New posts
  • Synes du ikke der er nok debat om AGF på sitet, udover vores kamptråde?

    Opret en profil eller log ind med eksisterende bruger, så kan du tilgå den generelle debat om AGF og om stadionbyggeriet. Dette inkluderer også vores store transfertråde.

Ny Sportschef

Det er nogle mega fede indlæg i kommer med, men de handler ikke så meget om “Ny sportschef”. De handler mere om holdet/truppen som helhed.

Hehe ja det bliver jo ofte sovset lidt sammen - men i hvert fald tanker om hvor vi skal hen med den nye sportschef. Og hen med den nye sportschef. Synes vi er et godt sted, men også ting der skal justeres, og så bliver det lidt konkret i billeder med spillere og de aktuelle udfordringer :)

Vi skal aldrig være tilfredse
Kan ikke være mere enig, og du har jo ret - Buba burde vel være bragt mod de unge FCN-spillere i et to mands angreb til sidst, selvom han ikke har Helenius relations kompetencer, kunne han nok have skabt ravage. Og han kunne i hvert fald være kommet ind for Julle hen i 2. halvleg, inden han til sidst var smidt helt frem.

Ja det lyder vildt med de 10-20 point mod top6, men synes faktisk det er rigtig i år (20 er naturligvis for meget). Ja der skal nok også trækkes lidt , jeg har slet ikke kigget på hvad vi har fået for meget/lidt mod bund 6. Måske lige op, måske yderligere eller mindre point.

Når jeg kigger på vores held kommer jeg umiddelbart til at tænke på Diks straffe og den mod Bif vi fik - som jeg synes er lidt kvart tynde i hvert fald ift gamle dage, men dog også klokkeklare ift reglerne og mange har været efter mig og siger de er 100% klare.

Også lige meget vi har de point vi har fået. Men pointen er, at vi i hvert fald ikke har siddet i held i denne sæson, selvom det plejer at udligne sig over en sæson.

Pointen er også at vi faktisk har været okay stærke mod top6:
- 2 spillemæsige lige opgør mod fcm og fck i efteråret ifølge Mediano. Snydt for straffe til Links. Billigt til Fischer. Fischer-film og rødt til NP.
- vi burde have vundet 3-1 i parken og 1-1 mod bif var vel okay fair, synes vi var tættest på, bl.a. snydt af Jungs spidse røv der skulle have kostet ostemad 2 og rødt og en matchbold til Højer.
- 3 nederlag til FCN dog - men Bubas udvisning var i hvert fald en 33-33-33 afgørelse (intet, gult, rødt) der delte nationen, og generelt meget dumme boldtab og start på kampene. Blev ikke udspillet.
- RFC er ikke et rigtig top6 hold men dog med: 1-1 i første kamp med 10 mand i 90 min. Har styr på dem i returen og kun Egho film magi giver dem 1-1.

Facit skidt pointhøst mod øvrige top6, men spillemæssigt synes jeg vi står med plus samlet ift alle undtagen FCN.

Synes man skal kigge under stats.

Men okay enhver so synes bedst om egne grise...

Det rimer på krise, og nej der er vi ikke. Men vi skal score lidt mere og lukke kampene, undgå vi bringer held/uheld ind som afgørende faktor i slutminutterne.
 
Last edited:
Det er nogle mega fede indlæg i kommer med, men de handler ikke så meget om “Ny sportschef”. De handler mere om holdet/truppen/sæsonen som helhed.

Man kan argumentere for at det er sportschefens opgave at sammensætte truppen, men selve indlæggende omhandler ikke så det med en ny sportschef.
Det var netop et forsøg på en "meta-snak", hvor man ser på denne sæson, og sammenligner med sidste sæson, og så ser om der er noget ift vores evne til at lave point, sikre sejrene som der skal tages højde for ift ansættelsen af en ny sportschef.
Som jeg selv og Martinstranger er inde på, så er det et spørgsmål ift ansættelsen af den ny sportschef om, hvorvidt vi skal have "mere af det samme", eller om vi skal have en ny sportschef, som måske endda har erfaringer med at ændre de udfordringer vi har pt.

Så "analysen" om hvor det pt skal forbedres skal jo ende med nuancer/input til, hvad man kunne ønske sig fra en ny sportschef.

For at bringe 2 eksempler, så havde Troels Bech og Zorninger jo et projekt de skabte på tegnebrættet og manifesterede, mens Haysen ville være kommet ind som med PC, hvor man skulle tegne/fortsætte ud af en tangent der allerede var planlagt.

Så altså:
Den ny sportschef, skal han have erfaringer med de udfordringer vi har pt?
David siger at vi "mangler kvalitet". Vi brænder for meget pt. Vi lukker få nok mål ind til at være absolut tophold.
Men vi mangler et par offensive profiler/en boks til boks-profil som kan gøre forskellen. Nye kanter?

Altså: Skal vi bare fortsætte, og se om vi kan finde nogle bedre spillere til at eksekvere den eksisterende plan?
Eller skal vi skrue på planen? En kombination?

Og skal vi finde en sportschef som er vant til at bygge hold op, som skal dominere med bolden, eller en "killer-omstillings"-sportschef?
 
Jeg synes Troels Bech vil være en spændende og visionær type, og fedt han bragte tyskeren og noget helt helt nyt ind. Godt set og de var vel mm fra guld, og tyskeren blev heller ikke fyret pga det sportslige - men mere det ledelsesmæssige, skiftet tilbage til rødderne i Per Bjerregaard-tiden købe billigt sælge dyrt + udvikle egne talenter. Jeg synes også det blev for lidt dansk (0 danskere i start11). Nu skal skal CV genskabe balancen i kassen.

Kunne allerbedst have tænkt mig fx CV eller Jan Laursen med deres akademi-talent erfaringer og salgsdelen, hvor vi ikke har været gode nok før nu.

Haysen var mit 4. valg, og så er der vel ikke rigtig flere i DK, så er vi ude i Fredberg som har erfaring er cypern og grækenland også, men også en AGF historik med nedrykning og fra tiden med vandrør osv. Der er også en karismatisk Bo Henriksen som joker, men han er jo mest træner og grøn som sportschef og Fredberg også.

Jeg ville helst have haft en dansk chef vi kunne have haft 5-10 år, men nu bliver det så nok en u'lænding med kortere tidshorisont måske. Omvendt giver det nogle muligheder for at få intensiv indblik i andre markeder og andre tilgange. Selles var et godt beskendtskab fx.
 
Last edited:
Jeg frygter at det at skabe noget "nyt" vil koste mange mange mange millioner, såfremt det skal have en realistisk chance for at skabe bedre resultater her og nu. Og jeg synes ikke vi har "malket" det vi forsøger pt nok, men jeg synes der skal investeres i truppen. Så hvis David mener at det eneste vi mangler for at komme i mål er "kvalitet" på de pladser i det system vi har pt, så vil jeg gerne se det lykkes som vi kører nu, med opgraderinger flere steder.

Men jeg kan ikke se os opgradere os selv på backs (Højer+Diks), og ej heller på målmandsposten (Grabara) og ej heller angriber (PM). Men jeg kan se os få en målfarlig herre mere. Det kan løse meget, såfremt Blume erstattes af en 10 millioner kroners "bullseye"-transfer. Og så kan vi tåle et nyk op på minimum en kantposition. Jeg er ved at tro, at det er kørt surt i Højer/Thorsteinsson-samarbejdet, som jeg synes fungerede langt bedre sidste år. Også fordi Højer jo faktisk spillede mange af kampene med Ankersen, som var bedre til at lave overlap med Højer, og der var mere rum at spille overlap i uden at Højer blev presset med det samme som boldholder. Thorsteinsson laver flotte træk, men han mangler ofte at holde farten i sine træk/driblinger. Det lykkedes han faktisk med mod FCN i første halvleg i perioder. Men for ofte går det i stå. Jeg er bange for, at det med at holdet er kommet længere frem at stå er en udfordring for venstresiden ift når modstanderen så bare stiller sig tilsvarende længere ned der.
Højer er meget venstrebenet, og ofte kan de få spillet sig lidt ind i nogle dumme vinkler.

Jeg glæder mig til Zach Duncan kommer tilbage. Jeg spår ham en stor fremtid.
Men vi kan ikke regne med at han bliver en bærende profil næste sæson. Og Zach kan jo være reserve for både NP og andre. Så mon ikke han nok skal få lidt spilletid uanset.
 
Jeg synes Troels Bech vil være en spændende og visionær type, og fedt han bragte tyskeren og noget helt helt nyt ind. Godt set og de var vel mm fra guld, og blev heller ikke fyret pga det sportslige - men mere det ledelsesmæssige, skiftet tilbage til rødderne i Per Bjerregaard-tiden købe billigt sælge dyrt + udvikle egne talenter. Jeg synes også det blev for lidt dansk (0 danskere i start11). Nu skal skal CV genskabe balancen i kassen.
Stop stop stop....... Troels Bech gik selv mens han endnu kunne. Han har aldrig (udover SIF) været et sted i over 3 år i streg - er det en sportschef vi ønsker. Hurtig ind, tale meget og hurtigt ud igen...... Der er (nærmest) intet i hans CV som burde gøre ham interessant - husk pengekassen stod på vid gab o BIF i de år og medmindre JN har fundet et pengetræ, er det ikke casen i AGF.

 
Men jeg kan ikke se os opgradere os selv på backs (Højer+Diks), og ej heller på målmandsposten (Grabara) og ej heller angriber (PM)

Alle danske klubber - selv FCK - må sande det er svært at erstatte profiler. Som regel sælger man og skal erstatte dem for færre midler.

Man må forvente en et lille dyk og udvikle sig derfra.

CV og Holmstrøm var lidt inde på øvelsen i fodboldkøbmændene, hvor svært det er og hvad man kan gøre, fx køre egne talenter ind istedet og udvikle dem, allokere midlerne et andet sted hen, som fx PC gjorde da man fik penge for Bundu og hentede Milan pg ST gratis (plus flyttede Albert ud på kanten), men brugte nogle af pengene på PO for at ændre udtryk, da man måtte lade Amini gå gratis. På den måde samlet komme styrket ud. Det er man så ikke ift Milan ikke har været god nok ift Bundu og Ankersen. ST er skadet og Albert er nu central igen.

Man kan også handle afløseren ind i god tid som jon og gift der var hhv 3-4 valg da de kom til og rykkede frem og og afløste bundu-anker.

For AGF bliver det endnu mere vanskeligt at ersattte diks og kamil fordi vi ingen penge får til at fylde hullet. Det er problemet med leje spillere og 26-28 år+ spillere. Der er bare et hul når de er væk. De unge efterlader som regel mønt til at udvikle holdet.
 
Stop stop stop....... Troels Bech gik selv mens han endnu kunne. Han har aldrig (udover SIF) været et sted i over 3 år i streg - er det en sportschef vi ønsker. Hurtig ind, tale meget og hurtigt ud igen...... Der er (nærmest) intet i hans CV som burde gøre ham interessant - husk pengekassen stod på vid gab o BIF i de år og medmindre JN har fundet et pengetræ, er det ikke casen i AGF.
haha ;) Du har nok ret ... jeg er nok forblændet af de flotte talegaver og den skarpe hjerne. Og måske er han også for visionær - og ikke købmand nok til dansk fodbold? Men vi skal også passe på med at sætte ham i bås - det var vel også pga Jan Bech kassen stod på vid gab? Det var vel dagsordenen Bech skulle købe et hold.

De max 3 år - vel også fordi han er træner, de holder jo aldrig længe.

Jeg var og er stadig i tvivl med ham, men når JL og CV ikke vil og HJH ikke kan, har jeg svært ved at se danske emner. Det blir en u'lænding

(PS - mente tyskeren blev fyret)
 
Man kan også handle afløseren ind i god tid som jon og gift der var hhv 3-4 valg da de kom til og rykkede frem og og afløste bundu-anker.

For AGF bliver det endnu mere vanskeligt at ersattte diks og kamil fordi vi ingen penge får til at fylde hullet. Det er problemet med leje spillere og 26-28 år+ spillere. Der er bare et hul når de er væk. De unge efterlader som regel mønt til at udvikle holdet.
Vi har Jevtovic, og der kan forhåbenligt stadig laves gode præstationer ud af ham, men de er ikke kommet endnu, og vi kan ikke blindt håbe på det. Og da vi lejede MJ med ordene om, at han også kunne bruges som kant, og så derefter var inde omkring Bundu (ifølge Bundu selv) og så endte med at leje Arzani, så må man gå ud fra, at der i den grad er lyst til at kunne hente en rigtig god kantspiller. Og så er spørgsmålet hvilke midler der er.

Ift lejespillerne, så er problemet du beskriver der jo ikke ligeså stort som hos andre klubber (tidligere også os selv) hvor der kun findes en lejespiller. Men altså vi har Eskelinen og Munksgaard stadigvæk, så det hul der efterlades er ikke et hul på banen nødvendigvis, men en nedgradering. Og når du alligevel har konkluderet at afløsere i alle klubber som udgangspunkt er nedgraderinger, så er det jo bare "same same".

Patrick Olsen kan jo faktisk argumenteres for ikke at være en nedgradering af Amini, og Jon Thorsteinsson ej heller ift Ankersen. Men Links og Jevtovic er selvfølgelige ikke gode som den Bundu der forlod os, selvom vi jo faktisk også er enige om at Links er bedre end den Bundu der kom ind, og som i flere perioder ikke top-præsterede ift slutprodukt mm.

Men vi må se hvad der skal ske. At MJ og Arzani er lejet er et "bedre problem" end hvis vi havde købt en spiller som var langtidsskadet, skuffende dårlig eller som bare ikke passede ind. Altså vil man kunne argumentere for at Eskelinen og Jevtovic er et større "problem" end MJ, Arzani og Sanneh, som jo kan erstattes til sommer, og som nærmest intet bringer til truppen pt.

Diks og Grabara bliver svære at undvære sportsligt ja, men det ville de også være hvis vi ejede dem og solgte dem. Og så har vi jo også sparet de millioner de ville koste at købe i sin tid, hvis man skal spekulere i den økonomiske del. Jeg vil ikke udelukke at Graraba og Diks tilsammen har været forskellen på et par placeringer i tabellen de sidste to sæsoner. Grabara var ikke med sidste år, vel og mærke. Men Diks var en af vores allerbedste i medaljespillet, og var helt suveræn i Parken mod FCK hvor vi vandt derinde.
 
De max 3 år - vel også fordi han er træner, de holder jo aldrig længe.
Tror hans cv passer meget godt med de to år man bør give en ledende medarbejder som skal levere resultater. Et halvt år til at "rydde op", et år til at forme medarbejderne og derefter skal der leveres - bliver der så ikke leveret, er spørgsmålet hvornår ledelsen mener der skal nye kræfter til.
Derfor er vi vel nærmest nødt til, at konkludere, at der ikke er lykkedes ham i de seneste 20 år - hvorfor skal vi tro på han kan levere resultater nu?

Til gengæld er talegaverne ok og der er altid nogle som giver ham en ny chance - det behøver bare ikke være vores pengepung sedlerne ryger op ad ;).
 
Hehe ja du har sgu nok ret med ham TB. Han er nok bedst i mediano og lign.

Ja deri er der nogle nuancer Stig :)
 
Jeg frygter at det at skabe noget "nyt" vil koste mange mange mange millioner, såfremt det skal have en realistisk chance for at skabe bedre resultater her og nu. Og jeg synes ikke vi har "malket" det vi forsøger pt nok, men jeg synes der skal investeres i truppen. Så hvis David mener at det eneste vi mangler for at komme i mål er "kvalitet" på de pladser i det system vi har pt, så vil jeg gerne se det lykkes som vi kører nu, med opgraderinger flere steder.
Jeg synes det er svært at forestille sig, at vi skulle skabe bedre resultater i den kommende tid end vi har gjort de seneste par år. Tværtimod kan jeg godt frygte at det her hold har toppet for nu. I første omgang gælder det om at holde fast i de spillere vi kan. Men med et forventeligt farvel til Højer, Grabara, Diks og Sanneh plus et forventet salg af Thorsteinsson og kontraktudløb til Blume, så mister vi altså meget værdi, som ikke bare erstattes naturligt. Der var meget ros til JN efter håndteringen af vintervinduet, men der er jo ikke nogen af de nye der har slået til. Så MJ og Arzani er det vel også farvel til. Uden en sportschef på plads er det et spørgsmål, hvor meget JN tør satse med at hente spillere ind på længere kontrakter. Så måske kommer vi bare til at se nye lejemål. Lad os så i det mindste håbe at vi kan fortsætte med at leje nogle af dem vi allerede har.

Vi er nået til at sted, hvor vi kæmper med om pladserne lige under mesterskabet. Det er i sig selv rigtig imponerende og det vil ikke være realistisk at forvente mere, når man ser på trupper og økonomi. Jeg tror at vores store udfordring i den kommende sæson bliver at forsvare vores nuværende position. Så top-6 bliver igen et mål.
 
Jeg synes det er en meget naturlig bekymring med alle de udløb af profiler til sommer. Som jeg også delvis deler.

Men vi har god økonomi og sælges Jon eller Højer bliver den voldsomt forbedret - og ellers har vi dem hhv 12 og 6 måneder mere. Ligger vi godt til i medaljekampen næste jul, kan Højer måske overtales til at forlænge 6 måneder mere.

Tænker at en ny sportschef står fint, hvis vi ikke forlænget profilerne - vi har langt hen ad vejen afløserne selv. Synes mest opgaven er icing on the cake - det der virkelig rykker os ift top2.

Vores direkte konkurrenter om 3-5 pladsen bif og fcn, står også foran salg af profiler for at holde sorte tal på bundlinjen.

Nr 3-6 er realistisk målsætning, men vi så det med FCN i år, så kan det sagtens glippe. Og Bif har også et par 7 pladser seneste år.

Afløserne er kørt i stilling
Munks er i nærheden af Diks høje klasse. Gers i topform er heller ikke langt fra Højer - vi var jo også mange der tænke Højer skulle sælges med det samme med sådan en kapacitet på bænken. Lassen behøver heller ikke være så langt fra Munks - vi ved det ikke, men han har set stærk ud de gange vi har set ham. Noget må han kunne siden han fik forlænget med hele 5 år. Og vi har penge til et venstreback-talent og Julle i gardering. Også fordi vi både får Backman og TK fuldt med fra sommer og dermed har 5 centralt. Med nuværende Buba-form er Backman/TK 1:1.

Albert-Brandhoff er måske et skridt ned ift Blume-Albert, men kan hurtigt blive to skridt op. Plus vi får Duncan tilbage og dermed bredde nok til at de to også kan spille lidt på kanten og gøre konkurrencen ekstra hård der. Brandhoff måske også være et emne til højreback og allrounder finte a la Diks. Milan bliver også en ½ tilgang når han kan spilles i form med træningskampe. ST en 100% tilgang vi reelt ikke har brugt andet end træningkampe sidste sommer og ialt ca. en spøtklat som indhop.

Keeperposten synes er mere problematisk med mindre Daniel laver en OB-Oliver og går direkte ind og på landsholdet på 1½ år.Han er dog 3 år yngre. Men allerede for 2 år siden meldte OB ud at man havde afløseren for Gryte klar fra egne rækker.

Jeg håber vi lykkes på en eller anden måde at signe Kamil, eller købe Rinne eller Jesper H der har et år tilbage. Rønnow er nok svær. Snupper PC Kamil, kan vi måske snuppe Kalle. Jesse Joronen? Ham fra Horsens måske? Og alle dem vi ikke kender..

MJ-Arzani
Ærgerligt de næppe når at gøre en kæmpe forskel, måske de kan nå at blive indhop-jokere? Men de har lært vores koncept at kende og vi kender deres kvaliteter fra træningen, hvis vi vil have dem, og skal man finde noget positivt, så er de ikke blevet dyrere i transfer og løn :)
 
Afløserne er kørt i stilling
Jeg er enig med dig i, at vi har afløsere på vej i form af TK, Lassen, Gersbach, (Munksgaard) og Brandhof, men fælles for dem alle vil være at de er et skridt ned i forhold til i dag, i forhold til den kommende sæson. Om 1-2 sæsoner kan det ganske rigtigt være helt anderledes.
 
Jeg synes det er svært at forestille sig, at vi skulle skabe bedre resultater i den kommende tid end vi har gjort de seneste par år. Tværtimod kan jeg godt frygte at det her hold har toppet for nu. I første omgang gælder det om at holde fast i de spillere vi kan. Men med et forventeligt farvel til Højer, Grabara, Diks og Sanneh plus et forventet salg af Thorsteinsson og kontraktudløb til Blume, så mister vi altså meget værdi, som ikke bare erstattes naturligt. Der var meget ros til JN efter håndteringen af vintervinduet, men der er jo ikke nogen af de nye der har slået til.
Højer og Diks bliver svære at erstatte ja. Grabara og Sanneh var slet ikke med da vi vandt bronze året før.
Og ligesom Bundu og Amini blev vurderet meget meget svære at erstatte, så har indkøbene af Links og Patrick Olsen jo vist, at nye mand kan spilles gode på ca. 6 måneder, og have et højt bundniveau fra start. For nye backs ville det måske betyde, at de i starten ikke kommer så meget med frem, men lige koncentrerer sig om de defensive opgaver lidt for meget, og så lige skal spilles varme. Og vi vil også have Munksgaard og Gersbach ved siden af.

Jeg synes også det er er underligt at skrive at vi mister værdi ved at sælge Thorsteinsson. Hvis han sælges, så får vi jo millioner som vi ikke havde før. Og du kan jo ikke lave regnestykket før vi ser hvad der kommer ind. Jeg synes f.eks. at Thorsteinsson har større værdi end Ankersen har haft for os. Både på banen og ift økonomisk værdi ift muligheder for kommende salg. Så altså det er jo ikke bare sådan, at fordi en spiller skal ud, så kommer der en ind som er mindre værd.

Er PO mindre værd end Amini?
Tingager er også mere værd end Kanstrup.
Højer mere værd end Daniel Christensen.
PM mere værd end Duncan.

Altså jeg synes vi har været gode til at finde spillere som passer ind, og som præsterer fra første sæson, og som faktisk har gjort holdet bedre.
Men vi har også et hold nu, hvor det er svært at hente nogen som man per automatik regner med er bedre end det vi har. Men vi er jo trods alt nået dertil, hvor det er meningen at vi skal hente nogen som forbedrer holdet. Vi er ikke i mål med et topniveau som er uerstatteligt, og hvor man som når FCK sælger Robert Skov har 0% chance for at kunne erstatte. Er Links mere værd end Bundu? Nej. Er han ca. ligeså god? Hmmm.. På nogle områder synes jeg han er langt bedre. Men på delen som vi fik så meget ud af ift dybdeløb og indlæg, der synes jeg Bundu i AGF_sammenhæng er uerstattelig. Men det er jo meningen at vi skal hente en ny mand, som kan gøre os endnu bedre.

Jeg ser Brandhof og andre handler som bredde/dem der skal kunne supplere nedefra/naturligt. Men profilerne skal erstattes af profiler, sådan da.
ift JN, så var det meste af den ros han fik for vintervinduet altså også fordi han han forlængede Tingager, Hausner, Grønbæk etc. Jeg var ikke ellevild over hverken Arzani eller MJ. Jeg var positivt stemt, men ville da KLART hellere have haft Bundu på leje, da vi vidste hvad han kunne, og hvordan vi kunne spille med ham etc etc. Jeg var bange for at Arzani var som Jevtovic (rusten). MJ kendte jeg slet ikke nok til, men håbede da.

Men min største glæde var nu altså forlængelserne. Det var et kæmpe statement. Og at vi har forlænget med Hausner, Tingager og Grønbæk er jo noget som tegner de næste par år: Lysten til at bygge på, men også beholde det som er godt. Folk skal ikke bare skydes af hurtigt. Hvis Thorsteinsson skal sælges til sommer, så skal det være fordi han har en god værdi på markedet, og David vurderer at vi kan få mere ind den anden vej ift det vi vil fremad. Måske Thorsteinsson og Davids kommende justeringer ikke passer så godt sammen. Jeg har ofte tænkt/set Thorsteinsson som et fremmedlegeme på holdet, og i andre kampe som personificeringen af det presspil/arbejde bagtil som David ønsker. Han er god. Måske der skal ske noget nyt samtidig med at Højer skal ud. Og måske er det netop fordi Højer skal ud nu, at Thorsteinsson bør blive 6 mdr mere, så udskiftningen ikke bliver for stor!? Who knows..
 
Vi kommer helt sikkert umiddelbart til at tage et lille skridt ned på kort sigt, hvis vi ikke får 3 markante forstærkninger eller forlængelser på backs og keeper. Men tænker stadig vi kan blive nr 3-6 med lidt vilje. Bif og fcn bliver helt også svækket.

Som jon-albert-blume har spillet denne sæson, klarer vi os med at få duncan og brandhof ind, også selvom jon skulle smutte (milan bliver vel bare lidt bedre).

Men vi får også mønt for jon og højer, mon ikke de får lov begge at smutte til sommer?

Endelig kan andre også rykke sig yderligere og udligne tab til sommer: fx gift, albert, po, haus, tingager (undgå skader) - der er også et potentiale.
 
Vi kommer helt sikkert umiddelbart til at tage et lille skridt ned på kort sigt, hvis vi ikke får 3 markante forstærkninger eller forlængelser på backs og keeper. Men tænker stadig vi kan blive nr 3-6 med lidt vilje. Bif og fcn bliver helt også svækket.

Som jon-albert-blume har spillet denne sæson, klarer vi os med at få duncan og brandhof ind, også selvom jon skulle smutte (milan bliver vel bare lidt bedre).

Men vi får også mønt for jon og højer, mon ikke de får lov begge at smutte til sommer?

Endelig kan andre også rykke sig yderligere og udligne tab til sommer: fx gift, albert, po, haus, tingager (undgå skader) - der er også et potentiale.

Jeg vil på ingen måde udelukke at Grabara og Diks kan forlænge. Jeg ser det nær-umuligt at forlænge med begge såfremt vi ikke skal spille europæisk gruppespil. Men skal vi det, så kan jeg se det give endnu større mening for Liverpool at se Grabara spille europæisk imod endnu bedre modstandere, måske ditto med Diks.

Blume er jo nok ude, da han ikke har lignet en spiller der står til at blive forlænget, og Brandhof kommer ind. Som Blume spiller pt kan Brandhof jo måske erstatte ham 1:1, men vi har altså også set, at holdet kan blive skåret lidt over på midten når Blume ikke er med. Jeg er i tvivl om, hvorvidt Albert/Brandhof er klar til at kunne overtage playmaker-delen i Blumes spil. Men jeg har en god tro på det, og så tror jeg Brandhof kommer til at få noget af det boks til boks-spil som vi har savnet. Og Duncan bliver god at få tilbage. Men jeg håber at Duncan, Brandhof og Albert skal deles om at være reserver for 8'eren og 6'eren BAG en større profil som hentes ind for 5-10 millioner. En som er på linje med Patrick Olsen. Jeg kunne sagtens se os hente en Fossum-type som ham i AaB.

Thorsteinsson og Højer skal sælges til sommer hvis de skal i nærheden af det man kan sidde og håbe på. Højer kan måske lige så godt løbe kontrakten ud, såfremt de bud der kommer er på mellem 3-5 millioner. Især hvis vi skal spille europæisk gruppespil. Thorsteinsson kan jo også sælges efter en god slutrunde-præstation af ham i U21 etc, men hvis vi kommer i gruppespil, så tror jeg både at Jon selv gerne vil have det med, og at AGF gerne sportsligt vil det samme. Men han har udløb til juni 22, så altså hvis han pludselig bliver 5-10 millioner mindre værd, så er det ikke sikkert man vil det. Omvendt kan Jon via et flot gruppespil måske indbringe ca. det samme beløb som ved et sommersalg nu, og så har vi haft ham et halvt år mere. Sådan går det dog sjældent.

Jeg tror ikke vi ser et stort tilbageslag for AGF til sommer. Men jeg tror ikke nødvendigvis vi slutter 3'er hverken i år eller næste år. Men vi ligger solidt i top 4, og det er også min forhåbning. Og klubbens officielle målsætning inkluderer jo også "kun" medaljer i 2 af 5 sæsoner de næste 5 år. Så altså at vi kommer fra en medalje, og ligger delt 3'er pt. Vi er meget tæt på at kunne tage den første af det 2 nye medaljer. Og vi kan tilmed nappe pokalen og gruppespillet i et (del 2 og 3 af 5-års-målsætningen).

Det bliver spændende. Økonomien ser god ud. Sportschefen/retningen mangler. Æv.
 
Synes ikke det gør så meget at miste playmakeren i Bror - vi har PO der er bedre til det.

Og istedet får vi tiltrængt fart i Albert og Brandhoff er faktisk mindst - måske bedre endda - til at komme i boksen og lave mål. Plus de kan spille kanterne også (og FB back). Bror er også okay på kanten, men så er det mere i en jon rolle end med fart.

Jeg synes det var rigtigt at holde Højer og gå efter guldet i år.
 
Synes ikke det gør så meget at miste playmakeren i Bror - vi har PO der er bedre til det.
Ift til spillerne isoleret i sammenligning: Enig.

Men det har bare ikke fungeret uden Blume. Ikke at det fungerer hver gang i foråret med Blume på banen, men vi har mig bekendt ikke fundet en konstellation uden Blume som fungerer ligeså godt som når Blume er god, og holdet er bedst.

Blume er mere erfaren ift sit presspil, placeringer mm. Det er ikke nødvendigvis hans playmaker-rolle der kommer til at mangle hvis det er. Men hverken Brandhof elle Albert er erfaren superligaspiller, eller spiller med den måske fornødne erfaring fra højt nok niveau?

Måske erfaringen ikke er nødvendig. Det må tiden vise. Men jeg synes det er et problem at Albert er gået fra at være "svaret på fremtiden" og så til, at han blev flået ud i Vejle efter at spille uden at fylde nok, og slet ikke rigtigt har ramt efterårets niveau endnu i andet end B93-kampen på hjemmebane her i foråret.
 
Synes nogen gange det bliver forenklet for meget - når der siges det ikke fungerer.

Presspillet har fungeret fint, vi har siddet på kampene generelt - så meget man nu kan forvente.

Ift kreative angrebsmønstre - også okay, men stadig noget finpudse.

Ift mænd i boksen og afslutninger - også fint.

Vi ligger delt nr 3, så vi har overpræsteret denne sæson, så noget må fungere ;)
(plus snydt en del af var)

Ift mål fra de 2 8'ere - kun delvist fungeret, vi skal have flere fra albert-blume.
Synes iøvrigt også der bør komme flere fra Højer og Jon med alle de forsøg.
Det er de 4 som skylder lidt (plus lidt på dødbolde fra centerforsvarerne)
 
Top