New posts
  • Synes du ikke der er nok debat om AGF på sitet, udover vores kamptråde?

    Opret en profil eller log ind med eksisterende bruger, så kan du tilgå den generelle debat om AGF og om stadionbyggeriet. Dette inkluderer også vores store transfertråde.

Fejl Superliga 22/23: R4 OB - AGF, søndag d. 07.08.2022 kl. 18.00

Fejl Superliga 22/23: R4 OB - AGF, søndag d. 07.08.2022 kl. 18.00
Jeg tænker at de angribere med den højeste udnyttelsesgrad, spiller på hold der har spillet sammen i mange sæsoner, se f.eks. på Helenius, og før det Uhre, eller Mortensen da han var bedst. De er allesammen blevet serviceret helt rigtigt, efter mange, mange timers øvelse på træningsbanen, så hvis bolden ligger lige der hvor den skal, er det nemmere for angriberen at score. Man kan håbe at Links, Munksgaard, Anderson og Kahl hurtigt kan ramme det samme med PM, imens Mølgaard, Madsen og Haugen nok tager lidt længere tid.

Jeg vil dog helst tilbage til sæsonen 2018/2019 hvor PM på en halvsæson havde en scoringsprocent på 39,1 💪 Dengang skulle der ikke så meget træning til;) Spøg til side - den del var for sjov.

Det kunne udmærket være en tese men de andre hold skifter også spillere ud og ændrer i taktikken. Det er som om ændringer ofte virker uoverkommelige for os men de andre hold formår at få dem igennem - måske er det fordi vi kender vores hold til bunds og derfor bemærker alle de små ting og ikke gør det ved modstanderne.
 
Jeg tænker at de angribere med den højeste udnyttelsesgrad, spiller på hold der har spillet sammen i mange sæsoner, se f.eks. på Helenius, og før det Uhre, eller Mortensen da han var bedst. De er allesammen blevet serviceret helt rigtigt, efter mange, mange timers øvelse på træningsbanen, så hvis bolden ligger lige der hvor den skal, er det nemmere for angriberen at score. Man kan håbe at Links, Munksgaard, Anderson og Kahl hurtigt kan ramme det samme med PM, imens Mølgaard, Madsen og Haugen nok tager lidt længere tid.

Spiller dit hold på indlæg, vil du nok komme til flere afslutninger på låget, der har en lav xG.
Spiller dit hold på omstillinger, får du nok færre chancer på en kontra, men hvor afslutningernen måske har højere xG.

Umiddelbart.
 
Nej, det er da fint at du også nævner at PMs xG på 9 forsøg er den samme som Haugens på 3 forsøg. Hvis man vil danne konklusioner på de her 3 runder, så kan man så også sige at Haugen brænder flere store chancer end PM gør.

Jeg forsøgte faktisk at være nøgtern omkring statistikken og har ikke noget ønske om at udstille nogen. Til gengæld vil jeg gene se udvikling fra det vi har set den sidste 1,5 sæson - der skal vi ikke tilbage til. Jeg er ikke ude i et forsøg på at sammenligne Haugen og PM - det giver ingen mening pt.

Og så var mit argument jo netop, at "scoringsprocenten" opgjort i antal mål pr. forsøg er en tæt på ubrugelig statistik. Selvfølgelig kan enhver se, at Helenius performer fantastisk, men det behøver vi ikke en talknuser for at se. Jeg synes det er til grin, hvis vi skal rose Haugen for en scoringsprocent på 33% og give kritik til PM for en på 11% fordi PM har skudt på alt hvad der rører sig, mens Haugen er kommet frem til langt mindre og har scoret et enkelt mål på en returbold fra et forsøg fra PM.

Naturligvis kan den slags ikke så alene og det prøver jeg at skrive, i nærmest hvert indlæg der inddrager statistik. Men det må alligevel være anvendeligt at sammenligne på tværs af alle angribere i superligaen. Så unikke er vi nok heller ikke i AGF selvom vi ofte mener det.

Helenius var en bonus, da det virker vildt det han har gang i og som om han virkelig har stolpe-ind. Han havde dog også en høj scoringsprocent sidste år på næsten 30.

Men meget handler selvfølgelig om at statistikken ikke er ret meget værd efter 3 runder. Jeg vil dog aldrig gå op i en statistik der ukritisk handler om antallet af registrerede afslutninger. Jeg er dog sikker på at man godt kan bruge statistikken internt, måske til at diskutere hvordan man skal spille chancerne større.

Det er den ikke og alligevel er det værd at gå efter tendenser, så må vi observere om det er en udvikling der fortsætter. PM's antal afslutninger er umiddelbart positivt - jeg tror han havde 35 på hele sæsonen sidste år, så 9 afslutninger efter 3 kampe virker som store skridt i den rigtige retning. Jeg tror han havde 60-70 afslutninger i de sæsoner hvor han var bedst. I de sæsoner var han også over 20 % i scoringsprocent (frit efter huskeren). Kan vi komme tilbage dertil og fremskriver tallene, bliver det jo fantastisk;)

Ellers er jeg enig i at tallene kan bruges til en intern diskussion. Måske chancerne kan og bør spilles endnu større eller ende hos en anden spiller. Sæt nu vi kunne flytte afslutninger fra en spiller med en scoringsprocent på 10, til en spiller med en scoringsprocent på 25. Eller få hævet scoringsprocenten hos den spiller som har flest afslutninger ved at spille dem lidt større - bare se statistikken for Helenius. Det virker som om SIF er bedre til at spille chancerne lidt større og alligevel lade Helenius komme frem til kun lidt færre. Det er her andet end tal kommer ind og der skal vurderes på resten af spillet og de muligheder der ligger i taktikken. Det kan sagtens være en taktik, at PM skal afslutte meget og tiltrække sig opmærksomhed som giver plads til de andre spillere. Eller at vi generelt blot ønsker at afslutte mere/hurtigere end andre hold.

Der er også mangler i statistikken, da jeg kun har inddraget angribere - forskellige klubbers taktik, kan gøre at de forventer flere mål fra andre positioner på banen. Det lyder som om vi skal bevæge os i en retning, hvor målene skal komme fra flere spillere og ikke være afhængige af at en enkelt spiller som målscorer.
 
Det virker som om SIF er bedre til at spille chancerne lidt større og alligevel lade Helenius komme frem til kun lidt færre. Det er her andet end tal kommer ind og der skal vurderes på resten af spillet og de muligheder der ligger i taktikken.
Jeg synes at tallene først og fremmest viser at Helenius scorer på både stort og småt for tiden. Silkeborg producerer jo ikke større chancer end vi gør, i følge statistikken.
 
Jeg synes at tallene først og fremmest viser at Helenius scorer på både stort og småt for tiden. Silkeborg producerer jo ikke større chancer end vi gør, i følge statistikken.
Ja - han scorer tilsyneladende på alt i denne sæson. Men han scorede også over hans Xgoals sidste sæson og havde en meget høj scoringsprocent. Det er den slags som kan gøre en gevaldig forskel for et hold og efter min mening derfor relevant at se på. Det kan gøre en forskel henover en sæson, om man leverer under eller leverer over som angriber. Det er sku stadig ærgerligt, at vi solgte ham for pebernødder.

Til gengæld ser vores defensiv gedigen ud i forhold til de andre hold, når man ser på tallene fra Table of justice.
 
Mener startopstillingen skal offentliggøres en time før kampstart. Nogen der ved om der er lignende regler for hvornår truppen skal lægges frem. Synes klubberne holder de kort meget tæt til kroppen ift. før i tiden. Hvornår er den faktiske grænse for at man kan skifte ud i kamptruppen?

Startopstillingen kan (naturligvis) ændres i tilfælde af skader. Men er der regler for det, så man undgår et cirkus af fordækte forsøg på fup? Og tager den udskiftede spille en plads på bænken.

Er spændt på OBs trup.
 
Mener startopstillingen skal offentliggøres en time før kampstart. Nogen der ved om der er lignende regler for hvornår truppen skal lægges frem. Synes klubberne holder de kort meget tæt til kroppen ift. før i tiden. Hvornår er den faktiske grænse for at man kan skifte ud i kamptruppen?

Startopstillingen kan (naturligvis) ændres i tilfælde af skader. Men er der regler for det, så man undgår et cirkus af fordækte forsøg på fup? Og tager den udskiftede spille en plads på bænken.

Er spændt på OBs trup.
Fyens Stiftstidende har dette bud på en opstilling i hvert fald.

 
Mener startopstillingen skal offentliggøres en time før kampstart. Nogen der ved om der er lignende regler for hvornår truppen skal lægges frem. Synes klubberne holder de kort meget tæt til kroppen ift. før i tiden. Hvornår er den faktiske grænse for at man kan skifte ud i kamptruppen?

Startopstillingen kan (naturligvis) ændres i tilfælde af skader. Men er der regler for det, så man undgår et cirkus af fordækte forsøg på fup? Og tager den udskiftede spille en plads på bænken.

Er spændt på OBs trup.
Fyens Stiftstidende har dette bud på en opstilling i hvert fald.

Og truppen er her: https://www.ob.dk/nyhedsarkiv/truppen-til-aftenens-provinsklassiker/
 

AGFs trup her (retur til Duncan og Hvidt i øvrigt, mens Haus er ude med skade)
Ikke lidt vildt at have både Brandhof, Hvidt, Duncan, NP, MEM, Anderson, Grønbæk med? 7 spillere til 3 pladser... Der er i hvert fald plads til en angriber/offensivspiller mere på den bænk.

Ingen Ihler med = synes jeg er et tydeligt bevis på at Ihler ikke blev hentet hjem for at spille for os.
 
Med 3,5 uge tilbage af vinduet er der stadig masser af tid til at hente den ekstra angriber. Når han kommer er jeg relativt fortrøstningsfuld i forhold til at udfordre top-6.
 
Nøj det er godt at se Hvidt og Duncan I truppen. Jeg tænker det er en af dem der bliver siet fra, men de er så begge ved at være klar til spilletid. Det kan blive spændende at se hvem der bliver sorteper hvis vi har alle centrale midtbanespillere klar, det kan vel godt koste Brandhof fx.

Mens Haus er ude må der også bliver skelet til hvem der kan vikariere i forsvaret så vi er sikker på at have muligheder i tilfælde af skader osv.
 
Ærgerligt, at Olsson igen er ude. Det bliver lidt et kompromis, hvis vi må skifte ud i forsvaret med en back.
 

AGFs trup her (retur til Duncan og Hvidt i øvrigt, mens Haus er ude med skade)
Ikke lidt vildt at have både Brandhof, Hvidt, Duncan, NP, MEM, Anderson, Grønbæk med? 7 spillere til 3 pladser... Der er i hvert fald plads til en angriber/offensivspiller mere på den bænk.

Ingen Ihler med = synes jeg er et tydeligt bevis på at Ihler ikke blev hentet hjem for at spille for os.

Grønbæk kan vel også flyttes længere frem, blev han da lidt mod Fodvorterne, hvis jeg ikke husker helt galt. Nogle gange lidt svært at se fra tribunerne for mig :)
 
Ærgerligt, at Olsson igen er ude. Det bliver lidt et kompromis, hvis vi må skifte ud i forsvaret med en back.
Jeg tror ikke at Rösler er helt tryg ved at bruge Olsson i forsvaret, han har nok kun været med for at fornemme stemningen. Både Munksgaard og D’Alberto er blevet prøvet af i det centrale forsvar, og desuden er Oliver Lund vel den logiske indskifter, hvis det bliver nødvendigt. Jeg ser ingen problemer i defensiven, men der er ikke mange alternativer i angrebet, lige nu må Grønbæk og Kurminowski vel være mulighederne når Haugen brænder ud, og Mortensen skal nok helst holde 90 minutter igen.

Edit: Jeg vil i øvrigt tro at det er en af de centrale midtbanespillere der bliver sorteret fra inden kampstart, så man kan ramme de 20.
 

AGFs trup her (retur til Duncan og Hvidt i øvrigt, mens Haus er ude med skade)
Ikke lidt vildt at have både Brandhof, Hvidt, Duncan, NP, MEM, Anderson, Grønbæk med? 7 spillere til 3 pladser... Der er i hvert fald plads til en angriber/offensivspiller mere på den bænk.

Ingen Ihler med = synes jeg er et tydeligt bevis på at Ihler ikke blev hentet hjem for at spille for os.
Der er to muligheder for, hvorfor der er udtaget 21 spillere til kampen:
Man har udtaget alle kampklare spillere (Hausner er ikke klar endnu og Adam har ikke deltaget i flere træninger).
Der er en mulig skade på midtbanen. Et lidt frækt bud kunne være Anderson. Og den vil jeg ikke komme mere ind på 🤣.

Nå men truppens sammensætning siger jo alt om, at det er helt i front vi mangler spillere. Og mon ikke en back eller en midtbanespiller skal væk eller bliver lejet ud, inden vinduet lukker. Og der kommer en ny målmand ind sammen med minimum en angriber og en forsvarer.
 
OBs farligste spiller idag bliver Charly Hornemann. Den dreng har sindsyg speed. Hvis vi bliver fanget i ubalance har vi ingen der kan følge med ham. Ellers er jeg fortrøstningsfuld. Kunne se ud som om OB også kommer til at spille 352. Bliver en spændende kamp, der gerne skulle give wn sejr efter de manglende 3 point mod Randers.
 
Længe siden at jeg stemte på AGF-sejr i afstemningen, men det gjorde jeg til denne.
Det der OB-hold skal vi simpelthen kunne slå, med den relative styrke vi har vist de to sidste kampe. OB er ramt af skader og på selvtilliden - og at skifte system til 3-5-2 er ikke nemt. Og skal vi have den 6. plads så skal vi vinde aften.

Det der kan gøre mig lidt betænkelig i fht. sejr, at der må komme en trods-reaktion fra OB efter blamagen hjemme mod FCM, at de får en målmand ind der kan gøre usikkerheden i deres forsvar lidt mindre, og at deres skifte til tre stoppere indikerer at de vil gå mere defensivt til værks og ikke være så åbne centralt som i deres første tre kampe.
 
Så Anderson ønske drengene held og lykke i dag. Som om han ikke selv kunne være med. Og vi har udtaget et hav af centrale midtbanespillere, så mon han er småskadet? I så fald overtager Grønbæk start 11 for ham, og så kan Brandhof/Duncan komme ind senere hvis det er.
 
Rigtig nok:
Anderson helt ude, og ikke engang på bænken.
Bekymrende ofte han er ude med småskader.
Det er ny Grønbæk skal vise at han kan blive forløst uden et skifte til en anden klub.
 

Attachments

  • Screenshot 2022-08-07 at 17.08.02.png
    Screenshot 2022-08-07 at 17.08.02.png
    329 KB · Views: 43
Top