New posts
  • Synes du ikke der er nok debat om AGF på sitet, udover vores kamptråde?

    Opret en profil eller log ind med eksisterende bruger, så kan du tilgå den generelle debat om AGF og om stadionbyggeriet. Dette inkluderer også vores store transfertråde.

Superligaen 2020/2021

Superligaen 2020/2021
Den nye officielle vaccinations-plan fra staten viser, at alle bør være vaccineret før næste sæson, om ikke andet.
Om der kan nås tilskuere i medaljespillet, og om EM overhovedet afholdes, og om vores Superliga "forlænges" (ved at ændre kampkalenderen så kampene spredes mere ud for at undgå midtugekampe) vil senere vise sig.

Men jeg har mentalt forberedt mig på, at jeg kan komme på stadion, som vaccineret, og skide fuld og lykkelig, fra 1.kamp i næste sæson...!

Enhver kamp vi får før det vil være en kæmpe bonus. Jeg håber personligt at vi kan komme i pokalfinalen 13/5, og at der kan oprettes en "du kan købe billet-hvis du er vaccineret"-option, så DBU kan garantere kampen, og gennemføre den med tilskuere. Det er ikke optimalt, men det er LANGT BEDRE end ingen tilskuere at have. Og med private arrangører kan vi se frem til, at de vil forsøge at gennemføre deres arrangementer så forsvarligt som muligt. Pokalfinalen ligger som skrevet midt i Maj, og der kan man håbe at vi er så langt med vaccinerne, at de fleste er igennem. Det vil være røv-ærgreligt at være ekskluderet, såfremt man ikke er blevet indkaldt endnu til vaccination, men sådan må det være.
Ged vide om dette forskningsprojekt fortsat er i spil, eller om det også er lukket ned?:
 
A pro pos corona kunne det være interessant at vide om FCK holder fast i at rejse til Portugal i morgen, det ser jo ærlig talt heller ikke for godt ud i sammenligning med alle andre klubber der bliver i landet netop fordi de har vurderet at det er virker som en dårlig ide at rejse ud: https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/myndighederne-fraraader-nu-alle-rejser-til-udlandet/8424463

Mht forskningsprojektet er det nok lagt i graven fordi alt den slags ikke gør nogen forskel ift de generelle retningslinjer der helt udelukker tilskuere.
 
A pro pos corona kunne det være interessant at vide om FCK holder fast i at rejse til Portugal i morgen, det ser jo ærlig talt heller ikke for godt ud i sammenligning med alle andre klubber der bliver i landet netop fordi de har vurderet at det er virker som en dårlig ide at rejse ud: https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/myndighederne-fraraader-nu-alle-rejser-til-udlandet/8424463

Mht forskningsprojektet er det nok lagt i graven fordi alt den slags ikke gør nogen forskel ift de generelle retningslinjer der helt udelukker tilskuere.
Det er vel ikke en nødvendig rejse, så de bør vel blive hjemme. Eller dækker de ind under en arbejdsrejse og så får de lov.
 
Det er vel ikke en nødvendig rejse, så de bør vel blive hjemme. Eller dækker de ind under en arbejdsrejse og så får de lov.
Arbejdsrelaterede rejser til udlandet frarådes også, og når de ikke har noget i Portugal som man ikke også kan få i Danmark, er det nok vanskeligt for FCK at forsvare at tage til Portugal nu. Men det holder dem ikke nødvendigvis tilbage, de har ikke så meget fingerspidsfornemmelse i den klub.
 
Men jeg har mentalt forberedt mig på, at jeg kan komme på stadion, som vaccineret, og skide fuld og lykkelig, fra 1.kamp i næste sæson...!
Interessant bliver det også at følge, hvad der sker omkring tanken om at indføre et "coronapas", så man ved indgangen kan vise, at man er vaccineret. Det kunne måske blive en kattelem, der vil kunne åbne for at lukke flere ind allerede i denne sæson. Men vi må jo afvente at se, hvor hurtigt de her vaccinationer i det hele taget kommer.
 
Er det for i øvrigt lidt underligt, at vi kun spiller 3-4 træningskampe 2 uger før første ligakamp, eller er det underligt at andre klubber spiller allerede nu i dag?

Jeg hælder mest til, at vi skal have spillerne igang, og så at 3-4 kampe er nok. Men min "bekymring" kan være, at de 3-4 kampe skal spilles på lidt over 14 dage. Dvs at spillerne hver især nok mere for 2 max 3 kampe i benene. Jeg stoler på teamet, men jeg undres lidt.

Men det er jo også unormale tider. Og måske vi får set 2 kampe med ca. samme trup i første halvleg (eller med en nogenlunde kerne), og så B-holdet/reserverne der spiller 2.halvleg. Dernæst 2 kampe, hvor førsteholdet spiller 60 minutter, og så med 5-6 indskiftninger.
 
A pro pos corona kunne det være interessant at vide om FCK holder fast i at rejse til Portugal i morgen, det ser jo ærlig talt heller ikke for godt ud i sammenligning med alle andre klubber der bliver i landet netop fordi de har vurderet at det er virker som en dårlig ide at rejse ud: https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/myndighederne-fraraader-nu-alle-rejser-til-udlandet/8424463

Mht forskningsprojektet er det nok lagt i graven fordi alt den slags ikke gør nogen forskel ift de generelle retningslinjer der helt udelukker tilskuere.
De har valgt at blive hjemme og Kvist siger denne gang alle de rigtige ting. Det er jo helt kedeligt og normalt ;)

 
De har valgt at blive hjemme og Kvist siger denne gang alle de rigtige ting. Det er jo helt kedeligt og normalt ;)
Hehe ja. Jeg synes ret beset ikke de kunne andet, men det skal da anerkendes at de trods alt tog den beslutning. De står så tilbage i samme situation som alle andre, men med kort tid til at arrangere en holdtur i Danmark og efter et forløb hvor de har set ret skidt ud.
 
Det er sgu lidt bekymrende at AaB, der lige har fået en stor pose penge for videresalget af Mähle forventer et underskud i 2021. Det kunne godt tyde på at de har store planer i år..
De går fra at have -2 til +3 millioner (altså ca. nul-regnskab), og til et underskud der er mindre end vores.
Det er ikke bekymrende for mig, vil jeg sige. Og "store planer" tror jeg nu ikke et sådant regnskab bliver. Så glemmer vi hvordan de andre klubber må se på vores 15 mio+ forventninger til regnskabet :D

Det er kun penge de får. Penge fra noget de havde engang. AGF laver overskud "hvert år" pt, og intet tyder på at vi stopper nu. Hvis jeg var AaB-fan var jeg bekymret over, at der skal et salg mellem to udenlandske klubber til for at klubben kan have overskud. Det er gået ned af bakke for AaB siden mesterskabet i 2014.

Jeg synes vi står i en langt bedre position pt, idet vi er på vej opad, mens de daler, og vel faktisk er passeret af os på nær alle parametre.

Jeg ærgrer mig over, at AaB reddes lidt af de millioner. Men bekymret er ikke.
 
Reelt kører AaB med -30 millioner i resultat. Men de har været dygtige til at sælge spillere i 2020. Det bliver dog en udfordring at fortsætte med det i 2021.
Det er nemligt vores helt store styrke, at vi ikke kun går i 0 pga. spillersalg, men er i overskud selv uden spillersalg, og salgene bare forøger vores overskud. Forestil jer så hvis vi pludselig kan begynde at sælge spillere til 25-30 millioner og op? Klart at man også på et tidspunkt skal begynde at købe ind for mere end vi har gjort for at gøre sig de forhåbninger. Men som vi har vendt det flere gange, så er det også ved at sælge mange spillere for beløb som 5, 7, 12 millioner på vejen til salg til 30 millioner. Ingen tvivl om, at havde Bundu spillet i FCM eller FCK, så var han blevet solgt for langt mere. 40-50 millioner ville vel ikke være urealistisk at forestille sig.

Nuvel ift overskud vs spillersag generelt, så er vi i en helt anderledes position end klubber som AaB, OB og BIF pt.
Og ja jo også FCM og flere andre. Vi er faktisk slet ikke afhængige af spillersalg. Vi kommer til at skulle budgettere mere med dem senere, som en del af udviklingen af økonomien og det sportslige, men for nu er vi et meget meget sundt sted.

Et eksempel er, at PO og Links er indkøb for millioner som vi har solgt spillere for (og solgt for langt mere). Vi har ikke investeret de millioner i dem med en risiko for, at hvis de ikke slår til, så kommer vi i store underskud. I stedet glipper vi ekstra overskud. Og det er jo altså en helt anden situation at være i. Tæring efter næring. Ikke at satse mere end man kan tåle at tabe.
 
Last edited:
AaB taber penge i almindelige tider. At de taber penge lige nu, uden tilskuere og med stor usikkerhed om top 6, kan næsten ikke overraske.

Jeg har gentaget det en del gange, men AGF har de seneste år været i stand til at få økonomien til at balancere *før spillersalg*, *uden Europa* og *uden for top 6*. Der er ikke nogen andre klubber i Superligaens top 10, der kan præstere bare i nærheden af tilsvarende - bestemt heller ikke AaB.

I øvrigt rygtes FCN at sælge Kamaldeen for 75 mio plus klausuler. Hvis de havde frygtet for et kollaps af markedet, så er det ikke helt slået igennem endnu. Man kan både imponeres og irriteres over den vedholdende pipeline, der bare giver dem økonomisk og sportsligt afkast igen og igen..
 
Helt enig Mikkel - det er unikt, også ift FCM og FCK, som også hvert år skal hive måske 75 mio ud af transfers og Europa for at butikken løber rundt. (taget ud af det bkå uden at kigge i regnskabet)

Men med FCN, så ved vi også at FCN bruger 45 mio om året på deres talentarbejde, så det skal trækkes fra i årets salg. Men stadig ekstremt flot, plus at de får glæde af det sportslige afkast et par sæsoner i deres talenter.

Omvendt tager det også plads fra stærkere spillere, lidt den samme situation AGF står i lige nu, hvor man skal vurdere at ellers fantastiske blume optager en plads i truppen (måske endda start11) for en ung spiller på vej frem.

Det er en svær balancegang og koster også i tabellen for FCN (hvis de kunne holde længere og finde plads til ældre spillere a la rygaard-blume osv). Omvendt igen igen ville de nok uden taltent-satsningen ligge i 1 div... pga dårlig økonomi og det sportslige afkast kudus, damsgaard osv har givet.
 
Hvis forretningen kan køre rundt når man fjerner køb/salg af spillere så er man et godt sted. Så kan man handle når man har solgt, og man ved hvad man kan bruge. Vi kommer forhåbentlig ikke til et sted igen, hvor vi er tvunget til at sælge for at gå i 0.
 
Hvis forretningen kan køre rundt når man fjerner køb/salg af spillere så er man et godt sted. Så kan man handle når man har solgt, og man ved hvad man kan bruge. Vi kommer forhåbentlig ikke til et sted igen, hvor vi er tvunget til at sælge for at gå i 0.
Præcis. Og altså når FCK eksempelvis har kunne købe Stage for 18 millioner (med klausuler der kunne gøre det til 25 totalt) så er det jo fordi de samtidig kunne sælge Vavro til 63 millioner i samme omgang. 18 millioner for Stage var dyrt. Men hvad "gør det", når man stadig står med 45 millioner i overskud efter handlen?

På samme vis ser jeg faktisk snakken om et Højer-salg til 12,5 millioner vs et indkøb af Amundsen i Vejle for 6 millioner i sommers. Gu fanden er 6 millioner "for meget" for Amundsen. Og det var også "for meget for meget".
Men altså vi skal snart til at vende os til den virkelighed, at vi kommer til at købe for 3-6 millioner og sælger til 7,5-12,5 millioner som standard, og med højdespringer-salg til 15-25 millioner. Senere skal vi så købe for 7,5-12,5 millioner og begynde at kunne sælge for 25-50 millioner. Det kræver mange små skridt på vejen, og kan man springe et par af de små skridt over ved at have flere "højdespringere", så er det godt. Det kommer bl.a. ofte med gode præstationer i ligaen.

Men vi går lidt i stå såfremt Højer gik fra at kunne sælges for 12,5-15 millioner, og så ryger til 7-8 millioner i stedet nu her, eller ligefrem 0 millioner til sommer.
7-8 millioner til eksempelvis FCK ville yderligere gøre ondt, da FCK nu er en direkte sportslig konkurrent om ligaplaceringerne modsat tidligere hvor vi lå i den nedre halvdel.
 
Top