Nyheder
AGF-Forum

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

Kamptråd Superliga 21/22: Runde 8 AGF - Vejle, søndag d. 12.09.2021 kl, 18.00

Hvad ender kampen?

• AGF sejr

Votes: 26 76,5%
  • Uafgjort

Votes: 5 14,7%
  • Modstander sejr

Votes: 3 8,8%

• Total voters
    34
  • Poll closed .

Winther

Administrator
Lige i den nuværende situation kan man også have skelet meget til hvem der virker mindst påvirket af de dårlige resultater og stigende pres og det kan jo bl.a. være en spiller som Lund. Og udover at der kan have manglet overskud til at få spillere som Kurminowski og D’Alberto spillet bedre ind, kan de jo i øvrigt også være nogle af dem der ikke har håndteret det så godt i et nyt land og måske et anderledes pres. Det er lidt skidt hvis ikke de to kommer til at gøre en forskel og forhåbentlig bliver resultaterne bedre samtidig med at de begynder at præstere bedre. Der er stadig lidt tålmodighed, især med Kurminowski vil jeg sige. D’Alberto bør vel i højere grad være hentet til at præstere hurtigt, ellers giver den handel ikke så megen mening.

Dichio

Well-known member
Lige i den nuværende situation kan man også have skelet meget til hvem der virker mindst påvirket af de dårlige resultater og stigende pres og det kan jo bl.a. være en spiller som Lund. Og udover at der kan have manglet overskud til at få spillere som Kurminowski og D’Alberto spillet bedre ind, kan de jo i øvrigt også være nogle af dem der ikke har håndteret det så godt i et nyt land og måske et anderledes pres. Det er lidt skidt hvis ikke de to kommer til at gøre en forskel og forhåbentlig bliver resultaterne bedre samtidig med at de begynder at præstere bedre. Der er stadig lidt tålmodighed, især med Kurminowski vil jeg sige. D’Alberto bør vel i højere grad være hentet til at præstere hurtigt, ellers giver den handel ikke så megen mening.
Ja Lund viser i hvert fald han er klar og iskold. Alberto må vi håbe efter næste landskampspause er har fået trænet sig i gear til at start11. Men ellers må man forvente han i hvert fald tager en plads i foråret. Jeg synes tilgangen på papiret så lidt la la ud. Men lad os se. Gode venner med bolden og burde være hurtig og god attitude eftersom det er høj prioritet i AGF under SIB.

Med Dawid synes jeg det er fedt vi har fået Bundu ind, så han kan få indhop fra bænken det første år og startpladser ved skader. Med mindre Jon skydes af til jul, men så får vi vel også penge til indkøb. Han er ung og kommer fra lavere niveau - også end fx Eric, der også kostede 50% mere som back.

En angriber i samme kvalitet som en back koster vel op mod det dobbelte - ca 22 mio, så på den led er Dawid jo en relativ billig udviklingsspiller til en 1/3 af prisen.

Nizzleroy

Well-known member
En angriber i samme kvalitet som en back koster vel op mod det dobbelte - ca 22 mio, så på den led er Dawid jo en relativ billig udviklingsspiller til en 1/3 af prisen.
Det var godt nok en mærkelig måde at stille det op på. Det er vist det man kalder cherrypicking ;) Jeg synes 1 mio. euro er meget for en spiller, der kommer fra et niveau der måske er omkring 1. division. Det kan også være det er højere, men jeg må indrømme at jeg ikke har den store fidus til slovensk fodbold. Jeg har stadig til gode at se en spidskompetence hos Kurminowski, men som sagt er han ung så han er bestemt ikke afskrevet.

SteenA

Well-known member
jeg må indrømme at jeg ikke har den store fidus til slovensk fodbold
Så er det heldigt at han hverken er slovener eller har spillet i den slovenske liga. ;)

Ligaen i Slovakiet liga er en anelse stærkere (med større fodboldkultur tilbage fra dagene, hvor man hed Tjekkoslovakiet) og han har trods alt også 22 U-landskampe for Polen, så lad os håbe at han ikke er en total fuser. Umiddelbart synes jeg at hans største problem har været, at han er en anderledes type end PM. Jeg tror han vil passe en del bedre ind i en 3-5-2 end 4-1-4-1, som vi vel har brugt ham i indtil videre. Om vi så kommer til at spille 3-5-2 er nok et åbent spørgsmål, nu hvor Bundu er tilbage.

Stig AKA Frank Heskjær

Well-known member
Umiddelbart synes jeg at hans største problem har været, at han er en anderledes type end PM. Jeg tror han vil passe en del bedre ind i en 3-5-2 end 4-1-4-1, som vi vel har brugt ham i indtil videre. Om vi så kommer til at spille 3-5-2 er nok et åbent spørgsmål, nu hvor Bundu er tilbage.
Det er ingen skam at være en angriber som fungerer klart bedst med en makker. Og man kan argumentere for, at PM også har haft udfordringer i 2021 med at kunne kapere med den mandsopdækning han har været udsat for. Og når så de andre offensive kræfter ikke har været bedre til at sætte PM op, så ville PM måske også nyde godt af en makker..

Men med Bundu tilbage i folden, og Jon og Grønbæk som kantspillere som kan løbe centralt også, ligesom Anderson kan, så har vi en del super gode spillere til at spille den 3-mands-"angreb" som vi gjorde mod OB, og kun til dels mod Vejle. Det er nemmere at sætte Kurminowski på bænken end Jon, Anderson, Bundu og Grønbæk. Så der er noget omkring hvordan vi skal spille offensivt som nærmest uanset hvad kommer til at kræve "ofre". Kurminowski skal være her i mange år, og pt er meget af vores spil stadigvæk lagt op på Patrick Mortensen. Men hvis PM og AGF snart mener at tiden er inde for at PM skal afsted, så kan det jo være der man beslutter at Bundu/Kurminowski er den nye konstellation i angrebet (ville minde om Uhre/Hedlund).
Og så med Anderson lige bagved som 10'er, og Grønbæk/PO bagved ham, og Brandhof/NP bagved dem. Jon skal jo også afsted til jul tyder meget på. Så altså der kan ske meget omkring vores offensiv over det næste år. Men lige nu har vi både PM og Jon stadigvæk, og Bundu også, så vi kan jagte den "optimale" måde at spille på resten af sæsonen, og forhåbenligt finde en konstellation der er så god, at vi når i top 6.

Men personligt synes jeg det er ærgerligt hvis man ligger for meget op på at Bundu skal blive en central del af angrebet, for så at miste ham igen. Omvendt er det at have så god en spiller en hel sæson noget man skal drage fordel af mens man kan.

SteenA

Well-known member
Nu hørte jeg lige Interviewet med David efter kampen, https://www.bold.dk/video/?id=622191, og jeg synes at han mere end antyder, at vi kommer tilbage til 4-1-4-1. Med Bundu/Jon som fløje og Links/Grønbæk/Anderson som alternativer, så er vi også bedre dækket ind der nu. Spørgsmålet er, om det ændrer på Munksgaards og D'Albertos situation. David taler i hvert fald stadig om at det er vigtigt med hurtige fløje i den opstilling.

Stig AKA Frank Heskjær

Well-known member
Nu hørte jeg lige Interviewet med David efter kampen, https://www.bold.dk/video/?id=622191, og jeg synes at han mere end antyder, at vi kommer tilbage til 4-1-4-1. Med Bundu/Jon som fløje og Links/Grønbæk/Anderson som alternativer, så er vi også bedre dækket ind der nu
Nu kommer vi til det igen, det der med at snakke formationer/taktik/muligheder i kamptråden :D Men det er jo også en del af "efterbehandlingen" i min optik at snakke igennem hvad der fungerede, og hvad der bør laves om til næste gang på taktik-brættet. Så beklager for nu. Men here goes:

David udtalte i transfervinduets åbning, og midt i de dårlige resultaters højdepunkt, at vi ikke kunne spille på den måde uden kanter der "kom løbende". Det har man i hvert fald med Bundu, og jo også med Grønbæk. Om det så netop betyder, at man smider Anderson over på Jons plads, og så giver plads til PO i en rolle længere fremme på en Blume-agtig plads, og med Brandhof/NP bag sig som Amini/NP, og så genskaber meget af det vi havde fra 19/20 må tiden vise. Muligheden er der bestemt. Anderson som "Blume" og Links som Ankersen er bestemt også en mulighed hvis Jon skal have en pause, og Anderson bruges centralt.

Spørgsmålet er, om det ændrer på Munksgaards og D'Albertos situation. David taler i hvert fald stadig om at det er vigtigt med hurtige fløje i den opstilling.
Lund var jo bedst i går i 4-backkæden, men Munksgaard har jo i 19/20 vist sig som en ganske stabil makker bag Bundu, hvor de to var meget afstemte omkring, at Munksgaard i de fleste tilfælde kunne blive hjemme og forsvare. Den rolle kan man også se Alberto/Lund i, men Alberto har sine styrker i det offensive (og har ikke vist så meget endnu). Men jeg kunne tænke mig Grønbæk foran Alberto/Lund og så Bundu foran Munksgaard/Lund som det mest oplagte.

SteenA

Well-known member
Nu kommer vi til det igen, det der med at snakke formationer/taktik/muligheder i kamptråden :D Men det er jo også en del af "efterbehandlingen" i min optik at snakke igennem hvad der fungerede, og hvad der bør laves om til næste gang på taktik-brættet. Så beklager for nu.
Jeg kan ikke se, at det kan være anderledes. Det er i forbindelse med kampene at vi ser de forskellige formationer folde sig ud og hvor vi kan vurdere hvad der virkede og ikke virkede i kampen. Det er fint nok med en taktiktråd, men også at der så kommer nogle mere nørdede indlæg/tanker. Lige her er det jo oplagt at tage debatten igen, når David selv omtaler formationen i eftersnakken.

Stig AKA Frank Heskjær

Well-known member
Jeg kan ikke se, at det kan være anderledes. Det er i forbindelse med kampene at vi ser de forskellige formationer folde sig ud og hvor vi kan vurdere hvad der virkede og ikke virkede i kampen. Det er fint nok med en taktiktråd, men også at der så kommer nogle mere nørdede indlæg/tanker. Lige her er det jo oplagt at tage debatten igen, når David selv omtaler formationen i eftersnakken.
+ i øvrigt skiftede mellem 3-backkæde og 4-backkæden undervejs i kampen, og hvordan vi brugte kanter etc efter Bundu/Anderson kom ind.

Der sker meget i den retning pt.
Der var sgu ikke så meget at diskutere dengang i 19/20 på den front. Der var planen klar :D

Dichio

Well-known member
Det var godt nok en mærkelig måde at stille det op på. Det er vist det man kalder cherrypicking ;) Jeg synes 1 mio. euro er meget for en spiller, der kommer fra et niveau der måske er omkring 1. division. Det kan også være det er højere, men jeg må indrømme at jeg ikke har den store fidus til slovensk fodbold. Jeg har stadig til gode at se en spidskompetence hos Kurminowski, men som sagt er han ung så han er bestemt ikke afskrevet.
Jeg siger bare man får hvad man betaler for - 1 mio euro får man ikke en stjerne spiller når det er en angriber. Især ikke en helt ung. Uanset det er mange penge... jeg synes det er fedt vi ikke har brug for ham i start11 længere, det var jeg lidt bekymret ved

Nizzleroy

Well-known member
Så er det heldigt at han hverken er slovener eller har spillet i den slovenske liga. ;)

Ligaen i Slovakiet liga er en anelse stærkere (med større fodboldkultur tilbage fra dagene, hvor man hed Tjekkoslovakiet) og han har trods alt også 22 U-landskampe for Polen, så lad os håbe at han ikke er en total fuser. Umiddelbart synes jeg at hans største problem har været, at han er en anderledes type end PM. Jeg tror han vil passe en del bedre ind i en 3-5-2 end 4-1-4-1, som vi vel har brugt ham i indtil videre. Om vi så kommer til at spille 3-5-2 er nok et åbent spørgsmål, nu hvor Bundu er tilbage.
Season 3 Wall GIF by The Simpsons

Det er formentlig stadig et noget lavere niveau end Superligaen, hvorfor jeg ikke har de store forventninger. Ihvertfald ikke på denne side af nytår.

8000

Well-known member
Selvom Bundu ikke spillede sin bedste kamp mod Vejle, var det tydeligt, at han bidrog med en masse ved sin blotte tilstedeværelse. Vejle var nødt til at forholde sig til, at der var en hurtig spiller, der kunne true i bagrummet og strække spillet ud. Derfor var de nødt til at gå en smule længere tilbage på banen, så bagrummet blev mindre. Bundu havde grundlæggende 3 rigtig vellykkede dybdeløb, inden Vejle fik styr på dette og passet sig til.

Kurminowski må kunne bidrage med noget af de samme qua hans fart - omend måske ikke på samme tid som Bundu.

Og så kan det godt ske, at det ikke kaster så mange mål og assist af til Bundu og Kurminowski, men det kommer til gengæld til at frigive en masse plads andre steder på banen, som fx Jon nyder godt af. Det er trods alt nemmere for ham at sætte én mand og trække ind i banen og skyde, end at gøre det ved 2 mand.

Dichio

Well-known member
Bliver nok også anderledes lettere for Dawid at falde ind på holdet nu vi kommer i medvind med selvtillid og fået to stærke folk ind i Bundu og Anderson. Jeg tror der er gode muligheder for at udvikle og forløse ham over det næste års tid.

Martin Hansen

Well-known member
DN har lige udtalt, at han tager en stor del af Patrick Olsens manglende impact på sine skuldre, da PO ikke er egnet til det kaosfodbold AGF normalvis spiller. Jeg kan i den ombæring godt frygte, Dawid kan ende samme sted, hvis DN permanent går tilbage til den stil, han har haft stor succes med og helt dropper planen om en mere teknisk og possesion form for fodbold.
Jeg kan ikke se DN spille med 2 angribere og hvis han bænker PM - som jeg tror, vi har set det bedste fra - og spiller med Dawid, så skal det opbyggende spil være noget anderledes.

Med nej-hatten på kan vi nemt risikere, at 2 spillere i PO og Dawid med en samlet indkøbspris på 15 mio er så godt som spildte, sagt under den forudsætning DN enten fastholder den velkendte spillestil eller igen fejler i en omstilling af spillestilen.

Stig AKA Frank Heskjær

Well-known member
Selvom Bundu ikke spillede sin bedste kamp mod Vejle, var det tydeligt, at han bidrog med en masse ved sin blotte tilstedeværelse. Vejle var nødt til at forholde sig til, at der var en hurtig spiller, der kunne true i bagrummet og strække spillet ud.
Og det er en af de største problemer ved Jon/Links som vi har spillet med så længe. Man kunne lade Links løbe nær frit, og så bare lukke ned for Jon.
Bundu kan du partout ikke bare sådan lukke ned for.

8000

Well-known member
Og derfor kunne det være spændende at se Kurminowski og Bundu på hver side af Mortensen med Grønbæk og Andersen liggende bagved på midtbanen, som skiftevis også kan tage dybdløb engang i mellem. Det ville give modstanderforsvaret så meget at forholde sig til. Enten ville der komme en masse 1 mod 1 situationer på kanterne. Eller der vil blive meget mere plads centralt. Eller ingenting... (har ikke den store tiltro til trænerteamets taktiske evner).

Dichio

Well-known member
Og derfor kunne det være spændende at se Kurminowski og Bundu på hver side af Mortensen med Grønbæk og Andersen liggende bagved på midtbanen, som skiftevis også kan tage dybdløb engang i mellem. Det ville give modstanderforsvaret så meget at forholde sig til. Enten ville der komme en masse 1 mod 1 situationer på kanterne. Eller der vil blive meget mere plads centralt. Eller ingenting... (har ikke den store tiltro til trænerteamets taktiske evner).
Ja kan blive ret giftig med 4 så hurtige spillere omkring PM ... plus Eric og forhåbentlig Brandhof på kanterne. Wow 6 med fart - ja tak. Yann, Haus og Ting er faktisk også ret hurtige. Det er kun PM og NP/PO på 6eren som er lidt stationære

Stig Skov

Active member
Jeg tror den helt stor faktor for Kurminowski og D’Alberto bliver reserveholdskampe. Det er måske den ene faktor, der var sværest for os at undvære det sidste halvandet års tid. Mit helt urimeligt kontrafaktiske gæt er, at vi (som minimum) havde matchet 3. pladsen og beholdt pointsnittet, hvis ikke reserveholdsturneringen havde været suspenderet.

Nizzleroy

Well-known member
Jeg tror den helt stor faktor for Kurminowski og D’Alberto bliver reserveholdskampe. Det er måske den ene faktor, der var sværest for os at undvære det sidste halvandet års tid. Mit helt urimeligt kontrafaktiske gæt er, at vi (som minimum) havde matchet 3. pladsen og beholdt pointsnittet, hvis ikke reserveholdsturneringen havde været suspenderet.
De andre klubber har jo også manglet reserveholdsturneringen, så mon ikke det bare var gået lige op.

Dichio

Well-known member
Mange skader især nøglespillere, for dårlig offensiv og manglende mål, uheld som aldrig før ift hvad jeg husker og det udlignede sig ikke over sæsonen som sådan noget ellers altid gør. Uanset tabellen lyver aldrig som man siger - held og skader er også en del af tabellen ;-) Jeg synes vi var stort set lige så gode som Bif - det var marginaler der gjorde forskellen.

Mandagskampe - er der egentlig lavet stats på fordelingen af dem til agf, fck, bif, fcm?

Stig AKA Frank Heskjær

Well-known member
De andre klubber har jo også manglet reserveholdsturneringen, så mon ikke det bare var gået lige op.

Mmmnjaa. Skader til Tingager, Hausner og Paddy, samt sygdom i truppen omkring pokalsemien, var ganske givet også medvirkende til foråret 2021 = lort.
Ja hvis man har en brederede trup der er i nogenlunde kampform, så kan man godt tåle nogle skader og sygdom. Men når man havde spillere som var helt ude af kampform som Sanneh, Tengstedt, MJ, Arzani, Jevtovic og Duncan, og flere af dem ovenikøbet kom fra skader, så kan det mærkes mere når der ikke er træningskampe/reserveholdskampe. Især når de var dem der var bredden, og ikke bare spillere helt ude i perifirien.

Winther

Administrator
Ja hvis man har en brederede trup der er i nogenlunde kampform, så kan man godt tåle nogle skader og sygdom. Men når man havde spillere som var helt ude af kampform som Sanneh, Tengstedt, MJ, Arzani, Jevtovic og Duncan, og flere af dem ovenikøbet kom fra skader, så kan det mærkes mere når der ikke er træningskampe/reserveholdskampe. Især når de var dem der var bredden, og ikke bare spillere helt ude i perifirien.
Der kan man nok også godt rette en kritik mod den sportschef vi ikke havde - dvs. konstatere at JN og det vikarierede hold ikke gennemtænkte det helt så godt som en sportschef måske kunne have gjort - for det var vel ikke overraskende at der ikke kom nogen reserveholdskampe og så skulle man nok have forbigået spillere der lige skulle spilles i form. Der var også mange skader naturligvis, men det havde givet mere mening med andre spillere end fx Saneh og Arzani i den situation.

Dichio

Well-known member
Der er naturligvis noget om det med manglende reserveholdskampe, men det kunne man også delvis løse ved at spille fx 5-5 mod på små mål fx, det handler jo mest at at præstere max under pres end lige at løbe rundt 11 mod 11.

Herefter corona kan man også lave interne kampe mixet med U19.