Nyheder
AGF-Forum

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

Superligaen 2021/2022

SteenA

Well-known member
Der er andre udenlandske ejere i Dansk fodbold som har haft uheldig indflydelse i klubberne - man skal nok se sig for, hvis man er en klub der ønsker en udenlandsk ejer.
Man skal nok være omhyggelig med at forklare, at superligaen (eller 1. division) er andet og mere end en udviklingsliga. Der skal faktisk leveres kvalitet og kontinuitet, hvis man ikke skal falde igennem. Det virker som om de udenlandske købere undervurderer niveauet i dansk fodbold.

Stig AKA Frank Heskjær

Well-known member
Man skal nok være omhyggelig med at forklare, at superligaen (eller 1. division) er andet og mere end en udviklingsliga. Der skal faktisk leveres kvalitet og kontinuitet, hvis man ikke skal falde igennem. Det virker som om de udenlandske købere undervurderer niveauet i dansk fodbold.

Enig.
Og sjovt nok undervurderer sportschefer, trænere og andet udefra også hvad der kræves for at spille Superliga.
Vi må håbe at den sportschef vi har, han nu mere ved hvilke typer der skal hentes end i sommers.

T-Knogle

Well-known member
Det er vel også kun fabelagtigt trænerarbejde (og en smugle held) der har holdt FC Nordjælland oppe, og EFB er på vej i 2. Division. Platek familien har vist krav til hvem der hentes, hvem der spiller og hvem der træner Sønderjyske. Nu lader det til at der er kommet mere styr på det, med mere rutine, flere danske spillere, og en træner der kender klubben indgående, men dog for sent til at de kunne redde sig.

Det ville være fint hvis Platek familien forsvinder igen, eller forstår at man ikke kan bruge en klub i Superligaen som sit eget personlige legetøj uden at det har konsekvenser.

fsc

Well-known member
Sønderjyske var nok ikke rykket ned, hvis de hele sæsonen havde haft dansk sportschef, dansk direktør og Henrik Hansen som træner.

Michael Boris perioden og dumme "stats baserede" indkøb kostede dem.

Man kan sige alt muligt ondt om Platek familien (med rette) - men de har ikke investeret mere i Sønderjyske end hvad en tre-fire værelses lejlighed i New York koster. De har lagt 40 lange, og for en mange milliardær i New York er det jo ingenting. Derfor har deres seriøsitet også været lig nul.

SteenA

Well-known member
Enig.
Og sjovt nok undervurderer sportschefer, trænere og andet udefra også hvad der kræves for at spille Superliga.
Vi må håbe at den sportschef vi har, han nu mere ved hvilke typer der skal hentes end i sommers.
Jeg er ikke sikker på, at jeg køber fortællingen om at SIB ikke kendte til superligaens niveau. Han har været sportschef i Rosenborg og han har hentet danske spillere dertil, foruden Jevtovic og Gersbach. Han må have haft et klart billede af niveauet i truppen og vidst at den danske liga generelt er stærkere end den norske. Problemet er nok mere, at omgivelserne forventer at alle vores handler skal ramme plet. Det sker ikke i nogen klubber. Vi har bare haft nogle transfervinduer for nogle år siden, 2018/2019, hvor vi ramte rigtig godt (Højer/Blume i Lyngby, PM, Tingager (Grabara) i vinteren 2019 og sommervinduet 2019 med Thorsteinsson, Poulsen, Helenius, Duncan og Diks. Men selv der hentede vi jo også spillere, som ikke for alvor slog igennem, som Eskelinen, Links og Gersbach.

Om et år eller to kan vi meget vel se tilbage på sidste års sommervindue og sige, at det var der vi hentede Bisseck, Kahl og Kurminowski, som blev nogle af klubbens største salg.

Senest redigeret:

Stig AKA Frank Heskjær

Well-known member
Sønderjyske var nok ikke rykket ned, hvis de hele sæsonen havde haft dansk sportschef, dansk direktør og Henrik Hansen som træner.

Michael Boris perioden og dumme "stats baserede" indkøb kostede dem.

Man kan sige alt muligt ondt om Platek familien (med rette) - men de har ikke investeret mere i Sønderjyske end hvad en tre-fire værelses lejlighed i New York koster. De har lagt 40 lange, og for en mange milliardær i New York er det jo ingenting. Derfor har deres seriøsitet også været lig nul.

Det var jo også så vanvittigt at man solgte til 40 mio kroner. Jeg var sgu lidt i chok dengang det kom frem. Jeg er med på at de ikke har købt stadion, og alt muligt andet med. Men selve transferrettighederne til spillerne var vel mere værd? Det er lidt som om de købte sig ind som driftsherre, og medbestemmelse. Og så fik de så lov til at bestemme at Glen skulle ud, og en tysker skulle ind, og x og y skulle ud, og nye ind. Nyt nyt nyt.....
Men 40 mio...... Kurt Andersen lagde mere end det i Aarhus, og fik transferrettighederne på Leon og Duncan og 1 mere ikke sandt? (Leon og Duncan i hvert fald, Lumb til Zenit var senere, ikke sandt?)

40 mio.... Altså det er jo ingenting!

fsc

Well-known member
40 mio kr. er ikke ret meget. Men man overtager jo både kontraktrettighederne - og kontraktforpligtelser på løn i mange år til mange spillere med lav eller ingen transferværdi.

De 40 mio. kr. er groft sagt prisen for at spille med om en europæisk deltagelse + muligheden for at give værdiskabende europæisk spilletid i en hæderlig liga til diverse eksotiske spillere (Vejles grundlæggende forretningsmodel)

Man skal i hvert fald tænke sig godt om før man sælger til amerikanere. Amerikanere er ikke vant til at tænke i op- og nedrykning. De får skattefradrag i USA når de investerer i sportsklubber. Der er en markant anderledes virksomhedskultur i USA end i Danmark. Der findes rigtig mange fornuftige og dygtige amerikanere, men der findes også nogle, der kun tænker i at flytte penge rundt (undgå at betale skat hjemme) og tror, at hvis bare de råber højt nok og ser smarte nok ud, ja så går alt andet af sig selv. Jeg synes heldigvis, at AGF er et sted, hvor vi ikke er nødt til at acceptere hvad som helst og hvem som helst, der kunne tænke sig at smide penge i klubben. Jeg er med på, at man jo bare kan købe aktier nok, men mon ikke de aktier er fordelt på en sådan måde, at der ikke er så mange til salg, som det ville kræve for at kunne købe mere end 50 procent.

SteenA

Well-known member
Man skal i hvert fald tænke sig godt om før man sælger til amerikanere. Amerikanere er ikke vant til at tænke i op- og nedrykning. De får skattefradrag i USA når de investerer i sportsklubber. Der er en markant anderledes virksomhedskultur i USA end i Danmark. Der findes rigtig mange fornuftige og dygtige amerikanere, men der findes også nogle, der kun tænker i at flytte penge rundt (undgå at betale skat hjemme) og tror, at hvis bare de råber højt nok og ser smarte nok ud, ja så går alt andet af sig selv. Jeg synes heldigvis, at AGF er et sted, hvor vi ikke er nødt til at acceptere hvad som helst og hvem som helst, der kunne tænke sig at smide penge i klubben. Jeg er med på, at man jo bare kan købe aktier nok, men mon ikke de aktier er fordelt på en sådan måde, at der ikke er så mange til salg, som det ville kræve for at kunne købe mere end 50 procent.
Selv uden at købe aggressivt ind, så koster det stadigvæk 100 mio at købe halvdelen af aktierne i AGF. Så vil man måske hellere bare smide de knapt 30 mio for at eje aktiemajoriteten i Aalborg.

Mengsen

Active member
Jeg husker stadig Morten G der i pausen på en kamp i Istanbul hældte sin galde ud over et hold der var nede med 3 ... Hvorefter det hold endte som vindere.

Men når det er sagt, så er det fedt at man nu kan trække vejret igen og tænke frem. Det havde været federe hvis AGF selv havde afgjort det, men det havde været urealistisk.

Stig AKA Frank Heskjær

Well-known member
Flytter lige kommentarerne om kampen herover, ja :D

Lige nu er Vejle 3 scoringer i dag fra, at en enkelt uafgjort til AGF ikke er nok for os i en af vores 2 sidste kampe.
Og jeg sælger heller intet skind før bjørnen er skudt. Vejle har allerede brændt en stor chance, og FCN kan til tider spille overmodigt. FCN har gjort det godt i dag, og vi kan håbe det fortsætter. Men får Vejle deres 1-2 scoring, så lugter de jo i den grad blod.

SteenA

Well-known member
Det havde været federe hvis AGF selv havde afgjort det, men det havde været urealistisk.
Men det vil slet ikke undre mig, hvis vi spiller forårets bedste kamp i aften, hvis Vejle taber nu. Det vil være en tung psykisk byrde der bliver lettet fra spillernes skuldre.

Stig AKA Frank Heskjær

Well-known member
2-1.....

Det bliver ikke til at holde ud at se med i 2.halvleg.
Vejle har brændt 3 store chancer foruden den scoring de lavede til sidst i halvlegen.
Der er ikke en skid der er slut endnu.

Nizzleroy

Well-known member
Pis at de lige fik reduceret. Gik ellers rundt i haven med et saligt smil. Kom så fcn. Scor lige hurtigt på en kontra.

Mengsen

Active member
FCN bygger op. En række afleveringer i eget felt mellem målmand og CF, og så en lang bold der giver en friløber... Hvor var det pinligt at se på, ikke Superligaen værdigt (FCNs angriber var dog også ringe, så det går hånd i hånd)

SteenA

Well-known member
Nå, men vi kunne jo heller ikke blive ved med at smide matchbolde i al evighed :)

Spændende at se, om det ændrer noget på dagens opstilling. Om Jon f.eks. ryger på bænken.

?stblokken

Well-known member
Så stoppede mareridtet der har kørt siden anden kamp i forået omsider. Altså med mindre OB vælger at score 20 selvmål i sidste runde. Og AGF vælger at fortsætte stilen sæsonen ud.

Det føles dog som falsk tilfredshed. For det ligger en ny sæson og venter meget meget snart. Og der er desværre alt mulig grund til super pessimisme for den kommende sæson. Men sikke en glæde - trods alt.

Sydhavnen

Well-known member
Til gengæld starter arbejdet for alvor i AGF. For der skal godt nok udrettes små mirakler de næste to måneder, hvis ikke vi med samme kommer ned at ligge i den her ende igen.

Helt helt enig

Én ting er mit ønske om en ny træner, men puha jeg er slet ikke tryg ved at SIB skal stå for at finde en ny træner og købe spillere ind til et nyt system.

For første gang i 4 år frygter jeg helt vildt for næste sæson. Specielt hvis SIB først får holdet på plads efter runde 7 som sidste sæson...

Dine ulæste indlæg