New posts
  • Synes du ikke der er nok debat om AGF på sitet, udover vores kamptråde?

    Opret en profil eller log ind med eksisterende bruger, så kan du tilgå den generelle debat om AGF og om stadionbyggeriet. Dette inkluderer også vores store transfertråde.

Transfervindue sommer 2021

Status
Not open for further replies.
Transfervindue sommer 2021
Yeps tror også man af den grund vil trække salgene til slutningen af vinduet.

Og måske vil man i det hele taget slanke truppen en smule, den har været meget bred her i foråret. Det er næppe nødvendigt at beholde både AA og MJ - når vi også har PM og ST ... 3 angribere er nok.

Vi har 2 keepere og en U19, selvom Kamil og TK smutter.

Buba erstattes af Backman. Anbo af Lassen. Bror af både Ducan tilbage og Brandhof. Måske frigiver det Albert og Brandhoff til at både at være central og 50% kant i fællesskab, så Arzani heller ikke behøves erstattes. I så fald har vi stadig 5-6 centralt og flere kanter: jon, gift, milan, Ihler (ST, AA/MJ).

I forsvaret har vi også uden Diks og Buba, 9 styk, da vi får Lassen tilbage og TK som har trænet med et år der i lære.

Synes bestemt godt vi kan være kræsne når der skal hentes talenter/profiler ind til holdet. Det skal virkelig være nogen der kan løfte holdet på kort eller langt sigt.


Kamil Grabara2021-06-30
Bubacarr Sanneh2021-06-30
Magnus Anbo2021-06-30
Kevin Diks2021-06-30
Bror Blume2021-06-30
Daniel Arzani2021-06-30
Mathias Jørgensen2021-06-30
Kasper T. Kristensen2021-12-31
Casper Højer Nielsen2021-12-31
Alexander Ammitzbøll2021-12-31
 
Grønbæk og Brandhof ville nok aldrig være på den centrale midtbane på samme tid, da Poulsen og Olsen virker til at sidde tungt på 2 af pladserne.

Og vi har aldrig mere end én regulær kant med på bænken, da besætninger der oftest hedder:
Målmand
Central forsvar
Back
Central midtbane
Central midtbane
Kant
Angriber

Det er derfor, at både Diks, Gersbach, Anbo, Lassen og Grønbæk i tidens løb er blevet skiftet ind sent i kampen på en kantposition = den regulære kantudskifter var allerede brugt.

Så hvis vi antager, at Grønbæk og Brandhof skiftevis starter på midten/bænken og derfor skiftevis er i spil til at være indskifter til en kantposition, behøver vi sådan set kun 3 regulære kanter: de 2 startere og kanten på bænken.

Det er naturligvis til den tynde side, så derfor burde der være en ekstra (4.) regulær kant, som må sidde over i den optimale kamptrup. Såfremt Tengstedt viser sig at være god nok, ville han være ideel som denne 4. kant, da han så ville kunne være reserve på både kant og angriberpositionen (efter Paddy og Ammitzbøll). Derudover vil der være et ungt talent i Ihler på spring.

Dette ville give en kantbesætning på:
Links
Thorsteinsson (sælges formentligt - 1 år tilbage til sommer - og skal derfor erstattes)
Jevtovic (som nævnt flere gange: ham hænger vi på - tak PC)
Tengstedt
Ihler

Hvor spillere som Grønbæk, Brandhof, Diks (såfremt han forlænges), Gersbach og Lassen alle ville kunne træde til i absolut nødstilfælde.

Hvis Thorsteinsson i dette scenarie skal erstattes, vil det give god mulighed for et alvorligt kvalitetsløft på kanten. Og så er spørgsmålet som, om man vælger den nemme løsning og erstatter ham med Arzani eller Jørgensen. Eller man vælger at se et helt andet sted hen og finde noget meget mere interessant.
 
Anyway, summa summarum: Mit ønske for den kommende sæson, hvor truppen et trimmet en lille smule, og vi har mere kvalitet og mindre kvantitet som nu.

NY MÅLMAND (Grabara, Hansen, en helt tredje)
Daniel Gadegaard
Asger Svendsen (rykkes op fra ungdomsholdet)

Kevin Diks (lejeaftale forlænges eller gøres permanent)
Mikkel Lassen

Sebastian Hausner (evt. sælges og erstattes af en profil som fx Sanneh)
Frederik Tingager
Jesper Juelsgaard
Thomas Thiesson Kristensen
Nicklas Backman

Alexander Gersbach
NY VB (Mads Valentin, Lukas Klitten???)
(Jesper Juelsgaard)

Nicolai Poulsen
Benjamin Hvidt
Zach Duncan
Patrick Olsen
Albert Grønbæk
Frederik Brandhof
Magnus Isager (rykkes op fra ungdomsholdet)

Gift Links
NY KANT (Arzani, Jørgensen, Lionel Messi???)
Milan Jevtovic
Søren Tengstedt
Frederik Ihler
(Albert Grønbæk)
(Frederik Brandhof)

Patrick Mortensen
Alexander Ammitzbøll
(Søren Tengstedt)

UD:
William Eskelinen (retur til Sverige for omkring 1 mio. kr.)
TK1 (gives gratis til Norge eller Sverige)
Casper Højer (sælges for omkring 5-7 mio. kr.)
Alexander Munksgaard (sælges til Viborg el. lign for 1 mio. kr.)
Magnus Anbo (kontrakt udløber) (Jeg er vild med ham, men tror desværre tiden er kørt.)
Thorsteinsson (sælges for 2-3 mio. euro)
 
Og vi har aldrig mere end én regulær kant med på bænken, da besætninger der oftest hedder:
Målmand
Central forsvar
Back
Central midtbane
Central midtbane
Kant
Angriber
I sidste sæson havde vi nu som regel to kanter på bænken - som også som regel blev skiftet ind. Vi havde Bundu, Ankersen, Jon og Links. I starten af sæsonen nåede vi at bruge Lunding i 3 kampe og under Bundu fravær fik Grønbæk også en del spilletid. Jeg er ret sikker på, at David meget gerne vil have to friske fløje at sætte ind i de sidste 15-20 min. Mens vi havde Helenius talte han vel både som central midtbane såvel som angriberindskiftning. Når han ikke erstattede PM, så var det som regel i stedet for Blume.
 
I sidste sæson havde vi nu som regel to kanter på bænken - som også som regel blev skiftet ind. Vi havde Bundu, Ankersen, Jon og Links. I starten af sæsonen nåede vi at bruge Lunding i 3 kampe og under Bundu fravær fik Grønbæk også en del spilletid. Jeg er ret sikker på, at David meget gerne vil have to friske fløje at sætte ind i de sidste 15-20 min. Mens vi havde Helenius talte han vel både som central midtbane såvel som angriberindskiftning. Når han ikke erstattede PM, så var det som regel i stedet for Blume.

Det kan godt ske, at jeg har fejlvurderet den normale bænk. Men...

For denne sæson hedder konstellationen med 2 eller flere kanter på bænken for de givne runder:
1. Jevtovic og Tengstedt på bænken (Grønbæk uden for truppen) = 4 kanter i truppen
2. Kaastrup og Tengstedt på bænken (Grønbæk startende på kanten) = 3 kanter + Grønbæk
3. Kaastrup og Tengstedt på bænken (Grønbæk startende på kanten) = 3 kanter + Grønbæk
5. Links, Jevtovic og Tengstedt på bænken (Grønbæk startende på kanten) = 4 kanter + Grønbæk
6. Links og Jevtovic på bænken (Grønbæk startende på kanten) = 3 kanter + Grønbæk
8. Jevtovic og Thorsteinsson på bænken (Grønbæk på kanten) = 3 kanter + Grønbæk
9. Jevtovic og Thorsteinsson på bænken (Grønbæk på kanten) = 3 kanter + Grønbæk
10. Jevtovic og Links på bænken (Grønbæk på kanten) = 3 kanter + Grønbæk
15. Arzani og Jevtovic på bænken = 4 kanter + Grønbæk
18. Jørgensen og Jevtovic på bænken = 4 kanter + Grønbæk

Så kun 4 gange i denne sæson har vi spillet med 4 kanter i truppen.
Og 10 gange har vi haft 2 kanter på bænken. I 7 af disse startede Grønbæk på kanten.

I alle de resterende 12 runder har vi kun haft 1 kant på bænken.

Der virker derfor til at være en tendens i denne sæson med 3 kantspillere (oftest Jon, Links og Jevtovic) samt 1 hybrid (Grønbæk).
Og det er jo ikke fordi, vi har manglet kantspillere. For vi valgte jo at udleje Kaastrup til Viborg, velvidende at Tengstedt var skadet, hvilket altså efterlod os med Jevtovic, Links og Thorsteinsson.
Her i foråret har tendensen været den samme: 1 kant og 1 hybrid på bænken, mens både Arzani og Jørgensen har været udenfor truppen.

Og når vi så samtidig henter Brandhof som en ny hybrid (og i øvrigt i den kommende sæson har en overflod af midtbanespillere i Olsen, Poulsen, Hvidt, Grønbæk, Duncan og Brandhof), virker det til, at fremtiden er en bænk med 1 kant og 1 hybrid. Ellers bliver det i hvert fald svært at holde en bænk med 6 potentielle startere tilfreds og kampklar.
 
Ja vi skifter som regel begge kanter, men årsagen til vi kun har haft en med i denne sæson, er jo nok den at Albert ses en smule som kant også, og at munks-diks finten, der sender Diks på kanten, uden at vi taber så meget på backen (når det medtænkes at Munks er frisk).

Den finte kan vi også lave næste sæson med albert og brandhof, og forhåbentlig også Diks ;)
og David har også gjort det en smule med ST og AA på kanten, men de er nu bedre centralt i banen især som 9er.

MJ synes jeg er oplagt som kant også - udover primær som 9er. Håber vi forløser ham og han bliver. Men tiden løber måske for stærkt for ham, da han også skal købes fri, måske vi kan leje ½ år mere? Tiden løber også for Arzani, men han er transferfri til sommer. Spændende type også. Og vi kan bare skrive 1 år med ham med option på yderligere, hvis han ikke når 100% form
 
Jeg håber virkelig også, at vi forløser Jørgensen. Ham kan jeg som type og person rigtig godt lide! Og jeg håber også, at vi forløser Arzani, for gør vi det, har vi en spiller, der helt sikkert er alt for god til ligaen. Det er dog bare risikabelt med ham, da han virker til at have et ret skrøbeligt helbred.

Men kan vi sælge Hausner for omkring 30 mio., Thorsteinsson for omkring 15 mio., Højer for omkring 5 mio. og få et sted mellem 1-3 mio. samlet for Eskelinen og Munksgaard, giver det transferindtægter på 52 mio. kr.

Så kan vi passende sprænge banken for en kant til i omegnen af 10-12 mio. kr., købe Diks fri for omkring 5 mio. kr., købe Sanneh fri for omkring 7 mio. kr og købe Jesper Hansen fri for omkring 1 mio. kr.

Det ville stadig give et transferoverskud på 25-30 mio. kr., hvilket ville være meget pænt i et corona-år.

Eller alternativt smide 15 mio. (eller noget i den stil for Grabara) og så have et transferoverskud på 10-15 mio. kr.

Selvom 15 mio. vil være et kæmpe spring fra vores tidligere transferrekord Dioh Williams (1,1 mio. euro), så ville jeg sagtens kunne leve med, at Grabara er transferrekord. Og han ville hurtigt kunne sælges videre igen med større fortjeneste.
 
Det er svært at sige hvad der skal til for at holde på Diks og Grabara, men det bliver næppe 5 mio for Diks eller 15 mio for Grabara der afgør sagen for Fiorentina eller Liverpool. Har de interesse i at holde på spillerne, så kommer vi ikke til at købe dem og i modsat fald er det nok ikke et par mio. fra eller til, som gør om de vil slippe dem til os.
 
Jeg synes al snakken om, at sælge Munksgaard - og endda erstatte ham med en uprøvet spiller - er forkert. Han er en ganske habil højreback i ligaen, og bedre end hvad der er i f.eks. AaB, OB, og Randers. Det er virkelig en god spiller som andetvalg.

Mht. investeringer så er jeg, som jeg også har nævnt i et tidligere oplæg, helt på linje med, at rækker ud efter noget i dette vindue - og dermed de kommende sæsoner. Jeg tror dog, at 1.5 millioner Euro er det maksimale vi kan betale i transfers. Det er cirka 10 millioner kroner, og dermed 2 millioner i afskrivninger årligt over kontraktperioden. De afskrivninger vil kunne dækkes af kommende salg af blandt andet Links og Grønbæk.

Jeg tror som sagt, at Thorsteinsson ryger og så tror jeg faktisk mere på Hausner bliver solgt end Højer, jeg tror ihvertfald ikke begge spillere forlader AGF, og vi dermed skal spille et helt nyt forsvar (inkl. målmand) sammen.

Af vores lejespillere, så er Diks nok den mest realistiske (af profilerne), hvor imod specielt Grabara nok har for stort et marked.
 
Jeg synes al snakken om, at sælge Munksgaard - og endda erstatte ham med en uprøvet spiller - er forkert. Han er en ganske habil højreback i ligaen, og bedre end hvad der er i f.eks. AaB, OB, og Randers. Det er virkelig en god spiller som andetvalg.
Enig. Men beslutningen/kalkylen hænger meget sammen med, at han netop er "andetvalg" bag en kvalitetsspiller som Diks. Så længe vi har Diks og Munksgaard er vi i min optik perfekt dækket ind på den plads. Højer+x er det samme på venstreback.

Beslutningen om at sælge Munksgaard eller f.eks. Gersbach handler om hvad der kan komme ind i stedet.
Hvis man kan sælges Munksgaard og have Diks permanent, så vil jeg hellere det, end at beholde Munksgaard og skulle af med Diks, forstås. Munksgaard er i min optik nemmere at erstatte end Diks.

Erstattes Diks af en ligeså god spiller, så er Munksgaard perfekt som rotation/alternativ.
 
Jeg er helt enig i, at Munksgaard er en kvalitetsspiller at have som back-up på højrebacken. Velsagtens bedre end noget andet, vi kunne få fat i.

Så når jeg foreslår at sælge ham, er præmissen først og fremmest, at vi kan hente Diks permanent. Dernæst, at jeg ikke ser Munksgaard være god nok til at være starter for os. Derimod ser jeg, Mikkel Lassen have potentialet til om en sådan eller 2 at kunne være god nok til at være starter. Og derfor vil jeg hellere have et fremadstormende talent på backen, som bliver kørt i stilling til at tage over, end jeg vil have en, der formentligt ikke blive bedre.

Spørgsmålet er også, om Munksgaard er tilfreds med at være backup. Det er i hvert fald tydeligt, at Diks er førstevalget. Og hvis vi mister Diks, må det vel næsten antages, at vi henter en ny HB af høj kvalitet.

Diks blev i min optik ikke hentet ind for at skabe konkurrence på højrebacken. Han blev hentet ind fordi, han var bedre end Munksgaard. Det samme med Grabara og Eskelinen.

Og når Munksgaard og Eskelinen én gang er blevet fundet for lette, så virker det usandsynligt, at de lige pludselig skulle blive gode nok i trænerteamets øjne.
 
Diks blev i min optik ikke hentet ind for at skabe konkurrence på højrebacken. Han blev hentet ind fordi, han var bedre end Munksgaard. Det samme med Grabara og Eskelinen.
Jeg er enig i, at det ikke bare var for "konkurrencen", men for at have bredde/alternativ, og for at kunne spille på flere måder lagt sammen med, at man forstærkede sig på posten med Diks.

Jeg synes ikke helt de to situationer kan sammenlignes, selvom de som udgangspunkt selvfølgelig kan det.
Men målmandsposten og alle andre positioner på banen er trods alt lidt forskelligt. Det er endda også noget andet med angriberposten også. Altså Munksgaard er en bedre backup/alternativ til Diks end der er alternativer til PM. Og Ekselinen er et bedre alternativ til Grabara end Ammitzbøl er til PM (vil jeg sige, i hvert fald på papiret).

Jeg synes vi skal have Diks+Munksgaard til alle pladser på holdet. Og så er der pladser hvor vi kan have lidt mere (hvor der er størst udskiftning ift udskiftninger/taktikker/slitage på truppen over en sæson).

Der er klubber der kører hele sæsoner uden en dyr og/eller god 2.målmand.
Der er klubber der kører hele sæsoner uden en dyr og/eller god 2.angriber i 1-angriber-system-klubber.

Men der er vel ingen som kører hele sæsoner uden et alternativ til backpladserne efter eget valg?
Når vi kan se på målmandsposten og angriberposten, så er det jo fordi de andre pladser allerede ER dækket ind.
Højer på venstreback med Juelsgård som backup mens Gersback var skadet, og i andre tider Thøgersen/andet som backup skal høre fortiden til, ligesom vi ikke skal nøjes med 1 god højreback.
 
Spørgsmålet er også, om Munksgaard er tilfreds med at være backup. Det er i hvert fald tydeligt, at Diks er førstevalget.
Tilsyneladende har andet valget spillet flere minutter i superligaen i denne sæson, end første valget ;)

Hvis jeg skal sætte det på spidsen, så er der ofte kort at devaluere Munksgaards rolle i truppen herinde. Jeg hæfter mig ved, han indtil videre har været med i 19 kampe denne sæson, hvoraf 12 har været fra start - han har spillet 1143 minutter, mod Kevin Diks 1099. I sidste sæson spillede han 33 kampe på et hold som fik bronze. Det kan vel ikke være helt skidt💪 Heller ikke selvom jeg anser Diks for en bedre fodboldspiller;)

Blot et indspark, inden vi får sendt Munksgaard helt ud af truppen. Står talentet klar i kulissen, så har vi umiddelbart ikke behov for alle tre. Men talentet har indtil videre kun fået 1 minut i superligaen - det tyder ikke på et nært forestående gennembrud men vi kan naturligvis håbe.
 
Håber vi kan fortsætte med den luksus det er at have ligaens måske bedste i Diks, og Munks der også er en top4 spiller - i hvert snuppet medalje med både lyngby og agf - samt i fcm dog som garderingsspiller.

Om mønter så kan bruges bedre er en anden sag. Et salg af Munks giver dog ikke fuld cach flow, da fcm har ejerandel i ham, og derfor egentlig fint bare at beholde ham, når de skal have videresalgssjov - med mindre det er en god stor transfer.

Endelig bruger vi jo meget Diks evner alle mulige steder også i løbet af en kamp, så der er det fint at kunne sætte en frisk munks ind.

Skulle en af dem ryge, er jeg tryg ved Lassen som sikkert kan træde i karakter, men kan også have godt at et år mere i lære, evt udlejet.
 
Skulle en af dem ryge, er jeg tryg ved Lassen som sikkert kan træde i karakter, men kan også have godt at et år mere i lære, evt udlejet.

Lad os håbe, at Skive kan blive oppe, så kan i så fald kan få en sæson mere hos dem. De er i hvert fald begyndt at få skrabet nogle point sammen, siden han er kommet... Det er dog nok ikke så meget på grund af ham, da han pt. står noteret for 4 minutters spilletid :LOL: (Men ok, han var angiveligt skadet, da han ankom, og først ved at være igang nu.)

Der er 10 kampe tilbage af 1. division, så forhåbentligt kan han nå at gøre det så godt, at et af topholdene (næste sæsons) kunne være interesseret i at leje ham.

Han kunne fx passende tage en sæson hos AC Horsens. Peter Nymann kan da ikke holde for evigt :rolleyes:
 
Jeg kan slet ikke se, hvorfor vi skulle sælge Munksgaard. Heller ikke (eller måske nærmere specielt ikke) hvis vi holder på Diks. Diks er vanvittig dygtig, men han har en lidt skrøbelig fysik og han kan bruges flere steder på banen. Som vi så senest mod Brøndby, kan vi sagtens spille kampe med både Diks og Munksgaard. Eneste grund til at sælge Munksgaard er, hvis vi ikke kan holde på Diks og vi i stedet henter en virkelig stærk ren højreback ind i stedet.
 
Som Ole kunne berette i FCN-kamptråden, så er rygtet om Casper Højer til Trabzonspor dukket op igen.

Her fra i sommers:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.


Oversat: "Trabzonspor interrupted the negotiations for Marlon and made a proposal to another left back, Casper Höjer Nielsen, from Arhaus, Denmark. The tricolor player is the Turks' plan B and despite having already agreed, he is on hold"

-----
Det var i august 2020 i forbindelse med Trabzonspors afgang af Marlon Xavier (han er der stadig). Han er der i øvrigt på leje, og har udløb til juni i år. Så hvis den rokade de ville lave i sommers så sker nu i stedet, så "passer pengene" ift deres kabale. Så må vi se om de rigtige penge passer også ift salget set fra vores synspunkt. Marlon er vurderet til ca 22 millioner kroner. Mon ikke vi kan få 5-10 millioner for Højer, selvom han kun har 6 mdr tilbage af kontrakten, og vi skal ud og spille europæisk, og kan presse dem lidt ift at vi ikke bare slipper for ingenting etc.
------

Det siger ikke noget om hvad vi så gør. Og det kan jo egentlig også "bare" være at deres interesse er blomstret op igen, eller at den aldrig har forladt dem. Men det betyder jo så bare ikke at Højer vil til klubben, at AGF vil lade ham tage afsted, eller at prisen er den rette selv hvis de/han vil.
 
Gode pointer Steen - og iøvrigt signer vi Diks, kan han som være solgt om et år igen, så god som han er.
 
Status
Not open for further replies.
Top