Nyheder
  • Det er desværre oplevet, at password meldes tilbage som værende ikke korrekt enkelte gange ved login. I så fald skal du anmode om at få det nulstillet.

Superligaen 2020/2021

Oprettet
15 Februar 2019
Beskeder
771
Point
18
Stig, problemet med dit synspunkt er, at vi ikke kan regne med at blive ved at få så mange point mod (de andre) tophold, som vi gjorde i sidste sæson. Din kongstanke om at en solid pointhøst mod bundholdene ikke er så vigtig står og falder med, at vi kan blive ved at hente omkring to tredjedele af de mulige point mod topholdene ligesom i sidste sæson.

Her er modsynspunktet så, at det er sikrest at betragte sidste sæson som en undtagelse, og at den letteste vej til at opretholde pointhøsten fra sidste sæson går over at begynde at slå bundhold kontinuerligt, ikke at løbe an på at kunne fortsætte en så høj pointhøst mod topholdene, at vi for et år siden havde betragtet det som fuldstændig urealistisk. De laveste frugter på træet er at sætte tre point ind mod Vejle, Horsens, Lyngby m.fl. hver gang eller tæt på hver gang.

Der er også skrækscenariet, at vi hverken kan opretholde to tredjedele af de mulige point mod topholdene eller begynde at præstere bedre mod holdene fra nederste halvdel. Sker det, er vi jo ude af top-6.

Stig AKA Frank Heskjær

Well-known member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
3.409
Point
63
Stig, problemet med dit synspunkt er, at vi ikke kan regne med at blive ved at få så mange point mod (de andre) tophold, som vi gjorde i sidste sæson.
@Jakob Marschner

Jeg siger ikke at vi skal regne med det. Jeg siger at man ikke kan regne med at vi SKAL vinde over bundhold/nedre midterhold for at komme i top 6. Vi kan ligeså vel vinde over andre hold end dem = pointen. Så det går jo netop begge veje. Derfor kan man ikke sige at vi SKAL vinde over Hobro i sidste sæson hvis man vil i top 6. Nej man kan kun sige, at hvis man vil i top 6, og man ikke vinder over Hobro, så skal man være god til at vinde over andre hold. Det var vi i sidste sæson.
Faktisk kommer man nemmere i top 6 ved at tabe til bundholdene og så vinde over dem omkring sig på grænsen af top 6, da man så tager point fra de hold man kæmper imod om top-6-placeringen. At det ikke er "nemmere" at vinde over AaB/Sønderjyske/FCN etc afhænger jo også af spillestil. Vi har lettere ved at spille vores spil, og dermed spille godt, mod hold som kæmper med om top 6 og vil frem ad banen.

Og sidste sæsons pointhøst mod de "større hold" kan sagtens være en undtagelse, altså fordi vi fik så mange point netop mod dem, men det er jo ikke en tilfældighed at vi er gode mod de bedre hold kontra dem der stiller sig ned. Da BIF og AAB ændrede taktik og stillede sig ned mod os havde vi det også svært imod dem.

Min største, og måske eneste, pointe omkring sagen er, at man ikke skal konkludere at man ikke kan komme i top 6 hvis man ikke slår dem og dem. Hvis man ikke slår x, så tvinges man blot til at slå y. Noget vi er og har været gode til.

Og nu fik vi så 3 af 3 mulige point imod en oprykker, så det starter jo godt. Vi ser bare hver gang, at hvis AGF taber en kamp til et hold man føler vi burde være bedre end, ja så kommer kommentaren: "hvis man vil i top 6, så skal man slå det hold".

Stig AKA Frank Heskjær

Well-known member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
3.409
Point
63
Vores største udfordring i år bliver i min optik, at AAB/BIF og andre måske netop stiller sig ned mod os (på bekostning af egen spillestil) netop fordi det har været tydeligt at vi har svært ved at spille imod det.

Om det så tilsvarende gør os bedre imod bundholdene at vi bliver øvet i at spille imod det, og har hentet spillere der kan netop det, det vil tiden vise.

Oprettet
15 Februar 2019
Beskeder
771
Point
18
“Vi kan lige så vel vinde over andre end (holdene fra nederste halvdel”, skriver du.

Ja, det er så spørgsmålet. Vi kunne i sidste sæson, hvor vi havde en mærkelig, ulogisk, asymmetrisk pointhøst. Men betyder det så, at det kan vi bare blive ved med?

Hvis man havde tid til at undersøge fordelingen af topholdenes point mod henholdsvis tophold og bundhold 10 sæsoner tilbage i et større antal ligaer, tror jeg ikke, at man vil finde bare fem eksempler på tophold med asymmetrisk pointhøst. Vores sidste sæson var en meget sjælden undtagelse.

Når det så er sagt, er der selvfølgelig ingen grund til at male fanden på væggen og erklære os ude af top-6, fordi vi misser en sejr mod et bundhold. FCK og FCM tabte begge til Horsens i sidste sæson, Hobro har vundet i Parken, der er mange eksempler. Men de eksempler er netop også udfaldene i FCM og FCK og andres ellers vældig symmetriske pointhøst.

Stig AKA Frank Heskjær

Well-known member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
3.409
Point
63
Ja, det er så spørgsmålet. Vi kunne i sidste sæson, hvor vi havde en mærkelig, ulogisk, asymmetrisk pointhøst. Men betyder det så, at det kan vi bare blive ved med?
Jeg siger ikke at det er lige så sandsynligt. Jeg siger blot, at vinder man ikke over x, så kan man i Superligaen vinde over y i stedet. Det er jo ikke det samme som at sige at man ligesåvel kan vinde over Manchester City som Fullham i PL.

Og vi kom jo også i top 6 sidste år uden at besejre FCK, og kun 1 sejr af 4 imod FCM/FCK.
Hvad man så klarer i top 6 senere er også anderledes.

At AGF er bedre mod de større hold end bundholdene er i øvrigt heller ikke et unikum i AGF-regi.
Sådan var det i mange sæsoner da vi var bundhold også :D

Og det var bl.a. en af grundene til at vi ikke kunne kæmpe os op igennem tabellen, at vi ganske vist lavede point når holdet var tændte imod de større hold, men at holdene omkring os i bunden lavede point mod os alligevel.

Jeg kan sagtens følge dine pointer, og jeg siger blot, at vi skal afstå fra at konkludere noget som helst efter få nederlag til mindre hold når vi ikke endnu har haft chancen til at bevise at vi kan tage point fra de større hold/midterholdene. Det handler jo ikke om at at siger at vi ligeså godt kan tage point fra FCK/FCM som mod Vejle og Lyngby. Nej jeg taler om kampene imod OB, FCN, AaB, Sønderjyske etc. Og der har vi været rigtig stærke. Kan ikke huske hvornår vi sidst har tabt til OB/FCN/Sønderjyske. Og det rækker altså ud over sidste sæson når snakken kommer til OB/SøE eksempelvis.

Vi er meget enige. Jeg forsøgte at slå et lille slag for, at man ikke skal gå igang med de samme gamle: "hvis man vil i top 6 skal man slå Randers" etc etc. Man behøver ikke slå noget specifikt hold = pointen.

Winther

Administrator
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
2.314
Point
48
Vi er meget enige. Jeg forsøgte at slå et lille slag for, at man ikke skal gå igang med de samme gamle: "hvis man vil i top 6 skal man slå Randers" etc etc. Man behøver ikke slå noget specifikt hold = pointen.
Nu kan jeg ikke huske hvor mange der sidste sæson sagde at man skulle slå Hobro hvis man ville i top-6, men jeg er ret overbevist om at der ikke var en eneste der efter første runde konkluderede at nu var det umuligt at komme i top-6. Når nogen siger man skal kunne slå hold X hvis man være blandt de bedste handler det jo bare om det Marschner beskriver, at der som regel vil blive sat nogle point til mod topholdene og der derfor ikke er råd til at sætte for meget til mod bundholdene.

Jeg kan ikke forestille mig nogen herinde går i panik hvis vi taber til Randers, i hvert fald ikke hvis det bliver det sædvanlige efter en lige kamp og en eller anden tilfældighed. Vi kommer lidt mere trætte efter kampen i Slovenien og er vel ikke engang favoritter. Randers bliver nok heller ikke et bundhold, men et midterhold af dem man ikke normalt forventer at slå, slet ikke på udebane. Hvad de mere oplagte bundhold angår synes jeg man kan se på det som en samlet pointhøst fordi det selvfølglig ikke lykkes at vinde hver gang. Ser man på sidste sæson var det måske ikke helt godt nok på det punkt, men heller ikke så forfærdeligt som man fornemmer fortællingen har udviklet sig til at være. Forhåbentlig har vi lært lidt af de spillemæssige problemer der var, men også det mentale som det mere lignede i freak-kampen mod Silkeborg (på sin vis begge mod SIF.) Nu må vi se, men jeg er mere nervøs for om midter/topholdene finder et modsvar inden vi selv udvikler os.

SteenA

Well-known member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
2.121
Point
48
Vores største udfordring i år bliver i min optik, at AAB/BIF og andre måske netop stiller sig ned mod os (på bekostning af egen spillestil) netop fordi det har været tydeligt at vi har svært ved at spille imod det.

Om det så tilsvarende gør os bedre imod bundholdene at vi bliver øvet i at spille imod det, og har hentet spillere der kan netop det, det vil tiden vise.
Det er helt klart det, der bliver det spændende i år. Men David antydede vel efter Vejle-kampen, at Patrick Olsen bliver vigtig for os i den sammenhæng. Hvor det sidste år handlede meget om den lange dybe stikning fra egen bane til en fløjspiller som kunne udfordre forsvaret - mens vores midtbane mere var bolderobrende end egentlig chanceskabende - så har vi nu med PO en teknisk stærk spiller, som både kan indgå i det hurtige bandespil, men også være den der højere på banen er i stand til at give sig lidt mere tid og skabe en åbning med en kortere, præcis aflevering. Derfor forventer jeg også at PO kommer til at brillere netop mod de hold der stiller sig dybt i banen. Som han gjorde mod Vejle.

Stig AKA Frank Heskjær

Well-known member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
3.409
Point
63
Nu kan jeg ikke huske hvor mange der sidste sæson sagde at man skulle slå Hobro hvis man ville i top-6, men jeg er ret overbevist om at der ikke var en eneste der efter første runde konkluderede at nu var det umuligt at komme i top-6.
Det husker jeg nu meget tydeligt at flere folk både skrev herinde, på twitter, MTAC osv. (bl.a. fordi jeg skrev det samme sidste år, og mødte modstand, og prøvede at pointere det samme som nu)
Og det er da ikke unormalt at folk går lidt i selvsving over en dårlig start!?

Og du kan være sikker på at hvis vi taber til Randers, efter at have tabt til Mura på udebane i en rigtig dårlig kamp, så kommer der en hel kaskade af folk som skriver at det nu går dårligt, og at holdet har ladet Ankersen, Bundu etc gå, og at det er dumt etc.

Stig AKA Frank Heskjær

Well-known member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
3.409
Point
63
Det er helt klart det, der bliver det spændende i år. Men David antydede vel efter Vejle-kampen, at Patrick Olsen bliver vigtig for os i den sammenhæng.
Jo, og jeg vil appellere til at der er tålmodighed omkring hvornår vi kontinuerligt kan begynde at se resultatet af den nye tilgang. For nu bliver det 75/25 det gamle, hvor PO forsøger at følge med i det, og en mindre del, hvor vi prøver det nye. Det hjælper på ingen måde at Jevtovic er blevet skadet, da han netop er en spiller som er god i det vi skal blive gode til, at angribe ned mod lave forsvar. Se bare mod Honka. Han dribler med begge ben, og kan gå på begge sider af forsvarsspilleren, og afslutte med begge ben. Det er pissesvært at dække op overfor.

Winther

Administrator
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
2.314
Point
48
Det husker jeg nu meget tydeligt at flere folk både skrev herinde, på twitter, MTAC osv. (bl.a. fordi jeg skrev det samme sidste år, og mødte modstand, og prøvede at pointere det samme som nu)
Og det er da ikke unormalt at folk går lidt i selvsving over en dårlig start!?

Og du kan være sikker på at hvis vi taber til Randers, efter at have tabt til Mura på udebane i en rigtig dårlig kamp, så kommer der en hel kaskade af folk som skriver at det nu går dårligt, og at holdet har ladet Ankersen, Bundu etc gå, og at det er dumt etc.
Det du skriver om er jo at folk skulle mene at hvis man taber den første kamp mod et bundhold så kan man per defintion ikke komme i top-6, det tror jeg altså ikke der var nogen herinde der mente. Det giver jo ingen mening, men jeg følger ikke med andre steder, så det kan da godt være nogen har sagt det. Hvis det er lige efter kampen kan det måske være, det kan være lidt mindre gennemtænkt der. Taler vi om den pointmæssigt dårlige start er det lidt noget andet. Der var selvfølgelig en diskussion om hvorvidt vi kunne komme i top-6, hvor jeg selv syntes spillet var til flere point men hvor man også efter 20% af grundspillet overstået kunne se at det efterhånden skulle gå ret godt i resten for at komme med. Hvilket sådan set også var rigtigt selvom det lykkedes.

Der skal nok komme kritik hvis vi taber til Randers og sættes spørgsmålstegn ved om vi skulle have ladet Ankersen gå (nok mindre med Bundu der blev solgt) og om vi ikke mangler forstærkninger her og der. EB har på forhånd kaldt Selles og Ankersens afgang og at der ikke er købt en ny målmand for kæmpeblundere, hvilket ikke giver nogen mening, men også lægger op til kritik fra den side. Ift den slags skal der måske manes til besindighed, selvom jeg ikke tror det er herinde folk går helt i selvsving hvis vi taber en lige kamp i Randers. Taber vi de næste fire og står med en sæsonstart der kun er marginalt bedre end sidste sæson synes jeg dog også at det vil være helt berettiget med noget kritik.

Winther

Administrator
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
2.314
Point
48
Brøndby trapper op. De henter den gamle FCK angriber Pavlovic. Så Brøndby har stadig nogle transfer-muskler.

Officielt: Pavlovic skifter til Brøndby
De siger de fik en god økonomisk mulighed, men der er vel heller ingen der for alvor troede på at de ville skære ned på midterholdsniveau og kun havde råd til at leje osv. EB kalder det en form for hævn ift at FCK har hentet Wilczek og det kan da også komme til at se lidt ekstra skidet ud hvis han ikke slår til i Brøndby mens Wilczek bomber løs for FCK.

SteenA

Well-known member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
2.121
Point
48
Brøndby har godt nok held i sprøjten her fra sæsonstart. Scoring i 3. tillægsminut til sejr i parken. Omvendt må vi glæde os over, at FCK stadig vakler videre i superligaen. Nu må OB og FCN til gengæld gerne finde ud af at spille uafgjort, som stillingen er her 7 minutter i overtiden.

SteenA

Well-known member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
2.121
Point
48
VAR bliver da rigtig testet af i den sene kamp mellem Vejle og Sønderjyske. To straffespark til Vejle og et annulleret langskudsmål for SønderjyskE. Lige nu 2-1 til Vejle og det vil vel være et fint resultat for os.

SteenA

Well-known member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
2.121
Point
48
Vildt nok. Nu fik Vejle 3-1 på et mål, hvor der først blev dømt offside, men VAR overrulede. Sjovt at det hele lige rammer denne kamp.

SteenA

Well-known member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
2.121
Point
48
Flot flot mål af Mucolli til sidst til 4-1 til Vejle og vi ser igen et Riddersholm-hold, som svinger helt utroligt i niveau. For en uge siden talte alle om Sønderjyske i top-6.

Stig AKA Frank Heskjær

Well-known member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
3.409
Point
63
Vildt nok. Nu fik Vejle 3-1 på et mål, hvor der først blev dømt offside, men VAR overrulede. Sjovt at det hele lige rammer denne kamp.
Der blev ikke dømt offside, men TJEKKET for offside. Det var netop godt, at VAR gav muligheden for at lade situationen blive kørt færdig, og så tjekke mulig offside i opspillet bagefter. Hvis linjedommeren havde dømt offside og dommeren fløjtet af, så var målet ikke blevet scoret.

Så helt korrekt og god brug af VAR imø. At målet bliver tjekket igennem for VAR og får lov at stå er jo langt bedre end at Vejle får forkert annulleret en scoring fordi en linjedommer ser forkert.

Martinstranger

Administrator
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
1.552
Point
48
Der blev ikke dømt offside, men TJEKKET for offside. Det var netop godt, at VAR gav muligheden for at lade situationen blive kørt færdig, og så tjekke mulig offside i opspillet bagefter. Hvis linjedommeren havde dømt offside og dommeren fløjtet af, så var målet ikke blevet scoret.

Så helt korrekt og god brug af VAR imø. At målet bliver tjekket igennem for VAR og får lov at stå er jo langt bedre end at Vejle får forkert annulleret en scoring fordi en linjedommer ser forkert.
Det var fint situationen blev kørt til ende men havde linjevogteren ikke flaget oppe? (det gør ikke rigtig en forskel men et forsøg på at forstå processen).

Nåede tidligere at se det mål Fcn fik underkendt pga. offside. Den var jeg lidt overrasket over, for den virkede ikke oplagt men kun som en situation der kunne være tvivl om. Men måske de har flere kameravinkler end tv-produktionen?

Stig AKA Frank Heskjær

Well-known member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
3.409
Point
63
Det var fint situationen blev kørt til ende men havde linjevogteren ikke flaget oppe? (det gør ikke rigtig en forskel men et forsøg på at forstå processen).

Nåede tidligere at se det mål Fcn fik underkendt pga. offside. Den var jeg lidt overrasket over, for den virkede ikke oplagt men kun som en situation der kunne være tvivl om. Men måske de har flere kameravinkler end tv-produktionen?
@Martinstranger

Jeg så det kun med halvt øje da jeg havde besøg, og det er muligt at det er dommeren der lader situationen køre, men konklusionen er, at de kom frem til en korrekt scoring, da dommeren lader situationen spille færdig. Hvis linjedommeren lavede en fejl og vinkede offside, så er der blot endu større ros til hoveddommeren, og lidt ris til linjedommeren, da han jo kun skal vinke hvis han er 100% sikker. Og er han det, så tager han jo bare "ekstra fejl", og ville måske have kostet Vejle målet uden VAR.

SteenA

Well-known member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
2.121
Point
48

Jo, der BLEV først dømt offside ved 3-1 målet. Mucolli nåede både at juble, græmme sig og så juble en gang til efter VAR-dommen. Men offside-dommen kom først efter scoringen. Ellers ville det have været problematisk.

Stig AKA Frank Heskjær

Well-known member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
3.409
Point
63
Jo, der BLEV først dømt offside ved 3-1 målet. Mucolli nåede både at juble, græmme sig og så juble en gang til efter VAR-dommen.
@SteenA

Det jeg mener er, at Mucolli jo tjekkes for offside da han spilles på kanten, og at de først dømmer offsiden EFTER scoringen. Men det kan godt være jeg misforstår hvordan VAR så egentlig blev brugt der. Min pointe er, at det er godt at de ikke fløjter af efter afleveringen til kantspilleren.

Og vi kan godt bare give VAR hele æren, såfremt linjedommer og dommer kommer frem til offside, fløjter+vinker det, og så reddes af VAR.

Hamborg

Member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
101
Point
18
Ved. Vejle scoringen så rejser linjevogteren først flaget EFTER scoringen, han gør det fordi han var usikker på om der var offside og når han ikke er 100% sikker må han ikke dømme den. Som han gør det her er han sikker på et gennemsyn.

Stig AKA Frank Heskjær

Well-known member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
3.409
Point
63
d. Vejle scoringen så rejser linjevogteren først flaget EFTER scoringen, han gør det fordi han var usikker på om der var offside og når han ikke er 100% sikker må han ikke dømme den. Som han gør det her er han sikker på et gennemsyn.
Tak for opklaring. Det var også sådan jeg forstod det, og forsøgte at beskrive det i første omgang. Man kan jo netop sige at VAR giver dommerne denne mulighed når de ikke er sikre. Men hvis man er usikker, så kan man næsten ligeså godt undlade at vinke efter målet er scoret? Eller gør det nogen forskel? Skulle målet ikke tjekkes uanset hvad?

Kan godt se at når han vinker, så bliver den i hvert fald 100% tjekket.

Martinstranger

Administrator
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
1.552
Point
48
Jo, der BLEV først dømt offside ved 3-1 målet. Mucolli nåede både at juble, græmme sig og så juble en gang til efter VAR-dommen. Men offside-dommen kom først efter scoringen. Ellers ville det have været problematisk.
Ja - det må sgu være lidt hårdt at være spiller men fedt at det fungerer. Det var netop detaljen med at han løftede flaget bagefter som gjorde det spændende;)

Stig AKA Frank Heskjær

Well-known member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
3.409
Point
63
Ja - det må sgu være lidt hårdt at være spiller men fedt at det fungerer. Det var netop detaljen med at han løftede flaget bagefter som gjorde det spændende;)
Men jeg må bare sige at jeg synes det er godt at han VENTER til efter spilstoppel (målet) fordi han netop ikke er 100% sikker på at der er offside, selvom han vurderer der umiddelbart er offside.

Derfor synes jeg han skal have den ros. Også selvom han tog fejl. For der er jo ikke noget værre end dommere der er 100% på at de har ret (hvor de tager fejl), hvormed mål ødelægges/forhindres. Så den ros skal han have, trods fejlvurdering.

EDIT: Og så må det sgu være uendeligt meget mere hårdt at score et flot mål, for så at få det FORKERT underkendt.

Winther

Administrator
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
2.314
Point
48
Tak for opklaring. Det var også sådan jeg forstod det, og forsøgte at beskrive det i første omgang. Man kan jo netop sige at VAR giver dommerne denne mulighed når de ikke er sikre. Men hvis man er usikker, så kan man næsten ligeså godt undlade at vinke efter målet er scoret? Eller gør det nogen forskel? Skulle målet ikke tjekkes uanset hvad?
Jeg tror forskellen ligger i at VAR skal vurdere om dommerne har lavet en klar fejl, mens dommen står i tvivlstilfælde. I Premier League sidder de og vurderer situationer hvor det reelt er umuligt at se, men i Danmark ville dommen stå i de tilfælde og så er det jo væsentligt om han vinkede offside eller ej. Det kan dog blive interessant at se om der er noget psykologi der gør at de så oftest vil vinke offside i tvivlstilfælde.

Dine ulæste indlæg