Nyheder
AGF-Forum

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

Kamptråd Superliga 22/23: Runde 17 AGF - FCK, søndag 13.11.2022 kl 14.00

Hvad ender kampen?

• AGF sejr

Votes: 3 14,3%
  • Uafgjort

Votes: 5 23,8%
  • Modstander sejr

Votes: 13 61,9%

• Total voters
    21
  • Poll closed .

Hamborg

Active member
Ja, VAR tager den spontane glæde ud af fodbold. Og der skal gøres noget for at kommunikere situationer som i går bedre ud til tilskuerne.

Men altså: Nicolai Poulsen er tydeligt i infight med Grabara i det øjeblik, at Tingager header. Leander har lagt en gennemgang op med et billede, hvor man kan se, at Poulsen har fat i Grabaras trøje lige efter Tingager header.

Det er umuligt at argumentere imod at Poulsen har indflydelse på Grabaras mulighed for at agere. Og eftersom Poulsen står tydeligt offside, så er dommen ret klar.

Det er Nicolai Poulsen der er uopmærksom på at der ingen FCK'ere er på stregen. Han skal jo simpelthen træde et skridt frem mens bolden er undervejs - han har allerede løst "missionen" med at stå foran Grabara.
At Grabara formentlig ikke havde reddet bolden alligevel, gør det ekstra surt.

Situationerne i Silkeborg og Parken var langt mere tvivlsomme end den i går. Og vi kan efter min mening ikke have dommerne til at dømme efter, hvor meget der bliver protesteret.
Joe job MEN. Gabara SKUBBER altså Poulsen i ryggen EFTER hjørnet er taget men FØR Tingager sætter hovedet på. Så hvis dommerne går efter millimeter retfærdighed så er der STRAFFE til Poulsen FØR han er offside.
Men sådan er der jo så meget.

T-Knogle

Well-known member
Jeg blev i den grad ramt af VAR-hybris i går. Kunne ikke se kampen, så valgte at cykle en tur i stedet og tjekkede løbende stillingen. Får fundet telefonen frem kort efter Tingager havde scoret og cyklede derfor glad og fro videre det næste kvarters tid, mens jeg drømte om en vinterpause på 3.-pladsen osv. Men ak, da jeg fandt telefonen frem igen, stod der nu 0-1 til FCK. DOH!

I går aftes så jeg så lidt NFL, hvilket fik mig til at fundere over, hvorfor deres version af VAR fungerer så meget bedre. Og det førte mig frem til følgende:

1. Deres regler er med tiden blevet tilpasset, så de passer til brugen af VAR og de er så klart definerede, at dommerne har nemmere ved at træffe den rigtige afgørelse. Der er simpelthen langt mindre skøn i NFL, på trods af nogle regler, som langt hen ad vejen er langt mere komplicerede.

2. Dygtigere dommere spiller nok også ind. Der er jo pænt mange penge i NFL og reelt kun den ene liga, hvor dommerne er koncentrerede i. Det må alt andet lige give et højere niveau.

3. NFL har samme regel som fodbold om, at dommen på banen skal blive stående medmindre der tydeligt er dokumentation for det modsatte. MEN dommerne er langt bedre til at bruge den regel i praksis og når man som seer er i tvivl om hvad der sker, så får dommen meget ofte lov til at stå.

Ovenstående vil ikke have reddet mig fra frustrationerne på gårsdagens cykeltur, men det kunne fjerne en del af de andre frustrationer. For det helt store problem ved VAR er i mine øjne, den manglende linje hos dommerne.

Tingagers mål bliver underkendt, men det vi fik mod Viborg fik lov at stå. Bissecks for et par kampe siden blev underkendt, selvom ingen overhovedet kunne se hvad der skete uanset antallet af vinkler og superslows. Og sådan kan man blive ved, med et utal af afgørelser som er ekstremt frustrerende som fan.
En af det helt store forskelle er at banedommeren kaster en gul klud når han ser en forseelse på banen, og hvis ikke der bliver kastet en gul klud, så er der ingen forseelse. Hvis en træner ser noget som han mener at banedommeren har overset, så har han mulighed for at smide en rød klud, som “Challenge” af dommerens kendelse, men får han ikke ret, mister han en timeout, så det bliver kun brugt hvis man er sikker.

Det med at en eller anden mere eller mindre uafhængig person gemt væk i en VAR vogn kan sidde og se om han kan finde en undskyldning for at dømme imod AGF, det bliver Superligaens død i Aarhus, men ikke i København, der har VAR været helt perfekt, og gjort præcis hvad det skal.

Holmertz

Well-known member
En af det helt store forskelle er at banedommeren kaster en gul klud når han ser en forseelse på banen, og hvis ikke der bliver kastet en gul klud, så er der ingen forseelse.
Der er også mange andre situationer, der kigges igennem i nfl. Alle touchdowns og turnovers f.eks.

Min pointe er blot, at det er meget sjældent i NFL, at der opstår store kontroverser efter kampen pga. VAR. Især er de virkeligt gode til ikke at ændre det der er dømt på banen, hvis der ikke er tydeligt bevis for, at det er forkert.

Martinstranger

Administrator
Især er de virkeligt gode til ikke at ændre det der er dømt på banen, hvis der ikke er tydeligt bevis for, at det er forkert.
Det er også det vi gør med VAR - det skal kunne ses fra månen😂😂

Spøg til side. Man er simpelthen nødt til at få rettet det system hurtigst muligt eller også begynder fans at sive andre steder hen.

I Danmark er det næsten sikkert at dommeren ændrer dom, hvis han bliver kaldt ud til VAR.
Det er vist ikke samme statistikker i udlandet - måske de har en mindre nidkær overdommer? For VAR er vel implementeret ens i hele Europa.

T-Knogle

Well-known member
Det er også det vi gør med VAR - det skal kunne ses fra månen😂😂

Spøg til side. Man er simpelthen nødt til at få rettet det system hurtigst muligt eller også begynder fans at sive andre steder hen.

I Danmark er det næsten sikkert at dommeren ændrer dom, hvis han bliver kaldt ud til VAR.
Det er vist ikke samme statistikker i udlandet - måske de har en mindre nidkær overdommer? For VAR er vel implementeret ens i hele Europa.
Banedommerne er rædselsslagne for om det er Michael “Voksenskældud” Johansen der sidder ude bagved og beslutter at målet skal kaldes tilbage.

Jeg er stadigvæk ikke sikker på at det er VAR der er problemet, fordi hvis VAR bare ikke blev udnyttet til at Nudge bestemte resultater igennem, så ville det jo være fint at have en sikkerhed for at forkerte kendelser blev rettet. Problemet er når der bliver opfundet nye måder at tolke reglerne på ude i VAR vognen, “on the fly”, som man så efterfølgende er nød til at komme med en søforklaring omkring, dagen efter i pressen.

I denne sæson startede det allerede med Sigurd Rosteds slagtning af Mikael Anderson i feltet i kamp nr. 1 - her var det eneste man som neutral iagttager kunne se, et klokkeklart straffespark som kunne ses fra månen. Men fordi der var en dagsorden i VAR vognen, så blev der opfundet en forseelse af Mikael Anderson, hvor han åbenbart opsøgte kontakten. Det var ren digtning, for at gennemtrumfe en helt forkert kendelse, som man så var nød til at komme med en søforklaring omkring efterfølgende i pressen.

I øvrigt dømte den præcis samme dommer et straffe til Anders K. Jakobsen i Horsens kampen, selvom der var minimal kontakt og en overdramatisering af situationen. Denne gang lød der ikke et pip omkring rigtigheden af den kendelse, fordi den passede til den måde man ønskede at styre resultaterne i en bestemt retning. Så linjen bliver tilpasset til hvilket hold Michael Johansen ønsker at nudge i en bestemt retning, ikke ud fra en objektiv neutral vurdering, af banedommer og VAR dommer.

Så det er ikke VAR, men misbruget af VAR til at nudge resultater igennem der er problemet, og her er AGF bare uheldige at klubben ikke hører til i top 6, fordi man klarer sig elendigt i Europa, men til gengæld er vigtige i bund 6, for at tiltrække interesse, så den del af ligaen ikke bliver ligegyldig. Derfor ligger der et stort arbejde i at sikre at AGF ender der, og det er ikke nemt når AGF præsterer langt bedre end til bund 6, men det kan lade sig gøre med hårdt arbejde og en hel masse søforklaringer i pressen.

Mengsen

Well-known member
Jeg er stadigvæk ikke sikker på at det er VAR der er problemet, fordi hvis VAR bare ikke blev udnyttet til at Nudge bestemte resultater igennem, så ville det jo være fint at have en sikkerhed for at forkerte kendelser blev rettet. Problemet er når der bliver opfundet nye måder at tolke reglerne på ude i VAR vognen, “on the fly”, som man så efterfølgende er nød til at komme med en søforklaring omkring, dagen efter i pressen.
Jeg gider ikke gå ind i de diskussioner men ovenstående skal ikke stå uimodsagt. VAR har haft sine underlige domme, og jeg har ikke været enig i alt. Men det er langt ude at påstå der er en form for korruption eller foul play i det.

I denne sæson startede det allerede med Sigurd Rosteds slagtning af Mikael Anderson i feltet i kamp nr. 1 - her var det eneste man som neutral iagttager kunne se, et klokkeklart straffespark som kunne ses fra månen. Men fordi der var en dagsorden i VAR vognen, så blev der opfundet en forseelse af Mikael Anderson, hvor han åbenbart opsøgte kontakten. Det var ren digtning, for at gennemtrumfe en helt forkert kendelse, som man så var nød til at komme med en søforklaring omkring efterfølgende i pressen.
Jeg har argumenteret flere gange for, at jeg er helt enig med VAR i den situation, så det er i hvert fald ikke helt klart og åbenlyst en fejl for alle.
Så det er ikke VAR, men misbruget af VAR til at nudge resultater igennem der er problemet, og her er AGF bare uheldige at klubben ikke hører til i top 6, fordi man klarer sig elendigt i Europa, men til gengæld er vigtige i bund 6, for at tiltrække interesse, så den del af ligaen ikke bliver ligegyldig. Derfor ligger der et stort arbejde i at sikre at AGF ender der, og det er ikke nemt når AGF præsterer langt bedre end til bund 6, men det kan lade sig gøre med hårdt arbejde og en hel masse søforklaringer i pressen.
Der er absolut ingen opbakning herfra til den udlægning.

Fribs

Well-known member
Det kunne være interessant, hvis der var nogen, der orkede at samle alle de besynderlige VAR kendelser (eller mangel på samme), der har været i ligaens første 17 runder.

T-Knogle

Well-known member
Det kunne være interessant, hvis der var nogen, der orkede at samle alle de besynderlige VAR kendelser (eller mangel på samme), der har været i ligaens første 17 runder.
Enig, det er desværre indtrykket at der vil tegne sig et meget grimt billede.

Martinstranger

Administrator
Umiddelbart syntes jeg der er mange interessante situationer hvor der ikke bliver dømt og det er nok på den baggrund jeg ofte undrer mig over VAR - dommerlinjen virker ikke konsekvent og det er som om det ofte kan gå den vej de lige føler for.

Fribs

Well-known member
Umiddelbart syntes jeg der er mange interessante situationer hvor der ikke bliver dømt og det er nok på den baggrund jeg ofte undrer mig over VAR - dommerlinjen virker ikke konsekvent og det er som om det ofte kan gå den vej de lige føler for.
Lige præcis. Hårde tacklinger i ét opgør kan vha. VAR takseres til rødt, men samme tackling i en anden kamp bliver ikke kigget efter.
Der mangler nok i bund og grund noget transparens for os tilskuere.
Jeg ser sjældent kampe uden AGF, men andre klubber/fans må helt sikkert også have situationer, hvor de føler sig bortdømt.

Martinstranger

Administrator
Lige præcis. Hårde tacklinger i ét opgør kan vha. VAR takseres til rødt, men samme tackling i en anden kamp bliver ikke kigget efter.
Der mangler nok i bund og grund noget transparens for os tilskuere.
Jeg ser sjældent kampe uden AGF, men andre klubber/fans må helt sikkert også have situationer, hvor de føler sig bortdømt.
Det er heller ikke fordi jeg ser alle de andre kampe men har set lidt indimellem og undret mig over linjen. Der har også været en del andre klubber som har været efter VAR men det gør nok mere indtryk på os, når det er vores egen klub det går ud over.

En opgørelse over VAR-kendelserne vil dog være interessant på mange områder - gad vide om Leander har overblikket, nogen der kan spørge ham på Twitter?
Jeg ønskede blot at pointere, at man godt kan opgøre VAR-kendelserne i Superligaen men det måske ikke giver det samlede indtryk over VAR. For der er mange situationer, hvor det ikke griber ind selvom man sidder og tænker det er nøjagtig situation. Vi så det vel selv i kampen mod Fcn, hvor der var 3 hands-forseelser men det var de to mod GF der blev kaldt. Alle tre kunne dømmes men i min verden burde ingen af dem have givet straffe, hvis det var en dommer som var sat i verden for at afvikle kampen ordentligt. De burde heller ikke dømmes, selvom det var modstanderen der havde lavet dem ;)

Dem fra Superstats er lidt interessante selvom jeg ikke er helt sikker på jeg har gennemskuet dem😂

Umiddelbart har vi to gange fået underkendt mål.

VAR KENDELSER, ÆNDRET, 2022/2023​

KlubKIALTMålIKKE målStraffeIKKE straffeRødIKKE rødGul til rødAndet
FCM17612300000
FCN17602220000
ACH17511200010
OB17502200100
FCK17401210000
AaB17311010000
LBK17201100000
BIF17201100000
AGF17202000000
RFC17100100000
SIF17110000000
VFF17100100000

Dernæst har modstanderen fået underkendt et mål og de har fået de to straffe mod Fcn.

Fck ser ud til at have haft heldet med sig og deres modstandere har fået underkendt 4 mål tror jeg😂

MODSTANDER!, VAR KENDELSER, ÆNDRET, 2022/2023​

FCM17720410000
FCK17514000000
SIF17400310000
LBK17401120000
ACH17403000100
AGF17411200000
FCN17402100010
RFC17200200000
VFF17202000000
BIF17100100000
OB17100100000
AaB17000000000

Stig AKA Frank Heskjær

Well-known member
Det er heller ikke fordi jeg ser alle de andre kampe men har set lidt indimellem og undret mig over linjen. Der har også været en del andre klubber som har været efter VAR men det gør nok mere indtryk på os, når det er vores egen klub det går ud over.

En opgørelse over VAR-kendelserne vil dog være interessant på mange områder - gad vide om Leander har overblikket, nogen der kan spørge ham på Twitter?
Jeg ønskede blot at pointere, at man godt kan opgøre VAR-kendelserne i Superligaen men det måske ikke giver det samlede indtryk over VAR. For der er mange situationer, hvor det ikke griber ind selvom man sidder og tænker det er nøjagtig situation. Vi så det vel selv i kampen mod Fcn, hvor der var 3 hands-forseelser men det var de to mod GF der blev kaldt. Alle tre kunne dømmes men i min verden burde ingen af dem have givet straffe, hvis det var en dommer som var sat i verden for at afvikle kampen ordentligt. De burde heller ikke dømmes, selvom det var modstanderen der havde lavet dem ;)

Dem fra Superstats er lidt interessante selvom jeg ikke er helt sikker på jeg har gennemskuet dem😂

Umiddelbart har vi to gange fået underkendt mål.

VAR KENDELSER, ÆNDRET, 2022/2023​

FCM17612300000
FCN17602220000
ACH17511200010
OB17502200100
FCK17401210000
AaB17311010000
LBK17201100000
BIF17201100000
AGF17202000000
RFC17100100000
SIF17110000000
VFF17100100000

Dernæst har modstanderen fået underkendt et mål og de har fået de to straffe mod Fcn.

Fck ser ud til at have haft heldet med sig og deres modstandere har fået underkendt 4 mål tror jeg😂

MODSTANDER!, VAR KENDELSER, ÆNDRET, 2022/2023​

FCM17720410000
FCK17514000000
SIF17400310000
LBK17401120000
ACH17403000100
AGF17411200000
FCN17402100010
RFC17200200000
VFF17202000000
BIF17100100000
OB17100100000
AaB17000000000
Så er der bare også lige:
VAR Kendelser, TILLADT/uændret:
Der hvor SIFs Helenius får lov at stå offside, og får Kahl til at lave et lille udfald som fikserer ham, men scoringen får lov at stå = SIF vinder 1-0 over AGF.

Den er ikke registreret nogle steder.
Det er FCKs scoring i Parken heller ikke. Den hvor FCK begår frispark på Haugen lige inden scoring.

Der vurderes det, at Helenius ikke har indflydelse på spillet(!) selvom Kahl fikseres. Men Grabara der ikke kunne nå bolden på Tingagers hovedstød vurderes stadig til at være forhindret af Poulsen i offside i søndags... Men kun den i søndags tæller i statistikkerne. Men det betyder jo ikke at vi ikke ser de situationer og river håret ud når de sker, og "tæller dem med" når vores frustrationer gøres op.

Der står spillere offside hele tiden. Det er dommernes job at vurdere om de har indlydelse på spillet eller ej. Når et mål tillades, og der ikke kaldes VAR, så kan det ikke tælles med i de tal der.

Winther

Administrator
"Review" er når dommeren skal ud og gense den. VAR-teamet laver "gennemsyn" af alle mål uanset, ja.
OK. Listen hedder "VAR kendelser" så det er lidt misvisende.

Der er en del situationer hvor der er sikkerhed for en bestemt kendelse hvis først dommeren skal se den på skærmen, hvis han fx bliver kaldt ud fordi VAR-vognen/Michael Johansen mener Bisseck havde ulovligt hånd på, så på den måde er det selvfølgelig meget afgørende om han bliver kaldt ud eller ej.

T-Knogle

Well-known member
Jeg synes det er tankevækkende at man startede sæsonen med at sige at nu skal VAR kun gå ind og omgøre banedommerens beslutning, hvis der er begået en fejl der kan ses fra månen. Alligevel beslutter VAR at annullere Bissecks mål, selvom det overhovedet ikke kunne ses fra månen at han gjorde noget forkert, tvært imod så viste AGF’s egne optagelser fra bag målet, at hans hovedstød meget tydeligt ramte en Lyngby spiller på en arm, der var hævet langt over hovedet, og dermed skulle have givet straffe, hvis ikke bare man skulle lade målet stå.

Hvad fanden er der sket med de danske dommere!

De misbruger jo VAR i helt uhørt grad, og bestemt ikke efter hensigten, det er simpelthen ikke realistisk at de danske dommere er gået fra at være verdens klart bedste år efter år, til nu er være på niveau med de afrikanske og asiatiske dommere. De kunne jo godt håndtere f.eks. Hands reglerne i feltet i sidste sæson, de havde lært at tolke dem fornuftigt, hvad er så grunden til at man nu er gået tilbage til at bruge hands situationer, så aktivt til at dømme straffespark i udvalgte situationer, men ikke i andre?

AGF har spillet sig i top 3 i dette efterår, og været et af de klart bedste hold i Superligaen, men pga. helt absurd mange omgørelser af helt reelle mål, ukorrekte straffespark imod, og manglede straffespark for, så er det nu et FCK hold der overhovedet ikke har spillet sig i nærheden af top 6, der ligger på AGF’s tredjeplads.

De har fået 5 point foræret i de to kampe mod AGF, på yderst kontroversiel vis.

Men Michael Johansen er jo heldigvis ren som sne, og det vil være vanvittigt at forstille sig at en så ærlig, åben og hæderlig person, nogensinde kunne finde på at nudge resultater igennem, ved altid at tolke reglerne hårdest muligt den ene vej, og mildest muligt den anden (dette flytter rigtigt mange point i en meget tæt Superliga).

Stone Cold

Well-known member

Så har de været ude at fortælle, hvorfor vi fik det mål annulleret mod FCK.
Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal mene om det. Jeg har efterhånden set mig så sur på VAR, at hver gang jeg hører en forklaring, så er jeg allerede halvt igang med at kalde det en bortforklaring. Det er jo ikke konstruktivt.
Umiddelbart, når jeg lige prøver at sorterer bitterhed og klubfølelse fra, så er det måske en meget fornuftig begrundelse.

Tilbage står bare, at VAR på mange måder er ved at spolere fodbold. De der milimeterkendelser på diverse offsides, kan bare ikke være i spillets ånd. Kunne man ikke indføre en "drager angriberen fordel af sin position" klausul i VAR regulativet? Det er jo også en skønssag, men for helvede hvor har jeg set mange annullerede mål, også i Premier League, hvor angriberen dybest set er på linje, men lige har en finger, en tå eller et hår på den forkerte side af dén streg, som VAR vognen vælger som benchmark.
Det var jo altså ikke dét, offside reglen blev indført for.

Nizzleroy

Well-known member
Jeg synes det er tankevækkende at man startede sæsonen med at sige at nu skal VAR kun gå ind og omgøre banedommerens beslutning, hvis der er begået en fejl der kan ses fra månen. Alligevel beslutter VAR at annullere Bissecks mål, selvom det overhovedet ikke kunne ses fra månen at han gjorde noget forkert, tvært imod så viste AGF’s egne optagelser fra bag målet, at hans hovedstød meget tydeligt ramte en Lyngby spiller på en arm, der var hævet langt over hovedet, og dermed skulle have givet straffe, hvis ikke bare man skulle lade målet stå.

Hvad fanden er der sket med de danske dommere!

De misbruger jo VAR i helt uhørt grad, og bestemt ikke efter hensigten, det er simpelthen ikke realistisk at de danske dommere er gået fra at være verdens klart bedste år efter år, til nu er være på niveau med de afrikanske og asiatiske dommere. De kunne jo godt håndtere f.eks. Hands reglerne i feltet i sidste sæson, de havde lært at tolke dem fornuftigt, hvad er så grunden til at man nu er gået tilbage til at bruge hands situationer, så aktivt til at dømme straffespark i udvalgte situationer, men ikke i andre?

AGF har spillet sig i top 3 i dette efterår, og været et af de klart bedste hold i Superligaen, men pga. helt absurd mange omgørelser af helt reelle mål, ukorrekte straffespark imod, og manglede straffespark for, så er det nu et FCK hold der overhovedet ikke har spillet sig i nærheden af top 6, der ligger på AGF’s tredjeplads.

De har fået 5 point foræret i de to kampe mod AGF, på yderst kontroversiel vis.

Men Michael Johansen er jo heldigvis ren som sne, og det vil være vanvittigt at forstille sig at en så ærlig, åben og hæderlig person, nogensinde kunne finde på at nudge resultater igennem, ved altid at tolke reglerne hårdest muligt den ene vej, og mildest muligt den anden (dette flytter rigtigt mange point i en meget tæt Superliga).
Never change❤️

Martinstranger

Administrator
Så har de været ude at fortælle, hvorfor vi fik det mål annulleret mod FCK.
Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal mene om det. Jeg har efterhånden set mig så sur på VAR, at hver gang jeg hører en forklaring, så er jeg allerede halvt igang med at kalde det en bortforklaring. Det er jo ikke konstruktivt.
Umiddelbart, når jeg lige prøver at sorterer bitterhed og klubfølelse fra, så er det måske en meget fornuftig begrundelse.
Jeg kan sagtens se den kan dømmes men der er samtidig andre aspekter i den. Der kunne også dømmes straffe, da Grabrara har to hænder kraftigt i ryggen af NP og der kan dømmes frispark til målmanden, da NP har fat i trøjen. Han kunne også have undladt at dømme, da den ikke kunne ses fra månen:eek: Ærgerligt for os men det gik ikke vores vej denne gang - på den anden side, ville der også have lydt et ramaskrig, hvis den ikke var dømt FCk's vej og jeg ville have hadet, hvis det var sket for os. NP må lære at stoppe aktionen på et tidligere tidspunkt i forløbet.

Tilbage står bare, at VAR på mange måder er ved at spolere fodbold. De der milimeterkendelser på diverse offsides, kan bare ikke være i spillets ånd. Kunne man ikke indføre en "drager angriberen fordel af sin position" klausul i VAR regulativet? Det er jo også en skønssag, men for helvede hvor har jeg set mange annullerede mål, også i Premier League, hvor angriberen dybest set er på linje, men lige har en finger, en tå eller et hår på den forkerte side af dén streg, som VAR vognen vælger som benchmark.
Det var jo altså ikke dét, offside reglen blev indført for.
Der er for meget millimeter-demokrati indført og deres udsagn om at det skal kunne ses fra månen, er helt ude af proportioner. For de dømmer helt nede på millimeter-niveau og det tror jeg ikke var intentionen. Hvis der fandtes voksne mennesker i dommerudvalget globalt, tror jeg de skulle udstikke nye retningslinjer. Det er vel naturligt, at dommerne ønsker at dømme nøjagtig efter reglerne men dem i VAR-vognen skal kunne "styre sig". Generelt har vi (efter min mening) været uheldige indtil videre og set for mange kendelser gå imod os - de kendelser som måske kunne være gået vores vej, har de så ikke dømt. Måske det vender i anden halvdel af sæsonen selvom jeg hellere så, at de fik kalibreret VAR til at virke mere lempeligt og overlade flere situationer til dommeren.

VAR ender helt sikkert med at slå glæden ihjel på stadion:mad: Det er for meget.

Weah

Active member
Stone Cold, Martin Hansen, Martinstranger og flere andre:

Jeg vil beskrive det, jeg oplevede mod F*CK, som en fodboldmæssig nærdødsoplevelse. Kulminationen på fodboldoplevelsen er den vanvittige, kollektive ekstase ved et mål, hvor folk der ikke kender hinanden (og som måske endda er uenige om alt andet) falder hinanden om halsen og krænger alt ud.

VAR ødelægger dette og tager dermed selve højdepunktet ud af fodbold. Kald det sex uden orgasme, rygning uden inhalation, øl uden alkohol, cola uden sukker. Jeg kommer ikke på stadion for at få millimeterretfærdighed (som så alligevel ikke er retfærdig), jeg kommer for at råbe, skrige, frustreres og begejstres.

SKROT LORTET - og tag et par af dommerne fra VAR-vognen og stil een bag hvert mål med et flag. Det, disse 10 øjne så ikke ser, det er ikke sket. Punktum!

/W

fsc

Well-known member
Man kunne også kritisere VAR ud fra et ressourceperspektiv: Der er dælme ikke ret mange gode dommere i Danmark. Lad os bruge de bedste på banen fremfor i en TV-vogn.

SteenA

Well-known member
For få år siden drømte man om en teknologi, der kunne måle om bolden havde været over stregen og om en spiller var offside. Alt det har vi nu og jeg har ikke lyst til at undvære det igen.

Derimod vil jeg gerne være fri for, at alt hvad en dommer ser og dømmer i realtid skal vurderes i slowmotion fra de til enhver tid tilfældige kameravinkler man har. Jeg kan gå med til et kompromis, hvor dommeren melder tilbage, at han gerne vil have set en situation igennem, men det skal så også være det.

White Stripes

Well-known member
Jeg kan gå med til et kompromis, hvor dommeren melder tilbage, at han gerne vil have set en situation igennem, men det skal så også være det.

Jo, men det er jo lige præcis det, du ikke kan få, når du indfører et "objektivt" system. Alle problemerne med VAR kunne forudses fra dag et med systemet, fordi det grundlæggende er i strid med ånden i fodbold.

Der er kun en løsning - tilbage til at fodbold dømmes ud fra skøn. Med de fejldomme, det så indebærer.

Weah

Active member
For få år siden drømte man om en teknologi, der kunne måle om bolden havde været over stregen og om en spiller var offside. Alt det har vi nu og jeg har ikke lyst til at undvære det igen.

Derimod vil jeg gerne være fri for, at alt hvad en dommer ser og dømmer i realtid skal vurderes i slowmotion fra de til enhver tid tilfældige kameravinkler man har. Jeg kan gå med til et kompromis, hvor dommeren melder tilbage, at han gerne vil have set en situation igennem, men det skal så også være det.
Du har nok ret i, at det var noget man/nogen ind i mellem drømte om. Som jeg husker det var det dog ved enkelte, sjældne lejligheder - f.eks. det dér mål, der ikke blev mål med en dansk dommer i EM 1996 (?). Frustrationen over VAR er imidlertid helt konstant og permanent - og aldrig har dommer-funktionen fået/tiltrukket mere (negativ) opmærksomhed end nu.

Jeg tror det er enten/eller. Så længe systemet er der og kan gribe ind, så vil det være svært at begrænse dets brug. Der er tale om et fundamentalt valg af ulemper - og der er nok også tale om et valg mellem fodbold som TV-begivenhed og fodbold som stadion-oplevelse. Desværre ved jeg godt, hvem der er stærkest af de to og hvor de fleste penge kommer fra. Men hvis man nu råber nok op, så kan man måske tvinge fodbold-toppen til at være ærlige om, at de med vilje vælger at lave fodbold primært for TV-mediet.

/W

fsc

Well-known member
Jo, men det er jo lige præcis det, du ikke kan få, når du indfører et "objektivt" system. Alle problemerne med VAR kunne forudses fra dag et med systemet, fordi det grundlæggende er i strid med ånden i fodbold.

Der er kun en løsning - tilbage til at fodbold dømmes ud fra skøn. Med de fejldomme, det så indebærer.
Fodboldloven rummer jo skøn i metermål. Derfor er alle mærkelige domme noget, der kunne dømmes, hvis skønnet var baseret på en superslow fra en vinkel, men ikke fra en anden. Det røde kort til Bubbacar Sanneh i sin tid er nok det mest ekstreme eksempel på dette.

White Stripes

Well-known member
Fodboldloven rummer jo skøn i metermål. Derfor er alle mærkelige domme noget, der kunne dømmes, hvis skønnet var baseret på en superslow fra en vinkel, men ikke fra en anden. Det røde kort til Bubbacar Sanneh i sin tid er nok det mest ekstreme eksempel på dette.

Det var ikke det, som var pointen.

Pointen var, at "objektive" systemer som VAR nødvendigvis fører til kendelser, der strider imod ånden i fodbold. Det er Catch 22.

ramloser

Active member
Det er svært at komme med nyt til debatten om VAR. Hvis jeg skal opsummere, er der 3 hovedsynspunkter:

1) VAR skal afskaffes, fordi det ødelægger glæden ved at se fodbold på stadion og der er for mange uklare situationer, hvor der gribes ind.
2) VAR er i sig selv ok, men de danske dommere, anført af Michael Johansen misbruger det. Reglen om, at VAR kun skal blande sig ved åbenlyse dommerfejl skal håndhæves.
3) VAR har faktisk minimeret fejlskønnene.

Standpunkt 3 har ikke mange tilhængere her på Forum, og af de to andre, er synspunkt 1 lidt hyppigere brugt end synspunkt 2. Nogle brugere går endog så vidt, at de mener, at der bevidst dømmes til fordel for de "store klubber".

Under alle omstændigheder viser debatten, at VAR bør evalueres grundigt inden næste sæson.

Dine ulæste indlæg