New posts
  • Synes du ikke der er nok debat om AGF på sitet, udover vores kamptråde?

    Opret en profil eller log ind med eksisterende bruger, så kan du tilgå den generelle debat om AGF og om stadionbyggeriet. Dette inkluderer også vores store transfertråde.

Ny Sportschef

Ny Sportschef
Kan Jan Laursen i øvrigt komme i overskud i FCN, eller ville prøve noget andet, med FCNs forestående salg!?
Jeg synes da Morten Karlsen og Jan Laursen kunne være en fin kombination at have fået ind som erstatning for Selles/PC.
Ja det eneste bekymringspunkt er Jan Laursens sygemelding med stress, det kræver væsentligt mere psykisk at komme til Jacob Nielsens AGF end at være i FC Nordsjælland, tænker jeg.

Men ellers ville han da være interessant, og det er ikke usandsynligt at de nye partnere har en stor kanon til sportschef rollen, når de siger at salget mest handlet om at styrke organisationen og den sportslige ledelse, og ikke så meget om at hente flere penge.
 
Kan Jan Laursen i øvrigt komme i overskud i FCN, eller ville prøve noget andet, med FCNs forestående salg!?
Jeg synes da Morten Karlsen og Jan Laursen kunne være en fin kombination at have fået ind som erstatning for Selles/PC.
Tja, jeg forestiller mig at hvis man er interesseret i FCN er man interesseret i den specielle model og talentudviklingen og så kommer man ikke umiddelbart ind og vil forsøge at opgradere på nøglepositioner, men vi ved stadig ikke så meget om hvad der evt. er under opsejling der.

Da Vejle hentede ham kroaten kom jeg igen til at tænke på Jesper Stüker, uden at kende ret meget til ham, men han er da sportschef der og de finder da nogle interessante spillere, selvom man også kan se det er lidt op og ned med nogle af dem. Men der er måske også et lidt anderledes set-up der med noget agentnetværk? Der er bare ikke ret mange navne man lige umiddelbart kan bringe i spil.
 
Ja det eneste bekymringspunkt er Jan Laursens sygemelding med stress, det kræver væsentligt mere psykisk

Det skuer mine øjne, når du kobler stress med psyke. At blive ramt af stress har sjældent noget med en svag psyke at gøre.

Jeg kender på ingen måde til Laursens psyke, men du kan ikke udlede, den skulle være svag ud fra en stress sygemelding.
 
Det skuer mine øjne, når du kobler stress med psyke. At blive ramt af stress har sjældent noget med en svag psyke at gøre.

Jeg kender på ingen måde til Laursens psyke, men du kan ikke udlede, den skulle være svag ud fra en stress sygemelding.
Du kan også kalde det mental robusthed, eller evne til at bevare overblik og ro. Hvis stort ansvar tynger, eller perioder med meget arbejde, så risikerer man at blive ramt af stress i en stilling som sportschef, ikke mindst i AGF.

Det er ikke sikkert at det var årsagen til hans stress sygemelding, det kan også være mange andre ting der forårsagede hans stressygemelding, men det er dog et bekymringspunkt mener jeg.
 
Undskyld mig men nogen af de største erhvervsledere har været gået ned med stress, mange har sikkert stress uden at vil anerkende det. De er næppe endt i deres job uden at have overblik eller mangler mentaliteten.
For folk i de jobs skyldes det givetvis, de har kørt sig selv for hårdt i alt for lang tid og at være sportschef i en Superliga klub er stort set arbejde 24/7 365 dage om året.

Jeg har overhovedet ikke lyst til at kalde det (manglende) mental robusthed eller (manglende) evne til at bevare overblikket.
 
Undskyld mig men nogen af de største erhvervsledere har været gået ned med stress, mange har sikkert stress uden at vil anerkende det. De er næppe endt i deres job uden at have overblik eller mangler mentaliteten.
For folk i de jobs skyldes det givetvis, de har kørt sig selv for hårdt i alt for lang tid og at være sportschef i en Superliga klub er stort set arbejde 24/7 365 dage om året.

Jeg har overhovedet ikke lyst til at kalde det (manglende) mental robusthed eller (manglende) evne til at bevare overblikket.
Det er ikke en kritik af stressramte mennesker, eller en nedgørelse af Jan Laursen som et menneske der ikke er “Cut Out” til sportschef rollen. Jeg siger blot at det er et bekymringspunkt, det kan du da ikke være uenig i?

Det er da et problem hvis man har et job som man ikke trives i, og hvis han skal have en ny rolle i Nordsjælland, så kan det jo også være i erkendelse af at han ikke trives med den form for arbejdsbyrde som en sportschef har. Det gør ikke at han ikke vil være egnet som sportschef i AGF, det betyder blot at det er noget man skal være opmærksom på.
 
AGF har jo næppe ét sekund troet, at FCK ville betale én million euro for at lade PC starte tidligere. Men FCK har vel spurgt til en pris, AGF har svaret (arrogant), og så har bolden været tilbage på FCKs banehalvdel, hvor de har skullet melde ud, hvad de vil betale. I en anden situation havde den tur frem og tilbage så sendt med, at man var mødtes et sted på midten (læs: nok væsentligt tættere mod nul), men her skete det så ikke. Sådan er det, videre i teksten.

I forhold til diskussionen om stress så er presset sikkert større i AGF end i FCN, men det er organisationen vel også. Det bør være muligt at tilrette opgaverne for en ny sportschef, så de faktiske ansvarsområder ikke er større eller tungere end ved en sportschefsstilling i en mindre klub.
 
AGF har jo næppe ét sekund troet, at FCK ville betale én million euro for at lade PC starte tidligere. Men FCK har vel spurgt til en pris, AGF har svaret (arrogant), og så har bolden været tilbage på FCKs banehalvdel, hvor de har skullet melde ud, hvad de vil betale.
Hvis nu FCK havde spurgt AGF hvad man skulle have for at slippe PC, og så fået en pris, og PC havde accepteret, så kunne det have været en lavere pris end når man først spørger EFTER man har forhandlet bag om ryggen på AGF, der nu intet har at miste ved at sige nej. Man risikerer ikke engang en sur medarbejder, for man har selv taget valget om at suspendere ham.
 
AGF har jo næppe ét sekund troet, at FCK ville betale én million euro for at lade PC starte tidligere. Men FCK har vel spurgt til en pris, AGF har svaret (arrogant), og så har bolden været tilbage på FCKs banehalvdel, hvor de har skullet melde ud, hvad de vil betale.
Hvis det så overhovedet har noget på sig at AGF har givet det svar. De kunne lige så godt svare at han ikke er “til salg” så. Men man kunne selvfølgelig forestille sig en samtale hvor AGF svarer noget i den stil, FCK siger de vil give 1 mio, og AGF så spørger om de mener 1 mio euro :)

I forhold til diskussionen om stress så er presset sikkert større i AGF end i FCN, men det er organisationen vel også. Det bør være muligt at tilrette opgaverne for en ny sportschef, så de faktiske ansvarsområder ikke er større eller tungere end ved en sportschefsstilling i en mindre klub.
Man skal i hvert fald være opmærksom på om den nye sportschef er en der kan trives med langt større opmærksomhed og pres udefra. Jeg tror ikke PC elskede at optræde i medierne, men det er uundgåeligt og noget vedkommende skal kunne håndtere, samtidig med at hvert ord og alt det mellem linjerne bliver fortolket på kryds og tværs blandt fans. Jeg tror heller ikke vi kan organisere os ud af den del, det er næsten nød til at være chefen der udtaler sig i de fleste af de sammenhænge vi har set PC.
 
Undskyld mig men nogen af de største erhvervsledere har været gået ned med stress, mange har sikkert stress uden at vil anerkende det. De er næppe endt i deres job uden at have overblik eller mangler mentaliteten.
For folk i de jobs skyldes det givetvis, de har kørt sig selv for hårdt i alt for lang tid og at være sportschef i en Superliga klub er stort set arbejde 24/7 365 dage om året.

Jeg har overhovedet ikke lyst til at kalde det (manglende) mental robusthed eller (manglende) evne til at bevare overblikket.
+1 fra en tidligere stressramt - jeg var eddermame robust i mange år, før jeg pludselig ikke var det mere. Overblikket havde jeg hele vejen igennem, selv da jeg var ramt med stress.
 
Man skal i hvert fald være opmærksom på om den nye sportschef er en der kan trives med langt større opmærksomhed og pres udefra. Jeg tror ikke PC elskede at optræde i medierne, men det er uundgåeligt og noget vedkommende skal kunne håndtere, samtidig med at hvert ord og alt det mellem linjerne bliver fortolket på kryds og tværs blandt fans. Jeg tror heller ikke vi kan organisere os ud af den del, det er næsten nød til at være chefen der udtaler sig i de fleste af de sammenhænge vi har set PC.
Det er klart, at man bør være opmærksom på det, og en ny sportschef skal i hvert fald helst ikke decideret frygte et kamera. Det er bare nemmere at have overskud til medieopmærksomheden, hvis man fx ikke har de samme administrative forpligtelser, behov for personaleledelse etc.

Så AGF - mere end visse klubber - har nogle forudsætninger for at skabe nogle rammer for sportschefen, hvor han (hun?) både har rum til at excellere i det vedkommende bliver målt på og rum til at håndtere den eksterne opmærksomhed.

(Personligt har jeg arbejdet med flere, der var fremragende til substansen, til at håndtere det administrative, til direkte personaleledelse osv., men som havde det meget svært med pressen eller bare at tale i offentlige forsamlinger. Til gengæld har jeg også arbejdet med nogle, der var fremragende i store forsamlinger, men hvor det var alle hverdagens arbejdsopgaver, der hang dem ud af halsen. Jeg er derfor ikke sikker på, at ligningen "flere kameraer > mere stress" holder for alle typer af potentielle kandidater. Det var vel det, der var min egentlige pointe her.)
 
Uden at jeg egentlig ønsker at grave grøfter, handler meget af diskussionen ikke også om at "stress" bliver anvendt i en meget bred kontekst?

Jeg har stødt på rigtig mange kollegaer igennem tiden, som har haft alt for travlt i en periode, kaldt det stress, hold fri i et par dage, et par uger, eller 2-3 mdr, og derefter er kommet tilbage som om alt var som før.

Så kender jeg også til et par stykker, som har været sengeliggende, fysisk og psykisk ramt, og været ude af arbejdsmarkedet og det sociale liv i lange perioder, med perioder mener jeg mellm 6 mdr. og 2-3 år.

I den sidste kategori, følger der et langt genoptræningsforløb, og i langt de fleste tilfælde, er personen blevet en anden bagefter. På overfladen den samme, men inde bagved er noget ændret, og kan oftes opleves af kollegaer som værende mere forsigtig, mindre energi i dagligdagen, indlæringsevnen er nedsat.

Når "Stress" spektret vi diskutere i kan opleves så forskelligt, så kan man hurtigt komme på kant med hinanden.

Jeg kan godt huske JL var sygemeldt med stress i en periode, men i og med at han kom tilbage og har besiddet posten længe, så må man antage at det var den lette kategori, og dermed bør det ikke have betydning for en eventuel ansættelse i AGF.

Ofte lærer stress ramte personer også en del om sig selv, og især kompetencen til at "lære at lede sig selv" bliver udviklet, det kan også være JL har lært lidt af det. Hvem ved?

/Aske
 
Og selvom om presset er større i agf end andre steder, så har vi aldrig præsteret bedre end med vores unge setup, selvom det var et mantra i mange år vi skulle have rutinerede spillerede der kunne klare presset (det kunne de så ikke ift de unge).
 
Jeg er sikker på, at JN og Fournais nok skal finde den rette person. Der er ikke noget der skal presses igennem, og vi skal nok nå det. Måske vi gør det mere delikat end FCK og rent faktisk er i dialog med en klub, frem for at gå bag ryggen på dem. På den måde bliver den anden klub ikke taget med bukserne nede, og vi har nogle reelle aftaler om, at vi ikke henter deres spillere i det førstkommende transfervindue, med mindre en anden klub byder først. Det vil være den rette måde at gøre det på, og man slipper for al den offentlige virak og dårlig samarbejde. JEg er tilhænger af at man gør det respektfuldt, også selvom man henter i en mindre klub.

FCK kunne have taget kontakt til JN inden og indledt en dialog, da man har i sinde at kontakte klubbens sportschef. På den måde er det heller ikke PC der skal ind på JN's kontor og fortælle sin mangeårige makker, at nu skrider han altså.
 
En sagde (jeg mener det var David) at man skal være lavet af noget specielt for at være i AGF. Her var nok ment i forhold til spillere og trænere, men generelt tror jeg det er gældende for alle, der står i frontlinjen og herunder i stor grad sportschefen. Det er en væsentlig parameter at kigge på i rekrutteringsfasen og herunder også fx hvorfor JL var sygemeldt.
Jeg tror et meget væsentligt kriterie for ansættelse af sportschef i AGF er en hvis grad af at have en naturlig autoritet til at stå imod to stærke alfahanner i David og Jacob samt en kynisk presse og krævende fanbase, hvor trykket er markant. Derudover tror jeg baggrunden for at kigge dansk er at det også er et væsentligt kriterie at der findes en løsning, der potentielt kan holde i en længere årrække.
Jeg tror i øvrigt PC kan hentes tilbage om max to år :)
 
Et fint signal at sende fra AGF, at vi har sat pris på PCs arbejde, og at vi ikke bare giver dygtige folk væk til fx FCK for pebernødder. Så hellere have ham i sofaen som rådgiver for hans gode ven JN.

Så kan det da godt være at vi her 1. feb, slækker lidt og i den gode sags tjeneste overfor PC lader ham gå der til et mindre beløb og sparer lønnen, da vi alligevel ikke skal købe-sælge spilere i feb-marts.
 
Jan Laursen ville umiddelbart være en meget, meget stærk signing med mere end 20 års erfaring fra opbygningen af et talentlokomotiv som FCN. Det er klart, at hvis han ikke er typen, der ligesom PC har lyst til eller er i stand til at arbejde 70 timer om ugen, så må man finde en måde, hvor man kan skabe nogle andre rammer for ham. Men jeg synes også Jakob Nielsen har antydet, at man vil skrue det sammen på en lidt anden måde. Det SKAL simpelt hen kunne lade sig gøre, hvis man kan få så stærk en profil ind til jobbet.

Umiddelbart ville det da også give mening i Jan Laursens karriere, at der skulle til at ske noget nyt nu. Jeg fandt dette klip fra lige efter hans sygemelding, hvor han afdramatiserer det hele lidt, og hvor han i øvrigt også taler om, at organisationen FCN måske havde brug for et andet input. Måske har Jan Laursen det samme nu. Alternativt er han ved at stoppe som sportschef i FCN, fordi han alligevel ikke trives med det arbejdspres.
FCN-chef: Tiltrængt at trække stikket | Tipsbladet.dk
 
Godt interview - har hele tiden synes han var den allermest oplagte at få ind. Jeg tvivler dog, men omvendt kan det jo sagtens tænkes at FCN bare ikke ville slippe ham midt i transfervinduet. Vi må se.
 
Jan Laursen ville umiddelbart være en meget, meget stærk signing med mere end 20 års erfaring fra opbygningen af et talentlokomotiv som FCN. Det er klart, at hvis han ikke er typen, der ligesom PC har lyst til eller er i stand til at arbejde 70 timer om ugen, så må man finde en måde, hvor man kan skabe nogle andre rammer for ham. Men jeg synes også Jakob Nielsen har antydet, at man vil skrue det sammen på en lidt anden måde. Det SKAL simpelt hen kunne lade sig gøre, hvis man kan få så stærk en profil ind til jobbet.

Umiddelbart ville det da også give mening i Jan Laursens karriere, at der skulle til at ske noget nyt nu. Jeg fandt dette klip fra lige efter hans sygemelding, hvor han afdramatiserer det hele lidt, og hvor han i øvrigt også taler om, at organisationen FCN måske havde brug for et andet input. Måske har Jan Laursen det samme nu. Alternativt er han ved at stoppe som sportschef i FCN, fordi han alligevel ikke trives med det arbejdspres.
FCN-chef: Tiltrængt at trække stikket | Tipsbladet.dk
Det viste sig i dag, at Laursen blot rykkede over på posten som bestyrelsesformand.
 
Top