Nyheder
  • Det er desværre oplevet, at password meldes tilbage som værende ikke korrekt enkelte gange ved login. I så fald skal du anmode om at få det nulstillet.

Nyt stadion / Ny Ceres Park

SteenA

Well-known member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
2.123
Point
48
Så er der sat gang i en visionskonkurrence vedr. projekt Kongelunden.

Visionskonkurrence for Kongelunden - konkurrenceprogram

Selve konkurrenceprogrammet: Visionskonkurrence for Kongelunden - konkurrenceprogram

Forslag skal indsendes senest den 30. oktober. Man henvender sig til arkitekter, by- og projektudviklere og andre der beskæftiger sig professionelt med udvikling, der er relevant for visionskonkurrencen.

Man har sat følgende forudsætninger, kaldet benspænd:

- Alle nuværende funktioner og eksisterende sportsanlæg skal som udgangspunkt indeholdes i Kongelundens område.
- Tivoli, Jydsk Væddeløbsbane, Aarhus Cyklebane og Aarhus stadion må ikke flyttes til nye placeringer.
- På Jydsk Væddeløbsbane skal de nuværende funktioner fortsat kunne afvikles som i dag, men det er ikke udelukket at der kan ske omrokeringer og forbedringer på arealet.
- Der skal i forslagene, på niveau for en visionskonkurrence, indtænkes løsninger for parkering, mobilitet og logistik som svarer til områdets ideer og anvendelse. Logistik og parkering er en stor udfordring i Kongelunden i dag og vi efterspørger at man forholder
sig til principper for trafik, tilkørsel og parkering.
- Løsningsforslagene skal forholde sig til Kongelundens område som en del af Aarhus by. Kongelunden er omgivet af meget forskellige bykvarter med hver sin identitet, fysik og befolkningssammensætning. Ligeledes er der indgange til Kongelunden som
potentielt har hver sin styrke karakter, og zoomer man endnu længere ud, vil man forstå at Kongelunden er en slags trædesten mellem midtby, forstad skov og hav. Det forventes at man i forslaget forholder sig til de overordnede identitetsmæssige sammenhænge og de konkrete fysiske overgange.

Senest redigeret:

aarhusianeren

New member
Oprettet
25 September 2020
Beskeder
1
Point
1

Jeg har ikke rigtig kunne finde nogle kommentarer, omkring dette efter kampen. Derfor går jeg næsten også udfra at der ikke kom noget nyt eller særligt. Var der alligevel nogle af jer, som var ude og "opleve" Kongelunden inden kamp? Og evt nogle beretninger :)

Hamborg

Member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
101
Point
18
Det var vel bare en lille trailer med lidt tegninger og en kunkurance med 3 spørgsmål.

SteenA

Well-known member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
2.123
Point
48
Kan heller ikke læse andet end starten, men der kan jeg konstatere at Aarhus Kommune lægger 250 mio i projektet. Det synes jeg ikke at jeg har set før?

swharders

Active member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
479
Point
28
Ja, der står at kommunen har afsat 250 mio kr således at budgettet er oppe på 750 mio kr.

(...) »Til arbejdet indhenter vi inspiration fra hele Europa. Der er mange spændende projekter, og vi lader os bl. a. inspirere af Eleda Stadion i Malmø, Groupama Arena i Budapest, Forest Green Rovers FC i den engelske by Straud og Johan Cruijff Arena i Amsterdam.»Til arbejdet indhenter vi inspiration fra hele Europa. Der er mange spændende projekter, og vi lader os bl. a. inspirere af Eleda Stadion i Malmø, Groupama Arena i Budapest, Forest Green Rovers FC i den engelske by Straud og Johan Cruijff Arena i Amsterdam. (...)

Senest redigeret:

Enrico

New member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
18
Point
3
Der står ikke noget gennemgribende nyt, men dog et par interessante pointer:

- Der er udpeget en stadionudviklingsgruppe, med bla. Jacob Nielsen. Det fortæller da at AGF er stærkt med i processen. Da Kongelunden som case blev fremlagt, lød det lidt til et projekt hvor AGF ikke umiddelbart var med i processen.

- Man arbejder i to spor: 1: Stadion og 2: Helhedsplanen for området. Det indikeres ret kraftigt at stadion er længst i processen, samt den øvrige helhedsplan, afhænger en del af hvordan stadion byggeriet udarter sig. I foråret 2021 skal stadionbyggeri sendes i udbud.

At kommunen spæder i med 250 m er en nyhed fra foråret. Umiddelbart, tror jeg det var en præmis om tilsagnet fra Saling og Lind - at kommunen skød det samme i. Ligesom jeg tror det er en præmis fra dem, at stadion har første prioritet.

TBN

New member
Oprettet
12 Januar 2020
Beskeder
7
Point
1
Af kommunens beløb, er de 50 mio afsat til infrastruktur (jeg havde forventet markant mere).
De lader sig blandt andet inspirere af disse arenaer:
  • Eleda Stadion i Malmø
  • Groupama Arena i Budapest (de kan bare kopiere dette stadion, så er jeg tilfreds)
  • Forest Green Rovers FC i den engelske by Straud
  • Johan Cruijff Arena i Amsterdam
Stadsarkitekten har på Kongelundens hjemmeside udtalt, at han gerne ser et stadion i træ... lad os håbe JN får sat en stopper for dette.

swharders

Active member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
479
Point
28
Forest Green Rovers nye stadion bliver en trækonstruktion. Projektet er flot, men hvad gør man når BIF begynder at brænde sæder. Der kan hurtigt blive lidt for varmt..

Stone Cold

Active member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
456
Point
28
Et stadion i træ?? De må ha' spist søm!
Vedligehold alene er fuldstændig vanvittigt. Dertil kommer, at selvom pyroteknik ikke er tilladt på danske stadions, så forekommer det jo alligevel. Dén slags varmegrader i en trækonstruktion virker decideret farligt.

SteenA

Well-known member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
2.123
Point
48
Da Kongelunden som case blev fremlagt, lød det lidt til et projekt hvor AGF ikke umiddelbart var med i processen.
Jeg tror, at AGF meget klogeligt holdt lav profil lige da projektet blev fremlagt. Mange (bl.a. politikere) har haft travlt med vinklen om, hvorvidt det var en kommunal opgave at bygge et stadion til et børsnoteret firma. I stedet er fortællingen nu i nogen grad kommet til at handle om en folkepark til alle byens borgere. Og det er nok smart nok.

T-Knogle

Well-known member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
1.210
Point
48
Forest Green Rovers nye stadion bliver en trækonstruktion. Projektet er flot, men hvad gør man når BIF begynder at brænde sæder. Der kan hurtigt blive lidt for varmt..
Det kan godt være lidt vanskeligt at forestille sig, men en betonkonstruktion der bliver udsat for høj varme bliver også ret hurtigt så skadet så den skal udskiftes.

I øvrigt vil et stadion opbygget i træ jo ikke være100% træ. Tribunedæk vil sansynligvis være i fiberbeton eller stål og sæderne helt traditionelle i plast. En limtræsbjælker i samme dimension som en betonbjælke er faktisk stærkere og med en gennemtænkt konstruktiv træbeskyttelse er der minimal vedligehold, så jeg er all in for et bæredygtigt stadion i fornybare materialer som det FGR har i støbeskeen.

Winther

Administrator
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
2.329
Point
48
Et stadion i træ?? De må ha' spist søm!
Vedligehold alene er fuldstændig vanvittigt. Dertil kommer, at selvom pyroteknik ikke er tilladt på danske stadions, så forekommer det jo alligevel. Dén slags varmegrader i en trækonstruktion virker decideret farligt.
Konstruktioner og byggematerialer i træ kan være en del mere avancerede og holdbare end man måske lige forestiller hvis man tænker på skuret hjemme i haven. Som T-knogle er inde på betyder det heller ikke at der slet ikke bruges andre materialer, men der er altså sket meget indenfor byggeri med træ de seneste år. Her er nogle større bygninger i træ: https://www.treehugger.com/exceptionally-tall-wood-buildings-4869690

Det siger også næsten sig selv at Forest Green ikke er ved at bygge et stadion i træ uden at det kan fungere og ikke vil udgøre en eller anden stor risiko. Hovedpointen for politikerne er nok mest at det skal være bæredygtigt og det giver da god mening. Det kan sagtens blive i træ, det passer måske også godt til at det skal ligge ude i skoven, selvom det også skal designes lidt ift nogle eksisterende bygninger.

andrewdk

Active member
Oprettet
14 Februar 2019
Beskeder
362
Point
28
Jeg ved stort set intet omkring brug af træ i forhold til byggeri i dag, men hvis det kan lade sig gøre at bygge et nyt stadion af træ uden at gå på kompromis med andre ønsker for stadion, så er det fint med mig.

Når jeg tænker på stadions af træ, så tænker jeg altid på Bradfords gamle stadion, men jeg formoder da at sikkerhed og brandrisiko på ingen måde kan sammenlignes med den måde der bygges på i dag.

Winther

Administrator
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
2.329
Point
48
Når jeg tænker på stadions af træ, så tænker jeg altid på Bradfords gamle stadion, men jeg formoder da at sikkerhed og brandrisiko på ingen måde kan sammenlignes med den måde der bygges på i dag.
Nej, der er sket en hel del på 100 år, men selvfølgelig heller ikke kun med materialerne, men i høj grad også ift design og alle mulige sikkerhedsforanstaltninger. Uanset hvad man bygger det af i dag vil der nok være noget galt hvis en brand kan sprede sig på den måde og så hurtigt. Nu skal jeg ikke gøre mig til ekspert i bygningsmaterialer, men en fordel ved træ (krydsfiner) er at det ikke brænder specielt hurtigt og at det kan bevare de strukturelle egenskaber længe, altså indtil det selvfølgelig på et tidspunkt er brændt for meget, mens stål også kan smelte under høj varme. Men der er da nok ikke nogen byggematerialer eller -metoder, udover måske en jordvold, der er helt Brøndby-sikre.

Martinstranger

Administrator
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
1.582
Point
48
Det ser da fedt ud med et træ-stadion (y) Jeg er solgt til ideen men det er også pga. placeringen, historien mv.

Går man efter stadion skal være overdækket? Syntes jeg læste det bliver et krav allerede fra 2028 og så bør man vel gå den vej allerede nu.

Martinstranger

Administrator
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
1.582
Point
48
Jeg mener det er tribunen der skal være overdækket fra 2028 og mon ikke det er planen.
Arrhhh tak - fik åbenbart ikke nærlæst artiklen omkring OB's (måske) stadionbyggeri. Det er rigtigt der står at sæderne skal være overdækket https://www.tipsbladet.dk/nyhed/superliga/borgmester-afviser-obs-droemme-om-et-nyt-stadion

Der er et par grafer på Steen Houmanns hjemmeside omkring nøgletal for stadion som kan være interessante. https://steenhouman.com/2020/09/24/fodbold-agf-med-overskud-styrker-de-sportslige-ambitioner/

Dine ulæste indlæg