New posts
  • Synes du ikke der er nok debat om AGF på sitet, udover vores kamptråde?

    Opret en profil eller log ind med eksisterende bruger, så kan du tilgå den generelle debat om AGF og om stadionbyggeriet. Dette inkluderer også vores store transfertråde.

Vejen til Top 6 - sæson 20/21 + evt. Medaljekamp! (Matematisk)

Vejen til Top 6 - sæson 20/21 + evt. Medaljekamp! (Matematisk)
At have Blume løbende rundt uden en kontraktforlængelse har ikke vist sig at være så smart. Lige nu er det svært at se, at det var en god ide, at den gik til Hvidt. Han har endnu engang ikke slået til.
Der er nok ingen tvivl om, at Blume ville være dyrere at forlænge med end Hvidt. Derudover, så er der mere potentiel fremtid i Hvidt, selvom jeg personligt er meget tvivlsom ift om det overhovedet kan blive tilfældet at Hvidt får forløst noget større talent end hidtil i AGF.

Jeg synes han var rigtig god som tilbageliggende 8'er sidste medaljespil.
Men på Blumes/Grøndbæks plads har han nærmest ikke spillet, og når han har, så synes jeg sgu ikke det er gået særligt godt. Men kan godt se, at Hvidt giver en mere reserve-bredde til et par forskellige 8'er-løsninger. Men at spille fast foran en Patrick Olsen eller Blume/Albert? Næppe.

Men hvis man forestiller sig at Patrick Olsen blev skadet i 3-4 måneder, så tænker jeg da at Hvidt skal spille en del kampe, som han gjorde for Amini med succes i medaljespillet 19/20.

Der er virkelig megen dødvægt sammenlagt i en pæn stor trup. Det med at vinde fra bænken er ved at være et godt stykke tid siden. Lige nu kniber det med bare de 11.
Dødvægt? Jeg mener der er mange skader. Måske vi forstår definitionen forskelligt.
Hvem er dødvægt?

Jevtovic, Sanneh og Hvidt har hverken spillet godt, eller slået til her i foråret. Men er det at være "dødvægt"? Altså de står alle som 2.reserve til diverse spillere, og er klar hvis der kommer skader på kanterne, forsvaret eller til PO.

Jeg ser mere dødvægt som Riel, Mmaee og andre.

Men hvis du med dødvægt mener at Hvidt og Blume "måske burde være på vej ud, og/eller de måske bare ikke er din personlige favorit", så er jeg mere med.

Alt i alt, uanset hvad vi kalder det, så synes jeg der er for mange jeg ikke synes vi får nok ud af pt.
Samtidig synes jeg holdet som helhed har gjort det pisse godt.
Og jeg mindes perioder, hvor jeg kunne pege på langt flere enkelt-stående spillere som jeg tænkte: "farvel med ham".

Men det er forskellen her: Det kan jeg kun med et par stykker nu, og 2 af dem er fordi de intet har vist, og jeg ikke synes det kan forsvares at forlænge: Arzani og MJ. Og så måske Sanneh da han er for dyr at hente permanent, og for ringe til at forsvare en kort ydereligere lejemål. (minimum et års forlængelse hvis det er).

At Tengstedt, Gersbach og Jevtovic ikke har slået til endnu, det tillægger jeg mindst ligeså meget skader som så meget andet. Når jeg synes Riel og Mmaee (og historisk dusinvis andre spillere) har været dødvægt, så var det fordi jeg bare definitivt ikke synes de havde noget at gøre i klubben længere, og vi bare skulle af med dem til enhver pris, så noget nyt kunne komme ind. Sådan har jeg det faktisk ikke med nogen i dag. Jeg er træt af at MJ skulle afløse Helenius, og så har været ubrugelig siden ankomst. Men jeg kender reelt ikke hans niveau. Men det han har vist i træningskampene+ i FCK-kampen har ført mig til konklusionen: På ingen måde kan det forsvares at give 5 millioner for ham. Med mindre han går amok til træning, hvilket man jo må gå ud fra han ikke gør.
 
Dødvægt er Arzani og Jørgensen som aldrig kom i spil, Anbo som man aldrig bruger, selv om Blume og Hvidt to kampe i træk spiller sig helt ud af truppen, samt Ammitbøll der intet giver ved indskiftning.
 

Lindstrøm er småskadet og skal opereres... Han er ikke mere skadet end at han kan spille kampene pt.
Han skal pt vælge om han ofrer resten af sæsonen for BIF, eller om han ofrer EM-U21-slutrunden...!

Lad os da for helvede håbe på at han vælger at blive opereret nu. Så kan vi måske overraske og hente BIF, og kan sidde og heppe på at han gør det godt for DK til U21.

Det omvendte er sgu for nederen.
 
Totalt sjovt at FCK fyrede 4-4-2 mesteren over dem alle. Derefter ansatte Jess Thorup som altid har spillet med 3 forsvarere og én kreativ angriber, og nu er tilbage i en norsk 4-4-2 mejslet i sten og med både Ankersen, Zanka og Wilzcek på holdet.
 
Der er godt nok mange scenarier der kan udspille sig i den top 6 her stadigvæk.

De fleste vil medgive, at den nuværende stilling er den mest sandsynlige. FCM som vinder, BIF der klarer 2.pladsen hjem, og FCK der klarer at holde sig foran os, mens vi sejler en 4.plads hjem, og FCN og Randers bliver hvor de er.

Efter kampen i morgen vil scenarierne omkring vores mulige placeringer blive reduceret lidt.
Vi er 6 point foran Randers, 3 point foran FCN og kan komme 9 og 6 point foran dem, samtidig med at vi overhaler FCK, eller vi kan forblive hvor vi er, og se FCK komme 6 point foran. Uafgjort bringer os 4 point foran FCN og 7 foran Randers.

De fleste vil sige, at taber vi i morgen, så er bronzekampen forbi for vores vedkommende.
Det er den ikke matematisk, og altså man skal huske på at FCK skal møde FCN, BIF og FCM i de næste 3 inden de slutter af mod Randers ude. De har det altid svært i Farum, og har tabt flere gange til Randers i indeværende sæson, og også sidste gang de besøgte Randers.

BIF skal til Aarhus i 2.sidste runde.
Her kan de både være ude af medaljekampen matematisk allerede før ankomst, eller være det efter kampens afslutning med os som bøddel (fedt nok, hvis det sker). Samtidig skal BIF jo i Parken og møde FCK runden før, hvor de kan sende bronzen lidt tættere på Aarhus, eller måske tabe sølvet til FCK, hvis AGF taber i morgen. BIF skal selv møde FCM næste runde.

Der er tusinde scenarier.
I morgen afgøres intet ift os. Men får vi point er vi i den grad med i kampen om medaljer stadigvæk, mens der skal en del hvis'er gå vores vej, såfremt vi stadig skal lave en medalje med et nederlag i morgen.

Det er i min optik ikke komplet urealistisk at FCK taber point i Farum til FCN eller i Randers, og da slet ikke at de taber til BIF og FCM. Og laver FCK så kun 4 mod Randers og FCN, så vil de med en sejr i morgen i alt lave max 4 point+de 6 de så ville være foran = 10 i alt. Det ville betyde, at vi selv skal vinde først mod Randers, som spiller pokalfinale 4 dage efter, hvor man kan håbe at de sparer sig lidt af frygt for skader/overbelastning, og dernæst følger 2 kampe mod FCN og BIF. Kan vi vinde de tre kampe, så vil vi kunne nappe bronzen mod FCM ude med en uafgjort, eller et nederlag afhængigt af om FCK laver 3 eller 4 point i kampene mod FCN/Randers forudsat at de taber til FCM og BIF. Vi skal jo ikke hente 10 point på 4 kampe, men hente 6 i det tilfælde. Men at FCK kun laver 4 point i de kampe anser jeg ikke komplet urealistisk, omend ikke vildt sandsynligt heller.

Men men men: Får AGF bare uafgjort i morgen, så er det hele reduceret med 1 sejr.
Så kan FCK få lov at hente hele 7 point, såfremt vi selv kan lave de 3 sejre, som vil gøre det muligt at hente dem på sidstedagen mod et tømmermændsramt FCM der evt. har vundet mesterskabet 3 dage forinden...
Laver FCK kun 6 point mod FCM/BIF og FCN/RFC, så kan 3 sejre være nok der.

Mindre kan måske endda også gøre det, og mere kan være krævet.
Uanset hvad, så er intet ovre i morgen. Mulighederne lever til de ikke findes længere. Og man kan se på Lyngby hvordan det kan lade sig gøre at holde dampen oppe i 5-6 kampe eller mere, men så må give op. Vi skal ikke hente 32 point, og holde dampen oppe i 10-12 kampe. Der er kun 5 tilbage med i morgen.
At AGF skulle vinde 3-4 kampe af de sidste 4 er på ingen måde umuligt. Især hvis Randers ikke er på deres fulde pga finalen, BIF tages imod i Aarhus, måske endda med Lindstrøm ude, og FCM kan være mester allerede når vi møder dem, og FCN skal tages imod i Aarhus, hvor vi må formodes at have en god mulighed mod dem uanset omstændighederne.

En sejr i morgen, så ser det ligefrem lyst ud. Uafgjort og alt er i live.
Nederlag, og så skal man igang med lommeregneren, hvis man da orker.

God kamp til alle.
Hvis bronzemedaljen glipper, så kan vi være holdet der afgører mesterskabet og/eller frarøver BIF deres top 2 endda. Der kan nå at ske mange ting. Desværre også, at Randers og FCN kan hente os på overraskende vis. Men top 6 kan vi dog ikke rykke ud af, og der venter os et spændende vindue uanset. Og Næst'år..... Der bliver det igen spændende :D
 
Puha, kampen mod FC Nordsjælland hjemme bliver noget af en nøglekamp nu.
Tja, spørgsmålet er lidt, hvad vi vil bruge de sidste fire (evt. fem) kampe til. En sejr hjemme over FCN sikrer nok 4. pladsen. Der er også gode ting at sige om at få den 4. plads: Vi får en ekstra hjemmekamp mod vinderen af nedrykningsspillet og hvis vi vinder den kvalificerer vi os til de indledende runder af kval. til Conference League.

Omvendt, så er der ikke en medalje på spil og skulle vi ende nr. 5, så får vi en ny sæsonstart uden de belastende midtugekampe og kan koncentrere os 100% om ligaen og opstartstræningen med mange nye spillere. Det kan også sagtens vise sig at være en del værd. Det var helt oplagt den store chance i pokalturneringen vi skulle have grebet i denne sæson.

Jeg vil ikke have noget imod at David nu kigger fremad mod den kommende sæson og giver mindre spilletid til de spillere der med sikkerhed er væk lige om lidt og i stedet satser på mere spilletid til f.eks. Duncan, Hvidt og Gersbach (hvis han er klar). Evt. give Eskelinen de sidste kampe, hvis vi ved at Grabara smutter og vi ønsker at give Eske en sidste chance frem til slut-august til at vise sig frem.
 
Det kan i hvert fald både blive fugl og fisk endnu.

Mest sandsynligt er det vel, at alle forbliver på den plads de er på. FCM kan blive indhentet af BIF, BIF kan blive indhentet af FCK, FCK kan blive indhentet af AGF, AGF kan blive indhentet af FCN, og FCN kan indhentes af Randers... Det hele er i spil.

Men der er indbyrdes opgør mellem FCM og BIF, mellem BIF og FCK, mellem AGF og FCN, og Randers og FCN, men IKKE mellem AGF og FCK længere.

Så vi er vel faktisk der, hvor det er mindst sandsynligt at vi overhaler FCK, af alle de scenarier, eller rettere: muligheden for at hente ind på egen hånd er mindst for AGF.
Men det er klart, at når vi skal møde Randers 4 dage før deres finale og FCN hjemme nu, mens FCK skal møde FCN i Farum, og så BIF, så har vi de næste 2 kampe en mulighed for at hente nogle point ind på FCK der hvis det er det går godt. Og i runden efter møder FCK jo altså FCM, mens vi tager imod BIF hjemme, hvor vi har vundet 4 af de sidste 5 gange vi har taget imod dem. Kun efter vi gik i stå sidste år i de sidste runder tabte vi til dem. Ellers har vi 4 sejre i de resterende 4 kampe.

Jeg tror faktisk vi har hentet minimum 3 point på FCK til den tid.
Men jeg tror så til gengæld at det er mest sandsynligt at FCK så selv afgør det i sidste runde mod Randers, mens vi skal til Herning.

Vores lille spinkle chance ligger i, at vi ikke kan tabe flere point direkte til FCK nu(!), og skal håbe på at vi selv kan vinde, mens de skuffer. Vi har nogle fordele i nogle af kampene, f.eks. at Randers skal spille finale få dage efter vores kamp, og de må forventes enten at mangle lidt vilje/energi og/eller have nogle spillere ude. Alternativt giver de den gas i en time, og sparer dem så derefter. Vi kan evt. tage imod BIF der kan miste mesterskabschancen endegyldigt i forbindelse med vores opgør. Og hvis vi er fri af FCN der, så har BIF jo FCK i nakken, og vi kan måske spille frit. Og lykkes vi med at vinde, og FCM bliver mestre i 2.sidste runde, så har vi FCM i Herning hvor de har festet 3 dage før. Det gav udsving i deres præstation sidste år, som vi udnyttede til at vinde 3-0.

Den sidste strofe er ikke sunget, omend det hurtigt kan være reduceret til en kamp om at holde krampagtigt fast i en 4.plads. Taber vi til FCN, så har vi kun målscoren ned til dem pt. Vi spiller dog en kamp imellem mod Randers, hvor de møder netop FCK.

Så vinder FCN, så har vi chancen for at hente FCK.
Vinder FCK, så kan vi måske selv afgøre 4.pladsen ret hurtigt.
Nogle uafgjorte kan ændre det billede.
 
Og lykkes vi med at vinde, og FCM bliver mestre i 2.sidste runde, så har vi FCM i Herning hvor de har festet 3 dage før. Det gav udsving i deres præstation sidste år, som vi udnyttede til at vinde 3-0.
Forskellen denne gang er bare, at FCM kan blive mestre i Parken uden egne fans. De slutter sidste kamp af hjemme med fans i ryggen - den bliver svær!
Men vi kan da håbe på, at der går badebold i den ;)
 
Meget kan se anderledes ud i morgen aften, efter at vi slog Randers i dag.
Enten taber FCK, og vi er med i bronzekampen igen, og ellers kan vi selv afgøre 4.plads-skæbnen søndag mod FCN. Uafgjort giver mulighed for begge dele, men kan samtidig blive det point som FCK netop lander foran os.

Vi har +9 i målscore mens FCK har + 6. Så hvis vi skal kunne slutte 3'er foran FCK, så skal de jo tabe 2 kampe som minimum, og dermed have +4 som bedste målscore i det tilfælde. FCK kan så hente et par mål i deres 2 resterende kampe, men jo ikke uden at vi også vinder når de gør, såfremt det skal blive relevant at kigge på målscoren.

Der er også flere scenarier hvor FCN kan slutte på samme pointantal som os endnu. De har en målscore på +3, som dog kan blive voldsomt forbedret ift vores på +9 i vores indbyrdes opgør. Sidst vi mødte dem hentede de 4 mål ved at vinde 2-0. Sker det igen, så har vi +7, mens de har +6 som minimum, såfremt de vinder over FCK.

Det er altså meget muligt for både FCN, AGF og FCK at hente hinanden indbyrdes selvom sandsynligheden er størst for, at alle bliver hvor de er.

Hvis FCK taber i Farum, så bliver det jo runde næste uge, hvor vi kan overhale FCK såfremt de taber til BIF, og vi selv vinder over FCN, som vil reducere FCNs chancer for at nå os til målscore, og være ekstremt usandsynligt hvis vi vinder over dem i direkte kamp.
 
Det er altså meget muligt for både FCN, AGF og FCK at hente hinanden indbyrdes selvom sandsynligheden er størst for, at alle bliver hvor de er.
Det vildeste er næsten, at FCK stadigt har en ikke-helt-umulig chance for at se opad i tabellen. Med AGFs hjælp kan de endda blive mestre.

De kan til gengæld også, som du antyder, blive nummer 5.

Edit:
FCN - FCK 2

FCM - RFC 1
FCK - BIF 1

FCK - FCM 1
AGF - BIF 1X

FCM - AGF 2
RFC - FCK 2

=> FCK mestre.

FCN - FCK 1

FCM - RFC 1
FCK - BIF 2
AGF - FCN X

FCN - RFC 1
AGF - BIF 1
FCK - FCM 2

[FCM mestre, guld og sølv afgjort inden sidste runde]

FCM - AGF X2
BIF - FCN 2
RFC - FCK 1X

=> FCK slutter som nummer 5.

Begge scenarier er inden for det nogenlunde mulige.
 
Last edited:
Jeg ved snart ikke hvad man skal håbe på i aften. Jeg vil virkelig gerne mindst have den fjerdeplads som giver mulighed for Europa, hvis man slår 7. pladsen hjemme. Vi er et hold der stadig skal "lære" at spille europæisk og ikke lave fadæser som mod Mura når man endelig får chancen. Det nye Conference League er skræddersyet til hold som AGF, hvor man kan få en blødere læringskurve.

Men omvendt skal man jo også være ambitiøs og gå efter medaljerne, som jeg tror bliver ovenud svært, hvis ikke FCK taber point i dag. Jeg vil simpelthen i Europa, og jeg kommer aldrig til at købe ind i, at det skulle være positivt at det glipper, da man så kan koncentrere sig om ligaen. Dét er uambitiøst, og så kan man lige så godt lade være med at spille fodbold.
 
Jeg ved snart ikke hvad man skal håbe på i aften.
Uafgjort.

Ellers helt enig i dit indlæg. I Aarhus af alle steder, og efter *så* længe, skal man virkeligt være et skarn, hvis man ikke drømmer om et efterår med tilskuere på stadion og europæiske udebaneture.
 
Jeg ved snart ikke hvad man skal håbe på i aften.

Uafgjort.

Ellers helt enig i dit indlæg. I Aarhus af alle steder, og efter *så* længe, skal man virkeligt være et skarn, hvis man ikke drømmer om et efterår med tilskuere på stadion og europæiske udebaneture.
Største problem ved kampen i aften er, at vi ikke kender resultatet af AGF vs FCN på søndag endnu.
Vinder vi der, så er der vel ingen der har et problem med at heppe på FCN i aften?

Og hvis vi IKKE vinder søndag, men tvært imod taber, samtidig med at FCN vinder i aften, så har de hentet os, og vi ligger á point inden de 2 sidste runder, hvor vi møder BIF og FCM.

Men jeg tror nu hverken at FCN vinder i aften, eller at FCN vinder i Aarhus. FCN og Randers mødte os et par gange i vores værste periode, og den lader vi til at være ude af nu.

Men jeg tror alle er enige om, at vi SKAL i europa. Alene af den grund, at vi blev snydt for vores europæiske tur sidste år pga covid-nedlukning. Og bare lige så vi er forberedte selv hvis vi lykkes med at komme i conference league nu her, så kan vi jo altså trække modstandere i lande som man stadig ikke kan rejse til....

Det er jo så mega trist, hvis de første europæiske muligheder i mands minde bare forsvinder ud i den blå luft. Jeg ville KRAFTEDME GERNE have været på en tur til Finland med en stor gruppe AGF-fans sidste år... Til stockholm med busser/tog, og så på færgen 11 timer med druk og godt humør til Turku.... Shiiiit mand...

Nuvel: I år kan vi glippe kval'en. Så er det vores egen skyld.
Men at vi trak et georgisk hold sidste gang i 2011/2012 hvor der nærmest ikke gik fly til, det var simpelthen så utroligt trist. Så uheldigt.

At vi så næste gang vi kvalificerede os ej heller kunne komme med... Ja det er bare for trist. Og så kan det nå at glippe endnu i år sportsligt såvel som pga. corona-rejse-blokeringer IGEN...

Men sportsligt i aften, så kan man sidde og se kampen velvidende, at selv hvis FCN vinder, så kan vi selv afgøre på søndag hvorvidt vi som minimum bliver 4'er. Eller dvs ikke 100%, men næsten. Hvis FCN vinder i aften, så kan vi stadig bringe os 6 point foran dem med 2 kampe tilbage og en bedre målscorer. Så skal FCN vinde de sidste to kampe, som bl.a. er på udebane mod BIF i sidste runde... Så hvis BIFs sæson er overstået på det tidspunkt, så måske de har en god chance. De har Randers runden før. Men med al sandsynlighed så er BIFs sæson kun ovre inden sidste runde, såfremt FCM går helt i stå, og BIF har vundet i Aarhus, ELLER hvis de ikke har vundet i Aarhus, og ikke længere kan blive mestre eller hentes af FCK.

Men uanset hvad, så ligger svaret bag spørgsmålet: Vinder FCN over AGF på søndag?
Hvis man frygter det, så skal man nok heppe på at FCK vinder eller de spiller uafgjort.
Hvis man tror vi spiller uafgjort søndag, så vil jeg påstå at man kan tillade sig at heppe på uafgjort i aften.
Hvis man tror AGF vinder søndag, så skal man heppe på at FCN vinder i aften.
 
Last edited:
Den helt korte version efter aftenens 2-2 i Farum:

AGF er 4 point efter FCK, og næste runde mødes FCK og FCM, mens vi tager imod FCN.
Vi skal selv fortjene det, men bronzekampen er ikke død endnu.
Og vi skal selv afgøre top 4 på vejen. Der er vi pt 5 point foran FCN, og på søndag kan vi med en sejr sikre top 4 endegyldigt. Og da FCK tager imod BIF 2 timer før, så ved vi altså, hvorvidt vi enten kan komme sølle 1 point fra FCK med en sejr, eller om vi definitivt kan afgøre mesterskabet ved at slå BIF hjemme kampen efter.

FCK har lukket 48 mål ind, og især kampe mod hold der har fart centralt fremme (host FCM/BIF) har de det svært imod.

Jeg synes det er mere sandsynligt at FCK kikser deres kampe end at vi selv vinder over både FCN og BIF. Det er altså to stærke hold vi tager imod. Men det er på vores hjemmebane, og vi har fået lidt gang i kedlerne igen, og Diks er ustoppelig pt :D Rammer vi så dagen ift at få Patrick Mortensen igang igen, så kan alt ske.


Næste runde kan kan vi være alt fra 1 til 7 point fra FCK med 2 runder igen derefter. Altså kan bronzekampen også være slut ligeså vel som top 4 kan være sikret. Vinder både AGF og FCK, så er top 4 sikret, og bronzekampen stadig "kunstigt" i live.
 
Så fik vi da styr på vores egen placering. Vi bliver nr 4.
Med en seriøs portion optur og held, evt nr 3.
Det er ok, men for dælen hvor er det træls med den pokal 🦄
 
Så fik vi da styr på vores egen placering. Vi bliver nr 4.
Med en seriøs portion optur og held, evt nr 3.
Det er ok, men for dælen hvor er det træls med den pokal 🦄
Ja, det ligner en 4. plads. Det kan dog komme til at se åbent ud igen, hvis vi slår Brøndby og FCM igen, igen slår FCK. Dog ender vi så med at skulle sætte vores lid til at Randers tager point fra FCK i sidste runde.

Måske gør det ikke så meget, hvis det er afgjort inden sidste runde. Det kunne give mening at spare nogle spillere inden kampen mod nr. 7. Hausner ligner en der godt kunne bruge 1½ uges pause - hvis det kan gøre det.
 
En fjerdeplads er mere end ok, men det er selvfølgeligt klart, at man kunne have drømt om mere efter 1-0 sejren i Herning.

I forhold til, at vi nærmest kollapsede totalt i starten af slutspillet, har vi i høj grad lappet skibet. Det er ærgerligt, at vi tabte begge (tætte) kampe til FCK. De points mangler for at gøre de sidste par kampe rigtigt spændende i forhold til bronzen.

Den skal selvfølgeligt jages, men muligheden er lille.
 
Last edited:
Top