Nyheder

Transfervindue sommer 2021

Stone Cold

Active member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
587
Point
43
Til hans forsvar må man sige at David heller ingen vegne i tabellen kom på ca. 1,75 år - men derefter rykkede David & Co vildt. Til Davids forsvar skal det dog siges han var tættere på top6 selvom det kiksede, og at han i begge forårsperioder gjorde det rigtig flot inden for de 1,75 år hvor det gik lidt sidelæns.
Det er korrekt at vi på resultaterne ikke kunne spore de store fremskridt de første små 2 år under DN. Men jeg syntes allerede dengang, at man ret hurtigt, faktisk allerede efter første vinterpause, så et kraftigt forhøjet bundniveau. Desuden kunne man se, at der var en plan; spillerne virkede afklarede. Når vi tabte var det sjældent med mere end ét mål (som jeg husker det) og mange snævre nederlag blev vendt til uafgjort i de første 1.75 år.

Derefter begyndte man at vende en pæn sjat af de mange uafgjorte til sejre.

Det er også derfor jeg hele tiden har påstået at sidste sæsons bronzemedaljer ikke var en enlig svale, ej heller nogen sensation. DN har hele tiden udviklet holdet.
Det man skal huske er, at fra holdet begynder at træne ét eller andet, til det faktisk virker på banen, der går der jo altså nogle måneder. Med mindre det er dødbolde. Men i åbent spil tager nye koncepter bare tid; det er jo derfor kontinuitet er det store dyr i åbenbaringen - kun på den måde kan træneren rent faktisk rykke noget gennem træning.

delaneyforpresident

Active member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
350
Point
43
Jeg er som sådan heller ikke i tvivl om, at Glen har nogle ideer med spillet. Han har formentligt bare ikke været god nok til at få dem formidlet og implementeret.

Som jeg husker det, kom Glens dårligste perioder/stimer, når han prøvede at udvikle spillet. Det blev dog alt for ofte på bekostning af en dårlig defensiv, som oftest resulterede i en masse nederlag. Og når der så skulle sættes prop i, og vi gik defensivt til værks på bekostning af spiludviklingen, så gik det som oftest ok med nogle sejre og uafgjorte.

Så når vi forsøgte at spille bold, gik det dårligt. Og når vi forsøgte at forsvare gik det godt (eller mindre dårligt). Og det blev jo i sidste ende Glens endeligt, at der ingen udvikling var i spillet, fordi han enten var for utålmodig eller for dårlig til at implementere sine ideer... og derfor hele tiden gik væk fra den udvikling, han forsøgte at lave.

DN var derimod tålmodig, selvom det gav en masse nederlag i starten. Og så var han også bare hurtigere/bedre til at få implementeret sine ideer.

Glen tabte sådan set også en stor del af mange af de første kampe som træner for os (https://superstats.dk/tranere/traner?id=101&aar=2015/2016). Disse nederlag/kampe blev tilsyneladende bare ikke brugt til at implementere et system. Eller måske gjorde de, og det i så fald var systemet, der var noget galt med.

Som vi ser i AaB pt., er der egentlig ikke noget i vejen for at tabe en masse kampe som ny træner. Så længe man sørger for ikke at rykke ned, og så længe man sørger for, at nederlagene er en del af processen til noget bedre.

Glens mange nederlag blev desværre aldrig et skridt mod noget bedre.

delaneyforpresident

Active member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
350
Point
43
Hvis vi skal have en reminder om Glens første sæson:

Og efter 27 runder med 6 kampe igen så stillingen således ud:

Der skulle ikke have gået meget galt, før vi var rykket ned der.

Dette var i øvrigt stillingen, da Glen overtog for Wieghorst:

Dichio

Well-known member
Oprettet
22 Juni 2019
Beskeder
3.973
Point
83
100% enig, der kom hurtigt en sikker bundsolid defensiv struktur på tingene under David - allerede efter julepausen virkede det 100% og han fik spillet ned på jorden og sat Toby godt i scene som 10er (omend det kneb med defensiven så var han faktisk fantastisk offensiv det meste af tiden af David - og der blev også snakket udland og store summer).

Glens spil var alt for forudsigeligt med lange bolde på Duncan og kamp om anden bolde. Underholdende tju-bang, men spillemæssigt ikke underholdende. Flotte 3-kanter under Wiggo. Synes David rammer perfekt lige midt i mellem og tager lidt af det hele, og en fed spidskompetencer i power-pres og hurtige omstillinger. Naturligvis også indlæg til PM og 3 kanter, men i mere variation.

Jeg er fan. Synes faktisk det er den bedste træner vi har haft i 30 år Synes også det er en tand bedre end Rudbæk som ellers også formåede at få variation ind trods en del lange bolde på Flo og kontrabolde til TT fx. Peter Sørensen kunne også noget taktisk ift at ændre en del fra modstander til modstander. Poul Hansen og den gamle stiften redaktør var bestemt også glad fodbold. Og Stampe flot fight med det ringeste materiale i AGF siden 70erne.

Di Stefano

Active member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
767
Point
43
Nå, nu må tiden vist være til at begynde at kigge fremad ;). Vi skal jo nok ud og forstærke os lidt til de to forreste kæder, når vi nu også skal ud og spille i Europa:giggle:.

delaneyforpresident

Active member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
350
Point
43
Mine ønsker til en den kommende sæson

MÅLMANDSPOSTEN
Forlæng lejeopholdet med Grabara eller decideret hent ham. Hvis det ikke lykkes, kan vi hente Jesper Hansen på en 1-2 årig aftale, hvor han kan forventes at stå det første år, mens Gadegaard køres i stilling til at tage over fra sommeren 22. (Jeg forestiller mig ikke, at Eskelinen har nogen fremtid i klubben. Han mangler den gejst og vinderudstråling, som skal kendetegne DN's hold.) Ryk Asger Svendsen op som 3. valg. TK sælges/foræres til Norge.

BACKPOSITIONER
Forlæng eller køb Diks. Sats på Lassen som andetvalg på højrebacken og udlej Munksgaard til Viborg eller Norge. Munksgaard er en fin rotationsspiller, men han har ikke potentiale til at komme længere end han er nu. Og det er desværre ikke et højt nok niveau til at spille med om medaljer.

Sælg Højer, brug Gersbach som førstevalg og hent en venstreback, som kan konkurrere på lige fod med Gersbach, eller i hvert fald som minimum tage over året efter. Det kunne fx være Lukas Klitten. Mads Bager blev brugt der i nogle testkampe forud for sæsonen, og han kunne måske være interessant: tidligere angriber, der er blevet omskole til midtbane. Så mon ikke han besidder nogle spændende kvaliteter på en Henrik Dalsgaarsk måde.

CENTERFORSVAR
Sælg Hausner for 4-5 mio. euro. Brug nogle pengene på at købe Sanneh fri eller hente Tshiembe (Lyngby) eller Gomez (Horsens). Begge har nogle af de samme spidskompetencer som Sanneh, dvs. en helt fantastisk fysik.
Ryk TK2 en plads frem i hierarkiet. Således kommer besætningen til at hedde Tingager, Sanneh/Gomez/Tshiembe, TK, Juelsgaard, Backman - med Diks og Lassen som ultimate garderinger.

CENTRAL MIDTBANE
Her er vi vist rigeligt dækket ind. Grønbæk, Brandhof, Poulsen, Hvidt, Duncan, Olsen. Og så er der også en ung Magnus Isager (2004), som man har store forventninger til. Og også en Mathias Sauer (2004). Ja, Hvidt har været en skuffelse denne sæson, og ja, Duncan er først på vej tilbage. Men vi har set, at Diks også kan dække pladsen.
Både Blume og Anbo har kontraktudløb, og begge forsvinder nok.

KANTER
Sælg Thorsteinsson for 2-3 mio. euro. Lad os håbe, at både Jørgensen og Arzani brænder igennem eller viser tilstrækkeligt til, at deres aftaler gøres permanente. På papiret ser de i hvert fald begge rigtig spændende ud. Dette vil give en besætning bestående af Links, Jevtovic (som forhåbentligt har meget mere i sig end han viser nu, og uanset hvad hænger vi nok på ham), Jørgensen, Arzani, Ihler og Tengstedt. Derudver ville Diks, Grønbæk og Brandhof kunne vikariere på kanten, skulle det blive nødvendigt.

ANGREB
Kvaititativt er Mortensen, Ammitzbøll og Tengstedt rigeligt. Og med 2 forholdsvist store talenter og et klart førstevalg virker det usandsynligt, at vi kommer til at bruge penge her. Desuden lyder det til alle steder fra, at Ammitzbøll virkelig er god til træning. Så måske han bare mangler at blive forløst.

swharders

Active member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
646
Point
43
Vi har Hausner til 31.12.25.
CB med hans alder, kvalitet og resterende kontrakt er meget mere værd end 4-5 mio Euro.
Nu kommer han på U21 OG forhåbentlig i Europa med os.
Så er han hurtigt det dobbelte værd.

delaneyforpresident

Active member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
350
Point
43
Vores største salg til dato er omkring 20-25 mio. kr. Og centerforsvarere sælges generelt for mindre end offensivspillere. Så 4-5 mio. euro ville være et rigtigt flot salg og sætte en ny standard for fremtidige salg. Og så er det jo også stadig et corona-marked.

Jeg tror helt oprigtigt ikke, vi kan få mere end det for ham.

Det er i øvrigt rigtig mange penge for os, så jeg har svært ved at forestille mig, man ville sige nej. Selvom Hausner er fantastisk, kan han stadig undværes og erstattes. Der var det anderledes med Højer.

Jeg vil i hvert fald godt garantere, at vi ikke kommer til at få 8-10 mio. for ham. Det ville kræve, at vi kommer i CL, og han brænder det hele af.

Nizzleroy

Well-known member
Oprettet
13 Maj 2019
Beskeder
1.401
Point
83
Dette vil give en besætning bestående af Links, Jevtovic (som forhåbentligt har meget mere i sig end han viser nu, og uanset hvad hænger vi nok på ham), Jørgensen, Arzani, Ihler og Tengstedt.
Jeg siger det her: hvis det er vores kantbesætning næste år så kommer vi ikke nærheden af medaljer og skal nok heller ikke forvente en sikker top-6. Shit det er i mine øjne en ringe, og i den grad en "lotto-besætning", hvor kun Links har vist niveau til top-6. Resten er enten slet ikke gode nok (jevtovic) eller lotto (Arzani, Jørgensen) eller blot unge og næsten uprøvede talenter (Ihler og Tengstedt). Jeg håber godt nok trænerteamet og baglandet har mere ambition end det.

Vedr. venstre back så er det også bydende nødvendigt at vi henter en der er bedre end Gersbach såfremt Højer sælgers. Gersbach er snart to sæsoner inde i AGF karriere og har fået et par pokalkampe mod ringe modstandere. Det bør være konklusion nok til at han ikke er god nok som førstevalg. Det vil ihvertfald være et gigantisk sats at regne med både pga. af hans ikke-tilstedeværende fysik og tilsyneladende lave niveau.

I angrebet ser jeg også gerne et bedre alternativ til PM, men jeg anerkender at det bliver rigtig svært at finde.

Nizzleroy

Well-known member
Oprettet
13 Maj 2019
Beskeder
1.401
Point
83
Gad vide om en spiller som Carlo Holse kunne være interesseret i en retur til Superligaen, eller om han vil anse at det er et skridt ned fra Rosenborg til AGF og om Rosenborg overhovedet vil sælge. Han har gjort det udmærket i Norge.

delaneyforpresident

Active member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
350
Point
43
Jeg siger det her: hvis det er vores kantbesætning næste år så kommer vi ikke nærheden af medaljer og skal nok heller ikke forvente en sikker top-6. Shit det er i mine øjne en ringe, og i den grad en "lotto-besætning", hvor kun Links har vist niveau til top-6. Resten er enten slet ikke gode nok (jevtovic) eller lotto (Arzani, Jørgensen) eller blot unge og næsten uprøvede talenter (Ihler og Tengstedt). Jeg håber godt nok trænerteamet og baglandet har mere ambition end det.

Du valgte så at udelade den del af mit indlæg, der gik forud, og som var forudsætningen for den del, du citerede.

Jeg skrev helt konkret

"Lad os håbe, at både Jørgensen og Arzani brænder igennem eller viser tilstrækkeligt til, at deres aftaler gøres permanente. På papiret ser de i hvert fald begge rigtig spændende ud. Dette vil give en besætning bestående..."

Altså at den pågældende kantbesætning er en forudsætning af, at Arzani og Jørgensen viser sig gode nok.

Og hvis de viser sig gode nok, jamen så er det jo per definition ikke en dårlig kantbesætning, netop fordi den er god nok.

• Like
Reactions: fsc

Nizzleroy

Well-known member
Oprettet
13 Maj 2019
Beskeder
1.401
Point
83
Det kan du da have ret i, men sansynligheden for at det sker anser jeg som meget lille. Men hvis det usandsynlige skulle ske, så har du naturligvis en pointe. Hvis Gersbach så samtidig slår Højer af og Ammitzbøll brænder foråret af, så skal vi næsten ikke ud at hente nogen ;) Ej, spøg til side, så har jeg bare svært ved at se spillere som Gersbach, Jørgensen, Arzani og Jevtovic have nogen nævneværdig fremtid i AGF.

delaneyforpresident

Active member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
350
Point
43
Lige med Gersbach er jeg uenig. Han har tidligere vist sig frem på noget større adresser end AGF, og ideen var vel også, at han skulle give Højer noget mere konkurrence end tilfældet har været. Grunden til, at det har været så sparsomt med spilletid skal vel ses i lyset af, at Højer har været fantastisk.

Under normale omstændigheder ville det være rigtig flot at AGF at have en spiller som Gersbach på venstrebacken. Men vi er nok blevet forvante ved at have Højer der.

Jeg synes dog i alt ærlighed, at Gersbach har gjort det rigtig godt i de pokalkampe han har fået (omend mod lavere-rangerende modstand), mens Højer i efterhånden den del kampe har været et stykke fra sit vanlige niveau. Forskellen mellem de 2 ville derfor på nuværende tidspunkt være mindre, end et fx havde været i sommer.

Men jeg er enig i, at det kunne være spændende at få en ny venstreback ind på et starter-niveau, som kan kæmpe med Gersbach. Så kan Gersbach starte ud som starter. Og så må tiden vise, om han kan holde den nye bag sig. Og den nye kunne passende være fx Mads Valentin. Eller måske Andreas Poulsen på en lejeaftale med købsoption.

delaneyforpresident

Active member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
350
Point
43
Ift. kantbesætningen så er det en lidt speciel situation. På papiret burde Links, Jevtovic, Arzani, Jørgensen, Tengstedt, Ihler, Grønbæk og Brandhof jo være nok.

- Links: Kender vi og ved, at han har niveaut
- Jevtovic: Har i glimt i starten af sæsonen vist et højt niveau, og har tidligere brændt den norske liga af. Men spillet i foråret har mildest talt været pinligt. Får desuden en af de højeste lønningen er truppen (top 5) og har 3 år tilbage af kontrakten. Så ham slipper vi nok ikke af med lige foreløbigt.
- Arzani: Tidligere kæmpetalent, der drev gæk med det danske landshold og blev købt af Man City. Har desværre været hæmmet af skader. Men kan han begynde at indfri noget af sit potentiale, vil han være på en hylde, hvor vi normalt ikke kan være med.
- Jørgensen: Stort talent med en rigtig god fart. Blev tidligere solgt for 15-20 mio. I hans indhop mod FCK viste han ikke meget, men der må helt klart være mere at komme efter!
- Tengstedt: Har været inde omkring U21 og burde også på papiret kunne bidrage med noget. Omend han nok ikke har farten til at være en typisk kant i vores system.
- Brandhof og Grønbæk: Begge aggressive typer med god fart. Der er nok sjældent plads til begge på midtbanen på samme tid, så de kan jo skiftes til at agere kant. Jeg ville være tryg nok ved at overlade en kantposition til dem.
- Ihler: Måske vores største talent på vej op fra ungdomsrækkerne. Skal gerne have noget spilletid i ny og næ.

I praksis ser det dog anderledes ud. Her mangler Jevtovic, Jørgensen og Arzani at vise noget. Og ud fra det, de har vist indtil videre, er det selvfølgelig ikke en tilstrækkelig kantbesætning.

Nizzleroy

Well-known member
Oprettet
13 Maj 2019
Beskeder
1.401
Point
83
Lige med Gersbach er jeg uenig. Han har tidligere vist sig frem på noget større adresser end AGF, og ideen var vel også, at han skulle give Højer noget mere konkurrence end tilfældet har været. Grunden til, at det har været så sparsomt med spilletid skal vel ses i lyset af, at Højer har været fantastisk.

Under normale omstændigheder ville det være rigtig flot at AGF at have en spiller som Gersbach på venstrebacken. Men vi er nok blevet forvante ved at have Højer der.

Jeg synes dog i alt ærlighed, at Gersbach har gjort det rigtig godt i de pokalkampe han har fået (omend mod lavere-rangerende modstand), mens Højer i efterhånden den del kampe har været et stykke fra sit vanlige niveau. Forskellen mellem de 2 ville derfor på nuværende tidspunkt være mindre, end et fx havde været i sommer.

Men jeg er enig i, at det kunne være spændende at få en ny venstreback ind på et starter-niveau, som kan kæmpe med Gersbach. Så kan Gersbach starte ud som starter. Og så må tiden vise, om han kan holde den nye bag sig. Og den nye kunne passende være fx Mads Valentin. Eller måske Andreas Poulsen på en lejeaftale med købsoption.
Jeg er meget uenig omkring Gersbach. En håndfuld kampe for Breda, lidt Ligue 2 og så to sæsoner i Rosenborg er på ingen måde "noget større adresser" end AGF's nuværende forfatning. Han er en af de spillere der tilsyneladende bliver bedre jo mindre han spiller.

Arzani - hypet talent der blev købt af en storklub og siden har været skadet og faldet igennem på flere udlån.
Jevtovic - Lever i en alder af 27 på ÉN god sæson i Rosenborg. Har siden være en eklatant fiasko i Serbien, Cypern, Tyrkiet og nu AGF. Jeg vil putte ham i gruppen af PC signings som Riel, Mmaae, Walley etc. ELendigt arbejde.
Jørgensen - igen et talent der blev købt på baggrund af relativt lidt og har siden været i glemslen i USA. Hvor meget har han udviklet sig siden han tog afsted, i et land hvor fodboldudvikling fortsat ikke kan måle sig med europa, sydamerika osv. Mit gæt er tilsyneladende ikke særlig meget.

Jeg mener vi bør sigte højere end de 4 ovennævnte. Alderen taler selvfølgelig for Gersbach, Arzani og Jørgensen, men så skal trupstatus og løn også afspejle det de er; backups og satsninger. Jevtovic har jeg helt afskrevet. Han er simpelthen for ringe både fysisk og teknisk.

Tegstedt, Brandthof, Grønbæk og Ihler er jeg enig med dig i.

Martin Hansen

Well-known member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
1.166
Point
83
Alder
47
Webside
twitter.com
Bare lige for at få fakta på plads, så er Mathias Jørgensen ikke købt men lejet. Det gør en væsentlig forskel.

Og så må jeg bare sige, at hvis vi skal lære af historien under DN, så er det, at kanterne i hans system skal arbejde stenhårdt begge veje, det tager altså tid, for langt de fleste kantspillere, som oftest er vant til kun at koncentrere sig om det defensive. Bundu og Links er 2 gode cases på spillere som skulle igennem den transformation. Lunding og Kaastrup 2 andre som enten ikke selv havde tålmodigheden eller hvor DN vurderede, de ikke kunne lære det.

Nizzleroy

Well-known member
Oprettet
13 Maj 2019
Beskeder
1.401
Point
83
Bare lige for at få fakta på plads, så er Mathias Jørgensen ikke købt men lejet. Det gør en væsentlig forskel.

Og så må jeg bare sige, at hvis vi skal lære af historien under DN, så er det, at kanterne i hans system skal arbejde stenhårdt begge veje, det tager altså tid, for langt de fleste kantspillere, som oftest er vant til kun at koncentrere sig om det defensive. Bundu og Links er 2 gode cases på spillere som skulle igennem den transformation. Lunding og Kaastrup 2 andre som enten ikke selv havde tålmodigheden eller hvor DN vurderede, de ikke kunne lære det.
Det er der selvfølgelig noget om, men vi er også et andet sted end vi var for 2-3 år siden, og derfor skal vi også kigge på en lidt højere hylde end vi har været vant til, og kan forvente lidt mere end at vores nye spillere skal bruge 1-2 år før de leverer. Vi skal have flere Patrick Mortensen transfers end Gift Links transfers hvis vi skal bevæge os fremad.

Martinstranger

Administrator
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
2.382
Point
83
Ej, spøg til side, så har jeg bare svært ved at se spillere som Gersbach, Jørgensen, Arzani og Jevtovic have nogen nævneværdig fremtid i AGF.
Jeg syntes du dømmer dem meget hårdt og på et tyndt grundlag.

Umiddelbart har jeg ikke set nok, til hverken at dømme dem ude eller inde af holdet i fremtiden. vi har før set spillere som skal bruge tilvænning til klubben/Davids system før de leverer. Derfor er min holdning, at dem der ser dem på træningsbanen hver dag, har det bedste grundlag for en konkret vurdering. Det kan sagtens være, at de ikke har en fremtid i AGF men jeg kan også se dem have en fremtid her ;) (søger straks ind i et politisk partio_O).

Nizzleroy

Well-known member
Oprettet
13 Maj 2019
Beskeder
1.401
Point
83
Jeg syntes du dømmer dem meget hårdt og på et tyndt grundlag.

Umiddelbart har jeg ikke set nok, til hverken at dømme dem ude eller inde af holdet i fremtiden. vi har før set spillere som skal bruge tilvænning til klubben/Davids system før de leverer. Derfor er min holdning, at dem der ser dem på træningsbanen hver dag, har det bedste grundlag for en konkret vurdering. Det kan sagtens være, at de ikke har en fremtid i AGF men jeg kan også se dem have en fremtid her ;) (søger straks ind i et politisk partio_O).
Altså Gerbach har været her siden juli 2019 og Jevtovic siden august 2020. Det synes jeg er lang tid. Deres (gode) bidrag skal nærmest tælles i minutter i stedet for kampe o det endda oftest mod sekundahold. Gersbach har endda været nede som 4. valg på backen bag Højer, Juelsgaard og Diks. Absolut intet tyder på at han kan være førstevalg.

Ja jeg dømmer dem måske hårdt, men jeg synes ikke vi skal bære passagerer, hvis vi gerne vil tage medaljekampen seriøst år efter år. Man skal selvfølgelig have udviklingsspillere i truppen, men så skal trupstatussen også afspejle det og de skal ikke være førstevalg. Jevtovic skulle eksempelvis have været inde på en kortere kontrakt på en præstationskontrakt med en grundløn der afspejlede en bænkplads. Når man ser hans karriere giver det overhovedet ikke mening at PC stangede den kontrakt ud. De andre spillere er formentlig på sådanne reservekontrakter og der bliver de forhåbentlig hvis de er her efter sommerferien.

Mit bud er at vi ophæver med Gersbach inden kontraktudløb så han kan få spilletid i en lille klub, Arzani skriver med en obskur klub et sted og Jørgensen tager tilbage til NY, hvor han desparat prøver at få en ny lejeaftale. Kan havne i en mindre superligaklub ala en oprykker. Jevtovic hænger vi nok på, da jeg har meget svært ved at se en klub komme efter ham og han har en god kontrakt her. På et tidspunkt bider vi så i det sure æble og giver ham nogle penge.

Dichio

Well-known member
Oprettet
22 Juni 2019
Beskeder
3.973
Point
83
Jeg deler din bekymring men synes også 8000 ridser fint op med de enkelte spillere.

Vi kan næppe forvente at få en der er mere end 80% af Højer, og derfra udvikle ham. Havde Gers været ledig et sted i Holland, havde vi nok peget på ham. Tænker den ligger til venstrebenet og forløse hans potentiale, og ellers hente en ung spiller ind og udvikle på ham. Ellers har vi Julle som 3. valg.

Dichio

Well-known member
Oprettet
22 Juni 2019
Beskeder
3.973
Point
83
Kanterne
Links og jon har vi også været utilfredse med til tider, det skal nok komme for MJ, Arzani og Milan - uanset hænger vi på Milan og skal udvikle ham og CVet er fint. Så må vi se. Men tænker Arzani vil overhale Milan og så er han kun 3-4 valg alt efter om Jon sælges. Synes Milan i form er et fint 3-4 valg at have i backup.

Husk han har kun spillet 200 min eller noget - for tidligt at vurdere ham (og mj-arzani).

MJ, Ihler og ST er alle unge, og klart mest angribere, og kun tænkt som 5-7 valget på kanterne. AA kan delvist lægges til så har vi 8. Skulle være mærkeligt hvis nogen af dem ikke slår til og udvikler sig.

JA tak til klasse vb og kant
- men så skal det satme også være noget vildt, ellers kan vi lige så godt udvikle det vi har.

Og altid ja tak til en 16 årig fra Norge der lige hopper ind og laver mål.

Dichio

Well-known member
Oprettet
22 Juni 2019
Beskeder
3.973
Point
83
Egentlig står albert, diks og brandhoff nok faktisk nærmere som vores kant-backups som nr 3-4-5, med mindre Arzani, MJ eller Milan bliver vilde.

Så reelt David jo 11 at vælge mellem (pt reelt også Bror for brandhoff, bror har spillet en del kant førhen).
Vild bredde.

delaneyforpresident

Active member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
350
Point
43
Altså Gerbach har været her siden juli 2019 og Jevtovic siden august 2020. Det synes jeg er lang tid. Deres (gode) bidrag skal nærmest tælles i minutter i stedet for kampe o det endda oftest mod sekundahold. Gersbach har endda været nede som 4. valg på backen bag Højer, Juelsgaard og Diks. Absolut intet tyder på at han kan være førstevalg.

Gersbach har nærmest været kampafgørende i alle kampe, han overhovedet har spillet. Enten med assist eller mål. Også selvom det har været mod lavererangerede hold i pokalen.

Og ja, vi har brugt Juelsgaard og Diks foran Gersbach. Men eftersom der for kort tid siden var en video, der handlede om, at Gersbach var tilbage på banen, er det vel fair at antage, at han har været skadet.

I øvrigt er det lidt af en uriaspost at stå bag en af ligaens bedste spillere og største profiler. Det er ikke ligefrem noget, der fordrer til spilletid.

Gersbach er i øvrigt 2,5 år yngre end Højer og kender systemet.

Af listen over venstrebacks i ligaen, der er bedre end Gersbach, findes nok desuden kun Højer, Boilesen, Ahlmann og Paulinho. (Ikke Jung, da han kun spiller godt som venstre stopper i et 3-mandsforsvar.)

Nizzleroy

Well-known member
Oprettet
13 Maj 2019
Beskeder
1.401
Point
83
Af listen over venstrebacks i ligaen, der er bedre end Gersbach, findes nok desuden kun Højer, Boilesen, Ahlmann og Paulinho. (Ikke Jung, da han kun spiller godt som venstre stopper i et 3-mandsforsvar.)
Eftersom du ikke har set ham i superligaen så er det alligevel noget af en påstand. Du skal tre år tilbage for at finde hans seneste tid mest fast spilletid - og det var i den franske 2. division. Intet de sidste tre år indikerer at han er god nok til at være fast mand i en superligaklub der kæmper om medaljer. At han har været kampafgørende mod danske 2. divisionsklubber er ikke rigtig specielt betryggende.

Det kan godt være du synes det er hårdt bedømt, men det er den rene fakta. Omvendt synes jeg godt nok også at han bliver talt voldsomt op når du siger at han er superligaens 5. bedste venstreback.

delaneyforpresident

Active member
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
350
Point
43
Eftersom du ikke har set ham i superligaen så er det alligevel noget af en påstand. Du skal tre år tilbage for at finde hans seneste tid mest fast spilletid - og det var i den franske 2. division. Intet de sidste tre år indikerer at han er god nok til at være fast mand i en superligaklub der kæmper om medaljer. At han har været kampafgørende mod danske 2. divisionsklubber er ikke rigtig specielt betryggende.

Samme logik kan du jo bruge om dit eget argument.

Hvordan kan du bedømme hans niveau, hvis du ikke har set ham spille i Superligaen?

Og hvis hans seneste periode med fast spilletid ligger 3 år tilbage, er det da klart, at han er ude af kampform og derfor i en dårlig forfatning. Man må vel antage, at han med fast spilletid ville kunne rykke sig... ligesom det er tilfældet med samtlige andre spillere i hele verden.

Og at han har spillet godt mod 2.divisionsklubber kan da aldrig være negativt. Hvis han derimod havde spillet dårligt mod dem, havde det selvfølgelig været kritisk.

David Nielsen nævnte i øvrigt i en af de utallige fodbold-podcast, at de perifære spillere på alle Superliga-holdene har virkelig dårlige forudsætninger pt., da reserveholdsligaen er lukket, og de derfor absolut ingen kamptræning får. Det kunne jo forklare, hvorfor Jevtovic har svært ved at komme i omdrejninger med 5 min her og 20 min der.

Nizzleroy

Well-known member
Oprettet
13 Maj 2019
Beskeder
1.401
Point
83
Vi bliver nok ikke enige :) Efter næsten 2 sæsoner i en klub uden at få andet end pokalkampe mod inferiøre hold synes jeg bare, at pilen peger i retning af at han ikke er god eller stabil nok.

Det kunne da være fedt hvis 1-2 af de nævnte spillere helt ud af det blå pludselig bare finder formen, men jeg anser det bare ikke for specielt sandsynligt.

Dichio

Well-known member
Oprettet
22 Juni 2019
Beskeder
3.973
Point
83
Gers har ikke været nogen god investering over 1½ år men har været klar her i foråret, og bliver heller nr 1 så længe Højer er her.

Synes det er umuligt at sige hvad Gers kan, men staben ser ham til træning og trods alt en spiller fra Rosenborg, holland og landsholdet. Jeg synes potentialet er der til at blive mindst på niveau med Højer. Og bør i hvert fald blive ca. 4-5 bedste venstreback i ligaen - om han bliver det og om han holder sig skadesfri må tiden vise.

Nu har vi investeret penge og uddannet på ham snart 2 år og han kender alt til klubben, synes vi skal profitere af det ved at beholde ham et år mere og se ham an, tænker han også gerne vil forlænge som tak, hvis vi vil det.

Det er kan også være han ikke lykkes, men så er det måske fordi hans unge konkurrent (vi finder til somme) har fået et gennembrud. Og går alt galt synes jeg Julle er en gennemsnitlig okay venstreback, der godt kunne spille på et midterhold eller lidt under.

Martinstranger

Administrator
Oprettet
13 Februar 2019
Beskeder
2.382
Point
83
Nøgternt baseret har du ret men vi skal tage med, at de har haft skader. Det er på den baggrund jeg syntes du bedømmer dem hårdt - for vi har nærmest ikke set dem. Jeg har ikke afskrevet dem helt endnu men de skal naturligvis steppe op og vise deres værd. Lad os se om de ikke er klar til slutspillet og der bliver behov for bredden.

Dichio

Well-known member
Oprettet
22 Juni 2019
Beskeder
3.973
Point
83
Gers har spillet 43 min og Milan 191 min - synes ærlig talt de er umuligt næsten at udtale sig om.
På den ene side rystende lidt. På den anden side har de trods alt på de få minutter vist de kan noget.
Kamil, PO, Jon og Links tvivlede mange også på så sent som i efteråret fx

Thomas K

Member
Oprettet
6 August 2019
Beskeder
33
Point
8
AGF har, meget flot, flyttet sig fra en 8-10 plads i ligaen, til noget der minder om en top 4. Økonomien har aldrig været bedre.

AGF har et hold der kan spille lige op med Brøndby, FCK og FCM - på grønsværen. Set over de sidste to sæsoner, så tegner der sig et billede af de 4 hold som en tydelig top 4. Sandsynligvis også noget der vil være gældende næste sæson.

AGF og Brøndby har unge hold, der kan vinde på dagen, og måske over en sæson, men nok vil være udfordret over tid. FCM og FCK derimod er sat op til, at vinde nu og her, altså hver søndag for en hver pris. Specielt FCK, men til dels FCM, skuffer for tiden. Deres trupper er dog sat op til, at være gode nu og her, og vinde nu og her. Det er typisk med spillere der er lidt ældre end Lindstrøm, Frendrup, Hausner og Grønbæk. Dermed er de også mere konstante over tid.

Jeg føler, at AGF har fået et kommercielt straffespark lige nu. Faktisk føler jeg lidt, at klubben står ved den skillevej de havde håber på, at stå ved når det nye stadion, og dermed større indtægter, stod klar.

Der er voldsom corona-krise, og markedet for spillere, specielt spillere over 25 år, er voldsomt presset. AGF er sikre, eller så sikre som man kan være, på at sælge spillere for fine millionbeløb de kommende sæsoner, f.eks. Hausner, Grønbæk og Links, så klubben kan håndtere relativt store afskrivninger over de kommende år. Ligeledes vil der være egenkapital nok, fra overskuddene de foregående år, til at håndtere større afskrivninger de næste 3-5 år. Man skal måske acceptere nogle år med underskud på 5-7 millioner, fordi man "æder" af overskuddene fra de forrige år. Samtidig med det, så slæber AGF ikke rigtig på nogle lange kontrakter på spillere de ikke kan sælge.

Jeg mener derfor, at AGF i dette vindue skal række ud efter noget mere - og mere end normalt. Ikke nødvendigvis noget mere end top 4, for det kan være svært, men række ud efter, at kunne blive mestre i en AaB-sæson. Samtidig skal der også i disse år skabes en naturlig afstand til hold som OB og AaB, samt Randers og FCN.

Jeg ville ikke blive overrasket, hvis flere dygtige spillere, på Superliga niveau, omkring 25-27 års alderen kan hentes gratis rundt omkring i f.eks. Holland, Belgien og Tyskland.

Derfor vil jeg heller ikke, have noget imod at gennemsnitsalderen bliver et par år højere i truppen.

Målmand
Jeg tror klubber vil strække sig meget langt for, at holde på Grabara. Stor transfer, og 50 procents videresalgsklausul. Jeg tror også, at han skuffede så tilpas meget i Huddersfield, at Liverpool i tror på ham, men jeg tror ikke AGF kan være med økonomisk trods alt.

Der er nogle interessante transfer-frie spillere der vil kunne lukke hullet på den korte (2-3 år) bane, og give f.eks. Daniel Gadegaard muligheden for, at spille sig tættere på førsteholdet. Bl.a. Kristoffer Nordfeldt, Orjan Nyland og Ethan Horvath. Der findes sikkert også reserver rundt omkring der kan hentes, hvis ikke gratis, så billigt - f.eks. Frederik Rønnow.

Jeg tror faktisk også, at William Eskelinen har så godt et navn i Svergie, at AGF kan få lidt for ham.

Forsvar
Nu bliver det sikkert lidt halv kontroversielt, men jeg synes klubben skal beholde Casper Højer kontrakten ud, så man kan komme godt fra land i den nye sæson. Der er et voldsomt skift i alder på de spillere der bliver solgt, for store beløb, rundt om i Europa. Derfor er en Sebastian Hausner, med den sæson han spiller lige pt og et U21 EM, et langt større salgsobjekt end Casper Højer. Klubben skal strække sig virkelig langt for, at sikre sig Kevin Diks, hvilket jeg ikke tror er umuligt.

Sebastain Hausner kan erstattes 1:1 på banen af en 25-27 årig spiller, der kan hentes billigt - men med en høj løn. Typer som Asger Sørensen, Sebastian Holmén, Joakim Nilsson m.fl. kunne sikkert hentes til AGF. Videresalgspotentialet er dog begrænset.

Hvis AGF kan have et forsvar bestående af Diks, Tingager, en ny stopper samt Højer, og dertil reserver som Munksgaard, Backman, Kristensen, Juelsgaard og Gersbach, så er vi godt på vej.

Midtbane
Jeg er overbevist om, at Bror Blume er på vej videre, og jeg er ligeledes overbevist om, at der pt bliver spekuleret på, om Albert Grønbæk er klar til en hel sæson, på et hold der muligvis spiller tre turneringer, som 8'er eller der skal hentes en erstatning.

Nicolai Poulsen, Patrick Olsen og til dels Albert Grønbæk er en stærk nok midtbane til, at spille os i toppen af ligaen igen næste år. Zach Duncan vist virkelig flotte glimt forrige sæson. Benjamin Hvidt har virkelig nogle begrænsninger når AGF spiller boldbesiddene, da hans åbenlyse styrke ligger i presspillet på et omstillingshold. Frederik Brandhof er købt til bredden.

Mit gæt er en 8'er ind istedet for Blume.

Kanterne
Jeg er overbevist om, at Jon Thorsteinsson har spillet færdig i AGF - desværre - efter denne sæson. Han vil blive voldsom eksponeret på det islandske landshold. Han har et voldsom potentiale, men mangler stadig lidt. Jeg er dog ikke i tvivl om, at han bliver solgt til sommer. Hvis han sælges beholder man naturligvis Gift Links, og Milan Jevtovic er der sikkert ikke et rigtig markedet for pt, så han bliver også. Spørgsmålet er som, om man tror nok på Arzani til, at hente ham permanent. Hvis der hentes en 8'er for Blume kan Grønbæk også lukket noget af hullet.

Jeg er dog også overbevist om, at såvel Jacob Nielsen (som fungerende sportsdirektør) som David Nielsen mener, at der er for få kanter i truppen, så hvis Jon Thorsteinsson sælges, så hentes der er virkelig god erstatning. Jeg tror endda det er dén plads, hvor man vil bruge flest penge på en erstatning. Tør man håbe på typer som Mikkel Duelund, Victor Jensen eller Mats Møller Daehli? Alternativt synes jeg Mads Frøkjær viser sig flot frem i OB til tider.

Mustapha Bundu bliver med stor sandsynlighed ikke hentet af FCK, han har skuffet og de kommer nok ikke i Champions League i denne sæson. Han kunne være en mulighed, men jeg tvivler.

Angreb
AGF har fået det samme problem som i Tottenham og Bayern München. Klubber hvor man spiller med én angriber, og hvor den angriber er så god, at det ikke rigtig giver mening at have en spiller der næste er på niveau. Søren Tengsted kan udfylde lidt af den rolle, alternativt en 32-34 årig spiller for en sæson, som man kan bruge i visse kampe.

Konklusion
Jeg synes at tiden er inde til, at AGF tager en kalkuleret risiko, og flytter truppens niveau. Det bliver på bekostning af gennemsnitsalderen. Man bør bruge ligeså mange penge på indkøb, som man man får i indtægter, og hente spillere der kan vinde her og nu, men så måske ikke kan sikre fremtidige transfer-indtægter.

Dine ulæste indlæg

Top Bottom