Nyheder
AGF-Forum

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

Superligaen 2022/23

SteenA

Well-known member
En ny sæson truer og her i maj 2022 er bekymringen, i forhold til hvad vi kan forvente, til at føle på.

AGF har offentliggjort programmet for træningskampene inden den nye sæson starter den 17. juli:

Altså træningsstart 16. juni og derefter:
Lørdag 25.6: AGF vs. AaB
Lørdag 2.7: Brøndby IF vs. AGF
Fredag 8.7: AGF vs. SønderjyskE

andrewdk

Well-known member
Brøndby skriver at kampen mod dem bliver på en af træningsbanerne omkring deres stadion.

Stone Cold

Well-known member
Normalt synes jeg, det er dødsygt at spille træningskampe mod de ander suppehold. Men lige i år giver det mening: nyt koncept, ny træner og forhåbentlig en stribe nye spillere... det giver god mening at teste holdbarheden op mod kommende modstandere.

SteenA

Well-known member
Normalt synes jeg, det er dødsygt at spille træningskampe mod de ander suppehold. Men lige i år giver det mening: nyt koncept, ny træner og forhåbentlig en stribe nye spillere... det giver god mening at teste holdbarheden op mod kommende modstandere.
Omvendt kunne det også give noget at tage et par kampe mod Esbjerg og Aarhus Fremad, når nu det (atter) er det offensive aspekt vi får fokus på. Det kan virke lidt latterligt, men det betyder noget for angriberne at de får lov at score nogle mål.

Men det er vel stadig ikke helt utænkeligt at der kommer en kamp eller to mere på - også fordi vi har en stor trup, hvor alle gerne skal nå at få lidt spilletid.

SteenA

Well-known member
Vi starter ude mod Brøndby og har så to hjemmekampe mod hhv. Viborg og Randers:

Det behøver ikke gå ret galt, før vi har en start, der hedder 3 kampe, 0 point... jøsses da!
Derfra hvor vi kommer, vil alle kampe ligne et svært program. Jeg havde gerne ventet lidt med Randers, men Brøndby ude har vi det vel godt med. Vi har ikke tabt de seneste fem gange i Brøndby (4 uafgjorte) og de skal vel også have en del ændringer/forstærkninger i truppen denne sommer. Viborg er midt i deres Conference League kval. og det kan blive en mundfuld for dem at spille to kampe om ugen i flere uger i træk.

Efter Randers skal vi til Odense og derefter kommer Lyngby til Aarhus. Det kan vi ikke rigtig klage over. Men til gengæld er det så også rigtig skidt, hvis vi igen starter med blot et par point i de fem kampe.

Nizzleroy

Well-known member

Det behøver ikke gå ret galt, før vi har en start, der hedder 3 kampe, 0 point... jøsses da!
Så håber jeg virkelig ikke at kampen mod Randers bliver fredag eller lørdag, for så går jeg allerede glip af de første to kampe. Men vi skal have 4 point ud af de første tre kampe. Forhåbentlig betyder en ny træner også at vi endelig kan få skovlen under Randers.

andrewdk

Well-known member

Hver sæson når programmet kommer er der den slags lommeanalyser, hvor glasset enten er halv fyldt eller tomt.
Min analyse vil være at det ikke skal gå meget godt før vi slår et ikke overbevisende Brøndbyhold i første kamp.
Derefter har vi to hjemmekampe mod midterhold og et hold der oser af ny gejst fra en ny træner.

Holdene (minus 2 i hver ende) er vel også bare så tættet, at det reelt kun er Lyngby og Horsens man kan glæde sig til at møde. Men det kan være en fordel at møde de klubber, der skal sælge profiler lidt senere, hvor de har fået solgt deres gode spillere i stedet for helt til at begynde med, hvor de stadig ofte er med. Men, jeg tror vi mentalt skal forberede os på at alle kampe bliver bøvlede.

Martinstranger

Administrator

Det er en lidt sjov tidsplan man holder sig som vanligt men måske det giver mening?

Jeg tænker ellers mange er på ferie der midt i juli - jeg kommer umiddelbart til at misse de første tre kampe pga. ferie (nu er det kun de 2 der er planlagt). Gad vide om der er forskel på seertallene midt i sommerferien og på de andre tidspunkter.

Stone Cold

Well-known member
Hver sæson når programmet kommer er der den slags lommeanalyser, hvor glasset enten er halv fyldt eller tomt.
Min analyse vil være at det ikke skal gå meget godt før vi slår et ikke overbevisende Brøndbyhold i første kamp.
Derefter har vi to hjemmekampe mod midterhold og et hold der oser af ny gejst fra en ny træner.
SÅ små lommer har jeg egentlig ikke, at mit indlæg ligefrem kan kaldes en analyse, uanset præfixet ;)
Det sagt, så er vi vel enige om, at Brøndby stadion ikke er et sted, noget hold i Superligaen tager hen med forventningen om tre point?
Vi er vel også enige om at Viborg lige har slået os en hel masse gange i træk, tilsyneladende næsten uden at komme til at svede...(overdrivelse og ironi er brugt for effekt).
Randers slå vi jo bare aldrig...
Såehhm... uanset at det var en spontan indskydelse og første-følelse, så står jeg egentlig ved, at det er overvejende sandsynligt, at vi ligger under midten tre kampe inde i sæsonen.

Martin Hansen

Well-known member
BIF står overfor at blive solgt iflg. EB, som mener, klubben kan komme på amerikanske hænder. Jan Bech har bekræftet, klubben ligger i forhandlinger med interesserede købere. Der er bare et lille men potentiel stort problem, Jan Bechs udtalelse kom før en fondsbørsmeddelelse og nu mener en ekspert, det kan grænse sig til kursmanipulation:

Winther

Administrator
BIF står overfor at blive solgt iflg. EB, som mener, klubben kan komme på amerikanske hænder. Jan Bech har bekræftet, klubben ligger i forhandlinger med interesserede købere. Der er bare et lille men potentiel stort problem, Jan Bechs udtalelse kom før en fondsbørsmeddelelse og nu mener en ekspert, det kan grænse sig til kursmanipulation:

Jeg ved ikke hvilken straf der eventuelt kan være for det, men det væsentlige er om der kommer nye investorer i Brøndby der lægger en masse penge. Sportsligt har vi lige nu et stykke op, men vi kæmper samtidig for at lægge økonomisk afstand til midterfeltet og efterfølgende måske hente lidt ind på toppen og det hjælper ikke hvis Brøndby, fremfor at være indenfor rækkevidde, I stedet rykker lægger længere væk og nærmere toppen. Det er et vanskeligt sted at ligge der omkring 4-5 stykker økonomisk hvor det er svært at få fat i de store indtægter og man også meget nemt ryger ud af top-6.

SteenA

Well-known member
Brøndbys pengetank har egentlig virket til at være uendelig i mange år, under Kaiv Jesper og siden Jan Bech. Hvis udlændinge vil købe sig ind, så set jeg det også sådan at man siger farvel til Jan Bechs penge, hvad han vel også har ønsket sig et stykke tid.

Brøndby på udenlandske hænder ser jeg ikke som en større trussel for os end når de har haft en dansk mæcen-fan, snarere tværtimod. Der er i hvert fald en større risiko i det for Brøndby.

Mengsen

Active member
Brøndbys pengetank har egentlig virket til at være uendelig i mange år, under Kaiv Jesper og siden Jan Bech. Hvis udlændinge vil købe sig ind, så set jeg det også sådan at man siger farvel til Jan Bechs penge, hvad han vel også har ønsket sig et stykke tid.

Brøndby på udenlandske hænder ser jeg ikke som en større trussel for os end når de har haft en dansk mæcen-fan, snarere tværtimod. Der er i hvert fald en større risiko i det for Brøndby.
Hvem vil købe? Det er nok flere amerikanske investorer, der køber inkubatorer i håbet om at genere profit på spillersalg.

BIF giver mulighed for lidt større investeringer, dvs bedre talenter end Vejle og Haderslev, så de kommer sikkert til at fiske i samme dam som AGF.

De har været træls gennem en længere periode (så længe de har været der), og det tror jeg ikke ændrer sig nu. De har sat kursen allerede og en ny ejer kan spytte penge i oprustningen.

T-Knogle

Well-known member
Hvem vil købe? Det er nok flere amerikanske investorer, der køber inkubatorer i håbet om at genere profit på spillersalg.

BIF giver mulighed for lidt større investeringer, dvs bedre talenter end Vejle og Haderslev, så de kommer sikkert til at fiske i samme dam som AGF.

De har været træls gennem en længere periode (så længe de har været der), og det tror jeg ikke ændrer sig nu. De har sat kursen allerede og en ny ejer kan spytte penge i oprustningen.
Der er store skattemæssige fordele for amerikanske investorer i at købe op i udlandet, så store så de ikke behøver at tjene penge på investeringen, skatteafskrivningen alene kan gøre det til en god investering.

Det ser man med amerikanske ejere i Esbjerg, Sønderjyske og nu tilsynelandende også i Brøndby. De eneste udenlandske investorer der har givet positivt sportsligt afkast i Danmark er Tom Vernon i FCN og Mathew Benham i FCN - begge engelske investorer.

Amerikanere forstår sig ikke på fodbold, og har meget vanskeligt ved at opnå sportslig succes noget sted i verden med investeringer indenfor det. Man ser det f.eks. også i Newcastle og Manchester United, så hvis Brøndby vælger at få en amerikansk ejer, så må det handle om at Jan Beck kan få flest mulige penge ud af handelen, og ikke at det gavner Brøndby.

Martin Hansen

Well-known member
Det går da meget godt med amerikanske ejere i Liverpool (selvom jeg tror, den alt overskyggende årsag til deres succes er Klopp og som United fan kan jeg da håbe, de laver en United, når Klopp ikke er der mere).

T-Knogle

Well-known member
Det går da meget godt med amerikanske ejere i Liverpool (selvom jeg tror, den alt overskyggende årsag til deres succes er Klopp og som United fan kan jeg da håbe, de laver en United, når Klopp ikke er der mere).
Fenwey Sports Group gør det tilsyneladende lidt anderledes, med to af Liverpools direktører i partnerkredsen, hvoraf den ene endda er President for FSG. Det gør det nok lidt nemmere at holde Peter Hyballa og andre underlige beslutninger lidt på afstand.

Winther

Administrator
Nu må vi jo se hvem det bliver og i hvilken konstruktion, det er klart det kan både blive godt og skidt. Brøndby har været gode til at finde folk der bare smider penge ind i foretagendet uden skelen til om det er en god investering, men det har været lokale fans og de er nok sværere at finde i USA. Jan Beck har ledt længe og det er så også spørgsmålet om det har taget tid fordi der ikke er så mange der vil betale, om det er fordi han har skullet finde nogen der vil investere kraftigt i truppen sammen med ham selv, eller om det bare er forsinket pga corona-nedlukninger.

Investorer udefra kommer normalt med et profitmotiv. Er det sportwashing eller hvidvaskning af penge, kan det godt bare åbne for pengestrømmene, men jeg ved ikke hvor mange der vælger at gøre den slags i Danmark. Er det mere almindelig investering (i noget der måske samtidig er lidt sjovt) er det også et spørgsmål om det er et klubkonglomerat hvor klubben ikke er øverst i hierarkiet eller om den får hele opmærksomheden.

Jeg forestiller mig at en ny investor i hvert fald i første omgang vil komme med en pæn investering. Så kan det godt være det er skidt for dem på længere sigt hvis investeringen ikke lykkes rigtigt, men det vil stadig være et umiddelbart problem for andre klubber der ikke har adgang til samme gratis midler. Man kan jo diskutere hvor fornuftigt der blev investeret af Kasi og Jan Bech, men så længe de kan sende aben videre går det jo og i mellemtiden har det givet bedre sportslige muligheder.

AGF er nød til mindst at blive tredje hjul i toppen, allerede tre klubber er en del i moderne fodbold og det er vanskeligt at have flere end tre der kan få det til at hænge sammen med store spillerbudgetter. FCN er en lidt speciel faktor i det økonomiske hierarki, men umiddelbart skal vi have indhentet Brøndby økonomisk, selv om det mere “naturlige“ trekløver måske nok er er AGF, FCK og Brøndby. Det bliver altså ikke nemmere hvis der kommer nogen og skyder 100 mio. eller mere i Brøndby. Men det er selvfølgelig hvad det er, vi er jo under alle omstændigheder i god økonomisk udvikling og får et stort boost af det nye stadion, vi skal bare helst ikke for langt bagud i mellemtiden.

SteenA

Well-known member
Hvis man skulle have lyst til at få plottet AGFs kampe ind i sin kalender (virker i hvert fald i google-kalenderen, kan jeg se), så kan man sætte det op herinde:

https://sofabold.dk/kalender/agf/2022-2023

Kan i øvrigt også gøres med andre ligaer/hold: https://sofabold.dk/kalender

Alle vores kalendere bliver automatisk opdateret når du har tilføjet dem. Din kalender vil derfor være konstant opdateret med vores seneste data på kampe/events.

Seppe

Active member

Martin Hansen

Well-known member
Bare en understegning af hvor langt AGF har igen til at lukke hullet til FCM.

Iflg. BT sælger de et 18-årig talent til Gladbach for 15 mio. kr. Han har 10 minutters Superligabold og 45 minutter i pokalen.

Nøj jeg håber på, det kommende akademi kommer til at sætte et alvorlig skub i talentudviklingen, for der sælges flere og flere spillere direkte fra diverse akademier til ganske pæne beløb.

Martinstranger

Administrator
Steen Houmanns bud på hvordan Superligaen slutter baseret på økonomi ;)

image-40.png

Jeg synes det er rart med en mere nuanceret debat om fodbold, og det synes jeg Houmann bidrager til. Jeg er så træt af "det er utroligt at FCN kan blive ved med at gøre det"-journalister/kommentatorer for det er jo tydeligt, at der intet tilfældigt er over, at de vedblivende bliver ved med at bringe unge talenter frem. De bruger jo enormt mange penge på talentudvikling (både setup-trænere-transfer på helt unge spillere). Problemet er jo så stadig, at mange sportsjournalister stadig kun formår at tænke og skrive på et meget redegørende og overfladisk niveau. Nå, men jeg køber gerne den her stilling, men det er jo også bare en historie om, at man gerne skal have mange penge flere end de andre, hvis man skal være 'sikker' på toppen. Groft sagt er det vel næsten tyske tilstande, hvor FCK skal miste mesterskabet, og så er der en sub-top, der kan kæmpe om resten (2. pladsen er vel næsten også FCMs at tabe).

Winther

Administrator
Gad vide om “Oscar” smadrer sit eget eftermæle i BIF og sender klubben på udenlandske hænder🤔

Det er alligevel vildt, hvis klubben på Vestegnen skal handles og behandles som ussel mammon - der er snart ikke “rigtige” klubber tilbage🫣

Lyder det ikke som om Jan Bech skal være medejer? Under alle omstændigheder kunne man forestille sig at protesterne ikke bliver alt for voldsomme så længe det bare betyder en masse penge i det sportslige budget... Men man kan da godt glæde sig lidt over at være en klub ejet af en masse småaktioner og enkelte lokale rigmænd.

Dine ulæste indlæg