Nyheder
AGF-Forum

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

Superligaen 2021/2022

T-Knogle

Well-known member
Så blev 2. Division afgjort og det betyder at meget er faldet på plads i den nye struktur for Divisionerne.

2 Aarhus hold kommer til at spille i den nye 3. Division (VSK Aarhus og IF Lyseng*)
2 Aarhus hold i den nye 2. Division (Aarhus Fremad og Brabrand IF)
0 Aarhus hold i 1. Division
1 Aarhus Hold i Superligaen (AGF).
Viby IF og VRI Kommer til at spille Danmarksserie i næste sæson.

Det er ikke en imponerende fødekæde man kan trække på lokalt, når man tænker på byens størrelse, umiddelbart burde alle hold spille en række højere oppe (bortset fra AGF selvfølgelig)

Aarhus Fremad og Brabrand IF, ville give perfekte muligheder for at udleje spillere til en samarbejdsklub, og samtidig kunne holde en tæt kontakt til den udlejede spiller.

Men når de ligger i 2. Og 3. Division, så bliver det ikke aktuelt i næste sæson at bruge dem til udlejning.

Alsgaard

Administrator
Sidefrivillig
Så blev 2. Division afgjort og det betyder at meget er faldet på plads i den nye struktur for Divisionerne.

2 Aarhus hold kommer til at spille i den nye 3. Division (VSK Aarhus og IF Lyseng*)
2 Aarhus hold i den nye 2. Division (Aarhus Fremad og Brabrand IF)
0 Aarhus hold i 1. Division
1 Aarhus Hold i Superligaen (AGF).
Viby IF og VRI Kommer til at spille Danmarksserie i næste sæson.

Det er ikke en imponerende fødekæde man kan trække på lokalt, når man tænker på byens størrelse, umiddelbart burde alle hold spille en række højere oppe (bortset fra AGF selvfølgelig)

Aarhus Fremad og Brabrand IF, ville give perfekte muligheder for at udleje spillere til en samarbejdsklub, og samtidig kunne holde en tæt kontakt til den udlejede spiller.

Men når de ligger i 2. Og 3. Division, så bliver det ikke aktuelt i næste sæson at bruge dem til udlejning.
Du kan sagtens udleje spillere til en 2. divisionsklub, hvis succeskriteriet at de skal have spilletid.

Mange helt unge talenter blomstrer ved først at komme ud og få fast spilletid på et lavere niveau, fremfor at få en kamp i ny og næ på superliganiveau. Derefter kommer de så hjem til moderskibet og kan kæmpe sig ind på holdet.

andrewdk

Well-known member

Det kan godt være at Aarhus burde have 1-2 klubber i næstbedste række, men Brabrand er altså ikke en af dem man bør forvente ligger med der i en 12-holds liga.
Med de ressourcer klubben har, bliver der i forvejen overpræsteret.

En lille sidebemærkning i øvrigt;
Som jeg har forstået det kommer 3. division ikke til at blive en række.

Det skulle blive:
1. Superligaen
2. Nordicbet Ligaen
3. 1. division
4. 2. division

På samme måde som at League 1 er tredjebedste række i England.

Håber dog næstbedste række også har en titel ud over sponsornavnet.

SteenA

Well-known member
Man skal dog tage med, at rækkerne er skåret ned og dermed gjort stærkere. Når Hobro og Vendsyssel er gået direkte fra Superliga til bunden af 1. div, så taler det altså også om en stærkere række. Og 2. div. bliver jo både skåret ned og gjort landsdækkende. Så en langt stærkere række, hvor både Fremad og Brabrand som udgangspunkt får det svært.

T-Knogle

Well-known member
Det kan godt være at Aarhus burde have 1-2 klubber i næstbedste række, men Brabrand er altså ikke en af dem man bør forvente ligger med der i en 12-holds liga.
Med de ressourcer klubben har, bliver der i forvejen overpræsteret.

En lille sidebemærkning i øvrigt;
Som jeg har forstået det kommer 3. division ikke til at blive en række.

Det skulle blive:
1. Superligaen
2. Nordicbet Ligaen
3. 1. division
4. 2. division

På samme måde som at League 1 er tredjebedste række i England.

Håber dog næstbedste række også har en titel ud over sponsornavnet.
På Bold.dk skriver de “videre til ny 2. Division” og “videre til ny 3. Division”:
Jeg mener ikke nødvendigvis at det skal være Brabrand der skal spille i den næstbedste række, men at Aarhus som DK’s næststørste by skal være repræsenteret i alle rækker, ligesom København har 3 hold i den nye superliga og 3 hold i den nye 1. Division.

SteenA

Well-known member
Man må jo bare sige, at AGF har været gode til at erobre al interessen her i byen. Omkring århundredeskiftet var der stadig kræfter der kæmpede for at skabe et alternativ (FC Århus), men man må sige at de anstrengelser er døde efterhånden.

Jeg ved ikke, om der stadig i Aarhus Fremad er en afstandtagen mod AGF, men ellers har AGF jo gjort en indsats for at omfavne lokalklubberne. Lyseng rykker op i 3. division og de virker til at være dem vi samarbejder mest med pt.

I Odense har OB jo også totalt taget over. Før i tiden var det meget mere åbent, om OB eller B1909 var byens store klub, mens B1913 lå lige laget under og OKS også kæmpede om at hænge på den næstbedste række.

I Aalborg har AaB vel nærmest været helt uden konkurrence, hvis vi taler om landets to øverste rækker.

Winther

Administrator
I Aalborg har AaB vel nærmest været helt uden konkurrence, hvis vi taler om landets to øverste rækker.
Det ligner vel egentlig lidt med Chang der var gode engang i fordums tid og stadig hang lidt på der, og ligesom med FC Aarhus forsøgte sig med FC Nordjylland. Jeg ved ikke hvordan forholdene mellem klubberne er eller har været, men det er også endt med at der ikke er nogen udfordrere til AaB.

Aalborg er mindre men der er også mindre konkurrence i oplandet. Vendsyssel og Hobro er vel længere fra Aalborg end Randers, Silkeborg og Horsens er fra Århus. Den konkurrence i nærheden af Århus har sikkert også noget at sige, selvom der måske burde være et hold fra Århus i den næstbedste række lidt oftere.

ft OB er der heller ikke rigtig andre bud på 1. division på Fyn udover dem i Odense, selvom Svendborg måske kunne have størrelsen. Konsolideringerne er nok meget naturlige og så må man glæde sig over det de steder hvor det ikke skulle ske gennem en reel sammenslutning i en FC klub.

SteenA

Well-known member
Aalborg er mindre men der er også mindre konkurrence i oplandet. Vendsyssel og Hobro er vel længere fra Aalborg end Randers, Silkeborg og Horsens er fra Århus
Det skal så også tilføjes, at Jammerbugt nu er rykket op i 1. div. og at 3/12 hold i den næstbedste række nu er fra Nordjylland. Men det er vel tre hold der skal kæmpe mod nedrykningen.

andrewdk

Well-known member
På Bold.dk skriver de “videre til ny 2. Division” og “videre til ny 3. Division”:

Ja, ok. Det har de åbenbart besluttet i sidste uge.
( https://www.bold.dk/fodbold/nyheder/nye-danske-raekker-hedder-2-og-3-division/ )

Det er blevet ændret i forhold til det oprindelige udkast:

Mikkel_K

Well-known member
Der er lige så mange superligaklubber inden for 45 km af banegården i Aarhus som af hovedbanegården i København - og dobbelt så mange klubber inden for en radius af 85 km.

Man kan godt undre sig over, at der ikke har udviklet sig et mere klart aarhusiansk hierarki under AGF, men ovenstående bør vel også tages i betragtning. Det må være svært at etablere et fast 1. divisionshold, når spillere m.fl. har så mange muligheder i næsten-nærområdet. Den dygtige 1. divisionsspiller har jo rig mulighed for at prøve sig af på et lidt højere niveau (jeg har hørt Dan Hammer bruge det rammende udtryk 'halvanden division', hvor fx Silkeborg, Horsens og Viborg vel befinder sig).

Winther

Administrator
Det skal så også tilføjes, at Jammerbugt nu er rykket op i 1. div. og at 3/12 hold i den næstbedste række nu er fra Nordjylland. Men det er vel tre hold der skal kæmpe mod nedrykningen.
Min pointe (som Mikkel K også er inde på ovenfor) er bare at det så er i en afstand fra Aalborg hvor du fra Århus i stedet får tre Superligaklubber. I helet det område omkring Århus kunne der måske godt være en 1. divisionsklub også, men modsat de nordjyske klubber vil den enten skulle være i samme by som en Superligaklub eller være klemt lidt inde mellem nogle. Fremad var ikke så langt fra at rykke op forrige sæson og vil måske kigge op en gang imellem, men der skal også noget til for at blive et etableret hold når man ser på hvilke andre klubber de skal konkurrere med. I øvrigt skal man til Thisted for at finde en 2. divisionsklub i Nordjylland, så det er i det hele taget ikke fordi det vrimler med divisionsklubber der (efter nuværende opdeling.) Der har Odense og Fyn da lidt flere. Så altså I bund og grund kan man måske sige at klubberne fordeler sig lidt på samme måde, men omkring Århus er de Superligaklubber, omkring Aalborg 1. divisionsklubber og omkring Odense 2. divisionsklubber. De er lidt flere og tættere på Odense end Aalborg, men Odense er også større end Aalborg.

Nizzleroy

Well-known member
Jeg var i øvrigt til en fest sidste lørdag, hvor der var en mand med fra Aalborg. Han bruger meget tid i sin lokale klub, og fortalte at der efterhånden hersker en større aversion mod Aab fra de klubber der føder Aab med talenter. De føler sig på ingen måder værdsat af Aab og der begynder at indfinde sig en tvivl om, hvorvidt det kan betale sig at sende talenter i den retning. Aab hverken takker, besøger eller sender spillere til arrangementer i klubberne. Hvis det er rigtigt, så er spørgsmålet jo, om tilstrømningen af talenter komme til at dø ud, eller om det er ligegyldigt, for forældrene til en talentfuld knægt i Aalborg og omegn vil nok stadig sende spilleren i den retning, frem for Vendsyssel, Jammerbugt osv. Aab er trods alt gode til at give talenterne en chance. Men det er da pudsigt, at de tilsyneladende ikke bruger flere ressourcer på at pleje et godt samarbejde.

Jeg bruger ikke meget tid i min lokale klub, da mine børn ikke interesserer sig for fodbold (de hader dog Brøndby :ROFLMAO: ) men mit indtryk er da at AGF prioriterer samarbejdsklubber. Jeg mener vi eksempelvis forrige sommer havde et par af de unge gutter til noget opvisning til vores byfest. Børnene kunne sparke straffespark på en målmand osv.

Alsgaard

Administrator
Sidefrivillig
Jeg var i øvrigt til en fest sidste lørdag, hvor der var en mand med fra Aalborg. Han bruger meget tid i sin lokale klub, og fortalte at der efterhånden hersker en større aversion mod Aab fra de klubber der føder Aab med talenter. De føler sig på ingen måder værdsat af Aab og der begynder at indfinde sig en tvivl om, hvorvidt det kan betale sig at sende talenter i den retning. Aab hverken takker, besøger eller sender spillere til arrangementer i klubberne. Hvis det er rigtigt, så er spørgsmålet jo, om tilstrømningen af talenter komme til at dø ud, eller om det er ligegyldigt, for forældrene til en talentfuld knægt i Aalborg og omegn vil nok stadig sende spilleren i den retning, frem for Vendsyssel, Jammerbugt osv. Aab er trods alt gode til at give talenterne en chance. Men det er da pudsigt, at de tilsyneladende ikke bruger flere ressourcer på at pleje et godt samarbejde.

Jeg bruger ikke meget tid i min lokale klub, da mine børn ikke interesserer sig for fodbold (de hader dog Brøndby :ROFLMAO: ) men mit indtryk er da at AGF prioriterer samarbejdsklubber. Jeg mener vi eksempelvis forrige sommer havde et par af de unge gutter til noget opvisning til vores byfest. Børnene kunne sparke straffespark på en målmand osv.
Klubben er generelt rigtig god til at sende spillere ud til samarbejdsklubberne, selvfølgelig ikke under Corona, men ellers generelt. Det er i hvert fald mit indtryk.

De spiller også gerne sommerkampe hos disse klubber, når tiden ellers tillader det.

Dichio

Well-known member
Priske var tilsyneladende Dead Man Walking ude på Heden.

Buddet fra Belgien kom meget belejligt, hvis man alligevel havde tænkt sig at fyre ham i sommerpausen.
Ja lidt pudsigt, at de slap både for at fyre Ridderen (der selv nåede at sige op kvart i 12), Thorup man også delvist var utilfreds med og nu Priske åbenbart også. I stedet fik man penge for dem.

Dichio

Well-known member
Der er lige så mange superligaklubber inden for 45 km af banegården i Aarhus som af hovedbanegården i København - og dobbelt så mange klubber inden for en radius af 85 km.

Man kan godt undre sig over, at der ikke har udviklet sig et mere klart aarhusiansk hierarki under AGF, men ovenstående bør vel også tages i betragtning. Det må være svært at etablere et fast 1. divisionshold, når spillere m.fl. har så mange muligheder i næsten-nærområdet. Den dygtige 1. divisionsspiller har jo rig mulighed for at prøve sig af på et lidt højere niveau (jeg har hørt Dan Hammer bruge det rammende udtryk 'halvanden division', hvor fx Silkeborg, Horsens og Viborg vel befinder sig).
Der er ingen tvivl om at AGF i store dele af en 20 årig periode ved ikke at indtage den retmæssige plads som top3 klub (aab, ob, fcm bør jo kun være 4-6)) har skab et tomrums motorvej af muligheder for små driftige klubber i det øst-midtjyske i en region med mange mennesker.

Ja 280.00 i Århus, 350.000 i Kommunen. 850.000 Eurostat-byzone. Og fremskriver man folketal fra ormrådet Århus Amt lander man vel også på ca. 750.000 rundt regnet. I den østjyske region. Har også læst erhversstof hvor man benævner at der bor 1,2 mio msk region østjylland ned ad E45. De holder dog ikke alle med AGF. Før FCM sad AGF solidt på talenter, profiler og en del tilskuere fra det område vi kender som region midtjylland med 1,3 mio msk. Med FCMs 20 års lange succes, vil det tage nogle år at generobre det tilbage.

Dichio

Well-known member
1 mio msk - tæt på Århus i denne region - men det presser naturligvis når horsens, viborg, randers, silkeborg også vil have deres bid af kagen. Dem skal vi have sendt i bunden af ligaen eller 1 div, så det bliver samarbejdsklubber til talentudvikling og ikke konkurrenter.

Hver af de 4 store kommuner har knap 100.000 indbyggere, indtil de er blevet nedlagt af AGF, skal vi som minimum sættes os hårdt på de resterende knap 650.000, hvor AGF skal være synlige som samarbejdsklub.

I de 4 andre kommuner bør vi være store nok til efterhånden at vi er klart storebror, og så skal vi være den bedste storebror ift FCM fx.

Stig AKA Frank Heskjær

Well-known member
Fuld stadion-kapacitet i ligaen fra 1.august jvf den nye aftale fra regeringen.

Mon de så flytter runde 1-2 alligevel, sådan som der var snak om da sidste sæson sluttede?

Der er 5 uger i sept/oktober/november uden midtugekampe (ingen pokal/landshold/ECL/CL/EL umiddelbart), og så kan uge 50 tages i brug (bedre vejr 15.december end 15.februar).

Så der er muligheder for, at hele ligaen rykkes til at have start den 1.august i stedet for 18. juli.

Nizzleroy

Well-known member
Spændende udvikling i øvrigt, at ALLE vores første 7 kampe er på søndage!

Nu får vi endelig at se, hvorvidt seertal og tilskuere på stadion lider eller vinder på det.
0 Mandagskampe i programmet indtil videre!

Ja, det skal blive interessant at se. Personligt har jeg intet imod mandagskampe da det er nemmere at komme hjemmefra. Søndag er altid sådan lidt "eeejjj skal fodbold nu definere hvilke planer vi kan lave sammen i weekenden som familie"

T-Knogle

Well-known member
Spændende udvikling i øvrigt, at ALLE vores første 7 kampe er på søndage!

Nu får vi endelig at se, hvorvidt seertal og tilskuere på stadion lider eller vinder på det.
0 Mandagskampe i programmet indtil videre!

Det får ikke den store indflydelse for seertallene før alle AGFs kampe bliver vist på TV3+ Søndag aften kl. 18. Det er den klart bedste kanal og den klart bedste sendetid, og det vil altid være på det tidspunkt der er flest seere, uanset hvem der spiller. Når en klub bliver flyttet rundt på alle kanaler og alle tidspunkter, så er der mange der opgiver at følge med, det kommer til at kræve lang tid med en fast plads at ændre på.

Stig AKA Frank Heskjær

Well-known member
Det får ikke den store indflydelse for seertallene før alle AGFs kampe bliver vist på TV3+ Søndag aften kl. 18. Det er den klart bedste kanal og den klart bedste sendetid, og det vil altid være på det tidspunkt der er flest seere, uanset hvem der spiller.
Nu tænkte jeg mere ift vores egne tidligere tal. Der bliver da noget at sammenligne med. Også ift hvor mange der kan komme på stadion når nu klagepunktet i så mange år har været, at man ikke kunne få ligeså mange på stadion en mandag som en søndag.

Når en klub bliver flyttet rundt på alle kanaler og alle tidspunkter, så er der mange der opgiver at følge med, det kommer til at kræve lang tid med en fast plads at ændre på.
Ja det er desværre sådan mange har det. Men hvis man spillede søndag hver gang, så var det nok noget nemmere at planlægge efter. Er det ikke bl.a. det folk har efterspurgt i årevis?

Må man først kigge på tallene når samtlige kampe spilles samme dag på samme tidspunkt, og dagen er søndag, og tidspunktet er kl 18?

anra

Active member
Holy crap. Hiljemark stopper karrieren i alder af kun 28 år.
Det er selvfølgelig synd for ham men det var lidt sjovt at fx BT Transfervinduet var så begejstrede og så vidt jeg husker kaldte ham den bedste signing i vinduet, selvom han i den grad var en lottokupon, på grund af hans skader. En rigtig BSN-signing.