New posts
  • Synes du ikke der er nok debat om AGF på sitet, udover vores kamptråde?

    Opret en profil eller log ind med eksisterende bruger, så kan du tilgå den generelle debat om AGF og om stadionbyggeriet. Dette inkluderer også vores store transfertråde.

Transfervindue sommer 2021

Status
Not open for further replies.
Transfervindue sommer 2021
Jeg har ikke noget imod at vi henter en 20-årig med U-21 landskampe og lidt erfaring med superligaen. Jeg er bare i tvivl om vi er godt nok dækket ind med Gersbach og ham. Giver det os nok topniveau her og nu? Men Klitten skal da ikke bare forvente, at AGF eller FCM bare sætter ham ind i starteren fra den kommende sæson.
 
Intet er let i fodbold man må foretage nogle valg og se. Det vil være fedest at hente en super stærk venstreback men hvis Gers er skadesfri bør han med sit CV være perfekte afløser omend lidt anden type men vil passe fint ind i stilen. Så er det vel perfekt med en ung talentfuld der kan blive lige så god og har kortere vej til kampe her end i AaB og fcm. Plus vi har Julle, som også kan komme til overs i sidste kontrakt år, hvor han er en af 5 i midten med ting, haus, backman, TK2 og julle selv.

Og en gratis klitten og næppe løntung, så kan vi allokere midler til
- en ny 9er/MJ
- Diks
- Kamil
- en ny kant/Arzani
- og vb for højer

Der sker i hvert fald bruges store penge på alle 5 positioner.
Og alle skal være start11 klar (med mindre Gers er)

men mon ikke der også står andre emner en klitten på listen ;)
 
Jeg kan godt se fornuften i det. Og jeg vil hellere have to gode backs der presser hinanden hårdt til træning end en virkeligt god back med en dårlig backup.
 
Mht AA - så har han faktisk et mål snit på 170 min i sin gode sæson, siden fået 150 min indhop på 2 år (227 ialt)
Uhre har på 142 min. PM 153 inkl straffe

Helenius 3 mål og målsnit på 308 min

AA scorede også i træningskampene og 1 pokalmål. (var vild på U19). Så egentlig kan man sige ikke har fået chancen og grebet den pr minut ift stats. Også bedre end Helenis, som dog fylder mere, men ikke truer bagrum med fart som AA. Han har udløb til Jul, jeg gad god set ham blive forlænget yderligere et år, ialt 1½ og udlejet et år i superligaen eller norske liga og se ham lave stats der som virker

For i Norge blev det 4mål i 1372 min = 343 min. For lidt. Alt for lidt. Hvis han ellers har spillet 9er.
Det er sidste udkald... men kan også blive ophævet til sommer som jeg ser det, eller være backup til kontraktudløb.
 
Stig Inge Bjørnebye får en travl sommer!

Med den nye sportschef på plads er det ved at være på tide at kigge frem mod sommerens vindue. Jeg tror at det godt kan gå hen at blive en travl sommer.

Målmand:
På målmandsposten har vi Grabara, hvis lejekontrakt udløber, mens vi har sent TK af sted. Det betyder, at vi til sommer kun har to målmænd på kontrakt, Eske og Gadegaard. Det er i hvert fald en for lidt, så vi skal hente en ind her. Et andet spørgsmål der rejser sig er om man fortsat har tillid til Eske. Hvis svaret er nej, og man sender ham af sted i stedet, skal vi ud og finde 2 spillere til positionen.

Jeg håber, at det kan lykkes enten at hente Grabara permanet eller evt. forlænge hans lejeophold endnu et år. Hvis det er planen kan vi håbe, at vores nye sportschef fortsat har gode forbindelser til Liverpool, så det ikke behøver trække ud til sidst i vinduet, da det nok ikke er den vigtigste case at få lukket for Liverpool til sommer.
Hvis det ikke lykkes med Grabara, er Jesper Hansen vel et bud på en kvalitetsspiller, der nok har et par gode sæsoner tilbage i sig. Et andet (vildt og måske urealistisk?) bud kunne være at hente Rønnow hjem til Danmark.

Højre back:
På højre back udløber Kevin Diks lejekontrakt også. Jeg håber man vil gøre, hvad man kan for at tilknytte ham permanent, da jeg ser ham som en klassespiller, der klart forstærker holdet. Hvis det ikke lykkes er jeg spændt på om man vurdere at Munksgaard, Anbo og Lassen kan løfte opgaven, eller om man henter en ny, der skal kæmpe med Munksgaard om pladsen. Her kunne f.eks. Tobias Mølgaard være et bud.

Venstre back:
Med et halvt år tilbage af kontrakten må vi efterhånden sande, at Højer er ved er være fortid. Det betyder, at der helt sikkert skal ske noget her. I hvert fald senest til vinter, hvis han bliver kontrakten ud. Vil man hente en etableret profil, der direkte kan overtage, eller har man tiltro til Gersbach og henter en talentfuld spiller han kan kæmpe om pladsen med? Et bud på det første kunne f.eks. være Jonas Knudsen eller Birk Risa fra Norge (som BIF tidligere har været meldt interesseret i), mens et bud på en yngre talentfuld spiller kan være f.eks. Lukas Klitten (med kontraktudløb) eller Nikolas Dyhr.

Midterforsvaret:
Med forlængelser med Tingager og Hausner bør vi have dem vi skal have, med Julle og Backman som gode back-ups og en TK, der er meget talentfuld og kan presse sig på. En god u21-slutrunde kan dog måske bringe interesse for Hausner og med en skadet Tingager og to back-ups der ikke er helt unge mere, kan det dog være en position, hvor der sker noget. Det er dog ikke den mest oplagte og med potentiel stor udskiftning andre steder, bør man stille sig tilfreds med hvad vi har her.

Central midtbane:
På den centrale midtbane ser det efterhånden ud til Blume forlade klubben, mens Brandhof kommer den anden vej. Spørgsmålet må her være om man vurdere, at Brandhof allerede er superliga klar, eller om man skal hente en decideret erstatning for Blume, og så lade Brandhof og Grønbæk presse sig på ude fra. Et andet spørgsmål må være om vi er dækket godt nok ind på 6'eren. Lige nu synes jeg, man ser, at vi har store problemer på den position, når Poulsen er ude. Skal man hente en her, eller tror man på, at Zach kan løfte den opgave, når han kommer tilbage?

Kanterne:
På kanterne mener jeg, at vi bør hente minimum en ekstra spiller ind. Gerne en lidt anden type, som kan true i dybden og strække modstanderens hold. Jon spillede en fin u21-slutrunde for Island og er en del af deres A-landshold. Det kunne være der kom bud efter ham, hvilket må betyde, at vi skal ud og hente endnu en ekstra kantspiller.
På denne position har vi to lejespillere i Arzani og Jørgensen. Det bliver spændende, hvad der skal ske med dem. De har endnu ikke haft muligheden for at vise sig frem, men er oplagt to talentfulde spillere. Jeg har dog svært ved at se, at vi kommer til at tilknytte dem permanent.

Angriber:
Vi har en af ligaens bedste boksangribere, så spørgsmålet her må være om man stoler nok på at Ammitzbøll kan udfylde rollen som reserve/joker. Det er muligvis naivt at tro, at han kan udfylde den rolle alene, så vi bør nok være på jagt efter en ekstra spiller her. Det kunne både være en ung talentfuld spiller eller en rutineret målræv. Alternativt kan man vurdere, at Ihler og Tengstedt kan udfylde den rolle. Jeg hælder dog til, at vi henter en rutineret angriber, ala AK, Helenius, Ronnie S, Egho (med udløb til sommer) osv. Ikke nødvendigvis lige dem, men en rutineret angriber, der har vist han kan score mål.
 
Mht AA - så har han faktisk et mål snit på 170 min i sin gode sæson, siden fået 150 min indhop på 2 år (227 ialt)
Uhre har på 142 min. PM 153 inkl straffe

Helenius 3 mål og målsnit på 308 min

AA scorede også i træningskampene og 1 pokalmål. (var vild på U19). Så egentlig kan man sige ikke har fået chancen og grebet den pr minut ift stats. Også bedre end Helenis, som dog fylder mere, men ikke truer bagrum med fart som AA. Han har udløb til Jul, jeg gad god set ham blive forlænget yderligere et år, ialt 1½ og udlejet et år i superligaen eller norske liga og se ham lave stats der som virker

For i Norge blev det 4mål i 1372 min = 343 min. For lidt. Alt for lidt. Hvis han ellers har spillet 9er.
Det er sidste udkald... men kan også blive ophævet til sommer som jeg ser det, eller være backup til kontraktudløb.
Du kan ikke sammenligne målsnit for unge talenter med ditto for etablerede spillere.

der er en tommelfingerregel om, at de først skal have spillet 100 kampe, før de er på plads som angribere.
 
Ja. Synes nu personligt 25-50 er nok for at der tegner sig et billede, men kræver naturligvis at det er med 60-90 min.

Ja jeg er faktisk også meget imponeret over AA er kommet så godt fra land, men igen som du siger antallet af kampe gør også statistikken usikker både for AA og faktisk også Helenius.
 
Nå men der skal et kæmpe arbejde til og umiddelbart ser det sådan ud for mig.

Ud med:
Jevtovic
Blume
Sanneh
MJ
Arzani
Ammitzbøll på udleje
Hvidt på udleje

Ind med:
Diks på en ny aftale, ellers en ny højre back
Grabara hvis han er næsten gratis. Ellers en ny målmand
Ny venstre back hvis Højer sælges
Ny midbanespiller med kreativitet og fart
2 nye fløje, hvoraf den ene har kvalitet til at gå direkte i startopstillingen
Ny angriber der giver decideret konkurrence til PM

Generelt skal hele truppen løftes med fart og teknik.

Derudover skal vi have fundet en taktisk dygtig assistent til DN. Der er nok at gå i gang med.
 
Nå men der skal et kæmpe arbejde til og umiddelbart ser det sådan ud for mig.

Ud med:
Jevtovic
Blume
Sanneh
MJ
Arzani
Ammitzbøll på udleje
Hvidt på udleje

Ind med:
Diks på en ny aftale, ellers en ny højre back
Grabara hvis han er næsten gratis. Ellers en ny målmand
Ny venstre back hvis Højer sælges
Ny midbanespiller med kreativitet og fart
2 nye fløje, hvoraf den ene har kvalitet til at gå direkte i startopstillingen
Ny angriber der giver decideret konkurrence til PM

Generelt skal hele truppen løftes med fart og teknik.

Derudover skal vi have fundet en taktisk dygtig assistent til DN. Der er nok at gå i gang med.
Hvidt skal ingen steder. Han har slået Blume og Grønbæk af lige nu...
 
Hvidt skal ingen steder. Han har slået Blume og Grønbæk af lige nu...
Enig. Han var også rigtigt, rigtigt god sidste forår. Har haft et dyk, men virker til at være på vej op igen. Og vi har brug for kontinuitet i truppen. Så dur det altså ikke at skifte halvdelen ud fordi de har haft en dårlig halvsæson (især ikke unge spillere).

Men der skal da forstærkninger til. Især på kanterne. Håber bare det deciderede profiler og ikke "bare" solide superligaspillere.
 
Jeg kan ikke forstå, at man man kan argumentere for Matthias Jørgensen skal ud. Han skal have en chance mere. Han er et af de største offensive talenter i sin årgang.

Hvis man kan leje ham frem til nytår med en frikøbsklausul, så skal man da netop gøre det.
 
Grunden til at jeg synes Hvidt skal ud er, at jeg har svært ved at se hans forcer. Han er relativt langsom, ikke specielt teknisk dygtig og bidrager ikke med noget særligt blik. Jeg vil have hævet barren teknisk, og så tror jeg bare, at Hvidt vil have bedre af en sæson med fast spilletid i stedet for at være 4-5 valg her. Ud over mit krav til en ny profil får vi jo også Brandthof (som det ikke er sikkert er bedre end Hvidt). Jeg har ikke afskrevet Hvidt, men han skal tage et stort skridt næste år, og det gør han ikke som reserve.

Jeg har taget udgangspunkt i at MJ skal koste 5 mio. Og det skal han ikke, En forlængelse af lejeaftalen kan være en mulighed, eller en fri transfer, men som jeg har nævnt før, så skal det ikke være på bekostning af en decideret forstærkning. Og jeg ved ikke om man stadig kan betegne ham som et af de største offensive talenter i sin årgang længere. Han er jo nærmest faldet af kloden siden han forlod OB.
 
Grunden til at jeg synes Hvidt skal ud er, at jeg har svært ved at se hans forcer. Han er relativt langsom, ikke specielt teknisk dygtig og bidrager ikke med noget særligt blik. Jeg vil have hævet barren teknisk, og så tror jeg bare, at Hvidt vil have bedre af en sæson med fast spilletid i stedet for at være 4-5 valg her. Ud over mit krav til en ny profil får vi jo også Brandthof (som det ikke er sikkert er bedre end Hvidt). Jeg har ikke afskrevet Hvidt, men han skal tage et stort skridt næste år, og det gør han ikke som reserve.

Jeg har taget udgangspunkt i at MJ skal koste 5 mio. Og det skal han ikke, En forlængelse af lejeaftalen kan være en mulighed, eller en fri transfer, men som jeg har nævnt før, så skal det ikke være på bekostning af en decideret forstærkning. Og jeg ved ikke om man stadig kan betegne ham som et af de største offensive talenter i sin årgang længere. Han er jo nærmest faldet af kloden siden han forlod OB.
Er langt fra enig med dig ift. Hvidt. Jeg synes han er den bedste presspiller blandt vores midtbanespillere, duelstærk, teknisk god (når han har selvtillid og er i kampform) og har et godt overblik ift. til at holde flow i spillet. Hans primære mangel er fart - faktisk er det en decideret hæmsko for ham - og så bliver han nok aldrig en målsluger.

Men han er en glimrende superligaspiller og kan sagtens udvikle sig mere. Og erfaring kan hjælpe rigtigt meget ift. den manglende fart. Nicolai Poulsen er jo nok ikke hurtigere end Hvidt, men bare bedre til at placere sig pga. hans rutine.

Så Hvidt falder i den gruppe af spillere jeg mener er rigtigt gode at have i truppen. Han er nok ikke starter/profil-materiale endnu, men giv ham 50 superligakampe mere og så begynder han nok at være det. Og så er han i øvrigt den spiller i truppen der er mest oplagt som afløser for NP, når han lige får lidt mere erfaring.
 
Hvidt skal ingen steder. Han har slået Blume og Grønbæk af lige nu...
Enig. Og med tanke på, hvor lidt jeg synes han gør en stor positiv forskel, så synes jeg behovet er stort for at få en stor profil ind på den plads de spiller. Duncan er den perfekte gardering til NP når han ellers er skadesfri.
Men Blume skal jo nok ud, og Brandhof er en anden type, og Grønbæk er der ikke endnu, hvor man kan sætte ham fra start 10 kampe i træk og regne med at han leverer på det niveau man håber på kontinuerligt.
 
Jeg er da helt med på at forlænge MJs leje i et halvt år (hvis han ellers er fri for skader til sommer), men det virkelig svært at se at vi skulle købe ham her og nu. Hvis New York bare helt opgiver ham nu og giver ham til os til spotpris (1-2 mio), så kan jeg også godt gå med til at købe ham ud fra den alder han har og de evner han tidligere har vist at han besidder.

Hvis Duncan er tilbage fra starten af næste sæson og Brandhof holder niveau, så tror jeg at udleje af Hvidt i en sæson i 1. division kunne være en fin ting for at give ham noget selvtillid og helt enkelt bare noget kontinuerlig spilletid i en periode. Håbet skulle jo være, at han udvikler sig til at blive en fast starter for os i superligaen. Måske kunne Viborg endda være interesseret i en 1-årig deal, nu hvor de sikkert rykker op og de mister Brandhof.
 
Enig med fsc - synes netop vi skal udnytte kamil og MJs formnedgang til at leje eller købe dem på brandudsalg eller gratis.

Kan vi få Buba gratis eller for et symbolsk beløb på et par mio, synes vi skal gøre det samme der og overveje nøje om vi måske kan få brug for 6 forsvarere. TK2 er ung, Backman er en deltidsspiller. Ting har bøvlet. Måske kommer der bud på Haus vi ikke kan sige nej til. Eller Julle skal måske bruge energi sit sidste kontrakt år som venstreback-backup. Eller måske udlejes et år på eksotisk eventyr eller noget. Eller kan Backman laves til en spillende assistent, han har i hvert fald menneskelige kvaliteter på højt plan.

Diks er en no-brainer, det er bare op til ham og Fiorentina. Arzani kender jeg ikke meget til, men landshold og City, og det jeg har set ser godt ud, måske vi kan snuppe 6-12måneder mere på præstationsbetinget kontrakt.

1-2-3 nye kanter?
Uanset om han bliver som nr 5 i truppen til kanten så tænker jeg også at vi skal have mindst en kant som leverer på højt plan. Bundu på brandudsalg kunne være fedt, men der er vel også andre. Så må Jon og Gift genfinde formen og vise hvem af de to der tager den anden plads.

Iøvrigt synes jeg man skal lave en 2 årig forlængelse med Jon nu i downperioden, så den løber til 2024. Vil han ikke det, synes jeg vi skal tage den transfer og videresalgssjov vi kan få NU, og hente to nye kanter ind.

Håber der kan komme træningskampe igen så Milan kan komme i form, kan vi gratis rive kontrakten i stykker så fint.

Det kan godt være vi har en kant for meget en overgang så, en mon ikke vi kan sælge eller udleje en af dem til september, hvis Arzani fx brænder igennem.

Kanter:
bundu/ny
Jon/ny
Gift
Milan i form og levere/ny

backups Arzani? (ihler, st?, albert, brandhoff, mj?) - så tænker jeg vi har masser at skyde med der

Udleje muligheder
AA udleje, evt. også ST for at få ham i gear igen efter et år uden fodbold. Det samme kan blive nødvendig med Zach måske efter 15 måneder uden kampe (kan åbne for et år mere til Bror hvis han laver 2-3 mål i restprogram og spiller som sidste år).

Hvidt synes jeg også er på vej tilbage og tror på ham, men kunne se ham et år på leje i en superligaklub eller Norge for at udvikle sig yderligere ved at spille 90 min hver uge, med den klausul at bruger de ham ikke skal de betale ekstra for at leje ham.

Lassen synes jeg også skal lejes ud næste år. Kun aktuel hvis det ender med Munks og Lassen/Anbo.Det håber jeg ikke.

Anbo får vi tilbage til 1/9 og kan måske indgå som 6. mand til central midt, hvis en af dem udlejes, også fordi vi kan bruge ham på begge backs og kanter så en super nr 22 at have i truppen. Er vi dækket ind med diks, munks og 6 centralt kan Anbo udlejes 6-12 måneder mere.

Antalsmæssigt er vi super dækket med po, np, albert, brandhof, hvidt, zach


Angribere 3-4 styk:
PM og en ung a la MJ der kan noget andet med fart, med tiden kan slå PM af.

Et sikkert kort a la AK7 eller en som Helenius, der vil tage chancen og se hvor langt det rækker. Eller et ungt talent.

Evt. AA eller ST som 4. angriber. Ellers har vi også Ihler der bliver senior til sommer.
 
Last edited:
Men er det ikke en højreback de mangler - en som brandhofs spiller pt? Har ikke fulgt 100% med. Måske de kan bruge Anbo eller Lassen til konkurrencen der ville være perfekt hvis de kunne snuse til superligaen oftere, men 1 div fast vil også være et fint step et år.
 
Ser en udfordring i følgende:

Der er 3 kategorier af behov for udskiftning.
1. Dem der ikke er gode nok, og skal skiftes ud.
2. Dem der er gode, men vil videre.
3. Dem der ikke er gode nok, men som ikke kan udskiftes.

1 og 3 hænger naturligvis sammen. Men kan man komme af med Jevtovic, såfremt han er et eksempel på denne kategori?
Der er spillere som ikke er gode nok, eller bare ikke har vist nok, som er lette at komme af med. Spillere som Arzani, MJ og Sanneh har jo af den ene eller anden grund ikke vist nok. Hvis man vil af med dem, og udskifte dem, så er det lettere.

Kategori 2 betyder bare for mig, at det antal af udskiftninger der kan blive aktuelt, kan blive så stort, at det hele ikke lader sig gøre på en gang. Spillere som Højer og Jon, måske Diks/Grabara, og endda PM? Hvis dem der er gode nok til at blive, og være en del af det nye hold også smutter, og de nye der kommer ind kommer ind i en gruppe af spillere der også er nye, så er der MEGET der skal bygges/spilles sammen på en gang.

Eskelinen var god nok til at være reserve, og man fik Grabara ind. Ser man det samme med Links? Altså at Links er god nok til at være reserve, og man henter en profil ind foran ham/som konkurrent?
Hvis Jon vil væk skal man så allerede der hente 2 kanter, og måske også erstatte Jevtovic, og måske også Arzani.. Altså vi kan jo ikke hente 4 kanter på en gang.

Jeg tror vi ser en sommer, hvor nogle ryger ud, nogle ind, og så en udskiftning igen til vinter, hvor vi først i foråret ser tegningen af det hold, som skal spille med om metal i 22/23. Jeg har lige nu svært ved at se, at vi kan lave så mange udskiftninger på en gang til sommer, og så ramme den helt rigtige balance med det samme, og se resultater med det samme.

Min forhåbning for næste sæson er, at vi sniger os med i top 6, efter at have hentet et par stykker til vinter også, og så bliver bedre og bedre, og ser os slutte godt af i et medaljespil, hvor vi skal ind i næste sommers transfervindue hvor vi skal optimere/fintune den trup, som fra efteråret 22 skal være klar til 1-2 sæsoner, hvor der skal landes medaljer igen.

Er det ikke en naturlig bølgegang for et hold i opbygning/udvikling, at der kommer udsving, og at man skal 3 skridt frem, 2 tilbage, og så 1 skridt frem igen. Altså og det er vel når det går godt. Vi skal forhåbenligt ikke tilbage til lige netop at glippe top 6. Men hvis vi kan komme med i top 6, så vil der altid være noget at bygge på økonomisk, og spillerne bliver udfordret mod bedre modstandere etc etc.
 
Kan vi få Buba gratis eller for et symbolsk beløb på et par mio, synes vi skal gøre det samme der
Grunden til at jeg skriver Sanneh ud er, at jeg anser det for komplet urealistisk at Anderlecht er villig til at slippe ham gratis og han selv er villigt til at være på en trupløn der ikke er højere end Tingagers. Han ligner overhovedet ikke en der gider være her, og generelt ligner han en der har tabt kærligheden til fodbold via et par mislykkede år. Det ligner en "Jevtovic" hvor han en gang viste gode takter men så er faldet fuldstændig igennem. Jeg kan slet ikke forestille mig, at han vil acceptere at gå fra 500.000 om måneden i Anderlecht til 150.000 her. Hvem ville det? Og fodboldmæssigt er han næppe en forstærkning når Tingager bliver klar. Det er for stor en gambling i forhold til det han sansynligvis vil koste.
 
Status
Not open for further replies.
Top