Nyheder
AGF-Forum

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

Transfervindue vinter 22/23

Stig AKA Frank Heskjær

Well-known member
Med fire angribere var der vel også en rimelig chance for at en af dem kunne ramme lidt form. At det så var ham den sædvanlige, PM, var jo lidt pudsigt. Men han trængte måske også til mere konkurrence.
Som jeg så det, og stadig ser det, så er der intet pudsigt eller tilfældigt i at PM "rammer form". PM er den mest scorende AGF'er nogensinde målt på minutter vs mål, og har scoret kontinuerligt hele sin tid i AGF på nær som skadet og umiddelbart efter sin skade, hvor han fik meget meget lidt at arbejde med. Men i samtlige perioder hvor han har fået indlæg og chancer tilspillet af holdet, der har han scoret. Han er ikke typen der skaber målene selv, så i de perioder hvor holdet skabte meget lidt, der fik man på ingen måde nok mål fra PM heller.

Jeg så og ser det stadig som at vi har PM + 3 andre. Og Haugen burde i den grad være den bedste af de 3 andre med det prisskilt. Men Duin har jo vist mere value for money (relativt jo altså ift at han er gratis) ift hvad Haugen har, selvom Haugen måske har været en bedre spiller i sæsonen end Duin. Grønning skulle sammen med Duin og Haugen kæmpe om at være 2. og 3. valg, og jeg tænkte at Duin skulle være en afløser for PM ift hans type. Men at han pludselig ville overhale Haugen og Grønning også på deres pladser var overraskende.

Og jeg tror ikke PM har præsteret bedre eller værre i AGF med konkurrence eller ej faktisk. Når han har været i form og fået indlæg/chancer, så har han scoret meget. Længere har den faktisk ikke været i min optik. Og jeg tror det fortsætter minimum sæsonen ud, og en sæson mere (hvis han får lov)

Martinstranger

Administrator
Med fire angribere var der vel også en rimelig chance for at en af dem kunne ramme lidt form. At det så var ham den sædvanlige, PM, var jo lidt pudsigt. Men han trængte måske også til mere konkurrence.

Og jeg tror ikke PM har præsteret bedre eller værre i AGF med konkurrence eller ej faktisk. Når han har været i form og fået indlæg/chancer, så har han scoret meget. Længere har den faktisk ikke været i min optik. Og jeg tror det fortsætter minimum sæsonen ud, og en sæson mere (hvis han får lov)

Han har selv sagt at konkurrence er vigtig for at han præsterer bedst muligt. Det udfald der var i måslcoringen kom ovenpå lidt med skader men tilfældigvis også samtidig med Helenius blev sendt videre til SIF. Måske der rent faktisk er noget om snakken når det gælder om at blive presset, for at fastholde sin plads.

Det er ufattelig god selvindsigt at kunne se den slags og ikke mindst turde kommunikere det internt(y) Han bad jo selv om konkurrence og den har han fået. Sådan en ageren på vegne af klubben er klasse.

Før sæsonen snakkede vi i anførergruppen med Uwe om det, og vi forklarede, at vi jo også gerne vil have konkurrence spillerne imellem. Vi ved jo, at det holder os på tæerne.
Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at hvis jeg var den eneste angriber i klubben, så kunne det godt være, at mit niveau ville dale en til to procent.
- Det ville være nok til, at man ikke var den bedste udgave af sig selv, så jeg synes, det er fantastisk, at klubben presser os på den måde, og sådan skal det også være i en stor klub som AGF, siger Mortensen.

Vi er lidt tilbage ved, at ingen bør føle sig selvskrevne til en plads i startelleveren - vi er nødt til at have seriøs konkurrence på alle positioner, så vi ikke risikerer at nogen falder af på den.
Derfor må SIB til at få fundet pennen frem og sikret de nødvendige forstærkninger - spillerne skal kæmpe for at komme med på holdet ellers bliver de skiftet ud med den næsten i rækken;)

mph

Well-known member
Det er bull shit det med konkurrence (eller snarere et spørgsmål on personlighed). Nogle trives bedst med trygheden i at vide, at de starter inde også hvis de laver fejl og andre trives bedst ved at blive presset. Men man må kunne forvente at det at vinde er motivation nok til at give sig 100 pct.

Nizzleroy

Well-known member
Ifølge Tipsbladet giver vi Grønning gratis væk. Det virker alligevel lidt underligt men måske vi har en vidersalgsklausul. Men når vi ikke engang har fået et bud, man ikke kan sige nej til pga økonomien, så må man gå ud fra, at man har en god plan omkring andre forstærkning. Jeg er ihvertfald spændt :)

Ifølge Tipsbladet.dk er der i første omgang ikke en transfersum involveret i overgangen. De skriver dog, at de ikke ved noget om evt. klausuler

Hvis det er rigtigt, at der har været bred interesse for ham, fx fra Norge, vil jeg nok synes, at det ikke ligefrem dufter af fremragende købmandskab fra Stinge, men hvem ved, om han har frasagt sig sign-on el. lign.. Hvis vi alligevel ikke kan bruge ham, er en krone sparet jo en krone tjent. Det stemmer dog ikke så godt overens med ønsket om kvalitet i bredden oppe foran.

Lad os se, hvad de andre medier skriver, når de får dykket ned i den.

Stats

Well-known member
Er det virkeligt overraskende, at vi ikke har fået en nævneværdig transfer for Sebastian Grønning?

Manden kommer fra to meget korte og skuffende ophold i Sydkorea og i AGF - og han ville selv væk. Om vi sælger ham for peanuts eller en videresalgsklausul er vel også ret ligegyldigt i det store billede.

Winther

Administrator
Så er Grønning officielt væk :D
Så er der plads til Duelund.
Duelund er forhåbentlig ikke afhængig af at vi sælger Grønning, men det giver ikke mindre behov for at få noget ind. En mere end der var behov for før kan man sige, selvom det ikke nødvendigvis bliver en 1:1 erstatning ift position.

Ingen overgangssum for Grønning, men måske lidt klausuler lyder mere sandsynligt end de fire millioner der har været omtalt som frikøbsklausul og ville have været fremragende. Der er ikke megen succes at sælge ham på og når man så først sender et signal ud om at han må rejse, er der ikke megen værdi at hente udover luften i budgettet. Det er vel heller ikke utænkeligt der har været en mundtlig aftale om ikke at stå i vejen for ham i det her vindue hvis han ikke havde erobret en startplads.

Martinstranger

Administrator
Det er bull shit det med konkurrence (eller snarere et spørgsmål on personlighed). Nogle trives bedst med trygheden i at vide, at de starter inde også hvis de laver fejl og andre trives bedst ved at blive presset. Men man må kunne forvente at det at vinde er motivation nok til at give sig 100 pct.
Naturligvis er det et spørgsmål om personlighed men det må være op til træneren at dosere hans pæne gloser og vise tillid til de spillere der har behov herfor.

Mon ikke langt de fleste i et performancemiljø har godt af noget konkurrence og ikke at få foræret deres positioner. Det at vinde er naturligvis altafgørende i sådan et miljø men der er også en flok træningsdage imellem de vigtige kampe - der hjælper konkurrence med at spillerne ikke falder af på den og glemmer de skal gøre deres ypperste for at blive bedre. Vi har hørt mange spillere udtale de bliver bedre af konkurrence og det hører vi også fra trænere/sportsdirektører - de har så en ekstra bagtanke, da der også skal være en backup ved skader/karantæner. Nu er det PM der selv udtaler det, så som udgangspunkt går jeg ud fra han mener det - fair nok du ikke gør.

"seks kampe og et enkelt mål i efteråret" - Ja han bliver i hvert fald blot en parantes.
Tak til Grønning for denne gang - jeg havde håbet det blev et langt lykkeligere match men der var nu engang en målscorer som kom rigtig godt igang igen. Det gør det bare svært at få en plads på holdet.
Håber han lykkes i det nye og vi har en videresalgsklausul som kan blive aktiveret på et senere tidspunkt.

Er det virkeligt overraskende, at vi ikke har fået en nævneværdig transfer for Sebastian Grønning?

Manden kommer fra to meget korte og skuffende ophold i Sydkorea og i AGF - og han ville selv væk. Om vi sælger ham for peanuts eller en videresalgsklausul er vel også ret ligegyldigt i det store billede.
Det overrasker i hvert fald mig. Jeg kan næsten kun få det til at give mening, hvis man mest af alt signede ham, så AaB ikke fik ham (i så fald nice move, Stingeling).

Nuvel, 180 minutter og et par mål er måske ikke 500.000 værd (antaget løn), men som vi alle ved, kan det ende i katastrofe, hvis ikke angrebet har den nødvendige kvalitet og bredde. Det er jo heller ikke sådan, at Duin eller Haugen har været oppe at ringe endnu (næst' måned!).

Peanuts vs en antaget klausul er da i øvrigt en markant forskel i min bog. Vi kan lønne en "superstjerne" for de penge.

Stig AKA Frank Heskjær

Well-known member
Det overrasker i hvert fald mig. Jeg kan næsten kun få det til at give mening, hvis man mest af alt signede ham, så AaB ikke fik ham (i så fald nice move, Stingeling).

Nuvel, 180 minutter og et par mål er måske ikke 500.000 værd (antaget løn), men som vi alle ved, kan det ende i katastrofe, hvis ikke angrebet har den nødvendige kvalitet og bredde. Det er jo heller ikke sådan, at Duin eller Haugen har været oppe at ringe endnu (næst' måned!).

Peanuts vs en antaget klausul er da i øvrigt en markant forskel i min bog. Vi kan lønne en "superstjerne" for de penge.

Vi sparede også store dele af Kurminowskis løn, da Grønning gjorde det muligt for os at udleje Kurmi til polsk fodbold. Noget der kunne have givet os godt igen, såfremt Kurmi havde solgt sig selv på det visit. I stedet blev Kurmi skadet....
Og Grønning kunne have solgt sig selv til anden udenlandsk klub via den 4 mio kroners klausul (som vi har hørt om flere steder).
Så altså mange prospekter for at det kunne have været en fin handel økonomisk. Såvel som sportsligt hvis Grønning rent faktisk havde slået igennem og passet ind i klubben etc.

Nu endte det uden sportslig eller øknomisk succes, men satset var stadig det værd synes jeg.

Winther

Administrator
I forhold til økonomien er det også ret afgørende hvad man har givet i sign-on og løn. Man kan have sparet sign-on mod nogle konditioner der så har gjort det muligt for ham at rejse igen nu. Det kan alt sammen have været en forholdsvis billig måde at lave lidt backup og konkurrence i truppen, og ja måske en bedre mulighed for at leje Kurmi ud. Det kan måske næsten betragtes som et lejemål men hvor forkøbsretten på en måde er indløst, men måske skulle afløses af en forbedret kontrakt hvis der var større succes. Det kunne være interessant at vide lidt mere om hvad de har aftalt.

Jeg tror ikke så meget på at det var for at genere AaB selvom tanken er meget sjov, jeg tror vi har mere fokus på os selv og jeg tror ikke vi lige har tænkt at så kunne vi sikre os mod nedrykning eller forbedre chancen for top-6.

mph

Well-known member
Naturligvis er det et spørgsmål om personlighed men det må være op til træneren at dosere hans pæne gloser og vise tillid til de spillere der har behov herfor.

Mon ikke langt de fleste i et performancemiljø har godt af noget konkurrence og ikke at få foræret deres positioner. Det at vinde er naturligvis altafgørende i sådan et miljø men der er også en flok træningsdage imellem de vigtige kampe - der hjælper konkurrence med at spillerne ikke falder af på den og glemmer de skal gøre deres ypperste for at blive bedre. Vi har hørt mange spillere udtale de bliver bedre af konkurrence og det hører vi også fra trænere/sportsdirektører - de har så en ekstra bagtanke, da der også skal være en backup ved skader/karantæner. Nu er det PM der selv udtaler det, så som udgangspunkt går jeg ud fra han mener det - fair nok du ikke gør.

Tak til Grønning for denne gang - jeg havde håbet det blev et langt lykkeligere match men der var nu engang en målscorer som kom rigtig godt igang igen. Det gør det bare svært at få en plads på holdet.
Håber han lykkes i det nye og vi har en videresalgsklausul som kan blive aktiveret på et senere tidspunkt.
Hvis det er rigtigt, så burde Messi, Mbappé, Christiano Ronaldo og Mikkel Hansen være falmet for længst. Det er spillere, der ikke har skyggen af konkurrence, men som har performet i mange år. Jeg fastholder, at det med konkurrence er Bull shit og tomme floskler.

T-Knogle

Well-known member
Hvis det er rigtigt, så burde Messi, Mbappé, Christiano Ronaldo og Mikkel Hansen være falmet for længst. Det er spillere, der ikke har skyggen af konkurrence, men som har performet i mange år. Jeg fastholder, at det med konkurrence er Bull shit og tomme floskler.
De her vel haft masser af konkurrence, Messi og Ronaldo har da kæmpet en indsæt kamp mod hinanden, for at blive/være verdens bedste fodboldspiller, og Mbappe kæmper nok med Haaland i de kommende år om det samme.

Mengsen

Well-known member
Man vidste ikke om PM kunne holde og om han kunne finde niveauet eller ej. En fin aftale hvor man hjælper hinanden på en kort aftale.

Det er nok gået mindre godt end man havde forventet og derfor er det meget sympatisk med en fri transfer.

Det undrer dog Grønning var så forhippet på en dansk løncheck når han var hot i udlandet dengang og nu kommer videre uden at have vist det fjerneste i AGF. Hvorfor tage det stop i stedet for at hoppe direkte videre?

mph

Well-known member
De her vel haft masser af konkurrence, Messi og Ronaldo har da kæmpet en indsæt kamp mod hinanden, for at blive/være verdens bedste fodboldspiller, og Mbappe kæmper nok med Haaland i de kommende år om det samme.
Vi snakker internt på holdene. Med din logik kan Mortensen jo fint konkurrere med Helenius og behøver ikke have en spiller som Grønning for at tage sig samme - og i så fald er vi enige.

T-Knogle

Well-known member
Vi snakker internt på holdene. Med din logik kan Mortensen jo fint konkurrere med Helenius og behøver ikke have en spiller som Grønning for at tage sig samme - og i så fald er vi enige.
Hvad kæmper Mortensen med Helenius omkring, jeg er ikke sikker på at de bliver nomineret til Ballon D’or, indenfor den nærmeste tid?

Når du bringer verdens bedste fodboldspillere på banen, så er der bare en anden logik, det giver ingen mening at have Haaland på bænken så Mbappe kan spille f.eks. de har andre ting der motiverer dem som f.eks. konkurrencen med andre spiller på samme niveau i andre klubber omkring antallet af titler, antallet af nomineringer, flest scorede mål, højeste bedømmelse i medierne osv. Så at sammenligne Helenius med Messi, bliver lidt skingert, og understreger at argumenterne ikke rigtigt hænger sammen (Mortensen kan selvfølgelig sagtens bruges i den sammenhæng ;) ).

Men for spillere i lavere luftlag, er det helt afgørende med en hård intern konkurrence, hvis de skal kunne udvikle sig mest muligt. Det ser man også på de bedste talentakademier at konkurrence udvikler, det gælder også etablerede spillere, som Mortensen også selv siger.

mph

Well-known member
Hvad kæmper Mortensen med Helenius omkring, jeg er ikke sikker på at de bliver nomineret til Ballon D’or, indenfor den nærmeste tid?

Når du bringer verdens bedste fodboldspillere på banen, så er der bare en anden logik, det giver ingen mening at have Haaland på bænken så Mbappe kan spille f.eks. de har andre ting der motiverer dem som f.eks. konkurrencen med andre spiller på samme niveau i andre klubber omkring antallet af titler, antallet af nomineringer, flest scorede mål, højeste bedømmelse i medierne osv. Så at sammenligne Helenius med Messi, bliver lidt skingert, og understreger at argumenterne ikke rigtigt hænger sammen (Mortensen kan selvfølgelig sagtens bruges i den sammenhæng ;) ).

Men for spillere i lavere luftlag, er det helt afgørende med en hård intern konkurrence, hvis de skal kunne udvikle sig mest muligt. Det ser man også på de bedste talentakademier at konkurrence udvikler, det gælder også etablerede spillere, som Mortensen også selv siger.
Det med intern konkurrence er en bull shit-floskel. Med venlig hilsen en eliteidrætsudøver. Det er vigtigt med et stærkt træningsmiljø, og her er kvaliteten af de øvrige spillere vigtig. Men det er ikke nødvendigt med en der puster i nakken for at holde sig på dupperne...

Nizzleroy

Well-known member
Det med intern konkurrence er en bull shit-floskel. Med venlig hilsen en eliteidrætsudøver. Det er vigtigt med et stærkt træningsmiljø, og her er kvaliteten af de øvrige spillere vigtig. Men det er ikke nødvendigt med en der puster i nakken for at holde sig på dupperne...
Tror du ikke det er meget individuelt og forskellig fra sport til sport og hvilket niveau man er på? Det er bare pudsigt man hører så meget om det, hvis ikke det er har nogen effekt overhovedet. Og i et stærkt træningsmiljø, hvor alle gerne vil spille hver gang, er man jo helt naturligt presset af de øvrige spillere til at yde det maksimale konstant, så på den måde er der jo altid nogen der ånder dig i nakken, hvis du slacker lidt og tænker "nå ja, jeg blive valgt alligevel".

Stone Cold

Well-known member
Jeg tror ikke konkurrence er bullshit. Jeg tror heller ikke det kan koges ned til, at nogle så tænker "en fejl og jeg er ude".
Det handler om at præstere kontinuerligt både til træning og til kamp.
Konkurrence er med til at inspirere og skærpe.
Det er feedback fra træneren også.
Det er plads til fejl også - det må aldrig være fejlene, der koster dig pladsen (med mindre det er de samme, kostbare fejl igen og igen), men hvis du slår op i banen eller ikke overholder aftaler, SÅ må du en tur på bænken...

Stone Cold

Well-known member
Verdens bedste træner.
Verdens næstbedste træner ;)
(Jeg vil påstå at de fleste kunne vinde det meste med de trupper han har haft til rådighed - det kræver stadig sin mand at styre så mange, så store egoer, men han kunne aldrig gøre, hvad Simeone f.eks. har gjort i Atlético, for en brøkdel af Peps budget i øvrigt...)

Derudover er jeg enig :)

Martin Hansen

Well-known member
Jeg gider ikke, gå ind i en diskussion om så mange andre kunne vinde og dominere så voldsomt med de samme trupper som Pep, men når man kigger især på hans City hold, så er truppen kendetegnet ved en enorm bredde for netop at samtlige spillere skal yde deres maksimale i hver eneste træning og i hver eneste kamp.

Erik ten Haag har tilsvarende holdning og har allerede demonstreret overfor truppen at sløsede kampe og træninger er lig med en tur på bænken.

Det er noget vås, når der påstås konkurrence om pladserne er varmt luft. Vores egen anfører har selv sagt, han i sidste sæson måske var blevet lidt for mageligt, fordi han var sikret en startplads.

Nizzleroy

Well-known member
Jeg gider ikke, gå ind i en diskussion om så mange andre kunne vinde og dominere så voldsomt med de samme trupper som Pep, men når man kigger især på hans City hold, så er truppen kendetegnet ved en enorm bredde for netop at samtlige spillere skal yde deres maksimale i hver eneste træning og i hver eneste kamp.

Erik ten Haag har tilsvarende holdning og har allerede demonstreret overfor truppen at sløsede kampe og træninger er lig med en tur på bænken.

Det er noget vås, når der påstås konkurrence om pladserne er varmt luft. Vores egen anfører har selv sagt, han i sidste sæson måske var blevet lidt for mageligt, fordi han var sikret en startplads.
Jeg må indrømme at jeg virkelig også har svært ved at forstå, at konkurrence i en konkurrencesport ikke spiller nogen rolle. Det er måske noget andet i solosportsgrene som løb, hvor du ikke har nogle holdkammerater at kæmpe med, men der bliver du så åndet i nakken af dine konkurrenter som gerne vil have din podieplads. Jeg forstår ganske enkelt ikke at det skulle være noget vås, at konkurrence ikke er med til at holde dig på tæerne.

mph

Well-known member
Jeg må indrømme at jeg virkelig også har svært ved at forstå, at konkurrence i en konkurrencesport ikke spiller nogen rolle. Det er måske noget andet i solosportsgrene som løb, hvor du ikke har nogle holdkammerater at kæmpe med, men der bliver du så åndet i nakken af dine konkurrenter som gerne vil have din podieplads. Jeg forstår ganske enkelt ikke at det skulle være noget vås, at konkurrence ikke er med til at holde dig på tæerne.
Jeg er for pointen om en bred trup. Udskiftning af spillere, som ikke præsterer er nødvendigt. Så på det punkt er vi enige. Det er dog stadig noget vås, at konkurrence er nødvendig for motivation. Motivationen - også i holdsport - kommer af ønsket om at vinde. Om at lykkes. Ikke af, at der en spiller, som er ligeså god på bænken.

Martinstranger

Administrator
Jeg er for pointen om en bred trup. Udskiftning af spillere, som ikke præsterer er nødvendigt. Så på det punkt er vi enige. Det er dog stadig noget vås, at konkurrence er nødvendig for motivation. Motivationen - også i holdsport - kommer af ønsket om at vinde. Om at lykkes. Ikke af, at der en spiller, som er ligeså god på bænken.
Mennesker er forskellige og nogen kan drives af deres egen motivation alene - det er der faktisk en del topledere som kan.
Andre drives både af motivation men også af konkurrence fordi de vil være bedst - der er det ofte muligt at klemme de sidste få procenter ud af en situation (f.eks. træning i hverdagene). Selv PM siger det i linket - han er elles kendt for at arbejde meget med egen psyke og alligevel nævner han det. Måske han bare lukker varm luft ud men det er der vel ingen grund til. Han kunne vel bare tie stille, hvis han ikke mente det.

Men for at komme ind til kernen - for det er et "postulat" som ofte bliver fremsat. Findes der undersøgelser som viser at konkurrence ikke gavner i en holdsport? Eller er der trænere/spillere som siger det ikke virker?

mph

Well-known member
Vend spørgsmålet om… er der undersøgelser, der gavner konkurrence? Jeg har været en del af flere elitemiljøer i holdsport for begge køn. Det er det, jeg bygger min påstand på. At der er mange, der siger det er jo vand på min mølle … de spiller bull shit-bingo

Martin Hansen

Well-known member
Det er alligevel voldsomt at når folk der dyrker elitesport på absolut øverste niveau siger noget andet, så snakker de bullshit. Måske du tager fejl og dem som har været del af et ekstrem elite miljø i det meste af deres liv, har ret.

Dine ulæste indlæg