Nu må vi jo se hvem det bliver og i hvilken konstruktion, det er klart det kan både blive godt og skidt. Brøndby har været gode til at finde folk der bare smider penge ind i foretagendet uden skelen til om det er en god investering, men det har været lokale fans og de er nok sværere at finde i USA. Jan Beck har ledt længe og det er så også spørgsmålet om det har taget tid fordi der ikke er så mange der vil betale, om det er fordi han har skullet finde nogen der vil investere kraftigt i truppen sammen med ham selv, eller om det bare er forsinket pga corona-nedlukninger.
Investorer udefra kommer normalt med et profitmotiv. Er det sportwashing eller hvidvaskning af penge, kan det godt bare åbne for pengestrømmene, men jeg ved ikke hvor mange der vælger at gøre den slags i Danmark. Er det mere almindelig investering (i noget der måske samtidig er lidt sjovt) er det også et spørgsmål om det er et klubkonglomerat hvor klubben ikke er øverst i hierarkiet eller om den får hele opmærksomheden.
Jeg forestiller mig at en ny investor i hvert fald i første omgang vil komme med en pæn investering. Så kan det godt være det er skidt for dem på længere sigt hvis investeringen ikke lykkes rigtigt, men det vil stadig være et umiddelbart problem for andre klubber der ikke har adgang til samme gratis midler. Man kan jo diskutere hvor fornuftigt der blev investeret af Kasi og Jan Bech, men så længe de kan sende aben videre går det jo og i mellemtiden har det givet bedre sportslige muligheder.
AGF er nød til mindst at blive tredje hjul i toppen, allerede tre klubber er en del i moderne fodbold og det er vanskeligt at have flere end tre der kan få det til at hænge sammen med store spillerbudgetter. FCN er en lidt speciel faktor i det økonomiske hierarki, men umiddelbart skal vi have indhentet Brøndby økonomisk, selv om det mere “naturlige“ trekløver måske nok er er AGF, FCK og Brøndby. Det bliver altså ikke nemmere hvis der kommer nogen og skyder 100 mio. eller mere i Brøndby. Men det er selvfølgelig hvad det er, vi er jo under alle omstændigheder i god økonomisk udvikling og får et stort boost af det nye stadion, vi skal bare helst ikke for langt bagud i mellemtiden.