New posts
  • Synes du ikke der er nok debat om AGF på sitet, udover vores kamptråde?

    Opret en profil eller log ind med eksisterende bruger, så kan du tilgå den generelle debat om AGF og om stadionbyggeriet. Dette inkluderer også vores store transfertråde.

Transfervindue sommer 2021

Status
Not open for further replies.
Transfervindue sommer 2021
Men FCK sælger vel næppe Bundu til AGF, da de jo også er klar over at, der er risiko for, at han klarer sig meget bedre hos deres konkurrent.
 
Men FCK sælger vel næppe Bundu til AGF, da de jo også er klar over at, der er risiko for, at han klarer sig meget bedre hos deres konkurrent.

FCK har kun lejet Bundu af Anderlecht.
 
Hvis Bjørnebye ikke har et nr på Liverpool, så er den bedste danske keeper (undtagen en i Leicester) måske på salgsrampen her et år før udløb.

Ikke fedt at betale så meget for en 28-årig, men okay hvis længden er 5 år og han kan jo hende med at stå ca. 12 år i hvidt.

Løssl og Jesper H samt vores egen Kamil, Rinne og Kalle, Oliver (talentfuld) er nu også gode - det vrimler med gode keepere i DK. Selv Thomas SØE. Håndsæben i Bif også okay, men svingende. FCNs er også talentfuld. AaBs reservekeeper også.

Jeg bliver sgu skuffet hvis det ikke lykkes at hente en af dem - eller tilsvarende. Der skal investeres i vores sidste skanse har topkvalitet ligesom ham der putter den ind fra boksen, vores 9er.
.
 
En mulig transfer, relateret til Bjørnebye.
Christian Gytkjær...!
Har et år tilbage i serie-b-klubben, og var i Lesc Poznan før.
Virker til at vi måske kan være med, såfremt der satses på ham. Christian Gytkjær spillede i Rosenborg under Bjørnebye fra januar 2016 til januar 2017, og blev ligatopscorer i sæsonen. Han var i Haugesund før det.

Han bliver 31 her i maj, så minder lidt om PM ift tidspunktet i karrieren. Og landsholdspladsen får han nok ikke tilbage alligevel.
 
Transfermarkt er god til at have overblik over, hvilke spillere, der skifter klub og har kontraktudløb, men det er helt håbløst at bruge deres prissætning. Det har intet med virkeligheden at gøre.

Jeg anser så slet ikke Christian Gytkjær for at være relevant med mindre, at Patrick Mortensen forlader os. Vi er ikke i en situation, hvor vi skal have to meget ens, ældre og meget løntunge angribere i truppen.

Alternativet til Paddy skal være billigere, yngre, mere anderledes eller en blanding af de ting.
 
Vi er ikke i en situation, hvor vi skal have to meget ens, ældre og meget løntunge angribere i truppen.
Jeg synes til gengæld, at det er helt nødvendigt at vi har to meget stærke angribere. Men de behøver da ikke at være i 30'erne begge to.

Mikkel Bischoff er i øvrigt også ude med en analyse af AGFs tilstand, som er i den boldgade:


Jeg savner også noget mere bredde. Jeg oplever ikke, at AGF bliver bedre, når de skifter ind, og det er selv om, at der sidder nogle gode navne på bænken. Jeg synes, det var en stor fejl at lade Nicklas Helenius gå. AGF har helt klart mistet et offensivt våben efter hans afsked. Det kan godt være, at han selv ville væk, men AGF havde ham jo på kontrakt, så det skulle de have stillet sig i vejen for.
 
Jeg anser så slet ikke Christian Gytkjær for at være relevant med mindre, at Patrick Mortensen forlader os. Vi er ikke i en situation, hvor vi skal have to meget ens, ældre og meget løntunge angribere i truppen.

Alternativet til Paddy skal være billigere, yngre, mere anderledes eller en blanding af de ting.
Meget enig.

Jeg glemte at skrive, at jeg sagtens kunne se både PM, Blume, Højer og Jon ude af klubben til sommer.

Blume og Højer af mere åbenlyse årsager.
Jon har vel en naturlig kurve, hvor han har okay stats ift antal mål mm, men måske gerne vil prøve noget andet, og som anfører for Islands U21 (med scoringer) og deltagelse på deres A-landshold burde være en spiller som er på blokken et par steder derude.

PM har flere gange udtalt, at han blandt andet holder "dampen oppe" fordi han ikke ser sig selv som færdig med ambitionerne, og med det antal mål han har lavet, så burde han kunne tiltrække interesserede købere, som mangler netop ham i en sæson eller to. Jeg tror meget gerne AGF vil beholde ham, men samtidig er der en situation, hvor vi i AGF jo bare ikke kan tilbyde ham noget han ikke har prøvet før. Selv europæisk gruppespil hvis det lykkes har han jo prøvet i Sarpsborg08.

Jeg tror dog netop, at det europæiske gruppespil er det der kunne få både Jon, PM, Diks, og måske Grabara til at blive. Både fordi Diks og Grabaras klubber vil finde det som god udvikling for spilleren, og fordi de selv vil se det som et skridt op/fremad.

Og for PM, Jon og Højers vedkommende, så er det måske det der kan gøre at de gerne vil tage en sæson mere (måske med 1 til 1,5 års forlængelser med plan om salg næste sommer).
Blume med exit alligevel, simpelthen fordi han måske nok har udspillet sin rolle.

Men jeg synes det virker til, at både Blume, Jon og Højer har svært ved at spille på en måde, hvor de brænder fuldstændig igennem pt. Og jeg mistænker, at det er fordi de måske har et kvart ben ude af klubben allerede. Og hvis vi alligevel skal ud i en udskiftning af dele af stammen, så kan PM jo tænkes at mene at det kunne være oplagt for ham samtidig.

Jeg synes vi har dele af stammen på plads frem mod næste sæson alligevel. Den defensive stamme (centralt)
Vi har Tingager, Hausner i centerforsvaret, og PO/NP på midten.

Der kommer til at ske nogle ting på kanterne, og på back-pladerserne som udgangspunkt.
Der kan så ske noget på målmandsposten og angriber-posten også, såfremt både PM, Grabara og måske Eskelinen alle skal skiftes ud. At AGF skulle gøre Eskelinen til 1.keeper næste sæson igen ville ikke være vildt overraskende. At nogle af enten Højer, Diks, Grabara, PM, Jon og Blume er her næste år vil til gengæld heller ikke være overraskende.

Ift angriberposten isoleret, så tror jeg også vi skifter MJ ud med en anden i samme dur hvis PM spiller her. Og PM har jo trods alt kontrakt frem til sommeren 23, så altså 2 år endnu. Der skal komme et flot bud, såfremt han skal købes fri. Og det er nok der AGF og PM ikke helt er på samme side ift sommerens vindue, såfremt PM gerne vil afsted og prøve sig af mens han stadig er på toppen.
 
Jeg synes til gengæld, at det er helt nødvendigt at vi har to meget stærke angribere. Men de behøver da ikke at være i 30'erne begge to.

Mikkel Bischoff er i øvrigt også ude med en analyse af AGFs tilstand, som er i den boldgade:


Jeg er enig i, at vi skal have en stærkere reserve end Ammitzbøll eller i hvert fald en reserve som David har større tiltro til.

Jeg kan dog vitterligt ikke se logikken i, at AGF skal hente en angriber/targetman på 30+, der helt sikker vil være lønførende i klubben, når man i forvejen har Paddy. Paddy eller Gytkjær ville jo ikke kunne spille samtidigt andet end i de desperate slutminutter. Det ville selvfølgeligt være meget ambitiøst, men det er vel kun FCK og FCM, der har råd til så dyr og kortsigtet en strategi.

Mikkel Bischoffs og Morten Bruuns vurdering af Niclas Helenius giver jeg heller ikke meget for. Patrick Mortensen er første mand på holdkortet - og Helenius ville kun have spillet marginalt mere end Ammitzbøll har gjort. Effekten af Helenius ville derfor være meget begrænset. Det er en fejlagtig og populistisk vurdering forstærket af Helenius gode forår i 1.division og Bruuns enorme SIF-hjerte.

AGF har i den grad manglet kvalitet og konkurrence i bredden af truppen, men det er ikke Helenius vi mangler. Vi mangler primært kantspillere og midtbanespillere til at afløse/udfordre de startere, der har præsteret svagt i foråret eller hele sæsonen.
 
Mikkel Bischoffs og Morten Bruuns vurdering af Niclas Helenius giver jeg heller ikke meget for. Patrick Mortensen er første mand på holdkortet - og Helenius ville kun have spillet marginalt mere end Ammitzbøll har gjort. Effekten af Helenius ville derfor være meget begrænset. Det er en fejlagtig og populistisk vurdering forstærket af Helenius gode forår i 1.division og Bruuns enorme SIF-hjerte.
Lige den her er jeg enormt enig med Bischoff i. Jeg forstod slet heller ikke, at vi sendte Helenius videre. Dels gav han os i en række kampe et løft/tryk i de sidste 20 minutter af kampene og dels var han en brugbar erstatning, hvis PM blev skadet. Sådan en erstatning har vi ikke længere og det er egentlig bare en skade til PM vi mangler i øjeblikket, for at lukke og slukke sæsonen. Heldigvis kom vi med i top-6.

Så længe PM er så stabil som han er, så kan man sagtens mene, at vi ikke behøver at have en stærk erfaren backup, men reelt er det her en af de positioner hvor vi "snyder på vægten" for at kunne kalde os et tophold der konkurrerer med klubber som FCK og FCM.
 
MJ skulle jo ha' udfyldt den rolle, men han endte desværre ikke med at være spilleklar. Derudover så tror jeg at man havde store forhåbninger til at Ammitzbøl kom hjem med ny energi. Men ingen af de to "bets" er indtil nu gået hjem.
 
Lige den her er jeg enormt enig med Bischoff i. Jeg forstod slet heller ikke, at vi sendte Helenius videre. Dels gav han os i en række kampe et løft/tryk i de sidste 20 minutter af kampene og dels var han en brugbar erstatning, hvis PM blev skadet. Sådan en erstatning har vi ikke længere og det er egentlig bare en skade til PM vi mangler i øjeblikket, for at lukke og slukke sæsonen. Heldigvis kom vi med i top-6.

Så længe PM er så stabil som han er, så kan man sagtens mene, at vi ikke behøver at have en stærk erfaren backup, men reelt er det her en af de positioner hvor vi "snyder på vægten" for at kunne kalde os et tophold der konkurrerer med klubber som FCK og FCM.

AGF's presspil døde også helt i en lang række kampe, hvor vi skiftede Helenius ind. Det var et taktisk greb, der havde blandet succes. I forhold til kampene her i foråret er det virkeligt i få kampe, at Helenius ville kunne gøre en nævneværdig forskel i mine øjne. Det er ret beset meget få kampe, hvor vi entydigt har haft incitament til at satse med to tunge angribere.

Jeg er så helt enig angående risikoen for en skade til Paddy, men det er bare ikke et argument for, at fraværet af Helenius har betydning for vores problemer her i foråret. Paddy har lige netop ikke været skadet. Ergo er den del ikke en brugbar forklaring, som Bischoff kan benytte.

Jeg synes, at afgangen af Helenius gav god mening i vinters, da David i opstarten signalerede, at Ammitzbøll være en fin reserve på nogenlunde samme niveau som Helenius. Derudover er Ammitzbøll mere mobil end Helenius, hvorfor det taktisk kunne give holdet noget at spille med to angribere i visse situationer.
Det har de taktiske dispositioner i foråret så ikke vist - eller vi ved selvfølgeligt ikke om Helenius ville have spillet ligeså lidt, men vi kan i hvert fald blive enige om, at Ammitzbøll ikke er en spiller, som David udviser stor tillid til.

Uanset om den disposition så skyldes, at David overvurderede Ammitzbøll eller Ammitzbøll er faldet lidt i niveau siden vinteropstarten peger det i retning af, at der skal ske noget på den position til sommer. Det ændrer dog i mine øjne ikke på, at beslutningen så fornuftig ud i vinters og fraværet af Helenius har haft begrænset betydning for vores forår.
 
Jeg synes vi skal holde fast i den strategi AGF, fcn, bif og fcm har med en stamme af unge 19-24 årige tilsats nogle rutinerede 25+ til at afstive holdet med. Det skal være ledertyper, men vi har også ledertyper i 24 årige Diks og unge som Kamil og Haus.

Der skal vel være 2-4 ældre afstivere i start 11 og 2-3 afstivere ekstra som breddespillere ved skader til de rutinerede.

Synes vi har en god stamme med afstivere til start11 i de her 4-6 spillere: Ting, NP, PO og PM - Diks må genre købes og har også alder, power, evner, rutine til at høre til den gruppe. Haus som også snart - Stage var også en glimrende leder efter 30-40 kampe for os. Unge kan godt være ledertyper.

Ser gerne PM komme på eventyr, selvom han top2 klasse. Og selvom NP har top4 klasse, ser jeg gerne vi får en i top2 klasse. Måske NP kan komme derop? Men tænker ikke vi ville stå ringere ved at bytte dem med Wind og Onyeka, hvis det var muligt, og selvom vi mistede rutine. Modsat ville vi få ungdoms sult og fart i begge - og salgspoteniale.

Så tænker det er Bjørnebyes opgave at finde de næste Wind-Onyeka for de to - i U19 eller købe dem.

Ting bliver ikke solgt til sommer pga skade, men bliver værdifuld rutine i næste sæson, men kan han sælges til jul eller om 15 måneder, så super. Til den tid er Haus oppe på knap 100 kampes rutine og klar til at være generalen med en ung ved sin side. Leder evnerne har han naturligt. Og ellers har vi måske også Julle eller Backman i backup endnu ude på bænken.

Bliver Ting aldrig solgt, så beholder vi ham som styrmand og sælger Haus, og får en ny ung ind ved siden af Ting. Eller beholder bare begge, men Haus holder vi ikke på for altid.

Jeg kan også se Ting om fx to-tre år måske kan ende i en særdeles vigtig Julle-rolle som den rutinerede backup.

PO synes jeg vi skal bygge på næste 5 år med mindre der kommer så stort bud vi ikke kan sige nej, eller har fundet en playmaker der kan tage over, så ligger den jo også til højrebenet.

Men generelt skal vi have mindst en rutineret centralt på midtbanen og forsvaret (PO og Ting, senere Haus)
Evt. 1-2 ekstra som nu med NP og PM fordi de er pissegode - også for holdet.

Ankersen i FCM har sagt det meget præcist mht alder - man skal naturligvis ikke have en ældre ikke salgsbar spiller på sin bedste hylde som angriber. Så to-tre unge i konkurrence der evt. kan en af dem være en PM eller Helenius type i en Julle-rollle som backup.

Lige nu har vi julle, backman og milan som rutinerede backups - og antalsmæssigt er det okay. Måske lige til kanten behøver man ikke rutine, så men tiden skal Milan ud og vi skal have 4 unge kvalitetsspillere der. Hvoraf 2-3 af dem er sten sikre i at levere kvalitet og mål.
 
Last edited:
Jeg kunne godt tænke mig et realistisk bud på en reservespiller til 9'er positionen.

I mine øjne er det nødvendigt med:

1) En spiller, der er indforstået med begrænset spilletid - AGF spiller med én 9'er, og han er ligatopscorer og anfører. Det bliver indhop og pokalkampe i første sæson i hvert fald.

2) En spiller, der er skadesfri - det nytter ikke noget med en reserve, der så ikke er klar.

3) En spiller, der leverer i hvert fald 80-90 % af PMs niveau ift taktisk rolle i det opbyggende spil og ift målscoring

4) En spiller, der er til at betale.

Punkt 1) og punkt 4) udelukker unge, talentfulde navne. En god 9'er på 23 årkoster så meget, at han skal spille.
Punkt 2) udelukker en veterantype, der tager de sidste par sæsoner hjemme.

Dermed bliver den type spiller en lidt lunken leverpostejsspiller på 27-28-29 år, der ikke længere har u-udnyttet potentiale og kæmpe ambitioner, der kræver fast spilletid , men som er afklaret med sin rolle - og som scorer pænt. Jesper Lange var typen for 5 år siden.

Niklas Helenius var jo den spiller, der passede ind her - indtil han blev træt af bænken.
Så skal man jo kigge på typer som Mads Hvilsom i Hobro, AK i SJE, eller (gud forbyde det) Brock-Madsen i ACH. Det er altså ikke spillere, der får pulsen op.

Men når man ikke køber en spiller, der skal slå Paddy af holdkortet, så er det vel det niveau?
 
Mikkel B kan have ret, det var for tidligt at sælge Helenius - ham skulle vi have beholdt i guldkampen mindst til sommer (måske også til kontrakt udløb næste sommer), selvom vi fik tilført MJ, så kunne vi have set foran an om vi kunne undvære Helle hvis mj og aa slog til.

Men var nok for dyrt med 5 angribere i truppen: pm, helle, mj, aa og st.

Omvendt er det nu for tyndt når to er skadet og aa ikke helt har klassen endnu.

Helle ville jo også videre, men egentligt enig med Morten Bruun at de nok skulle have fastholdt helle var vigtig, men man ser tit klubberne lade spillerne gå der ikke er nok motiveret også for sammenholdet, fx som med junker og helle selvom de havde vigtige roller.

Jeg tror det er småpenge vi har sparet i løn og fået i transfer ift at have haft Helle om indskiftet sidste minutter af kampene, for slet ikke at tale om hvis PM var blevet skadet.

Nu må opgaven til sommer være for Bjørnebye at vurdere hvad der skal gøres, jeg synes vi skal have 2 klasse angribere og et-to talenter som minimum - gerne nogen af dem som også kan spille kant eller off 8er som fx ST og MJ kan - håber sidstnævnte kan blive skadesfri og vi kan udvikle ham, han er sikkert billig i løn og transfer nu. Potentialet er stor.

Med de to (MJ og ST - og skaderne i år) skal vi have to angribere mere som har klasse til at spille start11. Den ene gerne som kant. AA skal udlejes med mindre han brænder ligaen af i foråret eller sparker alt ind til træning og viser han er klar til start11 hvis pm er ude.

Kunne være fint at købe Stage tilbage bruge ham som 8er, og have ham som 4. angriber backup sammen med PM/eller den næste Wind, MJ og ST (ham hænger vi jo på 3 år mere).
 
Derimod er Mikkel B helt væk når han snakker manglende bredde generelt - det er pga 8 mand ude + nogle formkriser hos yderligere nogen, det kan man ikke have bredde til at stå yderligere imod end vi gør. Og vi har da stadig typer som milan eller jon på banken til kanterne, AA til 9er (men Helenius ville pynte på bænken), albert eller bror på bænken, Backman, buba og gers på bænken. Det er jo fint nok.
 
Det er muligt at vi har 5 angribere i truppen, men vi har kun en der holder niveau pt.
Helenius' rolle var jo heller ikke "bare" at komme ind som 2. angriber, men med ham i truppen kunne vi også have aflastet PM i det kampprogram vi er i. Han kunne gå ind i samme rolle, som en boldfast opspilstation og som en trussel i luften i feltet. MJ og AA er helt andre typer, hvilket kan være fint nok, men de vil også kræve at vi spiller på en anden måde.
 
Ja man må sige vi er MEGET heldige vi ikke har fået en skade til PM. Heldigvis tror jeg heller ikke han er en type der kræver aflastning. Næsten tværtimod det holder ham ekstra skarp.

Og vi har kun 4 - reelt kun 1,25 i PM og AA
MJ og ST har jo været helt væk.


Da vi var en del der i vinter synes det så fint nok ud, var det også med tanke på at alle 4 var klar og AA kunne tage et lille step op.
 
Status
Not open for further replies.
Top