Nyheder
AGF-Forum

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

Ny Sportschef

SteenA

Well-known member
SIB siger stortset alt rigtigt i det interview, det virker ærligt, selvom jeg aldrig helt kan lade være med at tænke at det for SIB, må være et mindre skridt nedaf i forhold til Rosenborg tiden. :)

/Aske
Men hvor spændende et job var Rosenborg nu lige, når opgaven egentlig bare var at forsvare placeringen som nr. 1 i Norge og der jo faktisk kun var noget at tabe. AGF er anden slags udfordring, hvor man kan sætte mål om at forbedre sig i forhold til sine konkurrenter. Og så er der jo hele sangen om potentialet.

Nizzleroy

Well-known member
FCK satte gang i en lavine der fjernede 3 af de længst siddende. Mange klubber er startet på nye projekter. Det bliver spændende om billedet er det samme om nogle år. Positivt at Stig Inge har ambitioner om at lære at tale dansk...På den anden side blev Solbakken længe uden at gøre noget som helst for at gøre sig forståelig.
Jeg synes ellers jeg gentagne gange har læst fra FCK fans at Ståle kan tale udmærket og flydende dansk, men da han engang bliv misforstået af medierne gjorde han en dyd ud af kun at tale norsk med medierne så han ikke kom til at sige noget der kunne misforståes. Det lyder dog underligt. Jeg havde også engang en norsk chef der havde boet og arbejdet i Danmark i årevis, havde dansk kone og børn men han var komplet umulig at forstå. Det eneste jeg fattede var, når han sluttede sine fjeldytringer af med "ikke sandt?"

SteenA

Well-known member
Jeg tror aldrig at de syngende endelser kommer til at forsvinde. De er der også, når man hører nordmænd taler engelsk. Det er fint nok, hvis SIB tager til sig, hvilke ord/vendinger som danskere kan have svært ved at forstå og så erstatter dem med danske ord. Ellers synes jeg virkelig ikke at norsk er svært at forstå. Kritikken af Solbakkens norske har nok lige så meget handlet om, at man ikke brød sig om manden. Jeg har aldrig haft svært ved at forstå hvad han sagde. Men det er nok en individuel ting.

Nizzleroy

Well-known member
Jeg tror aldrig at de syngende endelser kommer til at forsvinde. De er der også, når man hører nordmænd taler engelsk. Det er fint nok, hvis SIB tager til sig, hvilke ord/vendinger som danskere kan have svært ved at forstå og så erstatter dem med danske ord. Ellers synes jeg virkelig ikke at norsk er svært at forstå. Kritikken af Solbakkens norske har nok lige så meget handlet om, at man ikke brød sig om manden. Jeg har aldrig haft svært ved at forstå hvad han sagde. Men det er nok en individuel ting.
Det må være en individuel sag for jeg har virkelig haft svært ved at forstå Ståle. Til en sådan grad at jeg ikke fattede de hev ham i studiet.

SteenA

Well-known member
Har i også svært ved at forstå SIB i interviewet? Jeg synes han taler meget tydeligt og let forståeligt.

Winther

Administrator
FCK satte gang i en lavine der fjernede 3 af de længst siddende. Mange klubber er startet på nye projekter. Det bliver spændende om billedet er det samme om nogle år. Positivt at Stig Inge har ambitioner om at lære at tale dansk...På den anden side blev Solbakken længe uden at gøre noget som helst for at gøre sig forståelig.
Ja, der er selvfølgelig også lidt tilfældighed i det og sådan en som Bo Henriksen er også stoppet som manager i Horsens for nylig. Det kunne være interessant at se over længere tid hvor længe de sidder i gennemsnit, man vil nok gerne have en gennemgående figur der, men på den anden side er der nogle klubber der budgetterer med mange unge spillere og store spillersalg det kan blive svært at honorere og så kan der også ske en udskiftning. Måske begynder der at komme mere udskiftning også netop fordi klubberne fisker dem mere hos hinanden så de skifter opad i systemet. Hvis der kommer flere trænere i en managerrolle vil det nok også give hyppigere udskiftning. Under alle omstændigheder er det bemærkelsesværdigt at der reelt ikke er nogen af de her sportschefer der rigtig er i kategorien gamle klubkoryfæer man synes må have siddet der i årtier.

Mht SIB’s sprog ser jeg det mest som et spørgsmål om tilgang og signalværdi at lære dansk. Jeg synes han er nem at forstå, også nemmere end Ståle, men det kan jo både være lidt individuelt, måske et spørgsmål om dialekt og nok også bare om hvor meget de gør sig umage med at tale tydeligt osv. Det er jo heller ikke alle danskere der er lige nemme at forstå. For SIB handler det nok meget om at kunne kommunikere bedre i situationer hvor der er fordele ved at det er på dansk og så indikerer det da også at han ikke tænker på at være ude at døren igen om to år.

Det er et meget begrænset grundlag at basere det på, men jeg er glad for at han indtil videre fremstår som en der gør det fint i interviews. Det betyder virkelig meget i den her klub med den fokus der er og der kan jo både være noget han skal angribe og forsvare. Det er i den forstand ikke så afgørende om det er på dansk, norsk eller engelsk ift om det er tydelig kommunikation, men det skal heller ikke være sådan at folk sidder og kæmper med at forstå det eller helt opgiver på forhånd.

Seppe

Active member
Jeg har tilladt mig at rette ovenstående til det mere faktuelle korrekte tal ;)
Haha😆
Jeg skulle ellers lige til at rette det til 87% da jeg faldt over denne. Den giver et ret fint indblik i hvor hurtigt forståelsen ryger.

Vedhæftninger

• B871DFAE-31E3-4C4A-AEFE-89DB4B38A292.jpeg
    B871DFAE-31E3-4C4A-AEFE-89DB4B38A292.jpeg
    3,4 MB · Set af: 68

Dichio

Well-known member
Under alle omstændigheder er det bemærkelsesværdigt at der reelt ikke er nogen af de her sportschefer der rigtig er i kategorien gamle klubkoryfæer man synes må have siddet der i årtier.

Ja der er virkelig sket et skred i det med klubfolk som ledere herunder nu også sportschefer og direktører. Men vel naturligt nok det er bare kommet lidt senere end med spillerne.

Man kan også sige at PC jo var meget fck mand ift sin tid som spiller, CV vel allermest har været Brøndby mand som spiller, AaB har også en spiller med fortid på banen, Søren P ægte klubmand, OB tog Hemmingsen osv (og han har lige ført dem videre ned i dybet, overtog dem 1 point fra top6 og nu på 10. pladsen hehe).

Kvaliteten må helt klart også være afgørende ift klubmand eller sprog, omvendt også fedt vi har en direktør der har siddet læng, kan tegne klubben og virker til at være AGFer med hud og hår. Svært ved at se ham blive lokket væk, med mindre der kommer rigtig mange penge eller noget sportslig meget stort på bordet. Tænker også der bliver mere og mere pres på sportscheferne fremover, og de sidder nok også mere løst i det nu de ikke er klubmænd. Fx Lynge, Steinlein og Per Bjerregaard var også i voldsom modvind ind i mellem, og fik nok længere snor pga deres status.

Men allervigtigst er der nok at man har en bestyrelse som sidder roligt og tegner de store linjer i klubben og fastholder strategierne selvom der blæser storme rundt omkring klubben ind i mellem.

Norsk er mange ting - stor forskel på regionerne. Men der er også danske skuespillere der mumler så meget at det er godt at sætte tekster på danske film nogen gange.

Dichio

Well-known member
Godt tjek - du har ret jeg blev nok fanget af CVs egen spin i fodboldens købmænd, hvor han sagde han var lige så meget Brøndby-mand som spiller i Bif's storhedstid, og man kan naturligvis også sige det var der han var med i en topklub med succes.

Men lidt søgt af CV - for vandt han ikke guld i første sæson med fck?

Men sådan er et jo, AGF og Bjørnebye fremhæver også historien om at han var til prøvetræning og fik tilbudt kontrakt på 2-3 år i 1989.

Måske siger det faktisk alt om manglende sjæl at han har været været i alle 3 store klubber (i hvert fald økonomisk) fcn, fck og bif som chef

Seppe

Active member
Jeg har igen besøgt Transfermarkt(m.fl.) for at blive klogere på vores nye sportschef. Det kom til at stikke lidt af, så jeg er flere gange gået kold i det. Derfor har jeg knækket det over i to.

Her kommer første del med fokus på klubhistorien og de umiddelbare sportslige resultater. Senere følger et indlæg, hvor jeg vil forsøge at komme lidt omkring indkøb og salg, agenter, spillertrup og fordeling af spilletid.

Klubhistorien
For at vurdere hans tid i Rosenborg starter jeg med lidt kendskab til klubben. 26 mesterskaber fordelt således:

årtiMesterskaber
1960'erne
2​
20%​
1970'erne
1​
10%​
1980'erne
2​
20%​
1990'erne
9​
90%​
2000'erne
7​
70%​
2010'erne
5​
50%​

Meget imponerende af Trondheim-klub i den kun tredjemest folkerige kommune i landet(200.000 indbyggere). Nils Arne Eggen overtager trænerposten i 1988. Med Eggen bygges et hold op, der har en tydelig spillestil, scorer masser af mål og har en stærk lokal forankring med mange trøndere på holdet("Hvor svært kan det være?" Davidsen, 2020). 14 mesterskaber tager Eggen på samlet 23 år i klubben. Også i spillertruppen er der stor kontinuitet, f.eks. spiller angriberne Brattbakk og Johnsen henholdsvis 11 og 7 sæsoner for klubben. Fra 95/96 sæsonen var de med i CL otte år i træk. Klubben er her indbegrebet af Dan Hammers 3 K’er; Kapital, Kompetence og Kontinuitet.

CL-lykken varer dog ikke evigt. Fra 00/01 er Rosenborg ikke længere sikret deltagelse i gruppespillet som mesterhold, og i 03/04 ryger de første gang ud i kvalen. 07/08 er sidste sæson med CL-gruppespil.

Den klub Stig Inge Bjørnebye overtog var ikke i samme forfatning. Mesterskabet var glippet 4 år i streg(Eggen selvfølgelig med mesterskabet i 2010.), og kun i 2013 var de for alvor tæt på.

Resultaterne
I 2009 går Tippeligaen fra 14 til 16 hold, og der spilles derfor 4 kampe mere herfra. Derfor bliver sammenligningerne holdt i pr. kamp.
1621015545909.png
1621015759544.png

1621016243900.png

PeriodePoint pr kampMål formål imod
1995-2003
2,26​
2,81​
1,05​
SIB
2,1​
1,99​
0,91​
I alt
2,04​
2,23​
1,07​
2009-2020
2,03​
1,95​
0,99​

1621018480315.png

Umiddelbart har SIB været en ret stor sportslig succes. 4/5 mesterskaber er præcis hvad storheden i 90'erne og 00'erne i gennemsnit bragte, og det endda leveret i de ustabile år efter 2003. Scoringsmæssigt kan hans hold ikke hamle op med de gyldne CL-år, men deres kontinuitet i angrebet står også i skærende kontrast til et nyere Rosenborghold, der sælger deres topscorer 3 år i streg(SIB står for de to sidste salg), vel at mærke i et system med kun én spidsangriber. SIB har dog det mest scorende hold siden 2003, og holdets defensiv er den bedste i hele perioden.
Det primære sportslige minus er udviklingen. Holdet bliver kontinuerligt dårligere. Holdet scorer færre mål år for år og i 2019 falder det ellers så bundsolide forsvar også fra hinanden.

Hvor stor en del af successen er SIB? Hvad skyldes nedturen og hvor meget skal vi lægge i den? Og hvad skal SIB egentlig måles på?

Jeg kommer ikke til at kunne give svarene, men jeg vil jagte en del af nuancerne og forsøge at sammenligne med PC's tid i AGF i mit næste lange indlæg. Det kommer forhåbentligt i næste uge.

Stig AKA Frank Heskjær

Well-known member
Det primære sportslige minus er udviklingen. Holdet bliver kontinuerligt dårligere. Holdet scorer færre mål år for år og i 2019 falder det ellers så bundsolide forsvar også fra hinanden.

Hvor stor en del af successen er SIB? Hvad skyldes nedturen og hvor meget skal vi lægge i den? Og hvad skal SIB egentlig måles på?
Det er nok også væsenligt, men meget meget svært at indregne, hvordan udviklingen i den norske liga har været uden om Rosenborg. Altså var Rosenborg egentlig samme sted, men de andre udviklet omkring dem? Eller var det bare Rosenborg der defensivt faldt fra hinanden?

SteenA

Well-known member
Det er selvfølgelig et klart minus, at holdet langsomt bliver svagere og svagere. Hvis AGF næste år slutter nr. 4 igen og året efter nr. 6 og året efter igen nr. 8, så giver det nok næppe mening at tale om at SIB var bedst i starten men derefter gjorde det dårligere. For som sportschef starter du jo med omkring 20 spillere der allerede er på kontrakt og det tager nogle år før et evt. dårligt arbejde begynder at slå rigtigt igennem. Han kan nok således ikke tage hele æren for de første par mesterskaber i Rosenborg efter at han tiltrådte - bortset fra at 1-2 markante tilføjelser selvfølgelig godt kan gøre den sidste forskel.

Men godt indlæg Seppe! Ser frem til fortsættelsen.

Stig AKA Frank Heskjær

Well-known member
Det er selvfølgelig et klart minus, at holdet langsomt bliver svagere og svagere. Hvis AGF næste år slutter nr. 4 igen og året efter nr. 6 og året efter igen nr. 8, så giver det nok næppe mening at tale om at SIB var bedst i starten men derefter gjorde det dårligere. For som sportschef starter du jo med omkring 20 spillere der allerede er på kontrakt og det tager nogle år før et evt. dårligt arbejde begynder at slå rigtigt igennem. Han kan nok således ikke tage hele æren for de første par mesterskaber i Rosenborg efter at han tiltrådte - bortset fra at 1-2 markante tilføjelser selvfølgelig godt kan gøre den sidste forskel.

Men godt indlæg Seppe! Ser frem til fortsættelsen.
Meget enig.
SIB skal jo ikke have al kreditten hvis PM sparker AGF til en guldmedalje næste år. Men altså hvis han tager holdet som det er nu, med de profiler vi har mistet siden bronzen i 19/20, og de profiler vi mister i dette første vindue, og STADIG lykkes med at spille medaljer hjem næste år, så er det sgu pisse fucking flot. Hvis vi holder os i top 4 vil jeg endda sige at det er pisse flot. Især hvis dem der præsterer bedst er nogle af dem BIS henter. For altså vi kan jo ift i sommers have mistet/skiftet en masse spillere, og endnu flere hvis vi sammenligner holdet der starter efter sommerferien med det der vandt bronze i 19/20.

Sådan er det vel i de fleste trupper i ligaen. Kan huske Thygesen udstillede lidt at vi kun havde 2 eller 3 tilbage fra pokalfinale-truppen i 19/20-truppen i optakten til en af kampene. Men altså en hurtig gennemgang af de andre holds trupper, så kunne man jo se at det var ca. det samme i alle de andre trupper også :D

Så at man tager et snapshot af en trup, og så sammenligner 2-3 år senere, så vil der være MANGE ændringer. Sådan er gamet. Og omvendt så har vi beholdt en del af profilerne. Da vi stod i vinteren 19/20-sæsonen var det en trup som havde været samlet i lang tid allerede. At vi kunne beholde Bundu, Højer og de andre der var en stor ting. Vi fik bronze, og Bundu blev så solgt, men var stadig en del af samme kerne i dette efterår. Men altså ift næste sæson sammenlignet med denne, så vil vi se stor udskiftning, og spillere som Blume, Højer og Jon kan være solgt/har udløb, og det er altså 3 gennemgående profiler fra de sidste 3 år. Så sammenligner vi næste sæsons trup med den der vandt bronze i 19/20, så vil der godt nok ikke være mange tilbage i start 11 som også var der dengang.

Hvis vi henter en ny målmand, så er Eskelinen ikke på mål. Og det tror jeg ikke han er. Men det kan være umuligt at komme af med ham = han kan sidde på bænken.
I midterforsvaret har vi Hausner, Tingager, Juelsgård og Backman. Der er de alle 4 fra 19/20-sæsonen, og udtryk for den største kontinuitet i holdet.
På backerne vil både Diks og Højer nær 100% være væk, og Munksgaard vil jo sikre en stor kontinuitet der. Jeg tror personligt vi får Brandhof at se i en Diks-rolle dernede i rotation med Munksgaard. Gersbach er stadig et spørgsmålstegn, og Højer skal erstattes af en ny (måske Klitten fra AaB).

Så ift start 11 er der nok 3 af 5 der er nye dernede i defensiven.
Hvis Jon sælges, så er 2 kanter nok nye, ligesåvel som Blume nok erstattes med en ny.
NP og PO bliver, og dermed er der også 3 af 5 nye på midten.
I front ser vi nok PM igen = samme angreb.

I alt: 6 af 11 bliver nye. 5 af de 10 = markspillere. Altså et halvt hold.
Men der er tale om de to backer, de to kanter, og så den falske 9'er/fremliggende 8'er.
Altså er midterforsvaret, center-midtbanen, og angrebet intakt. Det er altså en vigtig ting at nærmest hele midteraksen er intakt.

TL:DR: SIB overtager et hold, hvor midteraksen er indtakt. Men vi ser især i dette efterår hvor meget færre point vi skaber når vi ikke laver det antal mål som vi gjorde i 19/20 og efteråret af denne sæson. Så finder SIB nogle kanter som sparker røv, og samtidig en falsk 9'er/fremliggende 8'er som giver den gas på scoringslisten, så tror jeg snarere vi vil snakke om hvor ærgerligt det var at PC ikke kunne være erstattet af BIS allerede sidste jul da det kom frem at PC stoppede. For så havde vi sgu haft holdet til at kæmpe med om guldet i år.
Vi scorede 2 mål i snit hele efteråret og lå med i toppen. Her i foråret har vi scoret sølle 18 mål i forårets 16 kampe = 1,125..... Det er altså helt vildt meget ringere end tidligere.

SteenA

Well-known member
Hvis vi holder os i top 4 vil jeg endda sige at det er pisse flot. Især hvis dem der præsterer bedst er nogle af dem BIS henter. For altså vi kan jo ift i sommers have mistet/skiftet en masse spillere, og endnu flere hvis vi sammenligner holdet der starter efter sommerferien med det der vandt bronze i 19/20.
Jeg er enig med dig i at top-4 i næste sæson vil være meget flot. At vi tænker det, viser vel desværre også at denne sæson har været en skuffelse på transferfronten. Vi har købt PO, som også ligner en stamspiller i næste sæson, men det er er så også det på to transfervinduer, på trods af at vi havde pengene til forstærkninger.

Corona forklarer vel i nogen grad at markedet har stået lidt stille/er endt med lejemål. Heldigvis er vi så blevet styrket af Hausners og Grønbæks fremgang. Og det er også at stort transferplus at vi har lavet lange forlængelser med de to plus Tingager.

Stig AKA Frank Heskjær

Well-known member
Jeg er enig med dig i at top-4 i næste sæson vil være meget flot. At vi tænker det, viser vel desværre også at denne sæson har været en skuffelse på transferfronten. Vi har købt PO, som også ligner en stamspiller i næste sæson, men det er er så også det på to transfervinduer, på trods af at vi havde pengene til forstærkninger.

Corona forklarer vel i nogen grad at markedet har stået lidt stille/er endt med lejemål. Heldigvis er vi så blevet styrket af Hausners og Grønbæks fremgang. Og det er også at stort transferplus at vi har lavet lange forlængelser med de to plus Tingager.
Som jeg skrev med en kammerat om, så er forskellen på at ligge hvor vi gør og ligge 1'er kun 3 kampe der skulle være gået anderledes. Sidste sæson vandt vi 2x over FCK og 1x over FCM i medaljespillet. Havde vi gjort det samme i år, så lå vi 1'er nu. Så havde vi haft 54 point, mens FCM havde haft 3 færre. Sådan kan man ikke stille det op naturligvis, men vores helt store problem i foråret har været de manglende antal scorede mål.

Vi har lavet 1,125 mål per kamp i foråret mod 2,0 per kamp i efteråret. Vi har lukket ca. samme antal ind (faktisk lidt færre, og ligger lige over 1 per kamp = 1,188 per kamp).

Så altså hvis BIS kan sørge for at vi kommer nærmere de 2,0 scorede per kamp igen, så er vi kommet rigtig langt.
Grabara har været god, men ikke uerstattelig. Selv hvis vi spiller med Eskelinen hele efteråret, så har vi altså samme midterforsvar som i denne sæson. Og hvis Tingager er tilbage fra næste sæson, så er vi jo forstærket derinde ift foråret, selvom Juelsgård har gjort det godt. Sanneh forsvinder jo ud i glemslen i den forbindelse.

Jeg tror der er plads til, at vores nye backer ikke er ligeså gode som Diks og Højer, såfremt vores nye kanter og falske 9'er/fremliggende 8'er bliver mere scorende. Altså HOLDET bliver i stand til at lave flere point selvom vi evt. går fra at lukke 1,188 ind i snit til 1,3 eller 1,4 ind i snit, såfremt vi kan lave 2,00 i snit selv.

Vi skal selvfølgelig ikke ud i FCK-tilstande som de har pt, hvor man lukker 2 mål ind per kamp og skal lave 3 selv for at vinde for ofte. Det har vi ikke de økonomiske midler til at sørge for at vi kan. Vi må og skal have en god defensiv. Men altså med Hausner og Tingager i midterforsvaret, så har jeg svært ved at se det gå helt galt der. Og altså Munksgaard er jo også pænt solid, så med ham i start 11 ville vi have 3 af de 4 i backkæden intakt. Og hvis Munksgaard IKKE spiller, så er det jo fordi der er kommet en endnu bedre spiller ind. (jeg tror stadig man vil eksperimentere med Brandhof som Diks-klon, men det kan også være en helt tredje).

Højer bliver sværeste at erstatte. For det er ham der tegner mest af vores opspil gennem venstresiden igennem de sidste 2-3 år. Men altså sælges Jon også, så er vi jo der hvor både Jon, Ankersen og Højer alle er væk, og vi ser ind i en helt ny venstreside. Det er truppens største spørgsmålstegn.

Hvis den nye falske 9'er/fremliggende 8'er der kommer ind ikke helt slår til, så kan vi spille med Albert derinde, og måske også Brandhof, eller Hvidt eller Tengstedt. Der er muligheder hvor holdet ikke falder helt igennem i hvert fald. Men venstreback, og kanterne (især venstre hvis Jon sælges) er der hvor de største spørgsmålstegn findes når/hvis Højer/Jon er væk. Vi får selvfølgelig nye spillere ind der, men bliver det som da vi hentede Højer, Blume, Jon og Tingager hvor de passer ind og slår mere eller mindre til fra dag 1? Eller bliver det som med Ankersen der skulle bruge over et halvt år på at spille sig varm? Eller bliver det som med Links sådan et halvt år i skyggen af nogle andre, så en opblomstring og så nedadgående igen? Eller bliver det endnu værre so Jevtovic der virker helt fejlcastet og ved siden af sig selv?

Både Links og Jevtovic kan blomstre op til sommer. Men vi har brug for, at de kan blomstre op undervejs SAMTIDIG med at holdet allerede præsterer. De lader ikke til at kunne spille holdet op. Men står de bag 2 rigtig gode kanter, så er sagen måske en anden. Jeg synes Albert fungerer så godt på kanten pt, at jeg ikke synes vi har skide travlt med at finde en højrekant. Så at finde de to nye til venstresiden og den fremligende 8'er/falske 9'er er førsteprioriteten ift markspillerne.

Grabara vs ny målmand må tiden vise.
Jeg tror godt det kan ende med at vi må spille efteråret med Eskelinen, såfremt FCM vil have for meget for Jesper Hansen, og Grabara ikke kan blive, og vi ikke lige finder den rette målmand. Men den anden dag kom der rygter frem om, at AGF havde kig på ham den norske målmand med 18 landsholdskampe, PL og Bundesliga-erfaring. Husker ikke navnet, men ham der spillede for Aston Villa i 18/19. Ryger Grabara tror jeg man vil erstatte ham. Men når man det til sæsonstart? Ser vi ligesom da man hentede Eskelinen at han kommer et par kampe inde i sæsonen? Eller måske først til vinter? hmm... Det er en plads hvor der måske skal være tålmodighed fra os fans ift at finde den rette. Og siden Jova har vi ledt efter ham vi kan sige at "ham der er vores målmand de næste 3 år". Det har været skiftende med Whalley, Eskelinen, Grabara, Jova på leje etc etc. Nu trænger vi til at have en fast mand som kan være fast i en årrække synes jeg. Det forsøgte man også med Eskelinen, så altså bare fordi man henter en mand på en 4 eller 5-årig kontrakt betyder det ikke at man har fundet ham der skal vogte buret fast i den periode. Det kan vi jo se.

Men altså:
Højre back: Munksgaard+evt. Brandhof kan dække tabet af Diks nogenlunde så der ikke er "brand" på pladsen, selvom der nok skal hentes noget bedre ind for at blive guldkandidat.

Højrekanten: Albert+Links+Tengstedt kan starte sæsonen op sammen på højrekanten. Samme her, der er ikke "brand", men det er nok ikke helt godt nok hvis man vil helt i top.

Sælges Jon og Højer, så er venstresiden de største ildebrande. Både backen og venstrekanten.
Venstre back: er Gersbach stadig skadet? Og han forløses muligvis aldrig i AGF desværre. Og på venstrekanten er Jevtovic et stort spørgmålstegn. Men en ny stærk venstrekant med gennembrudsstyrke og fart frem for Jon, så er meget på plads der, og hentes Klitten ind som erstatning for Højer, så er der ej heller decideret ildebrand på backen.

Målmandspladsen har jeg redegjort overfor: Ingen brand der så længe Eskelinen er her, da man i teorien kan klare sig et halvt år med ham på kassen hvis det er det der kræves for at have tid til at finde den rette mere permanente keeper (tror dog Grabara erstattes til sommer).
PM bliver i angrebet, og jeg tror man lurer på at hente Egho, så man har en STÆRK backup, og PM kan sælges til vinter eller erstattes næste sommer. Og så må vi se om Egho har vist at han kan klare at være 1.angriber til den tid. Alternativt henter man en fremliggende 8'er/falsk 9'er som kan agere plan B i angrebet også.

Fremliggende 8'er/falsk 9'er: En ny skal ind hvis Blume skal ud. En med mål i støvlerne, fart til at bryde igennem selv, og kan komme tættere på mål og afslutte. Hvem har 20 millioner?

Midterforsvar: På plads.
Tilbageliggende 8'er: På plads med PO og Hvidt+Duncan.
6'er: På plads med NP og Duncan.
8'er/6'er; Måske vi skal hente en Hebo, som jo altså ville have gjort godt i foråret. Men kun fordi både NP og Duncan var ude samtidig. Det er jo lidt uheldigt. Skal vi gardere os mod det uheld? Måske. Jeg ville ikke have noget imod at erstatte Hvidt med Hebo. Måske det PRÆCIS er hvad Hvidt trænger til, at spille fast for Lyngby en sæson i 1.division, og så kan Hebo prøve sig af på et større hold, dog nok som reserve, desværre for ham. Vil han så måske hellere til Viborg eller Silkeborg?

Dichio

Well-known member
Klubben er her indbegrebet af Dan Hammers 3 K’er; Kapital, Kompetence og Kontinuitet.
Klasse indlæg Seppe - glæder mig til del 2.

Meget enig med Dan Hammer i mange ting, og kunne også godt tænke mig ham som det friske københavnske pust i vores bestyrelse, dels for erfaringen men også for at sende et signal om at vi er hele landets klub og vil have fat i sponsorerne i Kbh, hvor mange har hovedsæde.

Synes vi er godt på mod K 3'erne, og derfor håber jeg også vi måske kan snuppe Diks og Kamil samt holde godt sammen på det det vi har som stamme og bygge på. Kontinuitet tror jeg er vigtig i hele organisationen både med bestyrelse/ledelse, spillertrup, sportslige ledelse og salgsafd. Lidt udskiftning skader aldrig, men der skal bygges på - ikke jævnes med jorden og starte forfra hele tiden som vi gjorde meget førhen.

Seppe

Active member
Så fik jeg endelig lavet del 2 færdig, og jeg giver lige på forhånd en "Longread alert";)

Strategi og position
Hammer og Davidsen argumenterer for at man strategisk, som udgangspunkt, enten er talentfabrik eller resultatfabrik, samt at man ud fra sin hylde må finde sin konkurrencefordel ud fra bl.a. en markedsanalyse.

Jeg trækker den danske liga ind som et referencepunkt.

Her er en oversigt over hvor mange point top6 i de to ligaer er endt på siden de respektive strukturændringer i 2009(N) og 16/17(DK). I DK har jeg valgt at lave et snit for grundspillet, da grundspillet er mest sammenligneligt. Det er selvfølgelig noget rod, at jeg ikke har kørt data over samme periode, men sådan blev det.
1.jpg

1.- og 2.pladsen har krævet et højere snit i DK, resten af top6 har krævet flere point i Norge. Et er selvfølgelig det generelle, men det er også interessant at se på hvordan de enkelte klubber har klaret sig, så her kommer en oversigt over de 24 bedste danske og norske klubber baseret på pointsnit i den bedste række i de respektive perioder.
2.jpg

I DK har FCM og FCK kørt et meget tæt parløb med BIF lidt efter. Afstanden mellem FCK og Brøndby er stort set den samme som afstanden mellem Rosenborg og Molde, så de har altså haft en pæn margen til nærmeste konkurrent. Næste i rækken er Strømgodset, der for os præstationsmæssigt kan sammenlignes lidt med FCN. Umiddelbart har Rosenborg haft en ret gunstig situation. De skal være den primære mesterskabskandidat. Det er en fin konkurrencefordel i jagten på de bedste spillere.

Der skal altså mesterskaber på banen. Hammer og Davidsen sætter i ”Hvor svært kan det være?” en spillers bedste alder præstationsmæssigt til at være mellem 26-29 år, men gående mod 25-28 år. De har også en flerårig analyse af mesterholdene i top5 ligaerne i Europa, der sætter gennemsnitsalderen i trupperne til mellem 23,5 og 26 år.

Udover at skulle vinde mesterskabet, så forventes klubben at have et pænt overskud på transfermarkedet, hvilket let konflikter med det første mål. Det er svært at blive bedre, når du konstant er tvunget til at sælge. Det bliver let handler, der sikrer mere kapital i bytte for kompetencer og kontinuitet. Dem du kan tjene flest penge på at sælge er samtidig unge spillere, der typisk præsterer mere ustabilt. I gennemsnit har klubben siden 2009 haft et overskud på 1,79 millioner Euro pr. sæson. Det lykkedes fint for SIB i de første to sæsoner, men særligt det manglende salg af Bendtner i 2018 kostede dyrt. Der var ellers lagt op til et salg op mod/efter VM. SIB ender i et plus på 1,46 mil Euro pr. sæson.
3.jpg

Talentudvikling
De største transfers kan typisk hentes på spillere under 23 år, så det er interessant at se hvordan SIB og Rosenborg har klaret sig her.

Davidsen nævner i sin bog ROI-model(Return Of Investment) som et eksempel på en talentudviklingsstrategi og Sevilla FC’s 70/30 model. ROI er nok primært til talentudviklingsklubber, der satser meget på akademi og udvikling og i mindre grad til mesterskabskandidater. I ROI-modellen måles man primært på salg af akademispillere, spilleminutter til akademispillere samt akademispillere i førsteholdstruppen. Det mest interessante i denne model er for mig kategoriseringen af spillere efter spilletid(i førsteholdskampe):
4.jpg

5.jpg

Rosenborg gav i SIB’s tid spilletid til 16 akademispillere(under 23 år). 4 endte i den højeste kategori - beviseligt niveau, mens resten ikke nåede ud af laveste kategori. 4 lyder umiddelbart pænt, men to var der allerede inden SIB kom til, den tredje var under 500 min fra og den sidste var også i næsthøjeste kategori. Der var ingen der blev løftet yderligere. Reitan(2009min) er dog blevet stamspiller nu(8163min), mens Emil Konradsen Ceide(478min) må formodes at komme i næstbedste kategori i år(2599min). For at have lidt at sammenligne med kommer der lige et par af vores egne unge her: Hausner(5306min), Links(3470min), Hvidt(3222min), Ammitzbøll(2714min), Grønbæk(2535min), Duncan(1257min), Lassen(952min) og Anbo(517min).

At udviklingen gik i stå fremgår også af denne liste over akademispillere der har været vurderet til 1mil Euro eller højere. Hvor er 1997-2001? Reitan(årgang 1997) sniger sig lige ind på listen, hvis man sætter værdien til 0.5 mil Euro. Til sammenligning er både Hausner(årgang 2000) og Grønbæk(årgang 2001) vurderet til 1mil Euro.
6.jpg

Witry blev sendt til en lavere rangende klub i SIB’s første måned, men Sörloth må gøre lidt ondt. Han var udlejet til Bodø/Glimt, da SIB ankom. Der scorede Sörloth 13 ligamål på 29 kampe som 19 årig, men sælges til Groningen for 0,7 mil euro, selvom Rosenborg samtidig solgte deres topscorer. Dog skal det til SIB’s forsvar nævnes, at Sørloth målt på spilleminutter stadig var meget et usikkert kort som førsteangriber, og virkede til at være en spiller, der havde brug for masser af tillid. Der gik trods alt også nogle år før han slog igennem og Gytkjær, som blev købt i stedet endte som topscorer og blev solgt videre året efter.

Spilletiden til akademiuddannede må siges at være støt dalende under SIB, dog fra et meget højt udgangspunkt(OB, der er slået ind på talentsporet, sigter til sammenligning mod 25%). Selnaes, Midtsjö og Svensson står for det meste af spilletiden(ca.79%).

Til gengæld lægger SIB sig ret fint under Sevilla-modellen med 30% spilletid til potentialespillere og 70% til præstationsspillere. En model, hvor man vil udvikle, men også præstere top4 resultater.
7.jpg

Kigger vi på spilletiden i ligaen, så startede SIB med et ret ungt hold, men endte med at krydse de 26 år, der var maksgennemsnittet for mesterhold. Det var de to ældste hold, der leverede dårligst. SIB gav lidt kunstigt åndedræt til akademitiden ved at hente Bakenga(23) og Asen(27) hjem. Det samme er gjort i år, hvor de erfarne Skjelbred(33), Tettey(35), og Henriksen(28) er hentet hjem.
8.jpg

Indkøb

SIB’s hold havde generelt en klar overvægt af norske spillere og dernæst skandinaviske spillere eller spillere der havde bevist sig i Norge eller Danmark. F.eks. havde 2/3 nigerianske spillere spillet i den norske liga før de blev hentet, mens Rashani(Kosovo) er født i Sverige, spillede ungdoms- og seniorfodbold i Norge og blev hentet i Danmark. Af de 4 fra Balkan blev to hentet direkte i de nationale ligaer, mens de to andre havde spillet i den bedste norske række, før de blev hentet. Indkøbet af kun en svensk spiller er lidt påfaldende.

SIB købte oftest ind i Norge og var ikke for fin til at hente i 1.division. Han var også fordi det danske marked en del. Både superligaen og 1.division. De andre lande på listen var primært nordmænd eller danskere, der blev hentet hjem fra udlandet.
9.jpg
10.jpg
11.jpg

Aldersmæssigt kan der skelnes mellem potentialespillere og præstationsspillere. De sidstnævnte er typisk mellem 25-29 år, altså i den alder hvor Davidsen og Hammer vurderede, at en spiller peaker. Den 35 årige var en reservemålmand, der blev hentet ind i en sæson, hvor førstemålmanden døjede med lidt skader. Den 30 årige var Söderlund(topscorer i SIB’s første sæson), der blev hentet hjem for at have en erstatning klar for Bendtner. Det blev ikke den store succes.

De unge der blev hentet var typisk 21-23 år og kan opdeles således:
12.jpg

Der er en klar overvægt af ret erfarne unge spillere. Altså det der manglede fra akademiet. Spillere der hurtigt kunne forventes at spille fast på et godt niveau.

SIB lavede 8 salg over 1 mil euro. 3 af de 8 var de egenudviklede spillere, der var spillet ind, da han kom. Generelt virker de fleste af salgene til at være fint spredt ud, så der ikke blev for stor udskiftning. I vinteren 17 lavede han dog 3 af de største salg, mens han på indkøbsfronten lavede 3 af sine største indkøb den følgende sommer(midt i sæsonen). Aldersmæssigt spændte salgene fra 21-28 år med et gennemsnit på 24,5 år. Måske var det den lidt høje alder, der gjorde, at salgspriserne ikke sparkede benene væk under fansene. 3,2 mil euro for Selnaes var bedste salg.

Mere alarmerende er det måske at kun et af hans 7 dyreste indkøb sælges med overskud, og det sølle 0,3 mil euro. Investeringerne på 6,55 mil euro gav 2,91 mil euro tilbage og ingen af spillerne er i klubben mere.

Agenter

Agentmæssigt er det svært at sige alverden. Denne liste er over de nuværende agenter for de spillere SIB har købt, men f.eks. har Solbakken haft mange dobbeltroller og han brugte bl.a. Atta som dække for at han repræsenterede både klub og spiller. Atta har i øvrigt Björkan som er blevet diskuteret i transfertråden. Fra TPS kunne Stefan Johansen måske være interessant eftersom Fulham er rykket ned og ikke har brugt ham i denne sæson. Han blev dog brugt flittigt i oprykningssæsonen, ligesom QPR har brugt ham i 21 kampe i denne sæson i Championship, så han er muligvis uden for vores rækkevidde.
13.jpg

For AGF handler fra PC til nu ser nuværende agenter således ud:
14.jpg

Afrunding

SIB lader til at være resultaternes mand omend hældningen på resultatkurven ser lidt trist ud. 4/5 mesterskaber er en imponerende bedrift, for Rosenborg var ikke hvad de havde været. Økonomien var ikke god og klubben virkede ikke til at være så afklaret strategisk. Succesens pris var dog bl.a., at klubbens egne talenter ikke fik så meget spilletid og det var ikke populært. Var de ikke gode nok eller gik de tabt i jagten på det næste mesterskab? Kunne han med udgangspunkt i den rimelig fornuftige dominans have satset lidt mere på egne talenter?

SIB valgte i RBK helst de relativt sikre kort. Han ville have plug and play, men gerne med videresalgspotentiale. Fordelen har været, at bundniveauet var fornuftigt, men omvendt var potentialet også mere begrænset. Kritikken fra fansene gik i hvert fald på, at de fik for mange leverpostejsspillere, der netop tog spilletiden fra egne talenter. Selvom fansene virkede ret kritiske over for SIB, så lader det dog til at de havde endnu mere imod både Horneland(træner i 2019) og Koteng(leder/ejer i klubben).

AGF er på en lavere hylde klubmæssigt, men vi lader på mange punkter til at stå bedre finansielt, strategisk og udviklingsmæssigt. Mon SIB fortsætter sin stil eller f.eks. tør satse lidt mere på egne spillere, når mesterskabet ikke er det ufravigelige mål?

Vedhæftninger

• 10.jpg
    10.jpg
    22,1 KB · Set af: 18

Stig AKA Frank Heskjær

Well-known member
SIB valgte i RBK helst de relativt sikre kort. Han ville have plug and play, men gerne med videresalgspotentiale. Fordelen har været, at bundniveauet var fornuftigt, men omvendt var potentialet også mere begrænset. Kritikken fra fansene gik i hvert fald på, at de fik for mange leverpostejsspillere, der netop tog spilletiden fra egne talenter.
SIB lader til at være resultaternes mand omend hældningen på resultatkurven ser lidt trist ud. 4/5 mesterskaber er en imponerende bedrift, for Rosenborg var ikke hvad de havde været. Økonomien var ikke god og klubben virkede ikke til at være så afklaret strategisk. Succesens pris var dog bl.a., at klubbens egne talenter ikke fik så meget spilletid og det var ikke populært.

Rosenborg kom fra en tid, hvor man var eneste nordiske hold i CL, vandt stribevis af mesterskaber, og til at være mere en af mange i Norden, og havde under Bjørnebye en opblomstring igen. Dengang i Rosenborgs storhedstid var man også klart førende på ungdomssiden+akademi og faciliteter. Det lokker jo unge til.

Vi står lige nu i en siatuation, hvor vi gerne vil en hel masse på akademi-siden, men ikke er der endnu.
Jeg er 100% klar på at vi skal holde momentum, og hente "plug and play"-spillere som er gode NU. De midler som generes via top 6/medaljer/eventuelle europæiske gruppespil skal så finansiere ydereligere investeringer, hvor man køber samme kvalitet men yngre, eller samme alder og højere kvalitetsniveau.

En gennemsnitsalder på 26 er jo ikke langt fra det vi har pt, og en balance, hvor man har lidt af hvert er jo påkrævet så længe økonomien ikke er til at hente lutter 20-23 landsholdsspillere/U21-stjerner :D

Men modsat Rosenborg, så er vi på vej op. Nogle gange skal man igennem det Rosenborg skulle for at vende en kurve som Bjørnebye gjorde. Vi skal igennem det for at komme hen til et bedre sted.

Kan man nå derhen kun med 20-23-årige spillere? Ja da.
Men kan de samtidig være af en kvalitet, der med det samme laver de resultater vi jo også sukker efter her 35 år siden sidste mesterskab? Næppe. Men jeg køber 100% ind på, at vejen til verdensherredømmet går den vej. YNGRE OG BEDRE :D

Dichio

Well-known member
Stærkt Seppe - send det lige til LF og JN, så har de lidt baggrundsdata til når de skal snakke strategi i ledelsen og med SIB.

Jeg er tilhænger af at spille det stærkeste hold uanset alder - om spilleren er 18 eller 36 år.

Det man bare skal have med er, at hvis man bruger pengene på at købe de helt unge ind, så får man også et salg af fx en 22-23 årig, som generer ny økonomi til akademiet eller indkøb af nye unge. Måske man ligefrem kan hæve kvaliteten af de unge man henter henad vejen pga salgene.

I sidste ende må det handle om kvaliteten. Vi vinder jo ikke mesterskabet næste sæson med følgende 5 i start 11: ST, AA Links, Anbo og Eske. De kan måske fint udvikle sig, det må vi se. Lige nu er de bredde og udviklinsspillere. Links lige på kanten til start11.

Men købte vi følgende 5 unge spillere for et par år siden fra en højere hylde (eller udviklede dem selv på akademi), så ville sagen jo være en anden: Gustav Isaksen, Cajuste, Onyeka, Dreyer, Evander.

Ift den med alder - potentialespillere og præstationsspillere. Så synes jeg ovennævnte 5 fcm'ere + Mabil, Kaba, Andersson alle 8 er præstationsspillere der var marginaler fra at sikre fcm guld. Aldersmæssigt er de op til 25 år kan teoretisk lægges i puljen potentialespillere. Allerede for et/flere år siden præsterede de. Af de 13 mest benyttede markspillere hos fcm, kan lægges cools, silva, sisto til på 25-26, og endelig et midterforsvar på 28-29 og to ældre keepere i JH og Lössl.

I vores egen trup synes jeg også vi har nogen unge som har vist potentiale til noget meget stort kamil, diks, haus, albert, zach, hvidt, jon fx - som jeg godt kunne se start11 med guld eller medaljepotentiale i allerede nu.