New posts
  • Synes du ikke der er nok debat om AGF på sitet, udover vores kamptråde?

    Opret en profil eller log ind med eksisterende bruger, så kan du tilgå den generelle debat om AGF og om stadionbyggeriet. Dette inkluderer også vores store transfertråde.

Transfervindue sommer 2021

Status
Not open for further replies.
Du mener KØBT!, ikke!? ;)
Nej solgte Munksgaard :D
Vi købte jo Diks i det scenarie. Og så kan vi hente Mikkel Lassen tilbage.

Men som hold står vi bedre med Munksgaard og Diks på samme tid, og det kan jo kun umiddelbart lade sig gøre fordi vi ikke har købt en spiller men lejet Diks, som jo ikke har kostet mange millioner.
 
Altså ift. Munksgaard og Lassen er mit scenarie jo drømmescenariet, hvor Lassen indfrier sit talent og ikke på noget tidspunkt falder igennem, når Diks skal have sine skade- og hvilepauser.

I den kolde og kyniske verden er Munksgaard selvfølgelig det sikre valg over Lassen. Der ved vi, hvad vi får.

Hvis man har 1000 kr., (Munks og Diks) er det så bedre at beholde de 1000 kr. og være glad for det man har? Eller at investere 200 kr. af dem, og så måske stå tilbage med 800 kr. (Lassen og Diks i dårlig scenarie), men måske ende med 1400 kr. (Lassen og Diks i godt scenarie).

Diks svarer til 700 kr., Munksgaard til 300 kr., dårlig Lassen til 100 kr., og god Lassen til 700 kr.
 
Altså ift. Munksgaard og Lassen er mit scenarie jo drømmescenariet, hvor Lassen indfrier sit talent og ikke på noget tidspunkt falder igennem, når Diks skal have sine skade- og hvilepauser.

I den kolde og kyniske verden er Munksgaard selvfølgelig det sikre valg over Lassen. Der ved vi, hvad vi får.

Hvis man har 1000 kr., (Munks og Diks) er det så bedre at beholde de 1000 kr. og være glad for det man har? Eller at investere 200 kr. af dem, og så måske stå tilbage med 800 kr. (Lassen og Diks i dårlig scenarie), men måske ende med 1400 kr. (Lassen og Diks i godt scenarie).

Diks svarer til 700 kr., Munksgaard til 300 kr., dårlig Lassen til 100 kr., og god Lassen til 700 kr.
Jeg er meget enig i, at Munksgaard er en spiller hvor man ved hvad man får. Og jeg vil ikke sige at han er for ringe til at spille på et AGF-hold i toppen. Men det er han i min optik fordi han er god når vi ikke har brug for den dynamik som kun Diks kan bringe frem i banen. Munksgaard er "god nok" når vi står lidt lavere. Og altså når vi nu gerne vil have bagkæden længere frem generelt når Hausner spiller, og vi vil have vores presspil til at starte højere oppe på banen, så er Diks bare bedre defensivt også, udover at jeg synes han er langt bedre offensivt også.

Men jeg synes nok bare ikke at vi ville stå bedre med Diks + Lassen end med Diks + Munksgaard. Og så er det jo et spørgsmål om økonomi ift om Diks kan forlænges, købes eller andet. Kan han ikke det, så er spørgsmålet om man vil forsøge at finde en spiller som supplerer Munksgaard som Diks gør, eller om man vil gå "talent"-vejen. Jeg ser os ikke gå en vej, hvor man kun har en god spiller og så et talent bag på andre pladser end PMs og måske på målmandsposten.

Det kampprogram vi skal igennem nu her, og det program der vil vente hvis vi kommer i europæisk gruppespil kræver jo netop et setup, hvor der roteres og alterneres mellem typer som Munksgaard/Diks på de pladser. Ligesom vi skal have spillere der kan spille 60/30 minutter på kanterne og andet.

Udfordringen er, at en spiller som Lassen måske bare ikke kan "indfri" talentet hvis han ikke får spilletid. Og spørgsmålet er "hvor langt" vi er ift den slags. Altså skal vi give tid til spillere som ikke er gode nok for at få dem til at blive det? Eller skal de være gode nok "af sig selv"?

Selv en spiller som Grønbæk har jo nydt godt af skader til Links og Jevtovic for at komme ind på holdet og vise sig frem. Det greb han chancen på. Og mon ikke Lassen skal vente på sin chance på samme vis der? Han er udlejet nu, men jeg vil da ikke mene vi er stærkt nok dækket ind med Lassen+Diks, såfremt vi skal i europæisk gruppespil. Og samtidig er det meget at have 3 højrebacks. Men Lassen kan spille CB, og Diks kan spille mange forskellige pladser. Så de er ikke alle 3 låst på højrebacken.

Hvis Diks ikke forlænger/kan købes, så tænker jeg vi skal/kan finde en spiller som kan spille både HB, CB og være fleksibel som Diks. Jeg tror netop man har luret med spillere som AJA, Juelsgård, Diks og andre gennem tiden, at de kan være meget værd ift bredden i truppen. Så gælder det bare om at niveauet skal være højt nok. Der haltede AJA, men til tider var han en af vores bedste, så var mere bundniveauet der var et problem.

Kunne Munksgaard spille midterforsvar var han mere "perfekt" for os synes jeg.
Og spørgsmålet er om han bliver mere værd automatisk for os, såfremt David vil forsøge sig med et 3-mandsforsvar i fremtiden. Who knows.
 
Ift TK til Sverige i dag, så opstår tanken:

1.
Enten forlænger vi med Grabara, og beholder Eskelinen, og så er Gadegaard den perfekte 3.keeper, mens Eskelinen også er en rigtig god 2.keeper, og Grabara lig med en af ligaens bedste keepere generelt.
Så altså med 1 afgang i TK = perfekt. (Måske dyrt ift at have både Grabara og Eskelinen, men sportslig rigtig flot)

2.
Hvis Grabara skal ud, og Eskelinen sælges, og vi henter en ny 1.keeper og forfremmer Gadegaard til 2.keeper, og evt. rykker en keeper op fra ungdom/henter en billig 3.keeper udefra, så snakker vi 3 keepere ud, og 2 keepere ind. Kan også være 3 ud og kun 1 ind, og så bare nøjes med 2 keepere, hvilket jeg sgu ikke er så bange for. Hvis uheldet skulle ske at begge to går i stykker, så må man rive en ungdomskeeper op/skrive med en uden kontrakt eller noget. Er det nogensinde sket i DK at både 1. og 2.keeper har været ude i en halvsæson uden mulighed for at hente en ny ind?

3.
Der findes også en mellemting, hvor Grabara forlænger, Eskelinen sælges, og Grabara rykker op/suppleres nedefra eller udefra ift 2./3.keeper-pladsen.

4.
Og så er der løsningen hvor vi siger farvel til Grabara, beholder Eskelinen, og så rykker Gadegaard op+suppleres nedefra/udefra ift 3.keeperpladsen.

5.
Og ja, så er der også løsningen hvor vi siger farvel til Grabara, beholder Eskelinen/Gadegaard, og "bare" erstatter Grabara (med Jesper Hansen/Rønnow eller lignende).


Det kan blive med kæmpe stor aktivitet, men jo faktisk også slutte med at Grabara bare byttes ud, eller at alt fortsætter som fra i dag uden TK.
 
TK "solgt" til Trelleborg FF https://www.agf.dk/nyheds-artikler/2021/marts/tk-skifter-til-trelleborgs-ff/

Det burde vel betyde at vi ved lidt om hvordan målmands situationen ser ud til næste sæson
One down........ ;)

Jeg syntes efterhånden vi er gode, til at sende de "tro soldater" videre. Det kan godt være de ikke har spillet mange kampe på førsteholdet eller været afgørende men de har tilsyneladende haft den rette indstilling og performet på det personlige plan. Jeg tror det er godt givet ud (y)
Held og lykke til TK - håber du brager igennem derovre og kan komme "hjem igen"💪
 
Last edited:
One down........

Jeg syntes efterhånden vi er gode, til at sende de "tro soldater" videre. Det kan godt være de ikke har spillet mange kampe på førsteholdet eller været afgørende men de har tilsyneladende haft den rette indstilling og performet på det personlige plan. Jeg tror det er godt givet ud (y)
Held og lykke til TK - håber du brager igennem derovre og kan komme "hjem igen"💪
Jeg bemærker også, at dem der kan komme videre, og som ikke står til at få spilletid på fast basis de får løbepas. Helenius, TK, Lunding, Kaastrup og flere.

Vi lader også Thøgersen skifte til lavere division i jagten på spilletid, og Lassen er udlejet, ligesom Gribenco etc blev det. Nogle kommer tilbage, andre forbliver ude, og får lov at smutte.

Anbo er måske næste i rækken.

Vi er nået dertil, hvor spillere som Grønbæk, Hausner etc skal ind og vise at de næsten er fuldt klar ved debut. De skal ikke ind og snuse, og have 5-7 minutter fra tid til anden som Hvidt og andre tidligere. Nej du skal spille hvis du er god nok, og grænsen for hvornår du er god nok har rykket sig. Til gengæld viser Grønbæk og Hausner også, ligesom Hvidt gjorde det i sidste sæson, at hvis du er god nok, så spiller du også, så længe der ikke er en bedre spiller foran dig.
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.


Well......
PC udtaler at N'Doye var tæt på AGF, og nu var HH også bare "tæt på".
Og så var vi tæt på en sportschef, som vi så måtte trække os fra.
Og resultaterne sejler.


Skal vi snart have lidt gode nyheder?
 
Hvor har PC udtalt noget med N’Doye til AGF? Den er gået min næse forbi...
Vist i Discovery's udsendelse hvor han interviewes om skiftet, starten, og afskeden med AGF etc.
Kender slet ikke kontekst på hvorfor han siger det og hvordan.
Men det er ikke særligt fedt at han sidder og fortæller om at AGF kunne have skrevet med det jeg synes er superligahistoriens bedste angriber, og så man valgte at lade Helenius tage til Silkeborg i stedet :D

Nuvel. Det er historie. Men han skal egentlig bare lukke røven omkring hvem AGF ikke formåede/valgte at hente. Det er da forretningshemmeligheder. PC selv forlangte at Discovery lagde slør på det navn, video af den angriber vi var lige ved at kunne hente under håb vs håbløshed under "for ikke at afsløre AGFs transferstrategi".....

Og nu sidder han så bare og afslører hvem vi var tæt på at hente efter en konkurrent sagde farvel til spilleren.
 
Hvis vi kigger lidt på mulige forstærkninger fra superligaen - så synes jeg kun nogle ganske springer i øjnene, og de er også oppe i alderen ift at få investeringen hjem igen. Så det ikke let for JN at finde nyt blod.

Vi skal naturligvis ikke sprænge banken for dem midt i 20erne, men en sum + videresalgssjov som PO transferen.
Håber dog vi finder nogen på 18-24 og investerer i dem istedet.

Naturligvis allerhelst sådan en som Wahid Faghir, hvis Vejle rykker ned og han ikke vil til udlandet endnu.

Mon ikke vi generelt skal til udlanet og finde nogen, eller nogle unge der skal kickstartes af danskere ude.


Men her nogle få emner - de eneste jeg ser et plus i (vi henter næppe i fcn, bif, fck og fcm)

Fossum udløb om 2 år - 25 til sommer
Hvis AaB vil nå at have en transfer for Fossum, synes jeg han er meget interessant til rette pris, og evt. udleje Hvidt og få ham tip-top stærk igen om et år. Bror har jeg afskrevet 100%, da vi med Brandhof allerede har 6 styk til de 3 pladser - plus Isager i transitionsgruppen og måske Anbo retur 1/9. Men scorer Bror 3 mål sidste 10 kampe, så giv ham et år mere og udlej Hvidt.

Rinne udløb om et år
Nu AaBs betrængte pengekasse skal have noget for ham. Jeg er frisk på både ham Jesper H også udløb 22, Kalle, Rønnow, Kamil, Joronen, Thomas fra SØE. Måske endda ham fra Horsens - ikke set ham nok. Men vildt CV han har. Selv AaBs reservekeeper synes jeg er vildt spændende. Men det er DGA nu også... Ekse kan jeg leve med, men ser hellere en ny og ham solgt eller udlejet et år mhp salg om et år.

Kamara 27 til sommer og udløb om et år
RFC skal have penge for ham nu. Han er ekstremt spændende som backup for PM især hvis han også kan spille kant. Synes dog en skadesfri MJ er mere interessant pga alder og potentiale. Alderen er lidt imod Kamara ift at få investeringen hjem igen. Men god sportslig værdi.

Allan Sousa 24½ til sommer og gratis
Oplagt hvis han vil indgå i at arbejde begge veje - og ikke har for gode tilbud fra udlandet. Og vil indordne sig under holdet.

Wrihgt - 23 til sommer - 2 år til udløb
SØE har krævet kassen, men han er også gået i stå (hvilket også er betænkeligt - er han så bedre end dem vi har som også bøvler med målformen). Og kun bevist sig flot i en ½ sæson. Men rykker de ud, så skal vi se på ham. Vil også være godt med mere fysik uden det koster på farten.

AK47
Iøvrigt rykker SØE ud, synes jeg også vi skal se om AK47 har en klausul om at smutte gratis eller næsten. På trods af alderen. Men han er ikke ældre end PM. Så jeg kunne godt fristes en smule til 2 år med ham i erkendelse af det kan blive svært at købe en ung. Men det er imod vores koncept og økonomi om at sælge spillere. Plus vil han være backup konkurrent? Kunne man se ham som angrber-kant-variant også? Igen vil hellere have en skadesfri MJ fx.

Vito - 29 til sommer og 2 år til udløb
Fed spiller der leverer godt, men desværre alderen imod sig, men har han en klausul der gør vi kan få ham til fornuftig pris kunne han godt være den rutinerede konkurrent til Albert folder sit talent fuldt ud. Synes Vito er en tand bedre end Bror og samme alder 29½, men lige den alder plejer vi ikke at købe ind på, når de står overfor deres måske sidste kontrakt år.

Venstreback
Med tanke på vensteback hvor vi har Højer på rampen, er det svært at se emner i DK. Ahlman der har udløb til jul har kvaliteterne, men også en ældre herre. Klitten er ung og gratis til sommer og interessant, men kun som backup for Gers i første omgang. Håber Malthe keder sig i New York og vil hjem.... det bliver nok noget helt 4.

Synes virkeligt det viser hvor svært det er for JN at finde forstærkninger... og Jon vi er efter og synes er halv udelig pt, er trods alt nr 15 på topscorerlisten side om side med profiler som: Sisto, Faghir, Dreyer, Hedlund.
Og kun et par mål efter Vito, Wright, Fossum, Sousa. Så det er maginaler...
 
Hvis vi kigger lidt på mulige forstærkninger fra superligaen - så synes jeg kun nogle ganske springer i øjnene, og de er også oppe i alderen ift at få investeringen hjem igen. Så det ikke let for JN at finde nyt blod.
Enten Silkeborg eller Esbjerg kommer ikke op - hvis Silkeborg ikke kommer op kunne Mattson være voldsomt interessant (sikkert også for de andre tophold).
Nogle emner du nævner er gode, men ikke de største holdspillere, hvilket er kriterie nr. 1 for at komme i betragtning (Wright, Souza). Egho har udløb til sommer og kunne også være interessant.
 
ja det er lidt et dilemma ift vores hold-koncept og at vi savner spillere der laver mål og afgør kampene.

Egho var jeg også vild med for et år siden, siden har haft en kæmpe bølgedal, hvor hele 2020 kun gav 3 mål og 2 assists

Men kommet fint igen, og samlet set har han scoret i hver 4. kamp for Randers inkl den store 2020-krise. Plus mange ass.

Kunne godt se ham som backup til PM fordi han er gratis.
 

Hvis han koster under 10 millioner, eller kan lejes i en hel sæson, så synes jeg sagtens AGF bør overveje om det er det rette. ISÆR hvis vi ikke har fået en ny sportschef inden sommer synes jeg 1 års leje er en god ide.
Han trænger til at finde sig selv igen, et sted hvor han ved han kan lykkes. Og vi ved hvad vi kan få ud af ham, såfremt vi investerer tid i ham til at finde sig selv. Sælges Thorsteinsson, og Links skal spille på venstre, med Bundu i højre, så er jeg sikker på vi bliver farligere end lige nu :D Men det kan jo sagtens gå galt med Bundu i AGF igen også. Meeeen, jeg tror nu på at det kan lykkes. Og altså siger man farvel til Arzani og får Bundu ind, så kan de færreste vel klage? Siger man farvel til Thorsteinsson og lejer Bundu, så vil det være en anden sag.

Vi kan jo sælge Thorteinsson og sige farvel til Arzani+MJ, og så hente Bundu+en anden kant+ny angriber.
Det er trods alt en rokade der kan slutte med at stille os en hel del bedre til næste sæson end det ser ud pt.
 
Hvis han koster under 10 millioner, eller kan lejes i en hel sæson, så synes jeg sagtens AGF bør overveje om det er det rette. ISÆR hvis vi ikke har fået en ny sportschef inden sommer synes jeg 1 års leje er en god ide.
Vi får ham næppe billigere end hvis vi køber ham til sommer. Det er en risikabel transfer, hvis vi giver 10 mio for ham, men omvendt havde vi jo kysset ja til en 5-årig forlængelse sidste år (uden et salg på 20 mio), og han kunne stadig have fået en nedtur. Men 10 mio er vel også bare et tilfældigt gæt?
 
Vi får ham næppe billigere end hvis vi køber ham til sommer. Det er en risikabel transfer, hvis vi giver 10 mio for ham, men omvendt havde vi jo kysset ja til en 5-årig forlængelse sidste år (uden et salg på 20 mio), og han kunne stadig have fået en nedtur. Men 10 mio er vel også bare et tilfældigt gæt?
Det var ikke et gæt på hvad han koster, men ment som i: kan man få ham til det, så finder jeg det fornuftigt.

Fik vi Bundu for 10 mio til sommer, så svarer det til at vi har udlejet ham et år og fået over 10 mio for det. Samtidig tror jeg godt man kan sælge ham for mindst 10 igen, såfremt man får gang i ham igen. Så kunne man tjene den difference.

Men det er ikke så realistisk at de vil sælge ham for 10 mio. og slet ikke pointen.
 
Det er altid svært at se med de priser der, men det er ofte set de ryger til et kæmpe spænd på mellem 1/4 og 2/3 af prisen og nogen gange endnu større spænd. Så hvem ved om Bundu ikke godt kan ende med salg for 7,5-12 mio? Interessen er en helt helt anden end for et år siden.

Buba kommer jo til at koste under en 1/10, måske de bare river de 60 mio over for at komme ud af den
 
Status
Not open for further replies.
Top