New posts
  • Synes du ikke der er nok debat om AGF på sitet, udover vores kamptråde?

Opret en profil eller log ind med eksisterende bruger, så kan du tilgå den generelle debat om AGF og om stadionbyggeriet. Dette inkluderer også vores store transfertråde.

Nyt stadion / Ny Ceres Park

Nyt stadion / Ny Ceres Park
Mit gæt er, at det kommer til at se nogenlunde ud som på dette billede, og det er til at se problemet.
På den anden side, så var jeg i Odense og se OB-Aab forleden... der sad lige præcis 0 personer på de tre nederste rækker, fordi man alligevel ikke kunne se over reklamen.

1678888609855.png

Jeg læser normalt kun med herinde, men jeg bliver nødt til at slå et slag for, at den mur, som klubben åbenbart vil have på det nye stadion, er en decideret katastrofe. Jacob Nielsen har hidtil kommunikeret, at intimitet er et nøgleparameter, men muren kommer til at smadre det intime indtryk. Afstanden mellem publikum og spillet på banen kommer til at se forfærdelig ud på TV, den vil gå ud over stemningen på stadion, og det kan bare ikke være rigtigt, at når vi nu endelig har muligheden for at få et super intimt stadion, så skal der laves en hjerneblødning mere...Det kan fandeme ikke passe! Er der nogle herinde, der har taget kontakt til klubben, eller er med i fanpanelet? For det er en kæmpe fejltagelse, og det skal stoppes, før det er for sent. Vi skal have publikum helt tæt på - vi skal ikke kopiere den vamle mur som i Horsens!!!
Ideen er jo, at alle skal have godt udsyn, og at der er noget med en minimumsmur på nye stadioner. Det har været diskuteret før. Jeg stod nederst i Randers i mandags. Det gør jeg aldrig igen. Hold kæft et lorteudsyn. Man kunne intet se. Men jo, det var da fedt da Mortensen scorede i vores ende, men pladser helt nede ved jorden er lård. Men jeg er også spændt på, hvordan den mur kommer til at tage sig ud. Man har tænkt så meget over så mange aspekter af designet, og hentet mange eksterne indtryk, at jeg har svært ved at tro, at den mur ikke er gennemtænkt, og forhåbentlig ikke så bastant som man med rette kan frygte.

Jeg læser normalt kun med herinde, men jeg bliver nødt til at slå et slag for, at den mur, som klubben åbenbart vil have på det nye stadion, er en decideret katastrofe. Jacob Nielsen har hidtil kommunikeret, at intimitet er et nøgleparameter, men muren kommer til at smadre det intime indtryk. Afstanden mellem publikum og spillet på banen kommer til at se forfærdelig ud på TV, den vil gå ud over stemningen på stadion, og det kan bare ikke være rigtigt, at når vi nu endelig har muligheden for at få et super intimt stadion, så skal der laves en hjerneblødning mere...Det kan fandeme ikke passe! Er der nogle herinde, der har taget kontakt til klubben, eller er med i fanpanelet? For det er en kæmpe fejltagelse, og det skal stoppes, før det er for sent. Vi skal have publikum helt tæt på - vi skal ikke kopiere den vamle mur som i Horsens!!!
Muren i Horsens er kun på den ene tribune, på det nye stadion bliver det hele vejen rundt, og i en noget højere udgave. Mig bekendt er der ikke nogen der har taget kontakt, og da arkitekten er den samme som på det der plastik stadion i Silkeborg, så har jeg ingen forventning om at de forholder sig til det overhovedet - De er dybest set ligeglade med fanoplevelsen, så længe pressebillederne kommer til at se godt ud.

Det er noget som nogen i AGF har valgt, ikke fordi der er UEFA krav eller andet der dikterer det, så det er lidt et mysterie hvorfor, når de har været ude og søge inspiration så mange steder.

Ideen er jo, at alle skal have godt udsyn, og at der er noget med en minimumsmur på nye stadioner. Det har været diskuteret før. Jeg stod nederst i Randers i mandags. Det gør jeg aldrig igen. Hold kæft et lorteudsyn. Man kunne intet se. Men jo, det var da fedt da Mortensen scorede i vores ende, men pladser helt nede ved jorden er lård. Men jeg er også spændt på, hvordan den mur kommer til at tage sig ud. Man har tænkt så meget over så mange aspekter af designet, og hentet mange eksterne indtryk, at jeg har svært ved at tro, at den mur ikke er gennemtænkt, og forhåbentlig ikke så bastant som man med rette kan frygte.
Så har vi været tæt på hinanden i mandags... :D
Vi var 4 gutter afsted og sad på række 2 eller 3, kan ikke engang huske det længere, lige bag målet. Det var faktisk ikke småting man gik glip af, fordi målstolper, målmand, reklamebander og hvad har vi var i vejen.
Jeg har i udgangspunktet intet problem med, at de laveste pladser er lidt hævet og banen - fanoplevelsen har flere parametre end intimitet og stemning, selvom det nok er to af de vigtigste. Men det, rent faktisk at kunne se kampen, tæller også for nogle af os. ;)

Vi var 4 gutter afsted og sad på række 2 eller 3, kan ikke engang huske det længere, lige bag målet. Det var faktisk ikke småting man gik glip af, fordi målstolper, målmand, reklamebander og hvad har vi var i vejen.
Jeg har i udgangspunktet intet problem med, at de laveste pladser er lidt hævet og banen - fanoplevelsen har flere parametre end intimitet og stemning, selvom det nok er to af de vigtigste. Men det, rent faktisk at kunne se kampen, tæller også for nogle af os. ;)

Glemmer aldrig mine mange ture på det gamle Silkeborg stadion. Der stod vi på grus-trinene, og mange af os ikke se baglinjen :D

En mur på 2 meter kan se ud på mange måder. Afstanden til banen er for mig vigtigere end højden, selvom de to jo selvfølgelig hænger sammen :D Ingen grund til direkte at kigge voldsomt "NED" på banen fra forreste række - selvom det lige på Aarhus stadion giver bedre udsyn fra øvre end fra nedre pga. den rene afstand ind til banen lagt oven i.

He. Vi stod op henne ved nettet ind til stemningsafsnittet. Sad først ned men droppede det, da udsynet var så ustyrligt ringe.

Kunne der ikke være en lille bakke fra banen og op mod muren? Så kunne spillerne stadig komme tæt på ved scoringer, efter kampene og så videre.

Kunne der ikke være en lille bakke fra banen og op mod muren? Så kunne spillerne stadig komme tæt på ved scoringer, efter kampene og så videre.
Jeg uploadede en tegning af det for nogle sider siden.

Jeg erindrer en OK-kamp hvor man kunne se tilskuere i hjørnet sidde nærmest med hovedet i græshøjde og kigge ud mellem bandereklamerne langs siden og så elendige pladser kan måske besættes i PL, men det kan godt være en pointe at de forreste rækker vil være for vanskelige at sælge i Danmark. Hvis man ikke har nogen på de forreste pladser har man så også de facto flyttet publikum et par meter længere væk.

Hele problematikken opstår fordi reklamerne skal være den høje model, så klubben skulle vælge den lavere model for at få en lavere mur. Jeg forsøgte at regne lidt på hvad det kunne give i forskel på reklameindtægter, men det er svært at vide hvordan det ser ud ift værdien at få tilskuerne lidt længere ned og tættere på.

Jeg er egentligt ikke enig. Synes sagtens, at man kan lave et intimt og stemningsfuldt stadion, selvom der findes denne mindre barriere, som jo giver et bedre udsyn fra forreste række. Spillerne kan jo også sagtens juble med fans på stadion uden at skulle kramme én eller to mand på forreste række. Generelt synes jeg også at det er uskønt, når tilhængere invaderer banen, hvilket “muren” måske kan afhjælpe.

• Like
Reactions: mph
Det er godt observeret og en sjov lille krølle.

Mine tanker omkring mulig kapacitet, som guderne vil vide har været malet op og ned i fortolkninger, tvivl og ønsker, er, at budgettet i vinderbuddet allerede er mildt, om end realiserbart, overskredet, og derfor svært at hælde flere ønsker ned i, når meldingen med kommunen som bygherre har været tydelig og klar, at budgettet ikke må skride.

Til gengæld bliver det nu genstand for et entrepriseudbud i fri konkurrence “mellem 4-5 ansøgere”, og jeg er ret sikker på, at den endelig kapacitet bliver en afvejning af, hvor meget “luft” i budgettet, tilbuddet/faldbuddet hos entreprenøren med den helt rigtige afvejning mellem pris og kvalitet efterlader til allerede tegnede udvidelsespakker á 30 mio. kroner og mulige ekstra stolerækker.

Oprindeligt hed det 20.000 siddende (/22.000 med ståpladser) med udvidelsesmuligheder til 22.000 (/24.000).
Det er sjovt, at nyheden siger 21.000 nu, og jeg tænker ikke, vi kender den endelige kapacitet, før vindende entreprenør har været til møde med Bundsgaard og Nielsen, og har toppet eventuelle fri midler i budgettet op med flere stole.

Godt set, Snurre Snup 🙂

Mine tanker omkring mulig kapacitet, som guderne vil vide har været malet op og ned i fortolkninger, tvivl og ønsker, er, at budgettet i vinderbuddet allerede er mildt, om end realiserbart, overskredet, og derfor svært at hælde flere ønsker ned i, når meldingen med kommunen som bygherre har været tydelig og klar, at budgettet ikke må skride.

Til gengæld bliver det nu genstand for et entrepriseudbud i fri konkurrence “mellem 4-5 ansøgere”, og jeg er ret sikker på, at den endelig kapacitet bliver en afvejning af, hvor meget “luft” i budgettet, tilbuddet/faldbuddet hos entreprenøren med den helt rigtige afvejning mellem pris og kvalitet efterlader til allerede tegnede udvidelsespakker á 30 mio. kroner og mulige ekstra stolerækker.

Oprindeligt hed det 20.000 siddende (/22.000 med ståpladser) med udvidelsesmuligheder til 22.000 (/24.000).
Det er sjovt, at nyheden siger 21.000 nu, og jeg tænker ikke, vi kender den endelige kapacitet, før vindende entreprenør har været til møde med Bundsgaard og Nielsen, og har toppet eventuelle fri midler i budgettet op med flere stole.

Godt set, Snurre Snup 🙂

Kan jo hænge sammen med, at der skal være lidt at "give af" :D
Vi har jo pt ikke engang 19.500 på nuværende, da de to skærme har optaget en del pladser. Og hvis en grænse hedder 20.000, så er det måske godt givet ud at have lidt pladser at kunne lave barer/skærme/andet.

Godt set, Snurre Snup 🙂
Det ville i hvert fald ikke overraske, hvis hovedentrepriseudbuddet indeholder en option på flere sæder, så man kan få det prissat i tilfælde af at den vindende entreprenørs tilbud ligger under budget, eller hvis DBU f.eks. finder nogle penge til flere siddepladser i deres budgetter.

- Da man sad i København i 1990, havde man nok ikke fantasi til at tro, at der ville stå 8000 mennesker og hoppe taktfast uge efter uge, siger Jacob Lauesen til Ekstra Bladet.
- Da man sad i København i 1990, havde man nok ikke fantasi til at tro, at der først i 2023 ville stå 8000 mennesker og hoppe taktfast uge efter uge, siger Jacob Lauesen til Ekstra Bladet.

Nu giver det mening!

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.