Nyheder
AGF-Forum

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

Nyt stadion / Ny Ceres Park

Winther

Administrator
Stiften har en (betalings)artikel med en lidt foruroligende overskrift - og også et emne jeg selv frygter med den galopperende inflation.

Nogen der har adgang til at tjekke om der står noget relevant, udover at byggepriserne generelt stiger og at stadion derfor bliver dyrere end først antaget?
Bold.dk refererer til det her og jeg gætter på at det er indholdet: det bliver enten dyrere eller skal skæres til. Det er som ventet med inflationen, spørgsmålet er om det kan gå over budget og hvem der så skal betale det, om man eventuelt kan udskyde noget af det, eller hvad man helt kan skære fra. Jeg tænker dog også på at det vel ikke gør det mindre attraktivt at få AGF til at smide en større sum ind i det.

Nizzleroy

Well-known member
Der går jo et par år før vi reelt skal bygge, så forhåbentlig er priserne faldet igen til den tid. Men det er da træls, hvis man allerede skal indgå aftaler nu.

mph

Well-known member
Stiften har en (betalings)artikel med en lidt foruroligende overskrift - og også et emne jeg selv frygter med den galopperende inflation.

Nogen der har adgang til at tjekke om der står noget relevant, udover at byggepriserne generelt stiger og at stadion derfor bliver dyrere end først antaget?
Det er vist bare det - som jeg har fået det genfortalt

Holmertz

Well-known member
Der går jo et par år før vi reelt skal bygge, så forhåbentlig er priserne faldet igen til den tid. Men det er da træls, hvis man allerede skal indgå aftaler nu.
Ja, som det ser ud lige nu er byggebranchen på vej mod en kæmpe nedtur, så forhåbentligt er tingene normaliseret, når vi skal bygge om et par år (kommer det fra en bitter mand, hvis plan om et nyt hus er blevet kørt tværs over af prisstigningerne...).

Enrico

Active member
Ja, som det ser ud lige nu er byggebranchen på vej mod en kæmpe nedtur, så forhåbentligt er tingene normaliseret, når vi skal bygge om et par år (kommer det fra en bitter mand, hvis plan om et nyt hus er blevet kørt tværs over af prisstigningerne...).

Projektet skal indhente priser på stål og beton indenfor et år til halvandet. Det er næppe blevet synderligt meget billigere, desværre.

De 500 mio rækker noget kortere til stadionprojektet. Spørgsmålet er jo så om, der a) skydes yderligere økonomi i det, eller b) der bliver skrabet elementer af projektet. Altså en billigere udgave.

A) Det er vel utopi, at kommunen skruer op for budgettet, så det afgørende er om Salling og Lind ønsker at spæde yderligere til. Heldigvis har de fondes underliggende drift ikke været ramt af corona (detailsalg og div investeringer), så deres pengetanke er såmænd robuste nok. Men er der goodwill, som fond, i nedgangstider, at yde yderlige støtte til et allerede meget omdiskuteret stadionprojekt!?. Især Salling fondene har mange andre interesser og interessenter.

B) Kommer vel enten til at betyde forsinkelser eller Cut i visuelleudtryk og andre ikke essentielle features på et stadion.

Nizzleroy

Well-known member
Det kan måske betyde at man er “nødt” til at tage imod AGFs bidrag og dermed kan det give klubben lidt bedre kort på hånden i forhold til forpagtningen eller hvad man nu gerne vil have.

Stig AKA Frank Heskjær

Well-known member
Der kan også øges tilsagn på differencen fra Sallingfonden og/eller Lind hvis det er.
Det er altsammen ærgerligt ift timingen, men jeg vil se hvad det ender med før jeg ånder lettet op eller det modsatte.

T-Knogle

Well-known member
Projektet skal indhente priser på stål og beton indenfor et år til halvandet. Det er næppe blevet synderligt meget billigere, desværre.

Og det er hovedårsagen til at det ikke bliver så alvorligt som alle de bagudskuende eksperter forventer. Det er planen at det nye stadion skal være verdens mest bæredygtige, og i den ligning, passer stål og beton rigtigt dårligt. Så det alle tror bliver standard materialerne på det nye stadion, materialer som eksploderer i pris fordi de produceres ved at bruge en helvedes masse russisk gas, de materialer bliver ikke specielt fremtrædende, når man vil bygge bæredygtigt.

De mest fremtrædende materialer bliver sandsynligvis træ, og måske endda også lokale genbrugsmaterialer, så de højere materialepriser rammer ikke nær så hårdt, da træ produceres med langt mindre CO2 forbrug, og lokalt i Skandinavien.

Stig AKA Frank Heskjær

Well-known member
Og det er hovedårsagen til at det ikke bliver så alvorligt som alle de bagudskuende eksperter forventer. Det er planen at det nye stadion skal være verdens mest bæredygtige, og i den ligning, passer stål og beton rigtigt dårligt. Så det alle tror bliver standard materialerne på det nye stadion, materialer som eksploderer i pris fordi de produceres ved at bruge en helvedes masse russisk gas, de materialer bliver ikke specielt fremtrædende, når man vil bygge bæredygtigt.

De mest fremtrædende materialer bliver sandsynligvis træ, og måske endda også lokale genbrugsmaterialer, så de højere materialepriser rammer ikke nær så hårdt, da træ produceres med langt mindre CO2 forbrug, og lokalt i Skandinavien.

Er træ ikke også steget helt vildt? Det er mit indtryk, men jeg ved det ærligt ikke.
Men alle maskiner som skal fælde træerne, transportere dem, skære dem til, og behandle, og siden videre til DK er dyrere nu også.
Er der nogen der har noget "index-info"?
Jeg kender et par som har måtte droppe at bygge hus i denne her periode. De havde ikke tænkt sig at putte så meget stål i deres, men en del træ faktisk.

T-Knogle

Well-known member
Er træ ikke også steget helt vildt? Det er mit indtryk, men jeg ved det ærligt ikke.
Men alle maskiner som skal fælde træerne, transportere dem, skære dem til, og behandle, og siden videre til DK er dyrere nu også.
Jeg kender et par som har måtte droppe at bygge hus i denne her periode. De havde ikke tænkt sig at putte så meget stål i deres, men en del træ faktisk.
Jo alting er steget i pris, men der er materialer der er stukket helt af, og så er der andre der følger inflationen. Det er rigtig at mange nybyggere er nød til at udskyde planerne, men det vil sandsynligvis finde et mere naturligt niveau, når så mange projekter droppes, og der derfor bliver overskud af materialer.

Stig AKA Frank Heskjær

Well-known member
Stålpriserne er begyndt at falde allerede. Fra et højt niveau ganske vist- men recessionen i byggebranchen er begyndt, inkl fyringer og konkurser.

Jo alting er steget i pris, men der er materialer der er stukket helt af, og så er der andre der følger inflationen. Det er rigtig at mange nybyggere er nød til at udskyde planerne, men det vil sandsynligvis finde et mere naturligt niveau, når så mange projekter droppes, og der derfor bliver overskud af materialer.

Ja det er svært at sige hvordan det hele vil se ud når konstruktionen faktisk skal begynde/bestilles materialer etc.
Og i første omgang ved vi jo ikke hvilket stadion der skal bygges før November i år.

MEN: Beslutningen om hvilket stadion der skal bygges kan i høj grad nå at blive påvirket af den situation der er i markedet frem til november.
Og jeg håber mest af alt, at vi får det bedste stadion muligt fra konkurrencen, og som kan være det optimale i hele levetiden af det stadion, frem for hvad der lige præcis er de billigste materialer på "dagen".

Omvendt ønsker man/vi jo heller ikke, at vi skal bygge en mindre "færdig"/optimal udgave af et af de stadion med de dyreste materialer.
Men jeg har tillid til, at klogere mennesker med mere forstand på det kan tage den rette beslutning. Og jeg tror også, at Lind/Salling/AGF og andre snakker sammen om netop det.

Holmertz

Well-known member
Træpriserne er også steget helt vildt. Jeg er en af dem der måtte droppe et husprojekt, da det over sidste sommer/efterår steg 30% i løbet 3-4 måneder. Og det var et hus med træskelet og praktisk taget uden stål.

Pt. er det alt fra folk som mig, det offentlige til pensionsselskaber, der sætter projekter i bero. Dertil kommer en del enteeprenørselskaber som er ramt af fastprisaftaler, hvor materialepriserne er stukket helt af. Så tror det bliver rigtigt grimt rigtigt hurtigt i byggebranchen.

Hvor meget det så betyder for materialepriserne må vi så se. Eftervirkninger af Corona, inflation og krigen i Ukraine spiller også ind, så selv hvis efterspørgslen falder voldsomt, så er der stadig andre faktorer der driver prisen op.

Det bedste scenarie for stadionprojektet er nok, at materialepriserne stabiliserer sig på et lidt lavere niveau, så entreprenørerne kan give et bud uden for stor usikkerhed/risiko omkring materialepriserne. Og så at håndværkernes avance bliver justeret ned fra det sikkert ganske høje niveau det har ligget på de sidste par år. Men vi kommer aldrig ned på det prisniveau, der var da projektet blev sat i søen.

Guller

Active member
Jeg skal på stadion i morgen som vist 40 tu andre.
Spændt på om logistikken fungerer.
Der hen er lidt lige meget for mig. Det tager et kvarters tid at gå. Men det bliver sgu et trafikalt kaos for biler, tror jeg.
AGF er arrangør, ikke..?.
Kan klubben håndtere det?

Og så er jeg da lidt bekymret for, om DBU sender en kæmpe bøde til klubben. For der kommer dæleme gang i pyroen i morgen.

Senest redigeret:

Stig AKA Frank Heskjær

Well-known member
Jeg skal på stadion i morgen som vist 40 tu andre.
Spændt på om logistikken fungerer.
Der hen er lidt lige meget for mig. Det tager et kvarters tid at gå. Men det bliver sgu et trafikalt kaos for biler, tror jeg.
AGF er arrangør, ikke..?.
Kan klubben håndtere det?

Live Nation er arrangør, ikke? AGF bare bag.

Klubben/arrangør af Helmig-koncerten (og en tidligere koncert) fik kæmpe fucking ros. ALT SPILLEDE. Både med adgang, udgang, boder og alt...
Selv når AGF har 12.000 på besøg mod AaB går det sløvere og værre, end Helmig blev det til mig beskrevet. Og der flokkes ellers ofte nok om med negative kommentarer hvis folk er utilfredse. Jeg har INTET hørt af negativt ift Helmig-koncerten, tvært imod.

Jeg spoiler nok den positive overraskelse du forhåbenligt får, eller også har jeg jinxet den nu.
Men jeg har valgt at tro, at det bliver som til Helmig. Men jeg skal stå i ild-zonen, så ved ikke hvordan det er ift indgang/udgang/boder som beskrevet af dem jeg kender der var på C og på "normal zone" på gulv til Helmig. Men alt spillede ifølge alle jeg kendte til Helmig-koncerten som har budt ind.

Og så er jeg da lidt bekymret for, om DBU sender en kæmpe bøde til klubben. For der kommer dæleme gang i pyroen i morgen.

Ohhh yes :D
Jeg har set dem to gange før, og det er en fucking kæmpeoplevelse. Bliver så til gengæld min personligt første musikoplevelse på stadion, mens jeg har oplevet Arenaen et par gange. Men bliver så fedt. Kæft jeg glæder mig, og vejrudsigten ser jo perfekt ud. Håber bare oplevelsen bliver optimal i juni-lys, modsat de andre gange i komplet mørke jeg har oplevet dem. Men ilden kan MÆRKES (bogstaveligt talt), så selv i juni-aften-solen bliver det fedt :D

Aske v2

Well-known member
Jeg er ikke nervøs for noget omkring arrangementet iaften, det skal nok gå, hvis man skruer forventningerne lidt derefter, og kommer i god tid.

Har I nogen ide om hvornår Rammstein går på?
/Aske

Nizzleroy

Well-known member
Håber det bliver en bedre oplevelse end da de spillede i Horsens sidst. Det var lidt nederen. 90 minutter og ingen ekstranumre. Så stod man bare der og måbede. Var de virkelig allerede færdige:cry: Selve koncerten var dog fed, men alt alt for kort. Det var til gengæld ikke tilfældet nogle år tidligere i Herning. Måske de bare ikke var så oplagte i Horsens.

Stig AKA Frank Heskjær

Well-known member
Håber det bliver en bedre oplevelse end da de spillede i Horsens sidst. Det var lidt nederen. 90 minutter og ingen ekstranumre. Så stod man bare der og måbede. Var de virkelig allerede færdige:cry: Selve koncerten var dog fed, men alt alt for kort. Det var til gengæld ikke tilfældet nogle år tidligere i Herning. Måske de bare ikke var så oplagte i Horsens.

De var rasende.. Udstyrret fejlede flere gange, og pga. omkring-liggende trær fik brandmyndighederne SENT begrænset mængden af pyro og ild. Flere gange smed forsangeren med mikrofonen. Tror det er sidste gang de spiller der...
Til sammenligning var deres koncert til Tinderbox langt federe.

Nizzleroy

Well-known member
De var rasende.. Udstyrret fejlede flere gange, og pga. omkring-liggende trær fik brandmyndighederne SENT begrænset mængden af pyro og ild. Flere gange smed forsangeren med mikrofonen. Tror det er sidste gang de spiller der...
Til sammenligning var deres koncert til Tinderbox langt federe.
Ahh ok det fattede jeg ikke. Jeg var bare sur over at have betalt 700kr (mener jeg) for kun 90 minutters koncert og svor at det var sidste gang jeg betalte for at se dem, hvis det var sådan de ville behandle kunderne. Det var ellers 3. gang jeg så dem og gad egentlig godt i aften også :)

mph

Well-known member
Ahh ok det fattede jeg ikke. Jeg var bare sur over at have betalt 700kr (mener jeg) for kun 90 minutters koncert og svor at det var sidste gang jeg betalte for at se dem, hvis det var sådan de ville behandle kunderne. Det var ellers 3. gang jeg så dem og gad egentlig godt i aften også :)
Åh, det minder mig om en koncert med Red Hot Chilipeppers... I starten af koncerten kolapsede min ven - så vi mistede starten af koncerten. Da han havde fået væske og sukker gik vi tilbage til koncerten (der var gået ca 30 minutter). To numre senere væltede trommeslageren sit trommesæt ned fra det podie, det stod på, hvilket fik Flea til at udvandre. Efter et par forvirrende minuter sagde de øvrige tak for i dag o_O

Stone Cold

Well-known member
Åh, det minder mig om en koncert med Red Hot Chilipeppers... I starten af koncerten kolapsede min ven - så vi mistede starten af koncerten. Da han havde fået væske og sukker gik vi tilbage til koncerten (der var gået ca 30 minutter). To numre senere væltede trommeslageren sit trommesæt ned fra det podie, det stod på, hvilket fik Flea til at udvandre. Efter et par forvirrende minuter sagde de øvrige tak for i dag o_O
Dér slap I heldigt ;)
(Undskyld, jeg kunne ikke dy mig, RHCP er et rædderligt live band - de (få) gange jeg har set dem i det mindste....)

Nizzleroy

Well-known member
Var det så en god koncert i går. Den får ikke synderligt gode anmeldelser i EB. Afviklingstidspunktet var meget spøjst taget deres sceneshow i betragtning og så var der lidt hug til et kedeligt publikum som Lindemann flere gange prøvede at opildne. Jeg var da mega træt af ikke at have en billet da tiden nærmede sig, men kigger man på setlisten, så er der også mange sange jeg savnede; Mutter, Ohne Dich, Feuer Frei, Keine Lust og Seemann,

Aske v2

Well-known member
Jeg sad helt bagerst på øvre C5, jeg synes det var en super god koncert, alt behøver ikke i mine øjne være i total mørke, deres sceneshow er virkelig et stykke for sig selv, og jeg var imponeret over hvor meget de har indkorporeret elektronisk musik ind i deres sange. I visse (ultrakorte) momenter var jeg helt i tvivl om det var en Rammstein koncert, men det virkede supergodt.

Stadion viste sig fra sit allerbedste side, vi var lynhurtigt inde (ankom kl. 19.30) og ude igen efter koncert, ingen problemer med øl eller toiletter, alt spillede set fra min stol. Stadion er lort til fodbold, men til en aften koncert i godt vejr, med udsigt til bøgeskoven er stadion helt fantastisk.

Som en lille bonus hilste jeg også på Jacob Nielsen som stod bagerst og hyggede sig med en øl og nød koncerten.

Det var veludført arbejde af arrangøren og AGF, hvad Treo skriver i avisen må han om, måske de skulle have spillet i August, det var jo også oprindeligt planen, jeg er bare taknemmelig for at de gennemførte koncerten med fuld sceneshow istedet for at aflyse.

/Aske

SteenA

Well-known member
Aarhus Kommune har nu simpelthen modtaget en ansøgning om at der skal være et nyt stadion i Aarhus! Ligeledes er der søgt om, at der udarbejdes et nyt kommuneplantillæg, ny lokalplan og at projektet gennemgår en frivillig miljøkonsekvensvurdering. Aarhus Kommune er endda også rykket så meget, at det er besluttet at indlede planlægningen og man har igangsat en høring inde på kommunens høringsportal.

Så nu er der mulighed for at de sædvanlige personer kan lufte deres utilfredshed med AGF og fodbold i almindelighed igen. I det mindste kun indtil den 29. august.

Projektbeskrivelsen kan læses her:

Jeg er overrasket over detaljeringsgraden i denne beskrivelse, da jeg faktisk troede at meget af det afhang af, hvem der bliver den endelige vinder. F.eks. tegningen af stadion med specifikke zoner og afsnit som disse:

1659776479482.png

I designet af det nye stadion har koblingen mellem byggeriet og den eksisterende kulturhistoriske bebyggelse stor betydning, hvor der skabes en fysisk sammenhæng med den bevaringsværdige bygning Stadionhallerne. Således vil det nye stadions facade og tag i samspil med Stadionhallerne tilbyde byen en smuk skulpturel og funktionel ramme for stadion.

Det nye stadion vil forventeligt blive højere end det eksisterende, således at tagkonstruktionen bliver synlig bag Søjlehallerne ved ankomst ad Stadion Allé.
Ved andre events vil det være muligt at ændre stadionets layout, herunder sidde- og ståpladser, og benytte fodboldbanen, for at imødekomme det forventede antal gæster/tilskuere. Ved koncerter kan der, ifølge konkurrenceprogrammet, skabes plads til cirka 37.700 tilskuere. I konkurrencen indarbejdes en option på disponering af stadion med en kapacitet på op til 40.000 tilskuere svarende til lidt mindre end den nuværende kapacitet på 42.000.
Rundt om selve stadion etableres zoner til forskellige formål. På vestsiden af stadion etableres en udvendig plads til brug for visning af et event på storskærm for tilskuere. Pladsen fungerer desuden som fanzone for hjemmebaneholdets fans. På østsiden af stadion etableres en udvendig plads til brug for gæsters besøg ved stadion under events. Desuden fungerer pladsen som ankomst- og afgangsareal for udebanefans. På nordøstsiden af stadion etableres en udvendig plads til brug for nyhedsmediers rapportering under events på stadion. På pladsen skal der kunne parkeres mindst 3 lastbiler og 1 varevogne på et mindst 1.200 m2 areal, der bruges til transmission under events.
Der etableres ikke nye parkeringspladser i forbindelse med etablering af det nye stadion, og de eksisterende parkeringsmuligheder benyttes fortsat. De to parkeringspladser, der i dag ligger ved stadion, har en samlet kapacitet på 690 parkeringspladser. Der findes andre parkeringsfaciliteter længere væk. Ved siden af projektet for et Nyt Aarhus Stadion arbejdes der med en samlet udviklingsplan for hele Kongelunden, som indeholder en fremtidig strategi for trafik og parkering for hele Kongelunden.

SteenA

Well-known member
Skulle banen ikke vendes eller er det noget jeg har drømt
Det blev oprindelig diskuteret, men det var nok dengang man stadig overvejede at lade søjlehallen være bygget ind i stadion. Da man droppede den ide var der ikke plads til at vende banen.

Man har også droppet at lave VIP bygget sammen med arenaen.

T-Knogle

Well-known member
Alt det de skriver i oplægget fremgår også af konkurrenceprogrammet, så det er dette alle de konkurrerende arkitektteams skal overholde.

Det var Friis og Moltke Arkitekter (Dem der har tegnet Esbjerg stadion), der sendte et skitseforslag ud i medierne med en vendt bane, dette er længe siden, og dette skitseforslag blev muligvis brugt som input til det endelige konkurrenceprogram, men banen bliver rykket tilbage hvor den lå i gamle dage, så midterlinjen flugter med Stadion Allé igen, (i dag er den forskudt et par meter mod vest, for at give plads til tennisbanerne, løbebanen og den enorme endetribune).

Ikke som sådan noget nyt, men der bliver da arbejdet i kulissen. De 3 tegnestuer har præsenteret deres projekter for AGF, ligesom der også har været mulighed for dialog. Det er yderst betryggende at Jacob Nielsen får sit ord med. Den offentlige præsentation finder sted senere på året, som en stor fed julegave til hele Aarhus. Hold kæft jeg er spændt!

Dine ulæste indlæg