Nyheder

Ny Sportschef

Dichio

Well-known member
Oprettet
22 Juni 2019
Beskeder
4.335
Point
83
Og med tanke på der kom en ny sportschef så var lejemål det hele rigtige, så budgettet ikke var brugt 3 år frem og en ny chef ikke har nogle handle muligheder at agere i.

I så fald ville stillingen ikke være attraktiv for nogen, hvis de ikke kan sætte aftryk.

Martinstranger

Administrator
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
2.472
Point
113
Det er som sagt OK fint nok at hente unge spillere ind man kan se an på en billig økonomisk måde, men de må satme ikke tage en plads fra en rigtig forstærkning.
Kan sagtens følge din tankegang men vi har stadigvæk ikke samme økonomi som Fc m/k/n og Bif. Vi er på vej men det kræver skridt op hele tiden.
Tror ikke MJ/Arzani optager plads som sådan - da vi vel har en unormal stor trup pt?

Jevtovic var udset til at være en forstærkning men mangler at vise det. Syntes dog der er fremskridt at spore og mon ikke han trænger til mere spilletid.

Nizzleroy

Well-known member
Oprettet
13 Maj 2019
Beskeder
1.561
Point
113
Hvem skulle vi - eller skal vi - realistisk hente som ikke er en satsning i en eller anden form?
Det ved jeg ikke. Jeg har ingen idé om budget eller hvem der er ledige på markedet. Men ikke spillere der har været skadet i årevis eller skrottet i flere forskellige klubber (Jevtovic og Arzani). Gambling kan være godt, men det skal være i perioder og på pladser hvor vi er udmærket besat - som da vi hentede Links.

Jeg tror man har holdt krudtet tørt til det sikkert vilde sommervindue, der kommer nu - det kan have kostet sportsligt, men giver forhåbentligt gevinst på sigt.
Lad os da håbe det. Slagsiden er så at vi nu har et kæmpe arbejde og mange huller der skal lukkes på én gang. Jeg havde foretrukket at sprede det arbejde lidt ud, men som sagt sidder jeg ikke på pengene og ved heller ikke hvem der rent faktisk er til rådighed på markedet.

Nizzleroy

Well-known member
Oprettet
13 Maj 2019
Beskeder
1.561
Point
113
Kan sagtens følge din tankegang men vi har stadigvæk ikke samme økonomi som Fc m/k/n og Bif. Vi er på vej men det kræver skridt op hele tiden.
Tror ikke MJ/Arzani optager plads som sådan - da vi vel har en unormal stor trup pt?

Jevtovic var udset til at være en forstærkning men mangler at vise det. Syntes dog der er fremskridt at spore og mon ikke han trænger til mere spilletid.
Jeg sammenligner ikke med FCK og FCM, for vi har selvfølgelig ikke mulighed for at hente en Lerager, Sisto osv. Hvis ikke MJ og Arzani optager nogen plads så begriber jeg endnu mindre af, at man ikke hentede en rigtig fløj i januar. Alle kunne jo se at det manglede. Det kunne vi tilsyneladende også selv, hvis det er rigtigt at vi forsøgte med Bundu, men i stedet måtte nøjes med MJ og Arzani. Vi har netop en unormal stor trup fordi vi har fyldt den op med spillere som MJ og Arzani.

Dichio

Well-known member
Oprettet
22 Juni 2019
Beskeder
4.335
Point
83
Kan rigtig god li dine ambitioner Nizzle - også tankegang om ikke at hente spillere med skades historik, har jeg også altid være imod (med mindre det er helt unge spillere).

Derfor jeg også noget blandet med halv ældre voksen fyr som Milan. Omvendt var jeg lidt kvart eller halv duperet over at få en Røde Stjerne og spiller med succes i Rosenborg. Så ham egentlig som det gode sikre backup bag jon og links, og synes det var rigtigt at hente et ungt talent ved siden af som både kunne spille kant og angriber. En med fart som PM ikke havde. MJ var præcis det jeg havde håbet på.

Jeg synes vi fik i pose og sæk, da vi fik Arzani oveni og tænker han ikke var så dyr pga skades historik. Jeg tænkte ham som en positiv lotto kupon oveni. Hvor milan måske mere var den negative pga alder, lang kontrakt og formentlig lige så dyr i løn som jon og gift - men dog billigere samlet fordi de også kostede transfer. Altså sammen gætværk naturligvis.

Jeg tænker egentlig vi har holdt os flot strategien, operaton er lykkes af JN & Co - men patienten døde pga skader, formsvigt, generelle scoringsproblemer i foråret, og to kampe uden nok power i spillet toppet med at møde ligaens bedste og tabe 4-1 (kunne nu sagtens have været et smalt 2-1 nederlag - de to sidste mål i 84. minut + var unødvendige).

Det var også et korrekt dømt straffe til 0-2, men random og uheld. Højer og PMer jo trods alt født med arme der ikke bundet på ryggen. Hvis Højer gik efter bolden der med hænderne må han have en IQ på 25. Tror ikke han gjorde eller har.

I dag 10 måneder efter kan man godt ærgre sig over Anker ikke tog mod den 1 årige kontrakt (og vi ikke havde fået Milan). Han havde ganske vist nok røget ind ud af holdet sæsonen igennem, men den sidste måned ville have være blevet fast mand alene på sit arbejdsraseri. Og han ville også have været i spil til et år mere i AGF som backup for 3 unge (jon, gift og evt arzarni/ny). Og hvem ved om han ikke næste sommer kunne få yderligere et, og have endt med 6 år og ikke 3 år i landets fedeste klub. Lidt som Backman der også er blevet en tilfreds backup (selvom både han og julle spiller for at blive 1. valg)

Dichio

Well-known member
Oprettet
22 Juni 2019
Beskeder
4.335
Point
83
Havde Bror nu fortsat sin sæson fra 19-20 og været lige så stærk og målfarlig denne (Anker havde nok også gået ned i kadence - trods alt kæmpe forskel på superligaen og 1 div, senest et med Helle), så havde David ikke skulle forsøge sig frem med både albert og bror.

Det havde frigivet albert til at kunne koncentere sig om kanten, og Jon kunne blive vild på bænken og 100% tændt når han fik indhop.

Mit håb er at JN har nogle mio til de sikre indkøb (men er 6 mio i PO blevet det i alles øjne?) og at vi ellers finder nogle gode 18-21 årige talenter der vokser sig til blive de vildeste som bundu, stage, diks, højer, haus osv.

Ville være lækkert hvis der var en Bah eller Robert Skov vi bare kunne købe i søe eller sif for 10 mio (hvis vi havde de summer) og sælge for X gange mere efter 2-3 gode sæsoner....

Med Stage, Bundu, MJ, Buba og Kamils deroutes kan vi måske få de klassespillere billigt til få mio?
Diks måske til okay pris pga skader
Arzani er gratis. Samme er Egho. Sousa hvis vi kan få ham til at passe ind?

mph

Active member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
235
Point
28
Havde Bror nu fortsat sin sæson fra 19-20 og været lige så stærk og målfarlig denne (Anker havde nok også gået ned i kadence - trods alt kæmpe forskel på superligaen og 1 div, senest et med Helle), så havde David ikke skulle forsøge sig frem med både albert og bror.

Det havde frigivet albert til at kunne koncentere sig om kanten, og Jon kunne blive vild på bænken og 100% tændt når han fik indhop.

Mit håb er at JN har nogle mio til de sikre indkøb (men er 6 mio i PO blevet det i alles øjne?) og at vi ellers finder nogle gode 18-21 årige talenter der vokser sig til blive de vildeste som bundu, stage, diks, højer, haus osv.

Ville være lækkert hvis der var en Bah eller Robert Skov vi bare kunne købe i søe eller sif for 10 mio (hvis vi havde de summer) og sælge for X gange mere efter 2-3 gode sæsoner....

Med Stage, Bundu, MJ, Buba og Kamils deroutes kan vi måske få de klassespillere billigt til få mio?
Diks måske til okay pris pga skader
Arzani er gratis. Samme er Egho. Sousa hvis vi kan få ham til at passe ind?
Men vil du seriøst have Bundu i den forfatning, han er i lige nu?

Sølvræven

New member
Oprettet
1 Marts 2021
Beskeder
5
Point
3
Jeg synes vi skal passe på med at udskamme enkelte spillere i noget det ligner en kollektiv nedsmeltning. Vi er i top 6 og har reddet røven. Det skal vi være glade for. Det er nye toner. Jeg er vant til noget helt andet efter +40 år som glødende GF’er.
Jeg har set os spille lige op mod Barcelona og Brønshøj. Det var lige fedt hver gang. Jeg har en helt naiv tro på, at vi har fundet en mere eller mindre fast plads i top 6, hvilket gør, at jeg kan flashe min GF-trøje i hovedstaden uden at være helt til grin. I dag spurgte 2 piger på omkring de 12 år mig, om jeg holdt med Brøndby eller FCK. Jeg sagde AGF, og de svarede: De er også ret gode.
Det er det vi skal tage med os😎

Dichio

Well-known member
Oprettet
22 Juni 2019
Beskeder
4.335
Point
83
Jeg er meget enig - det kan godt være det er lidt træls at guldet vi kunne skimte efter sejren over fcm for en måned siden nu er væk ... ligedan med pokalen der kunne skimtes, er meget langt væk, Og bronzen hænger også i en tynd tråd.

Men slutter vi nr 4 og har klaret sæson 2 flot, så er det imponerende. Vi har fået et fundament.
Selv om det skulle blive en 5- sågår 6. plads er det okay. Økonmisk er vi nr 5, og tættere på nr 9 end nr 3 målt i kroner.

Synes vi kan være stolte ... ikke bare som få, men som mange, er vi ikke den største klub på fans, hvis vi får 35 års succes som den brøndby har haft og de fik sådan en 20 års nedsmeltning som os? Og det ville stå endnu værre til i FCK og FCM sådan en tur som os? Hvis de overhovedet ville eksistere, ville de ikke falde fra hinanden? FCN ville efter 5 år.

Hvis prisen er rigtig og Bundu er top motiveret. JA. Jeg tror vi langt bedre end FCK kan forløse hans potentiale. Det har vi vist. Og tror vi kan få ham skudt afsted igen.

Hvis jeg var sportschef ville jeg godt putte ca. 8-10 mio i Bundu og 8-10 mio i Stage for at få dem hjem på 5 års deals. Ville også smide det samme i løn til Højer for en 5 års deal.

Synes JN og PC fortjener ros for at have skaffet følgende topspillere med potentiale helt gratis:
(skrevet deres tidligere prislap) - og bagved hvad jeg synes vi skal investere i dem inkl. 5 års.
MJ 15 mio (synes godt vi leje ham en ½ sæson mere med forkøbsret på fx 5 mio)
Arzani 7 mio (fedt han er gratis - lad os da prøve med 6 måneder mere, hvis de ser potentiale)
Kamil 2,5 mio (giver gerne 7,5 mio og lader Liverpool tjene 5 mio på ham)
Diks 22 mio (smider gerne 7,5 mio)
jevtovic 7 mio (smider ham gerne på porten, men lad os nu se hen i august)
Buba 60 mio. (smider gerne 5 mio eller lejer ham med forkøbsret)

Man må sige JN/PC har forsøgt sig i markedet - med blandet held. Sådan er fodbold. Men de har i mine øjne været visionære med dem. Og ikke bare hentet noget ordinært.

Synes slet ikke vi skal afskrive dem endnu. Vil vi hellere have Kanstrup, Riel, Spelman osv?

Martinstranger

Administrator
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
2.472
Point
113
Jeg sammenligner ikke med FCK og FCM, for vi har selvfølgelig ikke mulighed for at hente en Lerager, Sisto osv. Hvis ikke MJ og Arzani optager nogen plads så begriber jeg endnu mindre af, at man ikke hentede en rigtig fløj i januar. Alle kunne jo se at det manglede. Det kunne vi tilsyneladende også selv, hvis det er rigtigt at vi forsøgte med Bundu, men i stedet måtte nøjes med MJ og Arzani. Vi har netop en unormal stor trup fordi vi har fyldt den op med spillere som MJ og Arzani.
Til gengæld koster de vel nærmest ingenting? Det har været min overbevisning, at de var nærmest gratis og (måske) kunne vise sig værd at satse på - lige nu vender tommelfingeren nedad pga skader eller manglende form men det er ikke sikkert det bliver ved.

Bundu ville være oplagt, da han kender klubben og medspillerne. Det ville minimere en indkøringsperiode men han var ikke mit personlige førstevalg, da jeg ikke troede på vi ville/kunne købe ham tilbage. Egentlig syntes jeg det var et suverænt salg, i forhold til de tilbagevendende skader og den korte periode han havde performet.

Derfor er mit gæt, at klubben forsøger at tænke mere langsigtet på transfersiden. Ingen vilde løsninger fordi man godt kunne bruge en ekstra spiller her og nu men hele tiden fokus på den lange bane. På den baggrund gik man med de nuværende fløjspillere.
Er det egentlig fløjspillerne der er "problemet"? Er det ikke mere den centrale midtbane som ikke helt spiller i de forskellige konstellationer.

Nizzleroy

Well-known member
Oprettet
13 Maj 2019
Beskeder
1.561
Point
113
Til gengæld koster de vel nærmest ingenting? Det har været min overbevisning, at de var nærmest gratis og (måske) kunne vise sig værd at satse på - lige nu vender tommelfingeren nedad pga skader eller manglende form men det er ikke sikkert det bliver ved.

Bundu ville være oplagt, da han kender klubben og medspillerne. Det ville minimere en indkøringsperiode men han var ikke mit personlige førstevalg, da jeg ikke troede på vi ville/kunne købe ham tilbage. Egentlig syntes jeg det var et suverænt salg, i forhold til de tilbagevendende skader og den korte periode han havde performet.

Derfor er mit gæt, at klubben forsøger at tænke mere langsigtet på transfersiden. Ingen vilde løsninger fordi man godt kunne bruge en ekstra spiller her og nu men hele tiden fokus på den lange bane. På den baggrund gik man med de nuværende fløjspillere.
Er det egentlig fløjspillerne der er "problemet"? Er det ikke mere den centrale midtbane som ikke helt spiller i de forskellige konstellationer.
Pointen er ikke at de ikke koster så meget, hvilket du nok har ret i, men mere at de fylder op i truppen og giver en falsk tryghed om, at vi har spillere nok. Det har vi bare ikke, for de her spillere er ikke gode nok til at bidrage og så er det sådan set ligemeget hvor billige de er. Man får som regel hvad man betaler for. Jeg vil hellere have én Raw Power fra Ebeltoft gårdbryggeri en varm sommerdag end 3 lunkne Slots, hvoraf der er smagt på den ene af tre andre som ikke kunne lide den.
Jeg ser fløjene som det klart største problem, men den centrale midtbane følger lige efter.

Dichio

Well-known member
Oprettet
22 Juni 2019
Beskeder
4.335
Point
83
Tja både og. Jeg synes egentlig presset. boldomgangen og defensivt på central midt har været fint. Men vi savner lidt løbene fungerer omkring PM fra kanter og den offensive 8er Blume/Albert samt backs.

I alle tilfælde er det skidt synes jeg at munks og diks (som ellers gør det hhvl godt og fantastisk) kun står noteret for o og 1 assist. Højer for 6, men sparker også alle dødbolde næsten.

Så er spørgsmål om det er modtagerene der ikke er gode nok PM og kanterne eller 8erne. Eller indlægskvaliteten?

Vi kan i hvert fald også konstatere at Links skal score mere og Jon lave flere assists, og at begge har en tørkeperioder lige nu. Og at Albert og Bror slet ikke har ramt hverken mål eller ass alt for længe. Synes ellers de alle 4 kæmper og opsøger muligheden og mangler måske bare lidt tur i den. PO ligger lidt dybere som 8er og har vel en okay høst især hvis han lige havde fået puttet den ind som ramte inderside stolpen sidst.

Vi laver helt sikkert også for få klejner fra vores midtstoppere haus, ting, julle - tæt på 0 mål er det vist til sammen på hjørnespark - har de overhovedet assists på dem, hvor PM eller andre har prikket den ind? Man savner jo helt Pichnik eller Bjørn Kristensen, men de kan vel næppe hoppe så højt længere.

PS
De priser jeg har nævnt som bud skal ikke tages alt for seriøst, jeg kender ikke hvad vi ellers kan få for samme beløb, og det kommer jo også meget an på hvordan deres fysik og sult er, og hvordan de præsterer til træningen. Og i de priser der skal der ikke være videre salgs sjov og loft osv - eller korte 2-3 års deals.

Stig AKA Frank Heskjær

Well-known member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
5.517
Point
113
Pointen er ikke at de ikke koster så meget, hvilket du nok har ret i, men mere at de fylder op i truppen og giver en falsk tryghed om, at vi har spillere nok. Det har vi bare ikke, for de her spillere er ikke gode nok til at bidrage og så er det sådan set ligemeget hvor billige de er.
Og så kan vi igen snakke om, hvorvidt MJ og Arzani bare ikke er gode nok, eller om de har været skadede, og dermed ukampdygtige. Men jeg er principielt enig i din betragtning. Jeg vil faktisk gå så langt som at sige, at Arzani ikke er "ekstra mand", men han var jo nok ikke blevet hentet hvis Jevtovic var på højkant i vinters, og Tengstedt også var det. Når så han kommer ind, og stiller sig bag rækken af skadede spillere også, så bliver det jo op af bakke. Om det giver en falsk tryghed ved jeg ikke om jeg er enig i.
Vi laver helt sikkert også for få klejner fra vores midtstoppere haus, ting, julle - tæt på 0 mål er det vist til sammen på hjørnespark - har de overhovedet assists på dem, hvor PM eller andre har prikket den ind? Man savner jo helt Pichnik eller Bjørn Kristensen, men de kan vel næppe hoppe så højt længere.
Tingager savner vi i DEN GRAD.
Hausner er ikke nær så god som Tingager til at heade den videre ved hjørne, og han er heller ikke selv ligeså farlig. Tingager scorede jo både i ligaen, pokalen og i EL i efteråret. Nu er både han ude, og Højer gået i komplet mål-stop. Det hører med til de manglende mål. Juelsgård brænder en stor chance i den forrige kamp, men det er jo også historien om, at man ikke kan forvente mål fra midterforsvaret eller 6'eren, eller fra en venstreback, men det sgu hjælper set over en hel sæson, såfremt Højer, Tingager, Diks og NP scorer en 6-8 mål tilsammen!

Resten af holdet har i øvrigt kun scoret 2 mål i åbent spil dette forår, som ikke var i forbindelse med en dødbold. PM har scoret resten. Kun Patrick Olsens langskud mod Sønderjyske og i Parken mod FCK. Det i FCK var i forbindelse med et indkast. Nuvel....

Vi skal lave flere mål. Færdig bum.
Vi er drøn-uskarpe, og har været det hele foråret. Mod Vejle høvler vi to frispark 4-6 meter over mål, som ellers lå tæt på kanten af feltet. Så var vi ligesom igang med den manglende skarphed...

Dichio

Well-known member
Oprettet
22 Juni 2019
Beskeder
4.335
Point
83
Tingager er virkelig guld værd på vores dødbolde sammme med tildels PM og Diks. Vi har ikke andre der kan noget. Jo Buba, men han er jo ikke inde billedet pt.

Tingager og Hausner komplementerer hinanden perfekt defensivt. Uden at forkljene de andre som gør det fint.

Hvis man kigger på guldhold så kommer der oftest mål fra både dem 5 forreste og men også de 5 bagerste hvis primær opgave naturligvis er at forsvare, men alle skal 11 skal forsvare, alle 11 skal angribe og bidrage med mål og ass.

Der kommer også ofte nogen fra indhoppere og dem i truppen fra nr 12 og nedefter.

Fx den klassiske i gamle dage hvor Piechnik headede den videre til Flo der sendte den i kassen eller Thorninger der samlede nedfald op fra de tos hovedspil ved dødbolde.

Kan de 5 bagerste lave bare et mål hver og den bedste stopper fx 3, så har man 7 mål derfra. Samme som fx Jon/Anker på en hel sæson. Og når man har en frisparksskytte i Højer skal man vel op på 11-12 fra den kæde.

Senest redigeret:

SteenA

Well-known member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
3.567
Point
113
Problemet er at Jevtovic er den rigtige forstærkning, men som det ser ud nu lever han ikke op til den titel. Jeg håber det kan vende, men det skal være snart, hvis han ikke skal afskrives.
Helt enig. Jevtovic lignede den helt rigtige forstærkning, vurderet på alder og historik.

Hvor milan måske mere var den negative pga alder
Ville også smide det samme i løn til Højer for en 5 års deal.
Jeg er lidt træt af den aldersudskamning der pludselig skal være på spillere i midt-20'erne (især hvis de hedder Jevtovic). Vi kan ikke bare lave et hold med 19-21 årige (FCN er en speciel historie). Jevtovic er et år ældre end Højer og Jevtovic er af adskillige brugere blevet sammenlignet med et plejehjem, selvom vi hentede ham da han var på samme alder som Højer er i dag. Højer vil vi vist alle gerne have en forlængelse med. Samme alder i øvrigt, som vi hentede Ankersen, Bror Blume og Patrick Olsen i, mens Mortensen var et par år ældre. (Lidt tilfældigt, at det lige blev dine citater, Dichio. Flere skriver det samme).

Kunsten er at have en blanding af unge (salgsobjekter) og erfarne spillere. Det er en svær balance og det er vanvittig vigtigt, at de erfarne så også præsterer godt nok til at kunne spille i startopstillingen. Vi ved endnu ikke, hvad Jevtovic' niveau er, når først han kommer helt i kampform og bliver spillet ind på holdet. Men vi har da set glimt af det i starten af sæsonen. Men det er vigtigt at han stepper op af hensyn til den investering vi har gjort i ham. Det kan nås endnu. PO spillede fast hele efteråret, men det er først her i foråret at han er blomstret op. PO har spillet 2000 minutter i sæsonen, mens Jevtovic har spillet 225. Endnu en af sæsonens trælse skader.

Nizzleroy

Well-known member
Oprettet
13 Maj 2019
Beskeder
1.561
Point
113
Jeg har bestemt ikke noget imod Jevtovic' alder. Han burde være i sit livs form. Mit problem er, at fra han forlod Rosenborg den 1. januar 2018 og indtil vi henter ham i august 2020 intet havde vist i Serbisk, Tyrkisk og Cypriotisk fodbold. Og så giver vi ham en 4-årig kontrakt på en løn i toppen hierakiet. Han skulle have haft maks en to-årig kontrakt på en præstationsbetinget rotationskontrakt. Han kunne nok ikke tro sine egne øjne, da han så det kontrakttilbud. Hvis det er korrekt, at han får 160k om måneden, så har vi bundet knap 7.7 mio. kr. op på ham. 7.7 mio kr.!

Jevtovic er en perfekt case på, hvorfor man IKKE skal fokusere på bedrifter, der ligger langt tilbage. Der er som regel en grund til at en spillers klub er villig til at lade en spiller gå gratis før tid. André Riel er et godt eksempel på en spiller vi selv var desperate på at slippe før tid.

mph

Active member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
235
Point
28
Jeg synes vi skal passe på med at udskamme enkelte spillere i noget det ligner en kollektiv nedsmeltning. Vi er i top 6 og har reddet røven. Det skal vi være glade for. Det er nye toner. Jeg er vant til noget helt andet efter +40 år som glødende GF’er.
Jeg har set os spille lige op mod Barcelona og Brønshøj. Det var lige fedt hver gang. Jeg har en helt naiv tro på, at vi har fundet en mere eller mindre fast plads i top 6, hvilket gør, at jeg kan flashe min GF-trøje i hovedstaden uden at være helt til grin. I dag spurgte 2 piger på omkring de 12 år mig, om jeg holdt med Brøndby eller FCK. Jeg sagde AGF, og de svarede: De er også ret gode.
Det er det vi skal tage med os😎
Hvad har det med mit manglende ønske om at få Bundu tilbage -eller andre spillere, der ikke har præsteret over lang tid?

SteenA

Well-known member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
3.567
Point
113
Jeg har bestemt ikke noget imod Jevtovic' alder. Han burde være i sit livs form. Mit problem er, at fra han forlod Rosenborg den 1. januar 2018 og indtil vi henter ham i august 2020 intet havde vist i Serbisk, Tyrkisk og Cypriotisk fodbold. Og så giver vi ham en 4-årig kontrakt på en løn i toppen hierakiet. Han skulle have haft maks en to-årig kontrakt på en præstationsbetinget rotationskontrakt. Han kunne nok ikke tro sine egne øjne, da han så det kontrakttilbud. Hvis det er korrekt, at han får 160k om måneden, så har vi bundet knap 7.7 mio. kr. op på ham. 7.7 mio kr.!

Jevtovic er en perfekt case på, hvorfor man IKKE skal fokusere på bedrifter, der ligger langt tilbage. Der er som regel en grund til at en spillers klub er villig til at lade en spiller gå gratis før tid. André Riel er et godt eksempel på en spiller vi selv var desperate på at slippe før tid.
Jeg er enig med dig i at vi skal være utrolig omhyggelige med vores køb af profiler. Omvendt er det bare ikke muligt for os at hente faste startere hos Røde Stjerne eller APOEL, som begge er klubber over vores niveau. Men man må gå ud fra at Jevtovic er blevet scoutet og PC har jo også haft mulighed for at snakke med Gersbach om Jevtovic, for at finde ud af om han kunne være en spiller der passer ind. Jevtovic gjorde det godt i Norge og han er vel ikke meget mere lottokupon (som du vist kaldte ham) end PM, som aldrig havde vist noget før, bortset fra i Norge. Men PM var vel også en chance. Vi har desværre et helt andet budget end FCK og FCM, så vi skal virkelig helst ramme rigtigt hver gang. Men det er svært. Vi kan jo se, hvor meget FCK og FCM fejler på deres indkøb, selvom det er større profiler de henter.

Dichio

Well-known member
Oprettet
22 Juni 2019
Beskeder
4.335
Point
83
Jeg er lidt træt af den aldersudskamning der pludselig skal være på spillere i midt-20'erne (især hvis de hedder Jevtovic). Vi kan ikke bare lave et hold med 19-21 årige (FCN er en speciel historie).

Du er altid så velargumenterende at det er svært at være uenig :) og i nuancerne er jeg bestemt heller ikke uenig, for tingene er ikke sort-hvide. Det må uanset 17 eller 27 år handle om kvalitet fremfor alder når det kommer til det sportslige.

Og enig det skal ikke ende med at ældre udskammes. Omvendt synes jeg ikke FCN er så speciel en historie - den er måske ekstrem. Men både FCM over mange år, AGF sidste år i + i år og Bif i år har haft enorm succes med en ungelinje. Selv FCK er vist ved at slå delvist ind på den med PC og Thourp.

Argumentet er jo klassisk og gentagende fra....
JN, Stein, PC og CV osv at de unge spillere genererer økonomisk afkast også, og derved erstattet det sportslige tab ved salg før udløb. Det er svært at sælge spillere over 25, hvorfor Bif har en politik om slet ikke at ville betale transfer for dem. AGF har også en politik om at primært at hente under 25, men også nogen mellem 25-30 og som ofte skille sig af med dem ved 30 års alderen ish.

Sådan er det jo bare det må vi forholde os til som fans.

PO er et godt eks
Helt crazy at ingen udenlandsk klub købte ham efter hans vilde sæson sidste år (var aldrig sket i gamle dage), men han endte i AGF for kun 6 mio (det halve af Riel fx) og kun fordi vi havde et kæmpe ønske om ny spillestil og et hul at fylde ud efter Amini (som dog egentlig blev udlingnet sidste forår af Hvidt 100%).

Duncan er et godt eks
Han blev også købt relativt dyrt af både Bif, FCM og AGF. For Bif blev han "gratis" de solgte ham til det samme. FCM fik 2/3-dele hjem - og begge havde ham i hans 4 bedste år og kunne måske have tjent mere på ham. AGF solgte ham for 1/3 og til sidst var han slet ikke god nok, og han var her kun 2 år (mod de 4), så han var dyrere pr år i afskrivninger for AGF end FCM. Halv pris for FCM - hvor det sportslige afkast var bedre pr sæson i gns.

Og det allerbedste afkast havde AGF så ved at udvikle ham, få glæde af ham og sælge ham for 10 mio i ren plus.

Og der findes mange andre bedre eksempler. Som også bedre viser de unge er de bedste sportsligt og økonomisk - og de to ting kører i ring i en selvforstærkende effekt.

Skal man overhale andre skal man ikke gå i andres fodspor
Noget der ofte glemmes. Et andet vigtigt argument er nemlig unge spillere ofte rykker sig procentmæssigt, men 25 årige rykker sig mindre, og 30 årige nærmere går ned ad bakke, og 35 årige ender med være mere navn end gavn.

Det er naturligvis en generalisering. Og der er også nogen der trækker andre op som fx Jørgensen og Backman, eller sælger sponsorbilletter, er gode ambassadører, eller undtagelserne, trækker folk på stadion osv osv. Det er ikke s/h.

Men skal vi overhale bif og især fcm og fck, kan vi næppe købe profiler der sådan lige gør vi kan hamle op eller overhale dem (dem køber fck og fcm)

Men vi kan:

- hapse billige løsninger på leje som Kamil og Diks der ville være forstærkninger i fck-fcm også (især hvis vi også kan købe dem bagefter - og de er unge, så er det et ekstra plus). Vi skal nemlig både forbi dem økonomisk og sportsligt.

- finde unge nordiske talenter i udlandet som er lidt glemt og skal hjem og kickstartes som har potentiale til at blive bedre end dem fck-fcm har (tingager og buba er fine eks - måske lige gamle nok ift at blive et salg, men sportsligt fint - begge dele havde været perfekt som fx Sørloth, Fossum, Corner, Wiegheim, Dreyer osv

- vi kan udvikle talenterne fra vores U19 eller finde rundt om i ung alder og udvikle dem selv (stage, bundu, haus, albert, højer, zach, links, jon (kamil, diks, arzani, mj) mv.

Prøv at forestil sig, hvad der ville ske for FCN, hvis de som AGF havde en god sund klubøkonomi der ikke var baseret på salg af spillere alene, så ville de jo overhale FCK og FCM.

Finder vi den gyldne middelvej med talenter under 25 (de kan sagtens have rutine nok, det behøver jo ikke være 20 år som FCN), så kan vi holde på dem 2-3 år længere ... og stryge op i top2 og vinde guld ind i mellem. Men jeg vil vædde på det ikke sker ved at samle en masse 25-30 årige hvor vi ikke får transferindtægterne til finde erstatningerne.

- og så kan vi naturligvis være smarte og tro på nogen andre ikke tror på som PM og NP, men det er dælme svært og kræver meget held. Vi kan også se om vi er heldige at fange profilerne fra de øvrige superligaklubber udenfor top4 (robert skov i sif, Buba i horsens osv, men igen der er alles fokus og det er svært, men JN & Co må forsøge, FCN lykkes med det ind i mellem pga konceptet som fx ham den 16 årige nordmand de snuppede foran fck).

Senest redigeret:

Sølvræven

New member
Oprettet
1 Marts 2021
Beskeder
5
Point
3
Hvad har det med mit manglende ønske om at få Bundu tilbage -eller andre spillere, der ikke har præsteret over lang tid?
Mit indlæg var egentlig ikke ment som en kommentar til dit indlæg. Det var en generel kommentar til tråden. Jeg finder nok ud af det med tiden😅
Sorry for confussion

SteenA

Well-known member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
3.567
Point
113
Finder vi den gyldne middelvej med talenter under 25 (de kan sagtens have rutine nok, det behøver jo ikke være 20 år som FCN), så kan vi holde på dem 2-3 år længere ... og stryge op i top2 og vinde guld ind i mellem. Men jeg vil vædde på det ikke sker ved at samle en masse 25-30 årige hvor vi ikke får transferindtægterne til finde erstatningerne.
Ser vi på truppen, så synes jeg faktisk at man har fundet den middelvej.
Under 25 (tager kun spillere med fast kontrakt med her):
Eskelinen
Gadegaard
Gersbach
Hausner
Munksgaard
Links
Thorsteinsson
Duncan
Hvidt
Grønbæk
Tengstedt
Ammitzbøll
Brandhof
Lassen, Ihler, Bager m.fl. helt unge.

Alligevel vil jeg nødig undvære for mange af de andre i startopstillingen:
Tingager, Backman, Juelsgård, Højer, NP, PO, Blume, Jevtovic og Mortensen. Og når vi har Tingager, Backman og NP skadet, mens Jevtovic, Højer og Blume ikke helt rammer deres topniveau, så har holdet ganske enkelt problemer som vi ikke løser ved at sætte flere helt unge ind. De unge svinger mere i niveau og det skal vi kunne leve med, når blot de erfarne har et højt bundniveau.

Jeg synes egentlig at vi har en god balance. Ok, Backman og Juelsgård kører vel på den sidste kontrakt (et år endnu) og Blume/Højer er måske væk lige om lidt, så faktisk mangler vi nok nogle flere "gamle" for at truppen er i harmoni. Men det skal godt nok være profiler vi henter ind.

Senest redigeret:

Dichio

Well-known member
Oprettet
22 Juni 2019
Beskeder
4.335
Point
83
Synes iøvrigt det er en skrønne at unge spillere kun kan fungere i FCN

Vi har en perlerække i AGF sidste to år der modbeviser det:
(Alderen er ved gennembrud)

Kamil var ligaens bedste for 2 år siden - 20 år
Diks ligaens bedste højreback for 1½ år siden - 22 år
Hausner - en af ligaens bedste sidste 1½ år - 20 år
Højer - en af ligaens bedste for knap 3 år siden - 23 år (og var allerede god fra dag 1 i AGF 22 år)
Zach Duncan - topklasse fra dag 1 - 19 år
Albert - topklasse fra dag 1 (okay bølgedal lige nu, men stadig top5 klasse) - 19 år
MJ - pt AGF, men gennembrud i OB og et 15 mio salg (pt skadet og bølgedal) - 18 år
Hvidt gennembrud sidste forår der fik os til at glemme Amini og fik 3. plads (pt bølgedal) - 20 år
Buba - ligaens farligste på dødbolde og stærk def i ACH for knap 5 år siden - 21 år
Links - gennembrud i efteråret - 22 år
Jon - gennembrud vild i AGF fra dag - 20 år (og var allerede kampafgørende med 3 mål og 4 ass som 19 årig i VFF)
NP - gennembrud i RFC og fast mand, en del assists,, ledertype og i konkurrence med Jens Jønsson om U21 for 7 år siden - 20 år
Gersbach - gennembrud Rosenborg og Auzzie landsholdet for 3 år siden - 20 år
Milan - gennembrud i Bodø/Glimt for 5 år siden og solgt for 4½ år siden for 7 mio til tyrkiet - 22 år

Vi kunne også tage Bundu og Stage med der i en ung alder i AGF var hhv. ligaens bedste højrekant og Stage en vildt afgørende spiller for os med stor rutine i sit spil allerede efter 30-40 kampe. Kæmpe salg.

Diks, Kamil, Haus, Højer har også vist gode leder evner og gået forrest på en måde som 25-30 årige spillere gør, og det har gjort det allerede få måneder efter det ankom.

Så synes slet ikke FCN har patent på at kunne det med de unge spillere - vi behøver ikke hjælpe til med den forkerte storytelling (der gavner FCN og skader AGF)

Naturligvis skal der være nogle leder-typer på holdet, men synes jeg også vi har i Haus og Diks fx selvom de er unge, og ellers burde det være nok med Tingager og PO/NP oven i med kæmpe rutine. Og fint vi har PM at lægge til i front, men vi ville klare os lige så godt med Jonas Wind selvom han er ung. Og byttede vi NP med Onyeka ville vi heller ikke blive ringere - tværtimod. Trods mindre rutine.

Altså to ældre rutinerede på et hold og nogle unge med rutine/leder evner som haus og diks.

Et par ældre med stor rutine i backup som nr 12-22 hvis fx Ting og PO/NP er skadet.

Så kan vi sagtens tage guldet...

Fribs

Member
Oprettet
3 Marts 2021
Beskeder
68
Point
18
Placering
Århus
Yderst spændende og saglige indlæg om truppen, men er tråden ikke løbet lidt af sporet ift. en ny sportschef?
Jeg synes efterhånden AGF har stået længe uden en sportschef og det virker ikke umiddelbart til, at der er en løsning i kikkerten p.t.
Jeg tænker, at det må være ekstra hårdt for spillerne og dem omkring dem, at der ikke er kommet en sportschef endnu, især når det sportslige halter for tiden.

Dichio

Well-known member
Oprettet
22 Juni 2019
Beskeder
4.335
Point
83
Kan godt følge dig Steen, men synes nu også ældre spillere kan svinge meget i præstationer. Anker gjorde fx 20 kampe uden mål, Bror voldsomt eksempel på i denne sæson, PO i efteråret, NP i et par kampe i foråret, Milan er i en laaang bølgedal trods rutine, Julle er svingende selvom han snart er fodbold pensionist, Højer har været lidt op og ned i denne sæson, PM haft nogle afbrændere (og var han 20 år ville man sige manglende rutine).

Buba har også lavet 1-2 U19 fejl her som 26 årig.

Backman har givet mål væk førhen som man ville sige kun en ung gør. Super rutinerede Kalle laver drops i FCK ... alle laver fejl.

Jeg synes AGF de sidste par år har vist unge er stærke nok.

Og er det ikke lige så meget de rutinerede som har en down periode lige nu?
links, haus, munks, diks kan ikke lastes.

Men egentlig vil jeg allermest tilskrive det et større sammenkog: det går og ned, tilfældigheder, lidt mangel på power, et hav af skader, dommer-uheld, spillerne føler tingene ikke går deres vej, vi skal lave flere mål, vi mangler lidt løb omkring PM

SteenA

Well-known member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
3.567
Point
113
Synes iøvrigt det er en skrønne at unge spillere kun kan fungere i FCN
Det er der vel heller ingen der har påstået? Men som vi selv så i 2013/14, så er det farligt med en stort overvægt af unge som profiler, når det så pludselig ikke kører. I modsætning til det har vi Patrick Mortensen, som udgyder en utrolig ro og kan være en tryg talsmand for klubben. Meget af det handler om balance i truppen.

Yderst spændende og saglige indlæg om truppen, men er tråden ikke løbet lidt af sporet ift. en ny sportschef?
Jeg har selv tænkt tanken, men vi diskuterer jo generelt på sammensætningen af truppen og ikke så meget på specifikke nye emner (som vi har en transfertråd til).

SteenA

Well-known member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
3.567
Point
113
Kan godt følge dig Steen, men synes nu også ældre spillere kan svinge meget i præstationer. Anker gjorde fx 20 kampe uden mål, Bror voldsomt eksempel på i denne sæson, PO i efteråret, NP i et par kampe i foråret, Milan er i en laaang bølgedal trods rutine, Julle er svingende selvom han snart er fodbold pensionist, Højer har været lidt op og ned i denne sæson, PM haft nogle afbrændere (og var han 20 år ville man sige manglende rutine).
Og det er jo lige præcis når det sker at holdet præsterer mindre godt - i modsætning til sidste år hvor profilerne virkelig leverede varen, inkl. Ankersen. I år er det nærmest kun NP og PM der har holdt et fast højt niveau. Tingager også, men det trækker jo fra at han har spillet så lidt i foråret.

Dichio

Well-known member
Oprettet
22 Juni 2019
Beskeder
4.335
Point
83

Ja det er noget man skal passe på med, altid bedre at snuppe en på vej frem eller et helt ungt talent der skal kickstartes, eller forme dem selv fra U19.

Jeg aner ikke hvad Milan får i hyrre, men egenligt synes jeg det var en perfekt case at hente ham som den rutinerede sikre backup med jævnt niveau bag 3 unge kanter som var foran ham i min optik: jon, gift, albert - alle med kæmpe potentiale, men i sommers var det kun Jon man havde set der var sikker starter. De to andre så man kun potentialet i.

Hvis Milan var hentet til start11 og dyr i løn, synes jeg det var et kæmpe sats, og ville bremse for store talenter som kunne udvikle sig til noget endnu større - og salg oveni. Hvis han har fået samme løn, så fair nok.

PS - synes slet ikke vi skal afskrive Milan endnu. Synes egentlig han har været god til at komme til chancer (men brændt) og kæmper godt.

PPS - tænker også som steen skriver at milan sikkert er scoutet fint, PC havde også som jeg læste det fulgt ham siden Bodø-Rosenborg-tiden og Gers kendte ham indgående.

Dichio

Well-known member
Oprettet
22 Juni 2019
Beskeder
4.335
Point
83
Mit indlæg var egentlig ikke ment som en kommentar til dit indlæg. Det var en generel kommentar til tråden. Jeg finder nok ud af det med tiden😅
Sorry for confussion
Og indlægget rammer spot on (ift nogle fans) ikke så stort problem herinde dog.

Nizzleroy

Well-known member
Oprettet
13 Maj 2019
Beskeder
1.561
Point
113
Jeg er enig med dig i at vi skal være utrolig omhyggelige med vores køb af profiler. Omvendt er det bare ikke muligt for os at hente faste startere hos Røde Stjerne eller APOEL, som begge er klubber over vores niveau. Men man må gå ud fra at Jevtovic er blevet scoutet og PC har jo også haft mulighed for at snakke med Gersbach om Jevtovic, for at finde ud af om han kunne være en spiller der passer ind. Jevtovic gjorde det godt i Norge og han er vel ikke meget mere lottokupon (som du vist kaldte ham) end PM, som aldrig havde vist noget før, bortset fra i Norge. Men PM var vel også en chance. Vi har desværre et helt andet budget end FCK og FCM, så vi skal virkelig helst ramme rigtigt hver gang. Men det er svært. Vi kan jo se, hvor meget FCK og FCM fejler på deres indkøb, selvom det er større profiler de henter.
Der er en verden til forskel på at hente PM og Jevtovic. Det kan slet ikke sammenlignes. PM var i form og beviste helt op til skiftet at han var god. Jevtovic var helt væk i 2,5 år. Vil du også være glad for at hente Kirkevold? Han var fremragende for et par år tilbage. Og så er APOEL og Røde Stjerne vist heller ikke fra en markant større hylde end at deres ubrugelige spillere pr. defintion er nogen vi skal være glade for.

Nizzleroy

Well-known member
Oprettet
13 Maj 2019
Beskeder
1.561
Point
113
PPS - tænker også som steen skriver at milan sikkert er scoutet fint, PC havde også som jeg læste det fulgt ham siden Bodø-Rosenborg-tiden og Gers kendte ham indgående.
Så må han have scoutet ham I Bodø og Rosenborg tiden og glemt alt om ham i de 2,5 år efterfølgende, for hvis han har kigget på de 2,5 år og tænkt "shit man, ham skal vi bare have på en lang og dyr kontrakt" så vil jeg godt anfægte PC's evner som beslutningstager :)

Dine ulæste indlæg

Top Bottom