New posts
  • Synes du ikke der er nok debat om AGF på sitet, udover vores kamptråde?

    Opret en profil eller log ind med eksisterende bruger, så kan du tilgå den generelle debat om AGF og om stadionbyggeriet. Dette inkluderer også vores store transfertråde.

Nyt stadion / Ny Ceres Park

Nyt stadion / Ny Ceres Park
Jeg elsker at stadion ligger lige dér, for enden af Stadion Allé. Fodboldromantikeren i mig, kan godt lide det historiske i, at AGF har spillet dér altid.

Derfor skal stadion ligge der hvor det er foreslået, ikke på nogen tom mark, eller ved en eller anden betonafkørsel.

Når man skal se fodbold, må man vægte hvad betyder mest: Oplevelsen eller 10 min. ventetid logistisk?

Det er en dansk ting, at fokusere på detaljer som ikke er væsentlige i det store billede, og især at problematisere stort og små. Og her er trafik afvikling en af de ting som falder meget nøjagtigt ind som et problem.

Et kig rundt på stadions i hele Europa viser eksempler på at man sagtens kan have et stort stadion i et bynært område, også uden at der er plads til en betydelig trafik afvikling. Eksempel vis Anfield Road og Parken er 2 fine eksempler på dette.

Når man nu har fået den helt fantastiske gave at have et stadion som AGF har, fyldt med historie, tradition og fantastiske omgivelser, må man simpelthen ikke lade det slippe af henne, på diskussioner omkring at trafik afvikling skal tage 10 eller 20 min., jeg kører på stadion til hver kamp, og er nået hjem i rimelig tid hvergang. Det går nok det hele. :)

/Aske
 
Den gode oplevelse er lige så meget, at man ikke sidder fast i trafikken 45-60 minutter efter en kamp.

Det er der så heller ikke nogen som gør, medmindre de har parkeret inde på Cindersbanen. :)

Det er en IKKE diskussion om et problem, som enten ikke er der, eller er meget begrænset til nogen ganske få,
som med en anden adfærd, måske kunne nedbringe ventetiden. AGF har indsat shuttlebusser, om det virker må tiden vise,
men det er en løsning. En anden er at parkere lidt derfra og gå hen til bilen. Jeg har altid kørt til stadion, og det har meget sjældent
taget så lang tid at komme ud.

Faktisk har jeg prøvet at det tog længere tid fra Herning, fordi vejende fra stadion var fyldt med biler.

/Aske
 
I Aarhus kan rigtigt mange tage en cykel eller gå ind til byen. Det er bøvlet for de 10-20 %, der parkerer lige ved stadion, men fint for de mange..

I Herning eller i Hamborg skal alle på en motorvej væk, og der bryder alting sammen.
 
https://stiften.dk/artikel/forlig-j...ion-er-fuld-af-uklare-regler-og-beskidte-kneb
Det er tydeligt at formanden for grundejerforeningen i området gerne vil slippe for fodboldfans i nærområdet.
Det er også fantastisk at han ved så lidt om stadion at han mener at alle ønsker bliver opfyldt hvis tribunerne rykkes ind over løbebanen.
Hvor ville det være skønt hvis vi ikke skulle gennem denne latterlige placerings debat hver treide måned. Jeg troede egentlig at man var ret enige om at vende banen og så lave et atletikanlæg bag ved cyklebanen.

Mig bekendt er det ret urealistisk med et fuldt atletikanlæg (selv med ganske begrænsede tilskuerpladser) hvor kastegraven er i øjeblikket (hvis jeg forstår dig ret). Der er simpelthen ikke plads med mindre cykelbanens areal også inddrages (og så skal der i stedet findes plads til noget nyt til cyklingen)
 
Derfor skal stadion ligge der hvor det er foreslået, ikke på nogen tom mark, eller ved en eller anden betonafkørsel.

Når man skal se fodbold, må man vægte hvad betyder mest: Oplevelsen eller 10 min. ventetid logistisk?

Det er en dansk ting, at fokusere på detaljer som ikke er væsentlige i det store billede, og især at problematisere stort og små. Og her er trafik afvikling en af de ting som falder meget nøjagtigt ind som et problem.

Et kig rundt på stadions i hele Europa viser eksempler på at man sagtens kan have et stort stadion i et bynært område, også uden at der er plads til en betydelig trafik afvikling. Eksempel vis Anfield Road og Parken er 2 fine eksempler på dette.

Når man nu har fået den helt fantastiske gave at have et stadion som AGF har, fyldt med historie, tradition og fantastiske omgivelser, må man simpelthen ikke lade det slippe af henne, på diskussioner omkring at trafik afvikling skal tage 10 eller 20 min., jeg kører på stadion til hver kamp, og er nået hjem i rimelig tid hvergang. Det går nok det hele. :)

/Aske
Det er en god pointe. Vi er nødt til at løse det logistiske så godt som overhovedet muligt. Tilgængeligheden er sikkert med til at afgøre, om man tager på stadion eller ej for de sidste 20-30%, og når vi konstant sigter efter at øge tilskuertallet, så er de mere marginale tilskuere jo slet ikke uvæsentlige. MEN du har fuldstændig ret i, at vi især skal fokusere på vores ret store fordel ift. mange konkurrenter: at det er en unik oplevelse at ankomme til stadion som gående/cyklende.

De fleste konkurrerende klubber og fans ville sikkert kigge misundeligt på den der 360 graders video om den seneste Aarhus Walk. Det er jo helt vildt, at man kan gå i lige linie og i de omgivelser fra byen og til stadion! Forestil jer at skulle klippe en lignende film sammen, hvis I havde et tilsvarende job i Brøndby. Glostrup Station, over Park Allé, forbi Gildhøj Centret og henover en enorm parkeringsplads, før man rammer betonelementerne på stadion. Wow. Der har vi altså et forspring, som det ville være ret vildt at sætte over styr med en alternativ placering.
 
Det er en god pointe. Vi er nødt til at løse det logistiske så godt som overhovedet muligt. Tilgængeligheden er sikkert med til at afgøre, om man tager på stadion eller ej for de sidste 20-30%, og når vi konstant sigter efter at øge tilskuertallet, så er de mere marginale tilskuere jo slet ikke uvæsentlige. MEN du har fuldstændig ret i, at vi især skal fokusere på vores ret store fordel ift. mange konkurrenter: at det er en unik oplevelse at ankomme til stadion som gående/cyklende.

De fleste konkurrerende klubber og fans ville sikkert kigge misundeligt på den der 360 graders video om den seneste Aarhus Walk. Det er jo helt vildt, at man kan gå i lige linie og i de omgivelser fra byen og til stadion! Forestil jer at skulle klippe en lignende film sammen, hvis I havde et tilsvarende job i Brøndby. Glostrup Station, over Park Allé, forbi Gildhøj Centret og henover en enorm parkeringsplads, før man rammer betonelementerne på stadion. Wow. Der har vi altså et forspring, som det ville være ret vildt at sætte over styr med en alternativ placering.
Også meget enig, det vil være lidt vanvittigt bare at kassere det unikke man har for at få lidt af noget alle andre har. Jeg ved ikke om en sådan placering og med Stadionallé op til ligefrem er unik på europæisk plan, men det kan ikke være helt almindeligt. Derfor er jeg også ret glad for at det ikke skal flyttes over til tennisbanerne selvom det kunne være praktisk mens man bygger. Århus Walk viser netop ganske godt hvad placeringen giver, en unik mulighed og en speciel sammenhæng også fysisk med byen. Det går selvfølgelig ikke hvis man slet ikke kan komme til og fra stadion i bil, men der er fordele og ulemper ift infrastrukturen både med det ene og det andet når man til gengæld kan komme gående og cyklende, så eventuelle problemer må man så løse. De her læserbreve hvor en eller anden pludselig har fået den ide at det kunne lægges udenfor byen vil nok fortsætte med at komme når stadion står færdigt. Det skib er heldigvis sejlet.
 
Det er en meget unik lokation, og det vil være fuldstændig vanvittigt og ødelæggende for byens arkitektur at smide det væk. Mediano hat lavet en hel podcast om det. Pointen er at det at have en akse der ikke kun er transport ind/ud af byen nærmest ikke findes, og slet ikke på den måde ned mod byens kampplads. Samtidig har den tæt på en perfekt længde; lang nok til at det er en tur, men kort nok til at man sagtens kan gå.

Det blev konkluderet at det i hvert fald var unikt for Nordeuropa. Mener han var antropolog ham der lavede den.

Jeg er vokset op ca 15 minutters gang derfra i Kongsvang, og der skal altså være meget fyldt før bilerne bløder derud. AGF kommer nok aldrig til at opfordre til at bruge villavejene, men det vil jeg gerne gøre 😄.
 
Hvem har besluttet at et stadion pr definition er et grimt byggeri?

Ja, det er en monstrøs bygning der rager op over trætoppene. Men det er der jo så meget der gør. Meget etagebyggeri i vore dage, kontor såvel bolig, er sandt at sige heller ikke en fryd at se på.

Drejer det sig ikke om naboer der skal gøre oprør over bare den mindste ændring i deres nok så vidunderlige udsigt og nærmiljø. Af frygt for hvad der kommer. Drejer det sig ikke om folk der mest af alt bare ønsker fodboldtilskuere hen hvor peberet gror. Tanken om et par år med entreprenørmaskiner i baghaven er måske årsag nok.

Faktisk er det jo ret privilligeret at have en irreterende nabo der dog kun er aktiv en håndfuld timer en gang om ugen i gennemsnit. Tænk lidt over den.
 
Du har i bund og grund ret. Det er nok mest byggeriet de er træt af. Når stadion er færdig er der jo stort set status quo igen. Måske lidt flere tilskuere men det er næppe noget de mærker til. Det er folk der i sin tid ville brokke sig over at man pludselig skal spise suppe af dybe tallerkener. Men omvendt tvinger modstand også ofte bedre løsninger frem. Hvis alle bare sagde ja til første udspil så kunne man ende med dårlige løsninger. Men det kræver naturligvis at man holder øjnene på bolden og ikke går på kompromis med kardinalpunkterne.
 
Logistik handler ikke kun om folks adgang til og fra stadion. Det handler også om, hvor let/svært det vil være at arrangere diverse andre begivenheder, hvor du gerne vil have lastbiler, materiel etc ind. Her har Parken, selv om det ligger midt i byen, fx meget bedre muligheder med lige, asfalterede arealer rundt om og relativt store ubenyttede områder lige bag stadion (eller rettere mellem stadions). Skal der arrangeres fx koncerter med bands, der har alting med selv, giver det unægteligt store fordele.

Bygger man et stadion på bar mark, kan man tænke alt det ind. Holder man fast i den nuværende placering - og det håber jeg! - så må man til gengæld acceptere, at man gør det sværere for sig selv at hente penge fra 'andet end fodbold' som del af business casen.

(Og bare for lige at påpege det åbenlyse: Lige nu har man et ikke-rigtigt-fodboldstadion, der ikke egner sig til andet-end-sport. Det er jo det værste af begge verdener)
 
Bygger man et stadion på bar mark, kan man tænke alt det ind. Holder man fast i den nuværende placering - og det håber jeg! - så må man til gengæld acceptere, at man gør det sværere for sig selv at hente penge fra 'andet end fodbold' som del af business casen.
Hvordan det? Hvad er du tænker som minimere antallet af eksempelvis koncerter?

Jeg tror du tænker på tilkørselsforhold og logistikken? Og det er der en pointe i, men er det så noget som forhindrer nogen i at holde en koncert? Det tror jeg næppe, der handler det mere om helhedsoplevelsen, og der er specifikt nævnt at man vil bruge stadion til andre typer events. Der kan man så bare håbe, de ikke laver samme bøf som tidligere, hvor man ikke kunne komme ind med udstyr. Her handler det om selve stadion udformning og i mindre grad om det udenom.

Du kan muligvis vinde nogen point på at bygge et stadion ude ved motorvejen, men du taber tilsvarende på alle de fordele ved at kunne gå fra midtbyen og ud til stadion. Evt. kan man spise en god middag i Jægergaardsgade, og stille og roligt slentre ud til en koncert i Juni måned, mens alle hygger sig og indsnuser stemningen. Prøv at forestille jer samme øvelse 8 km. vestpå, det er bare ikke helt det samme vel? :)

/Aske

Ps. Er glad for at jeg skal til Ramstein til sommer hvor stadion er idag, det er bare 100 gange mere spændende end en bar mark i Horsens. :)
 
Hvordan det? Hvad er du tænker som minimere antallet af eksempelvis koncerter?

Jeg tror du tænker på tilkørselsforhold og logistikken? Og det er der en pointe i, men er det så noget som forhindrer nogen i at holde en koncert?
Mit indtryk er, at forholdene gør det sværere (= dyrere) end at arrangere tilsvarende arrangementer i andre byer. Heldigvis sker det da alligevel af og til, men antallet af store koncerter på stadion de seneste 20 år kan vel tælles på, hvad, to-tre hænder? Min påstand vil nok være, at de to ting godt kan have noget med hinanden at gøre, og at der er et potentiale, som man hidtil er gået glip af.

Med nytænkning af hele området kan man måske begrænse problemet, men man hverken kan eller vil nok forandre området så meget, at den relative konkurrenceulempe forsvinder. Og det er jo en afvejning, man så må lave med åbne øjne.
 
Mon ikke at AGF, som mangeårig forpagter og arrangør af de koncerter der har været der, så ved hvilke problemstillinger der evt. kan være og giver det input videre? På det tidspunkt hvor alt koncertgearet ankommer er der nok ret stille på og omkring anlægget, så jeg kan virkelig ikke se hvorfor det skulle blive et problem, hvis man blot tænker i tilstrækkelig store porte til anlægget og en mulighed for at køre op til porten. Det bør nogle fredede træer vel trods alt ikke kunne forhindre. Ellers bliver det da i først omgang et kæmpe problem at bygge det nye stadion overhovedet.
 
Hvordan det? Hvad er du tænker som minimere antallet af eksempelvis koncerter?

Jeg tror du tænker på tilkørselsforhold og logistikken? Og det er der en pointe i, men er det så noget som forhindrer nogen i at holde en koncert? Det tror jeg næppe, der handler det mere om helhedsoplevelsen, og der er specifikt nævnt at man vil bruge stadion til andre typer events. Der kan man så bare håbe, de ikke laver samme bøf som tidligere, hvor man ikke kunne komme ind med udstyr. Her handler det om selve stadion udformning og i mindre grad om det udenom.

Du kan muligvis vinde nogen point på at bygge et stadion ude ved motorvejen, men du taber tilsvarende på alle de fordele ved at kunne gå fra midtbyen og ud til stadion. Evt. kan man spise en god middag i Jægergaardsgade, og stille og roligt slentre ud til en koncert i Juni måned, mens alle hygger sig og indsnuser stemningen. Prøv at forestille jer samme øvelse 8 km. vestpå, det er bare ikke helt det samme vel? :)

/Aske

Ps. Er glad for at jeg skal til Ramstein til sommer hvor stadion er idag, det er bare 100 gange mere spændende end en bar mark i Horsens. :)
Jeg kan heller ikke helt se problemet i forhold til koncerter. De har tidligere afholdt store koncerter, og har nu Rammstein i vente, så jeg kan ikke se hvad der forhindrer dem i at have flere lignede arrangementer hen over året. Det handler jo bare om planlægning, og så skal man ikke køre til stadion med alt grej kl 8 om morgenen eller kl 16 om eftermiddagen i hverdage.

Jeg så i øvrigt Rammstein i Horsens sidst de var der. Det var den fjerde gang jeg så dem, og jeg håber du får en bedre oplevelse. Det var bare 90 minutter på rutinen og så bum slut. Ingen ekstra numre eller noget. -Slet ikke som de øvrige gange jeg har set dem. 650kr for 90 minutter. Der var jeg satme skuffet. Så var det noget helt andet med Guns i Odense. 2,5 time. Fedeste koncert EVER.
 
Gad vide om overdækning stadig er i overvejelserne. Det er måske for dyrt, men giver jo også en del flere udnyttelsesmuligheder.
 
De sagde til stadionworkshoppen at skydetag var usandsynligt. Det ville formentlig blive for dyrt.
Det tror jeg umiddelbart er en god beslutning. Den slags kan også retrofittes hvis der viser behov og finansieringen kan arrangeres.

I og bed alle siddepladser skal være overdækkede og vi går efter mindst mulig afstand til banen tænker jeg at den løsning Parken har vil kunne bruges også.
 
Det tror jeg umiddelbart er en god beslutning. Den slags kan også retrofittes hvis der viser behov og finansieringen kan arrangeres.

I og bed alle siddepladser skal være overdækkede og vi går efter mindst mulig afstand til banen tænker jeg at den løsning Parken har vil kunne bruges også.

Alt kan selvfølgelig bygges til efterfølgende, men en mobil tagkonstruktion på et par hundrede tons og en spændvidde på 80 gange 120 meter kræver nok en del ekstra styrke i den grundlæggende tagkonstruktion, så mon ikke det ville være en meget dyr og langvarig affære, hvis man i 2030 ønsker et mobilt tag.
 
Løsningen i Parken er reddet af design med fire seperate tribuner og kontorbygninger (hvad laver de der) i hjørnerne. Så der er plads til nogle ståltårne i hjørnerne der bærer den overlægger taget ruller på. Rulletaget hviler slet ikke på tribunernes tag, så vidt jeg ved. Og når det anvendes nedsænkes et ekstra tårn midt for ekstra støtte.

Der vil ikke være samme løsning, hvis man har tribuner rundt i hjørnerne (ja tak). Og at stadion i øvrigt skal være pænt.

Vores nye stadion skal først og fremmes være det vildeste fodboldstadion. Og så gør det jo bestemt ikke noget, at der tænkes på indretning og infrastruktur, så der kan laves yderligere arrangementer. Og der er stadig massere af muligheder med åben himmel som krav.
 
Top