New posts
  • Synes du ikke der er nok debat om AGF på sitet, udover vores kamptråde?

    Opret en profil eller log ind med eksisterende bruger, så kan du tilgå den generelle debat om AGF og om stadionbyggeriet. Dette inkluderer også vores store transfertråde.

Transfervindue vinter 2021/2022

Transfervindue vinter 2021/2022
OK - så desværre først din pointe ved anden gennemlæsning. Sorry. Mabil var god til at servicere en virkelig god forward og der er garanteret nogle relationer, der er røget, da Onuachu skiftede. Men kan Mabil virkelig forsvinde så meget ud, fordi de skifter 9ér?
Nej det er nok langt fra hele årsagen/forklaringen. Og han virker jo desværre også til at være lidt af en humør-spiller til tider.
Men hvis ham og AGF laver en 3-årig aftale til januar, hvor meningen er at han skal sælges om 1,5 år igen (når forskerordningen udløber for ham), så kan han jo nok holde sig motiveret i 1,5 år :D

Mon ikke bare Mabil vil væk fra DK generelt nu, og så prøve noget andet.
 
Jeg har i hvert fald en snigende tanke om, at vi skal finde ud af følgende i foråret:

Vi skal hente en ny venstrekant med speed, og finde ud af, hvorvidt det er det fra 19/20-sæsonen som vi savnede ift at få PM til at bombe kasser ind igen. Han scorer mange mål når han får mange oplæg, færdig bum. Oplæg bl.a. via indlæg især flade, som der simpelthen ikke er kommet nok af i 2021. Nu var det så Jon der scorede på Bundus fremragende indlæg mod Sønderjyske, men det var PRÆCIS den slags vi havde sukket efter og savnet fra den kant af siden Links tog over. (Links er venstrebenet, så unfair at kræve af ham at han skal kunne det, og skylden skal mere være Davids/PC for at hente en venstrebenet til højrekanten).

Men jeg synes vi skal hente en hurtig venstrekant, helst venstrebenet som kan slå de flade indlæg til PM, og samtidig have gennembrudsstyrke ala Bundu. Links har speed, men ingen gennembrudsstyrke. Jon har gennembrudsstyrke via sine træk/driblinger, og ikke via speed eller fysisk styrke. Både Jon og Links mangler råstyrke.

Når jeg nævner Mabil, så er det mere typen jeg tænker på. Så glem lige ham. Jeg tænker mere på, at vi har PM i 1,5 år endnu, og med en ny venstrekant med speed til vinter kan spille med ny+Bundu+PM og se om det netop er den spillestil som skal fortsættes. Altså er det bare en ny kant som står i vejen for at PM kan bombe igen? Jon scorer fint med mål, men hvis han suger alt for mange mål ud af resten af offensiven, så nytter det jo ikke noget.. I efteråret scorede vi masser af mål, men der var MANGE "freak-mål" iblandt. PM langt udefra, Albert langt udefra, Højer direkte på frispark langt udefra etc etc.
Ift antal mål scoret på 19/20-opskriften, så var der sgu ikke så mange mål, hvor kanten bare fant PM i boksen.... Og den opskrift virker bare. PM bliver pakket ind ja, men han scorer bare masser af mål alligevel fordi han er snu. Se bare målet i Herning hvor vi vinder 1-0. Han kan finde et mål i kamp med 3 forsvarere...
 
Altså er det bare en ny kant som står i vejen for at PM kan bombe igen?
Det helt korte svar er nej. PM skal selv også oppe sig gevaldigt, og så skal vi skære markant ned på de lange bolde, som sjældent bliver til andet end at give bolden væk. Det er måden vi spiller på, der gør at vores angriber ikke scorer nok. Hvis PM skulle koncentrere sig om at være til stede i boksen ville det hjælpe, men når 2/3 af de bolde han modtager er tættere på midten, så er det skidt.
 
Det helt korte svar er nej. PM skal selv også oppe sig gevaldigt, og så skal vi skære markant ned på de lange bolde, som sjældent bliver til andet end at give bolden væk. Det er måden vi spiller på, der gør at vores angriber ikke scorer nok. Hvis PM skulle koncentrere sig om at være til stede i boksen ville det hjælpe, men når 2/3 af de bolde han modtager er tættere på midten, så er det skidt.
Jeg er enig så langt, at det sidste du skriver er spot on. Og når jeg skriver at han skal have flere indlæg, så er det jo netop også fordi jeg synes at PM for ofte kun bliver involveret i bolderobringen omkring området mellem midten og feltet. Det har fungeret tidligere, hvor Amini og Stage også var stærke i luften, så PM kunne tage de dueller længere oppe, mens andre kunne vinde dem længere nede. Så det er også pga. vores 8'ere at PM skal derned.

Hvis du medgiver at "det er måden vi spiller på der gør, at vores angriber ikke scorer nok", så handler det jo også om hvorfor vi spiller på den måde?
Og der tror jeg både det med 8'erne spiller ind, men i særdeleshed også vores kanter. For det sekund Bundu kom ind på banen kunne vi spille dybere i højresiden, og 8'erne fik mere plads. Du siger at PM skal oppe sig gevaldigt, og at vi skal skære ned på de lange bolde, og at PM skal være i feltet. Er det så ikke David der skal "oppe sig gevaldigt", såfremt vores spillestil/taktik gør at han ikke længere kan ligge i feltet?

Jeg synes du har ret i at han ikke ligger der nok. Men når han gør får han intet at arbejde med i form af flade hårde indlæg, eller indlæg der er hamret ind som han kan rette af i mål. Jeg synes kvaliteten af vores indlæg fra kanterne med Links/Jon har været elendig i hele 2021. De kom ikke i efteråret 2020 heller, som jeg har været inde på, og der var PM nødt til at score vilde mål fra kanten af feltet hvor han stadig havde selvtilliden til at forsøge det, og lykkedes. Han er jo en fremragende afslutter. Men når man intet "giver ham", så må han "tage" selv. Og så bliver det sgu ikke til mange mål fra ham, da han jo ikke kan løbe fra nogen med bolden, eller kan klaske dem ind fra 20-30 meter hver gang. Til gengæld er han en af ligaens bedste afsluttere tæt under mål. Det er vanvittigt at vi ikke forsøger at udnytte det mere.

Nu er Bundu tilbage, og vi mangler i min optik en hurtig venstrekant for at få sat PM ordenligt i spil igen. David valgte PO mod FCM, og det gav absolut intet godt. Han valgte Grønbæk mod FCN på venstrekanten, men det var uden PM på banen (skadet). Links er også skadet, og ellers ville jeg gerne se ham derovre, selvom jeg synes han mangler den gennembrudsstyrke som Bundu bruger til at komme til de indlæg han gør. Indlægsfoden har Links i forvejen, men hvad nytter det når han skal slå den uden om sin modstander i en bue hver gang, fordi han ikke kan komme ordenligt forbi sin mand?

Men det er klart at vi ikke skal hente 3-4 spillere for at få PM til at fungere igen.
Men altså Brandhof kan erstatte noget af Stages luftstyrke på midten, og Anderson kan erstatte noget af Aminis gennembrydsstyrke som PO ikke kan.
Og med Bundnu tilbage, så synes jeg egentlig kun vi er en venstrekant med speed fra at kunne spille en mere dynamisk udgave af 19/20-spillet.
Det er mit argument for det, i hvert fald.
 
Ellers har Max Fenger kontraktudløb til sommer. Såfremt han ikke har skrevet under på en ny aftale med OB inden nytår, synes jeg, vi skal rykke.

Han er virkelig adræt med godt fysisk, fart og springkraft og acceleration. Og derudover er han egentlig også ret robust, hvorfor han snildt kan tage imod en bold med en mand i ryggen.
 
Sorte Ronnie har fået ophævet sin kontrakt i Charlton. Hvis han nu kunne spille for to Århus Sæt og en gåtur ved åen en gang i mellem.............
Og lade være med at være 32.....
Og det var RFC eller SIF versionen..........
Suk.
Nej.
Nej vel?
Nej!!!
 
Sorte Ronnie har fået ophævet sin kontrakt i Charlton. Hvis han nu kunne spille for to Århus Sæt og en gåtur ved åen en gang i mellem.............
Og lade være med at være 32.....
Og det var RFC eller SIF versionen..........
Suk.
Nej.
Nej vel?
Nej!!!
Hmm... er han over-the-hill eller kan han komme tilbage i gear? Han var jo en ren målmaskine i en periode - tænk sig hvis vi havde sådan en på holdet ;)


157 kampe i superligaen, 60 mål og 10 assist det taler jo lige ind til dem der elsker statistik.

 
Har det må samme måde, men også lidt sjovt at vi godt kan bruge en på samme alder, som pt også er over the hill, eller i hvert fald har spillet 30 kampe med 4 mål i åbent spil, selv vores egen PO fx har samme minuts stats ca, og Gift Links været ca 50% mere målfarlig pr minut ca - det siger lidt om proportionerne.

Og så kan man bare bedre li' sine egne grise - og PM er sgu også meget mere sympatisk, passer bedre i stil og mere cool. Men hvor PMs målform ligger30 kampe tilbage, ligger Plaffes så 15-16 måneder tilbage, egentlig ikke meget længere, og samme alder. Tankevækkende og siger noget om vores krise. Det er mit største og eneste julegave-ønske at PM kommer i gang. Måske kan gør det mod AaB.

Det er noget af en pudsig spiller ham plaffe. Gad vide hvor han ender - det bliver ikke AGF. Iøvrigt også tankevækkende at han er gået fra 3 til 2 mio til nu 0 mio - udfra den tese er PM jo nok også en begrænset transfer mulighed, selvom hvis vi får ham i gang. Og får vi det så vil jeg hellere beholde ham end høste småpenge, men under ham virkelig at komme ud igen. Norge er ikke det store rush.

 
God weekend.
Har brugt min fredag aften på at se Viborg mod Silkeborg.

Der er på begge hold en del interessante spillere. Jeg har specielt et godt øje til Justin Lonwijk.
Og kunne Sebastian Grønning være et alternativ/arvtager til Patrick Mortensen?

Hvad mener I? Skal vi sigte højere?
 
Jeg synes sådan set, at der er rigtig mange interessante spillere på begge hold.

Carstensen på højrebacken. Mon ikke han kan erhverves for 1-1,5 mio. euro. Måske 2. Og det har vi da vist, at vi godt kan smide for den rigtige profil.

Mark Brink på midtbanen kunne også være rigtig god hos os. Han virker som det, vi håbede at få med Patrick Olsen.

Vallys og Jørgensen på kanterne siger sig selv. De kunne vel begå sig på samtlige hold i ligaen, omend det nok ville være mest i rotation hos FCM og FCK.

Lonwijk er også ung og spændende og godt skolet fra PSV. Men skal han ind, så skal vi vel af med en af Duncan eller Olsen. (Hvis Duncan - og Hvidt, når han kommer tilbage - nogensinde skal have chancen, skal vi ikke fortsætte med at købe nye startere, så man skal vel afgøre, om man tror på dem eller ej.)

Sofus Berger kunne være rigtig spændende. Han har noget offensivt flair og er stadig rigtig ung. Jeg tror dog at han minder lidt for meget om vores egen Mathias Sauer, som endda er et år yngre.

Tobias Bech er også interessant - mest qua sin alder. Jeg tror dog ikke, at han er en, der kommer til at udvikle sig synderligt meget mere, end hvor han er nu. Han har hverken fart eller finesse nok til at tage det til det næste skridt. Han har en god fysik og et godt spark. Han er i hvert fald ikke bedre end Links. Og jeg håber da også, at man vil give Ihler en chance i stedet.

Grønning har jeg derimod et rigtig godt øje til. Han har vist, at han har formået at tage sine scoringer med op i Superligaen. Og så har han vist, at han kan score på mange forskellige måder. Måske han ikke har niveau til mere end Superligaen. Men så ville vi have en potentiel Superliga topscorer spillende fast i vores angreb... det er da heller ikke skidt. Og hans karriere minder vel en smule om Mortensen. Opvokset på et fint akademi (hhv. Brøndby og AaB). Slår ikke igennem i Superliga. Får fin succes i førstedivision og tager så skridtet op (hhv. Sarpsborg og Superliga for Viborg) og fortsætter målscoringen.
 
Jeg kigger ikke så meget på spillere fra de to klubber. Dog er Carstensen klart den mest interessante da han spiller den position vi nok er svagest på. Men jeg kigger mere på Friis og det arbejde han laver i superligaen. Viborg spiller bedre fodbold end os, eller forsøger i det mindste at gøre det, så med mere erfaring fra Superligaen så er han et oplagt emne for os, når/hvis DN stopper.
 
Jeg synes Nicolai Vallys fra SIF er en oplagt erstatning for Jon, eller bedre endnu: Alternativ til Jon oven i en Jon-forlængelse (altså både og).
Hurtigere, kan spille 90 minutter på fuldt tryk, og er okay målfarlig.
 
Jeg synes Nicolai Vallys fra SIF er en oplagt erstatning for Jon, eller bedre endnu: Alternativ til Jon oven i en Jon-forlængelse (altså både og).
Hurtigere, kan spille 90 minutter på fuldt tryk, og er okay målfarlig.

Jeg er også vild med Vallys. Og jeg overvejede også at skrive ham som værende den måske mest interessante (sammen med Carstensen) og realistiske. Men på den anden side er han virkelig en offensivspiller. Arbejder han nok defensivt til at han ville kunne passe ind i DN's stramme defensive system?

Jeg synes nu også, at Sebastian Jørgensen er virkelig interessant! 21 år (2000), 12 kampe, 5 mål og 4 assist i denne sæson fordelt på 834 minutters spilletid.
- mål pr. 208 min.
- assist pr. 166 min.
- mål eller assist pr. 92 min. = dvs. hver evig eneste kamp inkl. tillægstid.

Til sammenligning er Vallys 25 (1996) og har 3 mål og 4 assist i 12 kampe fordelt på 1077 minutters spilletid:
- mål pr. 369 min.
- assist pr. 269 min.
- mål eller assist pr. 153 min.

Uanset hvad er det begge rigtig flotte tal for et oprykkerhold!
 
Jeg har også længe været lun på Sebastian Jørgensen og føjet Vallys til min ønskeliste.

Deres stats er lige er ca lige så gode i minuttal -som Bundus bedste i AGF ...og når man er så kampafgørende bliver der set lidt stort på det defensive. Kent har også sagt om SJ at han måske ikke fylder så meget defensivt, men kan så meget offensivt man kan leve med det.


Carstensen er naturligvis ganske interessant. Imponerende hvad Sif gør af talentarbejde med under en 1/5-del befolknings grundlag af AGFs, Økonomisk måske det halve? - ikke tjekket op på.
 
Last edited:
Spørgsmålet er også om sifs offensive spillere vil spille i DNs noget mere tjubangbold, hvis de også har andre bud på hånden. Ser de andre hold som mere skræddersyet til deres spil.
 
Jeg er også vild med Vallys. Og jeg overvejede også at skrive ham som værende den måske mest interessante (sammen med Carstensen) og realistiske. Men på den anden side er han virkelig en offensivspiller. Arbejder han nok defensivt til at han ville kunne passe ind i DN's stramme defensive system?
Det er i hvert fald en af de spillere der løber mest og længst, så måske i hvert fald noget der er kapacitet til :D
 
Imponerende hvad Sif gør af talentarbejde med under en 1/5-del af AGFs

Det hjælper selvfølgelig også på Silkeborgs talentarbejde, at talenterne får spilletid.

Jeg er med på, at Hausner og Grønbæk spiller fast. Men det er egentlig ret få ift. den mængde af talenter (mere eller mindre egen avl), som vi har haft oppe at snuse til førsteholdet siden DN tog over. Alle har som minimum siddet på bænken i en tællende førsteholdskamp. (Antal U-landskampe for DK i parentes)

Kasper TK
Daniel Gadegaard (19)
Mikkel Lassen (21)
Magnus Anbo
Daniel Thøgersen (18)
Jacob Andersen (2)
Thomas TK (3)
Benjamin Hvidt (29)
Zach Duncan
Asker Beck
Magnus Isager
Søren Bugge (12)
Mathias Sauer (2)
Frederik Ihler (6)
Alexander Ammitzbøll (2)
Jing Reec
Kasper Lunding (18)
Michael Zacho
Nimo Gribenco
Mostafa Maarouf
Jonas Yderholm
Magnus Kaastrup (37)
Gustav Mogensen (38)

Jeg er med på, at Gustav Mogensen smuttede, inden han blev brugt. Men det gjorde han vel også i erkendelse af, at han kunne se, at man ikke får meget førsteholdsfodbold som talent i AGF.

Og nogle af de andre er stadig MEGET unge - helt ned til 2004. Men det spanske landshold brugte altså en 17-årig spiller i NL semifinalen og finalen, som inden de kampe havde lige præcist 10 seniorkampe i bagagen.

Så konklusionen må vel være enten (eller alle sammen)
- At vores talenter bare entydigt ikke har været dygtige nok til at få kampe på førsteholdet
- At det er manglen på kampe på førsteholdet, der har gjort, at de ikke er dygtige nok
- At talenterne har vurderet, at det er for svært at få kampe på førsteholdet, og derfor har været utålmodige efter at komme andre steder hen
- At nåleøjet til spilletid for et egenudviklet talent i AGF bare er MEGET lille
 
Top