde:
Fantastiske takter her p? det seneste. Har stor respekt for vores k?re normand, Hareide. Forst?r ?rlig talt ikke kritikken. Holdninger i mod Hareide?

Jeg er lidt delt. Jeg har respekt for de resultater Hareide har opn?et, men jeg m? samtidig konstatere, at jeg ikke ser landskampene l?ngere, fordi det ikke er s?rlig god fodbold (og fordi jeg p? et tidspunkt har opgivet at k?be skiftende tv-pakker for at f?lge det).

Jeg ved godt at det er en fork?let indstilling at skulle forlange, at lille Danmark B?DE spiller god fodbold og vinder kampe, men jeg vil s? bare hellere bruge min fodboldinteresse p? AGF. 

Dichio

Well-known member
Oprettet
22 Juni 2019
Beskeder
2.512
Point
63
Ja det er ret komisk et eller andet sted, at vi ikke har tabt i 100 ?r med landsholdet under ?ge, men det er kedelig fodbold. Under Morten Olsen blev landsholdet ogs? af mange til sidst omtalt som kedeligt trilleri.

Richardo fik ogs? kritik for spillet - men vandt EM. Nu vender vi s? m?ske lidt tilbage til trilleriet med Hjulmand (som jeg ellers godt kan li)

Lidt som i AGF under Wieghorst og nu DN....

Puha den er sv?r.... problemet er vel at vi som fans indr?mmet allerhelst b?de vil se et vinderhold, flot og underholdende fodbold.

I 80'erne havde landsholdet bare de st?rste stjerner i Europa over hele linjen - de kom fra topklubber og anf?rt af Allan Simonsen, der var top 5 i Europa flere ?r - blev ogs? stemt ind som nr 3 i 1983, da han spillede i Vejle. (fik al for lidt kredit ift fx Laudrup). Med alle de stjernespillere l? det lige for at spille flot.

De stjerne har vi ikke haft l?nge - dog vil jeg sige bredden p? landsholdet vel n?rmest aldrig har v?ret bedre.

Helt generelt tror jeg p? at det hold, der tager initiativet i kampene vinder mest (det kr?ver s? man har kvaliteten)
Omvendt vinder et hold med ikke at spille naivt, men holde fokus p? sine styrker ift de spillere der er til r?dighed.
Agressivitet i dueller og presspil har altid v?ret underholdende - og godt ift resultater. S? det er i hvert fald en sikker vindervej. Godt organiseret forsvarsspil ogs? altid godt, men man skal ogs? kunne angribe (kontraspil og lukke et forsvar op, hvor bussen er parkeret).

Og Brasiliens stjernehold  i 80'erne var bedste eksempel p? at man ogs? skulle kunne forsvare, men hvor var det fantastisk at se p?.
Fantastisk dokumentar her:
Football's Greatest International Teams .. Brazil 1982 - YouTube

Konklusionen m? v?re, at man kan komme langt p? primitiv fodbold, men kommer l?ngst med at mestre det hele hele (det kr?ver s? bare kvalitet) og sp?rgsm?let er om vi har nok af det til landsholdet? Det m? vi se med Hjulmand, sp?ndende om han finder en gyldenmiddelvej.
Peter M?ller har i hvert fald lige udtalt at Hjulmand ogs? er en tr?ner der spiller resultatfodbold....

Samme diskussion kan vi tage i AGF, men der mener jeg vi har holdet til at spille flot - dog ikke naivt.

Og vinderen har altid ret, som fx med Richardo EM 92, og med lidt held havde vi ogs? taget medalje med ?ge ved VM. Imponerende defensiv og m?ske verdens bedste m?lmand i schmeichel.

Martinstranger

Administrator
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
1.723
Point
63
Dichio sagde:
Og vinderen har altid ret, som fx med Richardo EM 92, og med lidt held havde vi ogs? taget medalje med ?ge ved VM. Imponerende defensiv og m?ske verdens bedste m?lmand i schmeichel.
Det er nemlig rigtigt - vinderen har altid ret men alligevel kan man godt huske lidt om hvordan spillet var. Medmindre jeg tager fejl, var Gr?kenland det mest defensive og kedelige hold som i nyere tid har vundet et mesterskab. Formentlig fordi de ikke havde spillere til andet og s? m? man jo anerkende den kvalitet men hold op det var kedeligt.

Men man skal ogs? turde spille sine kort. Jeg syntes ofte mange hold k?rer med h?ndbremsen halvt trukket (det samme g?lder GF) men det er m?ske fordi de f?r ?rerne i maskinen, de f? gange de fors?ger at slippe den. Der er ikke t?lmodig til at pr?ve i en periode, for vi fans vil have resultater.

For mig st?r VM 1998 stadig som et af h?jdepunkterne. Ret beset var det ikke pga. defensiven den slutrunde dukker op i erindringen - det er fordi vi spillede dejlig offensiv fodbold. Det var ogs? her vi havde profilerne og Bo Johansson var villige til at l?be risikoen fremad banen. I samme omb?ring kom k?lenavnet Nordens brasilianere vel ogs? p? banen.

Alt er selvf?lgelig ud fra min fodboldromantiske hukommelse men jeg mener vi sprudlede og spillede noget af det bedste fodbold jeg har set - dertil kommer at jeg n?rmest husker det endnu bedre end sidste slutrunde hvor vi gjorde det fornuftigt men spillede d?dkedeligt.
Men I 1998 kunne vi ogs? stille med en offensiv best?ende af:

Brian Laudrup - Michael Laudrup - Martin J?rgensen
                              Ebbe Sand

Man skal turde spille offensiv fodbold, for at det kan lykkes. Vi Danskere gider ikke rigtig se p? en betondefensiv, s? vil vi hellere undv?re landsholdet - det er vel ogs? derfor opbakningen er faldet.

Jeg tror Hjulmand kan v?re manden der forl?ser den store opgave men jeg tror ogs? det kommer til at koste p? den korte bane. P? den anden side, s? der det vel nu der er en ny ung generation p? vej som har et h?jt niveau og derfor kan det passe med skiftet. P? den anden side, kan man vel efterh?nden ogs? have respekt for at DBU (Peter M?ller) ?nsker det nuv?rende tr?nerteam g?r opgaven f?rdig men s?t nu de vandt slutrunden................ 8)

Ato Vari

Administrator
Sidefrivillig
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
240
Point
28
Jeg var nede at se Danmark - Saudi Arabien i 1998 og jeg kan huske s? meget som at det ikke var nogen god kamp. Relativt sent i kampen scorede Marc Rieper p? et hovedst?d. I det hele taget husker jeg det som om, at gruppekampene var temmelig kedelige, og f?rst i slutspilskampene mod Nigeria og Brasilien var det sprudlende. Og s?dan har det v?ret til alle tider med landsholdet. Der er mange m?der at spille kedelig fodbold og der er mange m?der at spille god fodbold. Men f?rst og fremmest afh?nger det af, om man rammer dagen og hvem modstanderen er.

Det er formentlig de samme som kritiserede Morten Olsen for form?lsl?st trilleri, der nu kritiserer Hareide for at spille norsk. Jeg synes begge landstr?nere har leveret nogle flotte kampe og nogle grimme kampe og nogle gode resultater sammenholdt med det vekslende spillermateriale. Nej, det var ikke k?nt mod Schweiz, men det var m?ske bare s? enkelt at Schweiz var bedst p? dagen? I det tilf?lde er det fantastisk at hente 3 point og - efter min mening - grotesk at kritisere spillet.

Winther

Administrator
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
2.464
Point
63
Martinstranger sagde:
Det er nemlig rigtigt - vinderen har altid ret men alligevel kan man godt huske lidt om hvordan spillet var. Medmindre jeg tager fejl, var Gr?kenland det mest defensive og kedelige hold som i nyere tid har vundet et mesterskab. Formentlig fordi de ikke havde spillere til andet og s? m? man jo anerkende den kvalitet men hold op det var kedeligt.
Portugal spillede ogs? en meget lidt interessant gang fodbold da de vandt i 2016 og selvom det m?ske ikke var s? slemt som Gr?kenland, var det p? sin vis meget v?rre fordi de havde s? mange gode spillere, inklusiv Ballon d'Or-vinderen det ?r. Det var sjovt nok Portugal som Gr?kenland besejrede i finalen i 2004, s? m?ske havde Portugal l?rt noget og de kan jo da et eller andet sted ogs? sige det var bedre at vinde med den stil end tabe som i 2004. Men jeg t?nker alts? som sagt at Portugal ogs? var lidt mere forpligtet end Gr?kenland ift det materiale de havde.

Det synes jeg ogs? skal med i vurderingen af Danmark og vi ligger vel et eller andet sted hvor vi kan forvente mere end bare defensiv betonfodbold, men hvor det heller ikke er rimeligt at forvente det sprudler hver gang. Landsholdet skal v?re interessant nok at se p? til at tiltr?kke tilskuere, men sejrene er en del at det og der gives som bekendt ingen point for ?stetisk udf?relse. Overordnet har vi vel et rimeligt hold, men mangler m?ske lidt flair - men der er vel ikke mange af den slags spillere rundt omkring man kan sige Hareide forbig?r. Han kan godt kritiseres, men i sidste ende er materialet ikke s? godt og spillet ikke s? d?rligt, at tilgangen til spillet ikke retf?rdigg?res af de rimelige resultater.

Du n?vner ogs? den nye generation og man kan sige at DBU's arbejde med at g?re landsholdet interessant starter i ungdoms?rene via u-landshold og via klubberne. Hvis vi ikke fremelsker de spillere det kr?ver, giver det ingen mening at ville spille mere offensivt og underholdende.

andrewdk

Active member
Oprettet
14 Februar 2019
Beskeder
383
Point
28
swharders sagde:

Jeg synes det er sjovere at se Danmark deltage ved slutrunder end at spille underholdende kvalifikationsgrupper uden at v?re med.
Jeg vil heller ikke have undv?ret at opleve EM 92, selvom vi ikke har sygt underholdende.

Kritikken havde v?ret berettiget hvis ?ge var tr?ner for Brasilien, Spanien eller Tyskland.

swharders

Active member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
515
Point
28
Jeg synes de danske spillere er bedre end middelm?dige. Fraset i angrebet har vi store, internationale profiler i alle k?der.
Derfor kan vi med rimelighed forventes at dominere et miniputland som Schweiz, som er n?dt til at naturalisere halvdelen af deres spillermateriale, for overhovedet at kunne stille et hold.

Dichio

Well-known member
Oprettet
22 Juni 2019
Beskeder
2.512
Point
63
Mange sp?ndende indl?g og gode synspunkter. Og helt enig Ato Vari i at hverken landshold eller AGF skal vurderes p? en enkelt kamp eller to, der er bare dage. Det m? ses over den lange bane. I EM/VM synes jeg faktisk ofte det i indledende gruppespil er noget nerv?st/taktiskpr?get og de de bedste kampe kommer oftest n?r det bliver cup-kampene derefter.

Synes ogs? det er sk?mmende n?r rigtig gode fodboldhold som de n?vnte herunder Portugal spiller kedeligt og defensivt. Det giver ikke mening. Og husker ikke de hold for noget godt. Gad vide hvordan andre s? p? DKs m?de at vinde EM92 p?? Nogen der har l?st noget?

Jeg synes nu vi spillede flot fodbold i finalen og generelt farligt og dynamisk kontrafodbold, hvis man skal fremh?ve noget positivt.

Men selvom jeg synes det var vildt s? flot Brasilien spillede dr?mme fodbold i 82, s? blev jeg alligevel betaget Italiens evne til at spille effektivt og flot i mellemrunden hvor de sn?d Brasilien og Argentina med en ung Maradona - og siden vinde VM.

Ved n?rmere efterrationalisering vil jeg sige man kan skrive sig ind i historien med storhed b?de ved at vinde turneringen eller spille flot, men fx netop Gr?kenland og Portugal er gode eksempler p? at selvom de vandt turneringen, vandt de ikke ens hjerte. S? m?ske er der ogs? et eller andet sted p? en m?de st?rre h?der ved at spille flot end vinde. Tager vi 1982 husker jeg stadig Brasilien og AGF (uden sammenligning) som de bedste selvom brasserne r?g ud i mellemrunde-gruppespillet og AGF blev snydt for guld p? sidste spilledag da Lars Francker udlignede til 2-2 for B93. Den s?son blev jeg endegyldigt AGF fan, selvom jeg ikke boede i byen og selvom ikke vandt i hverken 81 eller 82. Men fordi det var den fedeste spillestil og profiler.

Tottenham vandt ogs? mit hjerte spillem?ssigt i omkring 82-83 med Hoddle og Ardiles og deres flotte tilgang til fodbold. Samme med Ipswich, Bobby Robsen og holl?dnderne i de ?r F?r 80 holdt jeg med Liverpool fordi de vandt (og spillede flot) men is?r Spurs gav bare noget ekstra. Og sidenhen haft k?mpe sympati for Tottenham pga tilgang til spillet. I samme ?r i midt 80'erne blev mit favorithold QPR pga flot spillestil og det holdt ved med Spurs som nr 2. Selvom om ingen af dem vandt noget ... som med AGF.

Jeg ankender ogs? 92 pr?stationen som det st?rste resultat, men enig VM 98 st?r som noget st?rre et eller andet sted og endnu st?rre med 84-86 holdet, der st?r som det allerbedste selvom de aldrig vandt. Var det i?vrigt ikke i den periode vi fik tilnavnet nordens brassere ;-) m?ske vi fik tilnavnet igen i 98?

Synes heller ikke vi spillede godt mod Schweiz, men synes faktisk de var meget st?rke, og vi har var heldige med at lykkes at f? de 3 point. Jeg kender ikke Schweiz godt nok til at vurdere om vi kunne have spillet dem ud af br?ttet. Men enig fedt at snuppe 3 point p? en dag hvor det ikke k?rte.

Martin Hansen

Active member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
948
Point
28
Alder
46
Webside
twitter.com
Nordens brasilianere stammer fra 80er landsholdet :).

Gruppekampene i VM 98 var jammerlige. Jeg s? Danmarks kamp mod Saudi Arabien p? tysk tv og den tidligere topspiller og anerkendte ekspert G?nther Netzer sablede Danmarks indsats i en sj?lden set grad og det siger meget for Netzer er/var generelt ekstrem kritisk.
Kampene mod Nigeria og Brasilien var s? til geng?ld imo slutrundens bedste kampe.

Ang. underholdene fodbold kontra resultater er det en evig diskussion, som aldrig slutter. Jeg anerkender dog ikke de grundl?ggende pr?mis i, at defensiv fodbold giver st?rre chance for resultater end offensiv fodbold. Jo Gr?kenland kunne nok ikke have vundet EM uden, omvendt havde Danmark heller ikke endt i semifinalen i EM 84, som ogs? for alvor satte dansk fodboldkortet uden offensiv fodbold.

Jeg synes landsholdsfodbold, har en st?rre forpligtigelse til at underholde end klubfodbold, fordi det skal v?re et samlingspunkt for hele fodbold Danmark og jeg synes ikke, Hareides udgave samler s?rlig meget. Det er gudsjammerlig kedeligt at se p?.

Det er da temmelig sigende 80er landsholdet stadig st?r for mange som det st?rste danske landshold nogensinde selvom resultaterne er blevet overg?et i b?de 92 og 98.

Martinstranger

Administrator
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
1.723
Point
63
Martin Hansen sagde:
Jeg synes landsholdsfodbold, har en st?rre forpligtigelse til at underholde end klubfodbold, fordi det skal v?re et samlingspunkt for hele fodbold Danmark og jeg synes ikke, Hareides udgave samler s?rlig meget. Det er gudsjammerlig kedeligt at se p?.
Enig men er det Hareides skyld eller er det manglen p? profiler? Jeg kan desv?rre ikke huske hvad der gjorde udslaget i 80'erne men jeg var ung kn?gt og slugte det r?t:)

Hvis jeg ser p? det nuv?rende landshold, s? finder jeg det stort set intetsigende. Der er efter min mening en profil og det er Eriksen - ham har Hareide da endelig f?et forl?st. Noget som Morten Olsen ikke form?ede. Der er ogs? Schmeichel, der p? hans gode dage virkelig g?r en forskel og naturligvis st?r st?rkt i erindringen pga. de seneste redninger.

Resten af spillerne virker mere som middelgodt fyld men som udg?r en fortrinlig enhed. Jeg har usandsynligt sv?rt ved at vurdere om det blot er undertegnede der har mistet interessen eller om det er et reelt problem for landsholdet? M?ske er det hele blot blevet for farvel?st/meningsforladt/ensrettet og man derfor ikke rigtig kommer ind under huden p? spillerne.
Det er jo ikke ligefrem sp?ndende interviews der bliver givet eller ogs? ser jeg dem ikke. M? indr?mme jeg som oftest f?r slukket/skiftet lige efter en kamp er slut og ikke orker at blive trukket igennem intetsigende interviews med endel?se reklamer (det g?lder ogs? i Superligaen).

Martin Hansen

Active member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
948
Point
28
Alder
46
Webside
twitter.com
[member=56]Martinstranger[/member]

Enig men er det Hareides skyld eller er det manglen p? profiler? Jeg kan desv?rre ikke huske hvad der gjorde udslaget i 80'erne men jeg var ung kn?gt og slugte det r?t:)

Tja jeg synes, det var en besynderlig taktik mod Schweiz at stille med b?de Eriksen og Sch?ne n?r taktikken var lange bolde op p? Cornelius. Det var ineffektivt og forf?rdeligt at se p?, men en enkelt genistreg fra Eriksen og en verdensklasse pr?station fra Schmeichel og Hareide kan give os andre en stor fed fuckfinger, men imo var sejren p? trods af Hareide og ikke pga. ham.
Generelt set spiller Danmark udpr?get resultatfodbold under Hareide og jeg mener, vi har spillere til et st?rre ambitionsniveau - DBU m? v?re enige siden Hjulmand er blevet ansat - men det er sv?rt at diskutere mod resultaterne.

Der er dog ingen tvivl om, Danmark i dag slet ikke har samme profiler som 80er landsholdet - hvor rigtig mange spillede i dengang store klubber og var profiler p? de hold - og 90er landsholdet, men igen Drillo fodbold mod en nation som bevares er gruppens bedste hold, men er langt fra eliten, det m? kunne g?res bedre.

Winther

Administrator
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
2.464
Point
63
swharders sagde:
Jeg synes de danske spillere er bedre end middelm?dige. Fraset i angrebet har vi store, internationale profiler i alle k?der.
Derfor kan vi med rimelighed forventes at dominere et miniputland som Schweiz, som er n?dt til at naturalisere halvdelen af deres spillermateriale, for overhovedet at kunne stille et hold.
Spiller for spiller vil jeg vurdere Schweiz til at v?re nogenlunde p? samme niveau som Danmark. Det er muligt de har naturaliseret nogle af de spillere, men det ?ndrer jo ikke p? at det bestemt ikke er nogen miniput. Jeg synes s? omvendt heller ikke det er korrekt at vi har store internationale profiler i alle k?der, fraset angrebet. Der er gode habile spillere til de fleste pladser og med Yussuf Poulsen endda en anst?ndig mand oppe foran ogs? (n?sten altid et problem for landsholdet), men ogs? et par svagt besatte pladser. S?dan vil det n?sten altid v?re for Danmark.

Jeg t?nker p? om man mon helst ville have undv?ret landsholdet i '86 eller '92. Det kan ikke uden videre sammenlignes, men m?ske lider nationen lidt under at ville se talent og underholdning a la '86-holdet og resultater a la '92.

'86-holdet n?ede ikke n?r s? langt som talentet rakte til og ville vel have v?ret en skuffelse hvis vi ikke dengang stadig var i genopstandelse efter de mange ?r med selvvalgt d?rlige resultater, mens '92-holdet som bekendt kun kvalificerede sig pga Jugoslaviens udelukkelse, men opn?ede et resultat der lagde alen til Danmark som fodboldnation.

Danmark m? finde en balance mens man forh?bentlig g?r en indsats for at fremelske flere gode spillere, s? der b?de kan underholdes og vindes. I mellemtiden vil det nok bare v?re s?dan at vurderingen bliver en blanding af resultater og spillem?ssig underholdningsv?rdi, s? en 'kedeligere' spillestil fordrer bedre resultater. En VM-finale i stedet for Kroatien havde f?rt til eufori a la '86 og '92, men der skal mere end en ubesejret stime til hvis det bliver for uinspireret. Hvis Hjulmand g?r det mere interessant at se p? hj?lper det ikke rigtig hvis resultaterne bliver meget d?rligere.

Dichio

Well-known member
Oprettet
22 Juni 2019
Beskeder
2.512
Point
63
Helt enig med Martin i at lederne der ans?ttere landstr?nere har st?rre forpligtigelse til at spille sev?rdigt fodbold end klubfodbolden som mere virksomheder. Ved godt der ogs? er sygt mange penge i landsholdsfodbold, men det er alligevel noget andet. N?sten alle lande har ogs? gode muligheder for at sammen hold med okay kvalitet til offensiv fodbold.

Man kan ogs? sige det s?dan man bliver lettere tilgivet med flot initiativrig fodbold og nederlag - end ringe spil og nederlag. Personligt har jeg nok v?ret imponeret over Hareides evne til at skabe en Backman-attitude, hvor han bare vil vinde, plus han har evnet at f? Eriksen i gang p? landsholdet (dog i en b?lgedal igen nu). MEN Hareide er kun tilgivet fordi resultaterne har v?ret der. Spillet er ikke prangende.

Uha umuligt valg mellem 92 og 84-86 holdene ... vi kunne have vundet b?de EM og VM der. Men fodbold afg?renes af marginaler. Vildt s? mange profiler i store klubber vi havde der. Helt vildt og unaturligt for s? lille en nation.

Winther

Administrator
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
2.464
Point
63
Dichio sagde:
Uha umuligt valg mellem 92 og 84-86 holdene ... vi kunne have vundet b?de EM og VM der. Men fodbold afg?renes af marginaler. Vildt s? mange profiler i store klubber vi havde der. Helt vildt og unaturligt for s? lille en nation.
Ja, og s? havde det v?ret helt udenfor konkurrence, nu mangler der trods alt lige lidt trods et par store resultater i kampene. Elkj?r br?ndte jo desv?rre et straffe bl.a., men i kampen mod Spanien kunne man da godt - i bagklogskabens lys - have ?nsket at man ogs? kunne spille lidt mere kynisk. Men hvis vi p? et tidspunkt igen har et tilsvarende hold, skal der selvf?lgelig ogs? spilles efter det. Sp?rgsm?let er om vi f?r det - Belgien havde ogs? et virkelig godt hold i 80'erne og nu igen, s? selvom der bor dobbelt s? mange der, kan det m?ske ogs? lade sig g?re for Danmark med det rette udviklingsarbejde.

Winther

Administrator
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
2.464
Point
63
I?vrigt rigtigt at landshold m?ske har en lidt anden forpligtelse end klubhold, men selvf?lgelig ogs? er begr?nsede p? andre m?der. Tilgang til det betyder stadig noget, men Hareide har heller ikke helt vildt mange bedre spillere han kunne udtage. Det starter i ungdoms?rene. Men n?r man sammenligner med klubbernes forpligtelser er det ogs? afg?rende hvilken tilgang man har der. Jeg har indtryk af at man i Eredivisie helt generelt har den tilgang at man skal spille offensivt n?rmest uanset hvad. Det ville ogs? hj?lpe p? landsholdet hvis man kunne f? lidt af den tankegang i Danmark.

Dichio

Well-known member
Oprettet
22 Juni 2019
Beskeder
2.512
Point
63
Det er i hvert fald den helt ritige vej at g? at fokusere p? angrebsfodbold og udvikling af den enkelte  i ungdomsr?kkerne fremfor resultaterne. Synes ogs? at v?re den fremherskende opfattelse i de fleste klubber efterh?nden. Men man vil naturligvis ogs? gerne skabe vinderkultur samtidigt. Deri kan der ligge udfodringer.

SteenA

Well-known member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
2.231
Point
63
Dichio date=1571422393 sagde:
Ja, mange store profiler, men vi manglede en international topm?lmand, som vi senere fik i Schmeichel Senior og nu til dels junior. 

Dichio

Well-known member
Oprettet
22 Juni 2019
Beskeder
2.512
Point
63
@ martin haha ja men alts? de er gode til vinteridr?t deroppe, men fodbold kan de bare ikke rigtig, og det er ogs? sigende at mange af deres st?rste profiler og landsholdsspillere har spillet i superligaen, mens det er 1 div spillere fra DK der har sl?et sine folder i norsk eliteserie.

@ Steen - ja den med keeperne i 80'erne er interessant, men jeg tror faktisk ikke vi var s? svage p? den position som snakken ofte gik p?.  Jeg er i hvert fald i tvivl.

De kom ganske vist fra den danske liga, men generelt var der stort set ingen m?lmand der rejste udenfor egen liga (mystisk nok det ikke blev prioriteret mere af klubberne at hente. I mine ?jne er han n?sten lige s? vigtig som en angriber. Og egentlig undrer det mig stadig i dag at m?lm?nd handles for s? lave transfers ift angribere, bare se Schmeichels betydning for Leicester og DK).

Hvis man kigger p? det s? var Qvist jo super i Frankrig, H?gh st?rk i Mexico. Og Troels i kvalifikationskampene fra 82-88. Og verdens bedste m?lmand Schmeichel fik f?rst som knap 25-?rig vippet Troels af under slutrunden.

Var de 3 kommet til udlandet og spillet i en belgisk klub fx havde vi nok aldrig talt om det som et svagt led. Men ogs? helt komisk idag at Ole Qvist var poltibetjent og Troels kun prof i 87-88 og ellers deltids prof p? et af verdens bedste landshold. Pudsigt ogs? at begge mistede pladsen efter psykiske udfald, Qvist med migr?ne i Moskva og Troels med nerv?sitet i Mexico.

Birger Jensen der var en topkeeper i 15 ?r i Club Br?gge indtil 88, blev trods alt ogs? holdt ude af dem fra den danske liga - naturligvis godt hjulpet af konflikten mellem ham og Sepp. Men de andre 3 var alligevel s? gode, at Sepp ikke tog Birger tilbage og gik p? kompromis.

Ole Kj?r spillede ogs? fine kampe i start 80'erne - is?r 1-0 sejren p? Wembley i 83.

SteenA

Well-known member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
2.231
Point
63
Der var helt sikkert gode m?lmandspr?stationer ogs? tilbage i 80'erne. Men det er mere enkelte kampe man husker. Generelt havde vi k?mpe problemer i feltet p? d?dbolde, lidt i stil med hvad vi oplevede i Staffs tid i AGF, selvom niveauet p? landsholdet selvf?lgelig var h?jere. 

Dichio

Well-known member
Oprettet
22 Juni 2019
Beskeder
2.512
Point
63
Jeg er vild med du er altid er s? skarp - altid god fodboldsnak ... for ja det var lige pr?cis problemet

1) At hverken Qvist eller H?gh var st?rke i feltet - jo mand mod mand som Staff (kan godt li din sammenligning med at tage ham ind), og Troels var heller ikke st?rk nok internationalt i luften - i DK var han. Der var H?gh faktisk ogs? okay til at bokse trods ringe h?jde. Ole Kj?r ogs? bedst p? stregen.

2) det ikke rigtig holdt for dem over en l?ngere perioder, selvom Troels nu var ferm fra 83-88 (alle 3 slutrunder undtaget). Ingen af dem havde vel helt psyken og rutinen til det helt store pres en slutrunde var fordi de ikke blev udfordret - andet i det civile job lidt groft sagt.

Mit g?t er at Qvist og H?gh klarede sig godt i Frankrig og Mexico var fordi de kom ind fra h?jre uden det helt store pres som begge gange l? p? Troels - og lidt det samme med Peter S i 88 - plus han bare var mega god.

I virkeligheden burde Peter S og Kasper S have v?ret p? landsholdet begge 3 ?r f?r de fik debut, allerede i 85 var Peter S outstanding - m?ske lidt usleben, og havde det ikke v?ret for Troels var st?rk var det ogs? sket. Peter blev ogs? f?rst i sidste ?jeblik valgt fra til VM 86 som 3. keeper for Lars H?gh, ligesom vores Flemming Povlsen ikke kom med af hensyn til skolen Haha det var andre tider. Og Troels R der var med som 1. keeper som deltidsprof i AGF.

Kasper S synes jeg ogs? skulle have v?ret inde i 2010, da Thomas S?rensen r?g af i Stoke og Kasper S var st?rk i Leeds ?ret f?r han r?g til Leicister. Men han skulle vel ikke billigt med fordi han var s?n af Peter... For han bedst!

De to x Schmeichel har og en velspillende Thomas S?rensen i mellem de to har om nogen v?ret definerende for landsholdets alligevel relative flotte succes t?nker jeg. Thomas S var m?ske ikke verdensklasse som de to andre - men dog topklasse.

Martinstranger

Administrator
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
1.723
Point
63
Stort tillykke til landsholdet - kampen var ringe men resultatet var der igen.

Imponerende resultater af den fyrede tr?ner, man m? sige han g?r hele vejen for at illustrere DBU's fejl. Han var d?mt dead man walking da Hjulmand blev pr?senteret men har endnu ikke kastet h?ndkl?det i ringen.

Sikke en liste af resultater Vraget Hareide: Drop citronfj?set og s?t kronen p? v?rket! ? Ekstra Bladet 

To slutrundedeltagelser af to mulige. En VM og en EM ? som ogs? Bo Johansson form?ede.
En n?rmest uvirkelig rekord. 34 kampe uden nederlag i godt tre ?r med en m?lscore p? 64-17.
En Christian Eriksen, som ?ge Hareide har f?et gjort til det uomtvistelige omdrejningspunkt p? landsholdet.
?ge Hareide har det h?jeste pointsnit ? 1,95 pr. kamp.
Han har den st?rkeste defensiv ? 0,60 m?l imod pr. kamp.
Og s? har han den bedste offensiv 1,95 m?l pr. kamp.
Og s? kan han fremvise en statistik med 34 kampe uden nederlag.
I 1496 dage har det danske landsholdet ikke tabt en fodboldkamp. .

http://ekstrabladet.dk/incoming/ijkun/7878403/IMAGE_ALTERNATES/p730/desktop-20191118124134

andrewdk

Active member
Oprettet
14 Februar 2019
Beskeder
383
Point
28
Sepp
Richardo
Bosse
Hareide

Lektien m? v?re at en succesfuld landstr?ner skal tale sv?rt forst?elig nordisk.
Det er ogs? derfor at FCK har haft s? meget succes med St?le...

Dine ulæste indlæg

Top Bottom